- Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας - http://www.opengov.gr/minenv -

Άρθρο 02: Χαρακτηρισμός και οριοθέτηση περιοχής και ζωνών

1. Χαρακτηρίζεται ως Εθνικό Πάρκο με την ονομασία «Εθνικός Δρυμός Παρνασσού», σύμφωνα με την παρ. 3 η του άρθρου 5 του Ν.3937/2011 (ΦΕΚ 60 Α΄), η χερσαία περιοχή του όρους Παρνασσού που βρίσκεται στην εκτός σχεδίου και εκτός ορίων οικισμών προ του 1923 και κάτω των 2000 κατοίκων των Δήμων α) Διστόμου – Αράχοβας – Αντίκυρας και Λεβαδέων της Περιφερειακής Ενότητας Βοιωτίας, β) Αμφίκλειας- Ελάτειας της Περιφερειακής Ενότητας Φθιώτιδας και γ) Δελφών της Περιφερειακής Ενότητας Φωκίδας, όπως τα όρια της φαίνονται στο πρωτότυπο διάγραμμα σε κλίμακα 1:50.000, που θεωρήθηκε από τον προϊστάμενο της Διεύθυνσης Τοπογραφικών Εφαρμογών με την ……. πράξη του και που αντίτυπό του σε φωτοσμίκρυνση δημοσιεύεται με το παρόν Προεδρικό Διάταγμα. Τα όρια του Εθνικού Πάρκου συμπίπτουν με τα εξωτερικά όρια Περιφερειακής Ζώνης (Ζώνη Γ΄) και περιγράφονται στο συνημμένο Παράρτημα, το οποίο αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του παρόντος Διατάγματος.
2. Εντός του Εθνικού Πάρκου, όπως οριοθετείται στην παράγραφο 1 του παρόντος άρθρου, οριοθετείται και χαρακτηρίζεται ως Περιοχή Απολύτου Προστασίας της Φύσης, σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 4 και την παρ. 1 του άρθρου 5 του Ν.3937/2011 (ΦΕΚ 60 Α), η κάτωθι περιοχή όπως τα όρια της φαίνονται στο πρωτότυπο διάγραμμα κλίμακας 1:50.000 , με εξαίρεση το υφιστάμενο επαρχιακό οδικό δίκτυο προς το χιονοδρομικό κέντρο Παρνασσού και σε πλάτος 5 μέτρων εκατέρωθεν του άξονα αυτού, και περιγράφονται στο συνημμένο Παράρτημα της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου και με την ειδικότερη ονομασία.
α) Περιοχή Απολύτου Προστασίας της Φύσης (Ζώνη Α-ΠΥΡΗΝΑΣ) (ΑΠΦ)
3.Εντός του Εθνικού Πάρκου, όπως οριοθετείται στην παράγραφο 1 του παρόντος άρθρου, οριοθετούνται και χαρακτηρίζονται ως Περιοχές Προστασίας της Φύσης σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 4 και την παρ. 2 του άρθρου 5 του Ν.3937/2011 (ΦΕΚ 60 Α΄), οι κάτωθι περιοχές, όπως τα όρια τους φαίνονται στο πρωτότυπο διάγραμμα κλίμακας 1:50.000 και περιγράφονται στο συνημμένο Παράρτημα της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου.
β ) Περιοχές Προστασίας της φύσης (Ζώνες Β) με τις ειδικότερες ονομασίες :
β1) Περιοχή ανωδασικών εκτάσεων- Αισθητικό Δάσος Τιθορέας (ΠΦ1)
β2) Δάσος μαύρης πεύκης ΄Αμπλιανης(ΠΦ2)
β3) Δάσος μαύρης πεύκης Αμφίκλειας-Πολύδροσο(ΠΦ3)
β4) Δάσος Βάργιαννης-Γερόλεκκας(ΠΦ4)
β5) Ευρύτερη Περιοχή Δελφών (ΠΦ5)
β6) Κορυφή Τσούκα(ΠΦ6)
β7) Κορυφή Ξεροβούνι (ΠΦ7)
4. Εντός του Εθνικού Πάρκου, όπως οριοθετείται στην παράγραφο 1 του παρόντος άρθρου, οριοθετούνται και χαρακτηρίζονται ως Προστατευόμενοι Φυσικοί Σχηματισμοί σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 4 και την παρ. 5 του άρθρου 5 του Ν.3937/2011 (ΦΕΚ 60 Α΄), οι κάτωθι περιοχές, όπως τα όρια τους φαίνονται ενδεικτικά στο πρωτότυπο διάγραμμα κλίμακας 1:50.000 και περιγράφονται στο συνημμένο Παράρτημα της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου.
γ)Προστατευόμενοι φυσικοί σχηματισμοί (Ζώνες Β) με τις ειδικότερες ονομασίες :
γ1) Συστάδα paeonia parnassica Κάστρο(ΦΣ1)
γ2) Συστάδα paeonia parnassica Σκιαδοράχη(ΦΣ2)
5. Η Περιοχή του Εθνικού Πάρκου, εκτός των ως άνω περιοχών Απολύτου Προστασίας, Προστασίας της Φύσης και Προστατευόμενων Φυσικών Σχηματισμών αναφέρεται ως Περιφερειακή Ζώνη ( Ζώνη Γ).

