• Σχόλιο του χρήστη 'ARCHIRODON GROUP N.V.' | 15 Ιουλίου 2022, 23:48

    Αξιότιμε κ. Υπουργέ, Σε συνέχεια των ήδη υποβληθεισών παρατηρήσεών μας επί του Κεφαλαίου Η΄ του υπό διαβούλευση Ν/Σ και στο πλαίσιο της παράτασης της δημόσιας διαβούλευσης επισημαίνουμε περαιτέρω τα εξής: 1. Το υπό διαβούλευση Ν/Σ παραλείπει να καθορίσει καίριας σημασίας ζητήματα, όπως ποιες θα είναι οι Περιοχές Εγκατάστασης ΥΑΠ, καθώς και ποια θα είναι η συνολική εγκατεστημένη ισχύς και τα όρια ισχύος ανά Περιοχή Εγκατάστασης ΥΑΠ ή Έργο ΥΑΠ. Ειδικά για τον καθορισμό των Περιοχών Εγκατάστασης ΥΑΠ και τα σχετικά όρια ισχύος που δύνανται να εγκατασταθούν εντός αυτών, όπως και για την εκτίμηση της μέγιστης και ελάχιστης ισχύος των Έργων ΥΑΠ εντός των ΠΟΑΥΑΠ, τα άρθρα 62 παρ. 7 και 74 παρ. 5 του Ν/Σ προβλέπουν ευρεία νομοθετική εξουσιοδότηση για τη ρύθμιση των ζητημάτων μέσω Προεδρικού Διατάγματος και Υπουργικής Απόφασης, χωρίς να θέτουν επαρκώς τα κριτήρια και τα άκρα όριά της. 2. Παρατηρείται η εμπλοκή περισσότερων φορέων στις σχετικές διαδικασίες: διεξαγωγή διαδικασίας έκδοσης Άδειας Έρευνας ΥΑΠ από τον Φορέα ΥΑΠ (άρθρο 64 Ν/Σ), διεξαγωγή ανταγωνιστικής διαδικασίας για τη χορήγηση λειτουργικής ενίσχυσης των Περιοχών Εγκατάστασης ΥΑΠ από τη ΡΑΕ (άρθρο 66 Ν/Σ), διεξαγωγή διαδικασίας έκδοσης Βεβαίωσης Παραγωγού Ειδικών Έργων από τον Φορέα Αδειοδότησης Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) και Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης (ΣΗΘΥΑ) – Α΄ Φάση, της παρ. 11 του άρθρου 10 Ν. 4685/2020, όπως αυτός εκάστοτε καθορίζεται με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Η συγκέντρωση του συνόλου των διαδικασιών σε έναν φορέα, π.χ. τον Φορέα ΥΑΠ, θα συνέβαλλε στην απλοποίηση και την επιτάχυνσή τους προς αποφυγή περιττών γραφειοκρατικών εμπλοκών και της υπέρμετρης αύξησης του κόστους συναλλαγής των επενδυτών. 3. Η διάταξη του άρθρου 63 παρ. 3 του υπό διαβούλευση Ν/Σ προβλέπει τη δυνατότητα κάθε ενδιαφερομένου «να υποβάλει αίτηση για έκδοση Άδειας Έρευνας ΥΑΠ σε περισσότερες από μια ΠΟΑΥΑΠ». Δεν διευκρινίζεται αν ο κάτοχος της Άδειας Έρευνας ΥΑΠ θα έχει αποκλειστικό δικαίωμα σε ορισμένη ΠΟΑΥΑΠ ή Περιοχή Εγκατάστασης ΥΑΠ πριν από την ολοκλήρωση της ανταγωνιστικής διαδικασίας του άρθρου 66 του Ν/Σ. Επισημαίνεται ότι η παράλειψη πρόβλεψης αποκλειστικότητας του κατόχου Άδειας Έρευνας ΥΑΠ επί ορισμένης ΠΟΑΥΑΠ ή Περιοχής Εγκατάστασης ΥΑΠ έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τα διεθνώς καθιερωμένα πρότυπα και αυξάνει αδικαιολόγητα το κόστος και το επενδυτικό ρίσκο των επενδυτών, ενώ προκαλεί υπέρμετρη επιβάρυνση και των φυσικών πόρων. Ως εκ τούτου, προτείνεται να προβλεφθεί ρητώς η αποκλειστικότητα του κατόχου Άδειας Έρευνας ΥΑΠ επί ορισμένης ΠΟΑΥΑΠ ή Περιοχής Εγκατάστασης ΥΑΠ. 4. Ως προς το άρθρο 66 παρ. 4 του Ν/Σ, προτείνεται για τη χορήγηση λειτουργικής ενίσχυσης να απαιτείται η συνδρομή περαιτέρω κριτηρίων, πλέον της χαμηλότερης τιμής ανά μεγαβατώρα, όπως π.χ. κοινωνικοοικονομικά κριτήρια, συμπεριλαμβανομένης της δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας, περιβαλλοντικά κριτήρια και επενδυτικά κριτήρια. Επίσης, για την αξιολόγηση της βαρύτητας των εν λόγω κριτηρίων θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη αν πρόκειται για ΥΑΠ σταθερής έδρασης ή πλωτά ΥΑΠ καθώς και αν πρόκειται για Έργο ΥΑΠ διασυνδεδεμένο με το ΕΣΜΗΕ ή όχι. 5. Το άρθρο 59 παρ. 3 του Ν/Σ ορίζει το Έργο ΥΑΠ ως «Το έργο που αποτελείται από ένα Υπεράκτιο Αιολικό Πάρκο (ΥΑΠ), μετά των αναγκαίων συνοδών έργων στον θαλάσσιο, υποθαλάσσιο και χερσαίο χώρο, συμπεριλαμβανομένων των σχετικών εγκαταστάσεων και έργων διασύνδεσης με το Ελληνικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΜΗΕ)». Η εν λόγω ρύθμιση δεν λαμβάνει υπόψη την περίπτωση Έργων ΥΑΠ που δεν συνδέονται με το ΕΣΜΗΕ στο πλαίσιο ιδιωτικών διμερών συμφωνιών αγοραπωλησίας ενέργειας (PPAs), όπου η παραγόμενη ηλεκτρική ενέργεια μεταφέρεται μέσω απευθείας γραμμής (π.χ. από το Έργο ΥΑΠ απευθείας σε εγκατάσταση παραγωγής πράσινου υδρογόνου). Ως εκ τούτου, προτείνεται η αναδιατύπωση του ως άνω ορισμού με την προσθήκη «εφόσον πρόκειται για Έργο ΥΑΠ διασυνδεδεμένο με το ΕΣΜΗΕ». Επιπλέον, απαιτείται η προσθήκη πρόβλεψης ότι Έργα ΥΑΠ μη διασυνδεδεμένα με το ΕΣΜΗΕ εξαιρούνται από την ανταγωνιστική διαδικασία του άρθρου 66 του Ν/Σ, με παράλληλη πρόβλεψη ειδικής διαδικασίας αδειοδότησής τους, καθώς και η εξαίρεσή τους από τη διαδικασία του άρθρου 68 παρ. 9-13 του Ν/Σ περί έκδοσης οριστικής προσφοράς σύνδεσης. Με εκτίμηση, Για την εταιρεία ARCHIRODON GROUP N.V. Δικηγορική Εταιρεία ΜΕΤΑΞΑΣ & ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