• Σχόλιο του χρήστη 'Σπύρος Ν. Ταραβήρας' | 2 Μαρτίου 2017, 13:59

    Θεωρούμε δεδομένο ότι θα έπρεπε να ισχύει από δεκαπενταετίας τουλάχιστον, απαραίτητο λόγω της οικονομικής κατάστασης της χωρας μας και επιβεβλημένο για εθνικούς αλλά και διεθνώς ανταγωνιστικούς λόγους να θεσπιστεί η λειτουργία ενός συστήματος κινήτρων για την ανάπτυξη της παραγωγής οπτικοακουστικών έργων στην Ελλάδα, κάτι που αποτελεί σταθερό αίτημα όλων ή πολλών εμπλεκομένων επαγγελματικών κλάδων του κινηματογράφου, και λογίζουμε ως θετικό βήμα την κατάθεση αυτού του νομοσχεδίου. Στα πλαίσια των επισημάνσεων που θα αναφερθούν στην παρουσα διαβουλευση προς βελτίωση του παρόντος νομοσχεδίου θα υπενθυμίσουμε, ότι αποτελείται περισσότερο απο απαραίτητο να γνωρίζουν οι εκπονητές & συντάκτες του παρόντος νομοσχεδίου ενδελεχώς και με κάθε τους λεπτομέρεια όλα τα άλλα νομοσχέδια που διέπουν 1. την παραγωγή κινηματογραφικών / οπτικοακουστικών έργων στην χώρα μας δλδ. ο Νόμος υπ' αριθμ. 1597 «Προστασία και ανάπτυξη της κινηματογραφικής τέχνης, ενίσχυση της ελληνικής κινηματογραφίας και άλλες διατάξεις» , ΦΕΚ 68/ 21 Μαΐου 1986 http://www.yppo.gr/files/g_1952.pdf Νόμος υπ' αριθμ. 2557 «Θεσμοί, μέτρα και δράσεις πολιτιστικής ανάπτυξης» , ΦΕΚ 271/ 24 Δεκεμβρίου 1997, Αφορά στα Γράμματα, Εικαστικές Τέχνες, Μουσική, Θέατρο - Χορό – Κινηματογράφο, http://www.yppo.gr/files/g_1940.pdf Νόμος υπ' αριθμ. 3004 «Κύρωση της Ευρωπαϊκής Σύμβασης για τις Κινηματογραφικές συμπαραγωγές» ΦΕΚ 76/ 8 Απριλίου 2002 http://www.yppo.gr/files/g_1954.pdf ο Νόμος υπ' αριθμ. 3525/2007 «Πολιτιστική Χορηγία» ΦΕΚ 16/Α/ 26 Ιανουαρίου 2007 http://www.yppo.gr/files/g_9880.pdf και ΚΥΡΙΩΣ τον Νόμο υπ’ αριθμ. 3905 «Ενίσχυση και ανάπτυξη της κινηματογραφικής τέχνης και άλλες διατάξεις» ΦΕΚ 219/ 23 Δεκεμβρίου 2010 http://www.yppo.gr/files/g_43302.pdf Ο Νόμος Ν.4399/2016 (ΦΕΚ 117/Α/22.6.2016) Θεσμικό πλαίσιο για τη σύσταση καθεστώτων Ενισχύσεων Ιδιωτικών Επενδύσεων για την περιφερειακή και οικονομική ανάπτυξη της χώρας - Σύσταση Αναπτυξιακού Συμβουλίου και άλλες διατάξεις https://www.espa.gr/elibrary/n4399_2016_FEK117A_Anaptyxiakos.pdf Και τον ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ (ΕΕ) αριθ. 651/2014 ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ της 17 της Ιουνίου 2014 για την κήρυξη ορισμένων Κατηγοριών ενισχύσεων ως συμβατών με την εσωτερική αγορά κατ' εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 Της Συνθήκης / L 187/64 EL Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης 26.6.2014 ΤΜΗΜΑ 11, Ενισχύσεις για τον πολιτισμό και τη διατήρηση της κληρονομιάς , Άρθρο 53 Ενισχύσεις για τον πολιτισμό και τη διατήρηση της κληρονομιάς (βλ. σελίδα 13 κάτω και ακόλουθες σχετικές εντός του αρχείου) http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32014R0651&from=EN (βλ. και εδω Commission Regulation (EU) No 651/2014 of 17 June 2014 declaring certain categories of aid compatible with the internal market in application of Articles 107 and 108 of the Treaty Text with EEA relevance http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=uriserv:OJ.L_.2014.187.01.0001.01.ENG&toc=OJ:L:2014:187:TOC ) κλπ. και εκφεύγει του παρόντος η ενδελεχής ανάλυση αλλά, σκοπός θα ήταν να υπάρει συμβατότητα του παρόντος υπό σχεδιασμό νόμου τόσο με την εθνική όσο και με την κοινοτική νομοθεσία με όλους τους παραπάνω και όσους ακόμα απαιτείται νόμους. Αυτό δεν συμβαίνει! Υπερβαίνει τα