- Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας - http://www.opengov.gr/minenv -

Άρθρο 6 – Κλιματικές ζώνες

1. Για την εφαρμογή της απόφασης αυτής, η ελληνική επικράτεια διαιρείται σε τέσσερις κλιματικές ζώνες. Στον Πίνακα Β.2 δίνονται οι νομοί που υπάγονται στις τέσσερις κλιματικές ζώνες, ενώ ακολουθεί και σχηματική απεικόνιση των παραπάνω ζωνών στο Χάρτη Β.1.

Πίνακας Β.2: Νομοί της Ελλάδος ανά κλιματική ζώνη

ΚΛΙΜΑΤΙΚΗ ΖΩΝΗ

ΝΟΜΟΙ

ΖΩΝΗ Α

Ηράκλειο, Χανιά, Ρέθυμνο, Λασίθι, Κυκλάδες, Δωδεκάνησα, Σάμος, Μεσσηνία, Λακωνία, Αργολίδα, Ζάκυνθος, Κεφαλονιά, Ιθάκη

ΖΩΝΗ Β

Κορινθία, Ηλεία, Αχαΐα, Αιτωλοακαρνανία, Φθιώτιδα, Φωκίδα, Βοιωτία, Αττική, Εύβοια, Μαγνησία, Σποράδες, Λέσβος, Χίος, Κέρκυρα, Λευκάδα, Θεσπρωτία, Πρέβεζα, Άρτα

ΖΩΝΗ Γ

Αρκαδία, Ευρυτανία, Ιωάννινα, Λάρισα, Καρδίτσα, Τρίκαλα, Πιερία, Ημαθία, Πέλλα, Θεσσαλονίκη, Κιλκίς, Χαλκιδική, Σέρρες, Καβάλα, Δράμα, Θάσος, Σαμοθράκη, Ξάνθη, Ροδόπη, Έβρος

ΖΩΝΗ Δ

Γρεβενά, Κοζάνη, Καστοριά, Φλώρινα

Χάρτης Β.1: Κλιματικές ζώνες ελληνικής επικράτειας


2. Σε κάθε νομό, οι περιοχές που βρίσκονται σε υψόμετρο πάνω από 600 μέτρα από την επιφάνεια της θάλασσα εντάσσονται στην επόμενη ψυχρότερη κλιματική ζώνη από εκείνη στην οποία ανήκουν σύμφωνα με τα παραπάνω.

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα (Ανοιχτό | Κλείσιμο)

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα Στο "Άρθρο 6 – Κλιματικές ζώνες"

#1 Σχόλιο Από Γιάννης Κοντούλης Στις 14 Ιανουάριος, 2010 @ 17:32

Σε κάθε νομό, οι περιοχές που βρίσκονται σε υψόμετρο πάνω από 600 μέτρα από την επιφάνεια της θάλασσας πρέπει να εντάσσονται στη ζώνη Δ, ως ορεινές περιοχές.

#2 Σχόλιο Από Νίκος Κατσουλάκος Στις 16 Ιανουάριος, 2010 @ 22:37

Δεν πρέπει να γίνει κατηγοριοποίηση σε επίπεδο νομού, διότι έτσι γίνονται χονδροειδείς παραδοχές, που αγνούν τοπικές συνθήκες. Κατ’ αρχήν όλες οι περιοχές άνω των 600m, ως ορεινές, πρέπει να αποτελούν ιδιαίτερη κατηγορία. Οι ορεινές περιοχές της Ελλάδας, στο εύρος του γεωγραφικού πλάτους που καλύπτει η χώρα, παρουσιάζουν ιδιαίτερα ομοιογενή χαρακτηριστικά, τα οποία αποτυπώνονται και στις ενεργειακές τους ανάγκες (βλ. ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΒΑΘΜΟΗΜΕΡΩΝ ΘΕΡΜΑΝΣΗΣ ΚΑΙ ΨΥΞΗΣ ΓΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΜΕ ΤΗΝ ΧΡΗΣΗ ΔΙΑΦΟΡΩΝ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΩΝ Αχ. Κωστούλας, Ν. Θεοδωρόπουλος, Γ. Βόκας)
Συνεπώς η καλύτερη κατηγοριοποιήση μπορεί να γίνει με βάση τους υπάρχοντες Δήμους, τους οποίους η ΕΣΥΕ κατηγοριοποιεί σε πεδινούς, ημιορεινούς και ορεινούς. Αν ακολουθηθεί η κατηγοριοποίηση με βάση τους υπάρχοντες δήμους, θα υπάρχει η δυνατότητα λεπτομερούς αποτύπωσης των κλιματικών χαρακτηριστικών που επηρεάζουν τα κτιριακά έργα.

