ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ’ ΣΥΣΤΑΣΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΜΗΤΡΩΟΥ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΥ ΤΥΠΟΥ (Μ.Η.Τ.) Άρθρο 11 Σύσταση Μητρώου Ηλεκτρονικού Τύπου (Μ.Η.Τ.) – Προϋποθέσεις εγγραφής και επανεγγραφής

 

1. Στη Γ.Γ.Ε.Ε. συστήνεται Μητρώο Ηλεκτρονικού Τύπου (Μ.Η.Τ.). Οι επιχειρήσεις ηλεκτρονικού τύπου, όπως αυτός ορίζεται στην παρ. 2 του άρθρου 3, δύνανται να εγγράφονται στο Μ.Η.Τ. με αίτησή τους προς το Τμήμα Μητρώων και Διαφάνειας της Γ.Γ.Ε.Ε.. Το Μ.Η.Τ. τηρείται σε ηλεκτρονική μορφή. Αρμόδια υπηρεσία για την τήρησή του είναι η Διεύθυνση Εποπτείας Μέσων Ενημέρωσης της Γ.Γ.Ε.Ε..
2. Για την εγγραφή στο Μ.Η.Τ., η επιχείρηση ηλεκτρονικού τύπου πρέπει να πληροί σωρευτικά τις ακόλουθες προϋποθέσεις:
α) να διαθέτει Α.Φ.Μ. και την απαραίτητη εγκατάσταση οργανωμένου γραφείου στην Ελλάδα, από το οποίο δίδονται κατευθύνσεις για τη συγκέντρωση, την επεξεργασία και τον έλεγχο της ύλης του,
β) ο διαχειριστής, ο διευθυντής και ο διευθυντής σύνταξης να είναι υποχρεωτικά φυσικά πρόσωπα. Ο διαχειριστής και ο διευθυντής να είναι κάτοικοι Ελλάδας. Οι ιδιότητες του διευθυντή και του διαχειριστή δύναται να συμπίπτουν στο ίδιο φυσικό πρόσωπο. Ο διευθυντής ή ο διευθυντής σύνταξης να έχει τη δημοσιογραφική ιδιότητα,
γ) ο ιδιοκτήτης, ο διευθυντής, ο διευθυντής σύνταξης και ο διαχειριστής της ιστοσελίδας, είτε αυτή ανήκει σε φυσικό είτε σε νομικό πρόσωπο, να μην έχουν καταδικασθεί με αμετάκλητη δικαστική απόφαση για κακούργημα και σε οποιαδήποτε ποινή για κλοπή, απειλή, εκβίαση, πλαστογραφία, δωροδοκία και για οποιοδήποτε έγκλημα κατά της γενετήσιας ελευθερίας ή της οικονομικής εκμετάλλευσης της γενετήσιας ζωής. Αν η ιστοσελίδα ανήκει σε οποιασδήποτε μορφής προσωπική ή κεφαλαιουχική εταιρεία, η ανωτέρω απαγόρευση ισχύει και για τους εταίρους ή μετόχους που κατέχουν ποσοστό άνω του δέκα τοις εκατό (10%) του εταιρικού ή μετοχικού κεφαλαίου και τους διαχειριστές, ενώ, αν η ιστοσελίδα ανήκει σε ανώνυμη εταιρεία, και για τον Πρόεδρο, τον Διευθύνοντα Σύμβουλο και τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου,
δ) αν η επιχείρηση ηλεκτρονικού τύπου είναι οποιασδήποτε μορφής προσωπική ή κεφαλαιουχική εταιρεία, να δηλώνονται οι κύριοι των μετοχών ή των μεριδίων μέχρι φυσικού προσώπου. Από την εν λόγω υποχρέωση εξαιρούνται επιχειρήσεις, των οποίων οι μετοχές είναι εισηγμένες στο Χρηματιστήριο Αξιών Αθηνών (Χ.Α.Α.) ή σε χρηματιστήριο άλλου κράτους-μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (Ο.Ο.Σ.Α.),
ε) να αναρτά στην αρχική σελίδα σε εμφανές και εύκολα αναγνωρίσιμο σημείο την ταυτότητα της ιστοσελίδας και ειδικότερα την επωνυμία, τον διακριτικό τίτλο, τον τίτλο, την έδρα της επιχείρησης, τη νομική μορφή της, τον Α.Φ.Μ. και την αρμόδια Δ.Ο.Υ. και στοιχεία επικοινωνίας με την επιχείρηση δηλαδή την ταχυδρομική διεύθυνση, τον αριθμό τηλεφώνου επικοινωνίας, την ηλεκτρονική διεύθυνση επικοινωνίας, τα ονόματα του ιδιοκτήτη, του νόμιμου εκπροσώπου, του διευθυντή, του διευθυντή σύνταξης, του διαχειριστή και του δικαιούχου του όνομα τομέα (domain name). Επίσης να αναρτά δήλωση συμμόρφωσης με τη Σύσταση (ΕΕ) 2018/334 της Επιτροπής της 1ης Μαρτίου 2018 σχετικά με τα μέτρα για την αποτελεσματική αντιμετώπιση του παράνομου περιεχομένου στο διαδίκτυο (L 63),
στ) να μην περιέχει ύλη, η οποία αποτελεί αναπαραγωγή του περιεχομένου που έχει αναρτηθεί ή αναρτάται σε άλλη ιστοσελίδα, χωρίς την έγγραφη συναίνεση της τελευταίας. Ως αναπαραγωγή νοείται η αναδημοσίευση περιεχομένου άλλης ιστοσελίδας χωρίς ουσιαστική παρέμβαση και χωρίς αναφορά στην πηγή. Εξαίρεση αποτελεί η περίπτωση που το περιεχόμενο αναπαράγεται από ιστοσελίδες ή έντυπα που ανήκουν στην ίδια επιχείρηση. Σε περίπτωση ανάρτησης όμοιου περιεχομένου σε διαφορετικές ιστοσελίδες, ως αναπαραγωγή νοείται η χρονικά επόμενη δημοσίευση,
ζ) να απασχολεί δημοσιογράφους ασφαλισμένους στους οικείους ασφαλιστικούς φορείς. Ειδικότερα: ζα) οι επιχειρήσεις με κύκλο εργασιών κατά την τελευταία οικονομική χρήση μέχρι ογδόντα χιλιάδες (80.000) ευρώ έναν (1) τουλάχιστον εργαζόμενο,
ζβ) οι επιχειρήσεις με κύκλο εργασιών κατά την τελευταία οικονομική χρήση από ογδόντα χιλιάδες έναν (80.001) μέχρι εκατόν εξήντα χιλιάδες (160.000) ευρώ δυο (2) τουλάχιστον εργαζομένους,