όρια του σχολιασμού σε αυτόν τον χώρο αλλά έχουν διαπιστωθεί πολλές ασυμβατότητες ή αντικρουόμενες ή επικαλυπτόμενες αρμοδιότητες ή ορισμοί του παρόντος νομοσχεδίου με με την εθνική και κοινοτική νομοθεσία. Ας αναφερθεί εδώ ένα απλό παράδειγμα. Στο παρόν νομοσχέδιο επιχειρείται ο ορισμός του ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ, όπως και οι εξαιρέσεις αυτών, που θα μπορούν να εντασσονται στα προνόμια αυτού του νόμου και θα δύναται να τύχουν των ενισχύσεών του, όπου στο Άρθρο 08 – Καθεστώς Ενίσχυσης Ιδιωτικών Επενδύσεων για την ανάπτυξη της παραγωγής οπτικοακουστικών έργων στην Ελλάδα Στο Ειδικό Μέρος–Καθεστώτα Ενισχύσεων του Ν.4399/2016 (Α’117) προστίθεται μετά το Κεφάλαιο ΙΓ΄ Κεφάλαιο ΙΔ΄ ως εξής: ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΙΔ΄ ΕΝΙΣΧΥΣH ΤΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ Άρθρο 1 – Ορισμός ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ Αλλά στο Άρθρο 2 του Νόμο υπ’ αριθμ. 3905 «Ενίσχυση και ανάπτυξη της κινηματογραφικής τέχνης και άλλες διατάξεις» ΦΕΚ 219/ 23 Δεκεμβρίου 2010 http://www.yppo.gr/files/g_43302.pdf δίδεται διαφερετικός ορισμός του «κινηματογραφικού έργου» και δη (α) «Κινηματογραφικό έργο» είναι εκείνο που αποτυ− πώνεται σε υλικό φορέα εικόνας ή εικόνας και ήχου, οποιασδήποτε διάρκειας και προορίζεται για προβολή στις κινηματογραφικές αίθουσες, όποιο και αν είναι το περιεχόμενο και όποιες και αν είναι οι μέθοδοι, τα μέσα και τα υλικά, που χρησιμοποιούνται για την παραγωγή, την αναπαραγωγή ή την προβολή του, είτε είναι ήδη γνωστά είτε εφευρεθούν στο μέλλον. (β) «Κινηματογραφικό έργο μεγάλου μήκους» είναι το κι− νηματογραφικό έργο που είτε έχει επινοημένο μύθο είτε είναι έργο τεκμηρίωσης (ντοκιμαντέρ) είτε είναι κινουμένων σχεδίων και έχει διάρκεια τουλάχιστον εξήντα λεπτά. (γ) «Κινηματογραφικό έργο μικρού μήκους» είναι το κινη− ματογραφικό έργο που είτε έχει επινοημένο μύθο είτε εί− ναι έργο τεκμηρίωσης (ντοκιμαντέρ) είτε είναι κινουμένων σχεδίων και έχει διάρκεια λιγότερο από εξήντα λεπτά. Νομικά στέρεο θα ήταν να τηρηθεί μια ενιαία ορολογία ως προς τον ορισμό, διάρκειες, εξαιρέσεις κλπ των έργων, που θα δύνανται να ενταχθούν στον νόμο και ως εκ τούτου θα έπρεπε να υιοθετηθεί ταυτόσημη ορογία με εκείνη του υπάρχοντος νόμου Νόμο υπ’ αριθμ. 3905 «Ενίσχυση και ανάπτυξη της κινηματογραφικής τέχνης και άλλες διατάξεις» ΦΕΚ 219/ 23 Δεκεμβρίου 2010 σε όλα τα σχετικά που ορίζουν τι είναι ένα οπτικοακουστικό / κινηματογραφικό έργο και ποια θα εξαιρούνται απο τον νόμο αυτό (πορνογραφικου περιεχομένου κλπ, όπως ήδη προβλέπεται. Οι νομικοί του αρμοδίου Γραφείου της Βουλής των ελλήνων και των αρμοδίων νομοπαρασκευατσικών επιτροπών θα μελετήσουν σίγουρα τους άνω υφιστάμενους νόμους και άλλους και θα απαλείψουν τις ασυμαβατότητες. Σημαντικό και εξαιρετικά θετικό θεωρείται οτι δεν γίνεται στον παρόντα νόμο καμμιά διάκριση ανάμεσα στις ταινίες μικρού και μεγάλου μήκους, κάθε είδους, μυθοπλασίας, τεκμηρίωσης, κινουμένων σχεδίων και οτι θα δύνανται όλες αυτές να καταθέτουν φακέλλους και απολαμβάνουν των προνομίων του νόμου, όπως οι μεγάλου μήκους. 