- Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας - http://www.opengov.gr/minenv -

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ’ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΦΥΣΙΚΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΚΛΙΜΑΤΙΚΗΣ ΑΛΛΑΓΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΠΡΑΣΙΝΟΥ ΤΑΜΕΙΟΥ (άρθρα 16-22)

Άρθρο 16
Διαχείριση πόρων του Οργανισμού Φυσικού Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής – Τροποποίηση παρ. 1 και 3 άρθρου 31 ν. 4685/2020
Οι περ. ζ) και ι) της παρ. 1 του άρθρου 31 του ν. 4685/2020 (Α’ 92), περί πόρων του Οργανισμού Φυσικού Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής (ΟΦΥΠΕΚΑ) αντικαθίστανται, στην παρ. 3 προστίθεται περ. ζ) και το άρθρο 31 διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 31
Πόροι και Οικονομική Διαχείριση του ΟΦΥΠΕΚΑ
1. Οι πόροι του ΟΦΥΠΕΚΑ προέρχονται από:
α) Τον τακτικό προϋπολογισμό του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
β) Κάθε είδους χρηματοδοτήσεις ή επιχορηγήσεις από τον Κρατικό Προϋπολογισμό (Τακτικό Προϋπολογισμό και Προϋπολογισμό Δημοσίων Επενδύσεων).
γ) Χρηματοδοτήσεις, επιδοτήσεις, εισφορές και κάθε είδους ενισχύσεις ή επιχορηγήσεις από όργανα και οργανισμούς του Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα, της Ευρωπαϊκής Ένωσης και από άλλους ευρωπαϊκούς ή διεθνείς οργανισμούς, μεταξύ άλλων για τα έργα που αναλαμβάνει να υλοποιήσει.
δ) Δωρεές, ενισχύσεις, κληρονομιές, κληροδοσίες, επιχορηγήσεις, χορηγίες και κάθε είδους εισφορές φυσικών ή νομικών προσώπων, του Δημόσιου ή του Ιδιωτικού Τομέα, της ημεδαπής ή αλλοδαπής.
ε) Ίδια έσοδα από την παροχή των εξειδικευμένων υπηρεσιών του προς τρίτους, εκτέλεση έργων για λογαριασμό τρίτων και άσκηση ήπιας μορφής εμπορικής δραστηριότητας.
στ) Έσοδα από την αξιοποίηση στοιχείων της κινητής ή ακίνητης περιουσίας του και από δάνεια κάθε μορφής, καθώς και από οποιεσδήποτε άλλες νόμιμες πηγές.
ζ) Έσοδα από τα εισιτήρια επίσκεψης προστατευόμενων περιοχών. Η τιμή των εισιτηρίων αυτών, καθώς και κάθε άλλη σχετική λεπτομέρεια, καθορίζονται με κοινή απόφαση των Υπουργών Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Οικονομικών.
η) Έσοδα από δραστηριότητες που είναι σύμφωνες με τους σκοπούς του ΟΦΥΠΕΚΑ, συμπεριλαμβανομένων και των εσόδων από προϊόντα που παράγει ή εκμεταλλεύεται, εισιτήρια, ξεναγήσεις ομάδων επισκεπτών και άλλες οικοτουριστικές δραστηριότητες, έντυπες ή ηλεκτρονικές εκδόσεις, πώληση υλικών, προβολή και εκμετάλλευση οπτικοακουστικού υλικού και, γενικότερα, από την εκμετάλλευση και προβολή του προστατευτέου αντικειμένου.
θ) Χρηματοδότηση από το Πράσινο Ταμείο.
ι) Ποσοστά, που καθορίζονται με κοινή απόφαση των Υπουργών Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Οικονομικών, από πόρους που αφορούν: α) την εκμετάλλευση των ενεργειακών πηγών της χώρας, β) έσοδα από τη χορήγηση σήματος ποιότητας και συνεργασίας με επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται εντός των προστατευόμενων περιοχών, γ) έσοδα από την εκμετάλλευση δημοσίων χώρων, δ) έσοδα από την επιβολή προστίμων για παραβίαση της περιβαλλοντικής νομοθεσίας, και ε) έσοδα από τις άδειες θήρας.
ια) Έσοδα από κάθε άλλη νόμιμη πηγή.
2. Τα έργα, προγράμματα και δράσεις του ΟΦΥΠΕΚΑ χρηματοδοτούνται ή συγχρηματοδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, από διεθνείς φορείς ή και από εθνικούς πόρους ή εκτελούνται με αυτοχρηματοδότηση ή με χρηματοδότηση από ιδιώτες. Ο ΟΦΥΠΕΚΑ δύναται να ορίζεται ως δικαιούχος, συνδικαιούχος ή και ενδιάμεσος φορέας των ως άνω προγραμμάτων, έργων και δράσεων, να συμπράττει με δημόσιους φορείς για την από κοινού υλοποίηση προγραμμάτων, έργων και δράσεων, να επιχορηγείται για την εκπλήρωση των σκοπών του από τους φορείς του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και όλων των Υπουργείων, από άλλους φορείς του Δημοσίου, του ευρύτερου Δημοσίου τομέα και του ιδιωτικού τομέα, καθώς και από προγράμματα που συγχρηματοδοτούνται ή χρηματοδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, από άλλα διεθνή προγράμματα, από τον τακτικό προϋπολογισμό όλων των Υπουργείων, από χορηγίες και από κάθε άλλη νόμιμη πηγή. Οι επιχορηγήσεις από φορείς του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων θεωρούνται δημόσιες επενδύσεις, κατά την έννοια της παραγράφου 1 του άρθρου 1 του ν. δ. 2957/1954 (Α’ 186) και της παραγράφου 1 του άρθρου 18 του ν. 2515/1997 (Α’ 154) και βαρύνουν τον Προϋπολογισμό Δημοσίων Επενδύσεων.
3. α) Οι αναγκαίες για τη λειτουργία του ΟΦΥΠΕΚΑ και την εκπλήρωση της αποστολής του πιστώσεις εγγράφονται στον ετήσιο προϋπολογισμό του.
β) Ο ΟΦΥΠΕΚΑ τηρεί όλα τα απαραίτητα παραστατικά και δικαιολογητικά τα οποία και θέτει στη διάθεση των αρμόδιων οργάνων, όποτε ζητηθούν. Οι επαληθεύσεις, επιθεωρήσεις και οι έλεγχοι των χρηματοδοτηθέντων προγραμμάτων και έργων πραγματοποιούνται προκειμένου να παρακολουθούνται οι πραγματοποιούμενες δράσεις και να διασφαλίζεται ότι τα διατιθέμενα από τον ΟΦΥΠΕΚΑ ποσά επενδύονται σύμφωνα με τους στόχους και τα προβλεπόμενα στον παρόντα νόμο και τις αποφάσεις των οργάνων του.
γ) Μέχρι το τέλος Μαρτίου κάθε έτους ο ΟΦΥΠΕΚΑ συντάσσει ετήσια έκθεση, η οποία περιλαμβάνει τον οικονομικό απολογισμό και τον απολογισμό πεπραγμένων του φορέα, η οποία δημοσιεύεται στον διαδικτυακό τόπο του φορέα. Ο οικονομικός απολογισμός περιλαμβάνει ισολογισμό, κατάσταση αποτελεσμάτων χρήσης και τις χρηματοροές του ΟΦΥΠΕΚΑ. Μέχρι το τέλος Απριλίου κάθε έτους υποβάλλεται στον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας η ετήσια έκθεση που αφορά το προηγούμενο έτος.
δ) Ο τακτικός έλεγχος της οικονομικής διαχείρισης των πόρων του ΟΦΥΠΕΚΑ και ο έλεγχος των ετήσιων οικονομικών καταστάσεων γίνονται από δύο (2) ορκωτούς ελεγκτές – λογιστές που ορίζονται με απόφαση του ΟΦΥΠΕΚΑ και ενεργείται με τη διαδικασία που ορίζεται από τις κείμενες διατάξεις περί Σώματος Ορκωτών Ελεγκτών Λογιστών. Οι δαπάνες του ελέγχου βαρύνουν τον ΟΦΥΠΕΚΑ. Οι ορκωτοί ελεγκτές – λογιστές που ασκούν τον τακτικό διαχειριστικό έλεγχο υποβάλλουν μέχρι την 30ή Ιουνίου κάθε έτους στου Δ.Σ. του ΟΦΥΠΕΚΑ έκθεση για τη διαχείριση και τον απολογισμό του διαχειριστικού έτους που έληξε. Οι εκθέσεις υποβάλλονται από τον Πρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου του ΟΦΥΠΕΚΑ στον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Με απόφαση του αρμόδιου οργάνου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας μπορεί να διατάσσεται οποτεδήποτε έκτακτος έλεγχος. Με κοινή απόφαση των αρμοδίων οργάνων των Υπουργείων Οικονομικών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας μπορεί να διατάσσεται οποτεδήποτε η διενέργεια διαχειριστικού ή άλλου οικονομικού ελέγχου και να καθορίζονται τα όργανα, η διαδικασία και ο τρόπος άσκησης αυτού.
ε) Το διαχειριστικό έτος του ΟΦΥΠΕΚΑ συμπίπτει με το ημερολογιακό έτος. Το πρώτο διαχειριστικό έτος αρχίζει από την έκδοση της απόφασης που προβλέπεται στην παράγραφο 1 του άρθρο 43 και λήγει την 31η Δεκεμβρίου του εν λόγω έτους.
στ) Ο ΟΦΥΠΕΚΑ συντάσσει Κανονισμό Οικονομικής Διαχείρισης και Προμηθειών, με τον οποίο καθορίζονται κυρίως ο τρόπος διάθεσης και διαχείρισης των πιστώσεων και ο τρόπος εκτέλεσης των κάθε είδους δαπανών του. Με τον Κανονισμό Οικονομικής Διαχείρισης και Προμηθειών, ο οποίος εγκρίνεται από τους Υπουργούς Οικονομικών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ρυθμίζονται ιδίως τα θέματα διαχείρισης υλικού, περιουσιακών στοιχείων, καταβολής μισθοδοσίας, κατάρτισης προϋπολογισμού, ισολογισμού και απολογισμού, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια σχετικά με την οικονομική διαχείριση του ΟΦΥΠΕΚΑ.
ζ) Ο ΟΦΥΠΕΚΑ, μετά από εισήγηση του Διοικητικού του Συμβουλίου και απόφαση του αρμοδίου οργάνου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, χρηματοδοτεί: α) Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, νομικά πρόσωπα δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου, οργανισμούς ή υπηρεσίες του δημόσιου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα, της περ. α’ της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α’ 143), και τις περιβαλλοντικές οργανώσεις του άρθρου 41 του παρόντος, για την εφαρμογή δράσεων και προγραμμάτων που περιλαμβάνονται στο εγκεκριμένο Σχέδιο Δράσης, του άρθρου 42 του παρόντος, β) πανεπιστήμια της αλλοδαπής, στο πλαίσιο της υποχρέωσης συνεισφοράς της Ελλάδας προς τρίτες, αναπτυσσόμενες χώρες, και γ) τη διεθνή συνεργασία για τον μετριασμό εκπομπών των ανθρωπογενών αερίων θερμοκηπίου, και την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, σύμφωνα με τη Συμφωνία των Παρισίων, η οποία κυρώθηκε με τον ν. 4426/2016 (Α΄ 187).».