ζγ) οι επιχειρήσεις με κύκλο εργασιών κατά την τελευταία οικονομική χρήση από εκατόν εξήντα χιλιάδες (160.000) ευρώ και πάνω τρεις (3) τουλάχιστον εργαζομένους.
Σε περίπτωση απόλυσης, καταγγελίας, λύσης της σύμβασης ή οικειοθελούς αποχώρησης δημοσιογράφου που έχει ως αποτέλεσμα να μην πληρούνται όσα ορίζονται στο προηγούμενο εδάφιο, δεν δημιουργείται κώλυμα σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος, εφόσον αντικατασταθεί από άλλο δημοσιογράφο εντός χρονικού διαστήματος τριάντα (30) ημερών από την ημερομηνία της καθ’ οιονδήποτε τρόπο λύσης της σύμβασής του,
η) να απασχολεί λοιπό, πλην δημοσιογράφων, προσωπικό διαφόρων ειδικοτήτων και κατηγοριών με σύμβαση εξαρτημένης εργασίας και συγκεκριμένα:
ηα) οι επιχειρήσεις με κύκλο εργασιών κατά την τελευταία οικονομική χρήση μέχρι ογδόντα χιλιάδες (80.000) ευρώ έναν (1) τουλάχιστον εργαζόμενο,
ηβ) οι επιχειρήσεις με κύκλο εργασιών κατά την τελευταία οικονομική χρήση από ογδόντα χιλιάδες ένα (80.001) μέχρι εκατόν εξήντα χιλιάδες (160.000) ευρώ δύο (2) τουλάχιστον εργαζομένους,
ηγ) οι επιχειρήσεις με κύκλο εργασιών κατά την τελευταία οικονομική χρήση από εκατόν εξήντα χιλιάδες ευρώ (160.000) και πάνω τρεις (3) τουλάχιστον εργαζομένους.
Σε περίπτωση απόλυσης, καταγγελίας, λύσης της σύμβασης ή οικειοθελούς αποχώρησης εργαζομένου που έχει ως αποτέλεσμα να μην πληρούνται τα οριζόμενα στο προηγούμενο εδάφιο, δεν δημιουργείται κώλυμα σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος, εφόσον αντικατασταθεί από άλλον εργαζόμενο εντός χρονικού διαστήματος τριάντα (30) ημερών από την ημερομηνία της καθ’ οιονδήποτε τρόπο λύσης της σύμβασής του.
Η επιχείρηση οφείλει να υποβάλλει πίνακα προσωπικού αρμοδίως θεωρημένο από το πληροφοριακό σύστημα «ΕΡΓΑΝΗ» του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων,
θ) να συμμορφώνεται, εφόσον έχει την υποχρέωση, με το άρθρο 10 του ν. 4779/2021 (Α’ 27), σχετικά με την προσβασιμότητα των ατόμων με αναπηρία στις υπηρεσίες οπτικοακουστικών μέσων,
ι) να έχει αναρτημένους τους όρους χρήσεως και την πολιτική απορρήτου της ιστοσελίδας.
3. Με την αίτηση για την εγγραφή της ή για την ανανέωση της εγγραφής της ή για την επανεγγραφή της στο Μ.Η.Τ. η ενδιαφερόμενη επιχείρηση οφείλει να δηλώνει κάθε ιστοσελίδα που διατηρεί και για καθεμία εξ αυτών να υποβάλει αντικειμενική καταγραφή από ευρέως αποδεκτό φορέα σχετικά με την απήχηση και την επισκεψιμότητά της κατά τους τελευταίους δώδεκα (12) προ της υποβολής της αίτησης μήνες, που συνοδεύεται από υπεύθυνη δήλωση του νόμιμου εκπροσώπου του φορέα περί της πληρότητας και ορθότητας της μέτρησης. Επίσης οφείλει να υποβάλει υπεύθυνη δήλωση μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr – Ε.Ψ.Π.), η οποία περιέχει τα ακόλουθα στοιχεία:
α) μία (1) έως τέσσερις (4) βασικές θεματικές ενότητες, με σειρά από την κύρια θεματολογία προς τις κατά σειρά προτεραιότητας δευτερεύουσες θεματολογίες, του περιεχομένου της,
β) μία (1) έως τρεις (3) βασικές κατηγορίες κοινού-στόχου, με σειρά από το βασικότερο κοινό – στόχο προς τα δευτερεύοντα,
γ) γεωγραφική στόχευση,
δ) αριθμό εργαζομένων και ειδικότητα απασχόλησης.
4. Για την πρώτη εγγραφή στο Μ.Η.Τ., η ιστοσελίδα πρέπει να λειτουργεί ανελλιπώς με τον ίδιο τίτλο και στο ίδιο όνομα τομέα, επί ένα (1) έτος πριν από την υποβολή της αίτησης. Η προϋπόθεση του προηγούμενου εδαφίου ισχύει και για την περίπτωση επανεγγραφής ιστοσελίδας στο Μ.Η.Τ. είτε κατόπιν διαγραφής της, είτε κατόπιν εκούσιας μη ανανέωσης της εγγραφής της.
Σε περίπτωση συγχώνευσης δύο (2) ή περισσότερων επιχειρήσεων ηλεκτρονικού τύπου, ο χρόνος λειτουργίας καθεμιάς πριν από τη συγχώνευση προσμετράται για τον υπολογισμό του ελάχιστου χρονικού διαστήματος του πρώτου εδαφίου, εφόσον ο χρόνος καθεμιάς υπερβαίνει το ήμισυ του προαναφερόμενου ελάχιστου χρόνου και η κάθε συγχωνευόμενη ιστοσελίδα πληροί αυτοτελώς τις λοιπές προϋποθέσεις της παρ. 2. Δεν απαιτείται η συνδρομή των προϋποθέσεων του ελάχιστου χρονικού διαστήματος για καθεμία από τις επιχειρήσεις ιστοσελίδων που συγχωνεύθηκαν, εφόσον καθεμία από αυτές λειτουργούσε ανελλιπώς επί ένα (1) τουλάχιστον έτος πριν από την έναρξη ισχύος του παρόντος και η προερχόμενη από τη συγχώνευση επιχείρηση πληροί τις λοιπές προϋποθέσεις της παρ. 2.