#3 Σχόλιο Από ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ Χ. ΑΡΓΥΡΟΠΟΥΛΟΣ Στις 17 Ιανουάριος, 2010 @ 23:34

Ο δήμος Νευροκοπίου στη Δράμα βρίσκεται σε υψόμετρο 560 μ. Σύμφωνα με τα προαναφερόμενα θα πρέπει να ενταχθεί στην κατηγορία Γ.
Είναι επίσης γνωστό ότι οι χαμηλότερες θερμοκρασίες στον Ελλαδικό χώρο έχουν καταγραφεί στο Νευροκόπι.
Θα ήταν καλύτερο όπως αναφέρουν και οι προηγούμενοι σχολιαστές ο δια-χωρισμός να γίνει ανά Δήμο. Σύμφωνα με το νέο σχέδιο «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ» θα είναι πλέον λιγότεροι και θα επεξεργάζονται εύκολα. Οι οικισμοί πάντως θα πρέπει να εξεταστούν και ανάλογα με το υψόμετρο καθώς σε ένα δήμο μπορεί να υπάρχουν οικισμοί στην πεδιάδα και στο βουνό (βλ. Δ. Προσοτσάνης)

#4 Σχόλιο Από ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΑΛΙΑΝΗΣ Στις 19 Ιανουάριος, 2010 @ 15:20

Δεν είναι δυνατόν από όλη την Πελοπόννησο μόνο η Αρκαδία να προτείνεται να μπει στην ζώνη Γ! και όλοι οι άλλοι νομοί στις Α και Β ζώνες από την στιγμή που οι κλιματολογικές συνθήκες σε όλους αυτούς τους νομούς είναι παρόμοιες και στα παραθαλάσσια αλλά και στα ορεινά αυτών.
Γνώμη μου είναι ότι σε κάθε περίπτωση κριτήριο για τον καθορισμό μιας περιοχής σε ποιά κλιματική ζώνη θα ενταχθεί θα πρέπει να είναι κατ’ αρχήν η γενικότερη γεωγραφική της θέση στον ελλαδικό χώρο (βόρεια, κεντρικά η νότια) και κατά δεύτερο το υψόμετρο.
Προς απόδειξη αυτού και μία λήψη στατιστικών στοιχείων από την Ε.Μ.Υ. θα βοηθούσε σημαντικά για τον καθορισμό των ζωνών με βάση το παραπάνω σκεπτικό.

#5 Σχόλιο Από Γ. ΤΣΑΤΣΑΝΗΣ Στις 20 Ιανουάριος, 2010 @ 09:49

ΔΗΛΑΔΗ ΣΤΗΝ ΑΤΤΙΚΗ Ο ΔΙΟΝΥΣΟΣ Ή ΤΟ ΚΑΠΑΝΔΡΙΤΙ ΕΝΤΑΣΣΟΝΤΑΙ ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΖΩΝΗ ΜΕ ΤΗΝ ΒΟΥΛΑ;

#6 Σχόλιο Από Νίκος Αβραμίδης Στις 22 Ιανουάριος, 2010 @ 11:17

Δεν αντιλαμβάνομαι τη σκοπιμότητα διαχωρισμού σε ζώνες πλην της υψομετρικής διαφοράς.Οι ενεργειακές απώλειες κατά τη διάρκεια του χειμώνα στις βοριότερες περιοχές της χώρας δεν αντισταθμίζονται από την αυξημένη ανάγκη κλιματισμού κατά την θερινή περίοδο στις νοτιότερες?Εκτός και αν δεν θέλετε να μειώσετε τη κατανάλωση της ΔΕΗ το καλοκαίρι!

#7 Σχόλιο Από NIKOΣ ΠΑΙΓΝΙΓΙΑΝΝΗΣ Στις 24 Ιανουάριος, 2010 @ 15:24

Συμφωνώ με τους προλαλήσαντες πως μία λήψη στατιστικών στοιχείων από την Ε.Μ.Υ. θα βοηθούσε σημαντικά για τον καθορισμό των ζωνών.

Δεν είναι δυνατόν, το 2010, να βασίζουμε τον καθορισμό των ζωνών της Ελληνικής επικράτειας σε βιβλιογραφικά στοιχεία 30 χρόνια πίσω (στο Παράστημα 3, αναφέρονται ως πηγές άντλησης στοιχείων 2 εργασίες – βιβλία με ημερομηνία 1980 και 1982!!!)

Επίσης, θα πρέπει να αλλάξουν και τα όσα αναφέρονται στον κανονισμό θερμομόνωσης με τον εκεί καταμερισμό της χώρας σε ζώνες (Α, Β, Γ).

