Άρθρο 36 Διαδικασία ανάθεσης καταχώρισης διαφημιστικών και λοιπών μηνυμάτων του δημοσίου – Ρυθμίσεις για τον ηλεκτρονικό τύπο και την κρατική διαφήμιση – Τροποποίηση περ. 4 άρθρου 2, παρ. 1 και 2 άρθρου 7 π.δ. 261/1997

 

1. Στην περ. 4 του άρθρου 2 του π.δ. 261/1997 (Α΄ 186), προστίθεται νέο δεύτερο εδάφιο και η περ. 4 του άρθρου 2 διαμορφώνεται ως εξής:
4. «Ανάδοχοι μετάδοσης ή καταχώρισης διαφημιστικών και λοιπών μηνυμάτων του Δημοσίου»: τα φυσικά ή νομικά πρόσωπα, που ασκούν τις δραστηριότητες που αναφέρονται στο υπό στοιχείο ε΄ της παραγράφου 2 του παρόντος και κατέχουν νομίμως άδεια λειτουργίας ραδιοφωνικού ή τηλεοπτικού σταθμού, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 2328/1995 ή εκδίδουν εφημερίδες ή περιοδικά, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 24 του ν. 1746/1988. «Ανάδοχοι» σύμφωνα με το πρώτο εδάφιο θεωρούνται και τα φυσικά και νομικά πρόσωπα που διατηρούν επιχειρήσεις ηλεκτρονικού τύπου, ήτοι ιστοσελίδες, ιστότοπους και ιστολόγια ενημερωτικού περιεχομένου που αναρτούν και δημοσιεύουν μέσω του διαδικτύου ειδήσεις, πληροφορίες, άρθρα, συνεντεύξεις, ή οπτικοακουστικό υλικό για πολιτικά, κοινωνικά, οικονομικά, αθλητικά και άλλα γεγονότα, με ή χωρίς αντάλλαγμα, εφόσον πληρούν τις προϋποθέσεις για την εγγραφή τους στο Μητρώο Ηλεκτρονικού Τύπου (Μ.Η.Τ.) που συστήνεται στη Γενική Γραμματεία Επικοινωνίας και Ενημέρωσης και υπό τον όρο της εγγραφής τους σε αυτό εντός έτους από την έναρξη λειτουργίας του.
Τα πρόσωπα αυτά πρέπει να είναι προσηκόντως καταχωρημένα στο Μητρώο που τηρείται στο Τμήμα Ελέγχου Διαφάνειας του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης σύμφωνα με τους όρους του π.δ. 310/1996 (ΦΕΚΑ’ 114) και, εφόσον λειτουργούν με τη μορφή της ανώνυμης εταιρείας, έχουν ονομαστικές μετοχές σύμφωνα με τους όρους και τις εξαιρέσεις που προβλέπονται από τις παραπάνω οικείες διατάξεις».
2. Στις παρ. 1 και 2 του άρθρου 7 του π.δ. 261/1997 επέρχονται οι εξής αλλαγές: α) στην παρ. 1 προστίθεται πρόβλεψη για τις επιχειρήσεις ηλεκτρονικού τύπου, β) το δεύτερο εδάφιο της παρ. 2 τροποποιείται, προς τον σκοπό εφαρμογής και σε διαδικτυακά μέσα, γ) επέρχονται νομοτεχνικές βελτιώσεις και οι παρ. 1 και 2 του άρθρου 7 διαμορφώνονται ως εξής:
«1. Προκειμένου περί ανάθεσης καταχώρησης διαφημιστικών ή άλλων συναφών μηνυμάτων του Δημοσίου και του ευρύτερου Δημόσιου τομέα, σε επιχειρήσεις έκδοσης εφημερίδων ή περιοδικών που είναι καταχωρημένες στο Μητρώο του Τμήματος Διαφάνειας του Ε.Ρ.Σ. ή σε επιχειρήσεις ηλεκτρονικού τύπου σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 2, οι αναθέτουσες αρχές εφαρμόζουν αναλογικά τις διαδικασίες ανάθεσης μετάδοσης που προβλέπονται από τις διατάξεις του προηγούμενου άρθρου.
2. Η επιλογή του συγκεκριμένου μέσου στο οποίο ανατίθεται η καταχώρηση του διαφημιστικού ή άλλου συναφούς μηνύματος γίνεται μετά από συνεκτίμηση των στοιχείων της παραγράφου 2 του προηγούμενου άρθρου.
Για την εκτίμηση της απήχησης του έντυπου μέσου στο ευρύ κοινό λαμβάνεται υπ’ όψιν η μέση μηνιαία κυκλοφορία του εντύπου, όπως αυτή βεβαιούται από τις αρμόδιες υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Επικοινωνίας και Ενημέρωσης και η απήχηση και επισκεψιμότητα του διαδικτυακού μέσου, όπως αυτή βεβαιούται από ευρέως αποδεκτό φορέα.».