  • Υπαρκτό παράδειγμα: Μια εφημερίδα υποχρεούται να απασχολεί 2 δημοσιογράφους και 2 εργαζόμενους ως λοιπό προσωπικό.
    Ωστόσο, σήμερα απασχολεί 3 δημοσιογράφους και έναν διανομέα. Σε αυτή την περίπτωση τι γίνεται; Μετατρέπει τον δημοσιογράφο σε… διανομέα ή γραμματέα, ή φωτογράφο ή σελιδοποιό; Ή μήπως απολύει έναν δημοσιογράφο (που του είναι αναγκαίος για να τον έχει σήμερα) και προσλαμβάνει έναν επιπλέον διανομέα ή γραμματέα που δεν του χρειάζονται στη λειτουργία της εφημερίδας;

  • Παράλληλα, με το Μητρώο Έντυπου Τύπου, στο νέο Νομοσχέδιο εντάχθηκε και το Μητρώο Ηλεκτρονικού Τύπου.
    Σύμφωνα με το Νομοσχέδιο, η προβολή διαφημίσεων και κάθε άλλη προβολή έναντι άμεσου ή έμμεσου αντίτιμου από φορείς της Γενικής Κυβέρνησης της περ. (β) της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014, συμπεριλαμβανομένων και των επιχειρήσεων του άρθρου 1 του ν. 3429/2005, πραγματοποιείται μόνο σε ηλεκτρονικό τύπο (ιστοσελίδα) που έχει εγγραφεί στο Μητρώο.
    Ωστόσο, είναι γνωστό τοις πάσι ότι το πρόβλημα στο διαδίκτυο δεν είναι οι ιστοσελίδες που λειτουργούν επαγγελματικά, αλλά εκείνες που λειτουργούν ΠΑΡΑΝΟΜΑ, εισπράττουν ΜΑΥΡΟ ΧΡΗΜΑ, οι περισσότερες εκ των οποίων «λειτουργούν» χωρίς νομική και φορολογική υπόσταση. Αυτές δεν επιθυμούν κρατική διαφήμιση, αλλά τους αρκεί η τοπική με εξευτελιστικές τιμές και -βεβαίως- χωρίς παραστατικά, καλλιεργώντας έναν πρωτοφανή ΑΘΕΜΙΤΟ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟ που πλήττει σημαντικά τις υγιείς και νόμιμες επιχειρήσεις.
    Μπορεί σε πρώτη ανάγνωση, η επισήμανση μας αυτή να φαντάζει άσχετη με το νέο σχέδιο Νόμου, όμως θεωρούμε πως αν δεν δοθεί τέρμα σ’ αυτήν την ασυδοσία, που διαπράττεται μάλιστα στον χώρο της ενημέρωσης, τόσο αυτό όσο και οποιοδήποτε άλλο νομοσχέδιο θα είναι ανώφελο.

  • • Άρθρο 11 παράγραφος 1 να συμπληρωθεί ως εξής: «Στη Γ.Γ.Ε.Ε. συστήνεται Μητρώο Ηλεκτρονικού Τύπου (Μ.Η.Τ.). Οι επιχειρήσεις ηλεκτρονικού τύπου, όπως αυτός ορίζεται στην παρ. 2 του άρθρου 3, δύνανται να εγγράφονται στο Μ.Η.Τ. με αίτησή τους προς το Τμήμα Μητρώων και Διαφάνειας της Γ.Γ.Ε.Ε.. Το Μ.Η.Τ. τηρείται σε ηλεκτρονική μορφή. Αρμόδια υπηρεσία για την τήρησή του είναι η Διεύθυνση Εποπτείας Μέσων Ενημέρωσης της Γ.Γ.Ε.Ε. Οι προσβάσιμες ιστοσελίδες προτεραιοποιούνται στο ΜΗΤ και λαμβάνουν ειδική σήμανση».

  • 14 Σεπτεμβρίου 2022, 18:52 | ΦΩΤΗΣ ΠΑΝΤΑΖΗΣ

    Στο ζ εκεί που αναφέρει δημοσιογράφο, έπειτα το μεταβάλει σε εργαζόμενο. Δεδομένης της διάκρισης για το Μητρώο Τύπου μεταξύ λοιπών εργαζομένων και δημοσιογράφων, τελικά τι ισχύει; Απαιτείται δημοσιογράφος ή αρκεί οποιοσδήποτε εργαζόμενος;

    Φώτης Πανταζής
    Νομικός Σύμβουλος ΕΙΕΤ

  • 14 Σεπτεμβρίου 2022, 17:28 | Άκης Γκάτζιος

    Βασική επισήμανση. Πολλές εκδοτικές επιχειρήσεις εντάσσουν κάτω από τον ίδιο Αριθμό Φορολογικού Μητρώου (Α.Φ.Μ.) και εβδομαδιαία εφημερίδα και ιστότοπο. Επίσης, δεν διευκρινίζεται πώς θα διαχωρίζεται ο τζίρος της εβδομαδιαίας εφημερίδας και του ιστοτόπου, καθότι τα εκδιδόμενα τιμολόγια είναι κοινά, από ένα ΑΦΜ.

