ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ΄ ΜΕΤΡΑ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ Άρθρο 16 Κυρώσεις

 

1. Σε περίπτωση παράβασης διατάξεων της Πράξης και του παρόντος νόμου, ο Συντονιστής Ψηφιακών Υπηρεσιών, ή η αρμόδια αρχή του άρθρου 5 του παρόντος, κατά λόγο αρμοδιότητάς τους, επιβάλλουν σε παρόχους ενδιάμεσων υπηρεσιών που υπάγονται στη δικαιοδοσία τους πρόστιμα και περιοδικές χρηματικές ποινές, σύμφωνα με τις περ. γ) και δ) της παρ. 2 του άρθρου 51 της Πράξης. Τα πρόστιμα και οι περιοδικές χρηματικές κυρώσεις είναι αποτελεσματικά, αναλογικά και αποτρεπτικά.
2. Κατά τη λήψη απόφασης σχετικά με την επιβολή και το ύψος του προστίμου, λαμβάνονται δεόντως υπόψη και αξιολογούνται για την εκάστοτε εξεταζόμενη περίπτωση τα ακόλουθα:
α) Η φύση, η βαρύτητα και η διάρκεια της παράβασης.
β) Ο δόλος ή η αμέλεια του παρόχου ενδιάμεσων υπηρεσιών που προκάλεσε την παράβαση.
γ) Η συστηματική ή κατ’ επανάληψη μη συμμόρφωση του παρόχου ενδιάμεσων υπηρεσιών με τις υποχρεώσεις που υπέχει βάσει της Πράξης.
δ) Το είδος, το μέγεθος και η φύση της παρεχόμενης ενδιάμεσης υπηρεσίας και η οικονομική ικανότητα του παρόχου ενδιάμεσων υπηρεσιών.
ε) Η δραστηριοποίηση του παρόχου ενδιάμεσων υπηρεσιών σε περισσότερα κράτη μέλη.
στ) Ο βαθμός συνεργασίας του παρόχου ενδιάμεσων υπηρεσιών με την αρμόδια αρχή για την επανόρθωση της παράβασης και τον περιορισμό των πιθανών δυσμενών συνεπειών της.
3. Το ύψος του προστίμου δεν επιτρέπεται να υπερβαίνει το έξι τοις εκατό (6%) του ετήσιου παγκόσμιου κύκλου εργασιών του οικείου παρόχου ενδιάμεσων υπηρεσιών κατά το προηγούμενο οικονομικό έτος.
Ειδικά σε περίπτωση παροχής ανακριβών, ελλιπών ή παραπλανητικών πληροφοριών, παράλειψης απάντησης ή διόρθωσης ανακριβών, ελλιπών ή παραπλανητικών πληροφοριών και μη υποβολής σε επιθεώρηση, το πρόστιμο δεν επιτρέπεται να υπερβαίνει το ένα τοις εκατό (1%) του ετήσιου εισοδήματος ή παγκόσμιου κύκλου εργασιών του οικείου παρόχου ενδιάμεσων υπηρεσιών ή του οικείου προσώπου κατά το προηγούμενο οικονομικό έτος.
4. Σε περίπτωση επιβολής περιοδικής χρηματικής κύρωσης, αυτή δεν υπερβαίνει το πέντε τοις εκατό (5%) του μέσου ημερήσιου παγκόσμιου κύκλου εργασιών ή εισοδήματος του οικείου παρόχου ενδιάμεσων υπηρεσιών κατά το προηγούμενο οικονομικό έτος.
5. Τα πρόστιμα και οι περιοδικές χρηματικές ποινές επιβάλλονται με ειδικά αιτιολογημένη απόφαση που εκδίδει ο Συντονιστής Ψηφιακών Υπηρεσιών ή η αρμόδια αρχή, αφού προηγουμένως έχει παράσχει στον πάροχο ενδιάμεσων υπηρεσιών τη δυνατότητα να εκθέσει τις απόψεις του επί των διαπιστωθεισών παραβάσεων, προφορικώς ή εγγράφως και κατ’ εφαρμογή των διατάξεων που ορίζουν τη διαδικασία επιβολής κυρώσεων για κάθε αρμόδια αρχή. Η απόφαση κοινοποιείται χωρίς καθυστέρηση στον ενδιαφερόμενο πάροχο ενδιάμεσων υπηρεσιών. Πριν από την κοινοποίηση αυτή, o Συντονιστής Ψηφιακών Υπηρεσιών ή η αρμόδια αρχή δεν δημοσιοποιεί την απόφαση ή τμήμα αυτής σε οποιονδήποτε τρίτο και με οποιονδήποτε τρόπο.
6. Τα πρόστιμα και οι περιοδικές χρηματικές κυρώσεις που επιβάλει ο Συντονιστής Ψηφιακών Υπηρεσιών με βάση το παρόν άρθρο εισπράττονται στο όνομα και για λογαριασμό του και αποδίδονται σε τραπεζικούς λογαριασμούς αυτού. Επικουρικά δύνανται να εισπράττονται σύμφωνα με τον Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (ν. 4978/2022, Α΄ 190).
7. Στις περιπτώσεις επιβολής κυρώσεων από την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα στο πλαίσιο εφαρμογής της Πράξης και του παρόντος νόμου, εφαρμόζονται αναλόγως οι παρ. 4 και 5 του άρθρου 15 του ν. 4624/2019 (Α’ 137). Πέραν των προβλεπόμενων στις ανωτέρω διατάξεις κυρώσεων, η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα δύναται να επιβάλει και περιοδική χρηματική κύρωση σύμφωνα με την περ. δ) της παρ. 2 του άρθρου 51 της Πράξης. Τα πρόστιμα και οι περιοδικές χρηματικές κυρώσεις που επιβάλει η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα στο πλαίσιο εφαρμογής της Πράξης και του παρόντος νόμου, εισπράττονται στο όνομα και για λογαριασμό της και αποδίδονται σε αυτήν. Για την ανωτέρω είσπραξη η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, με απόφαση του Προέδρου της, ανοίγει απλό τραπεζικό λογαριασμό υπό την ομάδα λογαριασμών 260 – Ταμειακή Διαχείριση στην Τράπεζα της Ελλάδος, όπου κατατίθενται απευθείας από τους βαρυνόμενους τα ποσά των προστίμων και των περιοδικών χρηματικών κυρώσεων που επιβάλλονται στο πλαίσιο άσκησης των αρμοδιοτήτων της, όπως προβλέπονται από την Πράξη.

