• Σχόλιο του χρήστη 'Ινστιτούτο Ενέργειας ΝΑ Ευρώπης (ΙΕΝΕ)' | 10 Μαΐου 2022, 15:49

    Στα Άρθρα 61, 62 και 63, η λειτουργία των μονάδων αποθήκευσης ενσωματώνεται και στη λειτουργία του δικτύου προσφέροντας πολύτιμες υπηρεσίες και αποτελώντας κύριο μέρος του ηλεκτρικού συστήματος μαζί με τις μονάδες παραγωγής και τα δίκτυα με τους υποσταθμούς. Όμως, η κατανάλωση ενέργειας για τις μονάδες αποθήκευσης πρέπει να προέρχεται αποκλειστικά και μόνο από τις μονάδες παραγωγής ΑΠΕ ειδικά για αυτό το σκοπό, καθώς και από την πλεονάζουσα παραγωγή των ΑΠΕ, κυρίως με όρους αγοράς από το δίκτυο. Ως εκ τούτου, για τη φόρτιση από ΑΠΕ μέσω δικτύου προτείνεται, ώστε η ενέργεια για τη φόρτιση να μην επιβαρύνεται από τις ΥΚΩ (όπως αναφέρεται ήδη) και άλλες επιβαρύνσεις (ΕΤΜΕΑΡ), καθώς και από τα τέλη χρήσης δικτύων, παρά μόνο η ενέργεια έγχυσης στο δίκτυο από τις μονάδες αποθήκευσης (αποφυγή διπλής επιβάρυνσης, που είναι εις βάρος της αποθήκευσης, η οποία συμβάλλει στη ομαλή λειτουργία του δικτύου). Επίσης και πιο συγκεκριμένα, το Άρθρο 61 θα πρέπει να διευκρινιστεί αν αφορά όλους τους αυτοπαραγωγούς ή μόνο τους αυτοπαραγωγούς με ενεργειακό συμψηφισμό (net-metering). Στο Άρθρο 62, πρέπει να επισημανθεί ότι οι σταθμοί της παρ. 11Β του άρθρου 10 του Ν.4685/2020 δεν είναι σταθμοί αποθήκευσης, αλλά σταθμοί παραγωγής Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. με ενσωματωμένη αποθήκευση ηλεκτρικής ενέργειας και δυνατότητα αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας που απορροφάται από το δίκτυο. Ομοίως, και στο Άρθρο 60 και 63 του Νομοσχεδίου. Στο Άρθρο 63, φαίνεται ότι ο Σταθμός Αποθήκευσης δεν καταβάλλει ποσό χρέωσης για τη χρήση του συστήματος και του δικτύου (ΧΧΣ και ΧΧΔ) για την ποσότητα της απορροφούμενης ενέργειας, αλλά μόνο για την απορροφούμενη ισχύ που έχει συμβάλλει στη διαμόρφωση της αιχμής. Ωστόσο, θα έπρεπε να είναι πιο σαφές ότι δεν υπάρχει χρέωση για την απορροφούμενη ενέργεια για ΧΧΣ και ΧΧΔ, όπως αντίστοιχα γίνεται με το ΕΤΜΕΑΡ και τις χρεώσεις ΥΚΩ, όπου αναφέρεται ότι η χρέωση του ΕΤΜΕΑΡ και οι χρεώσεις ΥΚΩ αφορούν στις ιδιοκαταναλώσεις του Σταθμού. Στο Άρθρο 65, παρ. 1, o όρος «Διαχειριστής συστήματος διανομής» δεν έχει οριστεί σε κάποιο νόμο (π.χ. στον Ν.4001/2011) και περιλαμβάνει την έννοια του συστήματος διανομής που ενδεχομένως να διαφέρει από το δίκτυο διανομής. Ο ορισμός (ι) της παρ. 3 του άρθρου 2 του ν.4001/2011 αναφέρει «Διαχειριστής δικτύου διανομής». Στο Άρθρο 65, παρ. 2, εγείρεται το ερώτημα αν ο Διαχειριστής ΜΔΝ εμπίπτει σε αυτό το άρθρο για την περίπτωση των ηλεκτρικών συστημάτων των ΜΔΝ. Στο Άρθρο 78, ο ορισμός 11Β απαιτείται να τροποποιηθεί ώστε να συμπεριλάβει την αναφορά στο «Σταθμό παραγωγής Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. που περιλαμβάνει διατάξεις αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας εγκατεστημένες κατάντη του μετρητή, ο οποίος δεν δεσμεύει χώρο στο δίκτυο για την μονάδα ΑΠΕ, που έχει δυνατότητα να αποθηκεύει ηλεκτρική ενέργειας, την οποία απορροφά από το Σύστημα Μεταφοράς ή το Δίκτυο Διανομής ηλεκτρικής ενέργειας στο οποίο συνδέεται, σύμφωνα με το άρθρο 19Α». Στο Άρθρο 84, παρ. 2, προκύπτει το συμπέρασμα ότι σταθμοί αποθήκευσης με δυνατότητα απορρόφησης από το δίκτυο δε θα μπορούν να εγκαθίστανται στα ΜΔΝ. Στο Άρθρο 85, στο πλαίσιο ορθής αποτύπωσης στους όρους λειτουργίας, του γεγονότος ότι οι σταθμοί αυτοί δεν δεσμεύουν χώρο στο δίκτυο για την μονάδα ΑΠΕ, απαιτείται να υπάρξει η ακόλουθη τροποποίηση της παρ. ε: ε) η Μέγιστη Ισχύς Έγχυσης σταθμού παραγωγής Α.