- Υπουργείο Εθνικής Άμυνας - http://www.opengov.gr/mindefence -

ΜΕΡΟΣ Β’ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ’ ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΥΓΕΙΟΝΟΜΙΚΗΣ ΠΕΡΙΘΑΛΨΗΣ ΚΑΙ ΜΕΡΙΜΝΑΣ ΣΤΕΛΕΧΩΝ ΕΝΟΠΛΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ ΚΑΙ ΣΩΜΑΤΩΝ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ (άρθρα 34-52)

Άρθρο 34

Υγειονομική περίθαλψη των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας

 

1. Τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας καθώς και τα προστατευόμενα μέλη τους δύνανται να υλοποιούν διαγνωστικές εξετάσεις, να νοσηλεύονται και να υποβάλλονται σε χειρουργικές επεμβάσεις σε Στρατιωτικά Νοσοκομεία (Σ.Ν.) άλλου Κλάδου από αυτόν στον οποίο ανήκουν, εφόσον κριθεί απαραίτητο για την αποκατάσταση της υγείας τους, κατόπιν απόφασης του διευθυντή της αρμόδιας κλινικής, ή εφόσον δεν υφίσταται κατάλληλος υγειονομικός σχηματισμός του Κλάδου τους στον τόπο όπου υπηρετούν. Η κάλυψη των εξόδων των διαγνωστικών εξετάσεων, της νοσηλείας και των χειρουργικών επεμβάσεων γίνεται με μεταφορά πιστώσεων από τον Κλάδο προέλευσης του στελέχους ή από το αρμόδιο Υπουργείο για τα στελέχη των Σωμάτων Ασφάλειας στον ειδικό φορέα του οικείου Σ.Ν..

2. Με απόφαση του Διευθυντή Υγειονομικού του οικείου Γενικού Επιτελείου είναι δυνατή η σύναψη σύμβασης από τα Σ.Ν. με ιδιωτικά διαγνωστικά κέντρα, για την αποστολή δειγμάτων και την υλοποίηση εξετάσεων σε αυτά. Το κόστος της σύμβασης καλύπτεται από τον προϋπολογισμό του αντίστοιχου Σ.Ν..

3. Τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων, των Σωμάτων Ασφαλείας και του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής, που προγραμματίζεται να υποβληθούν σε χειρουργικές επεμβάσεις σε Σ.Ν. άλλης φρουράς από αυτή στην οποία υπηρετούν, λόγω μετάθεσης, δικαιούνται για τη μετάβαση και επιστροφή τους αποζημίωση σύμφωνα με το π.δ. 200/1993 (Α’ 75) για έως τέσσερις (4) επεμβάσεις κατ’ έτος.

4. Τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων, των Σωμάτων Ασφαλείας και του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής δεν καταβάλλουν συμμετοχή για καρδιοχειρουργικές και αγγειοχειρουργικές ιατρικές πράξεις, καθώς και για παιδοκαρδιοχειρουργικές και παιδοκαρδιολογικές επεμβάσεις των τέκνων τους σε δημόσιο νοσοκομείο.

5. Τα εν ενεργεία στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και τα προστατευόμενα μέλη τους εξυπηρετούνται κατά προτεραιότητα, σε σχέση με τους υπόλοιπους δικαιούχους υγειονομικής περίθαλψης, στα Σ.Ν., με εξαίρεση τα επείγοντα περιστατικά τα οποία εξυπηρετούνται κατά απόλυτη προτεραιότητα. Αμέσως μετά, εξυπηρετούνται κατά προτεραιότητα τα στελέχη των Σωμάτων Ασφαλείας και του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής καθώς και τα προστατευόμενα μέλη τους.

6. Θεσπίζεται ηλεκτρονικό βιβλιάριο υγείας για το στρατιωτικό προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων και τα προστατευόμενα μέλη του.

 

Άρθρο 35

Όργανα και μέσα υγειονομικής περίθαλψης στρατιωτικών – Αντικατάσταση άρθρου 3 ν. 154/1975

 

Το άρθρο 3 του ν. 154/1975 (Α’ 185), περί των οργάνων και μέσων της υγειονομικής περίθαλψης των στελεχών των ενόπλων δυνάμεων, αντικαθίσταται ως εξής:

 

«Άρθρο 3

Όργανα και μέσα υγειονομικής περίθαλψης στρατιωτικών

Στα στελέχη των ενόπλων δυνάμεων η υγειονομική περίθαλψη παρέχεται από:

α) τους ιατρούς των στρατιωτικών μονάδων και τα στρατιωτικά νοσοκομεία,

β) τα δημόσια νοσοκομεία, τα νοσηλευτικά ιδρύματα νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου, κοινωφελούς και μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, τις ιδιωτικές κλινικές και τα ιδιωτικά ιατρεία.».

 

Άρθρο 36

Διεύρυνση των δυνατοτήτων υγειονομικής περίθαλψης των στρατιωτικών και των λιμενικών – Αντικατάσταση άρθρου 3 π.δ. 62/2023

 

Το άρθρο 3 του π.δ. 62/2023 (Α’ 114), περί των γενικών διατάξεων της υγειονομικής περίθαλψης στρατιωτικών, αντικαθίσταται ως εξής:

 

«Άρθρο 3

Γενικές διατάξεις

1. Η υγειονομική περίθαλψη στους στρατιωτικούς παρέχεται από τους ιατρούς των στρατιωτικών μονάδων, τα στρατιωτικά νοσοκομεία, τα δημόσια νοσοκομεία, τα νοσηλευτικά ιδρύματα νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου, κοινωφελούς και μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, τις ιδιωτικές κλινικές και τα ιδιωτικά ιατρεία, με ελεύθερη επιλογή.

2. Διαγνωστικές εξετάσεις στρατιωτικών, ειδικά, δύνανται να εκτελούνται, εκτός από στρατιωτικά νοσοκομεία, σε δημόσια νοσοκομεία, νοσηλευτικά ιδρύματα νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου, κοινωφελούς και μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, ιδιωτικές κλινικές και εργαστήρια, με ελεύθερη επιλογή, προς διευκόλυνση των στελεχών και αποσυμφόρηση των στρατιωτικών νοσοκομείων.

3. Οι ιδιώτες ιατροί δύνανται να συνταγογραφούν φάρμακα και διαγνωστικές εξετάσεις σε στρατιωτικούς. Το κόστος της ιατρικής επίσκεψης, της νοσηλείας και κάθε είδους ιατρικής πράξης σε στρατιωτικούς, που διενεργείται σε ιδιωτική κλινική ή ιδιωτικό ιατρείο, βαρύνει τους ίδιους. Το κόστος της ιατρικής επίσκεψης, της νοσηλείας και κάθε είδους ιατρικής πράξης σε στελέχη του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής βαρύνει το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, σύμφωνα με το άρθρο 69 του ν. 4504/2017 (Α’ 184) και τις κανονιστικές πράξεις που εκδίδονται κατ’ εξουσιοδότηση αυτού. Αν στην περιοχή όπου υπηρετεί ο στρατιωτικός δεν υπηρετεί στρατιωτικός ιατρός ειδικότητας ανάλογης της πάθησης ή δεν λειτουργεί στρατιωτικό ή δημόσιο νοσοκομείο ή αυτά που λειτουργούν στερούνται χώρου, θεραπευτικών μέσων ή ειδικευμένου επιστημονικού προσωπικού, η δε κατάσταση του ασθενούς δεν επιτρέπει τη μετακίνησή του στο πλησιέστερο στρατιωτικό ή δημόσιο νοσοκομείο, ή αν αυτή κρίνεται ασύμφορη για το Δημόσιο, το κόστος της ιδιωτικής κλινικής ή του ιδιωτικού ιατρείου καλύπτεται από το οικείο Γενικό Επιτελείο.