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα (Ανοιχτό | Κλείσιμο)

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα Στο "Άρθρο 02: Χαρακτηρισμός και οριοθέτηση περιοχής και ζωνών"

#1 Σχόλιο Από Παναγιώτης Κανελλόπουλος Στις 9 Μάιος, 2012 @ 09:20

Αναρωτιέμαι με ποια επιστημονικά κριτήρια επιλέγεται να καθορισθεί ως Περιοχή Απολύτου Προστασίας της Φύσης (Ζώνη Α-ΠΥΡΗΝΑΣ)(ΑΠΦ)ένα δάσος κατατεμαχισμένο από ασφαλτόδρομους υψηλής κυκλοφορίας οι οποίοι μάλιστα τον χειμώνα αποχιονίζονται συστηματικά εντείνοντας τον διαμελισμό.
Αντίθετα επιλέγεται να καταταγεί στη Β Ζώνη Προστασίας η Περιοχή ανωδασικών εκτάσεων- Αισθητικό Δάσος Τιθορέας (ΠΦ1). Δηλαδή η αλπική ζώνη του Παρνασσού που αυτή τη στιγμή είναι εξ ορισμού το πιό ευαίσθητο τμήμα το βουνού και το τελευταίο παρθένο κομμάτι του. Η συγκεκριμένη ζώνη περιλαμβάνει όλες τις ψηλές κορυφές του βουνού (Λιάκουρα, Γεροντόβραχο, Τσάρκο, Μαύρα Λιθάρια, Τούμπα, κλπ). Περιλαμβάνει ή ίδια περιοχή την εξαιρετικά ευαίσθητη και μοναδική χαράδρα της Βελίτσας με τα παρακλάδια της.
Κατά τη γνώμη μου η Περιοχή ανωδασικών εκτάσεων- Αισθητικό Δάσος Τιθορέας θα έπρεπε να αποτελεί τον πυρήνα ή μέρος του πυρήνα του Εθνικού Δρυμού Παρνασσού.

#2 Σχόλιο Από Παναγιώτης Κανελλόπουλος Στις 9 Μάιος, 2012 @ 09:52

Να αφαιρεθεί η προμετωπίδα-επιφύλαξη της παραγράφου Β ή οποία αναφέρει ότι:
«Β. Με την επιφύλαξη των διατάξεων της παρ.4 του άρθρου 9 του Ν.3937/2011 ισχύουν τα ακόλουθα»
Η επιφύλαξη αυτή επιτρέπει την ανάπτυξη χιονοδρομικού κέντρου μέσα στη Περιοχή ανωδασικών εκτάσεων- Αισθητικό Δάσος Τιθορέας (ΠΦ1). Δηλαδή στην αλπική ζώνη του Παρνασσού που αυτή τη στιγμή είναι εξ ορισμού το ποιό ευαίσθητο τμήμα το βουνού και το τελευταίο παρθένο κομμάτι του. Η Περιοχή ανωδασικών εκτάσεων- Αισθητικό Δάσος Τιθορέας (ΠΦ1) θα έπρεπε να είναι το κύριο μέρος του πυρήνα του Εθνικού Δρυμού Παρνασσού και όχι να αφήνονται παραθυράκια καταστροφής της.

#3 Σχόλιο Από ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΜΥΛΩΝΑΣ Στις 10 Μάιος, 2012 @ 08:58

Η μη επισύναψη των χαρτών δεν μου επιτρέπει να πάρω θέση επί της οριοθέτησης των περιοχών.
Πάντως έζησα πολλά χρόνια στην περιοχή και διαπίστωσα την διαχρονική καταπάτηση του οικοσυστήματος και την εξάπλωση χωρίς κανόνες σε όλη την έκταση δραστηριοτήτων πάσης φύσεως, όπως εξόρυξη, οικοδόμηση, πίστες αυτοκινήτων 4Χ4, ακόμα και ανεξέλεγκτη συλλογή μανιταριών ή βοτάνων κλπ.
Η Ελλάδα έχει πλήθος περιοχών για οικοδομική, κτηνοτροφική και γεωργική εκμετάλλευση. Βλέπουμε παντού εγκατάλειψη κάμπων ή αγρών ή πώληση τους για οικοπεδοποίηση (βλ. εύκολος πλουτισμός).
Επομένως είναι καιρός να δημιουργήσουμε και να προστατεύσουμε τους δρυμούς, τα πάρκα και τους χώρους ανεκτίμητης κληρονομιάς. Πρέπει επομένως με το παρόν να ενταχθεί στο σύστημα απολύτου προστασίας το μέγιστο των ευαίσθητων περιοχών με τρόπο που να αποτελούν και ενιαίο και όχι κατακερματισμένο σύνολο, που θα είναι και δύσκολα εποπτευόμενο. Η πληθώρα των νόμιμων ή παράνομων δασικών δρόμων πρέπει να ελεχθεί με μπάρες και να πάρχουν σε καίρια σημεία ενημερωτικές πινακίδες.

#4 Σχόλιο Από Άγγελος Κακλαμάνης Στις 12 Μάιος, 2012 @ 09:52

Η ύπαρξη χαρτών θα διευκόλυνε πολύ τη διαβούλευση. Μπορείτε να επανέλθετε;

#5 Σχόλιο Από Ζέππος Δημήτριος Στις 14 Μάιος, 2012 @ 17:38

Πρότασή μου:
Το ΑΠΦ του Δυτικού Παρν. και προς Νότια να επεκταθεί και να φθάσει μέχρι τις πηγές στο Κρόκι και μέχρι την Παναγιά. Από το Κορύκειον..να κατέβει μέχρι να αγγίξει τον χωματόδρομο.
Προς τα Δυτικά: αν δεν θέλετε τα Καλάνια μέσα μην τα βάζετε αλλά πρέπει να περιέχωνται τα: πηγάδι Παναγιάς, πηγάδι Μετόχι, και περιοχή Αγ. Νικόλαος. Ποιο πάνω να επεκταθεί στην Καμινόραχη και να φθάνει μέχρι το Κολοβατιανό πηγάδι.

