- Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας - http://www.opengov.gr/minenv -

ΜΕΡΟΣ Δ’ – Πλαίσιο ανάπτυξης πιλοτικών θαλάσσιων πλωτών φωτοβολταϊκών σταθμών

ΜΕΡΟΣ Δ’

Πλαίσιο ανάπτυξης πιλοτικών θαλάσσιων πλωτών φωτοβολταϊκών σταθμών

 Άρθρο 89

Πεδίο εφαρμογής – Ορισμοί

  1. Οι διατάξεις του παρόντος εφαρμόζονται αποκλειστικά για τη χωροθέτηση, αδειοδότηση, εγκατάσταση και λειτουργία πιλοτικών θαλάσσιων πλωτών φωτοβολταϊκών σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας και των συνοδών τους έργων.
  2. Επιτρέπεται η χωροθέτηση, αδειοδότηση, εγκατάσταση και λειτουργία μέχρι δέκα (10) Πιλοτικών Θαλάσσιων Πλωτών Φωτοβολταϊκών Σταθμών (Π.Θ.Π.Φ.Σ.) σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης γενικής ή ειδικής διάταξης.
  3. Ως Π.Θ.Π.Φ.Σ. νοούνται τα συστήματα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, εγκατεστημένης ισχύος από μισό μεγαβάτ (0.5 MW) μέχρι ένα μεγαβάτ (1 MW) έκαστο, τα οποία απαρτίζονται από (α) πλωτές φωτοβολταϊκές εγκαταστάσεις που αναπτύσσονται σε θαλάσσια έκταση και αγκυρώνονται στον πυθμένα ή/και σε χερσαίο τμήμα, (β) οικίσκο στέγασης ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού επί χερσαίου χώρου που περιλαμβάνει τον υποσταθμό διασύνδεσης με το δίκτυο και λοιπό ηλεκτρομηχανολογικό εξοπλισμό, (γ) καλώδια σύνδεσης των πλωτών φωτοβολταϊκών εγκαταστάσεων με τον οικίσκο στέγασης ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού και (δ) συνοδά έργα, απαραίτητα για την πρόσβαση στον χώρο της εγκατάστασης και την ασφαλή λειτουργία του σταθμού.

Άρθρο 90

Διαδικασία χωροθέτησης και αδειοδότησης

  1. Οι Π.Θ.Π.Φ.Σ. απαλλάσσονται από:

α) την υποχρέωση λήψης Βεβαίωσης Παραγωγού ή Βεβαίωσης Ειδικών Έργων,

β) περιβαλλοντική αδειοδότηση και λήψη Πρότυπων Περιβαλλοντικών δεσμεύσεων,

γ) την υποχρέωση έκδοσης οικοδομικής άδειας.

  1. Η χωροθέτηση των Π.Θ.Π.Φ.Σ. πραγματοποιείται σε θαλάσσιες και χερσαίες εκτάσεις, σύμφωνα με τη διαδικασία του παρόντος.
  2. Ο ενδιαφερόμενος, φυσικό ή νομικό πρόσωπο, υποβάλλει αίτηση στη Διεύθυνση Χωροταξίας του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Η αίτηση περιλαμβάνει:

α) Συντεταγμένες της προς κατάληψη θαλάσσιας και χερσαίας έκτασης,

β) συνοπτική τεχνική έκθεση του προς ανάπτυξη έργου.

  1. Η Διεύθυνση Χωροταξίας του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας διαβιβάζει την ως άνω αίτηση, μέσα σε δέκα (10) ημέρες από την υποβολή της, στις κάτωθι υπηρεσίες:

α) στην αρμόδια Εφορεία Αρχαιοτήτων,

β) στην αρμόδια υπηρεσία Νεοτέρων Μνημείων και Τεχνικών Έργων,

γ) στην αρμόδια Εφορεία Εναλίων Αρχαιοτήτων,

δ) στην αρμόδια Εφορεία Παλαιοανθρωπολογίας και Σπηλαιολογίας,

ε) στη Διεύθυνση Περιβάλλοντος και Χωροταξίας της αρμόδιας Περιφέρειας,

στ) στην αρμόδια Διεύθυνση Δασών, ή, σε περίπτωση που δεν υφίσταται, στο αρμόδιο Δασαρχείο,

ζ) στο Γενικό Επιτελείο Εθνικής Άμυνας,

η) στη Διεύθυνση Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Κλιματικής Αλλαγής του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων,

θ) στη Διεύθυνση Λιμένων και Κτιριακών Υποδομών του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής,

ια) στη Διεύθυνση Χωρικού Σχεδιασμού και Υποδομών του Υπουργείου Τουρισμού,

ιβ) στη Γενική Διεύθυνση Δημόσιας Περιουσίας και Κοινωφελών Υπηρεσιών του Υπουργείου Οικονομικών.

  1. Οι ανωτέρω υπηρεσίες παρέχουν γνώμη αναφορικά με τη χωροθέτηση του Π.Θ.Π.Φ.Σ. στη Διεύθυνση Χωροταξίας του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, εντός αποκλειστικής προθεσμίας είκοσι (20) ημερών από την ημέρα παραλαβής της αίτησης. Σε περίπτωση που παρέλθει άπρακτη η ως άνω προθεσμία, τεκμαίρεται ότι δεν υφίσταται αντίρρηση για τη χωροθέτηση του Π.Θ.Π.Φ.Σ..
  2. Εντός προθεσμίας τριών (3) ημερών από την πάροδο της προθεσμίας της παρ. 5, η Διεύθυνση Χωροταξίας του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας διαβιβάζει στο Κεντρικό Συμβούλιο Χωροταξικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων (ΚΕ.ΣΥ.ΧΩ.Θ.Α.) τα στοιχεία του φακέλου, συμπεριλαμβανομένων και των γνωμών που παρασχέθηκαν σύμφωνα με την παρ. 5. Η Βεβαίωση περί επιτρεπτού της χωροθέτησης του Π.Θ.Π.Φ.Σ. ή η απορριπτική απόφαση εκδίδεται από το ΚΕ.ΣΥ.ΧΩ.Θ.Α. εντός προθεσμίας δέκα (10) ημερών από την ημερομηνία παραλαβής του φακέλου.
  3. Κατά παρέκκλιση κάθε άλλης, γενικής ή ειδικής, διάταξης, η χωροθέτηση Π.Θ.Π.Φ.Σ. επιτρέπεται και στις Ζώνες Προστασίας και Διαχείρισης όπως αυτές ορίζονται στις παρ. 4β, 4γ και 4δ του άρθρου 19 του ν. 1650/1986 (Α’ 160), χωρίς να απαιτούνται περιβαλλοντική αδειοδότηση και λήψη Πρότυπων Περιβαλλοντικών Δεσμεύσεων, εφόσον δεν παραβλάπτεται η ακεραιότητα της προστατευόμενης περιοχής. Προς τούτο, υποβάλλεται από τον ενδιαφερόμενο Ειδική Οικολογική Αξιολόγηση (Ε.Ο.Α.), η οποία αξιολογείται από την αρμόδια Διεύθυνση Περιβάλλοντος και Χωροταξίας της οικείας Περιφερειακής Ενότητας κατ’ αναλογική εφαρμογή των προβλεπομένων στην υπ. αρ. 52983/1952/2013 απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής (Β’ 2436). Σε περίπτωση που δεν έχει εκδοθεί το προεδρικό διάταγμα της παρ. 4 του άρθρου 21 του ν. 1650/1986 που αφορά την προς κατάληψη θαλάσσια και χερσαία έκταση, επιτρέπεται η χωροθέτηση Π.Θ.Π.Φ.Σ. χωρίς να απαιτείται περιβαλλοντική αδειοδότηση.
  4. Το ΚΕ.ΣΥ.ΧΩ.Θ.Α. δύναται να εκδώσει έως δέκα (10) βεβαιώσεις περί επιτρεπτού της χωροθέτησης. Αν κάποιος εκ των Π.Θ.Π.Φ.Σ. δεν λάβει Οριστική Προσφορά Σύνδεσης από τον αρμόδιο διαχειριστή εντός ενός (1) έτους από την έκδοση της βεβαίωσης, η Διεύθυνση Χωροταξίας του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας δύναται να ακυρώσει την εκδοθείσα βεβαίωση και να εκδώσει νέα βεβαίωση για άλλον Π.Θ.Π.Φ.Σ..

