- Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας - http://www.opengov.gr/minenv -

Άρθρο 19

1. Η παράγραφος 15 του άρθρου 8 του ν. 3468/2006 καταργείται. Οι διατάξεις της υπουργικής απόφασης ΥΑΠΕ/Φ1/οικ.24839/25.11.2010 (Β΄ 1901) εξακολουθούν να ισχύουν για τις εγγυητικές επιστολές που έχουν υποβληθεί μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος. Μέχρι την έκδοση της απόφασης της παραγράφου 1 του άρθρου 1, εφαρμόζονται αναλογικά οι διατάξεις της υπουργικής απόφασης του προηγούμενου εδαφίου.
2. Άδειες εγκατάστασης για σταθμούς του άρθρου 3 του ν. 3468/2006, η ισχύς των οποίων έχει λήξει πριν την ημερομηνία έναρξης ισχύος του παρόντος και έχουν υποβληθεί σχετικά αιτήματα για παράτασή τους ή για έκδοση νέας άδειας εγκατάστασης για τον ίδιο σταθμό, αναβιώνουν για χρονικό διάστημα έξι (6) μηνών μετά από σχετικό αίτημα του ενδιαφερομένου. Εντός του ανωτέρω διαστήματος οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να υποβάλουν αίτημα παράτασης βάσει των διατάξεων της παραγράφου 10 του άρθρου 8 του ν. 3468/2006.
3. Μέχρι την έκδοση της υπουργικής απόφασης της παραγράφου 4 του άρθρου 3 του ν.2244/1994 (Α’ 168), που θα καθορίζει τους ειδικούς όρους και περιορισμούς δόμησης, καθώς και τις αποστάσεις από τα όρια οικισμών για την εγκατάσταση των μικρών ανεμογεννητριών, βρίσκουν εφαρμογή οι ειδικοί όροι και περιορισμοί δόμησης των άρθρων 1, 4 και 7 του από 24.05.1985 προεδρικού διατάγματος, που δημοσιεύθηκε στις 31.05.1985 (Δ’ 270), καθώς και ειδικές αποστάσεις από τα όρια οικισμών των διατάξεων του άρθρου 4 του ίδιου προεδρικού διατάγματος και των διατάξεων του άρθρου 7 του από 24.04.1985 προεδρικού διατάγματος που δημοσιεύθηκε στις 3.5.1985 (Δ’ 181).
4. Συνεχίζεται η αδειοδότηση σταθμών μικρών ανεμογεννητριών για τους οποίους μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος έχουν χορηγηθεί προσφορές σύνδεσης συνεχίζεται με βάση τις διατάξεις που ισχύουν έως τον χρόνο έκδοσης του παρόντος νόμου.
5. Μέχρι την έκδοση του προεδρικού διατάγματος κατά τις διατάξεις του άρθρου 55 του ν. 4001/2011 και τη θέσπιση του Κώδικα Διαχείρισης Ηλεκτρικών Συστημάτων Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών κατά το άρθρο 130 του ίδιου νόμου, το αντάλλαγμα που οφείλεται στους δικαιούχους που παρέχουν τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας που καθορίζονται με την υπʼ αριθμόν ΠΔ5/ΗΛ/Φ1Β/12924/13.6.2007 (ΦΕΚ Βʼ 1040/25.6.2007) απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης, όπως ισχύει, καθορίζεται με την απόφαση της παραγράφου 2 του άρθρου 56 του ν. 4001/2011, για τις παρεχόμενες υπηρεσίες από 1.1.2012.

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα (Ανοιχτό | Κλείσιμο)

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα Στο "Άρθρο 19"

#1 Σχόλιο Από ΝΜ ΜΕΛΕΤΕΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ Ε.Ε. -Κατερίνα Ανδρέου Στις 6 Δεκέμβριος, 2012 @ 15:26