2. ΑΛΛΑ ΕΞΙΣΟΥ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΑΤΗ ευθύνη των εκπονητών & συντακτών του παρόντος νομοσχεδίου αποτελεί η πλήρης και εμπεριστατωμένη γνώση των νομοσχεδίων άλλων χωρών, ΚΥΡΙΩΣ ΕΚΕΙΝΩΝ ΠΟΥ ΑΠΟΤΕΛΟΥΝ ΤΙΣ ΕΝ ΔΥΝΑΜΕΙ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΕΣ ΧΩΡΕΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ, λόγω γεωγραφικού ή μεγέθους ή γειτνίασης της χώρας μας με αυτές και διαθέτουν πολυετή ή μεγαλύτερη εμπειρία στον τομέα αυτά (φοροαπαλλαγών, φοροεπιστροφών, επιδοτήσεων ή ενίσχυσης κάθε μορφής τετοιων παραγωγών, όπως η Μάλτα, η Ουγγαρία, η Τσεχία, η Ρουμανία, η Βουλγαρία, η Σερβία, Κροατία, Πολωνία και ακολούθως η Γαλλία, η Ισπανία, η Ιταλία, το Ηνωμένο Βασίλειοα ή άλλες υπερατλαντικές χώρες, όπω η Αυστραλία, Καναδάς, ΗΠΑ κλπ. Ως εκ τούτου θεωρείται πλήρως αναγκαίο και αναπόφευκτο για να μην οδηγηθει το σχέδιο νόμου να καταλήξει ένας αναποτελεσματικός νόμος να αναλυθεί τι επικρατεί διεθνώς. Δεν χρειάζονται αυτές οι λεπτομερείς, γραφειοκρατικού, φοροτεχνικου τύπου αναλύσεις που ήδη επιχειρούνται στο ποιος, ποτε και υπο ποιές συνθήκες θα λάβουν οι παραγωγοί ή οι επενδυτές τα χρήματά τους πίσω, ωσαν να είχαν επιλυθεί τα βασικά του νομοσχεδίου και ως δια μαγείας να περνάμε στα «ψιλά» γράμματα του νομοσχεδίου, όταν αυτό το νομοσχέδιο πάσχει στην βάση του και ειναι σίγουρο οτι ΔΕΝ θα ευωδοθούν οι προθέσεις του νομοθέτη (αν είναι αυτές) και της κινηματογραφικής κοινότητας να προσελκύσουμε στην Ελλάδα με αυτό διεθνείς, υψηλού κυρίως ή και μεσαίου προϋπολογισμού παραγωγές απο το εξωτερικό και δη από τις ΗΠΑ, οι οποίες δυστυχώς μεταναστεύουν στις άνω ανταγωνίστριες χώρες μας (Μάλτα, η Ουγγαρία, , η Τσεχία, η Ρουμανία, η Βουλγαρία, η Σερβία, Κροατία, Πολωνία και ακολούθως η Γαλλία, η Ισπανία) τα τελευταία 15 και πλέον χρόνια. Μια εξαιρετικά ενδελεχής μελέτη και αντιπαραβολή του τι ισχύει σε πάρα πολλές χώρες διεθνώς έχει γίνει, έχει κωδικοποιηθεί ΧΩΡΑ ΑΝΑ ΧΩΡΑ ΠΑΓΚΟΣΜΙΩΣ και έχει αναδημοσιευθεί εδώ. Αυτή η λεπτομερής μελέτη και σύγκριση θα έπρεπε να αποτελούσε ΠΡΩΤΟ ΜΕΛΗΜΑ ΚΑΙ γνώμωνα του νομοθέτη και φαίνεται να μην έχει γίνει ή καθόλου επαρκώς, διαφορετικά δεν θα προέκυπταν και πολλά κωλύματα, ατέλειες κλπ στο παρόν νομοσχέδιο, που θα αναφερθούμε κατωτέρω http://nofilmschool.com/2016/07/film-production-incentives-tax-incentives-movie-rebates The Best Countries in the World to Film Your Movie, Based on Production Incentives Τι επικρατεί στο διενές κινηματογραφικό γίγνεσθαι στα των κινήτρων, μέτρων ενίσχυσης κλπ. This comprehensive guide to global production incentives asks: why not film in Fiji when you can recoup 50% of your production budget? Filming a movie internationally has more benefits than merely exotic locale. In an effort to create jobs and stimulate local economies, many countries worldwide essentially pay productions to shoot within their borders. These production incentives vary significantly in structure and scope from country to country, but the end goal is universal: a symbiotic financial relationship between the country and foreign film productions. For a film with limited resources, shooting abroad could be just the ticket. There are, of course, caveats to consider when comparing incentives. Each country stipulates a unique set of requirements, but the main issues to flag are the minimum amount of qualifying local expenditure (which can be high), local employment regulations, and whether or not the country requires the film to pass a cultural eligibility test. International production incentives should not be confused with co-productions, which are multi-country productions that operate based on government treaties. Here are the most common forms of incentives: • Cash rebates function similarly to grants and are paid to the production company in percentages based on qualifying local expenditures, including labor, production costs, and other services • Tax incentives are similar to rebates, but the production company must file a tax return to claim the funds. In turn, the company will receive a credit for taxes owed on qualifying local expenditures, including labor, production costs, and other services • National or regional film funds are limited government-sponsored grants for which a production must specifically apply • Tax shelters, relief, or waivers allow investors tax breaks on their investments Below, we've broken down the world's most attractive production incentives by continent. Based on our research, you should start thinking seriously about setting your next film in Colombia (60% cash rebate), Fiji (50% cash rebate), or Canada (30% to 70% tax credits). FILM OFFICES / FILM COMMISSIONS: Στον άνω σύνδεσμο, όπου γίνεται πληρης και αναλυτική κωδικοποίση των ανάλογων νόμων θα πληροφορηθείτε επίσης και θέματα σχετικά με τις υποδομές που λειτουργουν film offices (σε επιπεδο Κρατιδίων, περιφερειας ή πολης), και για τα λεγόμενα film commissions, π.χ. στην Γαλλία υπάρχουν 41 Γραφεία film commissions και στην Γερμανία σε κάθε Κρατίδιο της ένα (σύνολο 17), πλεόν εκεινων των γραείων που διαθέτει ο κάθε δήμος! ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ: Αρκει να διαβασει κάποιος και να αντιπαραβάλλει τα προγράμματα ενισχύσεων όλων των χωρών της ΕΕ στον προαναφερθέντα σύνδεσμο http://nofilmschool.com/2016/07/film-production-incentives-tax-incentives-movie-rebates για να αντιληφθει την ισχύ του προαναφερθέντος ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ ΤΗΣ ΕΕ και πως αποτυπώνεται στα προγράμματα ενισχύσεων αυτών με διαφορετική ελαστικότητα = μοριοδότηση βεβαια σε κάθε μία χώρα {(βλ. σελίδα 13 κάτω και ακόλουθες σχετικές εντός του αρχείου) http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32014R0651&from=EN (βλ. και εδω Commission Regulation (EU) No 651/2014 of 17 June 2014 declaring certain categories of aid compatible with the internal market in application of Articles 107 and 108 of the Treaty Text with EEA relevance http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=uriserv:OJ.L_.2014.187.01.0001.01.ENG&toc=OJ:L:2014:187:TOC ) } Για να δωσει πρόσθετα κινητρα για την παραγωγη κινηματογραφικών παραγωγών που προαγουν τον Ευρωπαικο πολιτισμο, η ΕΕ εχει θεσπισει μια σειρα από ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ, τα οποια πρεπει να πληροι μια παραγωγη ώστε να εχει αυξημενη χρηματοδότηση. Τα ισχυοντα σημερα ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ αναφερονται αυστηρα στο ευρωπαικό γίγνεσθαι, αφήνοντας τα εθνικα, στενα γεωγραφικά κριτηρια μιας χωρας στην άκρη. ΕΠΙΛΕΞΙΜΑ ΕΡΓΑ: όπως ορίζει το άρθρο για το τι είναι οπτικοακουστικό / κινηματογραφικό έργο κάθε είδους και διάρκειας και με ελάχιστο όριο προϋπολογισμού € 50.000. ΕΠΙΛΕΞΙΜΕΣ ΕΤΑΙΡΙΕΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ: παρόμοια και συμβατά κάθε εταιρεία με τη νομολογία της Ε.Ε. Κάθε περιορισμός με ΜΗΤΡΩΑ ΠΑΡΑΓΩΓΩΝ ή ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΣΕ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΑ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΑ οδηγεί στην στρέβλωση των κανόνων περί του ανταγωνισμού εντος της Ε. Ε. και στη δημιουργία ΚΛΕΙΣΤΩΝ ΕΠΑΓΕΛΜΑΤΩΝ κάτι που αντικειται στους κανόνες της Ε.