4. Η χορήγηση αναρρωτικών αδειών, η κρίση της σωματικής ικανότητας των στρατιωτικών, η περιέλευση σε κατάσταση ελαφράς υπηρεσίας, υπηρεσίας εδάφους και υπηρεσίας γραφείου γίνεται από τις κατά τόπους αρμόδιες στρατιωτικές, ναυτικές και αεροπορικές υγειονομικές επιτροπές, αντίστοιχα.

5. Η περιοδική υγειονομική εξέταση των στρατιωτικών είναι υποχρεωτική και διενεργείται σε στρατιωτικά νοσοκομεία. Αν στην περιοχή δεν λειτουργεί στρατιωτικό νοσοκομείο ή αυτό που λειτουργεί στερείται μέσων ή ειδικευμένου επιστημονικού προσωπικού, η υγειονομική εξέταση διενεργείται σε δημόσια νοσοκομεία.

6. Το κόστος υγειονομικής περίθαλψης των στρατιωτικών στα δημόσια νοσοκομεία καλύπτεται από τον προϋπολογισμό του Γενικού Επιτελείου στο οποίο υπάγονται, κατόπιν υποβολής των σχετικών δικαιολογητικών από τα δημόσια νοσοκομεία στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας.

7. Οι στρατιωτικοί δύνανται να συνάπτουν συμβάσεις ασφάλειας υγείας με ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρείες. Τα Γενικά Επιτελεία δύνανται να συνάπτουν συλλογικές συμβάσεις ή προγραμματικές συμφωνίες με ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρείες για την επίτευξη οικονομικότερων επιλογών ιδιωτικής ασφάλισης των στελεχών που επιθυμούν να συνάψουν σύμβαση ιδιωτικής ασφάλειας υγείας. Το κόστος της ιδιωτικής ασφάλισης βαρύνει αποκλειστικά τους συμβαλλόμενους στρατιωτικούς.».

 

Άρθρο 37

Νοσηλεία στρατιωτικών σε δημόσια νοσοκομεία – Τροποποίηση παρ. 1 και 2 άρθρου 4 π.δ. 62/2023

 

Στο άρθρο 4 του π.δ. 62/2023 (Α’ 114), περί των θέσεων νοσηλείας των στρατιωτικών σε δημόσια νοσοκομεία, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στην παρ. 1, οι λέξεις «στις περιπτώσεις των παρ. 2 και 3 του άρθρου 3» αντικαθίστανται από τις λέξεις «των στρατιωτικών», β) στην παρ. 2, οι λέξεις «του Λ.Σ. – ΕΛ.ΑΚΤ.» αντικαθίστανται από τις λέξεις «των Σωμάτων Ασφαλείας και του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής» και το άρθρο 4 διαμορφώνεται ως εξής:

 

«Άρθρο 4

Θέσεις νοσηλείας

 

1. Η νοσηλεία των στρατιωτικών παρέχεται σε κλίνη Α` θέσης για τους αξιωματικούς, σε κλίνη Ββ` θέσης για τους ανθυπασπιστές και υπαξιωματικούς και σε κλίνη Γ` θέσης για τους λοιπούς δικαιούχους.

2. Η παρ. 1 εφαρμόζεται αναλόγως και για το προσωπικό των Σωμάτων Ασφαλείας και του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής.».

 

Άρθρο 38

Ελεύθερη επιλογή ιατρού για την ιατρικώς υποβοηθούμενη αναπαραγωγή – Τροποποίηση παρ. 7 άρθρου 5 π.δ. 62/2023

 

Στην παρ. 7 του άρθρου 5 του π.δ. 62/2023 (Α’ 114), περί της περίθαλψης όσων επιθυμούν να υπαχθούν στην ιατρικώς υποβοηθούμενη αναπαραγωγή, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στο πρώτο εδάφιο, προστίθενται οι λέξεις «, καθώς και για την ιατρικώς υποβοηθούμενη αναπαραγωγή», β) τα εδάφια δεύτερο και τρίτο διαγράφονται και η παρ. 7 διαμορφώνεται ως εξής:

 

«7. Η περίθαλψη για μαιευτικά περιστατικά, καθώς και για την ιατρικώς υποβοηθούμενη αναπαραγωγή πραγματοποιείται με ελεύθερη επιλογή.».

 

Άρθρο 39

Συμμετοχή των στρατιωτικών στις δαπάνες υγειονομικής περίθαλψης – Αντικατάσταση άρθρου 6 π.δ. 62/2023

 

Το άρθρο 6 του π.δ. 62/2023 (Α’ 114), περί της συμμετοχής των στρατιωτικών στις δαπάνες υγειονομικής περίθαλψης, αντικαθίσταται ως εξής:

 

«Άρθρο 6

Συμμετοχή των στρατιωτικών στις δαπάνες περίθαλψης

 

1. Οι στρατιωτικοί δεν υποχρεούνται σε συμμετοχή στις δαπάνες της υγειονομικής περίθαλψης στο εσωτερικό ή εξωτερικό, εκτός των οδοντοπροσθετικών εργασιών που πραγματοποιούνται στα ιδιωτικά οδοντιατρεία και των διαγνωστικών εξετάσεων που διενεργούνται σε δημόσια νοσοκομεία, νοσηλευτικά ιδρύματα νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου, κοινωφελούς και μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, ιδιωτικές κλινικές και εργαστήρια, στις οποίες συμμετέχουν με ποσοστό δεκαπέντε τοις εκατό (15%), καθώς και της προμήθειας φαρμάκων, στην οποία συμμετέχουν, όπως ορίζεται στο άρθρο 19 του ν. 1902/1990 (Α’ 138).

2. Όταν οι οδοντοπροσθετικές εργασίες και τα εμφυτεύματα πραγματοποιούνται σε στρατιωτικά οδοντιατρεία και οι διαγνωστικές εξετάσεις διενεργούνται σε στρατιωτικά νοσοκομεία, οι στρατιωτικοί δεν υποχρεούνται σε καμία συμμετοχή.

3. Σε περίπτωση απώλειας δοντιών καταβάλλεται από το οικείο Γενικό Επιτελείο η αξία των ευγενών μετάλλων και των οδοντικών εμφυτευμάτων για τις οδοντοπροσθετικές εργασίες, καθώς και το αντίτιμο αμοιβής του οδοντοτεχνίτη.

4. Σε διαγνωστικές εξετάσεις, που διενεργούνται σε συμβεβλημένα με τον Εθνικό Οργανισμό Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (Ε.Ο.Π.Υ.Υ.) ή το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας ιδιωτικά διαγνωστικά κέντρα, πολυϊατρεία ή κλινικές, οι στρατιωτικοί καταβάλλουν συμμετοχή δεκαπέντε τοις εκατό (15%) επί του κόστους των διαγνωστικών εξετάσεων στον ιδιώτη πάροχο και το οικείο Γενικό Επιτελείο καταβάλλει το υπόλοιπο ογδόντα πέντε τοις εκατό (85%) στον ιδιώτη πάροχο.