  • 15 Σεπτεμβρίου 2022, 16:24 | ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ ΑΕ ΟΤΑ

    1. Προτείνεται η τροποποίηση του κειμένου του τέταρτου εδαφίου της παρ.3 του άρθρου 6 του π.δ. 261/1997, όπως αυτό προστέθηκε και η παράγραφος 3 διαμορφώθηκε με το άρθρο 80 Ν.4864/2021,ΦΕΚ Α 237/2.12.2021, διότι πρακτικά η διαδικασία, που έχει θέσει η συγκεκριμένη διάταξη είναι ανεφάρμοστη ή δυσχερώς εφαρμόσιμη:
    “3. Κάθε Σεπτέμβριο, η Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης και Επικοινωνίας, δια της αρμόδιας Διεύθυνσης Εποπτείας Μ.Μ.Ε., θα δικαιούται να ζητήσει από τις ενδιαφερόμενες τηλεοπτικές και ραδιοφωνικές επιχειρήσεις να της υποβάλλουν εντός διαστήματος ενός (1) μήνα, τιμοκατάλογο, στον οποίο θα μπορούν να αναφέρουν τις τιμές μονάδος διαφημιστικού χρόνου ανά ζώνη τηλεθέασης ή ακροαματικότητας που προτίθενται να εφαρμόσουν για τη μετάδοση διαφημιστικών και άλλων συναφών μηνυμάτων των φορέων του Δημοσίου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα για το επόμενο έτος. Οι τηλεοπτικές και ραδιοφωνικές επιχειρήσεις θα έχουν τη δυνατότητα, αλλά όχι την υποχρέωση να υποβάλλουν στη Γ.Γ.Ε.Ε. τους ως άνω τιμοκαταλόγους. Σε περίπτωση υποβολής των εν λόγω τιμοκαταλόγων, αυτοί θα διαβιβάζονται από τη Γ.Γ.Ε.Ε. αποκλειστικά στα επιμέρους Υπουργεία και στα εποπτευόμενα δημόσια νομικά πρόσωπα, τα οποία θα τους τηρούν εμπιστευτικούς και θα μπορούν να τους χρησιμοποιήσουν για την περίπτωση σύναψης συμβάσεων μετάδοσης διαφημιστικών και άλλων συναφών μηνυμάτων με τις ενδιαφερόμενες τηλεοπτικές και ραδιοφωνικές επιχειρήσεις . Η μη υποβολή των εν λόγω τιμοκαταλόγων δεν συνιστά πρόσκομμα για τη σύναψη οποιασδήποτε σύμβασης μετάδοσης διαφημιστικών και άλλων συναφών μηνυμάτων με το Δημόσιο και τον ευρύτερο δημόσιο τομέα”

