• Σχόλιο του χρήστη 'Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου' | 31 Ιανουαρίου 2011, 14:42

    Παρατηρήσεις της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου επί του προσχεδίου Νόμου «Καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, αναδιάρθρωση των φορολογικών υπηρεσιών και άλλες διατάξεις αρμοδιότητας Υπουργείου Οικονομικών» ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β΄ - ΑΝΑΔΙΑΡΘΡΩΣΗ ΤΩΝ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΩΝ ΚΑΙ ΕΛΕΓΚΤΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ Η αναδιάρθρωση των φορολογικών και ελεγκτικών υπηρεσιών αποτελεί μια ορθή πρωτοβουλία. Αυτό όμως δεν θα πρέπει να σημαίνει την επιβάρυνση με επιπλέον γραφειοκρατικές διαδικασίες. Θα πρέπει πάντοτε να λαμβάνεται υπόψιν η οικονομική δυσπραγία που βιώνουμε, καθώς δημιουργεί μειωμένα έσοδα και εισοδήματα. Άρθρο 10 - Βελτίωση αποτελεσματικότητας συστήματος ελέγχων Τροποποιούνται οι σχετικές διατάξεις του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος και κώδικα Φ.Π.Α. προκειμένου οι έλεγχοι να γίνονται κατά κύριο λόγο από το γραφείο και κατ’ εξαίρεση στην έδρα της επιχείρησης με βάση κριτήρια ελέγχου και με στόχο την επιτάχυνση των ελέγχων. Στόχος είναι η ελαχιστοποίηση της επαφής των ελεγκτικών αρχών με τις ελεγχόμενες επιχειρήσεις και η χρήση σύγχρονων συστημάτων συγκέντρωσης και επεξεργασίας φορολογικής πληροφορίας κατά τον έλεγχο, όπως το σύστημα Elenxis. Πρόκειται για μια ρύθμιση που, αν υλοποιηθεί, θα λύσει χρόνια προβλήματα των επιχειρήσεων που αφορούν το φορολογικό έλεγχο, την επίπονη, χρονοβόρα και δύσκολη διαδικασία του, τις προστριβές με τους φορολογικούς ελεγκτές και το κόστους σε ανθρωποώρες που έχει η εν λόγω διαδικασία. Εφιστούμε όμως την προσοχή του νομοθέτη σε πρακτικά ζητήματα τα οποία μπορούν να προκύψουν σε σχέση με τον μεγάλο όγκο των βιβλίων και παραστατικών ορισμένων επιχειρήσεων. Ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δοθεί στα δικαιώματα που δίνονται στους προϊσταμένους των Δ.Ο.Υ. Ειδικότερα όταν ο προϊστάμενος αποκτά το δικαίωμα να ζητά οποιαδήποτε πληροφορία ακόμα και από εμπορικές, επαγγελματικές, βιοτεχνικές κλπ. οργανώσεις για διευκόλυνση του ελέγχου, αποκτά ταυτόχρονα υπερεξουσίες τις οποίες βλέπουμε με επιφύλαξη διότι δεν διασφαλίζεται η ορθή χρήση των εν λόγω πληροφοριών. Με την ίδια επιφύλαξη αξιολογούμε και τη δυνατότητα του προϊσταμένου να ζητά από τις τράπεζες οιεσδήποτε πληροφορίες θεωρεί αναγκαίες για τη διευκόλυνση του έργου του. Θεωρούμε άσκοπη, αν όχι επικίνδυνη, την ευκολία που προβλέπεται για άρση του τραπεζικού απορρήτου των φορολογούμενων. Επίσης, στο συγκεκριμένο άρθρο υπάρχει παράγραφος που αναφέρεται στο ποσοστό προβεβαίωσης που καταβάλλεται όταν ασκείται προσφυγή στα δικαστήρια για φορολογικές διαφορές. Το ποσοστό του αμφισβητούμενου κύριου, πρόσθετου, λοιπών φόρων και Φ.Π.Α. που σήμερα καταβάλουμε ανέρχεται σε 25% και πλέον με τη νέα διάταξη θα ανέλθει σε 50%. Αυτό σημαίνει ότι πλέον η προσφυγή στα διοικητικά δικαστήρια θα καταστεί ασύμφορη τόσο διότι το 50% του φόρου που πρέπει να καταβληθεί είναι υπερβολικά υψηλό, όσο και διότι έχει αυξηθεί η δαπάνη για τις προεισπράξεις, τα δικαστικά ένσημα κλπ. Τέλος, θεωρούμε χαρακτηριστικό παράδειγμα αυθαιρεσίας τη δυνατότητα που δίνεται στον ελεγκτή να χρησιμοποιεί στοιχεία, πληροφορίες και στατιστικά δεδομένα εκροών, τις οποίες θα προσδιορίζει βάσει γενικά παραδεκτών αρχών και τεχνικών της Ελεγκτικής. Ζητάμε να διευκρινιστεί λεπτομερώς ο τρόπος διεξαγωγής και τα κριτήρια του ελέγχου.