• Σχόλιο του χρήστη 'ΕΛΙΚΑ Α.Ε.' | 9 Μαΐου 2022, 15:01

    ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ-ΣΧΟΛΙΑ Άρθρο 71 - Έκδοση άδειας αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας – Προσθήκη άρθρου 132ΣΤ στον ν. 4001/2011. - Αναφέρεται στην παρ. 1.(β) « Μελέτη λειτουργίας και εσόδων αγοράς, η οποία προσδιορίζει τον τρόπο συμμετοχής του σταθμού στις αγορές ηλεκτρικής ενέργειας και τα αναμενόμενα έσοδα από τη συμμετοχή του σε αυτές, κατά τη διάρκεια ισχύος της άδειας αποθήκευσης». Δεδομένου ότι το θεσμικό πλαίσιο που διέπει τη λειτουργία και την μέθοδο πληρωμής της τεχνολογίας αποθήκευσης δεν έχει εκδοθεί ακόμα, η όλη μελέτη στηρίζεται σε υποθέσεις εργασίας που δεν ανταποκρίνονται την πραγματική λειτουργία της αγοράς και το εν λόγω κριτήριο αξιολόγησης στερείται ουσίας. Προκρίνεται η διατήρηση της υφιστάμενης αδειοδοτικής διαδικασίας σύμφωνα με το Κανονισμό Αδειών Παραγωγής και Προμήθειας (ΦΕΚ Β’1498/2000) μέχρι την ολοκλήρωση θεσμικού πλαισίου αποθήκευσης. - Αναφέρεται στην παρ.9, (βστ): «οι λειτουργικοί περιορισμοί τους οποίους το έργο αναλαμβάνει να ικανοποιήσει, προκειμένου να καταστεί δυνατή η σύνδεσή του με κορεσμένα δίκτυα, εφόσον επιτρέπεται η υποβολή αιτήσεων, συνοδευόμενοι από αποτίμηση της επίπτωσής τους στη δραστηριοποίηση και στο επιχειρηματικό σχέδιο του έργου». Δεδομένου ότι έχουν χορηγηθεί αρκετές άδειες αμιγούς αποθήκευσης σε κορεσμένα δίκτυα, δεν είναι ξεκάθαρο τί προβλέπεται για τις περιπτώσεις αυτές; - Στην παρ. 11 αναφέρονται τα στοιχεία των αδειών αποθήκευσης η μεταβολή των οποίων συνεπάγεται τροποποίηση των εν λόγω αδειών. Δεδομένου ότι το θεσμικό πλαίσιο αποθήκευσης δεν έχει εκδοθεί και οι υπηρεσίες που θα κληθούν να παράσχουν οι εν λόγω μονάδες δεν έχουν καθοριστεί, η εισαγωγή των στοιχείων (β), (ε) και (στ) στο σώμα των αδειών αποθήκευσης οδηγεί σε υπερβολή γραφειοκρατία τους επενδυτές δεδομένου ότι όλες οι άδειες αυτές θα πρέπει να τροποποιηθούν με την ολοκλήρωση του θεσμικού πλαισίου. Επίσης, το στοιχείο (στ) αποτελεί μεταβλητή που μεταβάλλεται - φθίνει με την πάροδο του χρόνου και η όποια εισαγωγή τους ως στοιχείο της αδείας αποθήκευσης συνεπάγεται πλήθος μελλοντικών τροποποιήσεων της αδείας αποθήκευσης. Άρθρο 72 - Ζητήματα των αδειών αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας - Προσθήκη άρθρου 132Ζ στον ν. 4001/2011 Αναφέρεται: «Εντός έξι (6) μηνών από την ημερομηνία έκδοσής της, ο κάτοχος της άδειας, εφόσον υποχρεούται σε διαδικασία έγκρισης περιβαλλοντικών όρων, δεν έχει καταθέσει αίτηση για χορήγηση Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ). Τα αποδεικτικά υποβολής κοινοποιούνται στη Ρ.Α.Ε. και καταχωρούνται στο Η.Μ.ΑΠ.Η.