#6 Σχόλιο Από ΚΟΝΤΟΓΙΑΝΝΗΣ ΝΙΚΟΣ Στις 23 Μάιος, 2012 @ 17:47

Οι περιοχές από Μεγάλη βρύση, Καλάνια, Κρόκι, Αγ. Τριάδα, Κωρύκειον Άνδρο να χαρακτηριστούν Γ΄ Ζώνη εκτός πυρήνα, δεδομένου του αγροτικού χαρακτήρα της περιοχής και των πολλών ιδιόκτητων καλλιεργήσιμων εκτάσεων, όπως προκύπτει τόσο από τους χάρτες όσο και από αεροφωτογραφίες της εν λόγο περιοχής .
Είναι αδιανόητο οι άνθρωποι αυτοί να στερούνται της δυνατότητα, που δίδεται μόνο στη Γ΄ Ζώνη, της κατασκευής αγροτικής αποθήκης.

#7 Σχόλιο Από ΚΟΝΤΟΓΙΑΝΝΗΣ ΝΙΚΟΣ Στις 23 Μάιος, 2012 @ 19:32

Θεωρώ επίσης αδιανόητο ο δρυμός να εφάπτεται του σχεδίου πόλης των Δελφών, δημιουργώντας προβλήματα σε μελλοντικές επεκτάσεις του σχεδίου πόλης, την ώρα που σε όμορους οικισμούς δημιουργούνται συνθήκες ανάπτυξης από την πιθανή εφαρμογή της πρότασης, με χιλιάδες στρέμματα οικοδομήσιμα . Είναι προφανές ότι σκοπός , είναι ο μαρασμός και κατ επέκταση η εξαφάνιση από τον χάρτη της πόλης των Δελφών.

#8 Σχόλιο Από ΑΝΔΡΕΑΣ ΣΕΦΕΡΛΗΣ Στις 25 Μάιος, 2012 @ 22:27

Τμημα της περιοχης του πυρηνα καταλαμβανει ηδη ανεπτυγμενες οικιστικα περιοχες στη θεση Τροιζηνικος Λιβαδιου Αραχωβας.
Δεν οριοθετουνται ζωνες τουριστικης αναπτυξης

#9 Σχόλιο Από ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΜΟΛΙΩΤΗΣ – ΠΡΟΕΔΡΟΣ Τ.Κ.ΠΟΛΥΔΡΟΣΟΥ ΔΗΜΟΥ ΔΕΛΦΩΝ Στις 27 Μάιος, 2012 @ 14:11

To Τοπικό Συμβούλιο της Τ.Κ. Κοινότητας Πολυδρόσου Δήμου Δελφών με την αριθμ. 4/14/27.5.2012 ομόφωνη Απόφασή του, προτείνει την τροποποίηση του σχετικού άρθρου, σύμφωνα με τα κάτωθι :

Η αρχική οριοθέτηση του Εθνικού Δρυμού Παρνασσού, με επέκταση των ορίων (του πυρήνα και της περιμετρικής ζώνης), έγινε βάσει της Κ.Υ.Α. του 2009. Σε αυτή την οριοθέτηση τόσο ο οικισμός της Πολυδρόσου όσο και της Άνω Πολυδρόσου είχαν τεθεί εκτός των ορίων του Εθνικού Δρυμού (ήτοι εκτός της οριογραμμής της περιμετρικής ζώνης).

Με το νέο Π.Δ. καθορίζονται νέα όρια του Εθνικού Πάρκου Παρνασσού με τρεις (3) ζώνες προστασίας. Στη νέα αυτή οριοθέτηση, η οποία είναι χωρίς συντεταγμένες, και οι δύο οικισμοί της Κοινότητάς μας (Πολυδρόσου – Άνω Πολυδρόσου) εντάσσονται εντός της Γ και Β ζώνης αντίστοιχα. Η ένταξη αυτή είναι αναίτια, αδικαιολόγητη και μεροληπτική εις βάρος μας, μιας και οικισμοί όμορων Κοινοτήτων εξαιρούνται του Πάρκου. Δημιουργεί δε σοβαρά προβλήματα στον αναπτυξιακό και τουριστικό μας προσανατολισμό, επηρρεάζει αρνητικά την οικονομική και κοινωνική ζωή των κατοίκων μας, μηδενίζει κάθε προοπτική οικοδομικής και οικιστικής ανάπτυξης και καταστρέφει σημαντικά περιουσιακά στοιχεία στις παρακάτω ζωτικής σημασίας περιοχές της Κοινότητάς μας, οι οποίες πρέπει να εξαιρεθούν της ένταξης στα προτεινόμενα όρια του Πάρκου :

