Άρθρο 72 Περιπτώσεις αυθαιρέτων πριν την 28.07.2011

Οι αυθαίρετες κατασκευές καθώς και αλλαγές χρήσης που έχουν συντελεστεί πριν την 28.07.2011 κατατάσσονται στις ακόλουθες περιπτώσεις:

Περίπτωση 1: Αυθαίρετες κατασκευές και αλλαγές χρήσης που έχουν υπαχθεί σε προηγούμενους νόμους:

1A) Αυθαίρετες κατασκευές και χρήσεις οι οποίες:

α) υφίστανται προ της 30.11.1955, ημερομηνίας ισχύος του από 9.8.1955 βασιλικού διατάγματος ή
β) έχουν απαλλαγεί από την κατεδάφιση, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 3 του ν. 720/1977 (Α΄ 297) ή
γ) έχουν εξαιρεθεί από την κατεδάφιση, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 5 του άρθρου 16 του ν. 1337/1983 (Α΄ 33) ή των παραγράφων 8 και 10 του άρθρου 9 του ν. 1512/1985 (Α΄4) ή
δ) έχει ανασταλεί η κατεδάφισή τους, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 15, 16, 20 και 21 του ν. 1337/1983 (Α΄ 33), όπως ισχύουν, χωρίς όμως να έχει απορριφθεί με απόφαση του αρμοδίου κατά περίπτωση οργάνου η αίτηση για την εξαίρεση από την κατεδάφιση ή
ε) έχουν εξαιρεθεί από την κατεδάφιση, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 4 του ν. 3399/2005 (Α΄ 255).

Οι ανωτέρω κατασκευές δεν είναι κατεδαφιστέες, δεν επιβάλλονται πρόστιμα σε αυτές και επιτρέπεται η μεταβίβαση και η σύσταση εμπράγματου δικαιώματος επ’ αυτών.

1B) Αυθαίρετες κατασκευές και χρήσεις για τις οποίες έχει περατωθεί η διαδικασία διατήρησης, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 3775/2009 (Α΄ 122) ή του ν. 3843/2010 (Α΄ 62) και για το χρονικό διάστημα που προβλέπεται σε αυτές και υπό τις προϋποθέσεις του παρόντος νόμου.

Οι ανωτέρω κατασκευές που υπήχθησαν στους νόμους 3775/2009 (Α΄ 122), 3843/2010 (Α΄ 62) και περαίωσαν εμπρόθεσμα όλες τις προβλεπόμενες από τον κατά περίπτωση νόμο διαδικασίες, εφ’ όσον δεν παραβιάζουν σε ποσοστό μεγαλύτερο του 40% τα πολεοδομικά μεγέθη κάλυψης και δόμησης και σε ποσοστό μεγαλύτερο του 20% το πολεοδομικό μέγεθος του ύψους της οικοδομικής άδειας, συμπεριλαμβανομένων τυχόν άλλων αυθαιρέτων κατασκευών ή αυθαιρέτων αλλαγών χρήσης επί του ακινήτου και εφόσον δεν βρίσκονται εντός προκηπίου.

Οι ανωτέρω κατασκευές εξαιρούνται οριστικά από την κατεδάφιση, μετά την περαίωση της καθοριζόμενης διαδικασίας υπαγωγής δεν επιβάλλονται πρόστιμα και επιτρέπεται η μεταβίβαση και η σύσταση εμπράγματου δικαιώματος επ’ αυτών.

1Γ) Αυθαίρετες κατασκευές και χρήσεις για τις οποίες έχει περατωθεί η διαδικασία καταβολής του ενιαίου ειδικού προστίμου ή του σχετικού παραβόλου κατά τις διατάξεις του ν. 4014/2011 και του ν.4178/2013. Εξ αυτών:

α) Οι αυθαίρετες κατασκευές των κατηγοριών 1, 2 και 3 του άρθρου 9 του ν.4178/13 που περαίωσαν εμπρόθεσμα όλες τις προβλεπόμενες από τον νόμο αυτό
β) Οι αυθαίρετες κατασκευές που υπήχθησαν στον νόμο 4014/2011 (Α΄ 62) και περαίωσαν εμπρόθεσμα όλες τις προβλεπόμενες σε αυτόν διαδικασίες, εφ’ όσον δεν παραβιάζουν σε ποσοστό μεγαλύτερο του 40% τα πολεοδομικά μεγέθη κάλυψης και δόμησης και σε ποσοστό μεγαλύτερο του 20% το πολεοδομικό μέγεθος του ύψους της οικοδομικής άδειας, συμπεριλαμβανομένων τυχόν άλλων αυθαιρέτων κατασκευών ή αυθαιρέτων αλλαγών χρήσης επί του ακινήτου και εφόσον δεν βρίσκονται εντός προκηπίου.
γ) Οι αυθαίρετες κατασκευές της κατηγορίας 4 του άρθρου 9 του ν.4178/13 που περαίωσαν εμπρόθεσμα όλες τις προβλεπόμενες από τον νόμο αυτό διαδικασίες, εφ’ όσον δεν παραβιάζουν σε ποσοστό μεγαλύτερο του 40% τα πολεοδομικά μεγέθη κάλυψης και δόμησης και σε ποσοστό μεγαλύτερο του 20% το πολεοδομικό μέγεθος του ύψους της οικοδομικής άδειας, συμπεριλαμβανομένων τυχόν άλλων αυθαιρέτων κατασκευών ή αυθαιρέτων αλλαγών χρήσης επί του ακινήτου και εφόσον δεν βρίσκονται εντός προκηπίου,

εξαιρούνται οριστικά από την κατεδάφιση, μετά την περαίωση της καθοριζόμενης διαδικασίας υπαγωγής δεν επιβάλλονται πρόστιμα και επιτρέπεται η μεταβίβαση και η σύσταση εμπράγματου δικαιώματος επ’ αυτών.

δ) Οι αυθαίρετες κατασκευές της κατηγορίας 5 του άρθρου 9 του ν.4178/13 που περαίωσαν εμπρόθεσμα όλες τις προβλεπόμενες από τον νόμο αυτό διαδικασίες και αυθαίρετες κατασκευές της περίπτωσης Δ της κατηγορίας 4 του άρθρου 9 του ν.4178/13 που δεν εμπίπτουν στην κατηγορία 1Γ γ) του παρόντος άρθρου και περαίωσαν εμπρόθεσμα όλες τις προβλεπόμενες από τον ν.4178/13 διαδικασίες. Οι ανωτέρω κατασκευές τελούν σε καθεστώς αναστολής επιβολής κυρώσεων για το προβλεπόμενο στον ν. 4178/2013 και στον παρόντα νόμο χρόνο διατήρησής τους και δεν επιβάλλονται σε αυτές πρόστιμα ανέγερσης και διατήρησης.

Οι κατασκευές αυτές δύναται να εξαιρεθούν οριστικά της κατεδάφισης κατά τις διατάξεις της παρ. 1β του άρθρου 35 του παρόντος νόμου με την αντιστοίχιση ίσου με την υπέρβαση τους Τίτλου Σ.Δ., μέσω της Τράπεζας Δικαιωμάτων Δόμησης και Κοινόχρηστων Χώρων, εφόσον βρίσκονται εντός Ζ.Α.Ε.Σ. κατά τις διατάξεις του άρθρου 37 του παρόντος νόμου.

Με Απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας καθορίζεται κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή της παρούσας.

Περίπτωση 2: Αυθαίρετες κατασκευές και αλλαγές χρήσης για τις οποίες δεν ολοκληρώθηκε εμπρόθεσμα η υπαγωγή στις διατάξεις των νόμων 3843/2010 (Α΄ 62), 4014/2011 (Α΄ 62) και 4178/13

Στις αυθαίρετες κατασκευές και αλλαγές χρήσης για τις οποίες δεν ολοκληρώθηκε εμπρόθεσμα η υπαγωγή στις διατάξεις διατήρησης, ρύθμισης ή αναστολής επιβολής κυρώσεων των νόμων 3843/2010 (Α΄ 62), 4014/2011 (Α΄ 62) και 4178/13, δηλαδή δεν καταβλήθηκε εμπροθέσμως το σύνολο του ενιαίου ειδικού προστίμου και δεν αναρτήθηκαν όλα τα απαιτούμενα δικαιολογητικά και στοιχεία στο πληροφοριακό σύστημα, είναι δυνατή η υπαγωγή του στις διατάξεις του παρόντος. Στην περίπτωση αυτή καταβληθέντα ποσά στο πλαίσιο των προηγούμενων νόμων υπαγωγής συμψηφίζονται με το οφειλόμενο ενιαίο πρόστιμο, όπως υπολογίζεται σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος. Σε περίπτωση που από τον επανυπολογισμό προκύπτει ότι τα ήδη καταβληθέντα υπερβαίνουν το ποσό του προστίμου με βάση τις διατάξεις του παρόντος δεν αναζητούνται.