Άρθρο 91

Σύμβαση Σύνδεσης

  1. Οι κατά το άρθρο 90 κάτοχοι της Βεβαίωσης περί επιτρεπτού της χωροθέτησης του Π.Θ.Π.Φ.Σ. υποβάλλουν αίτηση για χορήγηση Οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης στον αρμόδιο διαχειριστή.
  2. Κατά παρέκκλιση κάθε άλλης, γενικής ή ειδικής, διάταξης:

α) οι Π.Θ.Π.Φ.Σ. εξαιρούνται από την υποχρέωση υποβολής εγγράφων σχετικά με την περιβαλλοντική αδειοδότηση και την τεκμηρίωση του δικαιώματος νόμιμης χρήσης του χώρου εγκατάστασης του σταθμού,

β) οι Π.Θ.Π.Φ.Σ. λαμβάνουν Οριστική Προσφορά Σύνδεσης, χωρίς να προαπαιτείται αδειοδότηση σύμφωνη με την περιβαλλοντική νομοθεσία,

γ) η ανωτέρω Οριστική Προσφορά Σύνδεσης χορηγείται κατά προτεραιότητα έναντι του συνόλου των αιτημάτων και εντός προθεσμίας ενός (1) μηνός από την υποβολή της σχετικής αίτησης κατά παρέκκλιση και του ειδικού πλαισίου προτεραιότητας του άρθρου 8α του ν. 3468/2006 (Α’129) ακόμα και σε περιοχές που έχουν χαρακτηριστεί ως κορεσμένα δίκτυα κατά την περ. α΄ της παρ. 5 του άρθρου 3 του ν. 3468/2006, ή χαρακτηρίζονται ως κορεσμένα δίκτυα, σύμφωνα με το άρθρο 14 του ν. 4685/2020 (Α’ 92),

δ) η Οριστική Προσφορά Σύνδεσης ισχύει για διάστημα δώδεκα (12) μηνών από την ημερομηνία χορήγησής της και παρατείνεται έως την ημερομηνία λήξης της Ενιαίας Άδειας Εγκατάστασης και Λειτουργίας του άρθρου 5 του παρόντος, εφόσον κατά την ημερομηνία λήξης ισχύος της Οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης ο Π.Θ.Π.Φ.Σ. έχει λάβει Ενιαία Άδεια Εγκατάστασης και Λειτουργίας.

  1. Με την αποδοχή της Οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης, εντός δύο (2) μηνών από την έκδοσή της, οι Π.Θ.Π.Φ.Σ. συνυποβάλλουν στον διαχειριστή την εγγυητική επιστολή της παρ. 3 της υποπαρ. Ι.1. της παρ. Ι’ του άρθρου πρώτου του ν. 4152/2013 (Α’ 107) και συνάπτουν, εντός δύο (2) μηνών, Σύμβαση Σύνδεσης, για χρονικό διάστημα είκοσι (20) ετών. Το αίτημα σύναψης Σύμβασης Σύνδεσης διεκπεραιώνεται κατά προτεραιότητα έναντι κάθε άλλου αιτήματος.

Άρθρο 92

Σύμβαση Λειτουργικής Ενίσχυσης

  1. Οι Π.Θ.Π.Φ.Σ. εξαιρούνται των ανταγωνιστικών διαδικασιών υποβολής προσφορών του άρθρου 7 του ν. 4414/2016 (Α’ 149) και δύνανται να συνάπτουν Σύμβαση Λειτουργικής Ενίσχυσης Διαφορικής Προσαύξησης του ν. 4414/2016 μέχρι την 31η.12.2022, η οποία διέπεται από την Τιμή Αναφοράς της παρ. 2 του παρόντος.
  2. Η Τιμή Αναφοράς των Π.Θ.Π.Φ.Σ. καθορίζεται με την απόφαση της παρ. 5 του άρθρου 7 του ν. 4414/2016.
  3. Κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο, άμεσα ή έμμεσα μέσω της συμμετοχής του στη διοίκηση ή ως μέτοχος, εταίρος ή μέλος νομικού προσώπου με οποιοδήποτε ποσοστό συμμετοχής, επιτρέπεται να συνάψει Σύμβαση Λειτουργικής Ενίσχυσης για μέχρι δύο (2) Π.Θ.Π.Φ.Σ..
  4. Για τους Π.Θ.Π.Φ.Σ. οι οποίοι λαμβάνουν επενδυτική ενίσχυση δεν εφαρμόζεται η απομείωση της λειτουργικής ενίσχυσης της παρ. 7 του άρθρου 3 του ν. 4414/2016.

Άρθρο 93

Ενιαία Άδεια Εγκατάστασης και Λειτουργίας

  1. Για την εγκατάσταση και λειτουργία των Π.Θ.Π.Φ.Σ. χορηγείται, σύμφωνα με το παρόν, Ενιαία Άδεια Εγκατάστασης και Λειτουργίας, η οποία ενσωματώνει και αντικαθιστά όλες τις διοικητικές άδειες που απαιτούνται κατά την κείμενη νομοθεσία.
  2. Η αίτηση για έκδοση Ενιαίας Άδειας Εγκατάστασης και Λειτουργίας υποβάλλεται στη Γενική Γραμματεία Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας μέχρι την 30η.6.2023.
  3. Κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο, άμεσα ή έμμεσα μέσω της συμμετοχής του στη διοίκηση ή ως μέτοχος, εταίρος ή μέλος νομικού προσώπου με οποιοδήποτε ποσοστό συμμετοχής, επιτρέπεται να υποβάλλει αίτηση και να λαμβάνει Ενιαία Άδεια Εγκατάστασης και Λειτουργίας για μέχρι δύο (2) Π.Θ.Π.Φ.Σ..
  4. Με την αίτηση συνυποβάλλονται:

(α) συντεταγμένες της προς κατάληψη θαλάσσιας και χερσαίας έκτασης,

(β) τεχνική έκθεση του προς εγκατάσταση Π.Θ.Π.Φ.Σ.,

(γ) βεβαίωση περί επιτρεπτού της χωροθέτησης του Π.Θ.Π.Φ.Σ. της παρ. 6 του άρθρου 90,

(δ) Οριστική Προσφορά Σύνδεσης και η αποδοχή αυτής,

(ε) γενικό πιστοποιητικό, πιστοποιητικό ισχύουσας εκπροσώπησης και καταστατικό σε περίπτωση νομικού προσώπου ή ταυτότητα σε περίπτωση φυσικού προσώπου.

  1. Η έγκριση της ενιαίας άδειας εγκατάστασης και λειτουργίας χορηγείται εντός είκοσι (20) ημερών από την προσήκουσα υποβολή της αίτησης και των αναγκαίων δικαιολογητικών, με απόφαση του αρμοδίου οργάνου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
  2. Η ενιαία άδεια εγκατάστασης και λειτουργίας χορηγείται για χρονικό διάστημα είκοσι δύο (22) ετών και περιλαμβάνει τα ακόλουθα στοιχεία:

(α) σε περίπτωση νομικού προσώπου, την επωνυμία και τον Αριθμό Φορολογικού Μητρώου και σε περίπτωση φυσικού προσώπου, στοιχεία της ταυτότητας,

(β) τις συντεταγμένες της υδάτινης έκτασης, όπως αυτή οριοθετείται στη Βεβαίωση της παρ. 6 του άρθρου 90,

(γ) τυχόν όρους και προϋποθέσεις που έχουν τεθεί από τις συναρμόδιες υπηρεσίες,

(δ) τους υπόλοιπους όρους και τις προϋποθέσεις λειτουργίας της μονάδας.

