• Ε.Ε.Τ.Ε.Μ. ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΕΝΩΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ Ο επιστημονικός και επαγγελματικός ενιαίος φορέας οργάνωσης και εκπροσώπησης των Μηχανικών του τεχνολογικού τομέα ανώτατης εκπαίδευσης Ταχ. Δ/νση: ΒΕΡΑΝΖΕΡΟΥ 15 –106 77, ΑΘΗΝΑ ΤΗΛ.: 2105227812 - 2105227276 Fax: 2105243701, http://www.eetem.gr - E-mail: eetem@eetem.gr Αθήνα 16-8-2011 Προς 1. τον Υπουργό Π.Ε.Κ.Α. κ. Γ. Παπακωνσταντίνου 2. Αναπλ. Υπουργό Π.Ε.Κ.Α. κ. Ν. Σηφουνάκη Θέμα : Παρατηρήσεις επί του σχεδίου νόμου «Νέος τρόπος έκδοσης Αδειών Δόμησης,και ελέγχου κατασκευών» Κύριε Υπουργέ , Με αφορμή το σχέδιο νόμου με τίτλο : «Νέος τρόπος έκδοσης Αδειών Δόμησης, και ελέγχου κατασκευών» το οποίο θέσατε σε δημόσια διαβούλευση, και σε συνέχεια του υπ’αριθ.1460/29-7-2011 εγγράφου μας, σας αποστέλλουμε σχετικό υπόμνημα με τις παρατηρήσεις μας επί του σχεδίου νόμου και παρακαλούμε να ληφθούν υπόψη. Παράλληλα, σας πληροφορούμε ότι, θα ενημερώσουμε τις αρμόδιες αρχές της Ε.Ε για τις επίμαχες διατάξεις που επιχειρούν να καταστήσουν το επάγγελμα του μηχανικού κλειστό μόνο για τους αποφοίτους του Πολυτεχνικών σχολών στην Ελλάδα και με σειρά διατάξεων του σχεδίου θα τονίσουμε ότι δημιουργείτε, σε βάρος άλλων μηχανικών Ανώτατης εκπαίδευσης, αθέμιτο ανταγωνισμό! Αναμένοντας τις δικές σας ενέργειες παραμένουμε στη διάθεση σας για κάθε διευκρίνιση. Ο Πρόεδρος της Ε.Ε.Τ.Ε.Μ. Δημόπουλος Δημήτριος Συνημμένα : 1. Σχετικό υπόμνημα παρατηρήσεων ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ – ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ επί των διατάξεων του σχεδίου νόμου «Νέος τρόπος έκδοσης Αδειών Δόμησης, και ελέγχου κατασκευών»  στο Άρθρο 4 : Προστίθεται παράγρ. 3 - ως εξής: «3. Τα αναγκαία κοινά χαρτογραφικά υπόβαθρα και κάθε άλλο είδος γεωχωρικών δεδομένων που απαιτούνται για την εξασφάλιση της ομοιογένειας και ποιότητας των στοιχείων και δικαιολογητικών των παρ. 1 και 2 του άρθρου 3, προσφέρονται από τον ΟΚΧΕ, έπειτα από απόφαση του Υπ. ΠΕΚΑ.»  στο άρθρο 5 παρ.1α…….. τα δικαιολογητικά που απαιτούνται για την έγκριση δόμησης θα πρέπει να γίνουν πιο συγκεκριμένα προκειμένου να αποφευχθεί το φαινόμενο η κάθε πολεοδομία να ζητά και διαφορετικά επιπλέον δικαιολογητικά. Τα αποδεικτικά εισφορών και κρατήσεων, να δίδονται κατά την άδεια δόμησης και όχι σε αυτό το στάδιο (η περίπτωση μη έγκρισης δόμησης έχει εξεταστεί;)  στο άρθρο 5 παρ.1β……… Αποκλείονται αυθαίρετα οι υπάλληλοι των πολεοδομιών, μηχανικοί ΤΕ από τον έλεγχο των στοιχείων δόμησης όταν μάλιστα πολλοί εξ αυτών είναι και προϊστάμενοι Πολεοδομιών! Επιπρόσθετα αγνοείται σκοπίμως από τους συντάκτες ότι έως και αυτή την ώρα στον έλεγχο των οικοδομικών αδειών δραστηριοποιούνται μηχανικοί ΠΕ αλλά και μηχανικοί ΤΕ ! Δεδομένου ότι η διατύπωση της παραγράφου αυτής μοναδικό σκοπό έχει την συντεχνιακή αντιμετώπιση των υπάλληλων και δεν τεκμηριώνεται, απαιτούμε την άμεση τροποποίηση της, ως εξής: «β. Ο έλεγχος των απαιτούμενων στοιχείων για την έγκριση δόμησης γίνεται από εξουσιοδοτημένους από τον Προϊστάμενο της Υπηρεσίας υπαλλήλους διπλωματούχους μηχανικούς ή πτυχιούχους μηχανικούς, Α.