Ε! ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΕΡΓΩΝ ΒΑΣΕΙ ΜΕΓΕΘΟΥΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΤΑΙ ΣΤΟΥΣ ΝΟΜΟΥΣ ΤΗΣ Ε.Ε. και δεν δύναται να υπάρχει discrimination των ταινιών και των προνομίων που θα έχουν βάσει του ύψους του προϋολογισμού τους, δηλαδή πολλα προνόμια και φοροαπαλλαγές στις υπερπαραγωγές και λίγα προνόμια και μικρές φοροαπαλλαγές στις χαμηλού προϋπολογισμού! Ποιος τραβάει και με ποιο γνώμωνα ποιες ειναι οι ταινίες χαμηλού και υψηλου προϋπολογισμού? Και γιατι να μην πριμοδοτηθεί, ενισχυθεί με παρόμοιο τρόπο μια ταινία από το εξωτερικό, π.χ. ενός έλληνα (ή πρώτης, δευτερης γενιάς) που σπουδάζει ή έχει σπουδάσει σο εξωτερικό σε Ακαδημία Κινηματογράφου, όπου αναγκάστηκε να μεταβεί λόγω έλλειψης παρόμοιας Ακαδημίας στην χωρα μας (και υπάρχουν εκακτονταδες ελληνόπουλα που φευγουν για αυτόν τον λόγο στο εξωτερικό) και έχει αντλήσει κεφαλαια στο εξωτερικό και επιθυμεί να γυρίσει την ταινία του στην Ελλαδα (μετα απο παραμονή για 25 χρόνια στο εξωτερικό γνωρίζω δεκάδες τετοιους) και να μην εχει την ίδια αντιμετώπιση όπως μια υψηλου προϋπολογισμού ταινία? Για λόγους καλύτερης και ταχύτερης αντιμετώπισης των διαφορετικού προϋπολογισμού ταινιών, θα ήταν πολύ απλό και διακιότερο να απολαμβανουν όλες της ίδιας απολύτως μεταχείρησης / φοροαπαλλαγών / φοροενισχύσεων και απλά εντός του ΕΚΟΜΕ να υπάρχει διαφορετικό γραφείο που θα διαχερίζεται τις ταινίες χαμηλού προϋπολογισμού κάθε είδους μικρού μήκους, μεγάλου μηκους, μυθοπλασία, τεκμηρίωσης, κινουμένων σχεδίων (π.χ. μέχρι € 1 εκατομ.) και εκεινες μεγάλου μήκους μυθοπλασία, τεκμηρίωσης, κινουμένων σχεδίων (π.χ. άνω του € 1 εκατομ.). ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ Μετά από συγκριτική μελέτη και ανάλυση που έγινε σχετικά με τα ισχύοντα σε άλλες χωρες της Ε. Ε., της Ευρώπης και διεθνώς Βλέπε εδω http://nofilmschool.com/2016/07/film-production-incentives-tax-incentives-movie-rebates Και εδω Μάλτα http://www.maltafilmcommission.com/malta-cash-rebates/ http://www.maltafilmcommission.com/wp-content/uploads/2016/03/Malta-Film-Commission-Financial-Incentives-for-Audiovisual-Industry-Guidelines.pdf http://www.switchpg.com/malta-film-commission/wp-content/uploads/2014/09/MFC-CULTURAL-DIFFICULT-WORKS.pdf Ουγγαρία http://mnf.hu/en/industry/hungarian-tax-rebate-for-film-productions Τσεχία http://www.filmcommission.cz/en/incentives/key-points/ και http://www.filmcommission.cz/en/incentives/key-points/ Σερβία http://www.filminserbia.com/ Κροατία http://filmingincroatia.hr/en/production_incentive/rebate_for_film_and_tv_production http://ec.europa.eu/competition/state_aid/cases/251945/251945_1581093_89_2.pdf Πολωνία http://en.pisf.pl/funding/international-co-productions http://en.pisf.pl/funding/ Γαλλία http://www.filmfrance.net/v2/gb/home.cfm?choixmenu=taxrebate Γερμανία http://www.dfff-ffa.de/en.html http://www.dfff-ffa.de/filing-an-application.html διαπιστώθηκε οτι το παρόν ελληνικό ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ αποτελεί σχεδόν αντιγραφή εκείνου της Μάλτας αναφορικά με τις ορολογίες και το point system. Αλλα δυστυχώς μόνο εν μέρει. Με μεγάλη μου λύπη διαπιστώνω ότι, επειδή έχουν συμπληρωθεί απο ελληνικής πλευράς πολλά και αρνητικά επιπλέον προαπαιτούμενα, που δεν επιβάλλονται απο την νομολογία της Ε. Ε. ή άλλες διεθνώς, σε