Άρθρο 03: Δικαιοπραξίες

1. α. Σε κάθε δικαιοπραξία εν ζωή που συντάσσεται μετά τη δημοσίευση του παρόντος και έχει ως αντικείμενο τη μεταβίβαση ή τη σύσταση εμπράγματου δικαιώματος σε ακίνητο, συμπεριλαμβανομένων των ακινήτων χωρίς κτίσμα, επισυνάπτεται υπεύθυνη δήλωση του ιδιοκτήτη και βεβαίωση μηχανικού.
Με την ως άνω υπεύθυνη δήλωση του ιδιοκτήτη και τη βεβαίωση μηχανικού δηλώνεται και βεβαιώνεται αντίστοιχα ότι:
i) στο ακίνητο δεν υπάρχει κτίσμα ή
ii) στη διακεκριμένη αυτοτελή οριζόντια ή κάθετη ιδιοκτησία, μη συμπεριλαμβανομένων των κοινοκτήτων ή κοινοχρήστων χώρων του ακινήτου, δεν έχουν εκτελεστεί αυθαίρετες κατασκευές καθ’ υπέρβαση της δόμησης, της κάλυψης και του ύψους της ιδιοκτησίας και δεν έχουν εγκατασταθεί χρήσεις χωρίς άδεια, ή
iii) ότι οι εκτελεσμένες αυθαίρετες κατασκευές ή οι εγκατεστημένες αυθαίρετες χρήσεις, εμπίπτουν σε μία από τις εξαιρέσεις της παραγράφου 2 του άρθρου 1 και δεν υπάγονται σε καμία άλλη από τις περιπτώσεις του άρθρου 2 του παρόντος.
β. Η βεβαίωση μηχανικού, για τις αυθαίρετες κατασκευές της περίπτωσης στ της παραγράφου 2 του άρθρου 1 του παρόντος, για τις οποίες δεν έχει περαιωθεί η διαδικασία εξόφλησης του ενιαίου ειδικού προστίμου του ν.4014/11(Α’ 209) ή του παρόντος περιέχει σαφή αναφορά για την εξόφληση

ποσοστού 30% του ενιαίου ειδικού προστίμου για την οποία γίνεται ειδική μνεία σε κάθε δικαιοπραξία.
γ. Η βεβαίωση του μηχανικού συνοδεύεται από τοπογραφικό διάγραμμα, σύμφωνα με τις εκάστοτε ισχύουσες προδιαγραφές και τα οριζόμενα στο ν. 651/77 (Α’ 207), εξαρτημένο από το κρατικό σύστημα συντεταγμένων, συνοδευόμενο από την μεθοδολογία εξάρτησης, το αρχείο επίλυσης και τις συντεταγμένες των τριγωνομετρικών σημείων του κρατικού συστήματος συντεταγμένων, που χρησιμοποιήθηκαν για την εξάρτηση.
Κατ΄ εξαίρεση δεν απαιτείται το ως ανωτέρω τοπογραφικό διάγραμμα στις κάτωθι περιπτώσεις:
i) Για ακίνητα εντός εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου ή εντός ορίων οικισμού για τα οποία μέχρι τη δημοσίευση του παρόντος έχει καταρτιστεί συμβολαιογραφική πράξη σύστασης οριζοντίων / καθέτων ιδιοκτησιών ή έχει εκδοθεί οικοδομική άδεια.
ii) Για ακίνητα εκτός σχεδίου πόλης μη άρτια και μη οικοδομήσιμα εφόσον η βεβαίωση προσαρτάται σε χαριστική δικαιοπραξία.
δ. Οι ως άνω βεβαιώσεις των μηχανικών έχουν ισχύ δύο (2) μηνών. Πριν τη σύνταξη των συμβολαίων υποβάλλονται ηλεκτρονικά στην αρμόδια για το πληροφοριακό σύστημα αρχή και λαμβάνουν μοναδικό αριθμό, που αφορά στο ακίνητο. Στα συμβόλαια προσαρτάται η βεβαίωση και ο μοναδικός αριθμός του ακινήτου.

ε. Μετά την ενεργοποίηση της δυνατότητας του πληροφοριακού συστήματος να υποδέχεται τα τοπογραφικά διαγράμματα της προηγούμενης παραγράφου, υποβάλλονται ηλεκτρονικά και αυτά, πριν τη σύνταξη των συμβολαίων, στην αρμόδια αρχή για το πληροφοριακό σύστημα και προσαρτώνται στα συμβόλαια. Για την ενεργοποίηση της παραπάνω δυνατότητας εκδίδεται διαπιστωτική απόφαση του αρμοδίου οργάνου της αρμόδιας αρχής.
στ. Σε περίπτωση αναστολής λειτουργίας των υπηρεσιών του πληροφοριακού συστήματος, οι βεβαιώσεις των μηχανικών που προβλέπονται στην παρ. 1 του παρόντος, εκδίδονται και υπογράφονται από τον αρμόδιο Μηχανικό χωρίς μοναδικό αριθμό και κατά παρέκκλιση από κάθε άλλη σχετική διάταξη και προσαρτώνται στα συμβόλαια. Στη σχετική βεβαίωση σημειώνεται και μονογράφεται η επισήμανση «Εκδίδεται από το Μηχανικό λόγω αναστολής λειτουργίας των υπηρεσιών του πληροφοριακού συστήματος». Τα στοιχεία της βεβαίωσης καταχωρούνται στο πληροφοριακό σύστημα, εντός προθεσμίας δύο (2) μηνών από την έκδοση. Για τη συγκεκριμένη επισήμανση γίνεται ειδική μνεία στη συμβολαιογραφική πράξη. Η αναστολή λειτουργίας του πληροφοριακού συστήματος αποδεικνύεται σε κάθε περίπτωση από τη σχετική ανακοίνωση του αρμοδίου οργάνου η οποία αναρτάται υποχρεωτικώς ηλεκτρονικά στις ιστοσελίδες του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής ή και της αρμόδιας αρχής με ευθύνη των αρμοδίων υπηρεσιών.
2. Στα συμβολαιογραφικά έγγραφα, που καταρτίζονται μετά την έναρξη ισχύος του παρόντος και έχουν σαν αντικείμενο τη σύσταση ή την τροποποίηση αυτοτελών ιδιοκτησιών κατά τις διατάξεις του ν. 3741/1929 (Α’ 4) και Ν.Δ/τος 1024/1971 (Α’232), προσαρτώνται, επί ποινή ακυρότητας θεωρημένα αντίγραφα των σχεδίων της οικοδομικής άδειας ή της άδειας δόμησης του κτιρίου.
3. Στα συμβολαιογραφικά έγγραφα κάθε δικαιοπραξίας μεταβίβασης ακινήτων, στα οποία υπάρχουν κατασκευές ή χρήσεις του άρθρου 8 του παρόντος, εφόσον αυτές δεν απεικονίζονται στα σχέδια της οικοδομικής άδειας ή της άδειας δόμησης γίνεται ειδική μνεία για τα στοιχεία νομιμότητας των κατασκευών ή των χρήσεων αυτών και επισυνάπτονται επιπλέον ,επί ποινή ακυρότητας, θεωρημένα αντίγραφα των σχεδίων που τις απεικονίζουν.
4. Kατ’ εξαίρεση, μετά την ολοσχερή εξόφληση του ενιαίου ειδικού προστίμου ή ποσοστού 30% αυτού, επιτρέπεται, για το ίδιο χρονικό διάστημα που προβλέπεται στον παρόντα νόμο, η μεταβίβαση ή η σύσταση εμπράγματου δικαιώματος στο ακίνητο στο οποίο έχει εκτελεστεί η αυθαίρετη κατασκευή ή έχει εγκατασταθεί αυθαίρετη χρήση τη δε υποχρέωση ολοκλήρωσης της διαδικασίας αναλαμβάνει επί ποινή ακυρότητας ο νέος κύριος με ειδική μνεία στο σχετικό συμβολαιογραφικό έγγραφο.
5. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής και Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, μπορεί να καθορίζεται το ειδικότερο περιεχόμενο της δήλωσης και της βεβαίωσης της παρ. 1 του παρόντος άρθρου και μπορεί να προβλέπεται ότι η παραπάνω υπεύθυνη δήλωση και βεβαίωση μηχανικού αντικαθίστανται με το Πιστοποιητικό που εκδίδεται από την συμπλήρωση της «Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτιρίου», κατά τις διατάξεις του άρθρου 3 του ν. 3843/2010 (Α’ 62), μετά την έναρξη τήρησής της καθώς και να ρυθμίζεται κάθε σχετική λεπτομέρεια.