Ε.Ι. και μόνο σε περίπτωση έλλειψης των παραπάνω, από τεχνικούς κατωτέρων βαθμίδων» ή εναλλακτικά : «β. Ο έλεγχος των απαιτούμενων στοιχείων για την έγκριση δόμησης γίνεται από εξουσιοδοτημένους από τον Προϊστάμενο της Υπηρεσίας υπαλλήλους κατηγορίας ΠΕ Μηχανικών ή ΤΕ Μηχανικών και μόνο σε περίπτωση έλλειψης των παραπάνω, από τεχνικούς κατωτέρων βαθμίδων»  στο άρθρο 5 παρ.6. : Θα εκδοθούν οδηγίες για την σύνταξη των τοπογραφικών και την ενημέρωση του ΟΚΧΕ θα ενημερώνονται τα αρχεία του ΟΚΧΕ πριν υλοποιηθεί η άδεια οικοδομής; Αυτό πρέπει να γίνεται κατά την ηλεκτροδότηση στο τέλος ή σε κάθε φάση ελέγχου από τον ελεγκτή μηχανικό.  στο άρθρο 8 παραγ. 1 : Το ΤΕΕ ως επαγγελματική ένωση των μηχανικών πανεπιστημίου δεν νομιμοποιείται ούτε είναι σε θέση να γνωρίζει και μάλιστα να δημοσιοποιεί στοιχεία για τα επαγγελματικά προσόντα των μηχανικών ΤΕΙ, δεδομένου ότι δεν είναι μέλη του. Ως γνωστό, το ΤΕΕ βρίσκεται σε χρόνια αντιπαράθεση με τους μηχανικούς ΤΕΙ και αντιτίθεται σε κάθε προσπάθεια επαγγελματικής τους κατοχύρωσης. Συνεπώς βρίσκεται σε προφανή σύγκρουση συμφερόντων να ευνοήσει τα μέλη του (μηχανικοί πανεπιστημίου) και να βλάψει τους ανταγωνιστές τους (μηχανικοί ΤΕΙ) κατά την διαδικασία ενημέρωσης του Μητρώου. Επομένως το ΤΕΕ δεν διαθέτει την απαιτούμενη αντικειμενικότητα και νομιμότητα για να προβαίνει στην ενημέρωση του εν λόγω αρχείου . Το ΥΠΕΚΑ, εφόσον θα έχει την ευθύνη, θα πρέπει να αναλάβει και την ενημέρωση του αρχείου-Μητρώου Μηχανικών μελετητών και επιβλεπόντων. Κατά την σύνταξη του Μητρώου θα συμβουλεύεται τον νόμιμο εκπρόσωπο των μηχανικών ΤΕΙ δηλ, την Ε.Ε.Τ.Ε.Μ, η οποία τηρεί σχετικό μητρώο και σύμφωνα με ισχύουσες διατάξεις, τους εκπροσωπεί ήδη σε άλλα γνωμοδοτικά ή αποφασιστικά όργανα της Πολιτείας τους μηχανικούς ΤΕΙ.  στο Άρθρο 6 - παραγ.7 .. Η νόμιμη αμοιβή καθορίζεται και υπολογίζεται σύμφωνα με τις διατάξεις του ν3919/2011 δεν απαιτείται ο υπολογισμός της από το ΤΕΕ. Επομένως η φράση «…… που θα υπολογιστεί από το Τ.Ε.Ε.» πρέπει να διαγραφεί.  στο Άρθρο 9 - παραγ. 3γ … στο τέλος της παραγ. 3, εδάφιο γ , προστίθεται η εξής φράση: Σε περίπτωση κτηματολογικού αποσπάσματος από το κτηματολόγιο, τότε αυτό θεωρείτε σαν τοπογραφικό της άδειας και πάνω σε αυτό αποτυπώνεται η νέα οικοδομή.  στο άρθρο 12 - παραγ.1 α) και παραγ. 3 : Προσόντα, Εκπαίδευση και Εξετάσεις το ΤΕΕ αποτελεί την επαγγελματική ένωση των μηχανικών πανεπιστημίου και συνεπώς βρίσκεται σε προφανή σύγκρουση συμφερόντων να ευνοήσει τα μέλη του (μηχανικοί πανεπιστημίου) και να βλάψει τους ανταγωνιστές τους (μηχανικοί ΤΕΙ) κατά την εξεταστική διαδικασία. Συνεπώς, το ΤΕΕ θα εμπλέκεται μεροληπτικά και δίχως εγγυήσεις ανεξαρτησίας και διαφάνειας στην διαδικασία, κατά παράβαση του ευρωπαϊκού δικαίου περί ελεύθερου ανταγωνισμού. Όλη η διαδικασία πιστοποίησης – εξέτασης θα πρέπει να γίνεται αποκλειστικά από το ΥΠΕΚΑ χωρίς «εξωγενείς» παρεμβάσεις. Επίσης θα πρέπει να εξεταστεί η περίπτωση απαλλαγής από την επιμόρφωση των Μηχανικών ΤΕΙ και Πανεπιστημίων οι οποίοι διαθέτουν την κατάλληλη ειδίκευση σε οικοδομικά έργα είτε λόγω σχετικής ειδικότητας ( π.