  1. Πριν από την έναρξη των εργασιών εγκατάστασης ο ενδιαφερόμενος υποβάλλει στην υπηρεσία που χορήγησε την ενιαία άδεια εγκατάστασης και λειτουργίας έγγραφα, με τα οποία τεκμηριώνονται η νόμιμη χρήση της χερσαίας έκτασης, η ύπαρξη παραχώρησης χρήσης για την εκτέλεση έργων επί του αιγιαλού, καθώς και η ύπαρξη μίσθωσης για τη θαλάσσια έκταση.
  2. Μετά την εγκατάσταση και λειτουργία του σταθμού ο κάτοχός του υποβάλλει στην υπηρεσία που χορήγησε την ενιαία άδεια εγκατάστασης και λειτουργίας:

(α) διάγραμμα κάλυψης και τεχνική περιγραφή με την ένδειξη «Ως Κατασκευάστηκε»,

(β) έγγραφο του αρμόδιου διαχειριστή με το οποίο προκύπτει ότι ο Π.Θ.Π.Φ.Σ. έχει τεθεί σε λειτουργία,

(γ) πιστοποιητικό από την αρμόδια Πυροσβεστική Υπηρεσία ή αποδεικτικό υποβολής μελέτης ενεργητικής πυροπροστασίας στην αρμόδια Πυροσβεστική Υπηρεσία, εφόσον απαιτείται,

(δ) υπεύθυνη δήλωση του μηχανικού επίβλεψης της λειτουργίας του σταθμού, περί αποδοχής της ανάθεσης και της τήρησης κατά τη λειτουργία του σταθμού των όρων και κανονισμών για την προστασία του περιβάλλοντος,

(ε) υπεύθυνη δήλωση του νόμιμου εκπροσώπου περί μη αναστολής της αδειοδότησης του σταθμού.

  1. Ο κάτοχος της ενιαίας άδειας εγκατάστασης και λειτουργίας, κατά τη διάρκεια της κατασκευής και λειτουργίας του Π.Θ.Π.Φ.Β.Σ., υποχρεούται να μεριμνά για την ασφαλή εγκατάσταση και λειτουργία του, την προστασία της υγείας και ζωής των εργαζομένων, την προστασία του περιβάλλοντος και να τηρεί κάθε άλλο κανόνα δικαίου που διέπει τη δραστηριότητά του.
  2. Η εγκατάσταση και λειτουργία Π.Θ.Π.Φ.Σ. επιτρέπεται μόνο σε φυσικά πρόσωπα που είναι Έλληνες πολίτες ή πολίτες άλλου κράτους μέλους της Ε.Ε. και σε νομικά πρόσωπα που έχουν συσταθεί κατά το εσωτερικό δίκαιο ή το δίκαιο άλλου κράτους μέλους της Ε.Ε. και έχουν την καταστατική τους έδρα εντός της Ε.Ε., η δε δραστηριότητά τους παρουσιάζει ουσιαστικό και συνεχή δεσμό με τις οικονομίες των εν λόγω κρατών.

Άρθρο 94

Παραχώρηση θαλάσσιου χώρου – Σύμβαση μίσθωσης – Μίσθωμα

  1. Το Ελληνικό Δημόσιο, μετά από αίτηση του ενδιαφερομένου, μπορεί να παραχωρεί τη χρήση θαλάσσιων και χερσαίων εκτάσεων για τις οποίες έχει εκδοθεί βεβαίωση περί επιτρεπτού της χωροθέτησης του Π.Θ.Π.Φ.Σ. του άρθρου 90, για την εγκατάσταση και λειτουργία Π.Θ.Π.Φ.Σ., για χρονικό διάστημα είκοσι δύο (22) ετών.
  2. Η παραχώρηση χρήσης του θαλάσσιου χώρου εγκρίνεται με την απόφαση χορήγησης της ενιαίας άδειας εγκατάστασης και λειτουργίας του άρθρου 93.
  3. Οι χερσαίες εκτάσεις που μπορεί να παραχωρηθούν για τους σκοπούς της παρ. 2 είναι ο αιγιαλός και η παραλία, οι δημόσιες γαίες, οι δασικές εκτάσεις και τα ακίνητα που διαχειρίζεται το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων σύμφωνα με τον ν. 4061/2012 (Α ́ 66).
  4. Η παραχώρηση χρήσης για την εκτέλεση έργων επί του αιγιαλού πραγματοποιείται σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 14 του ν. 2971/2001 (Α΄ 285) χωρίς να εφαρμόζεται η παρ. 7 αυτού. Όσον αφορά στα απαιτούμενα δικαιολογητικά της παρ. 6 του ίδιου άρθρου, ο ενδιαφερόμενος, αντί της απόφασης έγκρισης περιβαλλοντικών όρων του έργου σύμφωνα με τον ν. 4014/2011 (Α’ 209), ή της απόφασης έγκρισης υπαγωγής σε καθεστώς Πρότυπων Περιβαλλοντικών Δεσμεύσεων του ιδίου νόμου, υποβάλλει τη βεβαίωση περί επιτρεπτού της χωροθέτησης του άρθρου 90 και αντί της έγκρισης ή γνωστοποίησης της αρμόδιας αρχής για την ίδρυση ή εγκατάσταση της επιχείρησης, υποβάλλει την ενιαία άδεια εγκατάστασης και λειτουργίας του άρθρου 93.
  5. Κατά παρέκκλιση κάθε άλλης, γενικής ή ειδικής, διάταξης, εντός τριών (3) μηνών από την έκδοση της ενιαίας άδειας εγκατάστασης και λειτουργίας του άρθρου 93, υποβάλλεται από τον μισθωτή αίτηση για σύναψη σύμβασης μίσθωσης, η οποία συνάπτεται με συμβολαιογραφικό έγγραφο, μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου, το οποίο εκπροσωπείται από τον Υπουργό Οικονομικών και του μισθωτή, και περιλαμβάνει τις θαλάσσιες και χερσαίες εκτάσεις όπως έχουν οριοθετηθεί στην ενιαία άδεια εγκατάστασης και λειτουργίας.
  6. Σχετικά με τις υποχρεώσεις του μισθωτή, τη λύση των συμβάσεων μίσθωσης, την εγκατάσταση του μισθωτή και τις απαγορεύσεις εφαρμόζονται αναλογικά τα άρθρα 13 έως 17 του ν. 4282/2014 (Α’ 182).
  7. Οι διαφορές μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και του μισθωτή που αφορούν στην εκτέλεση της σύμβασης μίσθωσης επιλύονται με διαιτησία, οι όροι της οποίας καθορίζονται στη σύμβαση μίσθωσης.
  8. Το μίσθωμα που δικαιούται το Ελληνικό Δημόσιο για τις μισθώσεις θαλάσσιων εκτάσεων για εγκατάσταση και λειτουργία Π.Θ.Π.Φ.Σ., ορίζεται ως χρηματικό ποσό σε ευρώ ανά στρέμμα και έτος. Το ύψος του μισθώματος ορίζεται ως αντίτιμο που αντιστοιχεί στην παραχώρηση χρήσης ενός (1) στρέμματος, ήτοι χιλίων (1.000) τετραγωνικών μέτρων, θαλάσσιας έκτασης για ένα (1) έτος και καθορίζεται σε τριάντα (30) ευρώ.
  9. Το αντάλλαγμα χρήσης και το μίσθωμα που δικαιούται το Ελληνικό Δημόσιο για τις μισθώσεις χερσαίων εκτάσεων, συμπεριλαμβανομένου του αιγιαλού, καθορίζεται από την αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Οικονομικών και ανταποκρίνονται στις τρέχουσες μισθωτικές αξίες της περιοχής.
  10. Η υποχρέωση καταβολής μισθώματος αρχίζει από την ημερομηνία υπογραφής της σύμβασης μίσθωσης και καταβάλλεται με τη συμπλήρωση ενός (1) μηνός από την υπογραφή της.
  11. Το ετήσιο μίσθωμα από την παραχώρηση της χρήσης που προβλέπεται στο παρόν εισπράττεται σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις για την είσπραξη δημόσιων εσόδων και βεβαιώνεται από την αρμόδια Δημόσια Οικονομική Υπηρεσία (Δ.Ο.Υ.).