1. ΟΙΚΙΣΜΟΣ ΑΝΩ ΠΟΛΥΔΡΟΣΟΥ: Περιλαμβάνεται και τέμνεται από τη (Β) Ζώνη Προστασίας Φύσης, το δε τμήμα της ΠΦ3 προς την πλευρά του οικισμού, που ορίζεται από την οριογραμμή των συνόρων μεταξύ της Δ.Κ. Αμφίκλειας – Τ.Κ. Πολυδρόσου και του δρόμου από Άνω Πολύδροσο μέχρι διασταύρωση με δρόμο από Αμφίκλεια, περιλαμβάνει περιοχές Κοινότητας Πολυδρόσου (Μεγάλη Τούφα, Μικρή Τούφα, Αγνάντιο Λιθάρι, Κορομηλιά, Προφ. Ηλίας, Σταυρός, Κανάβια, Ψηλός Σταλός, Κεθρόλακα, Λάκα Μαρρέ, Λάκα Παπανικολέικη), όπου ευρίσκονται ιδιοκτησίες με οικοδομές και καλλιεργήσιμα χωράφια κατοίκων της Πολυδρόσου, εκεί δε αναπτύσσονται ανάλογες δραστηριότητες από πολλά χρόνια. Δεν είναι δυνατόν η περιοχή αυτή να ενταχθεί στη (Β) ζώνη και πρέπει να εξαιρεθεί. Το υπόλοιπο τμήμα της ΠΦ3 προς την πλευρά της Αμφίκλειας μπορεί να παραμείνει ως έχει γιατί εκεί δεν περιέχονται ιδιοκτησίες ούτε ασκούνται παρόμοιες δραστηριότητες.

2. ΟΙΚΙΣΜΟΣ ΠΟΛΥΔΡΟΣΟΥ: Η εξωτερική οριογραμμή της (Γ) Περιφερειακής Ζώνης διέρχεται και τέμνει τον οικισμό και δημιουργεί άνισες αντιμετωπίσεις στις ιδιοκτησίες ένθεν και ένθεν της οριογραμμής μέσα στην ίδια Κοινότητα μέχρι να ολοκληρωθεί το ΣΧΟΟΑΠ του τ. Δήμου Παρνασσού, το οποίο έχει ανατεθεί και εκτελείται από το Δήμο Δελφών. Ο οικισμός μέχρι τα όρια επέκτασης του Σχεδίου Πόλεως πρέπει να εξαιρεθεί από τη (Γ) ζώνη, η οποία πρέπει να ξεκινάει πάνω από τη Μεγάλη Ράχη και τις οικίες στην ιδιοκτησία Ανδρέου και το δρόμο προς Άνω Πολύδροσο.

#10 Σχόλιο Από Σύνδεσμος Μεταλλευτικών Επιχειρήσεων Στις 1 Ιούνιος, 2012 @ 19:12

Η προτεινόμενη πολύ σημαντική επέκταση των ορίων του νέου Εθνικού Πάρκου Παρνασσού που καταλαμβάνει έκταση υπερδεκαπλάσια του παλιού Εθνικού Δρυμού μειώνει δραματικά τις δυνατότητες εκμετάλλευσης του βωξιτικού αποθεματικού της περιοχής στερώντας πολύτιμους πόρους από την τοπική κοινωνία και τη χειμαζόμενη Εθνική Οικονομία, αγνοώντας την Εθνική Πολιτική Αξιοποίησης των ορυκτών πρώτων υλών.

#11 Σχόλιο Από Θεόδωρος Βελλής Στις 3 Ιούνιος, 2012 @ 19:01

Παρακαλώ πολύ να ληφθεί υπόψη η ομόφωνη απόφαση (αριθμ. 4/14/27.5.2012) του Τοπικού Συμβουλίου της Τ.Κ. Κοινότητας Πολυδρόσου Δήμου Δελφών η οποία αναφέρει τα κάτωθι:

Η αρχική οριοθέτηση του Εθνικού Δρυμού Παρνασσού, με επέκταση των ορίων (του πυρήνα και της περιμετρικής ζώνης), έγινε βάσει της Κ.Υ.Α. του 2009. Σε αυτή την οριοθέτηση τόσο ο οικισμός της Πολυδρόσου όσο και της Άνω Πολυδρόσου είχαν τεθεί εκτός των ορίων του Εθνικού Δρυμού (ήτοι εκτός της οριογραμμής της περιμετρικής ζώνης).

Με το νέο Π.Δ. καθορίζονται νέα όρια του Εθνικού Πάρκου Παρνασσού με τρεις (3) ζώνες προστασίας. Στη νέα αυτή οριοθέτηση, η οποία είναι χωρίς συντεταγμένες, και οι δύο οικισμοί της Κοινότητάς μας (Πολυδρόσου – Άνω Πολυδρόσου) εντάσσονται εντός της Γ και Β ζώνης αντίστοιχα. Η ένταξη αυτή είναι αναίτια, αδικαιολόγητη και μεροληπτική εις βάρος μας, μιας και οικισμοί όμορων Κοινοτήτων εξαιρούνται του Πάρκου. Δημιουργεί δε σοβαρά προβλήματα στον αναπτυξιακό και τουριστικό μας προσανατολισμό, επηρρεάζει αρνητικά την οικονομική και κοινωνική ζωή των κατοίκων μας, μηδενίζει κάθε προοπτική οικοδομικής και οικιστικής ανάπτυξης και καταστρέφει σημαντικά περιουσιακά στοιχεία στις παρακάτω ζωτικής σημασίας περιοχές της Κοινότητάς μας, οι οποίες πρέπει να εξαιρεθούν της ένταξης στα προτεινόμενα όρια του Πάρκου :