    2. Στο άρθρο 36 του σχεδίου νόμου, θα μπορούσε να προστεθεί νέα παράγραφος, δια της οποίας θα τροποποιηθεί το περιεχόμενο της παραγράφου 3 του άρθρου 4 του π.δ. 261/1997, κατά τρόπο, ώστε η εν λόγω παράγραφος να διαμορφωθεί ως ακολούθως: «Τα προγράμματα προβολής των φορέων του Δημοσίου, του ευρύτερου δημοσίου τομέα και εν γένει των Αναθετουσών Αρχών θα γνωστοποιούνται, πριν την έναρξη υλοποίησής τους και συγκεκριμένα πριν την αποστολή οποιασδήποτε εντολής από τις εν λόγω Αναθέτουσες Αρχές, το Δημόσιο και τον ευρύτερο δημόσιο τομέα για τη μετάδοση ή καταχώριση ή με άλλο υλικό μέσο προβολή διαφημιστικών και λοιπών μηνυμάτων στη Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης και Επικοινωνία (Γ.Γ.Ε.Ε.). Η Γ.Γ.Ε.Ε. θα πραγματοποιεί απολογιστικά τυχαίους αυτοματοποιημένους δειγματοληπτικούς ελέγχους νομιμότητας, βάσει των μεθόδων της στατιστικής επιστήμης, στο δεκαπέντε τοις εκατό (15%) τουλάχιστον, ετησίως, των προγραμμάτων προβολής των φορέων του Δημοσίου, του ευρύτερου δημοσίου τομέα και εν γένει των Αναθετουσών Αρχών, προκειμένου να διαπιστώσει αν τα σχετικά προγράμματα τηρούν τις διατάξεις του άρθρου 9 του Ν. 2328/1995, όπως ισχύει και του παρόντος διατάγματος».

    3. Με σχετική προσθήκη σε περαιτέρω, νεότερη παράγραφο του άρθρου 36 του υπό δημόσια διαβούλευση σχεδίου νόμου, μπορεί να προβλεφθεί ειδική ρύθμιση ως υποπαράγραφος 2.α. του άρθρου 4 του π.δ. 261/1997, σύμφωνα με την οποία θα ορίζεται πως: «Σε περίπτωση προγραμμάτων προβολής των υπηρεσιών ή αγαθών και εν γένει των δραστηριοτήτων, που παρέχουν στο κοινό οι Αναθέτουσες Αρχές, το Δημόσιο και ο ευρύτερος δημόσιος τομέας και τα οποία προγράμματα προβολής αφορούν αποκλειστικά είτε την Περιφέρεια Αττικής είτε την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας ή απευθύνονται σε φορείς που εδρεύουν ή σε κοινό, που κατοικεί αποκλειστικά στην Περιφέρεια Αττικής ή στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας ή καλύπτουν θεματολογία αποκλειστικά τοπικού ενδιαφέροντος, καθόσον αφορά στην Περιφέρεια Αττικής ή στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας (ή τμήματα αυτών), τότε συγκεκριμένα τα εν λόγω προγράμματα προβολής θα εξαιρούνται από την υποχρέωση εφαρμογής της παρ. 2 του άρθρου 4 του π.δ. 261/1997 περί της κατανομής της προϋπολογιζόμενης δαπάνης κάθε φορέα μεταξύ των περιφερειακών μέσων ενημέρωσης».

    4. Προτείνεται η εισαγωγή επιπρόσθετης ρύθμισης στο άρθρο 36 του υπό διαβούλευση σχεδίου νόμου, με την οποία (ρύθμιση) θα μπορούσε να επέλθει τροποποίηση των παραγράφων 5 και 3 αντίστοιχα των άρθρων 6 και 7 του π.δ. 261/1997, κατά τρόπο, ώστε ύστερα από το τελευταίο εδάφιο των εν λόγω παραγράφων 5 και 3 των άρθρων 6 και 7 του π.δ. 261/1997 να προστεθεί μια πρόβλεψη, σύμφωνα με την οποία: «Οι αναθέτουσες αρχές, εκτός από τη δυνατότητα, που έχουν να συνάπτουν συμβάσεις για την παροχή συμβουλών και την εν γένει επικουρία τους κατά την επιλογή των κατάλληλων μέσων μετάδοσης (media planning), μπορούν ειδικότερα να συνάπτουν συμβάσεις και με εταιρείες παραγωγής διαφημιστικού υλικού (π.χ. videos). Στην περίπτωση της σύναψης τέτοιου είδους συμβάσεων, αφενός για την παροχή συμβουλών και την εν γένει επικουρία των αναθετουσών αρχών κατά την επιλογή των κατάλληλων μέσων μετάδοσης (media planning) και αφετέρου για την παραγωγή διαφημιστικού υλικού (π.χ. videos), το ανώτερο ποσοστό του εγκεκριμένου προϋπολογισμού, που θα μπορούν να διαθέτουν αθροιστικά για τη σύναψη τέτοιου είδους συμβάσεων οι αναθέτουσες αρχές δεν θα υπερβαίνει το έξι τοις εκατό (6%)».