#8 Σχόλιο Από Δρ Νάνος Ναπολέων Στις 25 Ιανουάριος, 2010 @ 13:28

Επειδή προφανώς οι κλιματικές ζώνες απαιτούνται για τον υπολογισμό των ενεργειακών αναγκών των κτιρίων, λαμβάνοντας υπόψη τις απώλειες θερμότητας κατά τους χειμερινούς μήνες και την απορρόφηση θερμότητας κατά τους θερινούς, νομίζω πως η κατάταξη των νομών της Χώρας σε κλιματικές ζώνες για το σκόπό αυτό είναι μάλλον χονδροειδής, έστω και αν γίνεται μία πρόβλεψη για τις άνω των 600 μέτρων περιοχές και μάλλον θα ήταν καλύτερα να υπολογίζεται ένας δείκτης κλίματος ή κλιματικός δείκτης για κάθε πόλη ή οικισμό χωριστά με βάση τη μέση ελάχιστη ημερήσια θερμοκρασία, τη μέση μέγιστη ημερήσια υγρασία και τη μέση ταχύτητα ανέμων, δηλαδή με βάση τους τρεις κύριους παράγοντες που επιδρούν στη ροή θερμότητας μεταξύ περιβάλλοντος χώρου και δομικών στοιχείων. Η επίδραση των τριών αυτών παραγόντων στο Δείκτη Κλίματος για το συγκεκριμένο σκοπό θα πρέπει να μελετηθεί από αρμόδιους επιστήμονες κλίματος και ενέργειας, ώστε να αποδίδεται με τον καλύτερο
τρόπο η μεταβολή τηςθερμοκρασίας στον εσωτερικό χώρο των κτιρίων σε σχέση με αυτήν του περιβάλλοντος χώρου, προκειμένου να χρησιμοποιείται με ασφάλεια, λαμβανομένων υπόψη και των λοιπών παραγόντων, ιδιαίτερα αυτών που έχουν σχέση με το ίδιο το κτίριο (διαστάσεις, υλικά, προσανατολισμός, αερισμός κλπ), στην εκτίμηση της ενεργειακής κατάστασης κάθε κτιρίου. Ευχαριστώ.

#9 Σχόλιο Από KΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΑΜΠΥΛΗΣ Στις 26 Ιανουάριος, 2010 @ 20:54

Δέν είναι δυντατόν να φτιάχνονται τέσσερις ζώνες και εκεί δεν ξέρω με ποιά λογική να τοποθετούνται θερμοκρασιακά οι νομοί της χώρας.
Γιά παράδειγμα η Αρκαδία η οποία εντάσσεται στη ζώνη Γ έχει στα οριά της το πεδινό τμήμα της Βόρειας Κυνουρίας του Τυρού και του Λεωνιδίου που θερμοκρασιακά τον χειμώνα δεν έχουν καμμία σχέση με την υπόλοιπη ορεινή Αρκαδία. Αυτό θα έκανε τα θερμικά φορτία και κατά συνέπεια και το κόστος των μονώσεων να απογειωθούν κατά πολύ – τον χειμώνα – ενώ εσείς θέλεται να τα μειώσεται ενώ στον αντίποδα τα ψυκτικά φορτία τα οποία είναι μεγάλα γιά τους καλοκαιρινούς μήνες θα μειωθούν δυσανάλογα.
Ολος αυτός ο τρόπος είναι μία χονδροειδής παραδοχή η οποία εγκυμονεί τον κίνδύνο μεγάλων λαθών όπως π.χ. ο παληός κανονισμός θερμομόνωσης που έδινε σύντελεστές θερμοπερατότητας τέτοιους που για τις ελληνικές συνθήκες αν κάποιος τους εφάρμοζε τότε ο κόσμος θα κρύωνε γιατί οι κεντρικές θερμανσεις ακόμη και με συνεχόμενη λειτουργία δεν θα μπορούσαν να καλύψουν τις απαιτήσεις σε θέρμανση.
Για να καταλάβεται στο Παράλιο Άστρος στο οποίο επικρατεί υγρασία κατά τους θερινούς μήνες και απέχει μόνο τρία χιλιόμετρα από το Άστρος και αυτοί οι αυξημένοι συντελεστές ως πρός τη θερμομόνωση που παίρνουμε γιά το Άστρος σε μερικές περιπτώσεις δεν επαρκούσαν.
Δηλαδή το ζήτημα πρέπει να το δούμε με καλύτερη προσέγγιση τι στιγμή δε που έχουμε στα χέρια μας στατιστικά στοιχεία απο την Ε.Μ.Υ. για μεγάλο αριθμό πόλεων σε όλη την Ελλάδα , επίσης υπάρχει η μέθοδος υπολογισμού των » βαθμοημερών θέρμανσης » από την οποία προκύπτουν τα θερμοκρασιακά πεδία σε ολόκληρη τη χώρα γιατί δεν τα χρησιμοποιούμε?
Ένα τελευταίο ζητημα που ήθελα επίσης να θέσω είναι το γεγονός ότι εντάσσοντας το Άστρος στη ζώνη Γ’ η θερμομόνωση που θα προκύψει γιά το δάπεδο κτιρίων που εφάπτονται στο έδαφος θα είναι αρνητικός παράγοντας για την απομάστευση της θερμότητας το καλοκαίρι με αποτέλεσμα ο κλιματισμός του κτιρίου να φορτώνεται υπέρμετρα και άρα η κατανάλωση στην αιχμή τα προβλήματα με τη Δ.Ε.Η. και τα μεγάλα τιμολόγια που πληρώνουμαι όλοι. Γιατί δεν βάζεται κίνητρο το αρκετά χαμήλώτερο κόστος της Κwh για κάποια νοικοκυριά με χαμηλό εισόδημα.