Άρθρο 17
Παράταση συμβάσεων εργασίας ορισμένου χρόνου του Οργανισμού Φυσικού Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής – Τροποποίηση παρ. 4 άρθρου 43 ν. 4685/2020
Στο τέλος της παρ. 4 του άρθρου 43 του ν. 4685/2020 (Α’92), περί του προσωπικού του Οργανισμού Φυσικού Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής (ΟΦΥΠΕΚΑ), προστίθενται δύο εδάφια, και η παρ. 4 διαμορφώνεται ως εξής:
«4. Με την έκδοση της απόφασης του δεύτερου εδαφίου της παρ. 1 το πάσης φύσεως προσωπικό του ή των ΦΔΠΠ που καταργούνται μεταφέρεται, αυτοδικαίως, με την ίδια σχέση εργασίας στον ΟΦΥΠΕΚΑ και τοποθετείται στην ή στις αντίστοιχες Μονάδες Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών (ΜΔΠΠ) που συνιστώνται των οποίων η χωρική περιοχή ευθύνης απεικονίζεται στον χάρτη του Παραρτήματος ΙΙ. Με απόφαση του Δ.Σ. του ΟΦΥΠΕΚΑ τοποθετείται Προϊστάμενος κλάδου Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (ΠΕ) ή Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (ΤΕ) σε κάθε ΜΔΠΠ για χρονικό διάστημα τριών (3) ετών, το οποίο μπορεί να ανανεώνεται. Το προσωπικό ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου συνεχίζει να υπηρετεί εκεί που υπηρετούσε κατά την έκδοση του οργανισμού του ΟΦΥΠΕΚΑ, δεσμεύοντας παράλληλα μια από τις οργανικές θέσεις ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου που συστάθηκαν με αυτόν. Με την κάλυψη εκάστης οργανικής θέσης, λύεται αυτοδικαίως και αζημίως για τον ΟΦΥΠΕΚΑ η σύμβαση εργασίας ορισμένου χρόνου του εργαζόμενου που είχε δεσμεύσει προσωρινώς στην αντίστοιχη οργανική θέση, σύμφωνα με τα ανωτέρω.».