Περίπτωση 3: Αυθαίρετο πριν την 28.07.2011 που υπάγεται για πρώτη φορά μετά την έναρξη ισχύος του παρόντος

Αυθαίρετες κατασκευές ή αλλαγές χρήσης που δεν υπήχθησαν σε προγενέστερες του παρόντος διατάξεις νόμων αναστολής επιβολής κυρώσεων, παρ’ ότι πληρούσαν τις προϋποθέσεις υπαγωγής τυγχάνουν αναστολής επιβολής κυρώσεων για τον κατά περίπτωση καθοριζόμενο χρόνο, εφόσον συντρέχουν οι προϋποθέσεις του παρόντος.
Σε περίπτωση που δεν ολοκληρωθεί εμπροθέσμως η διαδικασία καταβολής του ενιαίου ειδικού προστίμου του παρόντος νόμου, εφαρμόζονται για τις ως άνω κατασκευές ή αλλαγές χρήσης οι διατάξεις του άρθρου 78.

  • 21 Σεπτεμβρίου 2016, 17:17 | Σαββας Χατζηγιαννης

    1)Ζητειται να υπαρχει δυνατοτητα να υπαχθει στη ρυθμιση της τακτοποιησης με το νεο νομο,οχι μονο οι αυθαιρετες κατασκευες και οι αυθαιρετες αλλαγες χρησεις που εχουν γινει μεχρι την 28.07.2011 αλλα και αυθαιρετες κατασκευες ή αλλαγες χρησεις που εγιναν μετα την 28.07.2011 αλλα που η αδεια της οικοδομης ειχε εκδοθει πριν την 28.07.2011.Τουτο το αιτημα τιθεται βασει του σκεπτικου οτι πολλες αυθαιρετες κατασκευες εγιναν τμηματικα και ειναι δυσκολο να αποδειχθει οτι ειχαν ολοκληρωθει πριν την 28.07.2011,ενω αν ληφθει υποψη η ημερομηνια εκδοσης της αδειας δε δημιουργουνται αμφισβητησεις ως προς το ποιες αυθαιρετες κατασκευες πρεπει να συμπεριληφθουν ή οχι.
    2)Υπαρχει πληθωρα ιδιοκτητων οι οποιοι δηλωσαν τα αυθαιρετα τους με το ν.3843/2010 αλλα κατεστη αδυνατο για οικονομικους λογους να αποπληρωσουν τις προβλεπομενες δεκα(10) δοσεις.Ζητειται για αυτους να υπαρχει προβλεψη στο νεο νομο να μπορουν να εξοφλησουν σε ενα ευλογο χρονικο διαστημα τις οφειλομενες δοσεις(με τις αναλογες προσαυξησεις τοκων λογω καθυστερησης εξοφλησης των δοσεων) χωρις να χρειαζεται να υπαχθουν στο νεο νομο(και ως εκ τουτου να υποστουν προσθετες οικονομικες επιβαρυνσεις με αμοιβη μηχανικου).

  • 21 Σεπτεμβρίου 2016, 17:50 | Σεμίνα Σεχρεμέλη

    Για τις περιπτώσεις 1Β και Γ), των περαιωμένων δηλώσεων Ν.3775/09, 3843/10, 4014/11, 4178/13 , να αποσαφηνιστεί ποιά είναι η «καθοριζόμενη διαδικασία υπαγωγής», όπως αναγράφεται αλλά σε κανένα άρθρο δεν καθορίζεται, και ποιές «οι προϋποθέσεις του παρόντος νόμου», προκειμένου να εξαιρεθούν οριστικά της κατεδάφισης.
    Είναι αδιανόητο να εννοείται ότι πρέπει να υπαχθούν στο νέο νόμο.

    Μέχρι σήμερα ισχύει ότι τα αυθαίρετα που έχουν δηλωθεί με τους παραπάνω νόμους και δεν παραβιάζουν το 40% δόμησης- κάλυψης, το 20% του ύψους και δε βρίσκονται εντός προκηπίου, εξαιρούνται οριστικά της κατεδάφισης μετά τη συμπλήρωση της ταυτότητας του κτιρίου.
    Για τα αυθαίρετα δε των κατηγοριών 1,2,3 του Ν.4178/13, έχει επέλθει ήδη η οριστική εξαίρεση από την κατεδάφιση με την περαίωση της δήλωσης Ν.4178/13.

    Αναφορικά με τα ποσοστά παραβίασης των πολεοδομικών μεγεθών, να εξεταστεί και να καθοριστεί στο νόμο αν θα αναφέρονται στα πολεοδομικά μεγέθη της Αδείας ή σε αυτά που αναλογούν στις οριζόντιες/κάθετες ιδιοκτησίες, όπως τελικώς διευκρινίστηκε με την Εγκ.3 του ν.4178/13.

    Θα ήταν προτιμότερο να ενσωματωθούν στο κείμενο του νόμου οι ερμηνευτικές εγκύκλιοι του ν.4178/13, εφόσον ρυθμίζουν όμοια ζητήματα, ώστε να μην περιμένουμε εκ νέου ερμηνευτικές εγκυκλίους και ερωταπαντήσεις προκειμένου να υποβάλουμε δηλώσεις.

  • 21 Σεπτεμβρίου 2016, 17:39 | Μιχάλης Σεϊτανίδης

    Εφόσον η ανάρτηση σχεδίων δεν τέθηκε ποτέ ως προϋπόθεση για τις μεταβιβάσεις δεν πρέπει να αλλάξει η προθεσμία μέχρι το 2018.

    Επίσης η εξόφληση του προστίμου θα πρέπει να μπορεί να γίνεται όπως έχει επιλέξει ο ιδιοκτήτης με τον Ν 4178, δηλαδή οι δόσεις να μπορούν να πληρωθούν και μετά την ψήφιση του παρόντος.

    Κάποιος που έχει υπαχθεί και έχει πληρώσει το παράβολο θα πρέπει να μπορεί να συνεχίσει με τις προηγούμενες διατάξεις.

    Αυτό ίσχυε πάντα και για τις οικοδομικές άδειες. Αν βέβαια το επιθυμεί ο ιδιοκτήτης να μεταφερθεί η δήλωσή του στον νέο νόμο, αυτό να είναι εφικτό.

  • 21 Σεπτεμβρίου 2016, 12:17 | ΕΕΤΕΜ

    Θεωρούμε ότι πρέπει να υπάρξει πρόβλεψη, σύμφωνα με την οποία για τη μεταφορά δηλώσεων από τον προηγούμενο νόμο (4178/13) στον νέο δεν θα απαιτείται πληρωμή τέλους ανταπόδοσης, όπως συνέβη με τη μεταφορά δηλώσεων από τον Ν.4014/11 στον Ν. 4178/13.

  • 21 Σεπτεμβρίου 2016, 10:07 | Σμαρώ Δαλάκογλου

    περίπτωση 1 παρ. 1Γβ : Φαίνεται σαν να μπορεί κάποιος να κρατήσει τον κριθέντα σαν αντισυνταγματικό Ν. 4014/11, και να εξαιρεθεί μάλιστα υπό προϋποθέσεις η οικοδομή του από την κατεδάφιση, ενώ μέχρι τώρα λέγαμε ότι οι δηλώσεις που έχουν γίνει με το Ν. 4014/11 θεωρούνται ως μη υπάρχουσες και πρέπει υποχρεωτικά να μεταφερθούν στο Ν. 4178/13.
    περίπτωση 1 παρ. 1Γγ : Μετά από ερμηνευτική στο Ν. 4014/11, στην περίπτωση που η οικοδομή πληρούσε τις προϋποθέσεις της κατηγορίας 4, αλλά ένα τμήμα της ήταν στο προκήπιο, μπορούσε να χαρακτηριστεί ολόκληρη ως »κατηγορίας 4», και μόνο το εντός προκηπίου τμήμα της να ανήκει στην κατηγορία 5. Πρέπει να προβλεφθεί τι γίνεται σε αυτή την περίπτωση με το νέο νόμο.