#10 Σχόλιο Από HELLASCERT(Ελληνική Ένωση Διαπιστευμένων Φορέων Επιθεώρησης-Πιστοποίησης) Στις 27 Ιανουάριος, 2010 @ 11:46

Ελληνική Ένωση Διαπιστευμένων Φορέων Επιθεώρησης- Πιστοποίησης

Αθήνα, 22 Ιανουαρίου 2010
Αρ. Πρωτ.1084

Προς :Υπ. Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής αλλαγής
Υπουργό κα Τίνα Μπιρμπίλη,
Υφυπουργό κο Γιάννη Μανιάτη,
Γενικό Γραμματέα κο Μαθιουδάκη (210 6969877-78 fax 210 6969608)
Ειδική Γραμματεία Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κα Μαργ. Καραβασίλη
( 210 6974730, 6974742 )
Κοιν: Γρ. Πρωθυπουργού
κο Αλέξανδρο Αθανασάκη
Υπ. Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας
Υπουργό κα Λούκα. Κατσέλη,
Γεν. Γραμματέα, κο Φούρλα
Υπ. Παιδείας , Δια βίου μάθησης
Υπουργό κα Άννα Διαμαντοπούλου,
Υφυπουργό κα Εύη Χριστοφιλοπούλου, κο Γ. Πανάρετο
ΕΣΥΔ

ΘΕΜΑ: ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ –ΑΚΕΡΑΙΟΤΗΤΑ – ΑΞΙΟΠΙΣΤΙΑ
ΣΤΗΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΚΤΙΡΙΩΝ

Αξιότιμοι Κύριες, Κύριοι,

Α. ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Το 2003 μετά από προσπάθειες ετών και ενθάρρυνσης από το ΥΠΑΝ, ιδρύθηκε η Ελληνική Ένωση Διαπιστευμένών Φορέων Πιστοποίησης και Ελέγχου (ΗellαsCert).
Η ΗellαsCert είναι η <> που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας, τόσο στον προαιρετικό (πχ. Συστήματα Ποιότητας ISO 9001 ), όσο και στον υποχρεωτικό τομέα ( Ασφάλεια, Ποιότητα και εξοικονόμηση ενέργειας, Προϊόντων με σήμανση CE), σύμφωνα με τα Ευρωπαϊκά πρότυπα Διαπίστευσης, ΙSΟ/ΙΕC 17020, ΕΝ 45011, ΙSΟ/ΈC 17021 και ΙSΟ/ΙΕC 17024.

Σκοπός της Ίδρυσης της ΗellαsCert είναι
1. Η διάδοση των εννοιών <>, <>, <>
2. Η βελτίωση της ποιότητας και της ασφάλειας προϊόντων και υπηρεσιών, στην
υπηρεσία της κοινωνίας, μέσα από τις διαδικασίες Επιθεώρησης / Πιστοποίησης
3. Ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των Ελληνικών Επιχειρήσεων με την παροχή
πιστοποιητικών με διεθνή αναγνώριση και προστιθέμενη αξία
σε συνεργασία με τους αρμόδιους πολιτικούς και υπηρεσιακούς παράγοντες της πολιτείας.

Β. ΓΕΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ

Ένα από τα θέματα που αφορά την συμβολή των μελών μας στην προώθηση της υλοποίησής του, είναι η Εξοικονόμηση Ενέργειας στα κτίρια.