5. Το κόστος των διαγνωστικών εξετάσεων των στρατιωτικών, που διενεργούνται σε μη συμβεβλημένα με τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ. ή το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας ιδιωτικά διαγνωστικά κέντρα, πολυϊατρεία ή κλινικές βαρύνει εξ ολοκλήρου τον στρατιωτικό.

6. Τα στελέχη του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής δεν υποχρεούνται σε συμμετοχή στις δαπάνες της υγειονομικής περίθαλψης στο εσωτερικό ή το εξωτερικό, σύμφωνα με το άρθρο 69 του ν. 4504/2017 (Α’ 184) και τις κανονιστικές πράξεις που εκδίδονται κατ΄ εξουσιοδότηση αυτού.».

 

Άρθρο 40

Μέριμνα για ειδικές περιπτώσεις περίθαλψης στρατιωτικών και μελών των οικογενειών τους – Τροποποίηση παρ. 1, 2 και 4, αντικατάσταση παρ. 3 και 8 άρθρου 9 π.δ. 62/2023

 

Στο άρθρο 9 του π.δ. 62/2023 (Α’ 114), περί των ειδικών περιπτώσεων περίθαλψης των στρατιωτικών και των μελών των οικογενειών τους, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στο πρώτο εδάφιο της παρ. 1, αα) προστίθενται οι λέξεις «χειρουργικού τομέα» και αβ) οι λέξεις «κλίνες Ββ` θέσης» αντικαθίστανται από τις λέξεις «κλίνες Α` θέσης», β) στην παρ. 2, βα) οι λέξεις «κωφάλαλων τέκνων» αντικαθίστανται από τις λέξεις «τέκνων τα οποία πάσχουν από κώφωση χωρίς ανάπτυξη ομιλίας» και ββ) στις περ. α) και β), προστίθενται οι λέξεις «παθολογικού τομέα», γ) η παρ. 3 αντικαθίσταται, δ) στην παρ. 4, προστίθενται οι λέξεις «παθολογικού τομέα», ε) η παρ. 8 αντικαθίσταται και μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις το άρθρο 9 διαμορφώνεται ως εξής:

 

«Άρθρο 9

Ειδικές περιπτώσεις περίθαλψης

 

1. Για τον φυσιολογικό τοκετό των συζύγων στρατιωτικών καταβάλλεται επίδομα ίσο με την αξία του ενοποιημένου (κλειστού) νοσηλίου χειρουργικού τομέα δέκα (10) ημερών των Γενικών Νοσοκομείων, όπως αυτό καθορίζεται για τους ασφαλισμένους του Δημοσίου, σε κλίνες Α` θέσης. Κατά τα λοιπά, εφαρμόζονται αναλόγως οι παρ. 12 και 13 του άρθρου 5.

2. Για την εκπαίδευση τέκνων τα οποία πάσχουν από κώφωση χωρίς ανάπτυξη ομιλίας καταβάλλεται μηνιαίο επίδομα για την κάλυψη των εξόδων φοίτησης σε ειδικά εκπαιδευτήρια που λειτουργούν με άδεια Δημόσιας Αρχής:

α) Για εσωτερικούς ασθενείς, ίσο με την αξία του ενοποιημένου (κλειστού) νοσηλίου παθολογικού τομέα πέντε (5) ημερών των Γενικών Νοσοκομείων για τους ασφαλισμένους του Δημοσίου σε κλίνη Βα` θέσης.

β) Για εξωτερικούς ασθενείς, ίσο με την αξία του ενοποιημένου (κλειστού) νοσηλίου παθολογικού τομέα πέντε (5) ημερών των Γενικών Νοσοκομείων για τους ασφαλισμένους του Δημοσίου σε κλίνη Ββ` θέσης.

3. Για την εκπαίδευση τέκνων, που χρήζουν ειδικών θεραπειών λόγω βαριάς σωματικής, ψυχικής ή πολλαπλής αναπηρίας (συνοδές αναπηρίες) με συνολικό ποσοστό αναπηρίας εξήντα επτά τοις εκατό (67%) και άνω, καθώς και τέκνων, που πάσχουν από νοητική υστέρηση, διαταραχή αυτιστικού φάσματος, διαταραχές ακοής και παθήσεις οφθαλμών με συνολικό ποσοστό αναπηρίας άνω του πενήντα τοις εκατό (50%), καταβάλλεται μηνιαίο επίδομα:

α) Για εσωτερικούς ασθενείς, ίσο με το ήμισυ της αξίας του ενοποιημένου (κλειστού) νοσηλίου παθολογικού τομέα των Γενικών Νοσοκομείων για τους ασφαλισμένους του Δημοσίου σε κλίνη Ββ` θέσης για κάθε ημέρα νοσηλείας.

β) Για εξωτερικούς ασθενείς με συνολικό ποσοστό αναπηρίας από πενήντα τοις εκατό (50%) έως εξήντα έξι κόμμα εννέα τοις εκατό (66, 9%), ίσο με το ήμισυ της αξίας του ενοποιημένου νοσηλίου παθολογικού τομέα πέντε (5) ημερών των Γενικών Νοσοκομείων, για τους ασφαλισμένους του Δημοσίου, σε κλίνη Ββ` θέσης, για κάθε διαταραχή και έως τέσσερις (4) διαταραχές.

γ) Για εξωτερικούς ασθενείς με συνολικό ποσοστό αναπηρίας από εξήντα επτά τοις εκατό (67%) έως και εβδομήντα εννέα κόμμα εννέα τοις εκατό (79,9%), ίσο με το ήμισυ της αξίας του ενοποιημένου νοσηλίου παθολογικού τομέα πέντε (5) ημερών των Γενικών Νοσοκομείων, για τους ασφαλισμένους του Δημοσίου, σε κλίνη Ββ` θέσης, για κάθε διαταραχή και έως επτά (7) διαταραχές.

δ) Για εξωτερικούς ασθενείς με συνολικό ποσοστό αναπηρίας από ογδόντα τοις εκατό (80%) και άνω, ίσο με το ήμισυ της αξίας του ενοποιημένου νοσηλίου πέντε (5) ημερών των Γενικών Νοσοκομείων, για τους ασφαλισμένους του Δημοσίου, σε κλίνη Ββ` θέσης, για κάθε διαταραχή και έως οκτώ (8) διαταραχές.

 

4. Για την εκπαίδευση τυφλών μελών οικογένειας στρατιωτικών, εφόσον από τον οργανισμό του εκπαιδευτηρίου προβλέπεται η καταβολή δαπάνης για εκπαίδευση, καταβάλλεται μηνιαίο επίδομα ίσο με την αξία του ενοποιημένου (κλειστού) νοσηλίου παθολογικού τομέα πέντε (5) ημερών των Γενικών Νοσοκομείων για τους ασφαλισμένους του Δημοσίου σε κλίνη Ββ` θέσης και για όσο χρονικό διάστημα προβλέπεται η εκπαίδευση από τον οργανισμό του εκπαιδευτηρίου.