  • 25 Απριλίου 2013, 18:29 | Χρήστος Τερζίδης, Συμβολαιογράφος

    1) Το σχέδιο νόμου επαναφέρει την υποχρέωση προσάρτησης τοπογραφικού διαγράμματος σε όλες ανεξαιρέτως τις μεταβιβάσεις ακόμη και των αδόμητων αγροτεμαχίων, τα οποία προέρχονται από αναδασμό ή είναι κληροτεμάχια και είναι αποτυπωμένα σε επίσημο κτηματολογικό χάρτη της Τοπογραφικής Υπηρεσίας, που διενήργησε τον αναδασμό ή την παραχώρηση. Η υποχρέωση αυτή θεσπίστηκε αρχικά με το Ν. 4030/2011 (25/11/2011) και επειδή οδήγησε σε αδιέξοδο μερικούς μήνες μετά (13/02/2012) το αρμόδιο Υπουργείο, προώθησε προς ψήφιση την κατάργηση της ανωτέρω υποχρέωσης, όπως αποτυπώνεται στο άρθρο 49 του Ν. 4042/2012. Έκτοτε και οι συναλλαγές στα αγροτεμάχια λειτούργησαν άψογα και η ανάγκη για την αποτροπή μεταβίβασης αυθαιρέτων κτισμάτων υπηρετήθηκε θαυμάσια. Ευλόγως τίθεται από τον πολίτη το ερώτημα: Τι άλλαξε έκτοτε και επιβάλλεται εκ νέου η υποχρέωση προσάρτησης τοπογραφικού διαγράμματος στις ανωτέρω περιπτώσεις; Το να επιβαρύνονται οι πολίτες με την υποχρέωση σύνταξης τοπογραφικού διαγράμματος, το κόστος του οποίου είναι πολλαπλάσιο της αξίας του προς μεταβίβαση αγρού, με αποτέλεσμα να τίθεται εκτός συναλλαγής ένα μεγάλο μέρος της αγροτικής γης αντίκειται σε κάθε έννοια χρηστής Διοίκησης και δίκαιης και ισόνομης αντιμετώπισης των πολιτών και προστασίας των ατομικών τους δικαιωμάτων και ειδικότερα του συνταγματικά κατοχυρωμένου δικαιώματος της ιδιοκτησίας.
    2) Η επιβολή υποχρέωσης προσάρτησης στις συστάσεις ή στις τροποποιήσεις συστάσεων οριζοντίων ή καθέτων ιδιοκτησιών θεωρημένων σχεδίων των κατόψεων, που υποβλήθηκαν για την έκδοση της αδείας οικοδομής είναι ανεφάρμοστη και θα δημιουργήσει τεράστια ανασφάλεια και εμπλοκή στις συναλλαγές. Είναι γνωστό ότι πολλοί φάκελοι αδειών οικοδομής έχουν απολεσθεί από τις Πολεοδομίες ή λείπουν από αυτούς κάποια σχέδια. Το θέμα υφίσταται και σε νεώτερους φακέλους οικοδομικών αδειών, αλλά είναι ιδιαίτερα έντονο σε παλαιότερες άδειες. Επίσης υπάρχουν και άδειες οικοδομής, οι οποίες εκδόθηκαν νομίμως από τα Αστυνομικά Τμήματα ή τα Κοινοτικά Καταστήματα και μάλιστα σχετικά πρόσφατα και φυσικά δεν υφίστανται ούτε σχέδια, ούτε καν αρχείο των σχετικών αδειών. Εάν παραμείνει η εν λόγω διάταξη θα είναι μονόδρομος για τον πολίτη να προσφεύγει σε μηχανικό και να του αναθέτει με τεράστια δαπάνη εκ μέρους του πολίτη την ανασύσταση του φακέλου της αδείας οικοδομής, ο οποίος απωλέσθηκε με ευθύνη της Υπηρεσίας. Συμφωνώ βεβαίως στο να επιβληθεί αυτή η υποχρέωση για τα ακίνητα, των οποίων οι άδειες οικοδομής θα εκδίδονται μετά την έναρξη ισχύος του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου. Όμως και σε αυτήν την περίπτωση η επιβολή κύρωσης ακυρότητας του συμβολαίου σε περίπτωση μη συμμόρφωσης είναι υπερβολική και ατελέσφορη. Θα αρκούσε η πειθαρχική ευθύνη του συμβολαιογράφου.

  • 25 Απριλίου 2013, 14:31 | Η.Φ.

    Να προσθέσω και κάτι άλλο στο τελευταίο μου σχόλιο. Το Εθνικό Κτηματολόγιο στα στοιχεία που χορηγεί (συντεταγμένες ορίων)θεωρεί αποδεκτές αποκλίσεις της τάξης του 10%(βλέπε νομοθεσία κτηματολογίου) στο εμβαδό και τα όρια των χορηγηθέντων στοιχείων των γεωτεμαχίων σε σχέση με την πραγματικότητα.
    Ο τίτλος ιδιοκτησίας και το επισυναπτόμενο σε αυτόν τοπογραφικό διάγραμμα είναι το μοναδικό στοιχείο που χρησιμοποιείται για την κατοχύρωση της ακίνητης περιουσίας των ιδιοκτητών.
    Ας τους προστατεύσουμε επιτέλους!!!

  • 25 Απριλίου 2013, 13:55 | Η.Φ.

    Επειδή γίνεται πολύ συζήτηση για το πότε θα πρέπει να προσαρτάται εξαρτημένο τοπογραφικό διάγραμμα, να ξεκαθαρίσουμε ότι είναι το μόνο αποδεικτικό στοιχείο που κατοχυρώνει τον ιδιοκτήτη ως προς τον ακριβή προσδιορισμό των ορίων του ακινήτου του και την ακριβή εμβαδομέτρησή του (με συντεταγμένες) είτε πρόκειται για μεγάλο είτε για μικρό ακίνητο.
    Ίσως θα πρέπει ο νομοθέτης να λάβει υπ’ όψη του ότι το να εξαιρείς την υποχρέωση σύνταξης εξαρτημένου και ακριβούς τοπογραφικού, για τα ακίνητα εντός εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου ή εντός ορίων οικισμού για τα οποία μέχρι τη δημοσίευση του παρόντος έχει καταρτιστεί συμβολαιογραφική πράξη σύστασης οριζοντίων / καθέτων ιδιοκτησιών ή έχει εκδοθεί οικοδομική άδεια, δικαιώνει περίτρανα όσους έβγαλαν άδειες και οικοδόμησαν με «μαγειρεμένα» τοπογραφικά που απεικόνιζαν το οικόπεδο είτε μεγαλύτερο (όφελος στην επιπλέον δόμηση) είτε «φτιάχνοντας» άρτια οικόπεδα στην εκτός σχεδίου περιοχή.
    Θα ήταν σωστό για τις ανωτέρω περιπτώσεις (πολλές στην επικράτεια) να διαμορφωθεί ένας ειδικός χαμηλός συντελεστής για τα πρόστιμα της αυθαιρεσίας τους μιας και πολλοί εκ των ιδιοκτητών δεν το γνώριζαν καν κατά την αγορά του ακινήτου.
    Συνεπώς καμία εξαίρεση στην σύνταξη εξαρτημένου τοπογραφικού διαγράμματος , για την προστασία, από κάθε άποψη, οποιουδήποτε αγοραστή ακινήτου.

  • 25 Απριλίου 2013, 12:12 | ΓΙΩΡΓΟΣ

    Παρ 1 : Τι σημαίνει καθ’υπέρβαση του ύψους ενός διαμερίσματος? Εννοούμε αν το καθαρό ύψος (που μπορεί να μετρηθεί) είναι μεγαλύτερο από το καθαρό ύψος του διαμερίσματος που αναφέρεται στην εγκεκριμένη τομή της οικοδομικής άδειας? Μπορεί το ύψος ενός ορόφου να είναι μεγαλύτερο από το εγκεκριομένο αλλά συνολικά το κτίριο να μην έχει υπέρβαση. Οπότε? Πρέπει να γίνει τακτοποίηση του διαμερίσματος για το ύψος ή όχι?
    Το ίδιο ισχύει και για την κάλυψη ενός διαμερίσματος. Πρέπει να το διαυκρινίζει αυτό ο νόμος και μην το εκτιμά ο κάθε μηχανικός κατά την κρίση του.
    Παρ 3 : Θεωρημένα από ποιόν? Ελπίζω όχι από την πολεοδομία, εκτός και ο νομοθέτης θέλει να αυξηθεί ο χρόνος και το κόστος για τους πολίτες.