Σε όλες τις Ευρωπαϊκές χώρες διενεργούνται ενεργειακές Επιθεωρήσεις από διαπιστευμένους οργανισμούς.
Με τον τρόπο αυτό κινείται ήδη αυτό που ονομάζεται πράσινη ανάπτυξη, συμβάλλοντας στην εξοικονόμηση ενέργειας, την προστασία του περιβάλλοντος ενώ δημιουργούνται ταυτόχρονα σημαντικές θέσεις εργασίας.
Όπως γνωρίζετε, η Ευρωπαϊκή Οδηγία 2002/91 για Ενεργειακή Απόδοση Κτιρίων, εκδόθηκε 16.12.2002 και δόθηκε χρονικό περιθώριο έως 04.01.2006 για να ενσωματωθεί στις εθνικές νομοθεσίες.
Στη χώρα μας υπάρχουν καθυστερήσεις που ξεπερνούν και τις ειδικές παρατάσεις που έχουν δοθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση για την εφαρμογή της οδηγίας 2002/91.Στην Ελληνική νομοθεσία μεταφέρθηκε με καθυστέρηση πέντε (5) και πλέον ετών, (Ν3661/08, ΦΕΚ 89Α/19-5-2008)
Σήμερα μετά παρέλευση της ειδικής παράτασης άλλων τριών και πλέον ετών από την 04.01.2006, που προέβλεπε η οδηγία στο άρθρο 15, για κράτη μέλη που δεν διαθέτουν διαπιστευμένους εμπειρογνώμονες, δεν έχει ξεκινήσει η διαδικασία ενεργειακής επιθεώρησης, λόγω έλλειψης ενεργειακών επιθεωρητών.
Η καθυστέρηση αυτή συνεπάγεται καταδίκη από το Δικαστήριο των Ευρωπαϊκών κοινοτήτων και επιβολή προστίμου μέχρι και 40.000 Εuro ημερησίως.