5. Για την αγορά ακουστικών βαρηκοΐας μελών οικογένειας στρατιωτικών, καταβάλλεται χρηματικό επίδομα ίσο με ποσοστό τριάντα οκτώ κόμμα τέσσερα τοις εκατό (38,4%) επί του τριακοστού πέμπτου (35ου) μισθολογικού κλιμακίου της Α` Κατηγορίας βασικού μισθού, όπως αυτό καθορίστηκε με το άρθρο 125 του ν. 4472/2017 (Α’ 74), κατόπιν γνωμάτευσης της αρμόδιας Στρατιωτικής Υγειονομικής Επιτροπής.

6. Για την αγορά γυαλιών οράσεως μελών οικογένειας στρατιωτικών, καταβάλλεται χρηματικό επίδομα, κάθε τέσσερα (4) έτη, ίσο με ποσοστό πέντε τοις εκατό (5%) επί του τριακοστού πέμπτου (35ου) μισθολογικού κλιμακίου της Α` Κατηγορίας βασικού μισθού, όπως αυτό καθορίστηκε με το άρθρο 125 του ν. 4472/2017, κατόπιν γνωμάτευσης της αρμόδιας Στρατιωτικής Υγειονομικής Επιτροπής.

7. Για την αγορά προθέσεων, ορθοπεδικών ειδών και υγειονομικών συσκευών μελών οικογένειας στρατιωτικών, εφαρμόζονται αναλόγως οι περ. γ) και δ) της παρ. 8 του άρθρου 5, αντίστοιχα.

8. Για την εφαρμογή των παρ. 2, 3 και 4, απαιτείται γνωμάτευση της αρμόδιας Στρατιωτικής Υγειονομικής Επιτροπής, στην οποία αναφέρονται αναλυτικά ο προσδιορισμός της αναπηρίας, το ποσοστό αναπηρίας ανά πάθηση, σε περίπτωση πολλαπλών – συνοδών αναπηριών, καθώς και ο αριθμός και το είδος των ειδικών θεραπειών, που απαιτούνται για κάθε περίπτωση ασθενή/ωφελούμενου, σύμφωνα με τη γνωμάτευση του θεράποντος ιατρού. Ο αριθμός των θεραπευτικών συνεδριών δεν δύναται να είναι μικρότερος από τέσσερις (4) για κάθε είδος ειδικών θεραπειών ανά μήνα. Η γνωμάτευση της Στρατιωτικής Υγειονομικής Επιτροπής είναι δεσμευτική και ισχύει για ένα (1) έτος.

9. Για την εφαρμογή αυτού του άρθρου, ισχύουν αναλόγως οι παρ. 9 και 10 του άρθρου 5.

10. Τα επιδόματα που προβλέπονται στις παρ. 1 έως 6 διπλασιάζονται όταν ο στρατιωτικός υπηρετεί στο εξωτερικό και υφίσταται διαταγή μετάκλησης της οικογένειάς του.».

 

Άρθρο 41

Απλούστευση διαδικασίας ελέγχου και έγκρισης δαπανών υγειονομικής περίθαλψης – Αντικατάσταση άρθρου 16 π.δ. 62/2023

 

Το άρθρο 16 του π.δ. 62/2023 (Α’ 114), περί του ελέγχου και της έγκρισης των δαπανών υγειονομικής περίθαλψης, αντικαθίσταται ως εξής:

 

«Άρθρο 16

Έλεγχος και έγκριση δαπανών

1. Ο έλεγχος, η εκκαθάριση και η πληρωμή των δαπανών υγειονομικής περίθαλψης πραγματοποιούνται: α) για τις Ένοπλες Δυνάμεις, στα αρμόδια Ελεγκτήρια Δαπανών του οικείου Κλάδου των Ενόπλων Δυνάμεων από ενιαίο τμήμα ελέγχου, εκκαθάρισης και ενταλματοποίησης δαπανών υγειονομικής περίθαλψης, που αποτελείται από στελέχη του Οικονομικού και του Υγειονομικού Σώματος, και β) για το Λιμενικό Σώμα – Ελληνική Ακτοφυλακή, από την αρμόδια Διεύθυνση του Λιμενικού Σώματος-Ελληνικής Ακτοφυλακής. Ειδικά για τον Στρατό Ξηράς, ο έλεγχος, η εκκαθάριση και η ενταλματοποίηση των δαπανών υγειονομικής περίθαλψης πραγματοποιούνται από το σύνολο των Ελεγκτηρίων Δαπανών.

2. Οι δαπάνες υγειονομικής περίθαλψης εκκαθαρίζονται με δειγματοληψία, με τη χρήση πληροφοριακού συστήματος που παρέχει δυνατότητες αυτοματοποιημένων ελέγχων ως προς τη νομιμότητα, την κανονικότητα, την πληρότητα και ορθότητα των στοιχείων των παραστατικών της πληρωμής. Ο δειγματοληπτικός έλεγχος δεν μπορεί να αφορά ποσοστό μικρότερο του τριάντα τοις εκατό (30%) του συνολικού αριθμού των υποβαλλόμενων δαπανών υγειονομικής περίθαλψης. Αν κατά την ανωτέρω εκκαθάριση διαπιστωθούν μη αποδεκτά δικαιολογητικά δαπανών, ο έλεγχος ανάγεται στο σύνολο των υποβληθεισών δαπανών του χρηματικού εντάλματος.

3. Οι Περιφερειακές Μονάδες Οικονομικής Επιθεώρησης του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας (Γ.Ε.ΕΘ.Α.) διενεργούν σε ετήσια βάση δειγματοληπτικά επιτόπιο χρηματοοικονομικό έλεγχο σε ποσοστό πέντε τοις εκατό (5%) επί του συνολικού αριθμού των ελεγχθεισών δαπανών υγειονομικής περίθαλψης.

4. Σε περίπτωση πληρωμής μη νόμιμων δαπανών υγειονομικής περίθαλψης στρατιωτικών, το καταβληθέν ποσό καταλογίζεται στο διπλάσιο:

α) Στους λαβόντες, εφόσον υπέχουν ευθύνη για μη τήρηση των νόμιμων διαδικασιών, με την επιφύλαξη του άρθρου 96 του ν. 4270/2014 (Α΄ 143), περί καταλογισμών για μη νόμιμες δαπάνες που πληρώθηκαν με τίτλους πληρωμής και αρμοδίων οργάνων,

β) στα υπηρεσιακά όργανα που από δόλο ή βαριά αμέλεια έχουν εκδώσει παράνομες διοικητικές πράξεις ή έχουν συμπράξει στη μη τήρηση των νόμιμων διαδικασιών.

5. Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας, η οποία εκδίδεται μετά από εισήγηση του Διευθυντή Υγειονομικού του Γ.Ε.ΕΘ.Α., μπορεί να ορίζονται, κατά περίπτωση, ειδικές κατηγορίες δαπανών υγειονομικής περίθαλψης, για τις οποίες απαιτείται, κατ’ εξαίρεση, η έκδοση πρακτικού και απόφασης από τις αρμόδιες Στρατιωτικές Υγειονομικές Επιτροπές.».