    Σε πολλές περιπτώσεις στις Ομόρρυθμες εταιρείες και στις ΑΕ οι ομόρρυθμοι εταίροι που είναι ασφαλισμένοι στον ΟΑΕΕ (νυν ΕΦΚΑ) ως ιδιοκτήτες, εργάζονται ως δημοσιογράφοι και δεν γίνονται δεκτοί σε άλλους ασφαλιστικούς φορείς, παρότι ασκούν αποδεδειγμένα με αρθρογραφία, ρεπορτάζ κλπ το δημοσιογραφικό λειτούργημα. Απουσιάζει η ειδική πρόβλεψη για αυτές τις περιπτώσεις, για τις επιχειρήσεις περιφερειακού και τοπικού έντυπου τύπου, όπου δύναται να προσμετρηθεί στην παρούσα προϋπόθεση και ο ιδιοκτήτης ή ο εταίρος, εφόσον είναι δημοσιογράφος.

    Λοιπό προσωπικό στις ιστοσελίδες. Είναι πολύ μεγάλη η διαφορά μεταξύ επιχειρήσεων ιστοσελίδων με κύκλο εργασιών κατά την τελευταία οικονομική χρήση από ογδόντα χιλιάδες ένα (80.001) μέχρι εκατόν εξήντα χιλιάδες (160.000) ευρώ. στις μικρότερες, το λοιπό προσωπικό δεν θα έχει αντικείμενο εργασίας. Προτείνεται Στις ιστοσελίδες με κύκλο εργασιών κατά την τελευταία οικονομική χρήση έως εκατό χιλιάδες ευρώ (100.00) να μην απαιτείται επιπλέον εργαζόμενος λοιπών ειδικοτήτων, καθότι δεν θα έχουν αντικείμενο εργασίας, καθότι εργασίες συντήρησης των ιστοτότων, hosting, λογιστήριο, φωτογράφοι κλπ καλύπτονται από ειδικούς με συμβάσεις έργου και όχι με εξαρτημένη εργασία. Επιπλέον η αύξηση του υποχρεωτικού προσωπικού σε τομείς δεν σχετίζονται με τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του περιεχομένου των εφημερίδων ( λοιπό προσωπικό). Είναι ακατανόητη και σκανδαλώδης η αναλογία υπαλλήλων που πρέπει να απασχολεί μια ημερήσια και μια εβδομαδιαία εφημερίδα. Οι εβδομαδιαίες εφημερίδες που κυκλοφορούν μια ημέρα την εβδομάδα καλούνται να απασχολήσουν τεράστιο αριθμό εργαζομένων υπαλλήλων, συγκριτικά με τις ημερήσιες που κυκλοφορούν έξι ημέρες την εβδομάδα

    Διαχειριστής, διευθυντής και διευθυντής σύνταξης στις ιστοσελίδες. Οι ιδιότητες αυτές στις περιπτώσεις Ομόρρυθμων εταιρειών να μπορούν να καλύπτονται από τους ομόρρυθμους εταίρους. Αναφορικά με τη δημοσιογραφική ιδιότητα του Ομόρρυθμου εταίρου ο νόμος επιβάλλεται να προβλέψει τις περιπτώσεις ιδιοκτητών που είναι αναγκαστικά ασφαλισμένοι στον ΟΑΕΕ (νυν ΕΦΚΑ), αλλά ασκούν το δημοσιογραφικό λειτούργημα, με αρθρογραφία, ρεπορτάζ κλπ.

    Το παρόν νομοσχέδιο βρίθει ανακριβειών και παραλείψεων, δεν επιτυγχάνει το στόχο και τον σκοπό που δημιουργείται αναφορικά με τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του Τύπου, κατευθύνει στο κλείσιμο εκατοντάδες υγιείς επιχειρήσεις Τύπου ή τις κατευθύνει να γίνουν μεγαλοοφειλέτες των ασφαλιστικών Ταμείων. Το νομοσχέδιο αυτό από την αρχή μέχρι το τέλος χάνει την ουσία, και είναι μη εφαρμόσιμο ως έχει για τις εβδομαδιαίες εφημερίδες και τις ενημερωτικές ιστοσελίδες και όπως έχει συνταχθεί εξυπηρετεί περίεργους και ακατανόητους σκοπούς κάποιων κλαδικών συμφερόντων.

  • Σχόλιο ως προς την απασχόληση των δημοσιογράφων.

    Το κριτήριο που χρησιμοποιεί το Σχέδιο Νόμου (άρθρο 11 παρ. 2ζ) για την σχετική κατηγοριοποίηση, δηλαδή ο ετήσιος κύκλος εργασιώνστην περίπτωση των ιστοσελίδων που ανήκουν σε επιχειρήσεις έντυπου περιφερειακού τύπου και έχουν το ίδιο ΑΦΜ είναι ανέφικτος και δημιουργεί σοβαρά λογιστικά και διαχειριστικά προβλήματα και αχρείαστες διαδικασίες.

    Με δεδομένο ότι οι ημερήσιες τοπικές περιφερειακές εφημερίδες υποχρεούνται να διατηρούν ορισμένο αριθμό δημοσιογράφων όπως αυτός καθορίζεται στο Κεφάλαιο Β’ του Σχεδίου Νόμου

    ΖΗΤΑΜΕ

    οι ημερήσιες τοπικές και περιφερειακές εφημερίδες που διατηρούν ενημερωτική ιστοσελίδα της εφημερίδας με το ίδιο ΑΦΜ ΝΑ ΜΗΝ υποχρεούνται να απασχολούν για κάθε κατηγορία από τις προβλεπόμενες στο άρθρο 4 παρ. 4ζ του του Σχεδίου Νόμου, έναν επιπλέον δημοσιογράφο.

    ΖΗΤΑΜΕ ΔΙΚΑΙΩΣ Η ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΗ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ (ΜΙΑ) να εξαιρείται από τις προβλεπόμενες υποχρεώσεις στο άρθρο 4 παρ. 4ζ του του Σχεδίου Νόμου.

    Για τις ημερήσιες τοπικές περιφερειακές εφημερίδες που επιλέγουν να έχουν αυτόνομα την ιστοσελίδα τους σε άλλη εταιρεία να ισχύουν τα προβλεπόμενα στην διάταξη του παρόντος Σχεδίου Νόμου.

