• Σχόλιο του χρήστη 'Betfair' | 4 Φεβρουαρίου 2013, 18:45

    Η παρούσα τοποθέτηση αφορά στο περιεχόμενο των Άρθρων 23, 24 και 25 που περιλαμβάνονται στο κείμενο προς δημόσια διαβούλευση για το Σχέδιο Νόμου με τίτλο «ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΑ ΕΡΓΑΛΕΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ, ΠΑΡΟΧΗ ΠΙΣΤΩΣΕΩΝ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ». Α. Εισαγωγή 1. Παρόλο που η Betfair αποδέχεται την ευκαιρία που της δίνεται να καταθέσει τις θέσεις της σχετικά με το περιεχόμενο του εν λόγω Σχεδίου Νόμου και, πιο συγκεκριμένα, να τοποθετηθεί στα άρθρα που σχετίζονται με τη δραστηριότητα της, εντούτοις εκφράζει τη δυσαρέσκειά της για το γεγονός ότι η Ελληνική Κυβέρνηση επέλεξε να περιορίσει το διάστημα της διαβούλευσης ουσιαστικά σε τρεις εργάσιμες ημέρες. 2. H Βetfair εκφράζει την ανησυχία της για το γεγονός ότι η Ελληνική Κυβέρνηση αποδεικνύει, για ακόμη μια φορά, ότι δεν είναι προετοιμασμένη να ανοίξει έναν ουσιαστικό και με διαφάνεια διάλογο με τις αλλοδαπές εταιρείες τυχερών παιχνιδιών, οι οποίες διαθέτουν άδεια λειτουργίας σε άλλα κράτη μέλη της Ε.Ε., προκειμένου να βρεθεί μια λύση στην παρούσα μη βιώσιμη κατάσταση στην ελληνική αγορά τυχερών παιχνιδιών. Εξαιτίας της τόσο σύντομης διάρκειας της διαβούλευσης, η δυνατότητα των ενδιαφερόμενων μερών να αναπτύξουν και να παρέχουν στην Κυβέρνηση ουσιαστική πληροφόρηση και εποικοδομητικές προτάσεις είναι σημαντικά περιορισμένη. Η σύντομη αυτή διάρκεια επηρεάζει πολύ δε περισσότερο τους αλλοδαπούς παρόχους τυχερών παιχνιδιών, οι οποίοι έχουν να αντιμετωπίσουν και το ζήτημα της γλώσσας. Τούτο συμβαίνει, παρά το γεγονός ότι οι συγκεκριμένοι πάροχοι έχουν εκδηλώσει το ενδιαφέρον και την πρόθεσή τους να επενδύσουν στην Ελληνική αγορά και να καταβάλουν φόρους στο πλαίσιο ενός λειτουργικού καθεστώτος αδειοδότησης. Επίσης, σημειώνουμε, ότι ο τίτλος του σχεδίου νόμου είναι τόσο παραπλανητικός ώστε να μην καθίσταται αντιληπτό ότι αφορά στην αγορά των τυχερών παιχνιδιών, παρά μόνο έπειτα από προσεκτική ανάγνωση όλου του περιεχομένου του. Β. Σχετικά με την Οδηγία 98/34 που αφορά στην υποχρέωση να κοινοποιηθεί το σχέδιο Νόμου στην Ευρωπαϊκή Ένωση 3. Η Betfair σημειώνει ότι τα άρθρα 23-25 περιλαμβάνουν νέους τεχνικούς κανονισμούς, σύμφωνα με την Οδηγία 98/34. Σύμφωνα με το άρθρο 8 της Οδηγίας, όλα τα κράτη μέλη έχουν την υποχρέωση να κοινοποιήσουν κάθε προσχέδιο τεχνικού κανονισμού στην Ευρωπαϊκή Ένωση, έτσι ώστε να ελεγχθεί η συμβατότητά του με το κοινοτικό δίκαιο. Επίσης, τα κράτη μέλη είναι υποχρεωμένα να κοινοποιούν εκ νέου τα προσχέδια των τεχνικών κανονισμών όταν αυτά τροποποιούνται. 