Εδάφιο 3
Με την παρούσα ρύθμιση αναβιώνουν ρητώς και επισήμως παρωχημένες και μη εφαρμόσιμες στην συγκεκριμένη τεχνολογία και μέγεθος έργων ρυθμίσεις, οι οποίες καταχρηστικά και εξ ανάγκης, λόγω νομοθετικού κενού για αντίστοιχα έργα, κακώς εφαρμόζονται μέχρι του παρόντος και στις μικρές ανεμογεννήτριες.
Το προφανές λάθος που εντοπίζεται στην ρητή υπαγωγή με το παρόν εδάφιο των μικρών α/γ στα άρθρα 1, 4, 7 του ΠΔ του 1985, συνίσταται στο γεγονός ότι τα άρθρα αυτά του παλαιού ΠΔ του 85 αφορούν σε βιομηχανίες μέσης και υψηλής όχλησης, ενώ οι μικρές ανεμογεννήτριες ήδη κατατάσσονται στην χαμηλή όχληση με την Υ.Α. 13727/724/24.7.2003 (ΦΕΚΒ’ 1087/5.8.2003) όπως τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε με την Δ6/Φ1/οικ.19500/4.11.2004 (ΦΕΚ Β’ 1671/11.11.2004).
Περαιτέρω δε, απορίας άξιος παραμένει ο λόγος για τον οποίον με την παρούσα ρύθμιση δίδεται νέα «προσωρινή» ρύθμιση επί ενός θέματος που ήδη εκκρεμεί και θεραπεύεται αναγκαστικά με ακατάλληλες και παρωχημένες ρυθμίσεις (ΠΔ του 1985), και μάλιστα «Μέχρι την έκδοση της υπουργικής απόφασης της παραγράφου 4 του άρθρου 3 του ν.2244/1994 (Α’ 168)», δηλαδή μέχρι την έκδοση μιας υπουργικής απόφασης που ήδη αναμένεται επί 18 χρόνια (από το 1994).
Εδώ θα πρέπει να επισημανθεί επίσης και η ασάφεια και ανακρίβεια που περιέχεται στον Ν.3851/2010, με τον οποίον οι μικρές α/γ σαφώς και ορθώς εντάχθηκαν στην περίπτωση έκδοσης έγκρισης άδειας εργασιών μικρής κλίμακας, ουδέποτε ωστόσο εφαρμόστηκε ασφαλώς η ρύθμιση αυτή, καθώς έχει δοθεί η ερμηνεία ότι τα θεμέλια των πύργων ανεμογεννητριών δεν απαλλάσσονται από την υποχρέωση έκδοσης οικοδομικής άδειας. Παραμένει λοιπόν μέχρι και σήμερα, και ως προκύπτει από το προτεινόμενο νομοσχέδιο προγραμματίζεται να παραμείνει επ’ αόριστον, στην διακριτική ευχέρεια των εκάστοτε πολεοδομικών αρχών η εφαρμογή των διατάξεων όπως αυτές ερμηνεύονται κατά περίπτωση και κατά πρόθεση.
Προτείνεται να απαλειφθεί το παρόν εδάφιο, και να ενταχθεί και η ρύθμιση των πολεοδομικών θεμάτων για τις μικρές ανεμογεννήτριες στο προαναγγελόμενο Ειδικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης Μικρών Ανεμογεννητριών, με σκοπό να διασαφηνισθεί σαφώς και οριστικώς, και προς όφελος της ανάπτυξης των μικρών ανεμογεννητριών.