    Απόστολος Καραμπερόπουλος
    Εκδότης «Κοινωνικής» – Ημερήσια τοπική εφημερίδα Αττικής με έδρα τον Πειραιά.
    Μέλος ΔΣ Ε.Ι.Τ.Η.Ε.Ε.Α.

  • 13 Σεπτεμβρίου 2022, 21:14 | Σ.Σ.

    Ο συντάκτης του άρθρου 11 να μας αναφέρει εάν υπάρχει στην Ελλάδα επιχείριση με κύκλο εργασιών (τζίρο) 160.001 ευρώ και να απασχολεί 6 εργαζόμενος ή με 80.001 ευρώ 4 εργαζόμενους και να έχει παράλληλα επιπλέον δαπάνες, όπως ενοίκιο εγκατάστασης της ιστοσελίδας, εξωτερικό λογιστή, εξωτερικό τεχνικό-προγραμματιστή, εξωτερικό φωτογράφο,ενοίκιο server και άλλα έξοδα, καθώς και δικηγόρο εάν χρειαστεί.

    Φυσικά η αμοιβή εξειδικευμένου δημοσιογράφου σε συγκεκριμένο ρεπορτάζ, είναι της τάξεως πάνω από 1.200 ευρώ καθαρά.

    Εφόσον ο συντάκτης του συγκεκριμένου άρθρου θέλει να ορίσει συγκεκριμένο αριθμό εργαζομένων στις ιστοσελίδες , θα πρέπει να είναι μεν ανάλογα με τον κύκλο εργασιών, αλλά σε λογικά πλαίσια.

    Οι διάταξη όπως είναι διατυπωμένη «στραγγαλίζει» τις ιστοσελίδες οι οποίες έχουν κύκλο εργασιών έως 200.000 ευρώ .

    Παράλληλα δίνει «απλόχερα» την άδεια να λειτουργούν ιστοσελίδες με κύκλο εργασιών ενός δύο τριών κλπ εκατομμυρίων ευρώ καθώς τις υποχρεώνει να απασχολούν συνολικά μόνο 3 δημοσιογράφους και τρεις εργαζόμενους άλλων ειδικοτήτων, καθώς αυτόν τον όρο βάζει σε ιστοσελίδες με πάνω από 160.000 ευρώ.

    Πρόκειται για διάταξη «φωτογραφία» η οποία στόχο έχει να κλείσει όλες τις μικρές και εξειδικευμένες ιστοσελίδες με μικρο «τζίρο» από διαφημίσεις.

    Αν παραμείνει ως έχει η διάταξη, ένα θα είναι το αποτέλεσμα: :
    «Λουκέτο» στις μικρές ιστοσελίδες με «τζίρο» μέχρι 200.000 ευρώ.

    Ο υφυπουργός Γιάννης Οικονόμου καλό είναι να συμβουλευτεί έναν λογιστή για να του αναλύσει τα έξοδα που έχει μια επιχείρηση .

    Ο υπουργός για να μην έχουν «λουκέτο» σε ιστοσελίδες θα πρέπει άμεσα να τροποποιήσει τη συγκεκριμένη διάταξη.

  • 13 Σεπτεμβρίου 2022, 21:48 | Σ.Σ

    Ο συντάκτης του άρθρου 11 να μας αναφέρει εάν υπάρχει στην Ελλάδα επιχείριση με κύκλο εργασιών (τζίρο) 160.001 ευρώ και να απασχολεί 6 εργαζόμενος ή με 80.001 ευρώ 4 εργαζόμενους και να έχει παράλληλα επιπλέον δαπάνες, όπως ενοίκιο εγκατάστασης της ιστοσελίδας, εξωτερικό λογιστή, εξωτερικό τεχνικό-προγραμματιστή, εξωτερικό φωτογράφο,ενοίκιο server και άλλα έξοδα, καθώς και δικηγόρο εάν χρειαστεί.

    Φυσικά η αμοιβή εξειδικευμένου δημοσιογράφου σε συγκεκριμένο ρεπορτάζ, είναι της τάξεως πάνω από 1.200 ευρώ καθαρά.

    Εφόσον ο συντάκτης του συγκεκριμένου άρθρου θέλει να ορίσει συγκεκριμένο αριθμό εργαζομένων στις ιστοσελίδες , θα πρέπει να είναι μεν ανάλογα με τον κύκλο εργασιών, αλλά σε λογικά πλαίσια.

    Οι διάταξη όπως είναι διατυπωμένη «στραγγαλίζει» τις ιστοσελίδες οι οποίες έχουν κύκλο εργασιών έως 200.000 ευρώ .

    Παράλληλα δίνει «απλόχερα» την άδεια να λειτουργούν ιστοσελίδες με κύκλο εργασιών ενός δύο τριών κλπ εκατομμυρίων ευρώ καθώς τις υποχρεώνει να απασχολούν συνολικά μόνο 3 δημοσιογράφους και τρεις εργαζόμενους άλλων ειδικοτήτων, καθώς αυτόν τον όρο βάζει σε ιστοσελίδες με πάνω από 160.000 ευρώ.

    Πρόκειται για διάταξη «φωτογραφία» η οποία στόχο έχει να κλείσει όλες τις μικρές και εξειδικευμένες ιστοσελίδες, με μικρό «τζίρο» απ΄διαφημίσεις.

    Αν παραμείνει ως έχει η διάταξη, ένα θα είναι το αποτέλεσμα: «Λουκέτο» στις μικρές ιστοσελίδες με «τζίρο» μέχρι 200.000 ευρώ.

    Ο υφυπουργός Γιάννης Οικονόμου καλό είναι να συμβουλευτεί έναν λογιστή για να του αναλύσει τα έξοδα που έχει μια επιχείρηση .

    Ο υπουργός για να μην έχουν «λουκέτο» σε ιστοσελίδες θα πρέπει άμεσα να τροποποιήσει τη συγκεκριμένη διάταξη.

