• Σχόλιο του χρήστη 'Θεοδότα Νάντσου, WWF Eλλάς' | 19 Μαΐου 2014, 10:18

    Με το άρθρο αυτό καταργείται το Εθνικό Συμβούλιο Χωροταξικού Σχεδιασμού (ΕΣΧΣΑΑ) του άρθ. 4 του ν. 2742/1999. Το ΕΣΧΣΑΑ τώρα αντικαθίσταται με ένα σώμα έκφρασης «άποψης» για θέματα εθνικής χωροταξικής πολιτικής και για τα στρατηγικά χωροταξικά, ενώ για τα περιφερειακά χωροταξικά την άποψη εκφράζει μέσω μιας μικρότερης εκτελεστικής επιτροπής. Το νέο όργανο δεν θα υποβάλλει γνωμοδοτήσεις πλέον αλλά θα περιορίζεται σε υποβολή «απόψεων» (παράγραφος 6), χωρίς νομική σημασία. Πρακτικά, ο κοινωνικός διάλογος και η διαβούλευση θα ασκείται πλέον θα στερείται πλαισίου ουσιαστικής συμμετοχής στη διοικητική διαδικασία. Επιπλέον, η ανεξαρτησία του νέου αυτού οργάνου καταβαραθρώνεται, καθώς η Προεδρία του ανατίθεται σε πολιτικό πρόσωπο. Αξίζει να υπομνησθεί ότι η ανάθεση το 2013 της προεδρίας του ΕΣΧΣΑΑ στον Γενικό Γραμματέα Χωροταξίας αποτέλεσε αντικείμενο έντονων διαφωνιών από το σύνολο σχεδόν των μελών του συμβουλίου, καθώς η κίνηση αυτή θεωρήθηκε ως πλήγμα στην ανεξαρτησία, αμεροληψία και εύρυθμη λειτουργία του. Το ΕΣΧΣΑΑ είναι ένα από τα σημαντικότερα όργανα κοινωνικού και επιστημονικού διαλόγου. Από το 2001 και παρά τα όποια προβλήματα παρήγαγε αξιόλογο γνωμοδοτικό έργο και συνεισέφερε στη χωροταξική πολιτική με σημαντικές γνωμοδοτήσεις, παρατηρήσεις και προτάσεις. Παρά το γεγονός ότι κατά τη συζήτηση πολλών από τα ειδικά πλαίσια χωροταξικού σχεδιασμού καταγράφηκαν σοβαρές διαφωνίες με τις κατευθύνσεις των υποβληθέντων προς γνωμοδότηση σχεδίων, ενώ δεν έλειψαν και περιπτώσεις έντονων αντεγκλήσεων μεταξύ της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου (ΥΠΕΧΩΔΕ αρχικά, ΥΠΕΚΑ στη συνέχεια) και μελών του, εντούτοις δεν μπορεί να αμφισβητηθεί η σημασία της λειτουργίας τέτοιων συλλογικών οργάνων αδιαμφισβήτητου επιστημονικού κύρους, για μια Πολιτεία που οφείλει να σχεδιάζει με διαφάνεια, κοινωνική συμμετοχή και επιστημονική εγκυρότητα. Η πρόκληση θα ήταν να βελτιωθεί η λειτουργία του συμβουλίου αυτού και όχι η κατάργησή του.