 

Άρθρο 42

Επιτάχυνση και ενίσχυση της διαφάνειας της διαδικασίας πληρωμής δαπανών υγειονομικής περίθαλψης – Τροποποίηση παρ. 1, 2, 4 και 5 άρθρου 17 π.δ. 62/2023

 

Στο άρθρο 17 του π.δ. 62/2023 (Α’ 114), περί των δικαιολογητικών, της αναγνώρισης και της πληρωμής των δαπανών υγειονομικής περίθαλψης, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στην περ. α) της παρ. 1, διαγράφεται η λέξη «εγκεκριμένες», β) στην παρ. 2, βα) στο πρώτο εδάφιο, η λέξη «παρακλινικές» αντικαθίσταται από τις λέξεις «διαγνωστικές», ββ) στο τρίτο εδάφιο, προστίθεται η λέξη «πληροφοριακό» και βγ) προστίθεται τέταρτο εδάφιο, γ) στο πρώτο εδάφιο της παρ. 4, η λέξη «μισθοδοσίας» αντικαθίστανται από τις λέξεις «για την καταβολή δαπανών υγειονομικής περίθαλψης», δ) στην παρ. 5, οι λέξεις «δύναται να χορηγηθεί στον στρατιωτικό προκαταβολή με απόδοση λογαριασμού» αντικαθίστανται από τις λέξεις «χορηγείται στον στρατιωτικό προκαταβολικά μέρος του συνολικού ποσού της προβλεπόμενης δαπάνης» και το άρθρο 17, μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις, διαμορφώνεται ως εξής:

 

«Άρθρο 17

Δικαιολογητικά, αναγνώριση και πληρωμή δαπανών

1. Οι δαπάνες υγειονομικής περίθαλψης αναγνωρίζονται κατά περίπτωση, όπως παρακάτω:

α) Για νοσηλεία σε οποιοδήποτε νοσοκομείο ή ιδιωτική κλινική, με βάση τα τιμολόγια ή τις εξοφλητικές αποδείξεις, τους αναλυτικούς λογαριασμούς που περιλαμβάνουν τα είδη της περίθαλψης που παρασχέθηκε και τις αμοιβές, τις εντολές από τα βιβλιάρια νοσηλείας, καθώς και κάθε άλλο αναγκαίο δικαιολογητικό.

β) Για αγορά φαρμάκων, ορθοπεδικών ειδών, λοιπών προθέσεων και συσκευών, καθώς και για την αμοιβή ιδιωτών ιατρών, εργαστηρίων, οδοντιατρείων ή άλλων προσώπων, με βάση τις αιτήσεις των ενδιαφερόμενων, τις εντολές από τα βιβλιάρια νοσηλείας, τις εξοφλητικές αποδείξεις ή τα τιμολόγια και τους αναλυτικούς λογαριασμούς της περίθαλψης που παρασχέθηκε.

γ) Για χορήγηση επιδομάτων, με βάση τις αιτήσεις των ενδιαφερόμενων, τις εντολές από τα βιβλιάρια νοσηλείας, τις εξοφλητικές αποδείξεις ή τα τιμολόγια και τους αναλυτικούς λογαριασμούς, καθώς και τις γνωματεύσεις των αρμοδίων υγειονομικών επιτροπών για όλες τις περιπτώσεις, εκτός από το επίδομα φυσιολογικού τοκετού.

δ) Για νοσηλεία στο εξωτερικό, με βάση τις εγκριτικές διαταγές, τις γνωματεύσεις των αρμοδίων υγειονομικών επιτροπών, τις εξοφλητικές αποδείξεις και τους αναλυτικούς λογαριασμούς θεωρημένους, για το κανονικό της τιμής, από την πλησιέστερη Ελληνική Προξενική ή Στρατιωτική Αρχή.

2. Τα ηλεκτρονικά παραστατικά του Συστήματος Ηλεκτρονικής Συνταγογράφησης, ιδίως για φαρμακευτικά ιδιοσκευάσματα, αναλώσιμο υγειονομικό υλικό, διαγνωστικές εξετάσεις, ιατρικές επισκέψεις, ιατρικές γνωματεύσεις παροχών και νοσήλια, επέχουν θέση εντολής από τα βιβλιάρια νοσηλείας. Η ηλεκτρονική έγκριση των ανωτέρω ηλεκτρονικών παραστατικών, όπου αυτή προβλέπεται, επέχει θέση θεώρησης. Οι αρμόδιες υπηρεσίες εφαρμόζουν πληροφοριακό σύστημα ελέγχου της γνησιότητας των ηλεκτρονικών παραστατικών. Για την εξασφάλιση της μοναδικότητας των πληρωμών των δαπανών υγειονομικής περίθαλψης, το πληροφοριακό σύστημα ελέγχου περιλαμβάνει, ως υποχρεωτικά πεδία ανά δαπάνη, την καταχώριση κατ’ ελάχιστο των παρακάτω στοιχείων των οικείων παραστατικών:

α) αριθμού τιμολογίου ή αύξοντα αριθμού στοιχείου λιανικής πώλησης,

β) ημερομηνίας έκδοσης (τιμολογίου ή στοιχείου λιανικής πώλησης),

γ) αριθμού φορολογικού μητρώου (ΑΦΜ) παρέχοντος την υπηρεσία και

δ) πληρωτέου ποσού.

3. Εάν για τυχηρά γεγονότα ή λόγους ανωτέρας βίας δεν εκδόθηκε βιβλιάριο νοσηλείας και προέκυψε επιτακτική ανάγκη περίθαλψης, αντί της εντολής του βιβλιαρίου, επισυνάπτεται στα δικαιολογητικά σχετική γνωμάτευση του θεράποντος ιατρού.

 

4. Η πληρωμή του αντιτίμου της περίθαλψης που παρέχεται στο εσωτερικό μπορεί να διενεργείται με καταβολή στους στρατιωτικούς του ποσού, που αφορά στη συμμετοχή του Δημοσίου στις δαπάνες υγειονομικής περίθαλψης, μέσω της αρμόδιας υπηρεσίας για την καταβολή δαπανών υγειονομικής περίθαλψης, με βάση το εξοφλημένο τιμολόγιο ή την απόδειξη του φορέα περίθαλψης, καθώς και την εντολή από το βιβλιάριο νοσηλείας. Η έγκριση και ο καταλογισμός των ως άνω δαπανών διενεργείται με συγκεντρωτική υποβολή τους, σύμφωνα με τα καθοριζόμενα από τις αρμόδιες υπηρεσίες περίθαλψης των Κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων και του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής.

5. Για την αντιμετώπιση των δαπανών υψηλού κόστους χορηγείται στον στρατιωτικό προκαταβολικά μέρος του συνολικού ποσού της προβλεπόμενης δαπάνης.».

 

Άρθρο 43

Συστηματοποίηση οργάνων ελέγχου παρεχόμενης υγειονομικής περίθαλψης – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 21 π.δ. 62/2023

 

Στην παρ. 1 του άρθρου 21 του π.δ. 62/2023 (Α’ 114), περί των οργάνων ελέγχου της παρεχόμενης υγειονομικής περίθαλψης, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) η περ. δ) καταργείται, β) η περ. ε) αντικαθίσταται και το άρθρο 21, μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις, διαμορφώνεται ως εξής:

 

«Άρθρο 21

Όργανα ελέγχου παρεχόμενης υγειονομικής περίθαλψης

1. Αρμόδια όργανα για την εφαρμογή του παρόντος, είναι:

α) Οι Διευθύνσεις Υγειονομικού των Γενικών Επιτελείων των Κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων καθώς και του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής.