Άρθρο 95

Υποχρεώσεις κατόχων Πιλοτικών Θαλάσσιων Πλωτών Φωτοβολταϊκών Σταθμών

  1. Οι κάτοχοι των Π.Θ.Π.Φ.Σ. έχουν υποχρέωση να υποβάλλουν, μέχρι την 31η Μαρτίου κάθε έτους μετά την έναρξη λειτουργίας της εγκατάστασης, Τεχνική Έκθεση Λειτουργίας, στη Διεύθυνση Ανανεώσιμων Πηγών και Εναλλακτικών Καυσίμων και στη Διεύθυνση Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, καθώς και στο Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (Κ.Α.Π.Ε.). Στην έκθεση αυτή περιέχονται τα δεδομένα που προκύπτουν από την πιλοτική λειτουργία των σταθμών, τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις και τυχόν προβλήματα λειτουργίας.
  2. Το Κ.Α.Π.Ε., εντός τεσσάρων (4) μηνών από την υποβολή κάθε Τεχνικής Έκθεσης Λειτουργίας, υποβάλλει έκθεση προς το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, στην οποία αναλύονται και συνοψίζονται τα δεδομένα της Έκθεσης. Η Έκθεση περιλαμβάνει και τυχόν προτάσεις για την προώθηση της τεχνολογίας σε μεγαλύτερη κλίμακα.
  3. Για την ασφάλεια των πιλοτικών θαλάσσιων πλωτών φωτοβολταϊκών σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας και των συνοδών αυτών έργων, τοποθετούνται κατάλληλα αγκυροβόλια, όπως αυτά αναφέρονται στην τεχνική περιγραφή των εγκαταστάσεων. Αν συντρέχουν τεχνικοί λόγοι, η τοποθέτηση των αγκυροβολίων μπορεί να γίνει και εκτός των ορίων της μισθωμένης θαλάσσιας έκτασης, σε απόσταση, από τα όρια αυτής, που δεν υπερβαίνει, στην επιφάνεια της θαλάσσιας έκτασης, το τριπλάσιο του μέγιστου βάθους αυτής.
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα (Ανοιχτό | Κλείσιμο)

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα Στο "ΜΕΡΟΣ Δ’ – Πλαίσιο ανάπτυξης πιλοτικών θαλάσσιων πλωτών φωτοβολταϊκών σταθμών"

#1 Σχόλιο Από Βασιλης Στις 8 Μάιος, 2022 @ 14:48

Ok Bravo

#2 Σχόλιο Από ΚΕΡΑΜΙΤΖΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ Στις 8 Μάιος, 2022 @ 21:28

Στην παρ. 3 του άρθρου 94 αναφέρεται ότι, οι χερσαίες εκτάσεις που μπορεί να παραχωρηθούν για τους σκοπούς της παρ. 2 (εγκατάσταση και λειτουργία Π.Θ.Π.Φ.Σ.) είναι μεταξύ άλλων και οι δασικές εκτάσεις.
Η προαναφερόμενη ρύθμιση θα πρέπει να συνοδευθεί με αντίστοιχη προσθήκη σχετικής διάταξης στη δασική νομοθεσία και συγκεκριμένα στις διατάξεις του ν.998/1979, περί επιτρεπτών επεμβάσεων, προφανώς στο άρθρο 53 «Έργα Υποδομής».

#3 Σχόλιο Από ΕΛΕΝΗ ΚΑΠΕΤΑΝΑΚΗ-ΜΠΡΙΑΣΟΥΛΗ, ομ. καθηγήτρια Π. Αιγαίου Στις 9 Μάιος, 2022 @ 12:07

Άρθρο 90
Πρόκειται για ένα αδιανόητο και προκλητικό άρθρο που, αν μη τι άλλο, θέτει ισχυρό αρνητικό προηγούμενο για το μέλλον της προστασίας του περιβάλλοντος και του ορθολογικού χωροταξικού σχεδιασμού. Η καθολική απαλλαγή από την υποχρέωση περιβαλλοντικής και όχι μόνο αδειοδότησης οποιουδήποτε έργου και οι επιτρεπόμενες παρεκκλίσεις από την ισχύουσα νομοθεσία προστασίας περιβάλλοντος δεν συνάδει με τις αρχές ευνομούμενης πολιτείας γενικά.
Δεν είναι σαφές με τι κριτήρια (πέραν των στενών υπηρεσιακών) θα γίνεται η γνωμοδότηση των υπηρεσιών που αναφέρονται στο άρθρο και κυρίως πως θα γίνεται η σύνθεση των διαφορετικών γνωμοδοτήσεων για τη λήψη απόφασης.
Δεν είναι σαφές με τι κριτήρια επιλέγονται οι ‘επενδυτές’ ενδιαφερόμενοι και τι εγγυήσεις παρέχονται ότι θα εξασφαλίσουν τα ελάχιστα απαιτούμενα για την προστασία του θαλάσσιου, παράκτιου και χερσαίου περιβάλλοντος.
Οι θαλάσσιοι φωτοβολταϊκοί σταθμοί προκαλούν σοβαρές αρνητικές επιπτώσεις στο θαλάσσιο αλλά και στο παράκτιο και χερσαίο περιβάλλον. Επιπλέον το παράκτιο περιβάλλον της χώρας αντιμετωπίζει ήδη σοβαρά προβλήματα από την ανεξέλεγκτη χρήση του από οχλούσες και συγκρουόμενες δραστηριότητες και χρήσεις γης. Η περαιτέρω επιβάρυνση του θα συμβάλλει στην επιδείνωση του ισοζυγίου του φυσικού κεφαλαίου της χώρας, στον αποκλεισμό χρήσης των πόρων για άλλες αρμόζουσες δραστηριότητες και στην ακύρωση των αναπτυξιακών προοπτικών πολλών παράκτιων περιοχών.
Τα ασφυκτικά χρονοδιαγράμματα που προβλέπει το άρθρο εγείρουν πρόσθετα ζητήματα και προβληματισμό με δεδομένα όλα τα παραπάνω και επιπλέον τα γνωστά προβλήματα των βεβαρυμένων δημόσιων υπηρεσιών.

#4 Σχόλιο Από ΕΛΕΝΗ ΚΑΠΕΤΑΝΑΚΗ-ΜΠΡΙΑΣΟΥΛΗ, ομ. καθηγήτρια Π. Αιγαίου Στις 9 Μάιος, 2022 @ 12:08

Άρθρο 93
Υπάρχει συγκεκριμένος λόγος για το (αρκετά μεγάλο και δεσμευτικό) διάστημα των 22 ετών;

Άρθρο 95
Η πρόβλεψη για προώθηση της τεχνολογίας των πλωτών ΦΒ σταθμών κάθε άλλο παρά εφησυχάζει… το μέγεθος των επεμβάσεων σε θάλασσα, ακτές και στεριά και το μέγεθος των συγκρούσεων που θα ακολουθήσουν δεν δικαιολογούν την εκποίηση του περιβαλλοντικού πλούτου της χώρας όταν υπάρχουν άλλες βιώσιμες εναλλακτικές κάλυψης των ενεργειακών αναγκών.

#5 Σχόλιο Από ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΕΤΑΙΡΙΩΝ ΦΩΤΟΒΟΛΤΑΪΚΩΝ Στις 9 Μάιος, 2022 @ 13:59

ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΠΟΥ ΑΦΟΡΟΥΝ ΤΑ ΠΛΩΤΑ ΦΩΤΟΒΟΛΤΑΪΚΑ

Ενώ το σχέδιο νόμου αφιερώνει επτά άρθρα για την προώθηση έως δέκα μικρών πιλοτικών πλωτών φωτοβολταϊκών στη θάλασσα, δεν περιλαμβάνει καμία ρύθμιση για τα πλωτά φωτοβολταϊκά σε λίμνες και ταμιευτήρες για τα οποία εκκρεμούν ήδη αιτήσεις ισχύος εκατοντάδων μεγαβάτ και για τα οποία δεν υπάρχουν κατευθύνσεις ως προς τη χωροθέτηση και την περιβαλλοντική αδειοδότησή τους. Για το σκοπό αυτό, προτείνουμε τις εξής ρυθμίσεις, οι οποίες θεσπίστηκαν πρόσφατα στην Ισπανία και βάζουν αντικειμενικούς κανόνες για την ανάπτυξη των πλωτών συστημάτων.