αντίθεση με εκεινο της Μάλτας θα το οδηγήσουν σε άμεση και πλήρη αποτυχία, διότι καμμια διεθνής παραγωγή, υψηλού προϋπολογισμού και δη αμερικανική θα επιλέξει την Ελλάδα, αντί των άνω χωρών, για τόπο γυρισμάτων και ως εκ τούτου να τύχει των προνομίων του νόμου. Αυτό είναι περισσότερο απο αυτονόητο στον κάθε με μικρή εμπειρία επαγελματία στα περί κινηματογραικής παραγωγής με μια απλή ανάγνωση του σχεδίου νόμου. Εξηγούμαι. Η ουσία, η αρχή και η βάση αλλά και τα κυριότερα λάθη εκπόνησης του Σχεδίου Νόμου, πέραν των γραφειοκρατικών διαδικασιών, που ίσως, ας ελπίσουμε ότι θα επιλυθούν με τρόπους fast track, βρισκονται στο λεγόμενο point system, δηλ στον τρόπο που έχει δημιουργηθεί αυτό στον ΠΙΝΑΚΑ Α, στις ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ Α – ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ, ΠΙΝΑΚΑΣ Β – ΒΑΣΙΚΟΙ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ, ΠΙΝΑΚΑΣ Γ – ΠΑΡΑΓΩΓΗ Και στον ΠΙΝΑΚΑ Β, ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ Δ – ΕΙΔΙΚΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ. Στην πρoοσπάθειά του ο νομοθέτης και οι εκπονητές του νομοσχεδίου να το καταστήσουν συμβατό με την νομολογία και κανονισμούς της Ε.Ε. οποως εκεινος που προαναφερθηκε Ενισχύσεις για τον πολιτισμό και τη διατήρηση της κληρονομιάς , Άρθρο 53 Ενισχύσεις για τον πολιτισμό και τη διατήρηση της κληρονομιάς διέπραξαν τα εξής σφάλματα, τα όποια δεν επιβάλλει με αυτον τον στενό τρόπο ούτε ο κανονισμός της ΕΕ αλλα ΟΥΤΕ ΚΑΙ Ο ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΟΣ ΝΟΜΟΣ ΤΗΣ ΜΑΛΤΑΣ. Παρότι ο νόμος της Μάλτας έχει κατηγορίες και ένα point system, δεν βασίζεται στο λάθος σκεπτικό και δεν διαπράττει το ακόλουθο λάθος όπως το ελληνικό νομοσχέδιο: O έλληνας νομοθέτης προβλέπει στην σελίδα 11, ΠΙΝΑΚΑΣ Α του νομοσχεδίου ότι: «ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ Για να είναι επιλέξιμο και να υπαχθεί στο καθεστώς του παρόντος ένα οπτικοακουστικό έργο είναι αναγκαία η ελάχιστη συνολική βαθμολογία 50/100, το οποίο κατανέμεται ως ακολούθως σε κάθε βαθμολογική κατηγορία (Α. Β. Γ): 25/45 τουλάχιστον στην Α κατηγορία, 13/30 τουλάχιστον στη Β κατηγορία και 12/25 τουλάχιστον στη Γ κατηγορία.» Στο παρόν σχέδιο νομού σωστά ο νομοθέτης προβλέπει την θέσπιση point system –ανάλογα με αυτά που ισχύουν σε όλο τον κόσμο και επβάλλει η Ε. Ε. και υιοθετούν οι χώρεςς μέλη της, ΚΑΙ Η ΜΑΛΤΑ- τα οποία θα επιτρέψουν στην χωρά μας να σταθεί σε ένα διεθνές ανταγωνιστικό επίπεδο αλλά ΤΟ ΟΛΕΘΡΙΟ ΛΑΘΟΣ ΣΤΟΝ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΕΙΝΑΙ ΟΤΙ ΕΠΙΒΑΛΛΕΙ Η ΥΠΟ ΕΓΚΡΙΣΗ ΤΑΙΝΙΑ ΝΑ ΣΥΛΛΕΞΕΙ ΑΥΤΟΤΕΛΩΣ ΣΕ ΚΑΘΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΕΛΑΧΙΣΤΟ ΑΡΙΘΜΟ ΠΟΝΤΩΝ ΚΑΙ ΟΧΙ ΣΩΡΡΕΥΤΙΚΑ ΑΠΟ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΜΑΖΙ! Αυτό δεν μπορεί να γίνει κατανοητό στους μη έχοντες εμειρία, που θα οδηγήσει παρά κάνοντας επί χάρτου ενα λεγόμενο case study θετωντας και τα σωστά ερωτήματα πριν! Επιθυμεί η χωρα μας να προσελκύσει παραγωγές υψηλου προϋπολογισμού, π.