β) Οι Διευθύνσεις Υγειονομικού των Σχηματισμών του Στρατού Ξηράς, καθώς και οι αντίστοιχες υπηρεσίες, που ορίζονται από τον οικείο Κλάδο των Ενόπλων Δυνάμεων.

γ) Οι Υγειονομικές Επιτροπές.

δ) [Καταργείται].

ε) Τα αρμόδια Ελεγκτήρια Δαπανών των Γενικών Επιτελείων των Κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων στα οποία διενεργούνται έλεγχος, εκκαθάριση και ενταλματοποίηση των δαπανών υγειονομικής περίθαλψης. Για το Λιμενικό Σώμα – Ελληνική Ακτοφυλακή, ο έλεγχος και η έγκριση των δαπανών διεξάγονται από τις υπηρεσίες που καθορίζονται με απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.

2. Για το Πολεμικό Ναυτικό, την Πολεμική Αεροπορία και το Λιμενικό Σώμα – Ελληνική Ακτοφυλακή, οι αναφερόμενες στο παρόν διάταγμα αρμοδιότητες των Στρατιωτικών Υγειονομικών Επιτροπών, ασκούνται από τις οικείες Ανώτατες Υγειονομικές Επιτροπές.

3. Η λειτουργία των οργάνων της παρ. 1 καθορίζεται με τις οικείες διατάξεις και τις ειδικές οδηγίες των αρμοδίων υπηρεσιών των Κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων και του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής.».

 

Άρθρο 44

Παροχή υπηρεσιών υγείας στα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και στα μέλη των οικογενειών τους από τον Εθνικό Οργανισμό Παροχής Υπηρεσιών Υγείας – Τροποποίηση παρ. 1, προσθήκη παρ. 2 έως 4 στο άρθρο 21 ν. 5018/2023

 

Στο άρθρο 21 του ν. 5018/2023 (Α’ 25), περί της παροχής υπηρεσιών υγείας στα στελέχη των ενόπλων δυνάμεων και στα μέλη των οικογενειών τους από τον Εθνικό Οργανισμό Παροχής Υπηρεσιών Υγείας, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στην παρ. 1, προστίθενται εδάφια, δεύτερο, τρίτο και τέταρτο, β) προστίθενται παρ. 2, 3 και 4 και το άρθρο 21 διαμορφώνεται ως εξής:

 

«Άρθρο 21

Παροχή υπηρεσιών υγείας στα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και στα μέλη των οικογενειών τους από τον Εθνικό Οργανισμό Παροχής Υπηρεσιών Υγείας

 

1. Στα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και τα μέλη των οικογενειών τους, παρέχεται και από τα φαρμακεία που είναι συμβεβλημένα με τον Εθνικό Οργανισμό Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (Ε.Ο.Π.Υ.Υ.), η εκτέλεση συνταγών φαρμακευτικής κάλυψης. Επίσης, παρέχεται και από ιδιωτικά διαγνωστικά εργαστήρια, που είναι συμβεβλημένα με τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ., η εκτέλεση διαγνωστικών εξετάσεων και λοιπών ιατρικών πράξεων πρωτοβάθμιας φροντίδας διαγνωστικού χαρακτήρα. Η δαπάνη υποβάλλεται από τα ιδιωτικά διαγνωστικά εργαστήρια, που είναι συμβεβλημένα με τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ., στο οικείο Γενικό Επιτελείο, μέσω των πληροφοριακών συστημάτων του Ε.Ο.Π.Υ.Υ.. Ο έλεγχος και η εκκαθάριση των δαπανών διαγνωστικών εξετάσεων γίνονται από τα αρμόδια Ελεγκτήρια Δαπανών του οικείου Κλάδου των Ενόπλων Δυνάμεων.

 

2. Για τον έλεγχο και την εκκαθάριση των συνταγών φαρμακευτικών σκευασμάτων, διαμέσου του πληροφοριακού συστήματος του Ε.Ο.Π.Υ.Υ., μετατίθενται, αποσπώνται ή διατίθενται στον Ε.Ο.Π.Υ.Υ. στελέχη του Οικονομικού Σώματος ή συναφούς ειδικότητας και του Υγειονομικού Σώματος, ανεξαρτήτως Κλάδου των Ενόπλων Δυνάμεων.

 

3. Το κόστος μισθοδοσίας των στελεχών της παρ. 2 εξακολουθεί να βαρύνει το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας. Κατά τη διάρκεια της υπηρεσίας τους στον Ε.Ο.Π.Υ.Υ., τα στελέχη της παρ. 2 υπάγονται διοικητικά στη Μονάδα Υποστήριξης του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Ο χρόνος υπηρεσίας στον Ε.Ο.Π.Υ.Υ. λογίζεται ως χρόνος πραγματικής υπηρεσίας για τη μισθολογική και βαθμολογική τους εξέλιξη, καθώς και ως χρόνος διοίκησης ή ειδικής υπηρεσίας.

 

4. Η μεταφορά των απαιτούμενων πιστώσεων για τη φαρμακευτική δαπάνη από τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας στο Υπουργείο Υγείας πραγματοποιείται κατόπιν υποβολής σχετικού αιτήματος του Υπουργείου Υγείας, που συνοδεύεται από αναλυτικά στοιχεία κοστολόγησης του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. ανά έτος.».

 

 

Άρθρο 45

Διευκολύνσεις στρατιωτικού προσωπικού που έχει σύζυγο ή τέκνο με δυσίατη ή ανίατη πάθηση – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 5 ν. 3883/2010

 

Στην υποπερ. (6) της περ. β’ της παρ. 1 του άρθρου 5 του ν. 3883/2010 (Α’ 167), περί της δυνατότητας έκτακτης μετάθεσης στρατιωτικού σε περίπτωση θανάτου συζύγου ή τέκνου ή δυσίατης ή ανίατης πάθησης αυτών, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στο μόνο εδάφιο, προστίθενται οι λέξεις «ή αναδεχόμενου τέκνου, μέσω του θεσμού της αναδοχής και της επαγγελματικής αναδοχής,», β) προστίθεται δεύτερο εδάφιο, και η υποπερ. (6) διαμορφώνεται ως εξής:

 

«(6) Σε περίπτωση θανάτου συζύγου ή τέκνου ή αναδεχόμενου τέκνου, μέσω του θεσμού της αναδοχής και της επαγγελματικής αναδοχής, ή πάθησης αυτών ή του στελέχους των Ενόπλων Δυνάμεων από ανίατο ή δυσίατο νόσημα, ύστερα από γνωμοδότηση της Ανώτατης κατά κλάδο Υγειονομικής Επιτροπής. Ειδικά στην περίπτωση δυσίατης ή ανίατης πάθησης, νοσήματος ή διαταραχής συζύγου ή τέκνου ή αναδεχόμενου τέκνου, μέσω του θεσμού της αναδοχής και της επαγγελματικής αναδοχής, στελέχους των Ενόπλων Δυνάμεων με συνολικό ποσοστό αναπηρίας εξήντα επτά τοις εκατό (67%) και άνω, αν η Ανώτατη κατά κλάδο Υγειονομική Επιτροπή γνωμοδοτήσει, κατόπιν αίτησης του ενδιαφερόμενου στελέχους, ότι η θεραπεία ή η συμμετοχή σε κλινική μελέτη ή η συνέχιση αυτών, σε εξειδικευμένους φορείς του εξωτερικού, αποτελεί τον πιο πρόσφορο και επιστημονικά ενδεδειγμένο τρόπο για τη θεραπευτική αντιμετώπιση, βελτίωση ή ίαση της πάθησης, του νοσήματος ή της διαταραχής ή για τη μεγιστοποίηση της πιθανότητας ίασης ή βελτίωσης αυτών, είναι δυνατή η έκτακτη μετάθεση ή η παράταση της μετάθεσης του στελέχους στο εξωτερικό.».