Γ. ΕΙΔΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ

Με δεδομένο το ανωτέρω περιγραφέν δυσμενές πλαίσιο, υπάρχουν πάραυτα, κατά περίεργη παρέκκλιση από την Ευρωπαϊκή Πρακτική, αναχρονιστικές και στενά συντεχνιακές απόψεις και πρακτικές που εκφράζονται στο σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος για τους ενεργειακούς επιθεωρητές που βρίσκεται σε διαβούλευση, στα πλαίσια της εφαρμογής του Ν3661/08, ΦΕΚ 89Α/19-5-2008, για την ενεργειακή απόδοση κτιρίων.
Πιο συγκεκριμένα στο εν λόγω σχέδιο:
1. Δεν υπάρχει πουθενά η έννοια της Διαπίστευσης στην πιστοποίηση των ενεργειακών επιθεωρητών. Υπενθυμίζουμε, αν και στην Ελλάδα του 2010, μετά 12 χρόνια λειτουργίας του συστήματος διαπίστευσης από το ΕΣΥΔ αυτό θα έπρεπε να είναι αυτονόητο, ότι οι οργανισμοί που πιστοποιούν προσωπικό πρέπει να διαπιστεύονται από αναγνωρισμένους φορείς διαπίστευσης της Ευρωπαϊκής ένωσης, ότι πληρούν τα προσόντα προς τούτο και δεν διορίζονται.
2. Στο Άρθρο 6, η πρόταση – διορισμός του ΤΕΕ, ως αποκλειστικός φορέας που θα εκπαιδεύσει και εξετάσει τους υποψήφιους ενεργειακούς επιθεωρητές παραβιάζει κάθε αρχή ισότητας, ισονομίας, ανταγωνιστικότητας και διαφάνειας και βρίσκεται σε πλήρη αντίθεση ή στην καλύτερη εκδοχή άγνοεί τις διαδικασίες διαπίστευσης και πιστοποίησης προσώπων. Δεν νοείται ο ίδιος φορέας να εκπαιδεύει και να πιστοποιεί, όταν μάλιστα δεν είναι διαπιστευμένος με βάσει τα διεθνή και Ευρωπαϊκά πρότυπα ( ΕΛΟΤ ΕΝ ΙSΟ/ΙΕC 17024). Υπενθυμίζουμε ότι το προηγούμενο σχέδιο ΚΕΝΑΚ προέβλεπε για την εκπαίδευση των επιθεωρητών ανώτατα επιστημονικά ή άλλα ιδρύματα ή/και φορείς σχετικούς με το αντικείμενο, όπως μέλη της ένωσής μας.
3. Στο Άρθρο 4, ορίζονται άδειες Α και Β τάξης, με όριο τα 1000m2 που στο άρθρο 6 γίνεται διαχωρισμός με βάση τους ΑΕΙ που μπορούν να γίνουν επιθεωρητές Α και Β τάξης και ΤΕΙ που περιορίζονται μόνο σε Α τάξης, ήτοι για κτίρια μέχρι 1000m2, πράγμα που όπως φαίνεται από τις πρώτες ημέρες της διαβούλευσης αποτελεί σημείο σφοδρής αντιπαράθεσης
Η πρότασή μας βασίζεται στο μέγεθος και την πολυπλοκότητα της επιθεώρησης, την απαιτούμενη αξιοπιστία και διαδικασίες επιθεώρησης, τον απαιτούμενο εξοπλισμό και τις απαιτήσεις διαπίστευσης.
Η επιθεώρηση κτιρίων άνω των 1000m2 , δεν αποτελεί μία απλή πραγματογνωμοσύνη που μπορεί να υλοποιηθεί από ένα άτομο. Πρέπει να διεξάγεται από ενεργειακούς επιθεωρητές με 10ετή εμπειρία σε επιθεωρήσεις κτιρίων ή/και Η-Μ εγκαταστάσεων, που υπάγονται σε νομικό πρόσωπο, φορέα ενεργειακών επιθεωρήσεων, διαπιστευμένο από αναγνωρισμένους φορείς διαπίστευσης της Ευρωπαϊκής ένωσης με βάση το πρότυπο ΕΛΟΤ ΕΝ ΙSΟ/ΙΕC 17024.
Αντίστοιχα για επιθεωρήσεις λεβήτων-συστημάτων θέρμανσης άνω των 100KW, συστημάτων κλιματισμού με κεντρικές μονάδες άνω των 40 KW, και φωτισμού άνω των 10 KW, η επιθεώρηση διεξάγεται από νομικό πρόσωπο, φορέα ενεργειακών επιθεωρήσεων, διαπιστευμένο από φορέα διαπίστευσης.
4. Στο άρθρο 2 και 5 ορίζονται 3 κατηγορίες ενεργειακών επιθεωρητών. Επιθεωρητές κτιρίων γενικώς, λεβήτων-συστημάτων θέρμανσης και συστημάτων κλιματισμού. Κρίνεται απαραίτητη η προσθήκη μιάς 4ης κατηγορίας, των επιθεωρητών μόνο κτιριακού κελύφους και φωτισμού που θα καλύψει τους αρχιτέκτονες και πολιτικούς μηχανικούς, οι οποίοι δεν ενδιαφέρονται να εκπαιδευτούν σε θέματα λεβήτων-συστημάτων θέρμανσης και συστημάτων κλιματισμού.
5. Στο άρθρο 5 ορίζεται ότι το μητρώο επιθεωρητών τηρείται, έναντι τέλους εγγραφής 150 Euro και ετήσιου τέλους διαχείρισης 100 Euro στο ΥΠΕΚΑ. Δεδομένου ότι οι επιθεωρητές πιστοποιούνται από διαπιστευμένους οργανισμούς πιστοποίησης προσώπων, κάθε οργανισμός, στα πλαίσια της διαπίστευσής του, υποχρεούται να τηρεί και να διαθέτει στον φορέα που τον διαπίστευσε (πχ. ΕΣΥΔ ), ενημερωμένα μητρώα των επιθεωρητών που έχει πιστοποιήσει, ο οποίος φορέας διαπίστευσης τα διαθέτει στο ΥΠΕΚΑ . Όσον αφορά το Αρχείο επιθεωρήσεων – πιστοποιητικών και εκθέσεων, αυτά τηρούνται υποχρεωτικά από τους επιθεωρητές στα πλαίσια των όρων πιστοποίησής τους και διατίθενται στο ΥΠΕΚΑ, για δε τα νομικά πρόσωπα τηρούνται στα πλαίσια των όρων διαπίστευσής τους στα φυλασσόμενα αρχεία τους, διατίθενται προς έλεγχο στο φορέα που τους διαπίστευσε (πχ. ΕΣΥΔ ) στα πλαίσια της επιτήρησής τους από αυτόν και στο ΥΠΕΚΑ σε περιπτώσεις ενστάσεων, καταγγελιών σύμφωνα με το άρθρο 9 και 10.
6. Στο άρθρο 11 ορίζεται ότι το εκπαιδευτικό πρόγραμμα καθορίζεται από το ΤΕΕ ενώ αυτό αναφέρεται το παράρτημα 1 του Προεδρικού Διατάγματος. Όταν σε νομοθέτημα υπάρχει πρόγραμμα εκπαίδευσης, τηρώντας αυτό ως βάση, το κάθε επιστημονικό ή άλλο ιδρύμα ή/και φορέας σχετικός με το αντικείμενο και όχι μόνο το ΤΕΕ, καταρτίζει το πρόγραμμα εκπαίδευσης, το οποίο αξιολογείται στα πλαίσια της πιστοποίησης των ενεργειακών επιθεωρητών από τους του διαπιστευμένους φορείς πιστοποίησης προσώπων. Σημειώνεται ότι η πρακτική εξάσκηση πρέπει να περιλαμβάνει αντίστοιχη επιτόπια επιθεώρηση σε κτίριο ή εγκατάσταση φωτισμού, θέρμανσης και κλιματισμού, ανάλογα με τη κατηγορία επιθεωρητή.
7. Στο άρθρο 13 καθορίζεται ότι με Υπουργική απόφαση ορίζονται οι αμοιβές για την διενέργεια των ενεργειακών επιθεωρήσεων, Πρέπει να σημειώσουμε, βασισμένοι στην εμπειρία μας στην εφαρμογή ενεργειακών επιθεωρήσεων από μέλη μας ότι η συζητούμενη τιμή του 1Euro/ m2 δεν έχει καμία σχέση με την πραγματικότητα, πόσο μάλλον με τις νομοθετημένες αμοιβές των μηχανικών. Όταν για ένα κτίριο γραφείων 250 m2 , χρειάστηκε επιτόπου για αποτύπωση, μετρήσεις και καταγραφή στοιχείων η συνδρομή 2 μηχανικών για 4 ώρες ο καθένας και για τους υπολογισμούς, έκδοση πιστοποιητικών και έκθεσης με υποδείξεις άλλη μία ημέρα εργασίας ενός μηχανικού, ήτοι συνολικά 2 ανθρωποημέρες μηχανικού, τότε η αποζημίωση με 250Euro ξεφεύγει από κάθε έννοια αξιοπρέπειας, και ουσιαστικά θα οδηγήσει στην απαξίωση της επιθεώρησης, με όλες τις αρνητικές συνέπειες επί της ουσίας και του σκοπού του όλου εγχειρήματος. Οι αμοιβές πρέπει να ορίζονται με γνώμονα την ιδιαιτερότητα και την πολυπλοκότητα κάθε κτιρίου ή συστήματος-εγκατάστασης με βάση τις νομοθετημένες αμοιβές των μηχανικών.!!