χ. απο το Χόλιγουντ στην Ελλάδα, που μέχρι σημερα μεταναστεύουν σε άλλες, χωρες, Μαλτα, Ουγγαρία κλπ? Αν ναι, τότε ας πράξουν οι εκπονητές του νομοσχεδίου το εξής. Ας πάρουν ταινίες υψηλου προϋπολογισμού, όπως ΜΕΓΑΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ, ΗΡΑΚΛΗΣ / HERCULES, JASON BOURNE, που δεν επέλεξαν την Ελλαδα, επειδή δεν υπήρχε ο κατάλληλος νόμος και ας εφαρμόσουν πιλοτικά σε αυτές επι χάρτου το πόιντ σύστεμ του υπάρχοντος νομοσχεδίου! Αν ελπίδα του νομοθέτη είναι ότι με το point system στο νομοσχέδιο αυτό μελλοντικά θα προσελκύσουμε τετοιου είδους ή παρόμοιες ευρωπαικές παραγωγες τοτε είναι οικτρά γελασμένος. Υψηλού προϋπολογισμού παραγωγές τετοιου είδους ΔΕΝ ΘΑ ΣΥΛΛΕΞΟΥΝ ΟΥΤΕ 25/45 τουλάχιστον στην Α κατηγορία ΚΑΙ ΟΥΤΕ 12/25 τουλάχιστον στη Γ κατηγορία!!! Συνοπτικά και για να τα πούμε με πολύ απλά λόγια, έχοντας μιλήσει με μεγάλους παραγωγούς στο Χόλιγουν και μεταξύ αυτών και με τον ελληνοαμερικανό σεναριογράφο της υπερπαραγωγής του Χόλιγουντ ΗΡΑΚΛΗΣ / HERCULES, Ευάγγελο Σπηλιοτόπουλο (http://www.protothema.gr/stories/article/400215/evan-spiliotopoulos-o-senariografos-tou-irak-li-apo-ta-vrilissia/ http://www.imdb.com/name/nm0818746/ ) με πληροφόρησαν ότι ΚΑΜΜΙΑ ΜΑ ΚΑΜΙΑ ΥΠΕΡΠΑΠΑΓΩΓΗ του Χόλιγουντ δεν επιθυμεί, πέραν των γυρισμάτων, που θα επιθυμούσε να κάνει στην Ελλάδα και να ξοδέψει πολλά εκατομμύρια να υποχρεωθεί απο την ελληνική νομοθεσία σε πράγματα που υπαγορεύονται στην ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ Α και ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ Γ για να συλλέξει τον ελάχιστον αριθμό πόντων σε κάθε μαι απο αυτές για να τύχει των προνομίων αυτού νόμου. Με έλλα λόγια δεν μπορεί να υποχρεώσει μια παραγωγή του Χόλιγουντ να παραμεινει στην Ελλάδαμετα την λήξη των γυσρισμάτων και να αποπερατώσει την ταινία σε ελληνικά εργαστήρια μονταζ εικόνας, ήχου, ψηφιακών και ειδικών εφε, εγγραφης μουσικής κλπ. Αυτα ειναι ανεδαφικά πράγματα και κανεις δεν υποχρεώνει τις υπερπαραγωγές στη Μάλτα, ούτε στην Ουγγαρία, όπως με διαβεβαιωσε ο Εβαν Σπηλιοτόπουλος της ταινίας ΗΡΑΚΛΗΣ / HERCULES να παραμεινει η παραγωγη εκει για την αποπεράτωσή της. ΟΙ παραγωγή του ΗΡΑΚΛΗΣ / HERCULES έφυγαν μετα την λήξη των γυρισμάτων και αποπεράτωσαν την παραγωγή στο Λονδίνο και στο Λος Άντζελες. Άρα αυτο το ειδος point system που ΕΠΙΒΑΛΛΕΙ Η ΥΠΟ ΕΓΚΡΙΣΗ ΤΑΙΝΙΑ ΝΑ ΣΥΛΛΕΞΕΙ ΑΥΤΟΤΕΛΩΣ ΣΕ ΚΑΘΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΕΛΑΧΙΣΤΟ ΑΡΙΘΜΟ ΠΟΝΤΩΝ ΚΑΙ ΟΧΙ ΣΩΡΡΕΥΤΙΚΑ ΑΠΟ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΜΑΖΙ πρέπει να αλλάξει ριζικά! Καταλαβαίνω ότι τα πολλά προαπαιτούμενα δεν είναι στο αντικείμενο του Υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, αλλά είναι σημαντικό να είναι γνωστά, διότι εάν δεν διευθετηθούν δεν θα σταθούν ικανά να δημιουργήσουν ροή φρέσκων κεφαλαίων παραγωγής από το εξωτερικό προς την χώρα μας. Εάν θέλουμε η Ελλάδα να είναι ανταγωνιστική θα πρέπει για κάθε εκατομμύριο επιλέξιμων δαπανών, να επιστρέφεται στον διεθνή παραγωγό τουλάχιστον τετοια ποσοστά που επιστρε΄φουν οι ΑΜΕΣΑ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΡΙΕΣ ΧΩΡΕΣ ΜΑΣ (ΜΑΛΤΑ, ΟΥΓΓΑΡΙΑ, ΤΣΕΧΙΑ, ΣΕΡΒΙΑ, ΚΡΟΑΤΙΑ κλπ) λαμβανοντας υπόψιν ότι κάθε έργο, αν εκπληρεί τα συγκεκριμένα πολιτιστικά κριτήρια που προβλέπει η ΕΕ, να τυγχάνει μαις επιπλεόν επιδότησης. Εφόσον ληφθουν υπόψιν του νομοθέτη και οι σχετικές μελέτες ιδιαίτερα εκεινης, που έχει συντάξει Η ΤΡΑΠΕΖΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ: Η Έξυπνη Οικονομία “πολιτιστικές” και “δημιουργικές” βιομηχανίες στην Ελλάδα: μπορούν να αποτελέσουν προοπτική εξόδου από την κρίση { Λαζαρέτου Σ., Η έξυπνη οικονομία: Πολιτιστικές και Δημιουργικές Βιομηχανίες στην Ελλάδα. Μπορούν να αποτελέσουν προοπτική εξόδου από την κρίση;, ΤΡΑΠΕΖΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ, Διεύθυνση