Η κρίσιμη παράμετρος που εξετάζουμε αφορά στο ποσοστό της επιφάνειας μιας λίμνης ή ταμιευτήρα που μπορεί να καλυφθεί από πλωτά φωτοβολταϊκά, ανάλογα με την ποιότητα του νερού και τον βαθμό ευτροφισμού του ταμιευτήρα. Προτείνουμε λοιπόν τις εξής κατηγορίες:

Α. Ολιγοτροφικά-Μεσοτροφικά ύδατα: κάλυψη με φωτοβολταϊκά έως 5% της υδάτινης επιφάνειας.
Β. Ευτροφικά ύδατα: κάλυψη με φωτοβολταϊκά έως 15% της υδάτινης επιφάνειας.
Γ. Υπερτροφικά-Δυστροφικά ύδατα: κάλυψη με φωτοβολταϊκά έως 20% της υδάτινης επιφάνειας.

#6 Σχόλιο Από Σταύρος Μαυρουδέας Στις 10 Μάιος, 2022 @ 15:29

Σύμφωνα με το Εγχειρίδιο Ανάλυσης Συνεπειών Ρύθμισης, οι «στόχοι της αξιολογούμενης ρύθμισης» περιλαμβάνουν: «Ως προς το Μέρος Δ΄ Η δημιουργία κατάλληλου θεσμικού πλαισίου για την περιβαλλοντικά ασφαλή και ενεργειακά βιώσιμη εγκατάσταση και λειτουργία, σε πιλοτικό επίπεδο και περιορισμένο αριθμό έργων, της καινοτόμου τεχνολογίας των θαλάσσιων πλωτών φωτοβολταϊκών.».
Όμως σύμφωνα με το Άρθρο 90 ‘Διαδικασία χωροθέτησης και αδειοδότησης», «Οι Π.Θ.Π.Φ.Σ. απαλλάσσονται από: β) περιβαλλοντική αδειοδότηση και λήψη Πρότυπων Περιβαλλοντικών δεσμεύσεων.», οπότε η ρύθμιση δεν επιτυγχάνει το στόχο για την περιβαλλοντικά ασφαλή λειτουργία.
Ταυτόχρονα, θα απαλλάσσονται από τη δημόσια διαβούλευση (καθώς στην περιβαλλοντική αδειοδότηση περιλαμβάνεται) και από την εκπόνηση άλλων μελετών για την προστασία του περιβάλλοντος και των ακτών (όπως π.χ. της ακτομηχανικής μελέτης για την αγκύρωση στον πυθμένα).

#7 Σχόλιο Από ΚΕΔΕ Στις 10 Μάιος, 2022 @ 15:45

ΑΡΘΡΟ 94
Η παρ. 3 του Άρθρου 94 να συμπληρωθεί και με τις «δημοτικές γαίες υπό τη σύμφωνη γνώμη του ΟΤΑ Α’Βαθμού. Συνεπώς να διαμορφωθεί ως ακολούθως:
«3. Οι χερσαίες εκτάσεις που μπορεί να παραχωρηθούν για τους σκοπούς της παρ. 2 είναι ο αιγιαλός και η παραλία, οι δημόσιες γαίες, οι δημοτικές γαίες με τη σύμφωνη γνώμη του ΟΤΑ Α’ Βαθμού, οι δασικές εκτάσεις και τα ακίνητα που διαχειρίζεται το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων σύμφωνα με τον ν. 4061/2012 (Α ́66)»
Επιπρόσθετα για τα Πιλοτικά Θαλάσσια Πλωτά Φωτοβολταϊκά Συστήματα να προβλεφθεί ρητά η καταβολή ειδικού τέλους (κατά αντιστοιχία με τις ισχύουσες διατάξεις) στον ΟΤΑ Α’ Βαθμού που γειτνιάζει η θαλάσσια έκταση στην οποία θα χωροθετούνται τα αναφερόμενα πιλοτικά έργα. Επίσης, ειδικό τέλος (αντισταθμιστικἀ) προς τους ΟΤΑ Α’Βαθμού θα πρέπει να προβλεφθεί γενικότερα και για τα υπεράκτια έργα ΑΠΕ (π.χ. υπεράκτιος Αιολικός Σταθμός Παραγωγής Ηλεκτρικής Ενέργειας).

#8 Σχόλιο Από Σταύρος Μαυρουδέας Στις 10 Μάιος, 2022 @ 15:46

Σύμφωνα με το σχέδιο:
«Το μίσθωμα που δικαιούται το Ελληνικό Δημόσιο για τις μισθώσεις θαλάσσιων εκτάσεων για εγκατάσταση και λειτουργία Π.Θ.Π.Φ.Σ., ορίζεται ως χρηματικό ποσό σε ευρώ ανά στρέμμα και έτος. Το ύψος του μισθώματος ορίζεται ως αντίτιμο που αντιστοιχεί στην παραχώρηση χρήσης ενός (1) στρέμματος, ήτοι χιλίων (1.000) τετραγωνικών μέτρων, θαλάσσιας έκτασης για ένα (1) έτος και καθορίζεται σε τριάντα (30) ευρώ.»
Θεωρώ ότι το μίσθωμα θα πρέπει να μην είναι σταθερό και να υπολογίζεται βάσει συγκεκριμένων κριτηρίων, όπως η θέση του έργου (π.χ. σε Natura 2000 ή όχι, σε δασική γη ή όχι, σε τουριστικό μέρος ή όχι, κλπ). Επίσης, πρέπει να προβλεφθεί η ασφάλιση των έργων από τον ενδιαφερόμενο φορέα, ώστε σε περίπτωση ρύπανσης, να έχει τη δυνατότητα της άμεσης πληρωμής για την αποκατάσταση του περιβάλλοντος.

#9 Σχόλιο Από Zepos and Yannopoulos Στις 10 Μάιος, 2022 @ 15:54

ΜΕΡΟΣ Δ’

Άρθρο 90, παρ. 6:
-Προτείνουμε να προστεθεί η διάρκεια της βεβαίωσης που θα χορηγεί το ΚΕ.ΧΥ.ΧΩ.ΘΑ.
Άρθρο 90, παρ. 7:
-Η χωροθέτηση Π.Θ.Π.Φ.Σ. εντός Ζωνών Προστασίας και Διαχείρισης του Ν. 1650/1986 χωρίς να απαιτούνται περιβαλλοντική αδειοδότηση και λήψη πρότυπων περιβαλλοντικών δεσμεύσεων, εφόσον δεν παραβλάπτεται η ακεραιότητα της προστατευόμενης περιοχής είναι προβληματική για τους εξής λόγους:
1. Η διάταξη προσκρούει στις επιταγές του Συντάγματος για την προστασία του περιβάλλοντος (άρθρο 24), καθώς και στις υποχρεώσεις που απορρέουν από τις Οδηγίες 92/43/ΕΟΚ και 2009/147/ΕΚ για, μεταξύ άλλων, τον καθορισμό ζωνών προστασίας.
2. Η κατασκευή Π.Θ.Π.Φ.Σ. εντός τέτοιων ζωνών δύνανται να επιφέρει αλλοιώσεις στο προστατευόμενο φυσικό περιβάλλον, ρύπανση και κινδύνους για τη θαλάσσια ζωή και τα ενδιαιτήματα.
3. Πέραν της Ειδικής Οικολογικής Αξιολόγησης, θα πρέπει να ορίζεται ότι θα ακολουθεί δημόσια διαβούλευση κατά τη διαδικασία που ισχύει για τη χωροθέτηση σταθμών ΑΠΕ σε τέτοιες περιοχές, προκειμένου να διασφαλίζεται η συμμετοχή στη διαδικασία όλων των παραγόντων, συμπεριλαμβανομένων και των τοπικών κοινοτήτων που επηρεάζονται.
Τα παραπάνω ενισχύονται ενόψει της μακράς διάρκειας της εγκατάστασης των σταθμών, καθώς προβλέπεται στο άρθρο 91, παρ. 3 ότι η διάρκεια της σύμβασης σύνδεσης θα είναι 20 έτη, καθώς και στο άρθρο 94 παρ. 1, η παραχώρηση της χρήσης των θαλασσίων και χερσαίων εκτάσεων θα έχει διάρκεια 22 ετών. Ως εκ τούτου, θα πρέπει να εξετάζονται οι μακροπρόθεσμες επιπτώσεις στο περιβάλλον από την εγκατάσταση τέτοιων σταθμών. Περαιτέρων, ο χαρακτηρισμός των σταθμών ως «πιλοτικών» δεν συνάδει με την 20ετή διάρκεια λειτουργίας τους.