1. ΟΙΚΙΣΜΟΣ ΑΝΩ ΠΟΛΥΔΡΟΣΟΥ: Περιλαμβάνεται και τέμνεται από τη (Β) Ζώνη Προστασίας Φύσης, το δε τμήμα της ΠΦ3 προς την πλευρά του οικισμού, που ορίζεται από την οριογραμμή των συνόρων μεταξύ της Δ.Κ. Αμφίκλειας – Τ.Κ. Πολυδρόσου και του δρόμου από Άνω Πολύδροσο μέχρι διασταύρωση με δρόμο από Αμφίκλεια, περιλαμβάνει περιοχές Κοινότητας Πολυδρόσου (Μεγάλη Τούφα, Μικρή Τούφα, Αγνάντιο Λιθάρι, Κορομηλιά, Προφ. Ηλίας, Σταυρός, Κανάβια, Ψηλός Σταλός, Κεθρόλακα, Λάκα Μαρρέ, Λάκα Παπανικολέικη), όπου ευρίσκονται ιδιοκτησίες με οικοδομές και καλλιεργήσιμα χωράφια κατοίκων της Πολυδρόσου, εκεί δε αναπτύσσονται ανάλογες δραστηριότητες από πολλά χρόνια. Δεν είναι δυνατόν η περιοχή αυτή να ενταχθεί στη (Β) ζώνη και πρέπει να εξαιρεθεί. Το υπόλοιπο τμήμα της ΠΦ3 προς την πλευρά της Αμφίκλειας μπορεί να παραμείνει ως έχει γιατί εκεί δεν περιέχονται ιδιοκτησίες ούτε ασκούνται παρόμοιες δραστηριότητες.

2. ΟΙΚΙΣΜΟΣ ΠΟΛΥΔΡΟΣΟΥ: Η εξωτερική οριογραμμή της (Γ) Περιφερειακής Ζώνης διέρχεται και τέμνει τον οικισμό και δημιουργεί άνισες αντιμετωπίσεις στις ιδιοκτησίες ένθεν και ένθεν της οριογραμμής μέσα στην ίδια Κοινότητα μέχρι να ολοκληρωθεί το ΣΧΟΟΑΠ του τ. Δήμου Παρνασσού, το οποίο έχει ανατεθεί και εκτελείται από το Δήμο Δελφών. Ο οικισμός μέχρι τα όρια επέκτασης του Σχεδίου Πόλεως πρέπει να εξαιρεθεί από τη (Γ) ζώνη, η οποία πρέπει να ξεκινάει πάνω από τη Μεγάλη Ράχη και τις οικίες στην ιδιοκτησία Ανδρέου και το δρόμο προς Άνω Πολύδροσο.

#12 Σχόλιο Από ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ & ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ και ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΡΝΙΘΟΛΟΓΙΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ Στις 4 Ιούνιος, 2012 @ 11:11

1. Η Ζώνη Α, που σημαντικό μέρος της αποτελούσε τον πυρήνα του Εθνικού Δρυμού, είναι πλέον περικυκλωμένη από ανθρώπινες δραστηριότητες. Με τον τρόπο της οριοθέτησης που έχει ακολουθηθεί στο σχέδιο ΠΔ δεν υφίσταται μεταβατική ζώνη του καθεστώτος προστασίας, αλλά απότομη μετάβαση από τη Ζώνη Γ στη Ζώνη Α, η οποία είναι αναμενόμενο ότι θα περιορίσει σημαντικά τη δυνατότητα εφαρμογής των μέτρων προστασίας στη ζώνη Α και θα προκαλεί σύγχυση.

Προτείνεται η διαμόρφωση της Ζώνης Β η οποία θα αφορά σε μη κατοικημένες εκτάσεις περιμετρικά της Ζώνης Α και ειδικά προς τα Δ και ΒΔ, ώστε να ενωθεί με την Ζώνη Β στο Γερολέκκα και να συμπεριληφθεί η περιοχή της Αγροστήλιας. Οι εκτάσεις αυτές που προτείνονται να ενταχθούν σε ζώνη Β διαθέτουν υψηλή ποικιλότητα πανίδας (βλέπε ΕΠΜ). Αυτή η επέκταση δεν αναμένεται να θίγει ήπιου χαρακτήρα ανθρώπινες δραστηριότητες, όπως η παραδοσιακή γεωργία και η εκτατική κτηνοτροφία, αλλά θα τις εντάσσει σε ένα διαχειριστικό πλαίσιο, ώστε να συμβάλλουν στη διατήρηση της βιοποικιλότητας και εντός της Ζώνης Α.
Επίσης,σε όσες εκτάσεις περιφερειακά της Ζώνης Α δεν είναι δυνατό να ενταχθούν σε ζώνη Β, προτείνεται τουλάχιστον η απαγόρευση της θήρας, ώστε να μη θίγονται οι σκοποί προστασίας της πανίδας εντός της Ζώνης Α. Συγκεκριμένα, προτείνεται να μην επιτραπεί η θήρα σε τμήματα της Ζώνης Γ που εισέρχονται στη Ζώνη Α, όπως για παράδειγμα, στις περιοχές Αχλαδόκαμπος, Σκαμνός, Έλατος και δυτικά στη θέση Αυλάκια.