χ Πολιτικός Μηχανικός Δομικών έργων, Πολιτικός μηχανικός -δομοστατικής κατεύθυνσης) είτε λόγω μεταπτυχιακών ή αυξημένης εμπειρίας στο αντικείμενο.  στο άρθρο 16, παραγ.3 και παραγ.5 : Από τη στελέχωση των υπηρεσιών της ΕΥΕΔ ,ΕΥΕΠΕ και ΕΥΕΔΕΝ απουσιάζουν αδικαιολόγητα οι υπάλληλοι κατηγορίας ΤΕ Μηχανικών οι οποίοι διαθέτουν εμπειρία και Μεταπτυχιακή Ειδίκευση στα επιστημονικά κα γνωστικά πεδία που σχετίζονται με τις υπηρεσίες αυτές. Επίσης με την διατύπωση των παραγράφων 3 και 5 καταστρατηγείται ο ν.3839/2010, άρθρο πρώτο σύμφωνα με τον οποίο «οι υπάλληλοι της κατηγορίας ΤΕ μπορούν να κριθούν και να εξελιχθούν μέχρι την θέση Δ/ντη στη Δημόσια Διοίκηση». Επομένως οι παράγραφοι 3 και 5 του άρθρου 16 θα πρέπει να τροποποιηθούν και για τις θέσεις προϊσταμένων των ΕΥΕΔ ,ΕΥΕΠΕ και ΕΥΕΔΕΝ να προβλέπονται και υπάλληλοι του κλάδου ΤΕ Μηχανικών με τα ανάλογα προσόντα.  στο άρθρο 16 , παραγ.7 : Από την στελέχωση των υπηρεσιών της ΕΥΕΔΕΝ απουσιάζουν εντελώς οι πτυχιούχοι μηχανικοί ΤΕΙ και πρέπει να προβλεφθεί.  στο άρθρο 17 : Σύσταση Εποπτικού Συμβουλίου Δεδομένου ότι και οι Πτυχιούχοι Μηχανικοί ΤΕΙ θα μπορούν να πιστοποιηθούν ως Ελεγκτές Δόμησης, για λόγους αντικειμενικότητας και διασφάλισης της διαφάνειας θα πρέπει να προβλέπεται και η συμμετοχή εκπροσώπου της ΕΕΤΕΜ ( Επιστημονικής Ένωσης Τεχνολογικής Εκπαίδευσης Μηχανικών) με τον αναπληρωτή του.  στο άρθρο 18 παραγ.1 δ. : Επίσης δεδομένου ότι οι πτυχιούχοι μηχανικοί ΤΕΙ είναι μέλη της ΕΕΤΕΜ και όχι του ΤΕΕ, θα πρέπει η παραγρ.δ να τροποποιηθεί ως εξής : « δ. εκπληρώνει πλημμελώς τα καθήκοντα του, εισηγείται στον Υπουργό ΠΕΚΑ την επιβολή διοικητικών κυρώσεων, κατόπιν προηγούμενης ακρόασης του ενδιαφερόμενου. Επίσης ενημερώνει το αρμόδιο Πειθαρχικό Όργανο του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΤΕΕ) ή της ΕΕΤΕΜ και σε περίπτωση ύπαρξης ενδείξεων για τη τέλεση ποινικών αδικημάτων και τον αρμόδιο Εισαγγελέα.»  στο άρθρο 18 παραγ. 4. : Η παραγ.4 πρέπει να τροποποιηθεί ως εξής: «Παράλληλα, ενημερώνεται για την απώλεια της ιδιότητας του Ελεγκτή Δόμησης το Τ.Ε.Ε ή της Ε.Ε.Τ.Ε.Μ. για τις απαραίτητες ενέργειες, όπου απαιτείται.»  στο άρθρο 32 : Διαπιστώνουμε τον πρωτοφανή αποκλεισμό των εκπρόσωπων της Ε.Ε.Τ.Ε.Μ. από τα Συμβούλια Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων (ΣΥΠΟΘΑ), παρά την ρητή πρόβλεψη της συμμετοχής τους στα Νομαρχιακά ΣΧΟΠ με το ΠΔ 69/2000 ( άρθρο 1) καταδεικνύοντας με τον τρόπο αυτό την συντεχνιακή ταυτότητα των συντακτών του νομοσχεδίου. Επομένως απαιτείται η πρόβλεψη για συμμετοχή και ενός εκπροσώπου της ΕΕΤΕΜ με τον αναπληρωτή του, όπως ισχύει μέχρι σήμερα !  στο άρθρο 37 : Για λόγους αντικειμενικότητας απαιτείται στη σύνθεση του Κεντρικού Συμβούλιου Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων να υπάρχει πρόβλεψη για συμμετοχή και ενός εκπροσώπου της ΕΕΤΕΜ, με εμπειρία σε θέματα χωροταξίας και πολεοδομίας με τον αναπληρωτή του.