  • 21 Σεπτεμβρίου 2016, 00:29 | ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΑ ΑΥΘΑΙΡΕΤΑ ΠΟΥ ΤΑΚΤΟΠΟΙΗΘΗΚΑΝ ΜΕ ΤΟΝ ΠΕΡΙΒΟΗΤΟ (ΚΑΙ ΑΚΡΙΒΟΤΕΡΟ) ΝΟΜΟ 3843/10. ΜΕ ΤΗΝ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΚΤΙΡΙΟΥ ΘΑ ΕΞΑΙΡΕΘΟΥΝ ΟΡΙΣΤΙΚΑ ΤΗΣ ΚΑΤΕΔΑΦΙΣΗΣ ΟΙ ΠΕΡΑΙΩΜΕΝΟΙ ΑΥΤΟΙ ΧΩΡΟΙ.
    ΥΦΙΣΤΑΤΑΙ ΜΙΑ ΔΙΑΦΟΡΟΠΟΙΗΣΗ ΜΕΤΑΞΥ ΤΟΥ 40% ΤΩΝ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΩΝ ΜΕΓΕΘΩΝ ΜΙΑΣ ΟΙΚΟΔΟΜΗΣ ΚΑΙ ΔΗ ΜΙΑΣ ΠΟΛΥΚΑΤΟΙΚΙΑΣ, ΚΑΙ ΤΟΥ 40% ΤΩΝ ΜΕΓΕΘΩΝ ΜΙΑΣ ΟΡΙΖΟΝΤΙΑΣ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΣ.
    ΣΥΜΦΩΝΩ ΑΠΟΛΥΤΑ ΤΟ 40% ΝΑ ΕΛΕΓΧΕΤΑΙ ΣΤΟ ΣΥΝΟΛΟ ΤΟΥ ΚΤΙΡΙΟΥ ΟΠΩΣ ΑΝΑΦΕΡΕΙ Ο ΝΟΜΟΣ ΚΑΙ ΟΧΙ ΣΤΟ ΠΟΣΟΣΤΟ ΤΗΣ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΣ ΑΦΟΥ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΑ ΑΥΤΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΚΡΙΣΙΜΟ ΟΡΙΟ, ΚΑΙ ΔΕΝ ΘΑ ΕΠΙΦΕΡΕΙ ΑΝΙΣΟΤΗΤΕΣ ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΑ ΑΚΙΝΗΤΑ ΤΗΣ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ.
    ΣΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΠΟΥ ΥΠΑΡΧΕΙ ΥΠΕΡΒΑΣΗ ΤΩΝ ΑΝΩΤΕΡΩ ΜΕΓΕΘΩΝ ΣΥΝΟΛΙΚΑ (> 40%) ,ΤΟΤΕ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΞΕΤΑΖΕΤΑΙ Η ΕΠΙΦΑΝΕΙΑ ΑΝΑ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑ ΠΡΟΚΕΙΜΕΝΟΥ ΝΑ ΑΠΟΦΕΥΧΘΟΥΝ ΑΔΙΚΙΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΡΙΒΕΣ….

    ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ Ο ΝΟΜΟΘΕΤΗΣ ΝΑ ΣΚΕΦΘΕΙ ΛΑΜΒΑΝΟΝΤΑΣ ΥΠΟΨΗ ΤΗΝ ΕΜΠΕΙΡΙΑ ΤΩΝ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΩΝ ΝΟΜΩΝ ΚΑΙ ΝΑ ΔΩΣΕΙ ΤΗΝ ΟΡΘΟΤΕΡΗ & ΔΙΚΑΙΟΤΕΡΗ ΛΥΣΗ…

  • 20 Σεπτεμβρίου 2016, 12:57 | Ν. Βερροιόπουλος

    Παράγραφος 1.Β)
    Πρέπει να αποσαφηνιστεί η φράση «…υπό τις προϋποθέσεις του παρόντος νόμου».
    Για τις κατασκευές που είχαν υπαχθεί στις διατάξεις του άρθρου 40 του Ν.3775/09 και τους είχε επιτραπεί να διατηρήσουν τη νέα χρήση τους χωρίς περιορισμό στο χρονικό διάστημα για τη διατήρηση και χωρίς περιορισμό στα ποσοστά υπερβάσεων δεν είναι δυνατόν να επιβάλλεται με τον νέο νόμο να αποκλειστούν από την κατηγορία των μη κατεδαφιστέων και μη υπόχρεων στην καταβολή προστίμων εφόσον παραβιάζονται τα πολεοδομικά μεγέθη σε ποσοστά μεγαλύτερα απο αυτά που ορίζονται στο παρόν άρθρο.

  • 19 Σεπτεμβρίου 2016, 20:10 | ΘΩΜΑΣ ΜΠ.

    ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΟ ΝΟΜΟ ΑΥΘΑΙΡΕΤΩΝ
    Να προβλέπεται στο νέο νομοσχέδιο (βλ.σχετικά Αρθρο 72 παρ.1Γ περ.γ’) και (άρθρο 80 παράγρ. Δ’.Κατηγορία 4(αα’ περ. σε συνδιασμό με β’περ.) , ότι:
    Αυθαίρετη κατασκευή (π.χ.υπέρβαση δόμησης σε τ.μ.) που βρίσκεται εντός του περιγράμματος νόμιμης οικοδομής η οποία προϋφίσταται και διαθέτει οικοδομική άδεια, εφ’ όσον δεν παραβιάζει σε ποσοστό μεγαλύτερο του 40% τα πολεοδομικά μεγέθη κάλυψης και δόμησης και σε ποσοστό μεγαλύτερο του 20% το πολεοδομικό μέγεθος του ύψους της οικοδομικής άδειας, συμπεριλαμβανομένων τυχόν άλλων αυθαιρέτων κατασκευών ή αυθαιρέτων αλλαγών χρήσης επί του ακινήτου, να εξαιρείται σε κάθε περίπτωση οριστικά από την κατεδάφιση , μετά την περαίωση της καθοριζόμενης διαδικασίας υπαγωγής δεν επιβάλλονται πρόστιμα και να επιτρέπεται η μεταβίβαση και η σύσταση εμπράγματου δικαιώματος επ’ αυτών .
    Παράδειγμα : στην περίπτωση που τροποποιείται το σχέδιο πόλεως με κατάργηση δρόμου ή την χάραξη άλλου και μέρος υφιστάμενης νόμιμης (με οικοδομική άδεια) οικοδομής βρίσκεται πλέον στο προκήπιο. Στην περίπτωση που προστίθεται νέος όροφος πριν την 28/7/2011 (με έκδοση οικοδομικής άδειας για λιγότερα όμως τ.μ. δόμησης) εντός του περιγράμματος της υπάρχουσας (με οικοδομική άδεια) νόμιμης οικοδομής ,αλλά λόγω αλλαγής του πολεοδομικού σχεδίου ,μέρος της οικοδομής αυτής βρίσκεται στο προκήπιο, να εντάσσεται στην Δ’Κατηγορία 4 (περίπτ. αα’ και όχι στην εξαίρεση της περ.β’) του άρθρ.9 του ν.4178/2013 και να εξαιρείται οριστικά της κατεδάφισης το επιπλέον (υπέρβαση σε τ.μ.) νέο αυθαίρετο τμήμα της κατασκευής που βρίσκεται εντός προκηπίου αλλά όμως εντός του περιγράμματος της νόμιμα υφιστάμενης με οικοδομική άδεια οικοδομής.

  • 19 Σεπτεμβρίου 2016, 02:02 | Παυλος

    Σε δηλωσεις που μεταφέρθηκαν από τον Ν.4014 στον Ν.4178 για τις όποιες ειχε πληρωθεί το σύνολο του ενιαίου πρόστιμου και δεν ειχαν αναρτηθεί τα δικαιολογητικα, δεν πληρώθηκε επιπλέον πρόστιμο στις περιπτωσεις που προέκυπτε διαφοροποίηση στον τρόπο υπολογισμου του πρόστιμου, π.χ. αλλαγή στον υπολογισμο του ποσοστού υπέρβασης της δομησης σε οριζόντιες η κάθετες ιδιοκτησιες χωρις μεταβολη στα τ.μ. της υπέρβασης. Στις δηλωσεις αυτές, αν ισχύσει το να μεταφερθούν πλεον στον νέο νομο λόγω μη ολοκλήρωσης της ανάρτησης των δικαιολογητικων, πρέπει τουλαχιστον να διευκρινιστεί ότι θα ισχύσει το πρόστιμο που έχει ήδη πληρωθεί από τον Ν.4014 και έγινε αποδεκτό ως εχει στον Ν.4178!