2. Οι περιοχές των κορυφών του Παρνασσού (Λιάκουρα κλπ) είναι περιοχές προτεραιότητας για την προστασία της φύσης και θα πρέπει οπωσδήποτε να θεσμοθετηθούν ως Ζώνη Α και όχι Β, επειδή τεκμηριωμένα:
– αποτελούν περιοχές τροφοληψίας για τα προστατευόμενα και απειλούμενα είδη αρπακτικών του Παρνασσού και βρίσκονται σε άμεση γειτνίαση με περιοχές αναπαραγωγής τους (όπως αναφέρεται στην ΕΠΜ και στη σχετική εγκεκριμένη από το ΥΠΕΚΑ μελέτη της ΖΕΠ)
– αποτελούν χώρους αναπαραγωγής για πολλά είδη μεταναστευτικών και επιδημητικών ειδών ορνιθοπανίδας (όπως παραπάνω),
– αποτελούν εκτάσεις στις οποίες έχει διαπιστωθεί στο πλαίσιο ερευνητικών προγραμμάτων (Τμήμα Βιολογίας του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών) ότι φιλοξενούν πληθυσμούς πολλών ενδημικών, σπάνιων και απειλούμενων φυτών, όπως αυτά αναγνωρίζονται και προστατεύονται στο Παραρτήμα Ι της Οδηγίας 92/43/ΕΟΚ, στο Βιβλίο Ερυθρών Δεδομένων των Σπανίων και Απειλουμένων Φυτών της Ελλάδας και στο ΠΔ 67/1981 κ.ά.).

Αυτές οι πλέον ορεινές περιοχές δέχονται ήδη τις δυσμενείς επιπτώσεις πλήθους επισκεπτών του Παρνασσού τους χειμερινούς μήνες και εξαιτίας της μη προστασίας τους στο παρελθόν διαθέτουν ήδη αυξημένη προσβασιμότητα που διαμορφώνει συνθήκες αλλοίωσης των φυσικών χαρακτηριστικών τους. Παρόλα αυτά,δεν διαθέτουν ιδιοκτησιακούς ή άλλους προφανείς λόγους για να μην ορισθούν ως περιοχές απόλυτης προστασίας και ως εκ τούτου κατά προτεραιότητα θα πρέπει να ορισθούν ως ζώνη Α. Η εκτατική κτηνοτροφία που ασκείται σε τμήμα των υποαλπικών εκτάσεων του Παρνασσού μπορεί να συνεχισθεί εντός της ζώνης Β, όπως ήδη προβλέπει το σχέδιο ΠΔ, και τα τυχόν προβλήματα ύπαρξης νόμιμων κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων (μαντριά) θα μπορούσαν να αντιμετωπιστούν με την πρόβλεψη κάποιων ανταποδοτικών μέτρων, π.χ. να κατασκευαστούν μαντριά σε άλλες γειτονικές θέσεις, αλλά εντός της Ζώνης Γ.

3. Το χιονοδρομικό κέντρο Παρνασσού, το οποίο δυστυχώς λειτουργεί εδώ και χρόνια παράτυπα χωρίς την έγκριση περιβαλλοντικών όρων, έχει ήδη καταλάβει σημαντικές εκτάσεις ενδιαιτημάτων για τη χλωρίδα και την πανίδα. Μέσω της πρόσφατης νομιμοποίησης της παράνομης παραχώρησης εκτάσεων, όπως για παράδειγμα το Ρέμα Αλοκαίτικο, το χιονοδρομικό κέντρο δραστηριοποιείται σε περιοχή για την οποία έχει τεκμηριωμένα υποδειχθεί ότι διαθέτει πληθυσμούς σπάνιων ενδημικών φυτών. Το σχέδιο ΠΔ εντάσσει μόνο τμήμα της κοιλάδας Αρνόβρυσης – Αλοκαΐτικου σε ζώνη Β (προτείνεται η ζώνη αυτή να επεκταθεί ως τις κορυφές της Αρνόβρυσης) και ορίζει ότι εντός τους θα ισχύουν οι όροι προστασίας της φύσης στη ζώνη Β, αλλά δυστυχώς εγκυμονούν κίνδυνοι υποβάθμισης στο μεσοδιάστημα δημοσίευσης του παρόντος. Προτείνεται λοιπόν στο Άρθρο 7 των Μεταβατικών Διατάξεων, να καταργηθεί η παρ.3 και να επαναδιατυπωθεί με τέτοιο τρόπο, ώστε να μην δύναται να εξαιρεθούν έργα τα οποία θα αντίκεινται στις διατάξεις του παρόντος εντός των ορίων του χιονοδρομικού, για τα οποία είτε έχουν ήδη εκδοθεί περιβλλοντικοί όροι, είτε θα έχουν εκδοθεί ως την ημερομηνία δημοσίευσης του παρόντος Διατάγματος. Με την ρύθμιση αυτή θα διαφυλαχθεί τουλάχιστον η ακεραιότητα των παρθένων ακόμη αυτών οικοσυστημάτων, έως ότου καταφέρει να συμμορφωθεί το χιονοδρομικό με το καθεστώς προστασίας και αποκτήσει περιβαλλοντικούς όρους.