Δ. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ – ΣΥΝΟΨΗ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ

Συνοπτικά σας αναφέρουμε τις θέσεις της Ένωσης μας ως εξής:

• Οι Ενεργειακοί Επιθεωρητές να είναι εκπαιδευμένοι σύμφωνα με το σχετικό ΠΔ και πιστοποιημένοι από Διαπιστευμένους Φορείς από το ΕΣΥΔ σύμφωνα με το Πρότυπο ISO / IEC 17024
• Για την Ενεργειακή επιθεώρηση να χρησιμοποιούνται κτίρια αναφοράς. Σε αντίθετη περίπτωση απαιτείται αποτύπωση των Κτιρίων που θα είναι εξαιρετικά δαπανηρή για τους ιδιοκτήτες
• Οι Ενεργειακοί Επιθεωρητές να μην έχουν καμία εμπλοκή σε θέματα ενεργειακών μελετών, επίβλεψης και κατασκευής όχι μόνο στα κτίρια που οι ίδιοι επιθεωρούν αλλά και σε οποιοδήποτε άλλο κτίριο. Αυτό εξασφαλίζει την ακεραιότητα, τη διαφάνεια και την αξιοπιστία των πιστοποιήσεων. Σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση υπέχει ο κίνδυνος της συνδιαλλαγής.
• Στη κατηγορία Β΄ που αφορά κτίρια με επιφάνεια μεγαλύτερη των 1000m2 η επιθεώρηση γίνεται από ενεργειακούς επιθεωρητές Β΄ τάξης με 10χρονη εμπειρία που ταυτόχρονα ανήκουν σε Διαπιστευμένους Φορείς Επιθεώρησης σύμφωνα με το Πρότυπο ISO / IEC 17020.

Επιπρόσθετα προτείνουμε την επίσπευση της διαδικασίας υλοποίησης του προγράμματος
« ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΗΣΗ ΚΑΤ OIKON » στο οποίο, για την μεγαλύτερη διαφάνεια και καλύτερη εικόνα της κατάστασης των προς ένταξη στο πρόγραμμα κτιρίων, να προηγείται ο αντικειμενικός έλεγχος τρίτου μέρους, από φορείς ενεργειακής επιθεώρησης διαπιστευμένους από το ΕΣΥΔ.