Άρθρο 18
Αξιοποίηση των πόρων του Πράσινου Ταμείου – Τροποποίηση άρθρου 5 ν. 3889/2010
Στην περ. ιδ της παρ. 2 και στην παρ. 6 του άρθρου 5 του ν. 3889/2010 (Α΄182), περί σκοπών και αρμοδιοτήτων του Πράσινου Ταμείου επέρχονται νομοτεχνικές βελτιώσεις και προστίθενται δεύτερα εδάφια, η παρ. 3 καταργείται, η παρ. 4 αντικαθίσταται και το άρθρο 5 διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 5
Σκοπός – Αρμοδιότητες
1. Σκοπός του Πράσινου Ταμείου είναι η ενίσχυση της ανάπτυξης μέσω της προστασίας του περιβάλλοντος με τη διαχειριστική, οικονομική, τεχνική και χρηματοπιστωτική υποστήριξη προγραμμάτων, μέτρων, παρεμβάσεων και ενεργειών που αποβλέπουν στην ανάδειξη και αποκατάσταση του περιβάλλοντος και την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, η στήριξη της περιβαλλοντικής πολιτικής της Χώρας και η εξυπηρέτηση του δημόσιου και κοινωνικού συμφέροντος μέσω της διοίκησης, διαχείρισης και αξιοποίησης των πόρων που προβλέπονται στα άρθρα 3 και 8.
2. Στις αρμοδιότητες του Πράσινου Ταμείου ανήκουν ιδίως:
α. Η παρακολούθηση της είσπραξης, ο έλεγχος και η διασφάλιση της απόδοσης των Πράσινων Πόρων, σύμφωνα με τις οικείες σχετικές διατάξεις.
β. Η διαμόρφωση προγραμμάτων για τη χρηματοδότηση μέτρων και δράσεων προστασίας, αναβάθμισης και αποκατάστασης του περιβάλλοντος μέσα στο πλαίσιο της περιβαλλοντικής και ενεργειακής πολιτικής.
γ. Η αξιολόγηση και επιλογή των προτάσεων και των προς χρηματοδότηση προγραμμάτων, η παρακολούθηση και η διασφάλιση της υλοποίησής τους.
δ. Η επεξεργασία, κατάρτιση και εισήγηση προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας των γενικών κριτηρίων ένταξης και επιλογής προγραμμάτων.
ε. Η εισήγηση των μέτρων, δράσεων και προγραμμάτων στον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
στ. Η διενέργεια των απαραίτητων διαδικασιών για την επιλογή των επί μέρους φορέων υλοποίησης των παραπάνω δράσεων και η συμφωνία με αυτούς για τους όρους και τις προϋποθέσεις χρηματοδότησης των δράσεων αυτών από τους Πράσινους Πόρους.
ζ. Η παρακολούθηση υλοποίησης των παραπάνω συμφωνιών από τους φορείς υλοποίησης και της χρηματοδότησής τους από τους Πράσινους Πόρους, η σχετική ενημέρωση της Στρατηγικής Επιτροπής Περιβαλλοντικής Πολιτικής και του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
η. Η διαμόρφωση προτάσεων και η εισήγηση στον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας και στη Στρατηγική Επιτροπή Περιβαλλοντικής Πολιτικής σχετικά με την καλύτερη δυνατή επίτευξη των στόχων πολιτικής για την προστασία του περιβάλλοντος και την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.
θ. Η τήρηση δημόσιας βάσης δεδομένων με τη νομοθεσία που διέπει τους Πράσινους Πόρους.
ι. Η οργάνωση και παρακολούθηση των προγραμμάτων και των δράσεων και η δημοσιότητά τους, καθώς και η σύνταξη ετήσιων εκθέσεων για την εκτέλεσή τους.
ια. Η εξεύρεση συμπληρωματικών πηγών χρηματοδότησης από δημόσιους ή ιδιωτικούς φορείς και η διενέργεια κάθε πράξης που είναι απαραίτητη για την εξασφάλιση χρηματικών πόρων από οποιαδήποτε πηγή, όπως αποδοχή των δωρεών, επιχορηγήσεων και εισφορών τρίτων.
ιβ. Η κατάρτιση και δημοσίευση ετήσιου οικονομικού απολογισμού των Πράσινων Πόρων.
ιγ. Η ανάθεση σε τρίτους κάθε είδους υποστηρικτικών μελετών και συμβουλευτικών υπηρεσιών, για τη βέλτιστη προετοιμασία και διαχείριση των χρηματοδοτικών προγραμμάτων και ειδικότερα για το σχεδιασμό, την αξιολόγηση και την ένταξη δράσεων, την παρακολούθηση και τον έλεγχο της εφαρμογής των δράσεων και των προγραμμάτων συνολικά, καθώς και για την υποστήριξη της Στρατηγικής Επιτροπής Περιβαλλοντικής Πολιτικής ύστερα από αίτημα αυτής.
ιδ. Η επιδότηση, επιχορήγηση, χρηματοδότηση και δανειοδότηση οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης, νομικών προσώπων δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου, οργανισμών κοινής ωφέλειας ή άλλων οργανισμών ή υπηρεσιών του δημόσιου και του ευρύτερου δημόσιου, του άρθρου 14 ν. 4270/2014 (Α’ 143), για την εφαρμογή προγραμμάτων και την εν γένει υλοποίηση δράσεων περιβαλλοντικού χαρακτήρα. Αν δικαιούχος της χρηματοδότησης είναι το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, η πληρωμή διενεργείται απευθείας από το Πράσινο Ταμείο προς τους αναδόχους του δικαιούχου.
ιε. Η με οποιονδήποτε τρόπο χρηματοδότηση νομικών προσώπων τα οποία εποπτεύονται από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ή άλλα Υπουργεία και έχουν ως ειδικότερο σκοπό την υλοποίηση δράσεων και παρεμβάσεων που αποβλέπουν στην ανάδειξη και την προστασία του φυσικού ή του οικιστικού περιβάλλοντος και την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.
ιστ. Η εξειδίκευση της δομής και των προδιαγραφών σχεδιασμού των χρηματοδοτικών προγραμμάτων, των κριτηρίων αξιολόγησης και επιλογής, καθώς και των διαδικασιών διαχείρισης, παρακολούθησης, αξιολόγησης και ελέγχου της εφαρμογής τους.
3. (Καταργείται).
4. Η αξιοποίηση των πόρων από το Πράσινο Ταμείο γίνεται, είτε με απευθείας χρηματοδότηση περιβαλλοντικών δράσεων του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, είτε μέσω χρηματοδοτικών προγραμμάτων για την υλοποίηση από τρίτους (φορείς υλοποίησης) δράσεων προστασίας, αναβάθμισης και αποκατάστασης του περιβάλλοντος. Η ανωτέρω χρηματοδότηση μπορεί να έχει τη μορφή επιχορηγήσεων, δανείων, κεφαλαιακής συμμετοχής ή άλλης ισοδύναμης μορφής κεφαλαιακής ενίσχυσης. Οι δράσεις που χρηματοδοτούνται από το Πράσινο Ταμείο επιτρέπεται ταυτόχρονα να συγχρηματοδοτούνται ή να ενισχύονται και από άλλες δημόσιες ή ευρωπαϊκές πηγές ή και ιδιωτικούς πόρους που δανειοδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων ή άλλους φορείς.
5. Το Πράσινο Ταμείο στο πλαίσιο επίτευξης των σκοπών και υλοποίησης των δράσεών του, με απόφαση του διοικητικού του συμβουλίου μπορεί να:
α) συνάπτει δάνεια με πιστωτικά ιδρύματα της ημεδαπής ή της αλλοδαπής ή με το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, τα οποία αποπληρώνονται από μελλοντικές εισφορές των Πράσινων Πόρων. Το προϊόν των δανείων αυτών προστίθεται στους λοιπούς πόρους που διαχειρίζεται το Πράσινο Ταμείο. Η σχετική απόφαση του διοικητικού συμβουλίου εγκρίνεται με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας,
β) συνάπτει προγραμματικές συμβάσεις με το Δημόσιο ή με φορείς του δημόσιου τομέα της παρ. 6 του άρθρου 1 του ν. 1256/1982 (Α΄ 65), με αντίστοιχη απεικόνιση στους προϋπολογισμούς τους.
6. Το Πράσινο Ταμείο με απόφαση του Διοικητικού του Συμβουλίου θέτει τους όρους και τις διαδικασίες υλοποίησης και ελέγχου των δράσεων που χρηματοδοτεί. Ομοίως δύναται να τρέπει υφιστάμενα χρηματοδοτικά προγράμματα σε πολυετή, υπό τους όρους και τις προϋποθέσεις του ν. 4270/2014 (Α’ 143), περί δημοσίου λογιστικού.
7. Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, μετά από εισήγηση του διοικητικού συμβουλίου του Πράσινου Ταμείου, επιτρέπεται για την ενίσχυση των δραστηριοτήτων του Ταμείου η ίδρυση νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου με τη μορφή θυγατρικής Ανώνυμης Εταιρείας κατά την έννοια των διατάξεων περί ανωνύμων εταιρειών που συνιστώνται από τους Ο.Τ.Α., σύμφωνα με το άρθρο 252 του ν. 3463/2006 «Κύρωση του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων» (ΦΕΚ 114 Α΄). Η ίδρυση της Α.Ε. επιτρέπεται εφόσον η ιδρυόμενη Α.Ε. έχει ως αποκλειστικό σκοπό την υλοποίηση δράσης που μπορεί να χρηματοδοτηθεί σύμφωνα με το εκάστοτε εγκεκριμένο πρόγραμμα και ο σκοπός της είναι συμβατός με τις ευρωπαϊκές οδηγίες για τις κρατικές ενισχύσεις.».