Εδάφιο 4
Με την παρούσα ρύθμιση καθίστανται αναδρομικώς δεσμευτικά τα όσα ορίζονται στο Άρθρο 6 του Νομοσχεδίου, και -χειρίστω δε- ανακοινώνεται ότι μελλοντικά θα ορισθούν στο πλαίσιο κατάρτισης Ειδικού Προγράμματος Ανάπτυξης Μικρών Ανεμογεννητριών, για τα αιτήματα εξασφάλισης προσφορών σύνδεσης, έγκρισης περιβαλλοντικών όρων κλπ, τα οποία έχουν ήδη υποβληθεί μήνες ή/και χρόνια προ της θέσης σε ισχύ του υπό διαβούλευση νόμου, και σύμφωνα με το διαμορφωμένο ήδη από το 2010 κανονιστικό πλαίσιο (Ν.3851).
Τα αιτήματα αυτά, δεν εξετάζονται από την αρμόδια αρχή (ΔΕΔΔΗΕ), υπό την ανεπισήμως εκπεφραζόμενη εξήγηση ότι «δεν έχουν ακόμα καθορισθεί οι λεπτομέρειες αξιολόγησης» και με την ανεπίσημη πάντα πληροφορία ότι «αναμένεται άμεσα η έκδοση σχετικού Οδηγού / Υπουργικής Απόφασης κλπ που θα ρυθμίζει τα θέματα αυτά». Ήδη από τον Οκτώβριο 2011, «αναμενόταν άμεσα» η σχετική ρύθμιση. Τον Δεκέμβριο του 2012, δημοσιοποιείται ένα νομοσχέδιο που ανακοινώνει την μελλοντική κατάρτιση Ειδικού Προγράμματος Ανάπτυξης Μικρών Α/Γ, χωρίς να ορίζει αποκλειστική προθεσμία κατάρτισής του, ούτε καν ενδεικτικό / προγραμματικό χρονοδιάγραμμα κατάρτισής του, αλλά το οποίο παρά ταύτα ορίζεται σαφώς ότι θα διαλάβει αναδρομικά τις ήδη υποβληθείσες αιτήσεις (όσες δηλαδή δεν έλαβαν μέχρι την θέση σε ισχύ του νέου νόμου προσφορά σύνδεσης).
Η παρούσα ρύθμιση θίγει την επενδυτική ασφάλεια και καταστρατηγεί την αρχή της προστατευόμενης εμπιστοσύνης του πολίτη έναντι των νόμων του κράτους, καθώς τροποποιεί αναδρομικά το καθεστώς αξιολόγησης ήδη υποβληθέντων αιτημάτων, και συνεπώς κατασπαταλά την αξία ήδη καταβληθεισών δαπανών, δεδουλευμένων ανθρωποωρών και αναλωμένης υπεραξίας.
Προκειμένου να ανατραπεί η ανωτέρω στρεβλή ρύθμιση, προτείνεται να τροποποιηθεί το σχολιαζόμενο εδάφιο 4, ως εξής:
«Η αδειοδότηση σταθμών μικρών ανεμογεννητριών για τους οποίους μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος έχουν υποβληθεί αιτήματα για χορήγηση προσφορών σύνδεσης συνεχίζεται με βάση τις διατάξεις που ισχύουν έως τον χρόνο έκδοσης του παρόντος νόμου.»
Επίσης αξίζει, για άλλη μια φορά στην παρούσα διαβούλευση, να επισημάνουμε την προχειρότητα σύνταξης των κειμένων που τέθηκαν σε διαβούλευση, στα οποία εντοπίζονται συντακτικά λάθη, επαναλήψεις και διφορούμενες ερμηνείες: Στο συγκεκριμένο άρθρο, όπως δημοσιεύθηκε στην ιστοσελίδα opengov.gr, επαναλαμβάνεται η λέξη «συνεχίζεται», στην αρχή της περιόδου, και στο μέσο αυτής. Θεωρούμε τις εντοπιζόμενες παραδρομές δείγματα της προχειρότητας, καθώς και της ασέβειας που επιδεικνύεται προς κάθε αποδέκτη.

#2 Σχόλιο Από ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΓΚΙΡΔΗΣ Στις 13 Δεκέμβριος, 2012 @ 18:31

Αξιότιμε Κύριε Υπουργέ,
Στο άρθρο 19, παράγραφος 2 θα πρέπει να δίνεται η δυνατότητα της αναβίωσης των αδειών ή/και των εξαιρέσεων (Ν.3851/2010) εκείνων που έχουν λήξει ή έχουν τεθεί στο αρχείο λόγω των προβλημάτων που προέκυψαν από μεταβολές του νομικού ή κανονιστικού πλαισίου χωροθέτησης.
Επιπρόσθετα, θα πρέπει να δίνεται εύλογο χρονικό διάστημα για την υλοποίηση των έργων στην νέα θέση, εφόσον τελεσφορήσει η νέα αδειοδοτική διαδικασία.
Γκίρδης Ευάγγελος, Διπλωματούχος Μηχανολόγος Μηχανικός