  • 19 Σεπτεμβρίου 2016, 00:05 | Έλενα

    Για την υποβολή των δικαιολογητικών οι μηχανικοί έχουμε προθεσμία έως τον 10/2018!!!
    Δεν είναι δυνατόν να αλλάζουν έτσι προθεσμίες βάση των οποίων έχει γίνει ο προγραμματισμός μας. Αν θέλετε να κάνετε έναν νέον νόμο αυθαιρέτων είναι δικαίωμα σας αλλά όχι καταστρατηγώντας τον προηγούμενο. Σεβαστείτε τις ημερομηνίες και τους νόμους και επιτέλους σεβαστείτε τους ίδιους τους πολίτες. Στις περισσότερες δηλώσεις δεν έχουν υποβληθεί τα δικαιολογητικά στο ηλεκτρονικό σύστημα. Δεν είναι δυνατόν αυτές οι δηλώσεις υποχρεωτικά να πρέπει να μεταφερθούν στο νέο νόμο.

  • 18 Σεπτεμβρίου 2016, 23:08 | Σπύρος

    – Θα πρέπει οπωσδήποτε να υπάρξει η δυνατότητα ολοκλήρωσης των υποθέσεων του Ν.4178/13 μέσα στην προθεσμία που προβλέπει ο συγκεκριμένος νόμος για την καταβολή των δικαιολογητικών (8-2-2018), ανεξαρτήτως ληξιπρόθεσμων οφειλών ή τυχόν άλλων ελλείψεων. Είναι επίσης απαραίτητο να μπορεί μία δήλωση να υπαχθεί από τον Ν.4014/11 κατευθείαν στο νέο νόμο και η δυνατότητα αυτή να ανακοινωθεί αρκετά πριν την ψήφιση του νέου νόμου προκειμένου να ξέρουν πώς να χειριστούν οι μηχανικοί τις εκκρεμείς υποθέσεις των πελατών τους.

  • 18 Σεπτεμβρίου 2016, 12:03 | ΣΟΦΟΚΛΗΣ

    Πρέπει να προβλεφτεί ξεκάθαρα, όπως ανέφεραν πολλοί συνάδελφοι,ότι οι δηλώσεις που έχουν υπαχθεί στο Ν4178/13 και δεν έχουν αναρτηθεί όλα τα δικαιολογητικα παραμένουν ενεργές μέχρι την προβλεπόμενη προθεσμία σύμφωνα με την 60069 Υπουργική απόφαση, με δυνατότητα υπαγωγής στο νέο Νόμο με σύμφωνη γνώμη του ιδιοκτήτη.

  • 17 Σεπτεμβρίου 2016, 13:41 | Σοφια Μαρα

    Θα πρέπει να διατηρηθεί η δυνατότητα υποβολής των δικαιολογητικών σύμφωνα με την 60069/14 απόφαση, που είναι η 8/10/2018.
    δεν μπορούμε μέσα σε διάστημα 15 ημερών να κλείσουν όλες αυτές οι υποθέσεις.
    ευχαριστώ

  • 17 Σεπτεμβρίου 2016, 12:38 | WWF Ελλάς

    Σχόλιο στα άρθρα 72 και 80: Και τα δυο άρθρα, ρυθμίζουν το ίδιο ζήτημα: τα προ της 28.07.2011 αυθαίρετα. Τι ισχύει τελικά;

  • 15 Σεπτεμβρίου 2016, 19:16 | ΝΙΚΟΛΑΣ

    Ο νόμος 4178 (αρθρο 23 παρ.17α.)τακτοποιεί κατοικίες σε περιοχές του Υμηττού μόνο για 10 χρονιά ενώ άλλες χρήσεις π.χ αναψυκτήρια για 30 χρονιά με συνέπεια οι ιδιοκτήτες να αδυνατούν να τακτοποιήσουν την κατοικία του μόνο για 10 χρόνια πληρώνοντας υπέρογκα ποσά!
    Ο νεος νομος δεν αναφερει τιποτα για το θεμα αυτο!!!

  • 15 Σεπτεμβρίου 2016, 19:56 | ΝΙΚΟΛΑΣ

    Υπάρχουν περιπτώσεις όπου μια οικοδομική άδεια έχει εκδοθεί με αναληθές τοπογραφικό ,(π.χ. αντί το οικόπεδο να είναι 4000 τ.μ. η 2000τ.μ. όπως ορίζει ο νόμος να είναι 3700τ.μ. η 1900τ.μ. και εντός της απόκλισης του άρθρου 4 παρ. 2β ) . Στις περιπτώσεις αυτές ο νόμος θα πρέπει να συμπληρωθεί ώστε να δίνεται η δυνατότητα στον ιδιοκτήτη να προχωρήσει σε τακτοποίηση της αυθαιρεσίας με καθορισμό ενδιάμεσους επιβαρυντικούς συντελεστές οχι 2.0 (πχ. 0.5) ώστε να τακτοποιηθεί η εκκρεμότητα αυτή, και να μην βρεθεί ο ιδιοκτήτης στο μέλλον με ένα κτήριο εντελώς αυθαίρετο .

  • 15 Σεπτεμβρίου 2016, 14:14 | Μαρία Πολίτη

    Χρήζει αποσαφήνισης το ποιά θα είναι η τύχη των εμπροθέσμως περαιωμένων δηλώσεων του Ν.4014(αποπληρωμένο πρόστιμο-πληρότητα δικαιολογητικών, καθώς μέχρι στιγμής προβλέπεται ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ μετάβασης των στο Ν.4178 και όχι ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ. Η τελευταία προκύπτει στη πράξη, σε πιθανή ανάγκη εμπράγματης δικαιοπραξίας.
    Τι θα ισχύει όμως στο μέλλον για αυτές τις δηλώσεις που στο μεταξύ δεν έχει προκύψει τέτοια ανάγκη? Π.χ. σε μια μελλοντική συμβολαιογραφική πράξη η συμβολαιογράφος θα αρκείτε στην βεβαίωση μηχανικού ή θα απαιτεί αποδεικτικό περαίωσης δήλωσης Ν.4014? και αυτό θα είναι αποδεκτό ή πρέπει να προβλεφθεί από τώρα κάτι άλλο?Ίσως θα έπρεπε να τροποποιηθεί το κειμένου της βεβαίωσης μηχανικού ώστε να καλύπτονται και αυτές οι περιπτώσεις.
    Ευχαριστώ

  • 15 Σεπτεμβρίου 2016, 08:08 | ΧΡΗΣΤΟΣ

    Τι γίνεται με την περίπτωση 1, 1Γβ; Αυθαίρετα με περαιωμένες με τον Ν.4014/11 δηλώσεις εξαιρούνται οριστικά από την κατεδάφιση χωρίς μεταφορά τους στον Ν.4178/13 ή τον νέο νόμο; Τι γίνεται με την αντισυνταγματικότητα του Ν. 4014/11; Μέχρι τώρα είχε ειπωθεί ότι οι δηλώσεις του Ν.4014, λόγω της αντισυνταγματικότητας του, (καλό θα ήταν;) να μεταφερθούν στον Ν.4178. Κι αυτό γιατί υπάρχουν ιδιοκτήτες, οι οποίοι βλέποντας τη νέα ρύθμιση, θέλουν να μην υποστούν τη διαδικασία της μεταφοράς από 4014 σε 4178, εφόσον ο νέος νόμος τους το επιτρέπει.

  • 15 Σεπτεμβρίου 2016, 08:33 | Μαρία Κουτρούλη

    Για τις περιπτώσεις αυθαίρετων κατασκευών πρίν της 28.07.2011 που δεν μπορούν να υπαχθούν στον νόμο για ρύθμιση, ο υπολογισμός των προστίμων θα είναι όπως αναφέρεται στο άρθρο 78 ή όπως ισχύει με τον ν.4178/13 ?
    Ευχαριστώ

  • 14 Σεπτεμβρίου 2016, 14:06 | Ευαγγελία Ν.

    Στην περίπτωση 2 του άρθρου 72 του Νόμου θα πρέπει να περιληφθούν και οι αυθαίρετες κατασκευές του εντάχθηκαν στο Ν. 4178/2013 με την προϋπόθεση έκδοσης οικοδομικής άδειας, πληρώθηκε το αντίστοιχο παράβολο, αλλά για διάφορους λόγους (οικονομικοί λόγοι ή δυσχέρεια στην έκδοση της οικοδομικής άδειας κ.λ.π.) δεν εκδόθηκε η οικοδομική άδεια εντός της προθεσμίας (τριετία). Θα πρέπει να δοθεί η δυνατότητα μεταφοράς στον νέο Νόμο με αντίστοιχη προθεσμία για την έκδοση οικοδομικής άδειας.