Άρθρο 19
Χρηματοδοτούμενες Δράσεις Πράσινου Ταμείου – Τροποποίηση παρ. 2 και 3 άρθρου 6 ν. 3889/2010
Το δεύτερο εδάφιο της περ. β της παρ. 2 του άρθρου 6 του ν. 3889/2010 (Α’ 182), περί των προγραμμάτων και δικαιούχων του Πράσινου Ταμείου, και το πρώτο εδάφιο της περ. α της παρ. 3, αντικαθίστανται, το δεύτερο εδάφιο της παρ. 3, περί έγκρισης προγραμμάτων ποσού έως πενήντα χιλιάδων (50.000) ευρώ από το Διοικητικό Συμβούλιο (Δ.Σ.) του Πράσινου Ταμείου, καταργείται, στην παρ. 3 προστίθενται περ. γ και τελευταίο εδάφιο, και οι παρ. 2 και 3 διαμορφώνονται ως εξής:
«2. α. Η βασική δομή των χρηματοδοτικών προγραμμάτων μπορεί να περιλαμβάνει ενδεικτικώς:
αα) Άξονες προτεραιότητας που εξειδικεύουν την εθνική περιβαλλοντική στρατηγική.
ββ) Μέτρα τα οποία εξειδικεύουν τους άξονες προτεραιότητας.
γγ) Δράσεις που εξειδικεύουν τα μέτρα και στις οποίες εντάσσονται οι πράξεις και τα έργα που υλοποιούν οι δικαιούχοι.
β. Το χρηματοδοτικό πρόγραμμα συνοδεύεται από συμπλήρωμα προγραμματισμού, στο οποίο εξειδικεύεται ο προϋπολογισμός και κατανέμεται στο χρόνο ισχύος του προγράμματος. Τα χρηματοδοτικά προγράμματα του Πράσινου Ταμείου μπορούν να εκτείνονται σε περισσότερα έτη. Οι σχετικές δημοσιολογιστικές υποχρεώσεις αναλαμβάνονται σύμφωνα με τον ν. 4270/2014 (Α’ 143), περί δημοσίου λογιστικού.
γ. Τα κριτήρια αξιολόγησης και επιλογής πράξεων και έργων μπορεί να εξειδικεύονται ως προς τη φύση και το είδος των δράσεων ανά πρόγραμμα. Στα κριτήρια αυτά περιλαμβάνονται υποχρεωτικά η επιλεξιμότητα, ωριμότητα, πληρότητα, σκοπιμότητα του προγράμματος, η συνεκτικότητα του με τις εκάστοτε εθνικές και ενωσιακές πολιτικές και την εθνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία, καθώς και η διαχειριστική ικανότητα του φορέα υλοποίησης.
3. α. Κάθε χρηματοδοτικό πρόγραμμα εγκρίνεται με απόφαση του αρμοδίου οργάνου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ύστερα από πρόταση του Διοικητικού Συμβουλίου του Πράσινου Ταμείου. Με τις αποφάσεις αυτές καθορίζονται το ύψος και ο τρόπος καταβολής των επιχορηγήσεων ή δανείων, οι διαδικασίες και οι όροι καταβολής, καθώς και κάθε άλλο θέμα σχετικό με την εφαρμογή των προγραμμάτων.
β. Ειδικά για τη χρηματοδότηση βιώσιμων οικονομικών δραστηριοτήτων χαμηλού ανθρακικού και περιβαλλοντικού αποτυπώματος στις περιοχές μετάβασης, όπως αυτές οι περιοχές αναφέρονται στα Εδαφικά Σχέδια Δίκαιης Μετάβασης (ΕΣΔΙΜ), που συνοδεύουν το Πρόγραμμα ΕΣΠΑ-ΔΑΜ 2021-2027, τα οικεία χρηματοδοτικά προγράμματα, προϋπολογιζόμενης δαπάνης ποσού μεγαλύτερου ή ίσου των πενήντα χιλιάδων (50.000) ευρώ χωρίς Φ.Π.Α., εγκρίνονται με κοινή απόφαση του αρμόδιου για τα θέματα ΔΑΜ Υπουργού και του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ύστερα από πρόταση του διοικητικού συμβουλίου του Πράσινου Ταμείου, η οποία διαμορφώνεται μετά από εισήγηση της Ειδικής Υπηρεσίας ΔΑΜ του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων.
γ. Ειδικά για τη χρηματοδότηση που αφορά τους κοινόχρηστους χώρους στην έννοια αυτών περιλαμβάνονται και τα αναφερόμενα στις παρ. 17, 18 και 59 του άρθρου 2 του ν. 4067/2012 (Α’ 79).
Η παρούσα εφαρμόζεται και στις πάσης φύσεως εκκρεμείς υποθέσεις χρηματοδότησης του Πράσινου Ταμείου.».