  • 25 Απριλίου 2013, 08:08 | ΙΩΑΝΝΗΣ

    ΥΠΟΒΟΗΘΗΣΗ ΚΛΟΠΗΣ ΠΟΣΟΣΤΩΝ ΣΥΝΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΣ
    Σε περιπτώσεις (και υπάρχουν πολλές ιδιαίτερα σε παλαιά συμβόλαια)οριζοντίων ή καθέτων ιδιοκτησιών στις οποίες έχει γίνει μόνο η σύσταση διηρημένης ιδιοκτησίας χωρίς να έχουν καθοριστεί και τα ποσοστά συνιδιοκτησίας επί του εδάφους (ατελής σύσταση διηρημένης ιδιοκτησίας),η τακτοποίηση – νομιμοποίηση αυθαιρέτων κατασκευών – χρήσεων που έγιναν από ένα μόνο συνιδιοκτήτη, του παρέχει άμεσα τη δυνατότητα να κερδίσει περισσότερα ποσοστά από τους υπόλοιπους συνιδιοκτήτες που δεν έχουν κάνει παρανομίες. Ο παρανομών δηλαδή επιβραβεύεται έναντι των λοιπών νομίμων συνιδιοκτητών και υποκλέπτει με τις ευλογίες του νόμου ποσοστά συνιδιοκτησίας. Να προβλεφθεί ότι καμία παρανομία δεν μπορεί έστω και αν τακτοποιηθεί – νομιμοποιηθεί, να υπολογίζεται στην κατανομή ποσοστών επί συνιδιοκτησίας. Άλλως η κλοπή επιβραβεύεται.

  • 24 Απριλίου 2013, 22:50 | Γιάννης Κόνσουλας, συμβολαιογράφος

    Αυτό που δεν είναι κατανοητό είναι για ποιο λόγο σε ένα νόμο για την αντιμετώπιση της αυθαίρετης δόμησης προβλέπεται η προσάρτηση τοπογραφικού στη σχετική συμβολαιογραφική πράξη μεταβίβασης οικοπέδου ή αγροτεμαχίου, στα οποία δεν υπάρχει οποιοδήποτε -νόμιμο ή αυθαίρετο- κτίσμα.
    Δεν είναι κατανοητό γιατί προβλέπεται η προσάρτηση τοπογραφικού σε αγροτεμάχια αναδασμού ή κληροτεμάχια, των οποίων η θέση, τα όρια και το εμβαδόν είναι σαφή και καθορισμένα.
    Δεν είναι κατανοητό για ποιο λόγο θα πρέπει να προσαρτάται τοπογραφικό διάγραμμα κατά τη μεταβίβαση ακινήτων, τα οποία βρίσκονται σε περιοχή λειτουργούντος κτηματολογικού γραφείου, των οποίων οι συντεταγμένες είναι σαφείς. Εκτός αν το ίδιο το ΥΠΕΚΑ αμφισβητεί τον ΟΚΧΕ και την Κτηματολόγιο ΑΕ, δύο θεσμούς εποπτευόμενους από το υπουργείο αυτό και το οποίο λειτούργησε τόσα χρόνια με τεχνοκράτες και όχι με νομικούς (δικηγόρους-συμβολαιογράφους) μια και πρυτάνευσε η άποψη πως η κτηματογράφηση της χώρας είναι θέμα μηχανικών (και είδαμε τα αποτελέσματα).
    Δεν είναι κατανοητό σε μια περίοδο οικονομικής στενότητας να επιβαρύνεται η μεταβίβαση του ακινήτου ενώ από την άλλη πλευρά εκδιώχθηκαν οι δικηγόροι διότι οι παραστάσεις τους, κατά τη σύνταξη των συμβολαίων, επιβάρυναν οικονομικά τη μεταβίβαση των ακινήτων.
    Ένα όμως είναι κατανοητό πως πρόθεση του νομοθέτη δεν είναι η εξυπηρέτηση του πολίτη αλλά η εξυπηρέτηση άλλων συμφερόντων.

  • 24 Απριλίου 2013, 10:53 | Μενέλαος Παπαϊωάννου

    Ως προς το άρθρο 3 παρ. 1περ.γ:
    Υποτίθεται ότι στόχος του νομοθέτη που συνέταξε το Νόμο αυτό ήταν και παραμένει (;) η ασφάλεια των συναλλαγών και η ανάγκη εξατομίκευσης του ακινήτου εις τρόπον ώστε να μην προκύπτουν αμφιβολίες ως προς την ταυτότητά του.
    Εξάλλου η ύπαρξη ή μη κτίσματος σε ένα ακίνητο πιστοποιείται με τη σχετική βεβαίωση του μηχανικού.
    Στα αδόμητα λοιπόν αγροτεμάχια που προέρχονται από αναδασμό καθώς και στα κληροτεμάχια (στα οποία υπάρχει σχετική αποτύπωση από τις αρμόδιες Υπηρεσίες) αφού δεν υπάρχει καμιά αμφιβολία για την ταυτότητα, την έκταση και τα όρια, μπορείτε σας παρακαλώ να μου βρείτε ένα έστω πειστικό επιχείρημα για την -απειλούμενη, γιατί μόνο ως τέτοια μπορώ να τη χαρακτηρίσω- «αναγκαιότητα» σύνταξης τοπογραφικών διαγραμμάτων που φέρεται προς διαβούλευση;
    Τα Νομοθετήματα -ειδικά στη σημερινή κρισιμότατη οικονομικά συγκυρία- θα πρέπει να αποτελούν στοχευμένες απαντήσεις στα κελεύσματα των καιρών και να συμβάλουν στην αντικειμενική αντιμετώπιση προβλημάτων και όχι να συνιστούν δικαιώσεις συντεχνιακών προταγμάτων.
    Αν τελικά περάσει η σχετική τροπολογία οι συντάκτες της θα είναι υπόλογοι απέναντι στον αγροτικό κόσμο της χώρας για τη συμβολή τους στην απαξίωση και την εγκατάλειψη της γεωργικής γης.

  • 23 Απριλίου 2013, 15:00 | ΒΡΑΧΑΛΗΣ ΓΙΑΝΝΗΣ

    1.Στην παραγρφ. 3 και εφ όσον δεν υπάρχει έντυπη υποβολή σχεδίων δεν υπάρχουν και θεωρημένα αντίγραφα σχεδίων . Αλλως ποιός φορέας θα θεωρεί
    2.Στα τοπογραφικά που οι μετρήσεις γίνονται με GPS δεν χρειάζεται η αναφορά σε τριγωνομετρικό σημείο , όσον αφορά στο αρχείο επίλυσης , αυτό είναι πρακτικά αδύνατο να μπεί στο τοπογραφικό υπό μορφη εγγράφου

  • 23 Απριλίου 2013, 01:03 | Θανάσης Ζούλιας

    «Τα στοιχεία της βεβαίωσης καταχωρούνται στο πληροφοριακό σύστημα, εντός προθεσμίας δύο (2) μηνών από την έκδοση». ΠΡΟΣΟΧΗ ατυχής διατύπωση. Σπάνια περίπτωση αλλά είναι πιθανό το σύστημα να μείνει κλειστό για περισσότερους μήνες. Η λογική υπαγορεύει την διατύπωση «ένα μήνα από την επανεργοποίηση του συστήματος». Επίσης να καθορίζεται και συνυπευθυνότητα του συμβολαιογράφου στην υπενθύμιση και απαίτηση χορήγησης της ηλεκτρονικής βεβαίωσης.

  • 23 Απριλίου 2013, 01:17 | Θανάσης Ζούλιας

    Με το θέμα των τοπογραφικών και των συντεχνιακών συμφερόντων που κρύβονται πίσω τους έχουμε πλέον φθάσει σε απίστευτους παραλογισμούς. Αν υπάρχει σύσταση (ακόμα και σε εκτός σχεδίου περιοχή) και έχει εκδοθεί άδεια ΚΑΙ έχουν γίνει δικαιοπραξίες στο παρελθόν, τι θα προσφέρει το εξαρτημένο τοπογραφικό? Γιατί να μην αρκεί το τοπογραφικό της σύστασης ή της αδείας μαζί με τον εντοπισμό του ακινήτου στους χάρτες του ΥΠΕΚΑ_Κτηματολογίου που αν δεν κάνω λάθος είναι ήδη χρυσοπληρωμένοι. Για όνομα του θεού, συνήθως έναν κλειστό ημιυπαίθριο ή μιά αλλαγή χρήσης υπογείου ή μιά αυθαίρετη επέκταση WC σε κτίρια με άδεια θέλεις να δηλώσεις!!
    Αντίθετα σε μιά νέα άδεια σε αδόμητο οικόπεδο εκτός σχεδίου το εξαρτημένο τοπογραφικό θα πρέπει να είναι απολύτως απαραίτητο.