  • 14 Σεπτεμβρίου 2016, 10:18 | ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΡΑΚΑΝΑΣ

    Πρέπει να αποσαφηνιστεί η τύχη των δηλώσεων -κυρίως αυτών του Ν.4178/13- που βρίσκονται είτε σε «κατάσταση υπαγωγής» είτε σε «οριστική υπαγωγή» αλλά χωρίς να έχουν αναρτηθεί τα προβλεπόμενα από το νόμο στοιχεία, σχέδια κλπ. καθότι σύμφωνα με το άρθρο 2 -ΦΕΚ 3534/Β/30-12-2014:

    Αντικαθίσταται η παράγραφος 1 του άρθρου 2 της αριθμ. 2254/30−09−2013 (Β΄/2184) απόφασης του Αναπληρωτή Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, όπως ισχύει ως εξής:
    «1. Ο μηχανικός υποχρεούται σε εικοσιτέσσερις (24)μήνες μετά την καταληκτική ημερομηνία υπαγωγής στιςδιατάξεις του Ν. 4178/2013 να ολοκληρώσει την ηλεκτρονική υποβολή των απαραίτητων δικαιολογητικών.»
    Ποια εν τέλει θεωρείται η καταληκτική ημερομηνία υπαγωγής του Ν.4178/13;
    Είναι παράλογο και αδιανόητο να υποστούμε εκ νέου την διαδικασία μεταφοράς δηλώσεων του Ν.4178/13 στον νέο υποστούμε ψήφιση νόμο και με ότι αυτό συνεπάγεται!

  • 14 Σεπτεμβρίου 2016, 08:16 | Μαρία

    Για τις περιπτώσεις που εκκρεμεί η ανάρτηση των δικαιολογητικών στο σύστημα, να μην καταργηθεί η διετής προθεσμία ανάρτησης των δικαιολογητικών, που λήγει την 8.10.2018 βάσει της 60069/14 απόφασης του υπουργού

  • 13 Σεπτεμβρίου 2016, 22:04 | Τυμπανίδης Γεώργιος

    Θα πρέπει να διατηρηθεί η δυνατότητα υποβολής των δικαιολογητικών σύμφωνα με την 60069/14 απόφαση, που είναι η 8/10/2018. Έχουμε μπροστά μας δύο χρόνια και ξαφνικά αυτή η προθεσμία είναι υπό αίρεση.
    Να δίνεται η δυνατότητα για τις δηλώσεις που βρίσκονται στον Ν. 4178 να ολοκληρωθούν μέχρι την 08-10-2018, ακόμα και γι αυτές που βρίσκονται σήμερα στον 4014 και δεν έχουν μεταφερθεί στον 4178, γιατί βάσει του υφισταμένου νόμου είχαμε τη δυνατότητα να μεταφέρουμε δηλώσεις από τον 4014 στον 4178 για άλλα δύο χρόνια. Μη ξεχνάτε ότι πολλοί πελάτες μας είναι μόνιμοι κάτοικοι εξωτερικού και δεν έρχονται κάθε χρόνο στην Ελλάδα. Δεν μπορούμε να αποφασίσουμε μόνοι μας για τη μεταφορά των δηλώσεων. Μας ορίσατε ένα χρονοδιάγραμμα και μας το παίρνετε πίσω. Δεν μπορούμε τελευταία στιγμή να τρέχουμε να βρίσκουμε πελάτες εντός και εκτός Ελλάδας, κληρονόμους (αν οι πελάτες έχουν φύγει από τη ζωή) για να προλάβουμε να κλείσουμε τις υποθέσεις για τις οποίες είχαμε χρόνο μπροστά μας.
    Παρακαλώ να βγει κάποιος και να μας ενημερώσει για τα παραπάνω ώστε να «ησυχάσουμε» γιατί έχουμε χάσει τον ύπνο μας οι μηχανικοί. Το κράτος πρέπει να είναι στο πλευρό μας και όχι απέναντι μας. Κάθε γραφείο έχει χρονοδιάγραμμα προς υλοποίηση και ξαφνικά μειώνεται ο διαθέσιμος χρόνος στο 1/24!!!
    Μην ξεχνάτε ότι μπορεί μεν να μην απαιτείται επιπλέον πρόστιμο αλλά θα υπάρχει κάποιο παράβολο για να μπει κάποιος στο νόμο, πιθανότατα να απαιτείται μελέτη στατικής επάρκειες ενώ δεν απαιτούνταν!!! και φυσικά ακολουθεί μια δουλειά γραφείου με αιτήσεις, υπεύθυνες δηλώσεις, γνήσια υπογραφής, και πόσα άλλα συμπαρομαρτούντα.
    Κάποιος μπορεί να έχει ολοκληρώσει το 90% εξ’ αυτών στον 4178. Γιατί να πρέπει να ξανακάνει το 100% από την αρχή???
    Ας επικρατήσει η λογική.
    Τυμπανίδης Γιώργος
    Πολιτικός Μηχανικός
    Ορεστιάδα

  • 13 Σεπτεμβρίου 2016, 15:53 | Μοσχάκη Ευδοκία

    Περίπτωση 1, παρ. 1Β), 3ο εδάφιο: «Οι ανωτέρω κατασκευές εξαιρούνται οριστικά από την κατεδάφιση, μετά την περαίωση της καθοριζόμενης διαδικασίας υπαγωγής,…»
    Τι σημαίνει αυτό; Καθοριζόμενη με το παρόν νομοσχέδιο; Πρέπει να ξαναδηλωθούν;

  • 12 Σεπτεμβρίου 2016, 13:29 | Ηλίας Αντωνόπουλος

    Βάσει της παρ. 1α του άρθρου 23 του Ν. 4178/2013, οι αυθαίρετες κατασκευές για τις οποίες δύναται να νομιμοποιηθούν εφόσον καταβληθεί το παράβολο της παρ. 10 του άρθρου 11 και εκδοθεί άδεια νομιμοποίησης εντός τριών (3) ετών από την καταβολή του δεν οφείλεται άλλο πρόστιμο. Βάσει της παρ. 1α του άρθρου 90 του παρόντος, οι αυθαίρετες κατασκευές για τις οποίες δύναται να νομιμοποιηθούν εφόσον καταβληθεί το παράβολο της παρ. 10 του άρθρου 83 και το 20% του ειδικού προστίμου και εκδοθεί άδεια νομιμοποίησης εντός τριών (3) ετών από την καταβολή του δεν οφείλεται άλλο πρόστιμο. Σύμφωνα με την περίπτωση 2 του άρθρου 72 του παρόντος, όλες οι δηλώσεις του Ν. 4178/13 προς έκδοση άδειας νομιμοποίησης οι οποίες άδειες δεν έχουν εκδοθεί ακόμα και συνεπώς δεν μπορούν να αναρτηθούν τα απαιτούμενα δικαιολογητικά στο σύστημα θα πρέπει να υπαχθούν στις διατάξεις του παρόντος. Δηλαδή θα πρέπει να καταβληθεί επιπλέον το 20% του προστίμου για περιπτώσεις που με τον Ν. 4178/2013 δεν απαιτούνταν. Θέλω να πιστεύω ότι κάποια παράληψη έχει γίνει και εδώ και θα διορθωθεί όπως πρέπει να διορθωθεί και η απαίτηση υπαγωγής δηλώσεων του Ν.4178/2013 που έχουν ολοκληρώσει την υπαγωγή και δεν έχουν αναρτηθεί όλα τα δικαιολογητικά στο σύστημα αφού το χρονικό περιθώριο που δινόταν ήταν 24 μήνες από την λήξη του νόμου.

  • 11 Σεπτεμβρίου 2016, 17:23 | Τασος

    Αγροτικοί οικίσκοι, στέγασης ηλεκτροκίνητων αρδευτικών εγκαταστάσεων, μικρότεροι των 9τμ που αποδεδειγμένα κατασκευάσθηκαν πριν την έκδοση της Απόφασης υπ΄αριθμόν 5219 από 3.2.2004, του Υφυπουργού περιβάλλοντος χωροταξίας και δημοσίων έργων να θεωρούνται νόμιμοι και να απαλλάσσονται από κάθε διαδικασία νομιμοποίησης και επιβολής προστίμων.
    ΜΕ ΕΚΤΙΜΗΣΗ!