  • 15 Σεπτεμβρίου 2022, 16:22 | ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ ΑΕ ΟΤΑ

    Τόσο στο άρθρο 3 του σχεδίου νόμου («Πεδίο Εφαρμογής»), στην παρ. (β) αυτού, όσο και στο άρθρο 36 παρ. 1 του νομοσχεδίου, δια του οποίου τροποποιείται η περ. 4 του άρθρου 2 του π.δ. 261/1997, θα πρέπει να προστεθεί στον ορισμό του «ηλεκτρονικού τύπου» και των «Αναδόχων μετάδοσης ή καταχώρισης διαφημιστικών και λοιπών μηνυμάτων του Δημοσίου» αντίστοιχα, ρητή αναφορά στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (social media), στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης (όπως google, facebook, instagram κλπ.) και εν γένει στα ψηφιακά μέσα ανάρτησης και μετάδοσης περιεχομένου.

    Επίσης, προτείνεται δια του άρθρου 36 του σχεδίου νόμου να υπάρξει τροποποίηση και του Ορισμού, που περιλαμβάνεται στο άρθρο 2 παρ. 8: «Περιφερειακά Μέσα Ενημέρωσης» του π.δ. 261/1997, ώστε να περιλαμβάνει όχι μόνο ραδιοφωνικούς, τηλεοπτικούς σταθμούς, εφημερίδες και έντυπα, αλλά και εν γένει «επιχειρήσεις ηλεκτρονικού τύπου, ήτοι ιστοσελίδες, ιστότοπους και ιστολόγια ενημερωτικού περιεχομένου που αναρτούν και δημοσιεύουν μέσω του διαδικτύου ειδήσεις, πληροφορίες, άρθρα, συνεντεύξεις, ή οπτικοακουστικό υλικό για πολιτικά, κοινωνικά, οικονομικά, αθλητικά και άλλα γεγονότα, με ή χωρίς αντάλλαγμα, καθώς και μέσα και πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης και εν γένει ψηφιακά μέσα μετάδοσης περιεχομένου», ώστε με αυτόν τον τρόπο να διασφαλιστεί η συμπερίληψη και των επιχειρήσεων ηλεκτρονικού τύπου και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στο ελάχιστο ποσοστό συμμετοχής (30%) στα περιφερειακά εκείνα μέσα στα οποία κατανέμεται η συνολική διαφημιστική δαπάνη του Δημοσίου (άρθρο 4 παρ. 2 π.δ. 261/1997).

  • • Άρθρο 36 παρ.1 να προστεθεί ως εξής : «Στην περ. 4 του άρθρου 2 του π.δ. 261/1997 (Α΄ 186) (…). Τα πρόσωπα αυτά πρέπει να είναι προσηκόντως καταχωρημένα στο Μητρώο που τηρείται στο Τμήμα Ελέγχου Διαφάνειας του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης σύμφωνα με τους όρους του π.δ. 310/1996 (ΦΕΚΑ’ 114) και, εφόσον λειτουργούν με τη μορφή της ανώνυμης εταιρείας, έχουν ονομαστικές μετοχές σύμφωνα με τους όρους και τις εξαιρέσεις που προβλέπονται από τις παραπάνω οικείες διατάξεις.
    Οι προσβάσιμες στα άτομα με αναπηρία ιστοσελίδες προτεραιοποιούνται στην καταχώρηση διαφημίσεων».