  • 22 Απριλίου 2013, 21:49 | Σ. Γ. Πιερρακάκης

    Η διατύπωση του νόμου όσον αφορά το θέμα της βεβαίωσης πολεοδομικής νομιμότητας, μας καθοδηγεί ότι αν μετά από έλεγχο δεν έχουμε διαφοροποίηση κάλυψης, δόμησης, ύψους και χρήσης, χορηγούμαι βεβαίωση για μεταβίβαση, αγνοώντας δευτερευούσης σημασίας παραβάσεις. Επειδή υπάρχουν κατασκευές, όπως εξώστες, που η υπέρβαση των επιτρεπομένων να κατασκευαστούν επιφανειών τους έχει ως αποτέλεσμα την προσμέτρηση αυτών των υπερβάσεων στον συντελεστή δόμησης, οι οποίες όμως δεν αντιστοιχούν σε κλειστούς χώρους και δεν εισάγονται ως επιφάνειες στον πίνακα με τους συντελεστές για τον υπολογισμό του προστίμου, ίσως θα ήταν ορθότερο να αναφέρεται στο κείμενο της βεβαίωσης ότι ο έλεγχος ως προς την κάλυψη, δόμηση, ύψος και χρήση έχει γίνει στο περίγραμμα του κτηριακού όγκου της ιδιοκτησίας.

  • 22 Απριλίου 2013, 20:10 | ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΜΑΥΡΙΚΑΣ

    Σχετικα με την θεση του «Δημητριος» 17-4-2013.
    Το κτηματολογιο εχει παρα πολλα λαθη.Στη βορεια Ελλαδα που εχουμε διανομες του Υπουργειου Γεωργιας και τα παραχωρητηρια ειναι οι τιτλοι , το κτηματολογιο σε αλλες περιπτωσεις οριοθετει τα γεωτεμαχια οπως κατεχονται ,με μεγαλες διαφορες στα εμβαδα , ειτε δεν εχουν περαστει ρεματα κ.λ.π.
    Το νεο τοπογραφικο προφυλασει τον αγοραστη απο εκπληξεις.

  • 22 Απριλίου 2013, 20:20 | ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΜΑΥΡΙΚΑΣ

    Να γινει σαφης αναφορα οτι το συστημα συντεταγμενων να ειναι το εκαστοτε συστημα αναφορας του Εθνικου Κτηματολογιου.
    Η εξαρτηση να ειναι ειτε απο τα τριγωνομετρικα ειτε απο τα δικτυα του Κτηματολογιου -Hepos- και των εταιρειων.

  • 22 Απριλίου 2013, 19:28 | ΓΡΗΓΟΡΗΣ

    Τοπογραφικό Διάγραμμα να απαιτείται σε κάθε περίπτωση (εντός ή εκτός σχεδίου) και για όλες τις περιπτώσεις ακινήτων (με ή χωρίς Ο.Α. ή σύσταση) γιατί έτσι θα διευκολυνθεί και διαδικασία του Εθνικού Κτηματολογίου.

  • 22 Απριλίου 2013, 19:06 | Αγιακάτσικα Νίκη

    Δεν θα έπρεπε να απαιτείται τοπογραφικό και στην περίπτωση της εκτός σχεδίου δόμησης, αν υπάρχει οικοδομική άδεια.

  • 22 Απριλίου 2013, 19:07 | ΓΡΗΓΟΡΗΣ

    Μετά την παρέλευση διμήνου και τη λήξη της βεβαίωσης μηχανικού, η νέα βεβαίωση θα πρέπει να εκδίδεται από την ίδια δήλωση με τη δυνατότητα επαναφοράς της σε κατάσταση μερικής υπαγωγής και τροποποίησης της ημερομηνίας αυτοψίας με την προϋπόθεση ότι θα παραμένει καταχωρημένη και η παλαιότερη ημερομηνία και η αρχική βεβαίωση για οποιονδήποτε έλεγχο.

  • 22 Απριλίου 2013, 18:05 | Χ.

    ΑΡΘΡΟ 3 ΠΑΡ. 2
    Είναι δυνατόν να εξομοιώνεται η μη προσάρτηση θεωρημένων σχεδίων της αδείας με την μεταβίβαση αυθαιρέτου; Είναι δυνατόν να επαπειλείται ποινή ακυρότητας του συμβολαίου για ψύλλου πήδημα; Τι θα γίνει με τις άδειες, που έχουν εκδοθεί στους μικρούς οικισμούς από τις κοινότητες ή τα αστυνομικά τμήματα, αφού ούτε σχέδια υποβάλλονταν, αλλά ούτε σχετικό αρχείο υπάρχει; Τι θα γίνει στις περιπτώσεις απωλείας του φακέλου της αδείας από την Πολεοδομία ή απωλείας κάποιων από τις κατόψεις από τον φάκελο; Η υποχρέωση προσάρτησης θεωρημένων σχεδίων των κατόψεων στις συστάσεις οριζοντίων ή καθέτων ιδιοκτησιών θα μπορούσε ενδεχομένως να επιβληθεί για οικοδομές των οποίων οι άδειες οικοδομής εκδόθηκαν από την έναρξη ισχύος του νέου νόμου και εφεξής

  • 22 Απριλίου 2013, 18:25 | Θα μιλήσω πολλές φορές

    ΑΡΘΡΟ 3 ΠΑΡ. 1 ΠΕΡ. ε.
    Το ΥΠΕΚΑ πρέπει να στέλνει ενημέρωση περί αναστολής λειτουργίας και περί τερματισμού αναστολής λειτουργίας του συστήματος του Τ.Ε.Ε. στην Σ.Ε.Σ.Σ.Ε. προκειμένου να ενημερώνει στη συνέχεια τους συμβολαιογράφους και να μην χρειάζεται κάθε φορά να αποδεικνύει κανείς ότι δεν είναι ελέφαντας.

  • 22 Απριλίου 2013, 18:16 | Θα μιλήσω πολλές φορές

    ΑΡΘΡΟ 3 ΠΑΡ. 1 ΠΕΡ. δ. Πως άραγε προσαρτάται ένας αριθμός στο συμβόλαιο; Μήπως ο νομοθέτης θέλει να πει αναγράφεται; Αν ναι τότε γιατί δεν ακριβολογεί; Άλλωστε δεν υπάρχει μοναδικός αριθμός ακινήτου και το γνωρίζουν οι πάντες. Το να βαφτίζουμε το κρέας ψάρι δεν είναι λύση. Αφού 1,5 χρόνο μετά, το σύστημα δεν προσαρμόσθηκε στον νόμο, ας προσαρμοσθεί τουλάχιστον ο Νόμος και ας μιλήσει για αριθμό πχ διεκπεραίωσης και όχι για «μοναδικό αριθμό ακινήτου»