 

Άρθρο 46

Διεύρυνση οδοντιατρικής περίθαλψης

 

Τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας καθώς και τα μέλη των οικογενειών τους δύνανται να υποβάλλονται σε οδοντιατρικές πράξεις, κατόπιν προγραμματισμένης επίσκεψης (ραντεβού), στα οδοντιατρεία των στρατιωτικών μονάδων και στο Οδοντιατρικό Κέντρο του Πολεμικού Ναυτικού, κατά τις απογευματινές ώρες της ημέρας που ο οδοντίατρος της Μονάδας εκτελεί εικοσιτετράωρη υπηρεσία εκτός τακτικού ωραρίου.

 

Άρθρο 47

Λειτουργία οδοντιατρείου για άτομα με αναπηρία

1. Στο Οδοντιατρικό Τμήμα των Στρατιωτικών Νοσοκομείων λειτουργεί οδοντιατρείο για άτομα με αναπηρία (ΑμεΑ) με την υποστήριξη ειδικού αναισθησιολόγου, κατόπιν προγραμματισμένης επίσκεψης (ραντεβού).

 

2. Δικαιούχοι παροχής οδοντιατρικών υπηρεσιών για ΑμεΑ στα στρατιωτικά νοσοκομεία ορίζονται οι δικαιούχοι υγειονομικής περίθαλψης στα Στρατιωτικά Νοσοκομεία, καθώς και οι σύζυγοι ή συμβίοι και τα τέκνα αυτών, σύμφωνα με την περ. γ) της παρ. 1 του άρθρου 2 του π.δ. 62/2023 (Α’ 114), περί του καθορισμού των μελών της οικογένειας των στρατιωτικών.

 

Άρθρο 48

Καθολική πρόσβαση Ελλήνων πολιτών στη Μονάδα Ιατρικώς Υποβοηθούμενης Αναπαραγωγής του Ναυτικού Νοσοκομείου Αθηνών

 

1. Στη διακλαδική Μονάδα Ιατρικώς Υποβοηθούμενης Αναπαραγωγής του Ναυτικού Νοσοκομείου Αθηνών παρέχεται δικαίωμα περίθαλψης σε όλους τους Έλληνες πολίτες, σύμφωνα με τον ν. 3089/2002 (Α’ 327) και τον ν. 3305/2005 (Α’ 17). Το κόστος των παρεχόμενων υπηρεσιών, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις, καλύπτεται από τον οικείο ασφαλιστικό φορέα.

 

2. Τα εν ενεργεία στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και οι σύζυγοι αυτών εξυπηρετούνται κατά προτεραιότητα στη διακλαδική Μονάδα Ιατρικώς Υποβοηθούμενης Αναπαραγωγής του Ναυτικού Νοσοκομείου Αθηνών και η απαιτούμενη φαρμακευτική αγωγή της ιατρικώς υποβοηθούμενης αναπαραγωγής, οπουδήποτε και αν λαμβάνει χώρα, χορηγείται χωρίς συμμετοχή του δικαιούχου στη δαπάνη. Αμέσως μετά τα εν ενεργεία στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και τις συζύγους αυτών, στη διακλαδική Μονάδα Ιατρικώς Υποβοηθούμενης Αναπαραγωγής του Ναυτικού Νοσοκομείου Αθηνών εξυπηρετούνται κατά προτεραιότητα τα στελέχη των Σωμάτων Ασφαλείας και του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής.

 

Άρθρο 49

Στέγη Υποστηριζόμενης Διαβίωσης Ενόπλων Δυνάμεων

 

1. Το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας δύναται να ιδρύει, να οργανώνει, να λειτουργεί και να επιβλέπει Στέγες Υποστηριζόμενης Διαβίωσης (ΣΥΔ) Ατόμων με Αναπηρία (ΑμεΑ), κατά την έννοια της παρ. 2 του άρθρου 30 του ν. 2072/1992 (Α΄ 125), για ενήλικα Άτομα με Αναπηρία (ΑμεΑ), τα οποία δεν μπορούν να διαβιώσουν αυτόνομα χωρίς κατάλληλη υποστήριξη, σύμφωνα με τον ν. 2072/1992 και τις κανονιστικές πράξεις που εκδίδονται κατ’ εξουσιοδότηση αυτού.

2. Δικαίωμα κατοικίας στις ΣΥΔ των Ενόπλων Δυνάμεων έχουν τα τέκνα:

α) των εν ενεργεία στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων, μονιμοποιηθέντων και μη,

β) των εν αποστρατεία στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων,

γ) των εν ενεργεία και συνταξιούχων μονίμων πολιτικών υπαλλήλων και υπαλλήλων με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας.

3. Οι ΣΥΔ των Ενόπλων Δυνάμεων ιδρύονται κατά προτεραιότητα σε κατάλληλους χώρους του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας ή των εποπτευόμενων από αυτό φορέων. Σε περίπτωση αδυναμίας εύρεσης κατάλληλου χώρου, το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας δύναται να συνάπτει σύμβαση μίσθωσης ακινήτου για τον σκοπό αυτό.

4. Το λειτουργικό κόστος των ΣΥΔ καλύπτεται από τροφεία, παροχές ή βοηθήματα των ενοίκων ή των οικείων τους καθώς και από δωρεές, χορηγίες ή εισφορές, τακτικές ή έκτακτες, των ενοίκων ή τρίτων.

 

Άρθρο 50

Κέντρο Ειδικής Φροντίδας Παιδιών Ενόπλων Δυνάμεων

 

1. Αποστολή του Κέντρου Ειδικής Φροντίδας Παιδιών (Κ.Ε.Φ.Π.), το οποίο αποτελεί Διεύθυνση του Ναυτικού Νοσοκομείου Αθηνών και εδρεύει στο Ναυτικό Νοσοκομείο Πειραιά, είναι η πρόληψη, η ανίχνευση, η αξιολόγηση και η θεραπευτική παρέμβαση σε τέκνα:

α) εν ενεργεία και εν αποστρατεία στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας,

β) εν ενεργεία και συνταξιούχων μονίμων πολιτικών υπαλλήλων και υπαλλήλων με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και των Σωμάτων Ασφαλείας προσχολικής, σχολικής και εφηβικής ηλικίας με νευροαναπτυξιακές διαταραχές, καθώς και η παροχή συμβουλευτικής στις οικογένειές τους.

