• Πολλά προβλήματα προέκυψαν στην πράξη, όταν το ΥΠΕΚΑ υπό την προηγούμενη ηγεσία του, στην προσπάθειά του να συντονιστεί με απόφαση της Επιτροπής Αναστολών του Συμβουλίου της Επικρατείας, εξέδωσε εγκύκλιο με την οποία η υπαγωγή στις ρυθμίσεις περί τακτοποίησης αυθαιρέτων του ν. 4014/2012 προϋποθέτει αποκλειστικά και μόνο υποβολή δημοσίων εγγράφων ή αεροφωτογραφιών από τα οποία να προκύπτει ο χρόνος κατασκευής του αυθαιρέτου και όχι ιδιωτικών εγγράφων ή υπεύθυνης δήλωσης του ιδιοκτήτη του ακινήτου, συνοδευόμενη από τεχνική έκθεση μηχανικού, όπως ρητά είχε προβλεφθεί -και εξακολουθεί να ισχύει- από το προτελευταίο εδάφια της περ. β΄ της παρ. 2 του αρ. 24 του ν. 4014/2011, όπως αυτό τροποποιήθηκε από την παρ. 1 του άρθρου 50 του ν. 4042/2011. Βεβαίως, η προηγούμενη ηγεσία του ΥΠΕΚΑ με την εγκύκλιό της αυτή, επεχείρησε να αποτρέψει τυχόν καταστρατηγήσεις του νόμου και υπαγωγή σε αυτόν, αυθαιρέτων που έχουν κατασκευαστεί μετά τη δημοσίευσή του, έχοντας όμως κατά νου την ειδική περίπτωση ολόκληρων οικοδομών που έχουν ανεγερθεί εξ’ ολοκλήρου χωρίς νόμιμη άδεια και όχι την συντριπτική πλειοψηφία των αυθαιρέτων, ήτοι τις μικρές υπερβάσεις στο εσωτερικό κυρίως των οικοδομών που έχουν ανεγερθεί με νόμιμη οικοδομική άδεια. Είναι προφανές ότι στην πράξη, τέτοιου είδους δημόσια έγγραφα και πολύ περισσότερο αεροφωτογραφίες, είναι απολύτως αδύνατο να ανευρεθούν από οποιονδήποτε, σε σχέση με το εσωτερικό ή τα υπόγεια των κτιρίων όπου έχει συντελεστεί τυχόν αυθαίρετη κατασκευή ή αλλαγή χρήσης, δεδομένου οι αυθαιρεσίες αυτές δεν είναι ορατές από το εξωτερικό του κτιρίου και έτσι δεν έχουν υποβληθεί σχετικές καταγγελίες ώστε να υπάρχουν τα απαιτούμενα δημόσια έγγραφα, ενώ και οι ίδιοι ιδιοκτήτες ή κατασκευαστές, γνωρίζοντας το γεγονός ότι οι παρεμβάσεις αυτές είναι αυθαίρετες, δεν είχαν υποβάλλει κατά το παρελθόν οποιαδήποτε δήλωση σε φορολογική ή δημοτική αρχή, από τις οποίες να μπορούσε να εξασφαλιστεί ανάλογο δημόσιο έγγραφο. Εξάλλου, οι αεροφωτογραφίες δεν βοηθούν ούτε στην περίπτωση μικρής κλίμακας αυθαίρετων κατασκευών, ιδίως κλείσιμο ημιυπαιθρίων χώρων ή εξωστών, κατασκευών σε πυλωτές οικοδομών ή μικρές υπερβάσεις κάλυψης και δόμησης, οι οποίες στην συντριπτική τους πλειοψηφία, όταν βρίσκονται μέσα στο νόμιμο περίγραμμα της οικοδομής, δεν διακρίνονται στις αεροφωτογραφίες. Πρέπει τέλος να σημειωθεί ότι ακόμα και στις περιπτώσεις αυτοτελών κτισμάτων που έχουν ανεγερθεί εξ ολοκλήρου χωρίς καμία απολύτως οικοδομική άδεια, και πάλι υπάρχει πρόβλημα σε ότι αφορά την απόδειξη του χρόνου κατασκευής του αυθαιρέτου με αεροφωτογραφίες, λόγω τις έλλειψής τους για το σύνολο της χώρας κατά την περίοδο 1983-2004, καθώς και κατά την κρίσιμη ημερομηνία της 28-7-2011, η οποία αποτελεί το χρονικό σημείο προ του οποίου τα ήδη ανεγερθέντα αυθαίρετα μπορούν να υπαχθούν στις ρυθμίσεις του ν. 4014/2011. Ως εκ τούτου, πρέπει να διαφοροποιηθεί ουσιωδώς η μεταχείριση της