  • 22 Απριλίου 2013, 18:36 | Θα μιλήσω πολλές φορές

    2)ΑΡΘΡΟ 3 ΠΑΡ. 1 ΠΕΡ. γ.
    Ο Ν. 4014/2011 αναφέρεται σε αυθαίρετες κατασκευές. Άρα σε κτίσμα. Συνεπώς το αδόμητο αγροτεμάχιο ή οικόπεδο δεν έχει καμιά σχέση με τον εν λόγω νόμο. Εντούτοις επιβλήθηκε με τροπολογία του αρχικού Νόμου η υποχρέωση να χορηγείται βεβαίωση για το αδόμητο αγροτεμάχιο ή οικόπεδο ότι δεν έχει κτίσμα! Στη συνέχεια επιβλήθηκε η υποχρέωση η βεβαίωση για κάθε μεταβίβαση παντός ακινήτου να συνοδεύεται από τοπογραφικό διάγραμμα εξαρτημένο! Κατόπιν του αδιεξόδου, που δημιουργήθηκε για τα αγροτεμάχια, λόγω του απαγορευτικού κόστους σύνταξης τοπογραφικού διαγράμματος, που ήταν δυσανάλογο και πολλές φορές πολλαπλάσιο προς την αξία του προς μεταβίβαση αγρού, με το Ν. 4042/2012 εξαιρέθηκαν από την υποχρέωση προσάρτησης στην βεβαίωση τοπογραφικού διαγράμματος, τα κληροτεμάχια και οι αγροί που προέρχονται από αναδασμό, καθόσον υπάρχει η επίσημη αποτύπωση αυτών στον κτηματολόγιο της παραχώρησης ή του αναδασμού αντίστοιχα. Έκτοτε και οι συναλλαγές στα αγροτεμάχια λειτούργησαν άψογα και η ανάγκη για την αποτροπή μεταβίβασης αυθαιρέτων κτισμάτων υπηρετήθηκε θαυμάσια. Μπορεί ο συντάκτης του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου να μας εξηγήσει τι άλλαξε σχετικά, που υπαγόρευσε την ανάγκη επιβολής της υποχρέωσης προσκόμισης τοπογραφικού διαγράμματος και στις μεταβιβάσεις των κληροτεμαχίων ή των αγρών, που προέρχονται από αναδασμό; Θεωρεί ο συντάκτης του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου κατάλληλη την εποχή να επιβαρύνει τους αγρότες με τέτοια υπερβολικά κόστη, χωρίς λόγο; Γνωρίζει ο συντάκτης ότι θα τεθεί εκτός συναλλαγής το μεγαλύτερο μέρος της αγροτικής γης; Σκέφθηκε τις αρνητικές επιπτώσεις στην ανάπτυξη, στην αγροτική οικονομία, στους πολίτες και στην εθνική οικονομία γενικότερα;

  • 22 Απριλίου 2013, 17:33 | Ρήγου Αργυρώ

    Να οριστικοποιηθεί η σύσταση οριζόντιων ιδιοκτησιών σε εξ’ολοκλήρου αυθαίρετα που ρυθμίζονται με τον παρόντα νόμο, μιας και υποθηκοφύλακες ΔΕΝ μεταγράφουν πράξεις με σύσταση οριζόντιας σε αυθαίρετα καθώς τα ζητάνε να μνημονεύονται απλά ως παρακολουθήματα, παρά την ύπαρξη της εγκυκλίου 35/17-07-2012 και τον ισχυρισμό τους πως είναι εγκύκλιος και αυτό πρέπει να ξεκαθαριστεί με νόμο.

  • 22 Απριλίου 2013, 14:40 | ΣΑΒΒΑΣ ΤΣΟΥΤΣΑΝΗΣ

    Παραμένει ώς εύλογη η απορία(καί με το καινούργιο σχέδιο Νόμου),εάν δηλ. ο Νομοθέτης έχει κατά νού τήν διαδικασία σύνταξης Εθνικού Κτηματολογίου νά τήν υποβοηθείσει-ενισχύσει καί εν τέλει νά τήν υποκαταστήσει-χρηματοδοτήσει από τίς ήδη πολαπλώς επιβαρυμένες Δικαιοπραξίες.
    Οί σχολιασμοί επί τής πρότασης Νόμου σχετικά μέ τήν υπερβολική απαίτηση τοπογραφικών πρέπει σοβαρά νά λειφθούν υπ΄όψιν,δεδομένων επί πλέον τών δυνατοτήτων πού προσφέρουν τά πληροφοριακά συστήματα.

  • 22 Απριλίου 2013, 11:07 | ΕΛΕΝΗ ΜΠΟΥΤΟΥ – ΛΕΜΠΕΣΗ

    Άρθρο 3 παρ.1.γ.ii : Πρέπει να διευκρινισθεί σε ποιες περιπτώσεις αναφέρεται η «χαριστική δικαιοπραξία» έτσι ώστε να είναι κατανοητός ο όρος για τους Μηχανικούς και τους ιδιοκτήτες.

    Άρθρο 3 παρ.2: Σωστή η ρητή αναφορά στην υποχρέωση προσάρτησης των εγκεκριμένων σχεδίων στα συμβόλαια.

  • 22 Απριλίου 2013, 09:03 | ΑΦΡΟΔΙΤΙ Β

    ΙΔΙΟΚΤΗΤΗΣ ΠΟΥ ΚΑΤΕΧΕΙ ΑΠΟ ΧΡΗΣΙΚΤΗΣΙΑ ΟΙΚΟΠΕΔΟ ΕΚΤΟΣ ΣΧΕΔΙΟΥ ΧΩΡΙΣ ΤΙΤΛΟ ΑΛΛΑ ΔΗΛΩΘΗΚΕ ΣΤΟ Ε9 ΚΑΙ ΔΗΛΩΣΕ ΤΟ ΑΥΘΑΙΡΕΤΟ ΜΕ ΤΟΝ 4014/11 ΠΩΣ ΘΑ ΚΑΝΕΙ ΤΙΤΛΟ ΟΡΙΣΤΙΚΟ

  • 21 Απριλίου 2013, 16:09 | an.p

    Διορθωνω το προηγοθμενο σχολιο μου οπου λεω να εξαιρουνται τα τοπογραφικα απο τα μεταβιβαζομενα αγροτεμαχια η ποσοστα αυτων , που η αντικειμενικη τρους αξια ειναι μικροτερη των 5ο.οοο ευρω

  • 21 Απριλίου 2013, 15:56 | an.p

    Ο προηγουμενος νομος επανεφερε τον ξεχασμενο νομο 651/77 και μετα απο πιεσεις βουλευτων θεσπισε καποιες εξαιρεσεις στην μεταβιβαση των αγροτεμαχιων για την επισυναψη τοπογραφικων οπως αυτων που προερχονται απο αναδασμους η απο παραχωρηση κληρων και τα αντικατεστησε με αποσπασματα απο τους επισημους χαρτες του Υπουργειου Γεωργιας διοτι κατανοηθηκε ελπιζω οτι ηεπιβαρυνση του κοστους του απαιτουμενου τοπογραφικου ειναι πολλαπλασιο απο την αξια του αγροτεμαχιου.Οταν ενας αγρος επωλειτο οταν γινοταν αγοραπωλησιες 2οο ευρω τοστρεμμα και ενα τοπογραφικο κοστιζει τουλαχιστον 500 ευρω συν πιστοποιτικο για τους δασικους χαρτες απο 250 και ανω συν τα συμβολαιογραφικα που σε σχεση με την παρεχομενη εργασια ειναι η μικροτερη΄νομιζετε οτι ειναι εφικτο με τα δεδομενα αυτα να γινους μεταβιβασεις αγρων? Μαλλον δεν εχετε επαφη με την πραγματικοτητα. Προτεινω λοιπον οτι πρεπει να εξαιρεθει παντελως η επισυναψη τοπογραφικων απο τις μεταβιβασεις των αγρων η τουλαχιστον αυτων των αγρων η των μεταβιβαζομενων ποσοστων που η αντικειμενικη αξια ειναι μεγαλυτερη των 50.000 ευρω για να μπορει κανεις να ανταπεξελθει στα εξοδα και ετσι ναπροβει στην μεταβιβαση. Αλλως ο νομος ως εχει θα οδηγησει στην ουσιαστικη αδυναμια η μαλλον στην απαγορευση των συναλλαγων.