Άρθρο 20
Διοίκηση του Πράσινου Ταμείου – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 7 ν. 3889/2010
Το δεύτερο εδάφιο της παρ. 1 του άρθρου 7 του ν. 3889/2010 (Α’ 182), περί θητείας του Διοικητικού Συμβουλίου (Δ.Σ.) του Πράσινου Ταμείου, διασπάται και αντικαθίσταται από τρία εδάφια, και η παρ. 1 διαμορφώνεται ως εξής:
«1. Η διοίκηση του Ταμείου ασκείται από το διοικητικό συμβούλιο. Το διοικητικό συμβούλιο αποτελείται από τον Πρόεδρο και έξι μέλη. Ο Πρόεδρος διορίζεται με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, μετά από τήρηση της διαδικασίας των άρθρων 20-22 του ν. 4735/2020 (Α’ 197). Τα λοιπά μέλη διορίζονται για τριετή θητεία με δυνατότητα ανανέωσης για μια ακόμη τριετία, με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, η οποία δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Ένα μέλος είναι εκπρόσωπος, είτε φορέα των μηχανικών, είτε περιβαλλοντικής οργάνωσης εθνικής εμβέλειας και μετά τη λήξη της θητείας του τοποθετείται ως μέλος εκπρόσωπος του άλλου από τους προαναφερόμενους φορείς. Ο Πρόεδρος και τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου πρέπει να έχουν επιστημονική κατάρτιση, προσόντα και εμπειρία σχετικά με τους καταστατικούς σκοπούς του Ταμείου. Ο διορισμός του Προέδρου ή μέλους του διοικητικού συμβουλίου ανακαλείται με απόφαση του ίδιου Υπουργού για λόγο που ανάγεται στην άσκηση των καθηκόντων του σύμφωνα με την παράγραφο 6 του άρθρου 13 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του ν. 2690/1999 (Α’ 45). Ο οριζόμενος Πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου υπόκειται στη διαδικασία του άρθρου 49Α του Κανονισμού της Βουλής.».