Άρθρο 90, παρ. 8:
-Προτείνουμε να αναφέρεται στη διάταξη ότι η βεβαίωση θα ακυρώνεται εφόσον δεν έχουν προσκομιστεί όλα τα απαραίτητα έγγραφα και πληροφορίες στον αρμόδιο διαχειριστή. Διαφορετικά δεν υπάρχει ασφάλεια του αιτούντα σε περίπτωση που καθυστερήσει η χορήγηση της οριστικής προσφοράς σύνδεσης πέραν του ενός έτους. Επιπλέον, προτείνουμε να διατυπώνεται ρητά ότι η νέα βεβαίωση για άλλον Π.Θ.Π.Φ.Σ. θα εκδίδεται κατά χρονική προτεραιότητα των αιτήσεων για λόγους ασφάλειας των αιτούντων.

Άρθρο 91, παρ. 2, περ. β:
– Λόγω της επέμβασης στο θαλάσσιο περιβάλλον, σε αιγιαλούς και, ενδεχομένως, σε δασικές εκτάσεις, θα πρέπει να εξεταστεί κατά πόσο η διάταξη συνάδει με τη συνταγματική επιταγή για την προστασία του περιβάλλοντος (άρθρο 24).

Άρθρο 91, παρ. 2, περ. γ:
-Η χορήγηση προτεραιότητας σε Π.Θ.Π.Φ.Σ. αναδρομικά και κατά παρέκκλιση του ειδικού πλαισίου προτεραιότητας του άρθρου 8α του Ν. 3468/2006, ακόμα και σε περιοχές που έχουν χαρακτηριστεί ως κορεσμένα δίκτυα, θίγει δικαιώματα άλλων σταθμών Α.Π.Ε. αναδρομικά. Η διάταξη δημιουργεί προβληματισμό καθώς την ανασφάλεια δικαίου για τους συμμετέχοντες στην αγορά.

Άρθρο 93, παρ. 2:
-Προτείνεται να δοθεί μεγαλύτερο χρονικό περιθώριο για την υποβολή αίτησης ενιαίας άδειας εγκατάστασης και λειτουργίας.

Άρθρο 93, παρ. 7:
-Προτείνεται να μεταφερθεί η υποχρέωση τεκμηρίωσης για τη νόμιμη χρήση της χερσαίας γης σε προγενέστερο στάδιο, προκειμένου να εξασφαλιστεί η ομαλή εξέλιξη του έργου (π.χ. κατά το στάδιο της αίτησης για την Ενιαία Άδεια Εγκατάστασης και Λειτουργίας) εάν αυτά πρόκειται να εγκατασταθούν σε ιδιωτική έκταση.

Άρθρο 93:
-Παρατηρούμε ότι λείπουν προβλέψεις για κυρώσεις σε περίπτωση παραβίασης των υποχρεώσεων των κατόχων Π.Θ.Π.Φ.Σ. (π.χ. ανάκληση της Ενιαίας Άδειας Εγκατάστασης και Λειτουργίας).

Άρθρο 94, παρ. 8:
-Το αντίτιμο της παραχώρησης είναι ιδιαίτερα χαμηλό, ιδίως αν συγκριθεί με το μέγεθος της παρέμβασης ή των επιπτώσεων στο θαλάσσιο περιβάλλον. Ενδεχομένως να ήταν χρήσιμο να προβλέπεται ότι οι κάτοχοι των σταθμών θα εισφέρουν στις τοπικές κοινότητες ένα ποσοστό υπολογιζόμενο επί των κερδών από την πώληση της ηλεκτρικής ενέργειας, κατ’ αναλογία των διατάξεων που ισχύουν για τους υπόλοιπους σταθμούς ΑΠΕ (π.χ. 3%)

Άρθρο 95:
-Παρατηρούμε ότι λείπουν προβλέψεις για κυρώσεις σε περίπτωση παραβίασης των υποχρεώσεων των κατόχων Π.Θ.Π.Φ.Σ. (π.χ. ανάκληση της Ενιαίας Άδειας Εγκατάστασης και Λειτουργίας, λύση της Σύμβασης Λειτουργικής Ενίσχυσης)

Άρθρο 95, παρ. 3:
-Προτείνεται να προβλέπεται ότι η τοποθέτηση αγκυροβολίων θα γίνεται και εφόσον συντρέχουν λόγοι ασφάλειας πλοών.

#10 Σχόλιο Από Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία Στις 10 Μάιος, 2022 @ 16:31

Άρθρο 89, παρ. 3
1. Στο (γ) θα πρέπει να διευκρινισθεί αν τα καλώδια σύνδεσης των πλωτών φωτοβολταϊκών με τον οικίσκο στέγασης εξοπλισμού είναι εναέρια ή υποβρύχια. Στο (δ), στα συνοδά έργα, θα πρέπει να καταγράφεται επακριβώς τι περιλαμβάνει και ιδίως να αναφερθεί με σαφήνεια ότι εδώ περιλαμβάνονται δρόμοι και λιμενικές εγκαταστάσεις.

#11 Σχόλιο Από Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία Στις 10 Μάιος, 2022 @ 16:33

‘Αρθρο 90, παρ. 4
1. Η Δ/νση Χωροταξίας του ΥΠΕΝ θα πρέπει να διαβιβάζει την αίτηση για ΠΘΠΦΣ και στην αρμόδια ΜΔ του ΟΦΥΠΕΚΑ αν ο σχεδιαζόμενος ΠΘΠΦΣ χωροθετείται εντός Προστατευόμενης Περιοχής ή αν κριθεί ότι επηρεάζει με οποιονδήποτε τρόπο μια ΠΠ (π.χ. αν βρίσκεται πολύ κοντά σε αυτήν).
Αρθρο 90, παρ 7
Ι. Πρέπει να εξαιρεθούν οι Προστατευόμενες Περιοχές από την χωροθέτηση ΠΘΠΦΣ. Η χωροθέτηση ΠΘΠΦΣ εντός ΠΠ παραβιάζει την αρχή της πρόληψης αφού, ως πιλοτικά, δεν διαθέτουν ακόμη επαρκώς μελετημένες επιπτώσεις στο φυσικό περιβάλλον. Συνεπώς, εφόσον πρόκειται για πιλοτική λειτουργία, πρέπει να ξεκινήσουμε με εγκατάσταση ΕΚΤΟΣ προστατευόμενων περιοχών. Η χωροθέτηση εκτός ΠΠ θα κάνει ευκολότερη την πιλοτική λειτουργία αφού περιορίζονται οι απρόβλεπτες περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Έτσι θα προχωρήσει γρηγορότερα και ευκολότερα η πιλοτική λειτουργία και θα συλλεχθούν τα επιθυμητά δεδομένα για την λειτουργία των κανονικών ΘΠΦΣ ώστε να προχωρήσουμε στην πλήρη εφαρμογή τους. Άλλωστε, εφόσον είναι ΠΙΛΟΤΙΚΑ, δεν συντρέχουν λόγοι υπέρτατου δημοσίου συμφέροντος ώστε να χωροθετηθούν εκεί που απαγορεύονται αντίστοιχης κλίμακας και τύπου επεμβάσεις.
ΙΙ. Δεν έχει νόημα η διατύπωση ότι δεν απαιτείται περιβαλλοντική αδειοδότηση και έκδοση ΠΠΔ αφού υποβάλλεται ΕΟΑ.
ΙΙΙ. Από τη στιγμή που βρίσκονται σε εξέλιξη οι ΕΠΜ, πρέπει να ληφθούν υπόψη τα όσα προβλέπονται σε αυτές (ζώνωση, ειδικές διατάξεις κ.λπ.)