  • 21 Απριλίου 2013, 13:44 | ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΡΟΥΣΟΓΙΑΝΝΑΚΗΣ

    Παρ. 2 : Τι γίνεται αν έχουν χαθεί τα σχέδια από την πολεοδομία. Ακόμη και αν τα έχει ο ιδιοκτήτης δεν θα τα θεωρεί η πολεοδομία. Τι γίνεται αν έχουν χαθεί κάποια από τα σχέδια από την πολεοδομία. Η πολεοδομία στην περίπτωση αυτή δεν δίνει ούτε βεβαίωση ότι έχει χαθεί ο φάκελος. Μήπως ο νομοθέτης πριν χρησιμοποιήσει τόσο αφοριστικές προτάσεις (επί ποινή ακυρότητας) πρέπει να λάβει υπόψη και το επίπεδο οργάνωσης της Δημόσιας Διοίκησης για να μην κάψει κάποιους που δεν φταίνε σε τίποτα;
    Παρ. 3 : Μόνο για δικαιοπραξίες μεταβίβασης; Στις συστάσεις, κ.λπ. δεν απαιτούνται; Στον 4014 τα αναφερόμενα στην παρ. 3 υποβάλλονται ηλεκτρονικά μέσω της πλατφόρμας του ΤΕΕ με υπογραφή του μηχανικού που κάνει την ρύθμιση. Τα θεωρημένα αντίγραφα (πάλι επί ποινή ακυρότητας) ποιος θα τα θεωρεί;

  • 21 Απριλίου 2013, 13:11 | ΘΟΔΩΡΗΣ

    Ξεκάθαρο πλαίσιο, εντός του άρθρου, για δικαίωμα υπογραφής εξαρτημένου τοπογραφικού από Μηχανικούς ΤΕΙ

  • 20 Απριλίου 2013, 23:54 | Θανάσης Ζούλιας

    Συμφωνώ με τις παρατηρήσεις του Γ.Μαδεμοχωρίτη και θα ήθελα να προσθέσω.
    1. Και στα εκτός σχεδίου με σύσταση και οικοδομική άδεια να μην χρειάζεται τοπογραφικό με ορθογώνιες συντεταγμένες, ΘΑ ΑΡΚΕΙ Ο ΕΝΤΟΠΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΣΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΤΟΥ ΥΠΕΚΑ ΚΑΙ ΤΟΥ ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟΥ.Το έχουν χρυσοπληρώσει οι Έλληνες πολίτες! ΕΛΕΟΣ!! πλέον με τα πολλαπλά ομοειδή τοπογραφικά.
    2. Στα εκτός σχεδίου με αυθαίρετο κτίσμα να απαιτείται συνυπογραφή του αρμόδιου για τα τοπογραφικά και του αρμόδιου μηχανικού για την αποτύπωση εσωτερικά και εξωτερικά του κτιρίου και την σύνταξη διαγ΄ρμματος κάλυψης (αρχιτέκτονες κλπ)
    3. Σε περιοχές με πράξη εφαρμογής και κτηματογραφικά διαγράμματα όπου έχουν ήδη δημοσιευθεί με οποινδήποτε τρόπο οι ορθογώνιες συντεταγμένες των ΟΤ ή των οικοπέδων να μην απαιτείται νέα τοπογράφηση και χρησιμοποιούνται υποχρεωτικά αυτά τα στοιχεία (εκτός αν αμφισβητούνται, ότε και ΜΟΝΟΝ τότε θα απαιτείται να ξαναγίνει η νόμιμη διαδικασία με νέα τοπογραφική αποτύπωση υπογεγραμμένη αρμοδίως)

  • 20 Απριλίου 2013, 11:03 | ΓΙΩΡΓΟΣ ΦΡΕΡΗΣ – πολιτικός μηχανικός

    Στην παρ.3 αντί της φράσης «θεωρημένα αντίγραφα σχεδίων που τις απεικονίζουν» να μπει «τοπογραφικό διάγραμμα όπως ορίζεται στο εδάφιο γ της παρ.1 του παρόντος άρθρου», γιατί πρόκειται για αυθαίρετες κατασκευές που εκ’ των πραγμάτων δε θα υπάρχουν σε «θεωρημένα αντίγραφα σχεδίων».Προφανώς εννοούν σχέδια υπογεγραμμένα από ιδιώτη μηχανικό.

  • 19 Απριλίου 2013, 18:48 | Θα μιλήσω πολλές φορές

    Πρώτη βιαστική παρατήρηση: Στο άρθρο 3 παρ. 1 περ. α. υποπερ. ii θα πρέπει να προστεθεί στην αρχή η φράση: «στο ακίνητο ή», ώστε η συγκεκριμένη παράγραφος να διαμορφωθεί ως εξής: «ii) στο ακίνητο ή στη διακεκριμένη αυτοτελή οριζόντια ή κάθετη ιδιοκτησία, μη συμπεριλαμβανομένων των κοινοκτήτων ή κοινοχρήστων χώρων του ακινήτου, δεν έχουν εκτελεστεί αυθαίρετες κατασκευές καθ’ υπέρβαση της δόμησης, της κάλυψης και του ύψους της ιδιοκτησίας και δεν έχουν εγκατασταθεί χρήσεις χωρίς άδεια, ή», αλλιώς θα πρέπει να υποθέσει κανείς ότι η περίπτωση να μην έχουν εκτελεστεί αυθαίρετες κατασκευές ισχύει μόνο στις αυτοτελείς οριζόντιες ή κάθετες ιδιοκτησίες. Ηθικόν δίδαγμα: Καλό είναι να ρωτάει κανείς και κάποιους που γνωρίζουν και τους νόμους και την λειτουργία της συναλλαγής επί των ακινήτων. Συμπέρασμα: Όταν μας διαφεύγουν τέτοια ζητήματα, αυτό δείχνει προχειρότητα. Ίσως ο συντάκτης για δικαιολογία να επικαλεστεί ότι είναι αντιγραφή της ισχύουσας διάταξης. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι το λάθος πρέπει να το επαναλάβουμε.

  • 19 Απριλίου 2013, 16:16 | Βαγγέλης (Τοπογράφος Μηχανικός)

    Σχετικά με την παρ. 1 γ)και συγκεκριμένα «εξαρτημένο από το κρατικό σύστημα συντεταγμένων, συνοδευόμενο από την μεθοδολογία εξάρτησης, το αρχείο επίλυσης και τις συντεταγμένες των τριγωνομετρικών σημείων του κρατικού συστήματος συντεταγμένων», άν η μέθοδος εξάρτησης πραγματοποιείται με GPS (η πλέον χρησιμοποιούμενη και αρτιότερη επιστημονικά μέθοδος) κάνοντας χρήση του Ελληνικού Συστήματος Εντοπισμού HEPOS, τι νόημα έχει η αναγραφή των συντεταγμένων των τριγωνομετρικών σημείων του κρατικού συστήματος συντεταγμένων αφού το συγκεκριμένο σύστημα χρησιμοποιεί δικά του τριγωνομετρικά σημεία όπου συνήθως δεν είναι άμεσα ορατά ποιά και πόσα χρησιμοποιεί, σε συνδυασμό με τους ορατούς δορυφόρους την στιγμή της μέτρησης, για τα δε αρχεία επίλυσης που απαιτούνται να επισυνάπτονται στο τοπογραφικό διάγραμμα θα ήταν αδύνατο να αναγραφούν (λόγω υπερμεγέθους όγκου και πολύπλοκης επεξεργασίας, που επιλύονται μόνο με την χρήση Η/Υ). Συνεπώς θα πρέπει να διαγραφεί από την διατύπωση «το αρχείο επίλυσης» όπως και το «και τις συντεταγμένες των τριγωνομετρικών σημείων του κρατικού συστήματος συντεταγμένων» τουλάχιστον όταν η μέθοδος εξάρτησης πραγματοποιείται με GPS κάνοντας χρήση του Ελληνικού Συστήματος Εντοπισμού HEPOS η άλλου εγκεκριμένου τριγωνομετρικού δικτύου.

  • 19 Απριλίου 2013, 15:38 | Χρήστος

    Στη περίπτωση της παραγράφου 2 τι γίνεται εάν έχουν απολεσθεί τα σχέδια απο το φάκελλο της οικοδομικής αδείας και ακόμα χειρότερα αν έχει απολεσθεί και η οικοδομική άδεια απο τα αρχεία των υπηρεσιών Δόμησης αλλά και απο τον ιδιοκτήτη?? Ισχύουν τα οριζόμενα στη περίπτωση γ της παραγράφου 6 του άρθρου 11 του παρόντος ή κατι άλλο?? Σε περίπτωση που ισχύουν τα παραπάνω θα πρέπει να γίνει αναφορά στην παράγραφο 2 του άρθρου 3 ώστε να είναι ξεκάθαρο.

  • 19 Απριλίου 2013, 15:11 | Χρήστος

    Στη περίπτωση στ, της παραγράφου 1 του άρθορου 3 αναφέρεται πως «Τα στοιχεία της βεβαίωσης καταχωρούνται στο πληροφοριακό σύστημα, εντός προθεσμίας δύο μηνών απο την έκδοση.»
    ο υπογράφων μηχανικός πως είναι διασφαλισμένος πως σε αυτο το διαστημα θα λειτουργήση το πληροφοριακό σύστημα?? Θα ήταν ίσως καλύτερο το παρακάτω : Τα στοιχεία της βεβαίωσης καταχωρούνται στο πληροφοριακό σύστημα εντός 45 ή 60 ημερών, σε λείτουργία του πληροφοριακού συστήματος, απο την ημερομηνία έκδοσης.

