• Σχόλιο του χρήστη 'ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΝΤΟΤ ΚΟΜ ΑΝΩΝΥΜΗ ΡΑΔΙΟΤΗΛΕΟΠΤΙΚΗ & ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΠΑΡΟΧΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ & ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ - ΣΚΑΙ ΑΕ' | 4 Δεκεμβρίου 2020, 18:35

    Η προτεινόμενη τροποποίηση της παρ. 4 του άρθρου 2 του ν. 4339/2015, όπως τίθεται με την παράγραφο 2 του άρθρου 41 του παρόντος σχεδίου νόμου, προβλέπει ότι: «Οι άδειες ανά κατηγορία προγράμματος είναι γενικού ή θεματικού περιεχομένου. Οι άδειες γενικού περιεχομένου περιλαμβάνουν υποχρεωτικά ενημερωτικό πρόγραμμα. Οι άδειες θεματικού περιεχομένου μπορεί να περιλαμβάνουν κατά τη δήλωση συμμετοχής εκάστου υποψηφίου στη διαδικασία, κατά περίπτωση, ενημερωτικό, ψυχαγωγικό γενικής ή ειδικής στόχευσης, ή άλλο πρόγραμμα. Οι όροι και οι προϋποθέσεις που τίθενται για τη χορήγηση μελλοντικών αδειών οποιασδήποτε κατηγορίας δεν επιτρέπεται να αλλοιώνουν τον ανταγωνισμό σε βάρος των ήδη υφιστάμενων νόμιμων παρόχων». Η προτεινόμενη ρύθμιση, ενώ ορθώς διακρίνει τις τηλεοπτικές άδειες σε γενικού και θεματικού περιεχομένου, εν συνεχεία υποπίπτει σε λογική αντίφαση, ορίζοντας ότι οι θεματικές άδειες μπορεί να περιλαμβάνουν ψυχαγωγικό περιεχόμενο γενικής στόχευσης. Η έννοια του «θεματικού» εξ ορισμού αναφέρεται σε συγκεκριμένο περιεχόμενο τηλεοπτικού προγράμματος, στοχευμένο σε ένα είδος προγράμματος (π.χ. αθλητικό, παιδικό, μουσικό, κλπ.), το οποίο δεν μπορεί να είναι γενικής στόχευσης, άλλως θα πρέπει να υπαχθεί στην κατηγορία του γενικού περιεχομένου. Πέρα όμως από την παραπάνω λογική αντίφαση, η προτεινόμενη διάταξη είναι εξόχως προβληματική και για τον λόγο ότι, ενώ ρητά προβλέπει ότι η λειτουργία των παρόχων που θα λάβουν θεματικές άδειες δεν επιτρέπεται να αλλοιώνει τον ανταγωνισμό σε βάρος των ήδη υφιστάμενων νόμιμων παρόχων, των έξι (6) δηλαδή παρόχων που έχουν λάβει άδεια επίγειας ψηφιακής τηλεοπτικής ευρυεκπομπής ελεύθερης λήψης εθνικής εμβέλειας, δυνάμει των υπ’ αριθ. 1/2017 και 1/2019 προκηρύξεων του ΕΣΡ, στην πραγματικότητα νοθεύει τον ελεύθερο και υγιή ανταγωνισμό και έρχεται σε αντίθεση με τις βασικές αρχές του ενωσιακού δικαίου που διέπουν τη διενέργεια δημόσιων διαγωνισμών. Και αυτό διότι, επιτρέποντας τη λειτουργία και την αδειοδότηση παρόχων με ψυχαγωγικό περιεχόμενο γενικής στόχευσης, δημιουργεί μία κατηγορία (τυπολογία) προγράμματος όμοια με αυτή που εκπέμπουν οι υφιστάμενοι αδειοδοτημένοι πάροχοι γενικού περιεχομένου, με μόνη εξαίρεση τα δελτία ειδήσεων, που, όπως είναι γνωστό, αντιπροσωπεύουν μόλις το 6% του ημερήσιου μεταδιδόμενου προγράμματος (90 λεπτά της ώρας). Ετσι, όσοι θα λάβουν αυτή τη δήθεν «θεματική άδεια» θα λειτουργούν ως πάροχοι γενικού περιεχομένου, εκπέμποντας πλήρες τηλεοπτικό πρόγραμμα, όπως αυτό ορίζεται στο άρθρο 8 παρ. 2 του ν. 4339/2015, όμοιο με αυτό που μεταδίδουν οι υφιστάμενοι νόμιμοι πάροχοι εθνικής εμβέλειας, χωρίς την υποχρέωση μετάδοσης δελτίων ειδήσεων, άρα με πολύ χαμηλότερο κόστος και πολύ πιο ελκυστικό για τους διαφημιστές και διαφημιζομένους περιεχόμενο, αφού η οικεία νομοθεσία (εθνική και ευρωπαϊκή) προβλέπει σειρά απαγορεύσεων και περιορισμών για τη διαφημιστική εκμετάλλευση των τηλεοπτικών ειδησεογραφικών εκπομπών. Είναι προφανές ότι όχι μόνο δημιουργούνται συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού, αλλά τίθεται ζήτημα δυσμενούς μεταβολής των όρων των ήδη χορηγηθεισών από το ΕΣΡ αδειών και αναίρεσης της δέσμευσης που ανέλαβε το Ελληνικό Δημόσιο να μην προκηρύξει, καθ’ όλο τον χρόνο ισχύος τους, άδειες της ίδιας κατηγορίας. Συνεπώς, είναι αναγκαία η απάλειψη της φράσης «γενικής ή ειδικής στόχευσης», άλλως η προτεινόμενη ρύθμιση καταλήγει στο να επιτρέπει αυτό που φαινομενικά θέλει να απαγορεύσει, δημιουργώντας σειρά στρεβλώσεων στην αγορά, την οποία υποτίθεται θέλει να ρυθμίσει.