  • Άρθρο 11
    Γενικές παρατηρήσεις

    1. Και για το Κεφάλαιο που αφορά τον ηλεκτρονικό τύπο (ιστοσελίδες, ιστότοποι κ.λπ.) ισχύει η βασική μας διαπίστωση ότι κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση. Η σαφής οριοθέτηση του χώρου των ΜΜΕ δεν θα έχει νόημα αν περιοριστεί μόνο σε ορισμένες κατηγορίες των ΜΜΕ και δη μόνο στον έντυπο τύπο. Όχι μόνο γιατί η τάση της εποχής είναι η ενίσχυση των ηλεκτρονικών Μέσων και δη των διαφόρων ιστοσελίδων, ιστολογίων κ.λπ. αλλά και γιατί αν ρυθμιστεί το πεδίο στον έναν κλάδο και μείνει αρρύθμιστο σε κάποιον άλλον, δημιουργούνται αυτομάτως συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού αφού όλοι οι κλάδοι των ΜΜΕ απευθύνονται στο ίδιο κοινό και στην ίδια διαφημιστική αγορά.
    2. Είναι γεγονός ότι η κατηγορία αυτή των ΜΜΕ δηλαδή οι ιστοσελίδες, οι ιστότοποι, τα ιστολόγια κλπ, παρά το γεγονός ότι αυξάνεται με εκθετικούς ρυθμούς και ήδη κατέχει σημαντικότατο μερίδιο της κυκλοφορίας – απήχησης – επισκεψιμότητας κλπ και επομένως και της διαφημιστικής αγοράς, εν τούτοις είναι η πλέον αρρύθμιστη και λειτουργεί εκτός οποιασδήποτε ρυθμιστικής παρέμβασης της Πολιτείας. Το υπάρχον Μητρώο Επιχειρήσεων OnLineMedia (διαδικτυακά ενημερωτικά Μέσα) του Ν4339/15, δεν είναι παρά μια απλή εθελοντική καταγραφή των ενημερωτικών ιστοσελίδων που εντάσσονταν σε αυτό με μια απλή αίτηση του ιδιοκτήτη χωρίς να απαιτείται η εκπλήρωση κανενός όρου ή προϋπόθεσης! Άρα η δημιουργία ενός ουσιαστικού Μητρώου Ηλεκτρονικού Τύπου είναι απαραίτητη ως εκπλήρωση ενός από καιρό ληξιπρόθεσμου αιτήματος.
    3. Στο υπόψη Σχέδιο Νόμου αντιμετωπίζεται το ζήτημα της ένταξης στο υπό σύσταση Μητρώο, των ενημερωτικών ιστοσελίδων κλπ που λειτουργούν ως αυτόνομες επιχειρήσεις. Πολλές όμως από τις ιστοσελίδες, τα ιστολόγια κλπ που εμπίπτουν στις διατάξεις του Σχεδίου Νόμου ανήκουν σε επιχειρήσεις Τύπου που εκδίδουν ημερήσιες περιφερειακές εφημερίδες (αναφερόμαστε στον δικό μας κλάδο) των οποίων αποτελούν αναπόσπαστο μέρος οργανικά, διοικητικά, δημοσιογραφικά, οικονομικά κλπ. Αυτό το δομικό στοιχείο πρέπει να αναγνωριστεί και να αντιμετωπιστεί διότι σε αντίθετη περίπτωση θα δημιουργηθούν πολύ σοβαρά λειτουργικά προβλήματα. Σε κάποια σημεία το Σχέδιο Νόμου φαίνεται να παραγνωρίζει αυτή την πραγματικότητα και κυρίως στη διατύπωση του άρθρου 18 όπου ορίζεται ότι μια επιχείρηση που εκδίδει ημερήσια εφημερίδα και διατηρεί ιστοσελίδα, προκειμένου να εγγραφεί στα σχετικά Μητρώα, οφείλει να συγκεντρώνει τις προϋποθέσεις ενός εκάστου (!) δηλαδή διπλές υποχρεώσεις για το ίδιο ουσιαστικά αντικείμενο εργασίας!