Ε. Για τους σταθμούς που έχουν υποχρέωση εκπόνησης Ειδικής Οικολογικής Αξιολόγησης, η εν λόγω προθεσμία παρατείνεται κατά δώδεκα (12) ακόμη μήνες.» Δεδομένου ότι η περιβαλλοντική αδειοδότηση έργων αποθήκευσης και συνεπακολούθως η εκπόνηση της ΜΠΕ αυτών είναι μια νέα διαδικασία, προτείνεται να παραταθούν κατά 6 επιπλέον μήνες οι εν λόγω προθεσμίες. Άρθρο 76, παρ.2 - Μεταβατικές διατάξεις ως προς άδειες για την άσκηση της δραστηριότητας αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας. Αναφέρεται ότι εντός δύο (2) μηνών από την ανακοίνωση της ΡΑΕ, οι κάτοχοι αδειών αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας, υποβάλλουν το σύνολο των στοιχείων των άρθρων 132Ε, 132ΣΤ και 132Ζ. Δεδομένου ότι στόχος της όλου νομοσχεδίου είναι η επιτάχυνση της αδειοδοτικής διαδικασίας και δεδομένου ότι για την εν λόγω τεχνολογία έχουν χορηγηθεί άδειες αποθήκευσης άνω των 18GW από τη ΡΑΕ, η επαναξιολόγηση, επί της ουσίας όλων των αδειών, δημιουργεί περαιτέρω καθυστέρηση για τους επενδυτές (υπερβολικό διοικητικό φόρτο στη ΡΑΕ) ενώ απαιτεί σε ελάχιστο χρόνο να εκπονηθούν τεχνικές μελέτες από μια αγορά η οποία είναι πολύ περιορισμένη. Κρίνεται βέλτιστο, με την έκδοση του θεσμικού πλαισίου αμοιβής και λειτουργίας των υπηρεσιών της τεχνολογίας αυτής, να υποβληθούν «επικαιροποιημένα» τα εν λόγω στοιχεία από τον εκάστοτε επενδυτή. Άρθρο 79, παρ.10, (δ) - Βεβαίωση Παραγωγού ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ -Τροποποίηση άρθρου 11 του ν. 4685/2020 Αναφέρεται ότι «Η Βεβαίωση τροποποιείται κατόπιν αίτησης του ενδιαφερόμενου, εκτός κύκλου,…..κατά τα οριζόμενα στον Κανονισμό Βεβαιώσεων: α), β),γ), δ) σε περιπτώσεις προσθήκης διατάξεων αποθήκευσης σε σταθμό παραγωγής ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ προκειμένου για την υπαγωγή στην περίπτωση της παρ. 12 του άρθρου 10, καθώς και σε περιπτώσεις αφαίρεσης των διατάξεων αποθήκευσης». Η εν λόγω πρόβλεψη χρήζει περαιτέρω εξειδίκευσης δεδομένου ότι εμπλέκει δύο διαφορετικές διαδικασίες αδειοδότησης – ΑΠΕ (εντός κύκλου) & Αποθήκευση (εκτός κύκλων ΑΠΕ) με διαφορετικό θεσμικό πλαίσιο - και μπορεί να οδηγήσει: 1. Σε άμεση κάλυψη των αναγκών της χώρας σε ισχύ αποθήκευσης μέσω τροποποιήσεων υφιστάμενων αδειών ΑΠΕ με απλή προσθήκη ενός αποθηκευτικού μέσου, 2. Σε καταστρατήγηση των κανόνων προτεραιοποίησης στη δέσμευση χώρου για ΑΠΕ αφού οι αιτήσεις ΑΠΕ με αποθήκευση υποβάλλονται εκτός κύκλων ΑΠΕ, Με τη διάταξη αυτή τίθενται και ζητήματα αμοιβής των υπηρεσιών αποθήκευσης στα υφιστάμενα αιολικά έργα με FIT. Άρθρο 86, παρ.2, (βα) - Μεταβατικές διατάξεις – Προσθήκη άρθρου 25Α στον ν.4685/2020 Σε κορεσμένα δίκτυα και στη νήσο Κρήτη, για τα έργα με ΑΠΕ με αποθήκευση που έχουν λάβει άδεια, η ισχύς της εκδοθείσας βεβαίωσης αναστέλλεται μέχρι την ημερομηνία έναρξης υποβολής των αιτήσεων στις περιοχές αυτές, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 14. Δεδομένου όμως ότι ο τα πολύγωνα κάθε αίτησης ΑΠΕ με αποθήκευση έχουν δεσμεύσει περιοχές όπου η υποβολή αμιγώς έργων ΑΠΕ απαγορεύεται, κρίνεται ότι η επιλογή της αναστολής δίνει προβάδισμα στην δέσμευση χώρου στις κορεσμένες περιοχές έναντι μελλοντικής πρόσκλησης για υποβολή αιτήσεων λόγω άρσης κορεσμού. Προκρίνεται είτε η απόρριψη αυτών είτε η υπαγωγή τους μόνο στην περίπτωση (αβ) της περ.(α) της παρούσης διάταξης ΕΛΙΚΑ Α.Ε.