#3 Σχόλιο Από ΑΝΔΡΕΑΣ ΦΙΛΙΠΠΟΥ Στις 14 Δεκέμβριος, 2012 @ 14:09

Άρθρο 19, παράγραφος 3
Η υπουργική απόφαση και τα προεδρικά διατάγματα αναφέρονται σε βιομηχανικές εγκαταστάσεις μέσης και υψηλής όχλησης και δεν γίνεται καμία αναφορά σε μικρές Ανεμογεννήτριες ούτε σε εγκαταστάσεις χαμηλής όχλησης στις οποίες κατατάσσονται οι μικρές Ανεμογεννήτριες. Να γίνει σαφής αναφορά ανάλογα με την κλίμακα ισχύος των μικρών Ανεμογεννητριών, για τις εξής επιτρεπόμενες αποστάσεις:
α) από τα όρια του οικοπέδου ενός σταθμού,
β) από όρια οικισμών,
γ) από κατοικίες εκτός ορίων οικισμών (νόμιμες ή αυθαίρετες),
δ) από βιοτεχνικές ή βιομηχανικές εγκαταστάσεις,
ε) από ποιμνιοστάσια,
ζ) μεταξύ μικρών Ανεμογεννητριών του ίδιου σταθμού,
η) από μεγάλη ανεμογεννήτρια γειτονικού σταθμού με άδεια παραγωγής,
θ) από πυλώνες ΔΕΗ Μ/Τ ή Υ/Τ,
ι) από ραντάρ πολιτικής ή πολεμικής αεροπορίας,
κ) από κεραίες κινητής ή σταθερής τηλεφωνίας, τηλεόρασης, κτλ.
Επίσης να αναφερθούν τα επιτρεπόμενα επίπεδα θορύβου (dB) σε συγκεκριμένες αποστάσεις ανάλογα με την κλίμακα ισχύος των μικρών Ανεμογεννητριών.

#4 Σχόλιο Από MiniWind Ε.Π.Ε. Στις 14 Δεκέμβριος, 2012 @ 14:49

Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,

Παραθέτω τα σχόλια μας σχετικά με τις παραγράφους 3 και 4 του παρόντος άρθρου.

Παράγραφος 3
————
Το συγκεκριμένο άρθρο παραπέμπει σε περιορισμούς δόμησης που αφορούν μέσης και υψηλής όχλησης βιομηχανικές εγκαταστάσεις. Οι μικρές ανεμογεννήτριες είναι χαρακτηρισμένες ως χαμηλής όχλησης εγκαταστάσεις, άρα οι παραπάνω παραπομπές δεν έχουν πεδίο εφαρμογής.
Προτείνουμε την απόσυρση της συγκεκριμένης παραγράφου.

Παράγραφος 4
————
Καταρχήν η συγκεκριμένη παράγραφος είναι νοηματικά ελειπής. Κατά δεύτερον, καθιστά αναδρομικώς δεσμευτικά τα όσα ορίζονται στο Άρθρο 6 του παρόντος σχεδίου νόμου για όσους φορείς έχουν ήδη δαπανήσει πόρους έτσι ώστε να υποβάλουν αιτήσεις για προσφορά όρων σύνδεσης, να εκπονήσουν περιβαλλοντικές μελέτες για την έκδοση Α.Ε.Π.Ο., να πραγματοποιηθούν αιολικές μετρήσεις, να εκπονηθούν επιχειρηματικά σχέδια για την ένταξη των επενδύσεων σε προγράμματα κρατικών και ευρωπαϊκών επιχορηγήσεων, κ.α.

Δηλαδή καταστρατηγεί την αρχή της προστατευόμενης εμπιστοσύνης του πολίτη έναντι των νόμων του κράτους, αφού τροποποιεί αναδρομικά το καθεστώς αξιολόγησης των ήδη υποβληθέντων αιτημάτων. Συνεπώς η συγκεκριμένη ρύθμιση είναι νομικά ελέγξιμη ως προς τις αποζημιώσεις που θα κληθεί το κράτος να καταβάλει στους πολίτες όσο αφορά τις ήδη καταβληθείσες δαπάνες, δεδουλευμένων ανθρωποωρών και αναλωμένης υπεραξίας.

Προτείνουμε την τροποποίηση της παραγράφου 4 με το ακόλουθο εδάφιο:
«Μέχρι την έκδοση του Ειδικού Προγράμματος Ανάπτυξης μικρών Ανεμογεννητριών είναι δυνατή η χορήγηση προσφορών σύνδεσης, σύναψη συμβάσεων σύνδεσης και συμβάσεων πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας, για αιτήματα που έχουν υποβληθεί μέχρι την έναρξη του παρόντος στον διαχειριστή του δικτύου και μέχρι συνολικής ισχύος 30MW.»

Με εκτίμηση,
για την MiniWind Ε.Π.Ε.
Γενικός Διευθυντής
Ηρακλής Μαθιόπουλος