- Μετανάστευσης και Ασύλου - http://www.opengov.gr/immigration -

Μέτρο Πολιτικής 3.1

Κεφάλαιο 3 – Άξονας Πολιτικής 3 – Μέτρο Πολιτικής 3.1

Μέτρο Πολιτικής 3.1: Υποστήριξη της ένταξης στο εκπαιδευτικό σύστημα
3.1.1 Ενίσχυση της λειτουργίας των τάξεων υποδοχής και ενισχυτικών τάξεων για στήριξη της σχολικής επίδοσης και καταπολέμηση του κινδύνου της σχολικής διαρροής
Από την τρέχουσα χρονιά εφαρμόζεται για τους μαθητές και τις μαθήτριες πρόσφυγες, η ένταξη στο πρωινό πρόγραμμα των σχολείων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευση, σε τάξεις υποδοχής (στο πλαίσιο των Ζωνών Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας). Η δράση αυτή στοχεύει στην αξιοποίηση, επέκταση και βελτίωση των τάξεων υποδοχής ως υποστηρικτικών μηχανισμών για την ένταξη μεταναστών/μεταναστριών, αιτούντων/αιτουσών και δικαιούχων διεθνούς προστασίας και – εν γένει – ευάλωτων κοινωνικών ομάδων στο ελληνικό σχολείο. Για την ποιοτική αναβάθμιση των τάξεων υποδοχής, θα αξιοποιηθούν εκπαιδευτικοί με εμπειρία διδασκαλίας σε πολύγλωσσα περιβάλλοντα αλλά και διαπολιτισμικοί μεσολαβητές. Στο πλαίσιο της δράσης, προβλέπεται επίσης η δημιουργία ενισχυτικών τάξεων για αλλόγλωσσους μαθητές που χρειάζονται ενισχυτική διδασκαλία ή που έχουν μαθησιακές δυσκολίες, με ιδιαίτερη μέριμνα για παιδιά ΑμΕΑ, με στόχο τη στήριξη της σχολικής επίδοσης και την καταπολέμηση του κινδύνου της σχολικής διαρροής.

3.1.2 Λειτουργία και υποστήριξη Δομών Υποδοχής για την Εκπαίδευση των Προσφύγων (Δ.Υ.Ε.Π.), όπου τα παιδιά προσφύγων και γυναικών προσφύγων δεν έχουν ενταχθεί σε τάξεις υποδοχής
Στο πλαίσιο της εν λόγω δράσης, προβλέπεται η λειτουργία Δ.Υ.Ε.Π. για τα παιδιά που δεν ολοκλήρωσαν το προενταξιακό έτος της προηγούμενης σχολικής χρονιάς ή για εκείνα που η Δομή Φιλοξενίας στην οποία διαμένουν δεν βρίσκεται κοντά σε Ζώνη Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας (Ζ.Ε.Π.). Για την υποστήριξη της λειτουργίας του προγράμματος των Δ.Υ.Ε.Π., το Υπουργείο Παιδείας Έρευνας και Θρησκευμάτων έχει τοποθετήσει εκπαιδευτικούς εντός των δομών φιλοξενίας Συντονιστές Εκπαίδευσης Προσφύγων (Σ.Ε.Π.), προκειμένου να αποτελέσουν τον συνδετικό κρίκο μεταξύ του προσφυγικού πληθυσμού και των σχολικών δομών. Επιπλέον, έχει ληφθεί μέριμνα για την προσχολική εκπαίδευση με τη λειτουργία είκοσι ενός (21) νηπιαγωγείων εντός των δομών φιλοξενίας και των κέντρων υποδοχής, ενώ σχεδιάζεται η λειτουργία ακόμα περισσότερων.

3.1.3 Αναγνώριση των τίτλων σπουδών και προώθηση της ένταξης στην ανώτερη και ανώτατη εκπαίδευση
Η δράση έχει ως στόχο την ενημέρωση των πολιτών τρίτων χωρών σχετικά με το πού μπορούν να απευθυνθούν ώστε να αναγνωριστεί η εκπαίδευση που έλαβαν στο εξωτερικό, έτσι ώστε είτε να συνεχίσουν τις σπουδές τους στην ανώτερη και ανώτατη εκπαίδευση είτε να μπορούν να ασκήσουν τα επαγγελματικά δικαιώματα που ενδεχομένως τους δίνει το δίπλωμα ή το πτυχίο τους. Επίσης, προβλέπει τη δημιουργία σχετικού νομοθετικού πλαισίου για την αναγνώριση της εκπαίδευσης και των τίτλων σπουδών των πολιτών τρίτων χωρών που δεν μπορούν να προσκομίσουν αποδεικτικά από τη χώρα προέλευσής τους.

3.1.4 Υλοποίηση ολοκληρωμένων προγραμμάτων πληροφόρησης/επιμόρφωσης εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε θέματα διαπολιτισμικής εκπαίδευσης
Η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών είναι σημαντική αφενός για να αντιμετωπιστούν νέες προκλήσεις στην εκπαίδευση (ανομοιογενείς τάξεις, μαθητές προερχόμενοι από διαφορετικά πολιτισμικά, εθνικά, και κοινωνικά περιβάλλοντα), αφετέρου για να εισαχθούν καινοτόμα μέτρα στα σχολεία. Η επιμόρφωση θα έχει ως στόχο να αποκτηθεί ειδική επιστημονική γνώση ειδικότερα ως προς τη διδασκαλία και την αγωγή στο διαπολιτισμικό σχολείο και τη διαχείριση της πολιτισμικής ιδιαιτερότητας. Τα προγράμματα επιμόρφωσης θα αφορούν όλες τις ειδικότητες των εκπαιδευτικών, ενώ θα πρέπει να υλοποιηθούν και επιμορφώσεις σε φιλολόγους σε θέματα διδασκαλίας της ελληνικής ως ξένης γλώσσας, καθώς και σε Διευθυντές/Διευθύντριες σχολείων και σχολικούς συμβούλους σε θέματα διοίκησης.

Άλλες δράσεις
• Προγράμματα ευαισθητοποίησης μαθητών, εκπαιδευτικών, γονέων και εργαζόμενων σε σχολεία και εκπαιδευτικά ιδρύματα για την προαγωγή της αρμονικής διαπολιτισμικής συνύπαρξης και την αποφυγή ενδοσχολικής βίας
• Εμπλουτισμός σχολικών βιβλιοθηκών με υλικό για τον πολιτισμό και τις συνήθειες άλλων χωρών (π.χ. παραμύθια άλλων πολιτισμών, κ.λπ.)