Επί των ανωτέρω θα θέλαμε την δική σας άμεση παρέμβαση έτσι ώστε να ληφθούν υπόψη οι προτάσεις μας και να αποφευχθούν οι όποιες επιπλοκές στη εφαρμογή του ΚΕΝΑΚ, ιδιαίτερα σε θέματα που αποκλίνουν από αρχές ισότητας, ισονομίας, ανταγωνιστικότητας και διαφάνειας, όπως αυτά αρμόζουν σε μία Ευρωπαϊκά ευνομούμενη χώρα του 2010.

Για εκτενέστερη επεξήγηση του θέματος, θα επιθυμούσαμε μία σύντομη συνάντηση μαζί σας.

Με εκτίμηση

Για την Hellas Cert

Σ. Πελτέκης Ι. Δημητριάδης
Πρόεδρος Μέλος

#11 Σχόλιο Από ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΗΣ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΗΣ ΤΩΝ ΚΤΙΡΙΩΝ – Α.Π.Θ. (Δ.Μπίκας, Αικ. Ευμορφοπούλου, Δ.Αραβαντινός, Κ.Αξαρλή, Αικ.Τσικαλουδάκη, Θ.Θεοδοσίου) Στις 31 Ιανουάριος, 2010 @ 11:51

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΗΣ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΗΣ ΤΩΝ ΚΤΙΡΙΩΝ – Α.Π.Θ.
(Δ.Μπίκας, Αικ.Ευμορφοπούλου, Δ.Αραβαντινός, Κ.Αξαρλή, Αικ.Τσικαλουδάκη, Θ.Θεοδοσίου)

Σ’ αυτό το άρθρο καταγράφονται οι κλιματικές ζώνες, στις οποίες διαιρείται το σύνολο της ελληνικής επικράτειας. Ενώ όμως στον παρατιθέμενο χάρτη (χάρτης Β.1. νομός Αρκαδίας φαίνεται κατά το πεδινό του μέρος να εντάσσεται στη ζώνη Α’ και κατά το ορεινό στη ζώνη Γ’ στο συνοδευτικό πίνακα (πίνακας Β.2.) το σύνολο του νομού καταγράφεται στη ζώνη Γ’.

Προφανώς, απαιτείται ο κατάλληλος διαχωρισμός της γεωγραφικής έκτασης του νομού και προσδιορισμός εκείνων των περιοχών που θα ενταχθούν στη ζώνη Γ’ με την επισήμανση ότι το εδάφιο του σχεδίου που προβλέπει ένταξη στην αμέσως δυσμενέστερη ζώνη των περιοχών των ευρισκομένων σε υψόμετρο ανώτερο των 600 m δεν είναι δυνατόν να ισχύσει, διότι διαφορετικά μεγάλο τμήμα του νομού από παρερμηνεία του εδαφίου μπορεί να εκληφθεί ως ζώνη Β’ ή ζώνη Δ’.

#12 Σχόλιο Από Δημήτρης Μαντάς, Μηχανολόγος Μηχ.ΕΜΠ Στις 31 Ιανουάριος, 2010 @ 19:07

ΑΡΘΡΟ 6.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΙ 1 – 2.
Το υψόμετρο των 600μ δεν μπορεί να αποτελεί σταθερό κριτήριο για την υπαγωγή μιας περιοχής στην αμέσως δυσμενέστερη κλιματική ζώνη του νομού.

Αφού – υποτίθεται πως – θα διατεθούν βάσεις κλιματικών δεδομένων για όλη τη χώρα (τουλάχιστον για όλες τις βασικές πόλεις και κωμοπόλεις) γιατί να μην κρίνεται η υπαγωγή κάθε περιοχής στην κατάλληλη κλιματική ζώνη ανάλογα με τα κλιματικά της δεδομένα (μέσες θερμοκρασίες και ταχύτητα ανέμων) ?

Διαφορετικά, για μια περιοχή π.χ. χωρίς τοπικά κλιματικά δεδομένα αλλά με υψόμετρο μεγαλύτερο από 600μ, θα προκύπτει το φαινόμενο να εκπονείται ενεργειακή μελέτη αλλά και ακολούθως θέρμανση-κλιματισμός με τα στοιχεία του νομού (εν γένει ηπιότερα δηλαδή), αλλά ο έλεγχος ενεργειακής απόδοσης για την υπαγωγή σε ενεργειακή κλάση θα γίνεται με μια στάθμη αυστηρότερα κριτήρια !!!

Δημήτρης Μαντάς, Mηχανολόγος Mηχανικός Ε.Μ.Π.
M.Sc. University of Strathclyde, Glasgow, U.K.

#13 Σχόλιο Από Μ. ΚΤΕΝΙΑΔΑΚΗΣ Στις 31 Ιανουάριος, 2010 @ 19:56

Η φράση «από την επιφάνεια της θάλασσας» είναι – προφανώς – περιττή.