• Σχόλιο του χρήστη 'ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ - ΠΑΣΕΠΠΕ' | 12 Απριλίου 2021, 17:57

    ΣΧΟΛΙΑ ΣΤΟΝ ΟΔΙΚΟ ΧΑΡΤΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΥΚΛΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2021 ΓΕΝΙΚΑ ΣΧΟΛΙΑ Όλες οι αναφερόμενες δράσεις και τα σχέδια θα πρέπει να εφαρμόζονται οριζόντια, να είναι εναρμονισμένα με τα αντίστοιχα ΠΕΣΔΑ για να έχουν συγκεκριμένο χρονικό προσδιορισμό για την εφαρμογή τους. ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΣΧΟΛΙΑ ΚΑΤΑ ΔΡΑΣΗ Δράσεις για τη βιώσιμη παραγωγή και βιομηχανική πολιτική. - Σχετικά με την Δράση Π.2 («κίνητρα για προώθηση της βιομηχανικής συμβίωσης»), θα πρέπει προφανώς να επεκταθούν και σε υφιστάμενες βιομηχανικές μονάδες, και όχι μόνο για την εγκατάσταση ή μετεγκατάσταση βιομηχανικών μονάδων σε οργανωμένες περιοχές, όπως αναφέρεται. - Στην Δράση Π.5 («κριτήρια βιώσιμης παραγωγής»), και όσον αφορά στην χρήση αποβλήτων σε αντικατάσταση πρώτων ή βοηθητικών υλών, αυτή θα πρέπει να γίνεται πάντα σύμφωνα με καθορισμένες προδιαγραφές και ελέγχους, ώστε οι δράσεις να συνάδουν με το πλαίσιο των βέλτιστων τεχνικών και της σχετικής Εθνικής και Ευρωαπικής νομοθεσίας περί αποβλήτων. - Για την Δράση Π.7 («προδιαγραφές για δευτερογενή υλικά»), θα πρέπει να τονισθεί ότι οι προδιαγραφές και απαιτήσεις για την αξιοποίηση δευτερογενών υλικών θα πρέπει να βασίζονται στα ευρωπαικά πρότυπα, καθώς και κατ’ εφαρμογή των σχετικών Βέλτιστων Διαθέσιμων Τεχνικών. Δράσεις για βιώσιμη κατανάλωση. - Η Δράση Κ.6 («προώθηση προιόντος ως υπηρεσία») δεν είναι εύκολα αντιληπτή είναι δυσνόητη και η περιγραφή της ακόμη περισσότερο. Χρειάζεται επεξήγηση για να γίνει αντιληπτή η δράση και η εφαρμογή της. Δράσεις για λιγότερα απόβλητα με μεγαλύτερη αξία. - Στην Δράση Α.5 («δημιουργία ΣΕΔ») θα μπορούσαν να προστεθούν και άλλα είδη αποβλήτων, όπως προσωπικής και ατομικής υγιεινής και κατανάλωσης, επικίνδυνα απόβλητα νοικοκυριών, κ.λπ. - Η Δράση Α.6 («κριτήρια αποχαρακτηρισμού αποβλήτων») απαιτεί νομοθετική ρύθμιση καθολικής εφαρμογής με σαφή κριτήρια ανά κατηγορία αποβλήτων, και σύμφωνα με τις ευρωπαικές προδιαγραφές, ώστε να μην υπάρξει ο κίνδυνος της απώλειας της ιχνηλασιμότητας. - Για τη Δράση Α.7 («προώθηση χρήσης δευτερογενών καυσίμων») θα πρέπει να προταθούν οικονομικά κίνητρα (π.