4. Σε συνέχεια του άρθρου 9 της εν λόγω Οδηγίας, ο τεχνικός κανονισμός που έχει κοινοποιηθεί δεν επιτρέπεται να μπει σε εφαρμογή μέχρι να ολοκληρωθεί η περίοδος αναστολής (standstill), η οποία ξεκινάει την ημέρα που γίνεται η κοινοποίηση και ολοκληρώνεται μετά από τρεις (3) μήνες. Η περίοδος standstill δύναται να παραταθεί για ακόμα ένα (1) μήνα, στην περίπτωση που η Επιτροπή ή κάποιο κράτος μέλος της Ε.Ε. καταθέσουν αιτιολογημένη γνώμη, συμπεριλαμβανομένων σημαντικών σχολίων στον κοινοποιηθέντα τεχνικό κανονισμό. 5. Τον Νοέμβριο του έτους 2012, η Ελληνική Επιτροπή Τυχερών Παιγνίων εξέδωσε την με αριθμό 23/2/23.10.2012 απόφασή της, που αφορά στην φραγή εκ μέρους των ISPs για τους παρόχους τυχερών παιχνιδιών που περιλαμβάνονται στην μαύρη λίστα. Η Ελλάδα παρέλειψε να κοινοποιήσει αυτή την απόφαση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, όπως είχε την υποχρέωση, σύμφωνα με την Οδηγία 98/34. Ως εκ τούτου, η Επιτροπή απέστειλε, στις 5 Δεκεμβρίου 2012, στην ελληνική Κυβέρνηση μια επίσημη επιστολή (EU Pilot) ζητώντας της να κοινοποιήσει την εν λόγω απόφαση, όπως ορίζει το δίκαιο της Ε.Ε. Στη συνέχεια, η ελληνική Κυβέρνηση κοινοποίησε την ανωτέρω απόφαση, η οποία είναι τώρα σε περίοδο standstill, που λήγει στις 19 Μαρτίου 2013 (TRIS αρ. 2012/710/GR). 6. Ενόψει των ανωτέρω, η Betfair ζητάει να αποσταλεί αμέσως το Σχέδιο Νόμου και κυρίως τα άρθρα 23-25 στην Γενική Διεύθυνση Επιχειρήσεων και Βιομηχανίας της Ε.Ε., όπως ορίζει η διαδικασία της Ευρωπαϊκής Οδηγίας 98/34. Επίσης, η κοινοποίηση θα συνέβαλε ώστε να επιλυθεί το ζήτημα της σύντομης διάρκειας που έχει οριστεί για την υποβολή τοποθετήσεων στη διαβούλευση, καθώς θα επέτρεπε στα ενδιαφερόμενα μέρη να τοποθετηθούν στο περιεχόμενο του Σχεδίου Νόμου κατά τη διάρκεια της τρίμηνης περιόδου του standstill. Γ. Σχετικά με τη στρατηγική για το μέλλον της αγοράς των τυχερών παιχνιδιών στην Ελλάδα 7. Το Σχέδιο Νόμου δεν αποσαφηνίζει τη μελλοντική στρατηγική των Ελληνικών Αρχών σε σχέση με την αγορά τυχερών παιχνιδιών. Συγκεκριμένα, δεν καθίσταται σαφές εάν ο ΟΠΑΠ πρόκειται να διατηρήσει το μονοπώλιο στο διαδικτυακό αθλητικό στοίχημα / ή και σε άλλα διαδικτυακά τυχερά παιχνίδια. Επίσης, δεν είναι σαφές εάν θα επιτραπεί στον ΟΠΑΠ να διατηρήσει το μονοπώλιο στα επίγεια τυχερά παιχνίδια, το οποίο, με τη μορφή που έχει σήμερα, έχει ήδη κριθεί παράνομο, σε συνέχεια της πρόσφατης απόφασης που εξέδωσε το Δικαστήριο των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων, στην υπόθεση της Stanleybet (συνεκδικαζόμενες υποθέσεις C-186/11 και C-209 / 11). 