Άρθρο 21
Όργανα Εκκαθάρισης Πράσινου Ταμείου – Προσθήκη παρ. 1Α και 5 στο άρθρο 9 του ν. 3889/2010
Στο άρθρο 9 του ν. 3889/2010 (Α’ 182), περί οικονομικής διαχείρισης του Πράσινου Ταμείου, προστίθενται παρ. 1Α και 5, και το άρθρο 9 διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 9
Οικονομική διαχείριση
1. Η οικονομική και λογιστική διαχείριση των ίδιων πόρων διενεργείται σύμφωνα με το ν.δ. 496/1974 (ΦΕΚ 204 Α΄) και κάθε άλλη σχετική διάταξη που διέπει τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, με την επιφύλαξη του τελευταίου εδαφίου της παραγράφου 1 του άρθρου 3 του παρόντος νόμου. Ο έλεγχος των οικονομικών καταστάσεων του Ταμείου διενεργείται από δύο ορκωτούς ελεγκτές – λογιστές σύμφωνα με τις διατάξεις του π.δ. 205/1998 (ΦΕΚ 163 Α΄). Οι οικονομικές καταστάσεις δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και καταχωρίζονται στην ιστοσελίδα του Ταμείου. Το Ταμείο συντάσσει επίσης ετήσιες οικονομικές καταστάσεις σύμφωνα με τα διεθνή λογιστικά πρότυπα.
1Α. Για την ενίσχυση της δυνατότητας του Πράσινου Ταμείου να διαχειρίζεται τους εκάστοτε διαθέσιμους πόρους εθνικής και ευρωπαϊκής προέλευσης, και εφόσον συντρέχει περίπτωση, είτε ελλιπούς στελέχωσής των θέσεων των τακτικών υπαλλήλων με ειδικότητα τα οικονομικά, είτε έκτακτης ανάγκης για την απορρόφηση των οικείων κονδυλίων, το Διοικητικό Συμβούλιο, με απόφασή του, αναθέτει, για διάστημα που δεν υπερβαίνει τα δύο (2) έτη, καθήκοντα υπολόγου και εκκαθαριστή σε προσωπικό που απασχολείται στο Πράσινο Ταμείο με οποιαδήποτε σχέση εξαρτημένης εργασίας.
2. Το διοικητικό συμβούλιο συντάσσει και δημοσιεύει ετήσιο οικονομικό απολογισμό των Πράσινων Πόρων. Ο απολογισμός αυτός γίνεται με αναλογική εφαρμογή των σχετικών διεθνών λογιστικών προτύπων και εμφανίζει χωριστά τα στοιχεία ανά χρηματοδοτικό πρόγραμμα, ανά κατηγορία πόρων και νομικής δέσμευσης. Επιπρόσθετα στον απολογισμό αναφέρονται αναλυτικά τα ποσά που έχουν εγκριθεί για να χρηματοδοτήσουν δράσεις σε επόμενες χρήσεις, καθώς και τυχόν δάνεια που έχουν αναληφθεί από το Πράσινο Ταμείο με τη δέσμευση να εξοφληθούν από αντίστοιχες εισροές.
3. Ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας μπορεί να διατάσσει οποτεδήποτε έλεγχο του Πράσινου Ταμείου για τη διαχείριση των πόρων που προβλέπονται στο άρθρο 8. Ο έλεγχος μπορεί να διενεργείται από ανεξάρτητους ορκωτούς ελεγκτές ή από τις οικονομικές υπηρεσίες του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας ή από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Ο Υπουργός Οικονομικών επίσης μπορεί να ασκεί οικονομικό έλεγχο στη διαχείριση των κεφαλαίων και της περιουσίας του Ταμείου σύμφωνα με τα ειδικότερα οριζόμενα στο ν.δ. 496/1974.
4. Οι συμβάσεις που συνάπτει το Ταμείο με δικαιούχους για την εκτέλεση των χρηματοδοτικών προγραμμάτων, προϋπολογιζόμενης δαπάνης, χωρίς ΦΠΑ, ποσού μεγαλύτερου ή ίσου των τριακοσίων χιλιάδων (300.000) ευρώ υπάγονται υποχρεωτικά σε προληπτικό έλεγχο από το Ελεγκτικό Συνέδριο, σύμφωνα τις οικείες σχετικές διατάξεις.
5. Αν ιδιωτικοί φορείς έχουν λάβει από το Πράσινο Ταμείο μη νόμιμη ή μη κανονική χρηματοδότηση για την υλοποίηση δράσεων περιβαλλοντικού ενδιαφέροντος, χωρίς τη μεσολάβηση δικαιούχου χρηματοδότησης που να ανήκει στον δημόσιο ή στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, τα καταβληθέντα ποσά αναζητούνται με απόφαση του Διοικητικού του Συμβουλίου, σύμφωνα με τον ν. 4270/2014 (Α’ 143), περί δημοσίου λογιστικού.».

Άρθρο 22
Χρηματοδότηση Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας από το Πράσινο Ταμείο
Για την καταβολή χρηματοδότησης για την εκπόνηση Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας της περ. 1 του άρθρου 2 του ν. 4784/2021 (Α’ 40) από το Πράσινο Ταμείο απαιτείται η παραλαβή του συνόλου των παραδοτέων της σύμβασης μεταξύ φορέα και αναδόχου και η έκδοση σχετικού πρωτοκόλλου παραλαβής από τον φορέα εκπόνησης άνευ υποχρέωσης πλήρωσης των όρων του άρθρου 8 του ν. 4784/2021.

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα (Ανοιχτό | Κλείσιμο)

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα Στο "ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ’ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΦΥΣΙΚΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΚΛΙΜΑΤΙΚΗΣ ΑΛΛΑΓΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΠΡΑΣΙΝΟΥ ΤΑΜΕΙΟΥ (άρθρα 16-22)"

#1 Σχόλιο Από Ιωάννης Αβραμίδης Στις 12 Ιούλιος, 2022 @ 19:40

Σχετικά με το κεφάλαιο Δ, άρθρο 22, είναι σημαντικό το σύνολο των παραδοτέων της σύμβασης να έχει παραληφθεί από την Οικονομική Επιτροπή του εκάστοτε δήμου, πριν την αποπληρωμή από το Πράσινο Ταμείο.

#2 Σχόλιο Από Αναστάσης Στις 12 Ιούλιος, 2022 @ 19:42

Άρθρο 22:

Να διαμορφωθεί ως εξής:

«Για την καταβολή χρηματοδότησης για την εκπόνηση Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας της περ. 1 του άρθρου 2 του ν. 4784/2021 (Α’ 40) από το Πράσινο Ταμείο απαιτείται η παραλαβή του συνόλου των παραδοτέων της σύμβασης μεταξύ φορέα και αναδόχου και η έκδοση σχετικού πρωτοκόλλου παραλαβής από τον φορέα εκπόνησης άνευ υποχρέωσης πλήρωσης των όρων του άρθρου 8 του ν. 4784/2021. Επιπλέον η παραλαβή από την αρμόδια οικονομική επιτροπή των ΟΤΑ.»

#3 Σχόλιο Από Βασίλης Δελαγραμμάτικας Στις 13 Ιούλιος, 2022 @ 06:42

Διαφωνώ με το παρόν νομοσχέδιο. Όχι απλά δεν συμβάλει καθόλου στην προστασία της φύσης, αλλά έχει καταστροφική επίδραση στις προστατευόμενες περιοχές και φέρνει τη χώρα σε αντίθετη τροχιά από την ευρωπαϊκή περιβαλλοντική νομοθεσία.