2. Για τη θέση του Διευθυντή του Κ.Ε.Φ.Π. επιλέγεται κατά προτεραιότητα αξιωματικός υγειονομικού ιατρός με ειδικότητα παιδοψυχιάτρου ή παιδιάτρου με εξειδίκευση στην αναπτυξιακή παιδιατρική ή παιδιατρική νευρολογία. Στη διαδικασία επιλογής λαμβάνονται υπόψη, ιδίως, η κλινική εμπειρία τουλάχιστον τριών (3) ετών στις ως άνω ειδικότητες, καθώς και το συναφές επιστημονικό και εκπαιδευτικό έργο. Για τις θέσεις Τμηματαρχών του Κ.Ε.Φ.Π. επιλέγονται κατά προτεραιότητα αξιωματικοί υγειονομικού ψυχολόγοι με συναφή επιστημονική εμπειρία.

3. Με απόφαση του Διοικητή του Ναυτικού Νοσοκομείου Αθηνών, κατόπιν εισήγησης του Διευθυντή του Κ.Ε.Φ.Π., είναι δυνατή η συνεργασία με ιατρούς, εργοθεραπευτές, λογοθεραπευτές, παιδαγωγούς ειδικής αγωγής, παιδοψυχολόγους και πιστοποιημένους θεραπευτές αναπτυξιακών διαταραχών μέσω μουσικοθεραπείας, ψυχοδράματος, ή άλλων εξειδικεύσεων, με καθεστώς έκδοσης δελτίου απόδειξης παροχής υπηρεσιών για τις υπηρεσίες τους, σύμφωνα με το άρθρο 41 του ν. 4058/2012 (Α΄ 63), για την κάλυψη αναγκών σε προσωπικό του Κ.Ε.Φ.Π..

4. Τα έσοδα από τη λειτουργία του Κ.Ε.Φ.Π. από τον Εθνικό Οργανισμό Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (Ε.Ο.Π.Υ.Υ.) καθώς και από δωρεές προς αυτό διατίθενται αποκλειστικά για τις λειτουργικές και επιστημονικές ανάγκες του Κ.Ε.Φ.Π..

5. Στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων, ανεξαρτήτως Κλάδου, Όπλου, Σώματος και ειδικότητας, τα οποία είναι κάτοχοι πτυχίου τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, μεταπτυχιακού διπλώματος ειδίκευσης ή διδακτορικού τίτλου στο γνωστικό αντικείμενο της λογοθεραπείας, της εργοθεραπείας, της παιδοψυχολογίας και της ειδικής αγωγής δύνανται να μετατίθενται, διατίθενται ή αποσπώνται στο Κ.Ε.Φ.Π., σύμφωνα με τον ν. 3883/2010 (Α’ 167).

6. Οπλίτες και των τριών Κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων, που εκπληρώνουν στρατεύσιμη στρατιωτική υποχρέωση, οι οποίοι κατέχουν πτυχίο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, μεταπτυχιακό δίπλωμα ειδίκευσης ή διδακτορικό τίτλο στο γνωστικό αντικείμενο της λογοθεραπείας, εργοθεραπείας, ψυχολογίας ή ειδικής αγωγής, τοποθετούνται κατά προτεραιότητα στο Κ.Ε.Φ.Π..

7. Το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας δύναται να συνάπτει προγραμματικές συμβάσεις και μνημόνια συνεργασίας με Σχολές συναφούς αντικειμένου με την αποστολή του Κ.Ε.Φ.Π., η επιτυχής αποφοίτηση από τις οποίες οδηγεί στη λήψη τίτλου σπουδών επιπέδου τουλάχιστον πέντε (5) σύμφωνα με το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων, προκειμένου το Κ.Ε.Φ.Π. να καταστεί φορέας πρακτικής άσκησης σπουδαστών των εν λόγω Σχολών καθώς και για σκοπούς αναγόμενους στην περαιτέρω ανάπτυξή του.

8. Το Κ.Ε.Φ.Π. δύναται να αναπτύσσει θεραπευτικά τμήματα σε άλλα στρατιωτικά νοσοκομεία, που διαθέτουν ειδικές εγκαταστάσεις, σε συνεργασία με το προσωπικό του οικείου στρατιωτικού νοσοκομείου.

9. Εν αποστρατεία στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και του Πυροσβεστικού Σώματος δύνανται να παρέχουν υπηρεσίες χωρίς αμοιβή σε αυτό, μετά τη συνταξιοδότησή τους, κατόπιν υποβολής αίτησης και αποδοχής της από τον Διευθυντή του Κ.Ε.Φ.Π..

 

Άρθρο 51

Αντιμετώπιση οξέων κοινωνικών προβλημάτων στρατιωτικού προσωπικού – Τροποποίηση παρ. 24 άρθρου 5 ν. 2292/1995

 

Η παρ. 24 του άρθρου 5 του ν. 2292/1995 (Α’ 35), περί θεμάτων που αφορούν τη μέριμνα κατηγοριών στρατιωτικού προσωπικού που αντιμετωπίζουν ιδιαίτερα και οξέα κοινωνικά προβλήματα, αντικαθίσταται ως εξής:

«24. Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας καθορίζονται οι κατηγορίες του στρατιωτικού προσωπικού που αντιμετωπίζουν ιδιαίτερα και οξέα κοινωνικά προβλήματα, ρυθμίζονται οι διοικητικές διευκολύνσεις και τα ευεργετικά μέτρα επ’ ωφελεία αυτών, καθώς και κάθε άλλο θέμα σχετικό με τη μέριμνα του στρατιωτικού προσωπικού.».

 

Άρθρο 52

Παραθερισμός σε παραθεριστικά κέντρα του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας

 

Εν ενεργεία και εν αποστρατεία στρατιωτικοί και εν ενεργεία και συνταξιούχοι μόνιμοι πολιτικοί υπάλληλοι και υπάλληλοι με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας έχουν δικαίωμα επίσκεψης και παραθερισμού στα κέντρα παραθερισμού του Κλάδου τους [Ξενώνες και Κέντρα Αποκατάστασης Απωλειών Υγείας (ΚΑΑΥ) για τον Στρατό Ξηράς, Ξενώνες και Κέντρα Ετοιμότητας Διασποράς Αεροπορίας (ΚΕΔΑ) για την Πολεμική Αεροπορία, Ξενώνες, Φάροι και Θέρετρα Αξιωματικών Ναυτικού (ΘΑΝ) για το Πολεμικό Ναυτικό]. Στρατιωτικοί και πολιτικοί υπάλληλοι που υπηρετούν σε Μονάδες – Υπηρεσίες διαφορετικές από τον Κλάδο στον οποίο υπάγονται, έχουν δικαίωμα επίσκεψης και παραθερισμού στα κέντρα παραθερισμού του Κλάδου στον οποίο υπηρετούν. Οι στρατιωτικοί των Κοινών Σωμάτων έχουν δικαίωμα επίσκεψης και παραθερισμού στα κέντρα παραθερισμού, Ξενώνες και Φάρους και των τριών Κλάδων, κατόπιν επιλογής τους, με την πλήρωση των όρων και προϋποθέσεων που ισχύουν για την επίσκεψη και τον παραθερισμό στα κέντρα παραθερισμού του αντίστοιχου Κλάδου.