8. Το Σχέδιο Νόμου δεν αποσαφηνίζει ποιο είναι το σχέδιο της Κυβέρνησης για τις είκοσι τέσσερις (24) εταιρείες που έλαβαν άδεια λειτουργίας, στο πλαίσιο του προσωρινού καθεστώτος αδειοδότησης στις αρχές του έτους 2012, ούτε είναι σαφές κατά πόσον η Κυβέρνηση είναι σοβαρά διατεθειμένη να προχωρήσει στην επίλυση των άλλων νομικών θεμάτων που αφορούν στην ελληνική αγορά τυχερών παιχνιδιών, τα οποία έχουν επισημανθεί μέσω πολλαπλών καταγγελιών στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και νομικών διαδικασιών ενώπιον των ελληνικών δικαστηρίων, που έχουν κινηθεί από τις ευρωπαϊκές ενώσεις τυχερών παιγνίων αλλά και από τους ίδιους τους παρόχους. Επιπλέον, η Betfair σημειώνει ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει επισημάνει αυτά τα ζητήματα σε πρόσφατη αλληλογραφία της με τις ελληνικές Αρχές. 9. Είναι σαφές ότι, ο αποκλεισμός των μεγάλων παρόχων, που είναι αδειοδοτημένοι σε χώρες της Ε.Ε. και ελέγχονται, από την ελληνική αγορά, δεν θα είναι προς το συμφέρον της ελληνικής Κυβέρνησης ούτε των Ελλήνων πολιτών, που κάνουν χρήση των υπηρεσιών τους. Προς την ίδια κατεύθυνση, η Betfair θέλει να τονίσει ότι, κάτι τέτοιο δε θα είναι ούτε προς το συμφέρον του ΟΠΑΠ ούτε και του πιθανού επενδυτή του. 10. Υπάρχουν διάφορα ευρωπαϊκά παραδείγματα, τα οποία δείχνουν ότι, η απελευθέρωση της ελληνικής αγοράς τυχερών παιχνιδιών θα έχει ως αποτέλεσμα τα βέλτιστα φορολογικά έσοδα για την ελληνική Κυβέρνηση. Βασικοί δείκτες περιλαμβάνουν τις πρόσφατες ρυθμίσεις σε αγορές, όπως αυτές της Ισπανίας, της Γαλλίας και της Δανίας, που έχουν οδηγήσει σε ανάπτυξη της αγοράς της τάξεως του 25,7%, του 33,3% και 66,7% αντίστοιχα. Την ίδια στιγμή, δεδομένου ότι είναι απίθανο η αποτίμηση του ΟΠΑΠ να αυξηθεί δραματικά, ακόμα και αν του παραχωρηθεί μονοπωλιακή άδεια στο διαδίκτυο, η σημαντική αύξηση στα φορολογικά έσοδα που θα προκύψει από το σύνολο του κλάδου δικαιολογεί πλήρως το ολοκληρωμένο άνοιγμα της αγοράς. 11. Για ένα δυνητικό επενδυτή του ΟΠΑΠ η διαφορά μεταξύ των εσόδων σε μια μονοπωλιακή αγορά και μια απελευθερωμένη αγορά θα είναι σχετική. Αλλά εξίσου σχετικό είναι και το γεγονός ότι το μοντέλο μιας απελευθερωμένης αγοράς θα αφαιρέσει όλες τις νομικές αβεβαιότητες που μπορούν να επηρεάσουν αρνητικά την αποτίμηση του ΟΠΑΠ. Καθώς η απελευθέρωση της αγοράς τυχερών παιχνιδιών είναι πολύ αποτελεσματική για την καταγραφή της ζήτησης τέτοιων υπηρεσιών, αλλά και τον περιορισμό της μαύρης αγοράς, o ΟΠΑΠ, με ένα υγιές μερίδιο σε μια απελευθερωμένη αγορά, θα είναι σε θέση να αντισταθμίσει τις ανταγωνιστικές πιέσεις που θα αντιμετωπίσει. Επιπλέον, μια απελευθερωμένη αγορά θα αποτελέσει κίνητρο για τις νέο- αδειοδοτημένες εταιρίες να μοιραστούν την εμπειρία τους σε θέματα καταπολέμησης της απάτης και του ξεπλύματος χρήματος. 