Η διαβούλευση αυτή είναι προσχηματική. Δίνετε μόνο μια βδομάδα για να σχολιάσουμε ένα νομοσχέδιο 95 άρθρων. Ζητώ σε όλα τα νομοσχέδια να προβλέπεται αρκετός χρόνος για τον δημόσιο διάλογο, προκειμένου να αντιμετωπιστούν με αποτελεσματικό και δίκαιο τρόπο οι μείζονες περιβαλλοντικές προκλήσεις του καιρού μας

#4 Σχόλιο Από Λεμονια Ηλιοπούλου Στις 13 Ιούλιος, 2022 @ 07:20

Καθαρά προσχηματικος χρόνος διαβούλευσης για ένα τόσο σοβαρό θέμα. Ντροπή και μόνο

#5 Σχόλιο Από Paris Fratzis Στις 13 Ιούλιος, 2022 @ 11:15

Διαφωνώ με το παρόν νομοσχέδιο. Όχι απλά δεν συμβάλει καθόλου στην προστασία της φύσης, αλλά έχει καταστροφική επίδραση στις προστατευόμενες περιοχές και φέρνει τη χώρα σε αντίθετη τροχιά από την ευρωπαϊκή περιβαλλοντική νομοθεσία.
Η διαβούλευση αυτή είναι προσχηματική. Δίνετε μόνο μια βδομάδα για να σχολιάσουμε ένα νομοσχέδιο 95 άρθρων. Ζητώ σε όλα τα νομοσχέδια να προβλέπεται αρκετός χρόνος για τον δημόσιο διάλογο, προκειμένου να αντιμετωπιστούν με αποτελεσματικό και δίκαιο τρόπο οι μείζονες περιβαλλοντικές προκλήσεις του καιρού μας

#6 Σχόλιο Από Μαριανα Στις 13 Ιούλιος, 2022 @ 18:03

Διαφωνώ με το παρόν νομοσχέδιο. Όχι απλά δεν συμβάλει καθόλου στην προστασία της φύσης, αλλά έχει καταστροφική επίδραση στις προστατευόμενες περιοχές και φέρνει τη χώρα σε αντίθετη τροχιά από την ευρωπαϊκή περιβαλλοντική νομοθεσία.

Ο χρόνος της διαβούλευσης, για ένα τόσο σημαντικό νομοσχέδιο, δεν είναι σε καμία περίπτωση επαρκής. Ζητώ σε όλα τα νομοσχέδια να προβλέπεται αρκετός χρόνος για τον δημόσιο διάλογο, προκειμένου να αντιμετωπιστούν με αποτελεσματικό και δίκαιο τρόπο οι μείζονες περιβαλλοντικές προκλήσεις του καιρού μας.

#7 Σχόλιο Από Ανατολή Ζαχαριαδου Στις 13 Ιούλιος, 2022 @ 23:23

ιαφωνώ με το παρόν νομοσχέδιο. Όχι απλά δεν συμβάλει καθόλου στην προστασία της φύσης, αλλά έχει καταστροφική επίδραση στις προστατευόμενες περιοχές και φέρνει τη χώρα σε αντίθετη τροχιά από την ευρωπαϊκή περιβαλλοντική νομοθεσία.Η διαβούλευση αυτή είναι προσχηματική. Δίνετε μόνο μια βδομάδα για να σχολιάσουμε ένα νομοσχέδιο 95 άρθρων. Ζητώ σε όλα τα νομοσχέδια να προβλέπεται αρκετός χρόνος για τον δημόσιο διάλογο, προκειμένου να αντιμετωπιστούν με αποτελεσματικό και δίκαιο τρόπο οι μείζονες περιβαλλοντικές προκλήσεις του καιρού μας

#8 Σχόλιο Από Εμμανουήλ Στις 14 Ιούλιος, 2022 @ 07:29

Χρειάζεται πλήρης εναρμόνιση με την ισχύουσα ευρωπαική περιβαλλοντική νομοθεσία.
Σεβασμός στις προστατευόμενες περιοχές χωρίς καμμία επέμβαση αλλοτρίωσης τους.

#9 Σχόλιο Από Φώτιος Ποντικάκης Στις 14 Ιούλιος, 2022 @ 10:39

Θα πρέπει κάποια στιγμή σε αυτή τη χώρα να πάψει η στρατιά των διορισμένων διοικήσεων σε οργανισμούς.
Είναι απαράδεκτο στο άρθρο 20 να προβλέπεται στο ΔΣ του ΟΦΥΠΕΚΑ μόλις ένας (1) εκπρόσωπος περιβαλλοντικών οργανώσεων πανελλαδικής εμβέλειας, κι αυτός με την αίρεση του «ή εκπρόσωπος μηχανικών».
Θα πρέπει να προβλεφθεί ο ορισμός του ΔΣ του ΟΦΥΠΕΚΑ όχι κατ΄επιλογή του κάθε υπουργού (που σημαίνει κομματική επιλογή) αλλά από κατηγορίες φορέων που μπορούν και πρέπει να έχουν λόγο στον τρόπο διαχείρισης των Προστατευόμενων Περιοχών NATURA 2000. Ενδεικτικά, θα μπορούσε να είναι:
-2 μέλη του ΔΣ ορίζονται με απόφαση περιβαλλοντικών οργανώσεων.
-2 μέλη του ΔΣ ορίζονται με απόφαση των ΑΕΙ της χώρας
-2 μέλη του ΔΣ ορίζονται από τη Δασική Υπηρεσία.
-1 εκπρόσωπος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης
-1 εκπρόσωπος των εργαζομένων στις Προστατευόμενες Περιοχές.
Ο Πρόεδρος να ορίζεται με απόφαση του Δ.Σ.
Έτσι, μπορεί να επιτευχθεί κοινωνική συμμετοχή υπηρεσιών και ανθρώπων που επιθυμούν και πρέπει να έχουν λόγο στην προστασία των Περιοχών NATURA 2000.
Θα πρέπει επίσης να προβλεφθούν τοπικά Συμβούλια του ΟΦΥΠΕΚΑ (για κάθε περιοχή NATURA 2000)με τη συμμετοχή τοπικών περιβαλλοντικών οργανώσεων, του τοπικού πανεπιστημίου, της τοπικής Δασικής Υπηρεσίας, των εργαζομένων και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης της περιοχής.

