• Σχόλιο του χρήστη 'ΚΕΔΕ' | 23 Φεβρουαρίου 2023, 12:24

    θετική αξιολογείται η θέσπιση ενός κοινού πλαισίου για την προώθηση των ΑΠΕ που να δηµιουργεί τις κατάλληλες βάσεις για την ανάπτυξη των ενεργειακών σχέσεων µεταξύ των Κρατών - Μελών, και να προωθεί την υιοθέτηση κοινών κανόνων, προκειμένου να υπάρξει ενεργειακή ασφάλεια και να ενεργειακή απεξάρτηση. Ειδικά για το θέμα των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, η Επιτροπή μας έχει κατά καιρούς εκφραστεί θετικά, εκφράζοντας όμως πάντα την α-νάγκη να υπάρχουν κανόνες στην ανάπτυξη και χρήση των Ανα-νεώσιμων Πηγών Ενέργειας. Εξάλλου, είναι και κοινά γνωστό ότι παγκόσμιας φύσεως περιβαλλοντικά προβλήματα, όπως είναι το Φαι-νόμενο του Θερμοκηπίου και η Κλιματική Αλλαγή, έχουν δημιουργήσει μια αδιαμφισβήτητη ανάγκη για μετάβαση σε καθαρότερες μορφές ε-νέργειας, όπως είναι οι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Η ανάγκη αυτή διατυπώνεται σήμερα σε ένα σύνολο Στρατηγικών για την προώθηση της Βιώσιμης Ανάπτυξης και σε ένα μεγάλο αριθμό Εθνικών και Κοινο-τικών Πολιτικών για την προστασία του περιβάλλοντος. Ενδεικτικά α-ναφέρονται ο 7ος από τους 17 Στόχους για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη των Ηνωμένων Εθνών, η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία (γνωστή και ως Green Deal), το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα, το Σχέδιο Ανάπτυξης για την Ελληνική Οικονομία (γνωστό και ως Έκθεση Πισ-σαρίδη) και το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «ΕΛΛΑ-ΔΑ 2.0». Ως προς τις προτεινόμενες διατάξεις του Νομοσχεδίου για την Αυτοπαραγωγή και τις Κοινότητες Ανανεώσιμης Ενέργειας (Ε-νεργειακές Κοινότητες), έχουμε να αναφέρουμε τα εξής: Διαπιστώνεται ότι η εναρμόνιση της εθνικής νομοθεσίας με την Οδηγία 2018/2001 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 11ης Δεκεμβρίου 2018 «για την προώθηση της χρήσης ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές» (L 328) και την Οδηγία 2019/944 του Ευ-ρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 5ης Ιουνίου 2019 «σχετικά με τους κοινούς κανόνες για την εσωτερική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας και την τροποποίηση της οδηγίας 2012/27/ΕΕ» (L 158). Renewable Energy Directive – RED II (ΕΕ) 2018/2001), δεν έγινε στο σύνολο των άρθρων της Οδηγίας, αλλά υπάρχουν σημαντικές παραλείψεις στην ενσωμάτωση σημαντικών διατάξεων αυτής, οι οποίες δυνητικά επηρεάζουν και τους ΟΤΑ Α’ Βαθμού, όπως: • Οι διατάξεις τoυ Άρθρου 15 της Οδηγίας που επιβάλλουν: α) οι διοικητικές διαδικασίες να απλουστεύονται και να διεκπε-ραιώνονται με ταχείες διαδικασίες στο κατάλληλο διοικητικό επίπεδο και να ορίζονται προβλέψιμα χρονοδιαγράμματα, β) οι κανόνες για την έγκριση, την πιστοποίηση και τη χορήγηση άδειας να είναι αντικειμενικοί, διαφανείς και αναλογικοί, να μην δημιουργούν διακρίσεις μεταξύ των αιτούντων, και να