  • Πρέπει να προβλεφθεί ειδική ρύθμιση ως υποπαράγραφος 2.α. του άρθρου 4 του π.δ. 261/1997, σύμφωνα με την οποία θα ορίζεται πως: «Σε περίπτωση προγραμμάτων προβολής των υπηρεσιών ή αγαθών και εν γένει των δραστηριοτήτων, που παρέχουν στο κοινό οι Αναθέτουσες Αρχές, το δημόσιο και ο ευρύτερος δημόσιος τομέας και τα οποία προγράμματα προβολής αφορούν αποκλειστικά είτε την Περιφέρεια Αττικής είτε το Περιφερειακό Ταμείο Ανάπτυξης Αττικής ή απευθύνονται σε φορείς που εδρεύουν ή σε κοινό, που κατοικεί αποκλειστικά εντός των χωρικών ορίων της Περιφέρειας Αττικής ή καλύπτουν θεματολογία αποκλειστικά τοπικού ενδιαφέροντος, καθόσον αφορά στην Περιφέρεια Αττικής ή περιφερειακών ενοτήτων αυτής, τότε συγκεκριμένα τα εν λόγω προγράμματα προβολής θα εξαιρούνται από την υποχρέωση εφαρμογής της παρ. 2 του άρθρου 4 του π.δ. 261/1997 περί της κατανομής της προϋπολογιζόμενης δαπάνης κάθε φορέα μεταξύ των περιφερειακών μέσων ενημέρωσης».

  • 15 Σεπτεμβρίου 2022, 10:35 | Δρόσης Δημήτρης

    Προτείνεται, δια του άρθρου 36 του σχεδίου νόμου να υπάρξει τροποποίηση και του Ορισμού, που περιλαμβάνεται στο άρθρο 2 παρ. 8: «Περιφερειακά Μέσα Ενημέρωσης» του π.δ. 261/1997, ώστε να περιλαμβάνει όχι μόνο ραδιοφωνικούς, τηλεοπτικούς σταθμούς, εφημερίδες και έντυπα, αλλά και εν γένει «επιχειρήσεις ηλεκτρονικού τύπου, ήτοι ιστοσελίδες, ιστότοπους και ιστολόγια ενημερωτικού περιεχομένου που αναρτούν και δημοσιεύουν μέσω του διαδικτύου ειδήσεις, πληροφορίες, άρθρα, συνεντεύξεις, ή οπτικοακουστικό υλικό για πολιτικά, κοινωνικά, οικονομικά, αθλητικά και άλλα γεγονότα, με ή χωρίς αντάλλαγμα, καθώς και μέσα και πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης και εν γένει ψηφιακά μέσα μετάδοσης περιεχομένου», ώστε με αυτόν τον τρόπο να διασφαλιστεί η συμπερίληψη και των επιχειρήσεων ηλεκτρονικού τύπου και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στο ελάχιστο ποσοστό συμμετοχής (30%) στα περιφερειακά εκείνα μέσα στα οποία κατανέμεται η συνολική διαφημιστική δαπάνη του Δημοσίου (άρθρο 4 παρ. 2 π.δ. 261/1997).

  • 15 Σεπτεμβρίου 2022, 10:47 | Δρόσης Δημήτρης

    Πρέπει να προβλεφθεί ειδική ρύθμιση ως υποπαράγραφος 2.α. του άρθρου 4 του π.δ. 261/1997, σύμφωνα με την οποία θα ορίζεται πως: «Σε περίπτωση προγραμμάτων προβολής των υπηρεσιών ή αγαθών και εν γένει των δραστηριοτήτων, που παρέχουν στο κοινό οι Αναθέτουσες Αρχές, το Δημόσιο και ο ευρύτερος δημόσιος τομέας και τα οποία προγράμματα προβολής αφορούν αποκλειστικά είτε την Περιφέρεια Αττικής είτε την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας ή απευθύνονται σε φορείς που εδρεύουν ή σε κοινό, που κατοικεί αποκλειστικά στην Περιφέρεια Αττικής ή στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας ή καλύπτουν θεματολογία αποκλειστικά τοπικού ενδιαφέροντος, καθόσον αφορά στην Περιφέρεια Αττικής ή στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας (ή τμήματα αυτών), τότε συγκεκριμένα τα εν λόγω προγράμματα προβολής θα εξαιρούνται από την υποχρέωση εφαρμογής της παρ. 2 του άρθρου 4 του π.δ. 261/1997 περί της κατανομής της προϋπολογιζόμενης δαπάνης κάθε φορέα μεταξύ των περιφερειακών μέσων ενημέρωσης».