    Παρατηρήσεις επί των συγκεκριμένων ρυθμίσεων
    Οι παρατηρήσεις που ακολουθούν αναφέρονται στις ρυθμίσεις του Σχεδίου Νόμου που αφορούν τις ιστοσελίδες κλπ που συνδέονται με τις ημερήσιες περιφερειακές εφημερίδες ως παράλληλη δραστηριότητα της ίδιας επιχείρησης.
    1. Σοβαρότατο θέμα τίθεται ως προς την απασχόληση των δημοσιογράφων. Το κριτήριο που χρησιμοποιεί το Σχέδιο Νόμου (άρθρο 11 παρ. 2ζ) για την σχετική κατηγοριοποίηση, δηλαδή ο ετήσιος κύκλος εργασιών, δεν μπορεί να τύχει εφαρμογής στην περίπτωση των ιστοσελίδων που ανήκουν σε επιχειρήσεις έντυπου περιφερειακού τύπου και έχουν το ίδιο ΑΦΜ κι αυτό γιατί δεν είναι εύκολο να γίνει ο σχετικός διαχωρισμός χωρίς να δημιουργηθούν σοβαρά λογιστικά και διαχειριστικά προβλήματα και αχρείαστες αναστατώσεις. Στις περιπτώσεις αυτές και με δεδομένο ότι οι ημερήσιες περιφερειακές εφημερίδες υποχρεούνται να διατηρούν ορισμένο αριθμό δημοσιογράφων όπως αυτός καθορίζεται στο Κεφάλαιο Β’ του Σχεδίου Νόμου, αρκεί η απλή και εύληπτη ρύθμιση ότι οι ημερήσιες περιφερειακές εφημερίδες εφόσον διατηρούν ενημερωτική ιστοσελίδα με το ίδιο ΑΦΜ υποχρεούνται να απασχολούν για κάθε κατηγορία από τις προβλεπόμενες στο άρθρο 4 παρ. 4ζ του του Σχεδίου Νόμου, έναν επιπλέον δημοσιογράφο. Για τις ημερήσιες περιφερειακές εφημερίδες που επιλέγουν να έχουν αυτόνομα την ιστοσελίδα τους σε άλλη εταιρεία θα ισχύουν φυσικά τα προβλεπόμενα στην διάταξη του παρόντος Σχεδίου Νόμου.
    2. Ακόμη ένα πολύ σοβαρό σημείο που πρέπει να τύχει της ανάλογης προσοχής είναι η διευκρίνιση ότι οι δημοσιογράφοι που τυχόν έχουν δηλωθεί ως απασχολούμενοι σε ιστοσελίδα ημερήσιας περιφερειακής εφημερίδας λογίζεται ότι μπορούν να εξυπηρετούν και τις ανάγκες της ημερήσιας εφημερίδας της ενιαίας επιχείρησης και το αντίστροφο. Αυτό είναι λογικό, δίκαιο και αυτονόητο καθόσον δεν μπορεί να γίνει διαχωρισμός στις μισθοδοτικές καταστάσεις της ενιαίας επιχείρησης.
    3. Η υποχρέωση απασχόλησης προσωπικού πλην δημοσιογράφων έχει νόημα στην περίπτωση των επιχειρήσεων που διατηρούν μόνο ιστοσελίδες κλπ αλλά δεν έχει δικαιολογητική βάση για την περίπτωση των επιχειρήσεων έντυπου περιφερειακού τύπου. Υπενθυμίζουμε ότι για τις επιχειρήσεις αυτές προβλέπεται ήδη σχετική υποχρέωση με το άρθρο 4 παρ. 4η του Σχεδίου Νόμου και δεν είναι λογικό να επιβαρυνθούν και με πρόσθετη υποχρέωση πρόσληψης και άλλου προσωπικού που θα εξυπηρετεί τις ίδιες ανάγκες.
    4. Επαναλαμβάνουμε την παρατήρηση ότι το όριο των 30 ημερών για την υποχρεωτική αντικατάσταση για οποιονδήποτε λόγο δημοσιογράφου ή άλλου εργαζόμενου (άρθρο 11 παρ.2ζ και η) μπορεί να αποδειχθεί ασφυκτικό και ανέφικτο αν ληφθούν υπόψη οι επικρατούσες συνθήκες στην αγορά εργασίας στην περιφέρεια. Προτείνουμε την επιμήκυνσή του σε 90 ημέρες.

  • 8 Σεπτεμβρίου 2022, 15:27 | Μ.Σ.

    Σύμφωνα με τις παραγράφους ζ και ηα, οι ιστοσελίδες οι οποίες τυγχάνει να έχουν κύκλο εργασιών 80 χιλιάδες και 1 ευρώ υποχρεούνται να έχουν στο προσωπικό τους δύο δημοσιογράφους και δύο υπαλλήλους άλλων ειδικοτήτων.

    Δηλαδή θα πρέπει από αυτό το ποσό να δίνουν για μισθούς περίπου 60 με 70.000. Μένουν και 10.000 να πληρώσουν ενοίκια, ρεύμα, τεχνική υποστήριξη από εξωτερικό συνεργάτη ή εταιρεία, server, λογιστή κλπ

    Οι ιστοσελίδες που έχουν 160.000 κι ένα ευρώ ,σύμφωνα ε τις παραγράφους ζβ και ηβ πρέπει να έχουν τουλάχιστον 3 δημοσιογράφους και 3 εργαζόμενους άλλων ειδικοτήτων.

    Εάν κάτι δεν πάει καλά με τα έσοδα η ιστοσελίδα δεν μπορεί να μειώσει το προσωπικό, γιατί αν το κάνει διαγράφεται από το Μητρώο.
    Ποιος θα πληρώσει τους εργαζόμενους εάν η ιστοσελίδα δεν έχει τα απαιτούμενα έσοδα.

    Και μια παρατήρηση τι να τους κάνει μια ιστοσελίδα τρεις υπαλλήλους διαφόρων ειδικοτήτων , εκτός δημοσιογράφων;

    Και κάτι τελευταίο: Η ιστοσελίδα που έχει κύκλο εργασιών ένα εκατομμύριο υποχρεούται και αυτή να έχει τουλάχιστον 3 δημοσιογράφους και 3 εργαζόμενους άλλων ειδικοτήτων.

    Οι συντάκτες των παραπάνω διατάξεων θα πρέπει να αναθεωρήσουν.

    Διότι οι παραπάνω διατάξεις είναι , μάλλον, φωτογραφικές με στόχο να παύσουν τη λειτουργία ιστοσελίδων με εξειδικευμένο περιεχόμενο οι οποίες δεν μπορούν να έχουν τα έσοδα μεγάλων ιστοσελίδων, προκειμένου να να καλύψουν τους μισθούς που απαιτεί ο νέος νόμος.

    Φυσικά αυτές οι διατάξεις δεν θα μπορέσουν να σταθούν σε περίπτωση προσφυγής στο ανώτατο δικαστήριο.

    ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Οι ιστοσελίδες που δεν είναι μέλη του Μητρώου, αυτομάτως δεν υπάγονται στο νόμο 4728/2018 , άρθρο 11, βάσει του οποίου οι δαπάνες του διαφημιζόμενου εκπίπτουν στην εφορία.