  • 19 Απριλίου 2013, 11:10 | ΓΙΑΝΝΗΣ Δ.

    Η υπό ψήφιση διάταξη του άρθρου 3 παρ. 1 εδ. γ περ. ii που αφορά την εξαίρεση από την υποχρέωση τοπογραφικού διαγράμματος για «τα ακίνητα εκτός σχεδίου πόλης μη άρτια και μη οικοδομήσιμα εφόσον η βεβαίωση προσαρτάται σε χαριστική δικαιοπραξία» δεν μπορεί να έχει εφαρμογή δεδομένου ότι δεν είναι δυνατό ο συμβολαιογράφος να γνωρίζει αν είναι άρτιο η όχι το ακίνητο αν δεν έχει τοπογραφικό διάγραμμα με δήλωση του Ν. 651/77 από τον μηχανικό. Επομένως θα πρέπει να τροποποιηθεί αφού πρώτα αποφασιστεί για το αν είναι απαραίτητο να συντάσσεται τοπογραφικό η όχι για τα εκτός σχεδίου αγροτεμάχια.

  • 19 Απριλίου 2013, 11:20 | ΑΘΑΝΑΣΙΑ

    ΤΙ ΓΙΝΕΤΑΙ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΟΠΟΥ ΤΑ ΣΧΕΔΙΑ ΤΗΣ ΣΥΣΤΑΣΗΣ ΜΕ ΤΑ ΣΧΕΔΙΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΗΣ ΑΔΕΙΑΣ ΕΙΝΑΙ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΑ, ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΑ ΟΡΙΑ ΤΩΝ ΟΡΙΖΟΝΤΙΩΝ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΩΝ ΧΩΡΙΣ ΟΜΩΣ ΚΑΠΟΙΑ ΥΠΕΡΒΑΣΗ ΣΤΑ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΑ ΜΕΓΕΘΗ? Ο ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ ΚΑΛΕΙΤΑΙ ΝΑ ΔΩΣΕΙ ΒΕΒΑΙΩΣΗ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΣ ΜΕ 100Μ2 ΟΠΟΥ ΣΤΗΝ ΑΔΕΙΑ ΕΙΝΑΙ 95Μ2 Ή 105 Μ2 ΛΟΓΩ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΗΣ ΟΡΙΟΘΕΤΗΣΗΣ ΤΩΝ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΩΝ ΤΟΥ ΟΡΟΦΟΥ. ΠΩΣ ΘΑ ΓΙΝΕΙ Η ΜΕΤΑΒΙΒΑΣΗ? ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΥΠΑΡΞΕΙ ΠΡΟΒΛΕΨΗ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ ΟΠΟΥ ΥΠΑΡΧΕΙ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΣΤΑ ΟΡΙΑ ΟΡΙΖΟΝΤΙΑΣ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΣ ΧΩΡΙΣ ΠΑΡΑΒΙΑΣΗ ΤΩΝ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΩΝ ΜΕΓΕΘΩΝ.

  • 19 Απριλίου 2013, 07:41 | Αλεξάκης Παναγιώτης

    Για την παραγραφο 3

    Αυτό θέλει προσοχή, τα σχεδια των τακτοποιησεων προς το παρον δεν τα θεωρεί κανεις, είναι υπευθυνη μηχανικου

  • 18 Απριλίου 2013, 22:28 | Αντωνης

    Δεν θα έπρεπε σε αδομητα αγροτεμάχια ,κλήροτεμάχια και οικόπεδα για την σύσταση έμπραγματου δικαιώματος να ζήτειται τοπογραφικο διάγραμμα εφόσον υπαρχει το Κτηματολόγιο. Θα έπρεπε να απαιτείται μονο η βεβαίωση του μηχανικού για μη ύπαρξη αυθαιρεσιων και ο αντίστοιχος γεωγραφικές εντοπισμός στο σύστημα του ΤΕΕ, διότι το κόστος μεταβίβασης του γηπέδου αυξάνει παρά πολυ και συγκεκριμένα για τα γήπεδα εκτός σχεδίου που εμπορική αξία τους ειναι χαμηλή πολλές φορές η αξία του τοπογραφικο ειναι μεγαλύτερη απο την εμπορική αξία του γηπέδου

  • 18 Απριλίου 2013, 20:10 | Δημήτρης Σ.

    [παρ 1δ] Θα συνεχίσει και στο νέο νόμο, άλλο να αναφέρεται σε αυτόν (μοναδικός αριθμός ακινήτου) και άλλο να υλοποιεί το πληροφοριακό σύστημα της αρμόδιας αρχής (μοναδικός αριθμός βεβαίωσης)

  • 18 Απριλίου 2013, 19:37 | Σταύρος

    Άρθρο 3: Δικαιοπραξίες
    Στην παράγραφο 1.γ. αναφέρεται ότι το εξαρτημένο τοπογραφικό διάγραμμα συνοδεύεται με τη μεθοδολογία εξάρτησης, το αρχείο επίλυσης και τις συντεταγμένες των τριγωνομετρικών σημείων του κρατικού συστήματος που χρησιμοποιήθηκαν.
    Είναι υπερβολικό να απαιτείται να γίνεται πάντα εξάρτηση από τριγωνομετρικά σημεία ΓΥΣ για κάθε τοπογραφικό.
    Είναι προφανές ότι ο κάθε συνάδελφος μετά από κάποια χρόνια δουλειάς έχει δημιουργήσει κάποιο πλήθος σημείων εξάρτησης τα οποία χρησιμοποιεί χωρίς να είναι απαραίτητο να πατάει κάθε φορά σε τριγωνομετρικά σημεία τα οποία δεν είναι πάντα άμεσα προσβάσιμα.
    Επίσης υπάρχουν και άλλα σημεία εξάρτησης όπως δίκτυα πολυγωνομετρίας (εγκεκριμένα) σε περιοχές που υπάρχει πράξη εφαρμογής, τριγωνομετρικά κτηματολογίου κ.λ.π.
    Εξάλλου το ζητούμενο δεν είναι το από πού εξαρτήθηκες αλλά αν εξαρτήθηκες σωστά. Επομένως προτείνω να αναδιατυπωθεί η παράγραφος με τέτοιο τρόπο ώστε να γίνεται σαφής η ευθύνη αυτών που γράφεις πάνω σ’ ένα τοπογραφικό παρά το τυπικό μέρος της διαδικασίας που είναι ο τρόπος εξάρτησης και τα τριγωνομετρικά που χρησιμοποίησες.

  • 18 Απριλίου 2013, 17:11 | Γ. Μαδεμοχωρίτης

    1. Την βεβαίωση να την χορηγεί μηχανικός που έχει το δικαίωμα υπογραφής της αντίστοιχης αρχιτεκτονικής μελέτης (διάγραμμα κάλυψης)για το σύνολο του κτηρίου που βρίσκεται η κάθε ιδιοκτησία. (υπευθυνότητα)
    2. Το εξαρτημένο τοπογραφικό να συντάσσεται μία φορά για κάθε οικόπεδο και να το συνοδεύει για πάντα. (οικονομία πολίτη)
    3. Σε περίπτωση κυρωμένης πράξης εφαρμογής δεν αρκούν οι συντεταγμένες που συνοδεύουν την πράξη? (έδαφος δικαστικής εμπλοκής)
    4. Ποιος θα θεωρεί τα σχέδια? (κενό νόμου- γραφειοκρατία)

  • 18 Απριλίου 2013, 16:26 | ΜΕΥΣΤΑ

    Σχετικά με την παρ.2:
    Τί γίνεται για κτήρια προ του 1955;
    Τί γίνεται όταν έχουν χαθεί/καταστραφεί τα σχέδια της πολεοδομίας;

  • 18 Απριλίου 2013, 16:32 | ΑΘΑΝΑΣΙΑ

    παραγραφος 2
    θα πρέπει να διευκρινηστεί αν απαιτείται η προσάρτηση θεωρημένων αντιγράφων και για τα προ του 1975

  • 18 Απριλίου 2013, 16:26 | Nίκος Ψύλλας Συμβολαιογράφος Λαγκαδά

    Τα οικόπεδα που αποδίδει πράξη εφαρμογής θα μπορούσαν επίσης να εξαιρούνται, όπως και τα οικόπεδα και αγροτεμάχια διανομών του Υπουργείου Γεωργίας, τα οποία δεν έχουν κατατμηθεί (Φανταστείτε το κόστος σύνταξης εξαρτημένων τοπογραφικών, για μεταβίβαση ποσοστού εξ αδιαιρέτου 10 τεμαχίων τίτλου οριστικής διανομής/ Η αξία των τοπογραφικών και των βεβαιώσεων θα υπερβαίνει την αξία των χωραφιών). Επίσης πρέπει να εισαχθεί εξαίρεση για τη μεταβίβαση λόγω αναγκαστικής προσκύρωσης (κ.κ.χ.), στα πλαίσια της εφαρμογής πολεοδομικής μελέτης. Το σχόλιο -Νίκος Α.- για τις χαριστικές πράξεις είναι πολύ πετυχημένο.

