• Εδάφιο 3 Με την παρούσα ρύθμιση αναβιώνουν ρητώς και επισήμως παρωχημένες και μη εφαρμόσιμες στην συγκεκριμένη τεχνολογία και μέγεθος έργων ρυθμίσεις, οι οποίες καταχρηστικά και εξ ανάγκης, λόγω νομοθετικού κενού για αντίστοιχα έργα, κακώς εφαρμόζονται μέχρι του παρόντος και στις μικρές ανεμογεννήτριες. Το προφανές λάθος που εντοπίζεται στην ρητή υπαγωγή με το παρόν εδάφιο των μικρών α/γ στα άρθρα 1, 4, 7 του ΠΔ του 1985, συνίσταται στο γεγονός ότι τα άρθρα αυτά του παλαιού ΠΔ του 85 αφορούν σε βιομηχανίες μέσης και υψηλής όχλησης, ενώ οι μικρές ανεμογεννήτριες ήδη κατατάσσονται στην χαμηλή όχληση με την Υ.Α. 13727/724/24.7.2003 (ΦΕΚΒ’ 1087/5.8.2003) όπως τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε με την Δ6/Φ1/οικ.19500/4.11.2004 (ΦΕΚ Β’ 1671/11.11.2004). Περαιτέρω δε, απορίας άξιος παραμένει ο λόγος για τον οποίον με την παρούσα ρύθμιση δίδεται νέα «προσωρινή» ρύθμιση επί ενός θέματος που ήδη εκκρεμεί και θεραπεύεται αναγκαστικά με ακατάλληλες και παρωχημένες ρυθμίσεις (ΠΔ του 1985), και μάλιστα «Μέχρι την έκδοση της υπουργικής απόφασης της παραγράφου 4 του άρθρου 3 του ν.2244/1994 (Α’ 168)», δηλαδή μέχρι την έκδοση μιας υπουργικής απόφασης που ήδη αναμένεται επί 18 χρόνια (από το 1994). Εδώ θα πρέπει να επισημανθεί επίσης και η ασάφεια και ανακρίβεια που περιέχεται στον Ν.3851/2010, με τον οποίον οι μικρές α/γ σαφώς και ορθώς εντάχθηκαν στην περίπτωση έκδοσης έγκρισης άδειας εργασιών μικρής κλίμακας, ουδέποτε ωστόσο εφαρμόστηκε ασφαλώς η ρύθμιση αυτή, καθώς έχει δοθεί η ερμηνεία ότι τα θεμέλια των πύργων ανεμογεννητριών δεν απαλλάσσονται από την υποχρέωση έκδοσης οικοδομικής άδειας. Παραμένει λοιπόν μέχρι και σήμερα, και ως προκύπτει από το προτεινόμενο νομοσχέδιο προγραμματίζεται να παραμείνει επ’ αόριστον, στην διακριτική ευχέρεια των εκάστοτε πολεοδομικών αρχών η εφαρμογή των διατάξεων όπως αυτές ερμηνεύονται κατά περίπτωση και κατά πρόθεση. Προτείνεται να απαλειφθεί το παρόν εδάφιο, και να ενταχθεί και η ρύθμιση των πολεοδομικών θεμάτων για τις μικρές ανεμογεννήτριες στο προαναγγελόμενο Ειδικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης Μικρών Ανεμογεννητριών, με σκοπό να διασαφηνισθεί σαφώς και οριστικώς, και προς όφελος της ανάπτυξης των μικρών ανεμογεννητριών. Εδάφιο 4 Με την παρούσα ρύθμιση καθίστανται αναδρομικώς δεσμευτικά τα όσα ορίζονται στο Άρθρο 6 του Νομοσχεδίου, και -χειρίστω δε- ανακοινώνεται ότι μελλοντικά θα ορισθούν στο πλαίσιο κατάρτισης Ειδικού Προγράμματος Ανάπτυξης Μικρών Ανεμογεννητριών, για τα αιτήματα εξασφάλισης προσφορών σύνδεσης, έγκρισης περιβαλλοντικών όρων κλπ, τα οποία έχουν ήδη υποβληθεί μήνες ή/και χρόνια προ της θέσης σε ισχύ του υπό διαβούλευση νόμου, και σύμφωνα με το διαμορφωμένο ήδη από το 2010 κανονιστικό πλαίσιο (Ν.3851). Τα αιτήματα αυτά, δεν εξετάζονται από την αρμόδια αρχή (ΔΕΔΔΗΕ), υπό την ανεπισήμως εκπεφραζόμενη εξήγηση ότι «δεν έχουν ακόμα καθορισθεί οι λεπτομέρειες αξιολόγησης» και με την ανεπίσημη πάντα πληροφορία ότι «αναμένεται άμεσα η έκδοση σχετικού Οδηγού / Υπουργικής Απόφασης κλπ που θα ρυθμίζει τα θέματα αυτά». Ήδη από τον Οκτώβριο 2011, «αναμενόταν άμεσα» η σχετική ρύθμιση. Τον Δεκέμβριο του 2012, δημοσιοποιείται ένα νομοσχέδιο που ανακοινώνει την μελλοντική κατάρτιση Ειδικού Προγράμματος Ανάπτυξης Μικρών Α/Γ, χωρίς να ορίζει αποκλειστική προθεσμία κατάρτισής του, ούτε καν ενδεικτικό / προγραμματικό χρονοδιάγραμμα κατάρτισής του, αλλά το οποίο παρά ταύτα ορίζεται σαφώς ότι θα διαλάβει αναδρομικά τις ήδη υποβληθείσες αιτήσεις (όσες δηλαδή δεν έλαβαν μέχρι την θέση σε ισχύ του νέου νόμου προσφορά σύνδεσης). Η παρούσα ρύθμιση θίγει την επενδυτική ασφάλεια και καταστρατηγεί την αρχή της προστατευόμενης εμπιστοσύνης του πολίτη έναντι των νόμων του κράτους, καθώς τροποποιεί αναδρομικά το καθεστώς αξιολόγησης ήδη υποβληθέντων αιτημάτων, και συνεπώς κατασπαταλά την αξία ήδη καταβληθεισών δαπανών, δεδουλευμένων ανθρωποωρών και αναλωμένης υπεραξίας. Προκειμένου να ανατραπεί η ανωτέρω στρεβλή ρύθμιση, προτείνεται να τροποποιηθεί το σχολιαζόμενο εδάφιο 4, ως εξής: «Η αδειοδότηση σταθμών μικρών ανεμογεννητριών για τους οποίους μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος έχουν υποβληθεί αιτήματα για χορήγηση προσφορών σύνδεσης συνεχίζεται με βάση τις διατάξεις που ισχύουν έως τον χρόνο έκδοσης του παρόντος νόμου.» Επίσης αξίζει, για άλλη μια φορά στην παρούσα διαβούλευση, να επισημάνουμε την προχειρότητα σύνταξης των κειμένων που τέθηκαν σε διαβούλευση, στα οποία εντοπίζονται συντακτικά λάθη, επαναλήψεις και διφορούμενες ερμηνείες: Στο συγκεκριμένο άρθρο, όπως δημοσιεύθηκε στην ιστοσελίδα opengov.gr, επαναλαμβάνεται η λέξη «συνεχίζεται», στην αρχή της περιόδου, και στο μέσο αυτής. Θεωρούμε τις εντοπιζόμενες παραδρομές δείγματα της προχειρότητας, καθώς και της ασέβειας που επιδεικνύεται προς κάθε αποδέκτη.