#12 Σχόλιο Από Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία Στις 10 Μάιος, 2022 @ 16:43

Άρθρο 93 γενικά:
Η κάθε Ενιαία Άδεια Εγκατάστασης και Λειτουργίας θα πρέπει να αναρτάται στο ΗΠΜ ή στην ειδική ιστοσελίδα, στην οποία αναρτώνται οι Άδειες Εγκατάστασης και Λειτουργίας που εκδίδονται από τις αρμόδιες αδειοδοτούσες αρχές. A priori αποκλεισμός χωροθέτησης πάνω από και σε απόσταση διπλάσια του μέσου βάθους από τα όρια χαρτογραφημένων λειμώνων Ποσειδωνίας.
Να προβλεφθεί ώστε οι ΠΘΠΦΣ να χωροθετηθούνται κατά προτεραιότητα στα όρια Περιοχών οργανωμένης Ανάπτυξης Υδατοκαλλιεργειών (ΠΟΑΥ) ώστε να αξιοποιούν την υφιστάμενη υποδομή σε συνοδά εργα (λιμενικές εγκαταστάσεις, δρόμοι, έργα επί του αιγιαλού κ/λπ.). Ιδιαίτερα πρέπει να ληφθεί μέριμνα ώστε οι ΠΘΠΦΣ αλλά και ΘΠΦΣ στο μέλλον να χωροθετούνται στις θέσεις παλαιότερων υδατοκαλλιεργειών που αλλάζουν θέση (πάγια τακτική στις ΥΔ ώστε να μην επιβαρύνουν συνεχώς το ίδιο σημείο), έτσι ώστε να αξιοποιούν τα συνοδά έργα, την πάκτωση αλλά και να ικανοποιούν την ευρύτερα επιθυμητή πρόβλεψη της «Πράσινης Συμφωνίας» για κυκλική οικονομία ώστε ως νέα επενδύσεις να καταλαμβάνουν μια ήδη εντατικά χρησιμοποιημένη θαλάσσια έκταση.

#13 Σχόλιο Από Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία Στις 10 Μάιος, 2022 @ 16:44

Άρθρο 93 παρ. 4
Για την αίτηση για Ενιαία Άδεια Εγκατάστασης και Λειτουργίας θα πρέπει να προσκομίζεται ΚΑΙ τεχνική έκθεση για τα έργα επί της χερσαίας ζώνης και του αιγιαλού (δεν αρκούν όσα προβλέπει η περ. 7 – είναι πολύ αργά τότε).
Άρθρο 93 παρ. 7
Να αναφερθεί με σαφήνεια ότι στα έγγραφα που υποχρεούται να προσκομίσει ο ενδιαφερόμενος πριν την έναρξη των εργασιών είναι και η τυχόν περιβαλλοντική αδειοδότηση που απαιτείται για τα συνοδά έργα επί της χερσαίας έκτασης και του αιγιαλού (αλλιώς μπορεί να προχωρήσουν τα έργα και να βρεθούμε προ τετελεσμένων αν διαπιστωθεί ότι τα έργα στο χερσαίο τμήμα προκαλούν περιβαλλοντική υποβάθμιση)

#14 Σχόλιο Από Σταύρος Μαυρουδέας Στις 10 Μάιος, 2022 @ 17:11

Το σύνολο των στοιχείων ενός έργου θα πρέπει να είναι διαθέσιμο για το κοινό, συμπεριλαμβανομένων των σχετικών αιτήσεων, εγκρίσεων και λοιπών αποφάσεων, ώστε να μπορεί να γίνει ο σχετικός έλεγχος κατά την υλοποίηση και τη λειτουργία.

#15 Σχόλιο Από WWF Ελλάς Στις 10 Μάιος, 2022 @ 17:44

(α) Εξαιρετικά προβληματική είναι η πρόβλεψη για την εξαίρεση από τις υφιστάμενες διοικητικές διαδικασίες για τη χωροθέτηση, αδειοδότηση, εγκατάσταση και λειτουργία πιλοτικών θαλάσσιων πλωτών φωτοβολταϊκών σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας και των συνοδών τους έργων (άρθ. 89 παρ. 2 και άρθ. 90 παρ. 1 του νομοσχεδίου). Οι εγκαταστάσεις αυτές, όπως περιγράφονται, είναι δυνατόν να επηρεάσουν ευπαθή οικοσυστήματα, καθώς καταλαμβάνουν θαλάσσιο, χερσαίο παράκτιο χώρο και τον πυθμένα (άρθ. 80 παρ. 3 και άρθ. 90 παρ. 2 του νομοσχεδίου). Απουσία μάλιστα θαλάσσιου χωροταξικού σχεδιασμού (μολονότι οι σχετικές προθεσμίες που θέτει το ενωσιακό δίκαιο έχουν εκπνεύσει), αλλά και χωροταξικού σχεδιασμού για τον παράκτιο χώρο, η επιλογή εξαιρετικών και fast track διαδικασιών (ασφυκτικά σύντομες προθεσμίες διατύπωσης γνώμης από τις υπηρεσίες για τη χωροθέτηση και χορήγησης βεβαίωσης περί του επιτρεπτού της χωροθέτησης από το ΚΕΣΥΧΩΘΑ) δεν παρέχει επαρκή εχέγγυα προστασίας των οικοσυστημάτων.

(β) Από πρακτική άποψη, χωρίς σχεδιασμό για τον θαλάσσιο και παράκτιο χώρο, δεν είναι σαφές με ποια νομική βάση το ΚΕΣΥΧΩΘΑ θα εκδώσει την σχετική βεβαίωση, και τι θα περιλαμβάνει η τελευταία (άρθ. 90, παρ. 6). Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με πάγια νομολογία, η χωροθέτηση έργων στον ευαίσθητο παράκτιο χώρο απαιτεί προεδρικό διάταγμα, και σίγουρα δεν μπορεί να υλοποιηθεί με βεβαιώσεις περί επιτρεπτού και γνωμοδοτήσεις.

(γ) Για λόγους συνέπειας του νομοθετικού πλαισίου, σημειώνεται ότι η ηλεκτροπαραγωγή από φωτοβολταϊκούς σταθμούς υπάγεται, καταρχήν, σε περιβαλλοντική αδειοδότηση (κατηγορίας Α2 ή Β), και το ίδιο ισχύει για πολλά συναφή έργα (όπως μεμονωμένες προβλήτες ή εξέδρες).

(δ) Ειδικής μνείας χρήζει η ιδιαίτερα ανησυχητική πρόβλεψη του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου ότι επιτρέπεται η χωροθέτηση των πιλοτικών πλωτών Φ/Β σε Ζώνες Προστασίας και Διαχείρισης του ν. 1650/1986 (άρθ. 90 παρ. 7 του νομοσχεδίου). Η πρόβλεψη αυτή αντίκειται στο άρθρο 6 παρ. 3 της οδηγίας για τους οικοτόπους σχετικά με την υποχρέωση δέουσας εκτίμησης των επιπτώσεων έργων και σχεδίων μη άμεσα συνδεόμενων ή αναγκαίων για τη διαχείριση του τόπου. Η πρόβλεψη ότι επιτρέπεται η χωροθέτηση «εφόσον δεν παραβλάπτεται η ακεραιότητα του τόπου» και κατόπιν υποβολής ΕΟΑ για “αξιολόγηση” από την αρμόδια ΔΙΠΕΧΩΣ της οικείας περιφερειακής ενότητας, δεν πληροί τις προϋποθέσεις της δέουσας εκτίμησης των επιπτώσεων καθώς ούτε προβλέπεται κάποια αιτιολογημένη πράξη της αρμόδιας αρχής με το απαραίτητο περιεχόμενο, ούτε περιγράφεται κάποια διαδικασία λήψης απόφασης από αυτή. Η βεβαίωση του ΚΕΣΥΧΩΘΑ, η οποία υποκαθιστά την περιβαλλοντική αδειοδότηση (πρβλ. άρθ. 94, παρ. 4), δεν αποτελεί, φυσικά, παρόμοια πράξη, καθώς το ΚΕΣΥΧΩΘΑ δεν έχει την παραμικρή σχέση με την διαχείριση προστατευόμενων περιοχών, και την εκτίμηση των επιπτώσεων έργων σε αυτές. Η Ελλάδα έχει ήδη καταδικαστεί από το ΔΕΕ για την παραβίαση του άρθρου 6 παρ. 1 και 2, ενώ η ΕΕ έχει κινήσει διαδικασία PILOT κατά της χώρας μας λόγω μη ορθής ενσωμάτωσης του άρθρου 6 παρ. 3 της οδηγίας για τους οικοτόπους.