  • 9 Σεπτεμβρίου 2016, 20:42 | Ορέστης

    Αναφέρεται ότι»Περίπτωση 2: Αυθαίρετες κατασκευές και αλλαγές χρήσης για τις οποίες δεν ολοκληρώθηκε εμπρόθεσμα η υπαγωγή στις διατάξεις των νόμων 3843/2010 (Α΄ 62), 4014/2011 (Α΄ 62) και 4178/13 …. δηλαδή δεν καταβλήθηκε εμπροθέσμως το σύνολο του ενιαίου ειδικού προστίμου και δεν αναρτήθηκαν όλα τα απαιτούμενα δικαιολογητικά και στοιχεία στο πληροφοριακό σύστημα, είναι δυνατή η υπαγωγή του στις διατάξεις του παρόντος.»
    Τί σημαίνει είναι δυνατή η υπαγωγή; δηλαδή μπορεί να επιλέξει ο ιδιοκτήτης αν θα μεταφέρει τη δήλωση στο νέο νόμο ακόμη και αν έχει οφειλόμενες δόσεις; θα είναι σε ισχύ ο 4178/13 ώστε να υποβληθούν όλα τα δικαιολογητικά και έγγραφα όπως ορίσθηκε με την πρόσφατη απόφαση του Υπουργού (8/12/2018);

  • 9 Σεπτεμβρίου 2016, 19:49 | ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΡΑΧΑΛΗΣ

    «εφ’ όσον δεν παραβιάζουν σε ποσοστό μεγαλύτερο του 40% τα πολεοδομικά μεγέθη κάλυψης και δόμησης και σε ποσοστό μεγαλύτερο του 20% το πολεοδομικό μέγεθος του ύψους της οικοδομικής άδειας, συμπεριλαμβανομένων τυχόν άλλων αυθαιρέτων κατασκευών ή αυθαιρέτων αλλαγών χρήσης»
    ΔΡΝ ΑΠΟΣΑΦΙΝΗΖΕΤΑΙ αν ο έλεγχος αφορά σε όλη την οικοδομή ( ενδεχομένως πολυκατοικία) η μόνον στην διηρημένη ιδιοκτησία . Αν όμως αφορά σε ολόκληρη την πολυκατοικία πως ειναι δυνατόν ο μηχανικός να ελέγχει άλλες ιδιοκτησίες εντός του κτιρίου χωρίς εξουσιοδότηση από τον εκάστοτε ιδιοκητη, πολύ δε περισσότερο σε ύπαρξη πολεοδομικών παραβάσεων.Οι άνθρωποι θα γίνουν όμηροι εμπαθών γειτόνων. Ας μπεί μικρότερο ποσοστό αλλα να αναφέρεται στη διηρημένη ιδιοκτησία

  • 9 Σεπτεμβρίου 2016, 07:25 | ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ

    Δεν πρέπει να καταργηθεί η διετής προθεσμία ανάρτησης των δικαιολογητικών, που λήγει την 8.10.2018 βάσει της 60069/14 απόφασης του υπουργού, για τις περιπτώσεις που έχει εξοφληθεί το πρόστιμο και μένει μόνο η ανάρτηση των δικαιολογητικών στο σύστημα.

  • 8 Σεπτεμβρίου 2016, 23:16 | Κωστας

    Αν και θα ήθελα να προβώ σε ρύθμιση και αποπληρωμή προστίμου δεν μπορώ να δεχτώ οτι ένα γιαπί πχ 100τμ πληρώνει το ίδιο πρόστιμο με ένα ολοκληρωμένο σπίτι 100τμ. Θεωρώ την ανωτέρω ρυθμιση ισοπεδωτική

  • 8 Σεπτεμβρίου 2016, 14:45 | ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΚΑΦΕΝΤΖΑΚΗ

    Συμφωνω με το προτεινόμενο νεο νοσμοσχέδιο και την φιλοσοφία του. Προτείνω να συμπεριληφθεί συμπληρωματική διάταξη στον νόμο για περιπτώσεις όπως οι παρακατω:

    Να μπορουν να υποκεινται σε ρύθμιση ΚΑΙ μικρές αυθαιρεσίες στα κυρίως κτίρια και τον περιβάλλοντα χώρο τους, ΝΟΜΙΜΩΝ (με υφιστάμενη άδεια κατασκευης αρμόδιας πολεοδομίας) παλαιών οικοδομών για Α’ μοναδική κατοικία, σε ιδιαίτερου φυσικού καλους περιοχές (εντος σχεδίου ή εντός οικισμών) και οι οποίες περιοχές, έχουν κυρηχτεί ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΕΣ μετά την χρονολογία που έλαβαν χώρα οι μικρές αυθαιρεσίες.

    Είναι απολύτως δίκαιο, το εν λόγω νομοσχέδιο, να συμπεριλάβει και τις περιπτώσεις αυτές, διότι οι ιδιοκτήτες δεν εγνώριζαν κατα την διάρκεια των αυθαιρεσιών ότι οι περιοχές θα κυρηχθούν κατόπιν αρχαιολογικές. Έτσι, παρέχεται η δυνατότητα να ενταχθούν στον υπο διαβούλευση αυτό νομοσχέδιο και να μην αποκλείονται λόγω αρχαιολογικού χώρου.

  • 8 Σεπτεμβρίου 2016, 08:43 | ΠΑΡΙΣ ΛΥΓΙΖΟΣ

    ΑΡΘΡΟ 72
    1Γ.δ) Έχετε ξεχάσει να αναφέρετε ότι επιτρέπεται η μεταβίβαση (σε συνέχεια του «..δεν επιβάλλονται σε αυτές πρόστιμα ανέγερσης και διατήρησης»). Γιατί δεν είναι λογικό να μην επιτρέπεται η μεταβίβαση (και η έκδοση βεβαίωσης), όταν έχουν υπαχθεί στον 4178/13 για 30 έτη.
    Γενικά όμως η γνώμη μου είναι σε αυτό το άρθρο στα 1Β και 1Γ, να μην βάλετε καθόλου την αναφορά στην μεταβίβαση, γιατί και σε άλλες περιπτώσεις δεν μπορεί να απαγορευθεί η μεταβίβαση για το χρονικό διάστημα αναστολής των 30 ή 40 ετών.

  • 8 Σεπτεμβρίου 2016, 08:15 | ΠΑΡΙΣ ΛΥΓΙΖΟΣ

    ΑΡΘΡΟ 72
    1Β) Τι γίνεται με τις περιπτώσεις του Ν.3843/10 που υπερβαίνουν το 40% κλπ. Αυτές δεν μεταβιβάζονται και δεν εκδίδεται βεβαίωση? Δεν είναι λογικό αυτό. Έχουν περαιώσει με ένα νόμο (για 40 έτη) και δεν γίνεται τώρα να τους λέτε ότι δεν μπορείτε να μεταβιβάσετε.

  • 7 Σεπτεμβρίου 2016, 21:44 | ΟΛΓΑ ΣΙΟΓΚΑ

    Είναι απόλυτα σωστή η άποψη των συναδέλφων για την δυνατότητα ολοκληρωσης των δηλωσεων ν.4178/13 ( ηλεκτρονικη υποβολη στοιχειων και σχεδιων,στατικη μελετη η τρωτοτητα κλπ) μέσα στις προθεσμίες που εκεινος θέτει. Η μεταφορά δηλώσεων στον νεο νόμο πρέπει να ειναι προεραιτικη για όσες περιπτώσεις ο νεος νομος είναι ευνοϊκοτερος με συμφωνη γνωμη του ιδιοκτήτη φυσικά.

  • 7 Σεπτεμβρίου 2016, 10:01 | ΕΥΤΥΧΙΑ

    Για την Περίπτωση 2 θέλω να ρωτήσω και ίσως και να διευκρινιστούν κατά την δημοσίευση του Νόμου.
    Αρχικά αν εκκρεμείς υποθέσεις με τον Ν.4178/13 (λόγω υπολοίπου δόσεων ή διακολογητικών) πρέπει ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ να υπαχθούν στο νέο Νόμο.

    Δεύτερον αναφέρεται: »Στην περίπτωση αυτή καταβληθέντα ποσά στο πλαίσιο των προηγούμενων νόμων υπαγωγής συμψηφίζονται με το οφειλόμενο ενιαίο πρόστιμο, όπως υπολογίζεται σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος.»