Π.Ε. με διατάξεις αποθήκευσης ισούται με τη μέγιστη ισχύ έγχυσης από τις διατάξεις αποθήκευσης του σταθμού. Το Άρθρο 86 θα πρέπει να τροποποιηθεί, λαμβάνοντας υπόψη την παροχή εύλογου χρονικού διαστήματος για επανεκκίνηση επενδυτικών πλάνων και την αδειοδοτική προετοιμασία των σταθμών για τους οποίους έχει εφαρμοστεί μια τουλάχιστον 10μηνη αναστολή, βάσει της παρ. 2 του Άρθρου 130 του Ν.4819/2021 όπως ισχύει. Επιπλέον, προτείνουμε την εναρμόνιση των μεταβατικών διατάξεων στα πλαίσια συμβατότητας με την έννοια της απλοποίησης και επιτάχυνσης αδειοδότησης. Συγκεκριμένα, στα πλαίσια ουσιαστικής απλοποίησης, της αδειοδότησης, δεν θα πρέπει να απαιτείται επανυποβολή και επανεξέταση των ίδιων δικαιολογητικών για σταθμούς που έχουν λάβει Άδεια από την ίδια Αρχή, βάσει των ίδιων δικαιολογητικών. Θεωρούμε απαραίτητη την ύπαρξη μόνο μιας εγγυητικής επιστολής, η οποία θα πρέπει να υπολογίζεται, βάσει της ισχύος που ο σταθμός αποθήκευσης δεσμεύει στο σύστημα ή το δίκτυο. Τέλος, θα πρέπει να εξαιρεθεί η Κρήτη από την παρ. 2 (β), δεδομένου ότι έχει διασυνδεθεί προσφάτως και δεν αποτελεί κορεσμένο Νησί, το οποίο θα πρέπει να το διέπουν ειδικές μεταβατικές διατάξεις. Το Άρθρο 87 αναφέρεται στην εγκατάσταση αγροτικών φωτοβολταϊκών σε αγροτική γη υψηλής παραγωγικότητας, εις βάρος της αγροτικής παραγωγής. Προτείνεται ο συνδυασμός αγροτικής καλλιέργειας και φωτοβολταϊκών εφαρμογών (agrivoltaics), όπως και η χρήση βοσκοτόπων με εφαρμογές φωτοβολταϊκών (διπλή χρήση). Προς τούτο θα πρέπει να προβλεφθούν μερικά πιλοτικά έργα (υπάρχει διεθνής και ευρωπαϊκή εμπειρία) που θα αναπτυχθούν στη χώρα ώστε να πολλαπλασιασθούν τα οφέλη και ιδιαίτερα για τους αγρότες. Επίσης, πρέπει να τροποποιηθεί το Άρθρο 88, παρ. 3, με δίκαιους όρους τεχνολογικής ουδετερότητας, προς επιτάχυνση της ένταξης των απαραίτητων έργων αποθήκευσης, δηλ. της «Stand Alone Αποθήκευσης» και της «Αποθήκευσης με ΑΠΕ με δυνατότητα απορρόφησης από το δίκτυο». Και οι δυο τεχνολογίες έχουν το κοινό χαρακτηριστικό να λειτουργούν ως κατανεμόμενες μονάδες αποθήκευσης, συμμετέχοντας στις αγορές και παρέχοντας επικουρικές υπηρεσίες υποστηρίζοντας το σύστημα και το δίκτυο. Η προτεραιότητα εξέτασης αιτημάτων για Οριστική Προσφορά Σύνδεσης, όπως περιγράφεται μέσα στο Ν/Σ στο Άρθρο 88, παρ. 3, προτείνεται όπως φαίνεται διακριτά και μόνο για μια κατηγορία αποθηκευτικών σταθμών. Συνεπώς, είναι απαραίτητο να εφαρμοστεί σε όλους τους αποθηκευτικούς σταθμούς, συμπεριλαμβάνοντας και όλες τις περιπτώσεις σταθμών αποθήκευσης που περιγράφονται στο Άρθρο 130 του Ν.4819/2021 («Αποθήκευσης με ΑΠΕ με δυνατότητα απορρόφησης από το δίκτυο»). Στα πλαίσια αυτά και πάντα με την προσέγγιση του θέματος στα πλαίσια τεχνολογικής ουδετερότητας, με σκοπό την προώθηση όλων των τεχνολογιών αποθήκευσης, προτείνουμε βελτιστοποίηση του Άρθρου 88, κατόπιν προσθήκης παρ. 4, για να καλύψει και τις υπόλοιπες τεχνολογίες Αποθήκευσης. Άρθρο 88 4. Αιτήματα για χορήγηση οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης από σταθμούς «Αποθήκευσης με ΑΠΕ με δυνατότητα απορρόφησης από το δίκτυο», όπως ορίζονται σύμφωνα με το Άρθρο 10, παρ.(ι) του Ν.4685, για τους οποίους έχουν χορηγηθεί Άδειες Παραγωγής πριν την έναρξη ισχύος του Ν.4819/2021 (Α’ 129), και οι οποίοι δεν δεσμεύουν χώρο στο δίκτυο για την μονάδα ΑΠΕ, εξετάζονται κατά απόλυτη προτεραιότητα.