  • 8 Μαρτίου 2024, 09:25 | Βραχνής Γεώργιος Τηλέμαχος

    Η όλη προσπάθεια καταπολέμησης «ελλιπών ή παραπλανητικών πληροφοριών» ζέχνει Κρατισμό. Είδαμε και το κυνήγι επί COVID19. Στο τέλος βγήκε η αλήθεια κι από «επίσημα» χείλη. Μέχρι τότε όμως, αμέτρητοι χρήστες του διαδικτύου είχαν υποστεί κυρώσεις στις διαδικτυακές πλατφόρμες. Κανάλια που σβήστηκαν, προφίλ που έπεσαν ή έγιναν (και παραμένουν) shadow banned…

  • 28 Φεβρουαρίου 2024, 12:18 | Δρ Γεώργιος Γιαννιτσιώτης

    Το πρόστιμο πρέπει να επιβάλλεται με «fast-track» διαδικασία. Ο παραβάτης οφείλει να συμμορφωθεί εντός ρητής προθεσμίας ωρών ή (το πολύ) ημερών. Αν δεν συμμορφωθεί, πρέπει αυτόματα να επιβάλλονται κυρώσεις καθώς, έχοντας λάβει την εντολή συμμόρφωσης, είχε τον χρόνο να εγείρει αντιρρήσεις εντός του χρονικού περιθωρίου/προθεσμίας συμμόρφωσης. Σε περίπτωση που εγείρει αντιρρήσεις, η αρμόδια Αρχή οφείλει να απαντήσει σε αυτές άμεσα (σε ελάχιστες ημέρες το πολύ) και, στην περίπτωση που δεν τις κάνει δεκτές, να έρχεται αυτόματα η κύρωση εάν δεν συμμορφωθεί εντός ωρών από την λήψη της απάντησης της Αρχής.
    Τα υπόλοιπα παραπέμπουν σε χρονοβόρες-αναποτελεσματικές διαδικασίες διοικητικού δικαίου 19ου αιώνος.

  • 28 Φεβρουαρίου 2024, 09:31 | Vasily Psarommatis

    Μπράβο