Συνοψίζοντας, το Μέρος Δ΄ του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου χρήζει ριζικής επανεξέτασης και οριοθέτησης συγκεκριμένων ζητημάτων και ειδικότερα των περιβαλλοντικών απαλλαγών που προσπαθεί να εισάγει.

#16 Σχόλιο Από ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ Περιβάλλοντος και Πολιτισμού (ΕΛΛΕΤ) Στις 10 Μάιος, 2022 @ 18:33

Άρθρο 90
Παρ. 1β Η εξ αρχής δήλωση για απαλλαγή των Π.Θ.Π.Φ.Σ. από περιβαλλοντική αδειοδότηση και λήψη Πρότυπων Περιβαλλοντικών δεσμεύσεων, δεν προκαταβάλλει θετικά τον πολίτη ως προς τη διασφάλισή του έναντι τυχόν απρόβλεπτων επιπτώσεων. Θα πρέπει σε «πιλοτική βάση» να γίνει κατ΄ελάχιστον επεξεργασία Π.Π.Δ. ώστε σταδιακά να αποτελέσει την βάση μελλοντικών Περιβαλλοντικών Όρων για πιο σύνθετες επενδύσεις
Παρ. 3β Η συνοπτική τεχνική έκθεση του προς ανάπτυξη έργου προτείνεται να είναι αναλυτική με υποκεφάλαια στοιχείων και εκτιμήσεων αντίστοιχων του αντικειμένου των υπηρεσιών στις οποίες απευθύνεται
Παρ. 5 Οι απαντήσεις των υπηρεσιών / φορέων κλπ να είναι υποχρεωτικές. Για το λόγο αυτό η προθεσμία να ορίζεται σε 40 αντί 20 ημερών
Παρ. 6 Οι πιεστικές προθεσμίες των 3 ή/και 10 ημερών να διπλασιασθούν
Παρ. 7: Αφού τα πιλοτικά θαλάσσια φωτοβολταϊκά θα είναι 10 όλα κι όλα (και μέχρι ενός MW), γιατί θα πρέπει να επιτρέπεται η κατασκευή τους και μέσα σε θαλάσσιες ζώνες Natura 2000; Βασική θέση της ΕΛΛΕΤ για τις περιοχές Natura 2000 είναι ότι μεγάλες επενδύσεις μπορούν να γίνονται μόνο αν έχουν ολοκληρωθεί οι ΕΠΜ, έχουν τεθεί οι στόχοι διατήρησης, ώστε να ελέγξει η ΜΠΕ αν το έργο έρχεται σε σύγκρουση με αυτούς τους στόχους. Ειδικά, επειδή πρόκειται για θαλάσσια οικοσυστήματα, με αυξημένες απαιτήσεις προστασίας και ελλιπή εμπειρία στην χωροθέτηση έργων, θα μπορούσε να τεθεί ακόμα αυστηρότερο όρος, όπως να έχουν εγκριθεί και τα σχέδια διαχείρισης. Επιπλέον δεν είναι δυνατή η εφαρμογή ΕΟΑ σε μια θαλάσσια περιοχή όπου σύμφωνα με την παράγραφο 7 του άρθρου 90 έχουν εφαρμογή ζώνες χρήσεων γης του ΠΔ 59/18. Πέραν των άλλων προβλημάτων που έχουν οι ζώνες του άρθρου 59 για τις περιοχές NATURA, δεν ανταποκρίνονται για εφαρμογή σε ειδικές περιβαλλοντικές μελέτες σε θαλάσσιες περιοχές αφού παρουσιάζουν σοβαρές ελλείψεις και χρήζουν βελτίωσης.

Αρθρο 91
Παρ. 2α και 2β Να επανεξετασθεί η εξαίρεση από το να προ-απαιτείται αδειοδότηση σύμφωνη με την περιβαλλοντική νομοθεσία, καθώς έτσι αφαιρείται αφενός η υποχρεωτική εφαρμογή της οδηγίας περί έγκαιρης αντιμετώπισής των περιβαλλοντικών επιπτώσεων μέσω της περιβαλλοντικής αδειοδότησης, αφετέρου παρακάμπτεται η υποχρέωση δημοσιοποίησης και ενημέρωσης των πολιτών και φορέων.
Παρ. 3 Θα ήταν χρήσιμο να μεσολαβεί ένας έλεγχος μετά τα πρώτα 10 χρόνια λειτουργίας

Αρθρο 92. Παρ. 3. Ο αριθμός συμμετοχής σε πολλαπλές εγκαταστάσεις να καθορισθεί από το υφιστάμενο πλαίσιο ανταγωνισμού και διαφάνειας

Άρθρο 93
Παρ. 6. Επαναλαμβάνεται η υποχρέωση ελέγχου στο μεσοδιάστημα, δηλαδή με την παρέλευση των πρώτων 10 ετών
Παρ. 7. Για τις χερσαίες εγκαταστάσεις να υπάρχει αδειοδότηση με συγκεκριμένη διάρκεια, τόσο για το στάδιο κατασκευής όσο και λειτουργίας και ιδιαίτερα εφόσον βρίσκονται στη ζώνη αιγιαλού. Η αδειοδότηση θα περιλαμβάνει και θα τεκμηριώνεται και από τις απόψεις υπηρεσιών/ φορέων όπως αυτές έχουν ήδη διατυπωθεί
Παρ. 8. Να δοθεί έμφαση στην Πυροπροστασία και Πυρασφάλεια, λόγω των ανέμων στις παράκτιες περιοχές και αυτή να εναρμονίζεται με υφιστάμενο είτε προς διαμόρφωση πλαίσιο της Πυροσβεστικής νομοθεσίας/ υπηρεσίας

Άρθρο 94, Παρ. 4 Η περιβαλλοντική αδειοδότηση είναι σημαντική για τον αιγιαλό αλλά και για την ισονομία των πολιτών έναντι της Πολιτείας και της προστασίας του περιβάλλοντος

Άρθρο 95
Παρ. 1. Η προβλεπόμενη έως την 31/ 3ου ετήσια έκθεση δεν ακυρώνει την πρότασή μας για ενδιάμεσο έλεγχο εύρυθμης λειτουργίας μετά την πρώτη δεκαετία για λόγους εκσυγρονισμού και ενδεχόμενης διαφοροποίησης του πλαισίου λειτουργίας και προστασίας του περιβάλλοντος
Παρ. 3 Εφόσον «η τοποθέτηση των αγκυροβολίων μπορεί να γίνει και εκτός των ορίων της μισθωμένης θαλάσσιας έκτασης, σε απόσταση, από τα όρια αυτής, που δεν υπερβαίνει, στην επιφάνεια της θαλάσσιας έκτασης, το τριπλάσιο του μέγιστου βάθους αυτής» να υπάρχει δυνατότητα ακύρωσης από μέρους των φορέων ελέγχου της εγκατάστασης εφόσον δεν τεκμηριώνεται ο περιορισμός των επιπτώσεων στα όρια και μόνο της αρχικής εγκατάστασης (πχ ζητήματα ναυσιπλοϊας, πανίδας, φυσικών ρευμάτων κ.α.)