#10 Σχόλιο Από Ουρανία Βιζυηνού Στις 15 Ιούλιος, 2022 @ 09:25

Το πράσινο ταμείο όπως λειτουργεί αποτελεί άλλοθι για την ανοχή καταστροφικών για το περιβάλλον πρακτικών προς όφελος επιχειρηματικών συμφερόντων και μόνο, με αντάλλαγμα πρόστιμο /τέλος/ χρηματική ποινή που καταλήγει στο πράσινο ταμείο. Αυτό είναι τελείως υποκριτικό και πρέπει να καταργηθεί. Καμμία ανοχή σε αντι-περιβαλλοντικές πρακτικές.

#11 Σχόλιο Από Οικολογική Πρωτοβουλία Χανίων Στις 15 Ιούλιος, 2022 @ 10:32

Tο νομοσχέδιο προβλέπει διορισμό του ΔΣ του Πράσινου Ταμείου και του ΟΦΥΠΕΚΑ από τον εκάστοτε υπουργό. Θα πρέπει κάποια στιγμή να πάψει η στρατιά των διορισμένων διοικήσεων σε οργανισμούς.
Είναι απαράδεκτο στο άρθρο 20 του νομοσχεδίου να προβλέπεται στο ΔΣ του Πράσινου Ταμείου μόλις ένας (1) εκπρόσωπος περιβαλλοντικών οργανώσεων πανελλαδικής εμβέλειας, κι αυτός με την αίρεση του «ή εκπρόσωπος μηχανικών».
Θα πρέπει να προβλεφθεί ο ορισμός του ΔΣ όχι κατ΄επιλογή του κάθε υπουργού (που σημαίνει κομματική επιλογή) αλλά από κατηγορίες φορέων που μπορούν και πρέπει να έχουν λόγο στον τρόπο διαχείρισης των κονδυλίων του Πράσινου Ταμείου και των Προστατευόμενων Περιοχών NATURA 2000. Ενδεικτικά, θα μπορούσε να είναι:
-2 μέλη του ΔΣ να ορίζονται με απόφαση περιβαλλοντικών οργανώσεων.
-2 μέλη του ΔΣ να ορίζονται με απόφαση των ΑΕΙ της χώρας
-2 μέλη του ΔΣ να ορίζονται από τη Δασική Υπηρεσία.
-1 εκπρόσωπος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης
-1 εκπρόσωπος των εργαζομένων στις Προστατευόμενες Περιοχές.
Ο Πρόεδρος να ορίζεται με απόφαση του Δ.Σ.
Έτσι, θα μπορούσε να επιτευχθεί κοινωνική συμμετοχή οργανισμών και ανθρώπων που επιθυμούν και πρέπει να έχουν λόγο στην προστασία των Περιοχών NATURA 2000.
Θα πρέπει επίσης να προβλεφθούν τοπικά Συμβούλια του ΟΦΥΠΕΚΑ (για κάθε περιοχή NATURA 2000) με τη συμμετοχή τοπικών περιβαλλοντικών οργανώσεων, του τοπικού πανεπιστημίου, της τοπικής Δασικής Υπηρεσίας, των εργαζομένων και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης της περιοχής.

#12 Σχόλιο Από Θ.Δ. Στις 15 Ιούλιος, 2022 @ 18:25

Συμφωνώ με τις παρατηρήσεις της Οικολογική Πρωτοβουλία Χανίων. Το Πράσινο Ταμείο που χρηματοδοτεί τόσες δράσεις περιβαλλοντικής πολιτικής πρέπει να αποτελεί ανεξάρτητο οργανισμό.

Είναι απαράδεκτο στο άρθρο 20 του νομοσχεδίου να προβλέπεται στο ΔΣ του Πράσινου Ταμείου μόλις ένας (1) εκπρόσωπος περιβαλλοντικών οργανώσεων πανελλαδικής εμβέλειας, κι αυτός με την αίρεση του «ή εκπρόσωπος μηχανικών».
Θα πρέπει να προβλεφθεί ο ορισμός του ΔΣ όχι κατ΄επιλογή του κάθε υπουργού (που σημαίνει κομματική επιλογή) αλλά από κατηγορίες φορέων που μπορούν και πρέπει να έχουν λόγο στον τρόπο διαχείρισης των κονδυλίων του Πράσινου Ταμείου και των Προστατευόμενων Περιοχών NATURA 2000. Ενδεικτικά, θα μπορούσε να είναι:
-2 μέλη του ΔΣ να ορίζονται με απόφαση περιβαλλοντικών οργανώσεων.
-2 μέλη του ΔΣ να ορίζονται με απόφαση των ΑΕΙ της χώρας
-2 μέλη του ΔΣ να ορίζονται από τη Δασική Υπηρεσία.
-1 εκπρόσωπος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης
-1 εκπρόσωπος των εργαζομένων στις Προστατευόμενες Περιοχές.
Ο Πρόεδρος να ορίζεται με απόφαση του Δ.Σ.
Έτσι, θα μπορούσε να επιτευχθεί κοινωνική συμμετοχή οργανισμών και ανθρώπων που επιθυμούν και πρέπει να έχουν λόγο στην προστασία των Περιοχών NATURA 2000.
Θα πρέπει επίσης να προβλεφθούν τοπικά Συμβούλια του ΟΦΥΠΕΚΑ (για κάθε περιοχή NATURA 2000) με τη συμμετοχή τοπικών περιβαλλοντικών οργανώσεων, του τοπικού πανεπιστημίου, της τοπικής Δασικής Υπηρεσίας, των εργαζομένων και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης της περιοχής.

#13 Σχόλιο Από Ελισάβετ Στις 19 Ιούλιος, 2022 @ 11:11

Άρθρο 20. Η επιλογή του Προέδρου δεν πρέπει να ορίζεται από τον εκάστοτε Υπουργό, αλλά με απόφαση από το ΔΣ, έχοντας τα απαραίτητα προσόντα.

«Ένα μέλος είναι εκπρόσωπος, είτε φορέα των μηχανικών, είτε περιβαλλοντικής οργάνωσης εθνικής εμβέλειας»
Το ένα δεν έχει σχέση με το άλλο. Πρέπει πάντα να υπάρχει ένα μέλος ή τουλάχιστον δύο μέλη περιβαλλοντικών οργανώσεων που να ορίζονται από το ΔΣ αυτών των οργανώσεων. Επίσης τα μέλη πρέπει να έχουν επιστημονική κατάρτιση σεχτική με περιβαλλοντικά θέματα, βιολογίας, δασολογίας κλπ.