#13 Σχόλιο Από ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗΣ ΧΙΟΝΟΔΡΟΜΙΑΣ Στις 4 Ιούνιος, 2012 @ 11:24

Αξιότιμες Κυρίες
Αξιότιμοι Κύριοι,
Ο Ελληνικός Σύλλογος Τουριστικής Χιονοδρομίας ιδρύθηκε το 2003 από ερασιτέχνες χιονοδρόμους, με σκοπό τη βελτίωση της κατάστασης της τουριστικής χιονοδρομίας στην Ελλάδα. Στα μέλη του περιλαμβάνονται και επιστήμονες με ειδικές γνώσεις σε θέματα ανάπτυξης χιονοδρομικών και συνοδών έργων, ειδικούς για το περιβάλλον κ.λ.π.
(Η Ιστοσελίδα του Συλλόγου είναι: [1] )

Ο σύλλογος μας μελετώντας το υπό διαβούλευση Π.Δ., κρίνει ότι υπάρχουν μία σειρά θεμάτων σε σχέση με την χιονοδρομία που θα έπρεπε να μελετηθούν περαιτέρω και να εμπεριέχονται στο υπό διαβούλευση κείμενο .
Παραθέτουμε επιγραμματικά κάποια από αυτά (τα οποία δεν αναλύουμε για λόγους οικονομίας χώρου, αλλά σε δεύτερο χρόνο μπορούμε να εμβαθύνουμε σε αυτά).

Η χιονοδρομία στον Παρνασσό (εντός των ορίων του μελλοντικού Εθνικού Πάρκου) ξεκίνησε αρκετές δεκαετίες πριν την κατασκευή των υπαρχουσών υποδομών (τηρουμένων των αναλογιών της κάθε εποχής). Θεωρούμε ότι είναι μία δραστηριότητα άρρηκτα συνδεδεμένη με τον ορεινό του όγκο και ότι εκτός από σημαντικό πόλο οικονομικής ανάπτυξης, είναι συμβατή με την ύπαρξη του Εθνικού Δρυμού ή του Εθνικού Πάρκου και μπορεί να συμβάλει στην ανάδειξη και προστασία του φυσικού πλούτου παράλληλα με τις αθλητικές δραστηριότητες αναψυχής (μπορούμε να βρούμε πολλά ανάλογα παραδείγματα στο εξωτερικό).
Η εκτίμηση μας από το υφιστάμενο σχέδιο του Π.Δ. είναι ότι θα την οδηγήσει μακροπρόθεσμα σε μαρασμό περιορίζοντας την στις υφιστάμενες υποδομές της που σχεδιάστηκαν και δημιουργήθηκαν κάτω από εντελώς διαφορετικά δεδομένα από τα σημερινά.
Εκτίμησή μας είναι ότι η Χιονοδρομία μπορεί και πρέπει να συνυπάρχει μέσα στα πλαίσια του μελλοντικού προστατευόμενου Εθνικού Πάρκου. Η εμπειρία αντίστοιχων Πάρκων και Δρυμών στο εξωτερικό (Άλπεις ,Β. Αμερική) υποδηλώνει την αρμονική σχέση η οποία μπορεί να θεσπιστεί μεταξύ της Χιονοδρομίας και του Περιβάλλοντος.
Θα πρέπει κάποιος να βγάλει από το μυαλό του την εικόνα των έντονων παρεμβάσεων του παρελθόντος (μαζική κοπή δένδρων, μεγάλες κτιριακές εγκαταστάσεις) στην καρδιά του ορεινού όγκου.
Με τη σημερινή τεχνολογία και τεχνογνωσία και την ευαισθητοποίηση απέναντι στο περιβάλλον μεγάλου τμήματος του πληθυσμού είναι εφικτό με ήπιες παρεμβάσεις να ενταχθεί η χιονοδρομία εντός ενός προστατευόμενου περιβαλλοντικά πεδίου.

Πρότασή μας είναι στη ΖΩΝΗ Β, και πιο συγκεκριμένα εντός της Αλπικής ζώνης όπου δεν υπάρχουν δένδρα, να προβλέπεται και επιτρέπεται η δυνατότητα ήπιων χιονοδρομικών παρεμβάσεων. Η δυνατότητα αυτή εξασφαλίζει μια πιθανή μελλοντική επέκταση του χιονοδρομικού πεδίου που θα καθιστούσε το υφιστάμενο Χιονοδρομικό Κέντρο βιώσιμο χωρίς τον κίνδυνο κλεισίματος του, γεγονός που θα είχε ως αποτέλεσμα την κοινωνική και οικονομική υποβάθμιση της ευρύτερης περιοχής.

Κρίνοντας από ανάλογα παραδείγματα στο εξωτερικό, θεωρούμε ότι μερικά υποτμήματα της περιοχής με χαρακτηρισμό ΠΦ1 (Περιοχή ανωδασικών εκτάσεων- Αισθητικό Δάσος Τιθορέας) που βρίσκονται στην ΖΩΝΗ-Β, σε τοποθεσίες που δεν επηρεάζουν δασικές εκτάσεις, με ανάπτυξη κωνοφόρων, διαθέτουν τα απαιτούμενα χαρακτηριστικά ώστε να προβλεφθούν για την ανάπτυξη μελλοντικής χιονοδρομικής δραστηριότητας. Οι περιοχές αυτές είναι όμορες με κάποιες που ανήκουν στην ίδια ζώνη προστασίας και βρίσκονται εντός της ζώνης του υφιστάμενου χιονοδρομικού κέντρου. Είναι επίσης όμορες με άλλες δασικές εκτάσεις χαμηλότερου υψομέτρου, που ανήκουν στην ΖΩΝΗ-Γ, οι οποίες είναι ακατάλληλες για χιονοδρομική χρήση όχι μόνο λόγω υψομέτρου, αλλά και διότι απαιτείται η αποψίλωση αρκετών δέντρων που δεν μας βρίσκει σύμφωνους.
Δημιουργούνται επίσης σε εμάς ερωτήματα σε σχέση με την «αναγκαστική» διατήρηση του υφιστάμενου δρόμου που οδηγεί στα χιονοδρομικά κέντρα που διέρχεται από την κύρια ζώνη προστασίας (ΖΩΝΗ Α) η στα όρια αυτής. Θα ήταν επιθυμητή η εξεύρεση εναλλακτικών τρόπων πρόσβασης των χιονοδρόμων προς την χιονοδρομική έκταση ώστε να μην διακόπτεται η συνέχεια της ζώνης Α που αποτελεί τον πυρήνα του μελλοντικού Εθνικού Πάρκου.