  • 18 Απριλίου 2013, 15:05 | ΑΘΑΝΑΣΙΑ

    παράγραφος 2.
    αν τα θεωρημένα αντίγραφα της οικοδομικής άδειας είναι διαφορετικά με αυτά της σύστασης, θα υπάρχει υποχρέωση έκδοσης νέας άδειας? Η εσωτερική διαμερισμάτωση δεν αποτελεί παράβαση.
    Ακόμα θα πρέπει να προβλεφθεί τι θα γίνεται σε περίπτωση που ο φάκελος έχει χαθεί. Για μια απλή πράξη τροποποίησης σύστασης θα πρέπει να γίνεται τόσο πολύπλοκη διαδικασία και τόσο έξοδα?

  • 18 Απριλίου 2013, 13:27 | ΕΛΙΣΑΒΕΤ

    Προτείνω να τροποποιηθεί η διάταξη προκειμένου να διατηρηθούν οι εύλογες εξαιρέσεις από την υποχρέωση προσκόμισης τοπογραφικού διαγράμματος που έχουν οριστεί με το άρθρο 49 Ν. 4042/2012, και συγκεκριμένα αυτές που αφορούν τα αδόμητα αγροτεμάχια ή κληροτεμάχια που βρίσκονται εκτός σχεδίου πόλεως ή ορίων οικισμού και προέρχονται από αναδασμό ή διανομή, αφού τα ακίνητα αυτά έχουν χαρτογραφηθεί και η εκ νέου αποτύπωσή τους θα είναι μία περισσή οικονομική επιβάρυνση για τους συμβαλλόμενους. Για τον ίδιο λόγο να προστεθεί η εξαίρεση από την υποχρέωση αυτή των περιοχών που βρίσκονται εντός κτηματογράφησης του Εθνικού Κτηματολογίου. Επίσης προτείνω να διαγραφεί η υπό ψήφιση διάταξη του άρθρου 3 παρ. 1 εδ. γ περ. ii που αφορά την εξαίρεση από την υποχρέωση τοπογραφικού διαγράμματος για «τα ακίνητα εκτός σχεδίου πόλης μη άρτια και μη οικοδομήσιμα εφόσον η βεβαίωση προσαρτάται σε χαριστική δικαιοπραξία».

  • 18 Απριλίου 2013, 13:30 | ΦΡΑΓΚΟΥ ΜΑΝΟΣ

    δυστυχώς οι ιδιοκτήτες που θέλουν να μεταβιβάσουν ή να αλλάξουν ΄η να τροποποιήσουν συστάσεις κ.λ.π. θα πληρώνουν ακριβά στην περίπτωση που έχει χαθεί ο φακελλος αδείας……..μιάς και στην &2 του άρθρου 3 , πρέπει σε νέες συστάσεις ή τροποποιήσεις , μετά την ψήφιση του Νόμου, να προσκομίζοντε θεωρημένα σχέδια.

  • 17 Απριλίου 2013, 20:33 | Νίκος Α.

    Μα πώς θα προκύπτει στις χαριστικές δικαιοπραξίες ότι τα μεταβιβαζόμενα ακίνητα «είναι εκτός σχεδίου πόλης μη άρτια και μη οικοδομήσιμα», εφόσον δεν θα συντάσσεται τοπογραφικό;
    Αν είναι «εκτός σχεδίου» αλλά άρτια και οικοδομήσιμα, θα απαιτείται, έστω και σε χαριστική δικαιοπραξία; Ο σκοπός του Νομοθέτη είναι να κτηματογραφήσει την Ελληνική Επικράτεια με έξοδα των συμβαλλομένων στα συμβόλαια;

  • 17 Απριλίου 2013, 18:57 | Δημήτριος

    Διαφωνώ με την διατύπωση της περίπτωση γ΄ της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου 3, καθόσον υποχρεώνεται ο ιδιοκτήτης εκτάσεως που βρίσκεται εντός κτηματογράφησης Εθνικού Κτηματολογίου, εντός αναδασμού και εντός σχεδίου πόλεως να επιβαρυνθεί για μια ακόμη φορά με τα έξοδα συντάξεως ενός τοπογραφικού με συντεταγμένες ΕΓΣΑ 87, τη στιγμή που το Κτηματολόγιο έχει κάνει ήδη την εμβαδομέτρηση της ιδιοκτησίας του, βάσει των ιδίων συντεταγμένων, και για την οποία κτηματογράφηση έχει ήδη επιβαρυνθεί με δικά του χρήματα ο ιδιοκτήτης, όπως επίσης δεν είναι απαραίτητη η προσάρτηση του άνω τοπογραφικού για τα εντός αναδασμού και σχεδίου πόλεως, καθόσον και αυτά έχουν ήδη μετρηθεί και χαρτογραφηθεί από την Τοπογραφική Υπηρεσία και τον εκάστοτε Δήμο. Μην λησμονείτε ότι το ίδιο το Κτηματολόγιο έχει πάρει στοιχεία για την κτηματογράφηση τόσο από τους Δήμους όσο και από την Τοπογραφική Υπηρεσία. Γι’ αυτό και το άρθρο 49 του Ν. 4042/2012 τροποποίησε το Ν. 4030/2011. Αυτό άλλωστε αναφέρει και ο νομοθέτης στην αιτιολογική του έκθεση ότι η ρύθμιση του Ν. 4042/2012 έγινε προκειμένου να μην επιβαρύονται οι συναλλαγές, όπου αυτό δεν είναι αναγκαίο. Η προτεινόμενη ρύθμιση το μόνο που θα επιφέρει είναι να επιβαρύνει για μια ακόμη φορά τις συναλλαγές, υποχρεώνοντας το κάθε ιδιοκτήτη να ξαναπληρώσει για να πραγματοποιήσει κάποια μεταβίβαση της περιουσίας. Γι’ αυτό το λόγο καταργήθηκε η υποχρεωτική παρουσία Δικηγόρου στις συμβολαιογραφικές πράξεις πάρα μόνο πάνω από ένα ποσό και μειώθηκε η αμοιβή του συμβ/φου. Γιατί σκοπός του νομοθέτη είναι η μείωση του κόστους των συναλλαγών και όχι η εκ νέου επιβάρυνσή του με το κόστος σύνταξη ενός εξαρτημένου τοπογραφικού διαγράμματος, που όλοι γνωρίζουμε το υψηλό του κόστος, τη στιγμή μάλιστα που η ιδιοκτησία, στις περιπτώσεις που σας ανέφερα, είναι ήδη χαρτογραφημένη και αποτυμωμένη σύμφωνα με τις άνω συντεταγμένες. Φανταστείτε ένα ιδιοκτήτη ενός αγροτεμαχίου σε εντός αναδασμού ή Κτηματολογίου περιοχή που μεταβιβάζει λόγω πώλησης το χωράφι του για 500, 600 ή ακόμη και 1000 Ευρώ (στις αγροτικές περιοχές τέτοιες είναι οι αξίες για μικρά χωράφια) να χρειάζεται να πληρώσει τα μισά ή και παραπάνω στον μηχανικό που θα συντάξει το τοπογραφικό διάγραμμα. Θεωρώ ότι πρέπει άμεσα να τροποποιηθεί το συγκεκριμένο άρθρο για να ελαφρυνθεί ο πολλαπλά δοκιμαζόμενος ιδιοκτήτης ακίνητης περιουσίας στην Ελλάδα.

  • 17 Απριλίου 2013, 16:36 | Χριστόφορος Παντουβάκης

    Για την παράγραφο 3

    Τα «θεωρημένα αντίγραφα των σχεδίων» που απεικονίζουν τις παραβάσεις που νομιμοποιούνται ή αναστέλλεται η επιβολή κυρώσεων που θα θεωρούνται;