    Έστω ότι έχω δήλωση στον Ν.4178/13 που έχω συμπεριλάβει και συμψηφίσει ποσά από ΠΕΡΑΙΩΜΕΝΟ Ν.3843/10. Τα ποσά αυτά μπορούν να συμψηφιστούν καθώς η δήλωση του Ν.3843/10 έχει περαιώθεί? Η υπαγωγή των τμημάτων που δηλωθήκαν με Ν.3843/10 στον Ν.4178/13 έγινε λόγω μικρών διαφορών στο τ.μ. και αλλαγή στον χρόνο κατασκευής, εφόσον είναι στατικά εξαρτημένες με το νόμιμο κτίριο.

    Τέλος διαπίστωσα ότι στο αρθ. 88, παρ.1 αναφέρει ΓΕΝΙΚΩΣ ότι κατεβληθέντα πρόστικα ή/και παράβολα συμψηφίζονται, ενώ το αρθ.110 παρ.2&3, ότι συμψηφίζονται μόνο του Ν.4178/13 και των προγενέστερων θα επιστραφούν.
    Νομίζω ότι θα πρέπει να συμψηφίζονται τα καταβληθέντα ανεξαρτήτου Νόμου και σταδίου εξέλιξης (περαιωμένα ή μη) καθώς είναι ευκαιρία να διορθωθούν τυχόν σφάλματα παλαιών δηλώσεων.

  • 7 Σεπτεμβρίου 2016, 10:26 | ΠΑΥΛΟΣ

    Είναι πολύ σοβαρό το θέμα των ημερομηνιών ανάρτησης των απαιτούμενων δικαιολογητικών που καθορίστηκαν με την υπ΄αριθμ.60069/2014 Απόφαση, για να ακυρωθούν έτσι απλά στον καινούριο νόμο στην περίπτωση 2 του άρθρου 72. Δημιουργείται σοβαρό ζήτημα τόσο για τους μηχανικούς, που ενώ είναι εξοφλημένα τα πρόστιμα, ενδεχομένως να έχουν γίνει μεταβιβάσεις κλπ.,θα πρέπει τώρα να προβούν σε μεταφορά δηλώσεων που ενδεχομένως θα τους οδηγήσει και σε μελέτες στατικής επάρκειας που πριν δεν απαιτούνταν και οι ιδιοκτήτες δεν θα προτίθενται ασφαλώς να πληρώσουν, όσο και για τους ίδιους τους ιδιοκτήτες οι οποίοι θα πρέπει να ξαναπληρώσουν ανταποδοτικά τέλη ή και διαφορές στα πρόστιμα. Είναι άδικο προς όλους, αν αναλογιστούμε και την οικονομική συγκυρία! Να διευκρινιστεί οπωσδήποτε ότι η υποχρεωτική μεταφορά των δηλώσεων του Ν.4178/13 θα ισχύει για τις περιπτώσεις που δεν θα ολοκληρωθεί η ανάρτηση των δικαιολογητικών μέχρι την προβλεπόμενη από την 60069/14 Απόφαση.

  • 7 Σεπτεμβρίου 2016, 10:30 | Κώστας

    Η εμπρόθεσμη υποβολή των δικαιολογητικών είναι μέχρι το 2018 σύμφωνα με την 60069/14 απόφαση. Οι δηλώσεις λοιπόν του 4178/13 οι οποίες βρίσκονται σε οριστική υπαγωγή και δεν έχουν αναρτήσει όλα τα δικαιολογητικά θα πρέπει να παραμείνουν ενεργές και να ολοκληρωθούν με τον 4178/13 και όχι με τον νέο νόμο. Είναι αδιανόητο να ζητείται η υποβολή στατικής μελέτης ΕΚ ΤΩΝ ΥΣΤΕΡΩΝ την στιγμή που έχουμε πληρωθεί και εξοφληθεί για την υπαγωγή. Εκτιθέμεθα ανεπανόρθωτα στου πελάτες μας!

  • 6 Σεπτεμβρίου 2016, 23:05 | Παπαδάκης Γεώργιος

    Για τις εκτός σχεδίου περιοχές που έχουν την ατυχία να εντάσσονται διοικητικά σε Δήμους με υψηλές αντικειμενικές αξίες, ισχύει πάλι η ελάχιστη τιμή ζώνης των εντός σχεδίου ακινήτων στον ίδιο Δήμο. Εδώ έγινε απλή αντιγραφή της σχετικής παραγράφου των Ν4014/2011 και 4178/2013. Επανάληψη του παράλογου, διότι σε όλες τις άλλες περιοχές της επικράτειας ισχύει η τιμή ζώνης της εκάστοτε Περιφέρειας στην οποία ανήκει το ακίνητο. Ένα απλό παράδειγμα είναι η περίπτωση των οικισμών στην Άνω Γλυφάδα, οι κάτοικοι των οποίων έχουν νόμιμους τίτλους ιδιοκτησίας από τη δεκαετία του 50. Παρά το ότι οι οικισμοί έχουν ενταχθεί, απολύτως άδικα, σε ζώνη προστασίας του Υμηττού, με αποτέλεσμα την ολοκληρωτική απαξίωση των περιουσιών, καλούνται οι κάτοικοί τους να ενταχθούν στον Νόμο με τιμή που θεωρείται εξωφρενική. Δηλαδή με τιμή €1250 τμ όταν η εμπορική αξία των ακινήτων τους κυμαίνεται από €250 έως €350 τ.μ., στοιχείο το οποίο γνωρίζει καλά ο Δήμος Γλυφάδας, γι αυτό και όρισε ως τιμή ζώνης για το ΤΑΠ το ποσό των €350. Αναφέρεται ενδεικτικά ότι η τιμής ζώνης που ισχύει για την εκτός σχεδίου περιοχή της Γλυφάδας από την Περιφέρεια Αν. Αττικής είναι €800. Με βάση όμως την πρώτη υποπαράγραφο του άρθρου 93, ούτε αυτή η τιμή (των €800) μπορεί να ληφθεί για τους οικισμούς αυτούς. Παρά το γεγονός ότι δεν μεριμνήσατε επιτέλους να λάβετε γενικά ως τιμή ζώνης τις τιμές της εμπορικής αξίας της κάθε περιοχής, χωρίς κόπο προσδεθήκατε πάλι στις αντικειμενικές αξίες του ΥΠ. ΟΙΚ., ενώ είναι γνωστό τοις πάσι ότι οι τιμές του ΥΠ. ΟΙΚ. δεν έχουν καμία σχέση με τη σημερινή πραγματικότητα της αγοράς. Θα μπορούσατε να απευθυνθείτε στην Ε.Ε.Τ. η οποία έχει παρατηρητήριο τιμών για τις εμπορικές αξίες ακινήτων, που ανανεώνει σχεδόν ανά εξάμηνο, και να ορίσετε επιτέλους ρεαλιστικές τιμές ζώνης, ώστε αφενός μεν να υπάρχει άμεση αποδοχή των πολιτών στις προϋποθέσεις του παρόντος νομοσχεδίου, αφετέρου δε και γρήγορη εισροή ζεστού χρήματος στα Δημόσια Ταμεία. Άλλωστε ένας από τους ουσιαστικούς σκοπούς του νομοσχεδίου είναι και το εισπρακτικό αποτέλεσμα. Αγνοήθηκε όμως η μεγάλη οικονομική αδυναμία που αντιμετωπίζουν σήμερα οι περισσότεροι πολίτες. Γίνεται αναφορά βέβαια σε διευκόλυνση ευπαθών ομάδων. Ας γίνει κατανοητό όμως ότι όταν το ύψος του συνολικού προστίμου για την τακτοποίηση αυθαιρέτων, πλησιάζει τις ήδη καταβαραθρωμένες εμπορικές αξίες των ακινήτων, εκλείπει ένα από τα στοιχειώδη κίνητρα για τον κάθε ιδιοκτήτη.

  • 6 Σεπτεμβρίου 2016, 17:41 | Παπαθανασίου Σπυριδούλα

    Αφού η προθεσμία υποβολής των απαιτούμενων δικαιολογητικών για την οριστική περαίωση της ρύθμισης βάσει των διατάξεων του ν.4178/2013 είναι η 08/02/2018, θα πρέπει να διευκρινηστεί ότι δεν είναι υποχρεωτική αλλά είναι ωστόσο δυνατή η μεταφορά των δηλώσεων στο νέο νόμο, στις οποίες εκκρεμούν τα δικαιολογητικά αυτά.