λαμβάνουν πλήρως υπόψη τις ιδιαιτερότητες των επιμέρους τεχνολογιών ανανεώσιμης ενέργειας, γ) τα διοικητικά τέλη που καταβάλλονται να είναι διαφανή και ανάλογα του κόστους και δ) να καθορίζονται απλουστευμένες και λιγότερο επαχθείς διαδικασίες αδειοδό-τησης, μεταξύ άλλων μέσω απλής κοινοποίησης, για αποκε-ντρωμένα συστήματα και για την παραγωγή και αποθήκευση ε-νέργειας από ανανεώσιμες πηγές. • Οι διατάξεις του Άρθρου 17 όπου τα κράτη μέλη μπορούν να ε-πιτρέπουν διαδικασία απλής κοινοποίησης για εγκαταστά-σεις ή συγκεντρωτικές μονάδες παραγωγής με δυναμικότη-τα ηλεκτροπαραγωγής μεγαλύτερη από 10,8 kW και έως 50 kW, εφόσον διατηρούνται η σταθερότητα, η αξιοπιστία και η α-σφάλεια του δικτύου. • Οι διατάξεις του Άρθρου 21 όπου όλοι οι αυτοπαραγωγοί μπο-ρούν: α) να εγκαθιστούν και να λειτουργούν συστήματα αποθή-κευσης ηλεκτρικής ενέργειας σε συνδυασμό με εγκαταστάσεις που παράγουν ηλεκτρική ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές για αυτοκατανάλωση, β) να διατηρούν τα δικαιώματα και τις υπο-χρεώσεις τους ως τελικοί καταναλωτές· γ) να λαμβάνουν αμοι-βή, μεταξύ άλλων, κατά περίπτωση, μέσω καθεστώτων στή-ριξης, για την αυτοπαραγόμενη ή αποθηκευμένη ηλεκτρική ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές που διοχετεύουν στο δί-κτυο, η οποία αποτυπώνει την αγοραία αξία της εν λόγω ηλε-κτρικής ενέργειας και λαμβάνει ενδεχομένως υπόψη τη μα-κροπρόθεσμη αξία της για το Δίκτυο, το περιβάλλον και την κοινωνία. • Οι διατάξεις σύμφωνα με τις οποίες, τα Κράτη-Μέλη μεριμνούν ώστε οι αυτοκαταναλωτές ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, μεμονωμένα ή μέσω φορέων σωρευτικής εκπροσώπησης, να δικαιούνται: α) να παράγουν ενέργεια από ανανεώσιμες πη-γές, μεταξύ άλλων για δική τους κατανάλωση, να αποθηκεύ-ουν και να πωλούν την πλεονάζουσα παραγωγή ηλεκτρι-κής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, μεταξύ άλλων μέσω συμβάσεων αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, προμηθευτών ηλε-κτρικής ενέργειας και συμβάσεων εμπορίας χωρίς διαμεσολά-βηση, χωρίς να υπόκεινται: i) σε σχέση με την ηλεκτρική ενέρ-γεια που καταναλώνουν από το δίκτυο ή διοχετεύουν σε αυτό, σε μεροληπτικές ή δυσανάλογα επαχθείς διαδικασίες και επι-βαρύνσεις και σε τέλη δικτύου που δεν αντανακλούν το κό-στος, και ii) σε σχέση με την αυτοπαραγόμενη ηλεκτρική ε-νέργεια από ανανεώσιμες πηγές που παραμένει στις εγκατα-στάσεις τους, σε μεροληπτικές ή δυσανάλογα επαχθείς διαδι-κασίες και σε οποιαδήποτε επιβάρυνση ή τέλος, ΚΑΙ β) να ε-γκαθιστούν και να λειτουργούν συστήματα αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας σε συνδυασμό με εγκαταστάσεις που παράγουν ηλεκτρική ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές για αυ-τοκατανάλωση, χωρίς να είναι υπόχρεοι σε οποιαδήποτε δι-πλή χρέωση, όπως τέλη δικτύου, για την αποθηκευμένη ηλε-κτρική ενέργεια η οποία παραμένει στις εγκαταστάσεις τους.