  • 8 Σεπτεμβρίου 2022, 12:20 | Αλέξανδρος Θεμελής

    Ως εκδότης της αρχαιότερης, και πλέον μοναδικής, καθημερινής εφημερίδας της Π.Ε. Θεσπρωτίας, της «Θεσπρωτικής» θεωρώ ότι τα αυξημένα όρια που τίθενται στο νομοσχέδιο για τον αριθμό των υπαλλήλων που πρέπει να απασχολεί μια επιχείρηση – εφημερίδα είναι τουλάχιστον αυθαίρετα και σίγουρα δεν ανταποκρίνονται στην αγωνία που υποτίθεται έχουμε όλοι μας να διατηρηθεί ο περιφερειακός τύπος ζωντανός αρχικά και στη συνέχεια να αναβαθμιστεί.
    Η Π.Ε. Θεσπρωτίας σύμφωνα με την τελευταία απογραφή αριθμεί κάτι περισσότερους από 40.000 κατοίκους.
    Οι 25.000 στην Ηγουμενίτσα και οι υπόλοιποι διάσπαρτοι στις δύο κωμοπόλεις, Παραμυθιά και Φιλιάτες και στα ορεινά χωριά του νομού.
    Καταλαβαίνεται λοιπόν ότι μια Π.Ε. όπως η Θεσπρωτία δεν μπορεί μπαίνει στο ίδιο «καζάνι» με άλλες Π.Ε. που έχουν το διπλάσιο πληθυσμό αφού σύμφωνα με το νομοσχέδιο το κάτω όριο για τις όποιες κατηγοριοποιήσεις είναι οι 80.000.
    Κι αν για τον αριθμό των δημοσιογράφων είμαι σύμφωνος ότι χρειάζονται τουλάχιστον 2 για να εκδίδεται όπως πρέπει μια εφημερίδα, δεν μπορώ να καταλάβω γιατί πρέπει να υπάρχει κάτω όριο και στο λοιπό προσωπικό.
    Πως ακριβώς αναβαθμίζεται η έκδοση του φύλλου αν αντί για μια υπάλληλο γραφείου προσληφθεί και δεύτερη;
    Και εξηγούμαι:
    Η εφημερίδα μου τυπώνεται σε εξωτερικό τυπογραφείο το οποίο αναλαμβάνει και τη δακτυλογράφηση – στήσιμο του φύλλου (άρα η ανάγκη για ύπαρξη υπαλλήλου – δακτυλογράφου καλύπτεται από εκεί). Η διανομή της γίνεται με σύμβαση που έχουμε με ιδιωτική εταιρία κούριερ καθότι τα ΕΛΤΑ πλέον στην Θεσπρωτία λειτουργούν δύο φορές την εβδομάδα (άρα η ύπαρξη διανομέα – υπαλλήλου δεν είναι αναγκαία).
    Μπορεί το μέγεθος της «Θεσπρωτικής» να θεωρείται μικρό, είναι όμως μια εφημερίδα με ιστορία 57 ετών η οποία λειτουργεί καθημερινά και ενημερώνει τους Θεσπρωτούς με όσες δυνάμεις έχει προσπαθώντας πάντα να λειτουργήσει εντός των νομικών πλαισίων με την ελάχιστη πλέον υποστήριξη του κράτους (χωρίς ταχυδρομεία, χωρίς ατέλειες, με αυξημένα κόστη σε εισφορές κτλ) κάτι που ισχύει για όλο τον κλάδο.
    Οι προβλέψεις του νομοσχεδίου σε σχέση με τον ελάχιστο αριθμό των εργαζομένων οδηγούν με σιγουριά στο κλείσιμο της, διότι με την αύξηση του εκτυπωτικού κόστους, τη μείωση του τζίρου και την ενδεχόμενη αναγκαστική πρόσληψη νέου προσωπικού η λειτουργία της τίθεται εν αμφιβόλω.
    Αντ’ αυτού προτείνω να υπάρχει διαφορετική κατηγορποιήση βάσει γεωγραφικών και πληθυσμιακών δεδομένων καθώς επίσης να λαμβάνεται υπόψη η ύπαρξη εξωτερικών συνεργατών που αποδεδειγμένα έχουν αναλάβει κομμάτια της λειτουργίας μιας επιχείρησης – εφημερίδας ως αντιστάθμισμα στον υποχρεωτικό αριθμό «λοιπών» υπαλληλων.
    Με εκτίμηση
    Αλέξανδρος Θεμελής

  • 4 Σεπτεμβρίου 2022, 09:29 | Γιώργος Τσαντικος

    Στις προϋποθέσεις του άρθρου 11, παρ 2, πρέπει να προβλέπονται με σαφή τρόπο και τα συνεργατικά επιχειρηματικά σχήματα που κινούνται στο χώρο της Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας (Συνεταιριστισμοί Εργαζόμενων, ΚΟΙΝΣΕΠ κ.λπ), οι οποίοι δεν έχουν ιδιοκτήτη και διοικούνται από Γενική Συνέλευση και Διοικούσα Επιτροπή. Επίσης, είναι διαχειριστές των μέσων ως νομικά και όχι φυσικά πρόσωπα.

  • 3 Σεπτεμβρίου 2022, 08:38 | Βασιλόπουλος Βασίλειος

    Η δημιουργία του Μητρώου θα έχει καλύψει τις ρυθμιστικές ανάγκες στον χώρο του Τύπου (έντυπου και ηέκτρονικού) μόνον εάν θεσπιστεί Συμβούλιο Τύπου (όπως σε όλη την Ευρώπη) σε κάθε κατηγορία Μέσων ώστε να προκύπτει υγιής ανταγωνισμός υψηλών προτύπων και καλών πρακτικών αυτορρύθμισης και όχι μόνον η λογική των ελάχιστων προδιαγραφών συμμετοχής των επιχειρήσεων. Σε αυτό θα εκπροσωπούνται όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη, από τις ρυθμιστικές αρχές έως και τις επιχειρήσεις. Στόχος θα είναι η ηθική διακυβέρνηση των Μέσων και όχι μόνον η τυπική κατά το νόμο δραστηριότητα τους αφού το μείζον είναι η ποιότητα του περιεχομένου.
    Επίσης πρέπει να θεσπιστεί σε κάθε Μέσο που επιθυμεί να εγγραφεί στο Μητρώο, θέση υπευθύνου δεοντολογίας και επικοινωνίας με το κοινό. Ο Public Editor, που επίσης απαντάται σε πολλά δυτικά Μέσα και εκδοτικούς ομίλους, θα έχει καθήκοντα παρακολούθησης των επιδόσεων πρωτογενούς περιεχομένου, λογοκλοπής και παραπληροφόρησης και θα δημοσιεύει ετήσιες εκθέσεις.
    Τέλος θα πρέπει να προβλεφθεί υποχρεωτική υπογραφή συντάκτη στα ψηφιακά Μέσα.

  • 2 Σεπτεμβρίου 2022, 07:52 | Basiliy

    Bravo και θα μπορουσε να είναι πιο περιφερείακης στόχευσης