παντελώς αυθαίρετης δόμησης από την απλή υπέρβαση των όρων μιας οικοδομικής αδείας, δηλαδή των παραβάσεων αυτών που εκ των πραγμάτων, δεν είναι δυνατόν να αποδειχθούν με δημόσια έγγραφα ή αεροφωτογραφίες. Η προτεινόμενη τροπολογία εντάσσοντας στον Ν. 4014/2011 τα κτίρια που κατασκευάζονταν με νόμιμη άδεια κατά το διάστημα Αυγούστου 2011-Ιουνίου 2012, και δεν είχαν αποπερατωθεί πλήρως στις 28.07.2011, λύνει και το σοβαρότατο πρόβλημα που δημιουργήθηκε στους ιδιοκτήτες που δήλωσαν αυθαίρετα με βάση ιδιωτικά έγγραφα ως προς το χρόνο αποπεράτωσής τους. Με την ανωτέρω ρύθμιση επιλύεται το μεγάλο κοινωνικό και οικονομικό πρόβλημα που έχει προκύψει στα πολυόροφα κτίρια που ήταν υπό ανέγερση τον Ιούλιο του 2011, στα οποία οι ιδιοκτησίες των χαμηλότερων ορόφων που κατασκευάστηκαν προ της 28.07.2011 έχουν την δυνατότητα να υπαχθούν στις ρυθμίσεις του ν. 4014/2011, ενώ οι ιδιοκτησίες των ανώτερων ορόφων μένουν εκτός ρύθμισης, με γενικότερες συνέπειες για όλο το κτίριο και τους συνιδιοκτήτες του. Τέλος η πάροδος ικανού χρονικού διαστήματος από τη θεσμοθέτηση του Ν. 4014/2011, χωρίς το μέτρο να έχει αποδώσει τα αναμενόμενα επιβάλλει την προς τα εμπρός μετακίνηση της κρίσιμης ημερομηνίας ολοκλήρωσης των αυθαιρέτων κατασκευών, και ως προσφορότερη νέα ημερομηνία είναι εκείνη της έναρξης ισχύος του ΝΟΚ (3.7.2012), η οποία θα είναι και η «κόκκινη γραμμή» για τη μη ανοχή οποιασδήποτε αυθαιρεσίας. ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗ ΡΥΘΜΙΣΗ ΤΟΥ Ν. 4014/2011 Α. 1. Η περίπτωση α της παρ, 1 του άρθρου 24 του Ν. 4014/2011 όπως τροποποιήθηκε μεταγενέστερα και ισχύει, να τροποποιηθεί ως εξής: «α. Αναστέλλεται η επιβολή κυρώσεων μετά την καταβολή ενιαίου ειδικού προστίμου, το ύψος και η διαδικασία καταβολής του οποίου καθορίζεται στο παρόν άρθρο, ανάλογα με την κατηγορία παράβασης, αφενός μεν για κτίρια χωρίς οικοδομική άδεια εφόσον έχει ολοκληρωθεί ο φέρων οργανισμός μέχρι την 28.07.2011, αφετέρου δε για κτίρια με οικοδομική άδεια που είχε εκδοθεί προ της 28.07.2011 ή χρήσεων που έχουν εγκατασταθεί, καθ' υπέρβαση της άδειας αυτής είτε των όρων ή περιορισμών δόμησης του ακινήτου, εφόσον ο φέρων οργανισμός έχει ολοκληρωθεί μέχρι την ημέρα έναρξης ισχύος του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού (03.07.2012). 2. Το προτελευταίο εδάφιο της περίπτωσης ββ της παρ. 2 του άρθρου 24 του ν. 4014/2011 (Α'209), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, να τροποποιηθεί εκ νέου ως εξής: «Υπεύθυνη δήλωση του ιδιοκτήτη συνοδεύεται για μεν τα κτίρια χωρίς οικοδομική άδεια, από δημόσια έγγραφα ή αεροφωτογραφίες ή και από ιδιωτικά έγγραφα βέβαιας χρονολογίας, κατά την έννοια του άρθρου 446 του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας, από τα οποία αποδεικνύεται ο χρόνος ολοκλήρωσης της κατασκευής ή εγκατάστασης της χρήσης, για δε τα κτίρια με οικοδομική άδεια που είχε εκδοθεί προ της 28.07.2011 από επικυρωμένο αντίγραφό της.».