12. Το κατά πόσο μια τριμελής επιτροπή εποπτείας θα είναι σε θέση να ελέγχει το 99% του ιδιωτικοποιημένου ΟΠΑΠ πιο αποτελεσματικά από ότι είναι σε θέση να ελέγχει η κυβέρνηση σήμερα το 34% των μετοχών του, δεν μπορεί να αξιολογηθεί από τη Betfair, αλλά από τις δικαστικές αρχές. Σε κάθε περίπτωση, η Betfair σημειώνει ότι υπάρχει σημαντικός κίνδυνος, καθώς η χορήγηση αποκλειστικού δικαιώματος στα διαδικτυακά τυχερά παιχνίδια στον ΟΠΑΠ, είτε μέσω νομοθετικής τροπολογίας είτε μέσω σύμβασης, θα αποτελεί παραβίαση τόσο της ελληνικής όσο και της ευρωπαϊκής νομοθεσίας. Επιπλέον, αν η ελληνική αγορά δεν έχει απελευθερωθεί και ο ΟΠΑΠ διατηρεί μονοπώλιο στο διαδίκτυο, οι αδειοδοτημένοι στην Ε.Ε. πάροχοι θα μπορούσαν να προχωρήσουν με αγωγές, ενώπιον των ελληνικών δικαστηρίων, διεκδικώντας αποζημιώσεις, ανεξάρτητα από το αν η κυβέρνηση πωλεί το 33% από το 34% των μετοχών της στον ΟΠΑΠ. Δ. Συμπέρασμα 13. Η παρούσα αστάθεια στη διαμόρφωση πολιτικής για την αγορά των τυχερών παιχνιδιών στην Ελλάδα έχει αρνητικό αντίκτυπο για όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη, συμπεριλαμβανομένου του ΟΠΑΠ, του οποίου η αξία έχει υποστεί σημαντικό πλήγμα τους τελευταίους 24 μήνες, σε συνέχεια των σχετικών εξελίξεων. 14. Η εμπειρία από άλλες χώρες της Ευρώπης αποδεικνύει ότι η απελευθέρωση της αγοράς τυχερών παιχνιδιών στο διαδίκτυο, όταν συνδυάζεται με ένα λογικό ποσοστό φορολόγησης, οδηγεί σε ανάπτυξη της αγοράς, καλύτερη προστασία των παικτών και αποτελεσματικότερη παρακολούθηση και αξιολόγηση της δραστηριότητας στην αγορά, εγκαθιστώντας παράλληλα περισσότερες δικλίδες ασφαλείας κατά του ξεπλύματος χρήματος και των περιστατικών απάτης. 15. Δεδομένου ότι ο νόμος 4002/2011 αποτελεί μια αρχική βάση, η οποία θα μπορούσε εύκολα να τροποποιηθεί, έτσι ώστε να είναι συμβατή με το δίκαιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης αλλά και να ρυθμίζει αποτελεσματικά το σύνολο της ελληνικής αγοράς τυχερών παιχνιδιών, η Betfair θα ήθελε να ζητήσει από την Κυβέρνηση να καλέσει άμεσα όλους τους ενδιαφερόμενους, συμπεριλαμβανομένων των διεθνών ενώσεων τυχερών παιχνιδιών και τα μέλη τους, τους εκπροσώπους του ΟΠΑΠ, του ΤΑΙΠΕΔ και όλα τα λοιπά ενδιαφερόμενα μέρη, σε επίσημη διαβούλευση και ανοικτή συζήτηση σχετικά με την κατεύθυνση που προτίθεται να υιοθετήσει η Ελλάδα στο μέλλον, σε σχέση με την πολιτική για την αγορά των τυχερών παιχνιδιών. Σχετικά με την Betfair H Betfair (LTSE: BET) είναι μια από τις μεγαλύτερες διεθνείς εταιρίες αθλητικού στοιχηματισμού στο διαδίκτυο. Δημιούργησε το πρώτο επιτυχημένο ανταλλακτήριο στοιχηματισμού το 2000. Με οδηγό την τεχνολογία αιχμής, η Betfair επιτρέπει στους πελάτες της να προτείνουν τις δικές τους αποδόσεις και να στοιχηματίζουν ακόμα και μετά την έναρξη ενός γεγονότος. Σήμερα η εταιρεία επεξεργάζεται πάνω από επτά εκατομμύρια συναλλαγές την ημέρα από τους τέσσερα εκατομμύρια εγγεγραμμένους πελάτες της σε όλο τον κόσμο. Εκτός από το ανταλλακτήριο αθλητικών στοιχημάτων, η Betfair προσφέρει ένα χαρτοφυλάκιο καινοτόμων προϊόντων, όπως sportsbook, παιχνίδια καζίνο, παιχνίδια ανταλλακτηρίου και πόκερ.