χ. φορολογικές ελαφρύνσεις) σε όσους προωθούν την παραγωγή και χρήση δευτερογενών καυσίμων στις υφιστάμενες ενεργοβόρες βιομηχανίες, και κατ’ επέκταση στην αξιοποίηση της δυναμικότητας τους. - Η Δράση Α.8 («μείωση αστικών στερεών αποβλήτων») απαιτεί μεγάλη προσοχή στην εφαρμογή της για να μην παρεκτραπεί. Δηλαδή το μέτρο των τελών-εισφορών για μείωση αποβλήτων, θα πρέπει να γίνει με κανόνες και συνείδηση, ώστε να μην έχει το αντίθετο αποτέλεσμα, και να αυξηθούν οι ανεξέλεγκτες εναποθέσεις. Επίσης το πλαίσιο οικονομικών κινήτρων – αντικινήτρων, θα πρέπει να περιλαμβάνει και τα επικίνδυνα απόβλητα από τα νοικοκυριά, ώστε να ενισχυθεί η δράση της συλλογής τους, αλλά και η ορθή περιβαλλοντική διαχείριση τους. Οριζόντιες δράσεις. - Σχετικά με την Δράση Ο.4 («εθνικό διαδικτυακό αποθετήριο»), εκτός των άλλων θα πρέπει να αναφέρονται και όλες οι καινοτόμες δράσεις και προγράμματα. Σχετικά με την Δράση Ο.8 («ειδικό σχέδιο χρηματοδοτήσεων»), θα πρέπει να περιλαμβάνονται και οι Μεγάλες Επιχειρήσεις και να μην εξαιρεθούν από το σχέδιο χρηματοδότησης. - Σχετικά με την Δράση Ο.10 («βιομηχανική συμβίωση») Εντοπισμός/καταγραφή/ιχνηλασιμότητα πόρων θα μπορούσε να γίνει σαφώς στα πλαίσια του «εκσυγχρονισμένου» ΗΜΑ, μέσω του οποίου ο κάθε παραγωγός θα μπορεί να γνωρίζει, στα πλαίσιο της Κυκλικής Οικονομίας, ποιες δυνατότητες έχει να παραδώσει με ορθό περιβαλλοντικό τρόπο, τα απόβλητα του, αλλά και ποιες δυνατότητες υπάρχουν για εύρεση πόρων. Θα πρέπει επίσης ο όρος της Βιομηχανικής Συμβίωσης να μην περιορίζεται μόνο στην «ανταλλαγή» αποβλήτων, αλλά και στην κάλυψη ενεργειακών αναγκών, μέσω διαθέσιμων ΑΠΕ ή και άλλων πηγών, αλλά και στην ορθή διαχείριση των πρώτων υλών. Ειδικές δράσεις σε βασικά προιόντα που πρέπει να αντιμετωπιστούν κατά προτεραιότητα. - Στην Δράση Ε.2.2 («διαχείριση συσσωρευτών από υβριδικά και ηλεκτρικά οχήματα») να ληφθούν υπόψη και τα ηλεκτρικά πατίνια/ποδήλατα και οι συσσωρευτές τους στο ΤΚΖ (λόγω ευρείας ζήτησής του τα τελευταία χρόνια). Οπότε στο μέλλον λόγω εξέλιξης μοντέλων, βλάβης ή καταστροφής τους θα δημιουργούνται «νέα» απόβλητα που δεν έχει προβλεφθεί κάτι γι’ αυτά. Αυτό κρίνεται απαραίτητο μια και οι εξελιγμένες τεχνολογίες για τους συσσωρευτές γενικά (στην επόμενη 10ετία καταργούνται κάποιοι τύποι και βγαίνουν συσσωρευτές «επόμενης γενιάς») θα αλλάξει την μελλοντική διαχείριση τέτοιων αποβλήτων και οι ποσότητές τους. - Στην Δράση Ε.6.3 («αγορά για δευτερογενή υλικά των ΑΕΚΚ»), προφανώς ως πρώτη προτεραιότητα αποτελεί η χρήση τους σε δημόσια έργα, αλλά θα πρέπει, όταν αυτό είναι εφικτό, ως επόμενη επιλογή να ενισχυθεί η αξιοποίηση τους ως δευτερογενείς πρώτες ύλες σε κατάλληλα αδειοδοτημένες βιομηχανίες.