Οικονομικών Μελετών, Τμήμα Ειδικών Μελετών, Φεβρουάριος 2014. , Δικτυακός τόπος: www.bankofgreece.gr} http://www.blod.gr/lectures/Pages/viewlecture.aspx?LectureID=1245# αλλά και το ΙΟΒΕ για την «Παραγωγή κινηματογραφικών ταινιών στην Ελλάδα: Επιδράσεις στην οικονομία» http://iobe.gr/docs/research/RES_05_F_02122014_REP_GR.pdf Προτείνονται τα ακόλουθα. Για να πετύχει ο νόμος μας και να κατστει η χώρα μας ανταγωνιστικη θα πρέπει - να καταρτιστεί ομάδα εργασία απο το αρμόδια υπουργεία, Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή της Βουλής, το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, των αρμόδιων επαγγελματικών φορέων και - να μελετήσουν οι άνω αρμόδιοι φορείς τους άνω νόμους - να μιμηθούμε τους Γάλλους, οι έπραξαν κάτι παρόμοιο και να παραγγείλει η ομαδα εργασίας του κράτους ΑΜΕΣΑ ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ ΤΩΝ ΣΧΕΤΙΚΩΝ ΝΟΜΩΝ ΖΗΤΩΝΤΑΣ ΚΩΔΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΝΟΜΩΝ ΤΩΝ ΕΥΘΕΩΣ ΜΕ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΩΝ ΧΩΡΩΝ ΚΑΙ ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΕΡΙΕΧΕΙ ΤΟ ΕΛΗΝΙΚΟ ΝΟΜΟΙΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΝΑ ΓΙΝΟΥΜΕ ΠΙΟ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ ΩΣ ΧΩΡΑ ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΕΣ ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΕΣ (μέγεθος χώρας μας, ΑΕΠ, γεωγραφικό πλεονέκτημα κλπ) από 2 φορείς, - αφενός στην ΤΡΑΠΕΖΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ, που διαθετει τετοια εμπειρία - την Hamac Conseils - και την Mazars office 2 ινστιτούτα στα οποία ανέθεσαν οι Γάλλοι την δικής τους συγκριτική μελέτη, που αντιπαραβάλλει το Ευρωπαικό και Καναδικό σύστημα επενδυτικών κιντήτρων αφενός και αφετέρου εκεινου της Γαλλίας, Βελγίου, Λουξεμβούργου, Ιρλανδίας, Ηνωμένου Βασιλείου, Γερμανίας, Ουγγαρίας, ώστε να πατήσουμε στην τεχνογνωσία αυτών των φορεών και να γλυτώσουμε χρόνο «Comparative study of tax incentive systems and the location of television and film production”, Εδώ όπου σε αυτόν τον ιστότοπο υπάρχουν 2 σύνδεσμοι με περίληψη της συγκριτικής μελέτης στα αγγλικά και άλλος με ολόκληρη την συγκριτική μελέτη στα γαλλικά! https://www.mazars.com/Home/News/Our-publications/Surveys-and-studies2/Study-of-tax-systems-and-tv-and-film-production, ΣΠΥΡΟΣ N. TΑΡΑΒΗΡΑΣ Σκηνοθέτης, Σεναριογράφος, Παραγωγός, Απο το 1990 Εταιρεία Παραγωγής Κινηματογραφικών & Τηλεοπτικών Ταινιών Atalante Pictures, Μόναχο, Γερμανία Πρώην Αναπληρωτής Καθηγητής στο Τμήμα Σκηνοθεσίας & Σεναρίου της Δημόσιας Ανωτάτης Ακαδημίας & Κινηματογράφου Μονάχου http://www.hff-muenchen.de/wir/hffint/index.html Μέλος της Γερμανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, Βερολίνο DFA, http://www.deutsche-filmakademie.de/en/welcome.html Μέλος της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου EFA http://www.europeanfilmacademy.org/ Μέλος της Εταιρείας Συλλογικής Διαχείρησης Πνευματικών Δικαιωμάτων Οπτικοακουστικών Έργων Σκηνοθετών VG BILD - KUNST, Βόννη Μέλος της Εταιρείας Συλλογικής Διαχείρησης Πνευματικών Δικαιωμάτων Οπτικοακουστικών Έργων Σεναριογράφων, Συγγραφέων VG WORT, Μόναχο Μέλος της Εταιρείας Συλλογικής Διαχείρησης Πνευματικών ΔικαιωμάτωνΟπτικοακουστικών Έργων Παραγωγών VGF, Μόναχο, Γερμανία Μέλος της Εταιρείας «ΑΘΗΝΑ» Οργανισμός Συλλογικής Διαχείρησης Δημιουργών Θεατρικών & Οπτικοακουστικών Έργων, Αθήνα, Ελλάδα