  • 6 Σεπτεμβρίου 2016, 16:39 | Βενέδικτος Κωνσταντόπουλος

    Αρθρο 72 ,περίπτωση 1Γ), δ):
    ποια είναι η περίπτωση Δ της κατηγορίας 4,του άρθρου 9 του ν.4178/13 ;
    Υπάρχει;

  • 6 Σεπτεμβρίου 2016, 12:32 | Σαλούστρος Γιάννης

    Οι περιπτώσεις που έχουν ξεκινήσει με τον 4178/13 και δεν έχουν ολοκληρώσει την διαδικασία (πχ. υποβολή δικαιολογητικών ή μη ολοκλήρωση πληρωμής δόσεων) θα πρέπει να έχουν το δικαίωμα αν θέλουν να ολοκληρώσουν την διαδικασία στον 4178/13. Γιατί οι μειώσεις προστίμου που προβλέπει ο νέος νόμος δεν εφαρμόζεται σε όλες τις περιπτώσεις και κάποιοι θα κληθούν να πληρώσουν παραπάνω από αυτό που έχουν προϋπολογίσει.

  • 6 Σεπτεμβρίου 2016, 09:58 | ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ

    Επειδή ο Ν 4178/13 είναι σε εξέλιξη και κυρίως το ανέβασμα όλων των δικαιολογητικων και σχεδίων, που σύμφωνα με την 60069/14 απόφαση του αναπληρωτή υπουργού η προθεσμία είναι έως 8/2/18 θα πρέπει να διορθωθεί και να τεθεί όπου αφορά το Ν 4178/13 το ΄’θα περαιώσουν εμπρόθεσμα,, και όχι περαίωσαν.
    Συμφωνώ. Ο προγραμματισμός μας είναι για τη διετία από τη λήξη του 4178. Είναι αδύνατο να περαιωθεί έως 8.10.16 και άδικο για μας και τους πελάτες

  • 6 Σεπτεμβρίου 2016, 07:02 | ΡΗΓΑ ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ

    θα περαιωθουν εμπροθεσμα οχι περαιωσαν

  • 5 Σεπτεμβρίου 2016, 17:38 | Στρατης

    Από το άρθρο 72 και από την παρ. 2 του άρθρου 110 τεκμαίρεται ότι όσοι έχουν υπαχθεί εμπρόθεσμα στις διατάξεις τον ν.4178 μπορούν είτε να παραμείνουν στον ν.4178 ή να ζητήσουν την υπαγωγή τους στον νέο νόμο. ΌΜΩΣ ο νόμος 4178 είναι ακόμα σε εμπρόθεσμη εξέλιξη (π.χ. δόσεις προς καταβολή εμπρόθεσμα στο μέλλον ή/και εμπρόθεσμη -έως 8/10/2018- ανάρτηση των απαραιτήτων δικαιολογητικών βάσει της υπ’αριθ.60069/2014 αποφάσεως αν. υπουργού ΥΠΕΚΑ) και ΣΥΝΕΠΩΣ όπου το σχέδιο νόμου του παρόντος αναγράφει «περαίωσαν εμπρόθεσμα» είναι ορθό να αναγράφει «θα περαιώσουν εμπρόθεσμα» όλες τις διαδικασίες που προβλέπονται από τον ν.4178. Εξάλλου θα ήταν αντισυνταγματικό ο νέος νόμος να εξαναγκάσει όσους έχουν υπαχθεί στις διατάξεις του ν.4178 και παραμένουν εμπρόθεσμοι να πρέπει να μεταφερθούν υποχρεωτικά στον νέο νόμο απ’όπου το ενιαίο ειδικό πρόστιμο τυχόν να είναι μεγαλύτερο π.χ. πατάρια, υπογ. στάθμες κλπ. ή και σε πολλά σημεία όπου οι διατάξεις των δύο νόμων διαφέρουν μεταξύ τους.

  • 4 Σεπτεμβρίου 2016, 19:01 | ΔΗΜΗΤΡΗΣ

    Επειδή ο Ν 4178/13 είναι σε εξέλιξη και κυρίως το ανέβασμα όλων των δικαιολογητικων και σχεδίων, που σύμφωνα με την 60069/14 απόφαση του αναπληρωτή υπουργού η προθεσμία είναι έως 8/2/18 θα πρέπει να διορθωθεί και να τεθεί όπου αφορά το Ν 4178/13 το ΄’θα περαιώσουν εμπρόθεσμα,, και όχι περαίωσαν.

  • 4 Σεπτεμβρίου 2016, 08:05 | Γιαννης

    Να προβλεφθει ρητα η δυνατοτητα ενταξης στο νομο των αυθαιρετων κατοικιων (συνηθως γκαρσονιερες) που βρισκονται στα δωματα πολυκατοικιων των δεκαετιων `70, `80 επι κοινοχρηστου χωρου και η δυνατοτητα υπαγωγης τους στο νομο μονο με τη δηλωση του ιδιοκτητη χωρις την συνυπογραφη των υπολοιπων συνιδιοκτητων. Η συγκεκριμενη περιπτωση δεν ειχε προβλεφθει απο κανενα προηγουμενο νομο και τα συγκεκριμενα ακινητα δεν μπορουν να τακτοποιηθουν. Καλο θα ηταν να επιδιωχθει παράλληλα και η λυση του ιδιοκτησιακου καθεστωτος καθως με τις ισχυουσες διαταξεις ειναι πρακτικα αδύνατο ο ιδιοκτητης να αποκτησει τιτλους ιδιοκτησιας για τα συγκεκριμενα ακινητα.

  • 3 Σεπτεμβρίου 2016, 14:21 | Μαρία Νικολή

    Περίπτωση 2: Εμπρόθεσμη θεωρείται η ανάρτηση των δικαιολογητικών μέχρι 2 έτη από την ημέρα παύσης ισχύος του Νόμου, εκτός των ελέγχων στατικής επάρκειας που αναρτώνται μέχρι 5 έτη μετά.
    Οι δηλώσεις του 4178/13 με πληρωμένο παράβολο θα μπορούν να ολοκληρωθούν έως τις 8/10/18 εντός του 4178/13, με δυνατότητα μεταφοράς τους στον προς διαβούλευση νόμο μετά το πέρας της ημερομηνίας αυτής?

  • 3 Σεπτεμβρίου 2016, 13:18 | Γιωργος

    Στην περίπτωση 2 για τις δηλώσεις του ν. 4178 θα πρέπει να παραμεινει η ημερομηνία που ισχύει για το ανέβασμα των δικαιολογητικών και είναι 24 μήνες μετά την καταληκτική ημερομηνία υπαγωγής στις διατάξεις του Ν. 4178/2013, δηλαδή 8-10-18.
    Γιατι καθε γραφειο εχει κανει το χρονοδιαγραμμα του με βαση της προθεσμιες του νομου και ετσι θα ηταν πολυ αδικο να αναγκαστουν σε μεταφορα με οτι αυτο συνεπαγεται (πληρωμη τελους ανταποδοσης επανυπολογισμος προστιμου κτλ) καθως ειναι εξτρα δουλεια για εμας χωρις καμια αμοιβη επισης ισως αλλαγες στο προστιμο για τον ιδιοκτητη.

  • «εφ’ όσον δεν παραβιάζουν σε ποσοστό μεγαλύτερο του 40% τα πολεοδομικά μεγέθη κάλυψης και δόμησης και σε ποσοστό μεγαλύτερο του 20% το πολεοδομικό μέγεθος του ύψους της οικοδομικής άδειας, συμπεριλαμβανομένων τυχόν άλλων αυθαιρέτων κατασκευών ή αυθαιρέτων αλλαγών χρήσης»
    Τα ποσοστά είναι αθροιστικά ή λογίζονται και μεμονωμένα;
    π.χ. αν παραβιάζεται κατά 45% το μέγεθος της δόμησης μόνο, τότε πληρούνται οι προϋποθέσεις;

  • 2 Σεπτεμβρίου 2016, 11:20 | Λάζαρος Παπαδόπουλος

    Για την περίπτωση 2 και συγκεκριμένα για τις δηλώσεις του ν. 4178 /2013 θα πρέπει να διευκρινιστεί εάν το εμπρόθεσμα αφορά την ημερομηνία που ισχύει για το ανέβασμα των δικαιολογητικών και είναι σύμφωνα με την αριθμ. 60069 απόφαση του αναπληρωτή υπουργού υπεκα (φεκ 3534/30-12-2014) 24 μήνες μετά την καταληκτική ημερομηνία υπαγωγής στις διατάξεις του Ν. 4178/2013, δηλαδή με τα όσα ισχύουν μέχρι σήμερα 8/10/2018. Ή διαφορετικά όσες δηλώσεις με τον Ν. 4178/13 οφείλουν δόσεις και δεν έχουν ανέβει όλα τα δικαιολογητικά εάν θα πρέπει να μεταφερθούν στον νέο νόμο.