Για τον ΕΣΤΟΥΧ,
Αλέξης Μαγκριώτης, ……………………. Όλγα Κοτσίνα,
Αντιπρόεδρος ΔΣ ………………………. Πρόεδρος ΔΣ
6945 774522…………………………… 6972 712444
e mail: [2]

#14 Σχόλιο Από Παναγιώτης Σιδηρόπουλος Στις 4 Ιούνιος, 2012 @ 12:16

Παρακαλώ πολύ να ληφθεί υπόψη η απόφαση τού Τ.Κ.ΠΟΛΥΔΡΟΣΟΥ ΔΗΜΟΥ ΔΕΛΦΩΝ, όπως αναρτήθηκε παραπάνω, από τον πρόεδρο ΝΙΚΟΛΑΟ ΜΟΛΙΩΤΗ, την 27 Μαΐου 2012.

#15 Σχόλιο Από Παύλος Αθανάσιος Στις 4 Ιούνιος, 2012 @ 12:22

Είναι γενικώς παραδεκτό ότι η εξόρυξη και εκμετάλλευση των ορυκτών πρώτων υλών συμβάλλει τα μέγιστα στην διασφάλιση ενός υψηλού βιοτικού επιπέδου ζωής των ανθρώπων και την δημιουργία ανταγωνιστικής οικονομίας και νέων θέσεων εργασίας ειδικά σε εποχές σαν και αυτή
Λαμβάνοντας υπ όψιν την παραγωγή ορυκτών πρώτων υλών εντός των πλαισίων της βιώσιμης ανάπτυξης (οικονομική ανάπτυξη, κοινωνική διάσταση, περιβαλλοντικές επιταγές), καλό θα ήταν να σκεφτούμε κάποιες αλλαγές επί του Προεδρικού Σχεδίου για τον Εθνικό Δρυμό Παρνασσού, έτσι ώστε και να αναδεικνύεται η αξία του ορυκτού πλούτου αλλά και να διασφαλίζεται η προστασία του περιβάλλοντος .

Συγκεκριμένα:
1. Στις περιοχές Προστασίας της Φύσης (Ζώνες Β) να επιτραπεί η μεταλλευτική έρευνα σε περιοχές που υφίσταται η σχετική άδεια και είναι σε ισχύ οι περιβαλλοντικοί όροι, στην λογική ότι οι όποιες επιπτώσεις της είναι προσωρινές και αναστρέψιμες. Για την διενέργεια της δεν θα πρέπει να υπάρχει αποψίλωση δένδρων και θα εστιαστεί κατά κύριο λόγο σε υφιστάμενους δρόμους προσπέλασης συμπεριλαμβανομένων των δασικών δρόμων. (αρθρ. 3 παρ β4)
2. Να παραληφθεί ο όρος ‘παραδοσιακός χαρακτήρας’ ο οποίος είναι ασαφής και περιοριστικός
3. Να παραληφθεί ο όρος περί ‘αποκλειστικής τοπικής χρήσης’ ο οποίος δεν συνάδει με το κριτήριο της οικονομικότητας του κοιτάσματος και την αναμενόμενη συμβολή στον εξαγωγικό τομέα και ως εκ τούτου στο σύνολο της εθνικής οικονομίας.
4. Η ειδική οικολογική αξιολόγηση να υποβάλλεται μόνο για περιοχές SPA ή SCI
5. Στην ζώνη Β να επιτρέπεται η εκμετάλλευση κοιτασμάτων μόνο υπόγεια και από χώρους που θα ξεκινούν εντός της ζώνης Γ ή εκτός των ορίων του Εθνικού Πάρκου Παρνασσού
6. Η αποψίλωση δένδρων κλπ να επιτρέπεται στην ζώνη Γ για την εξυπηρέτηση της μεταλλευτικής έρευνας και στο χώρο που θα καταλαμβάνουν τα συνοδά έργα της υπόγειας εκμετάλλευσης στην επιφάνεια, σύμφωνα πάντα με τους εγκεκριμένους περιβαλλοντικούς όρους και τις εντολές της αρμόδιας δασικής υπηρεσίας

Πέραν των ανωτέρων κρίνεται πρωτίστως αναγκαίο η οριοθέτηση των ζωνών να αποτυπώνεται με συγκεκριμένες συντεταγμένες και να τεκμηριώνεται η επιλογή τους και η οποιαδήποτε απόφαση περιορισμού εξορυκτικής δραστηριότητας να προέρχεται από αιτιολογημένη στάθμιση όλων των παραγόντων.