• Σχόλιο του χρήστη 'ΟΑΣΑ ΑΕ' | 20 Αυγούστου 2022, 11:12

    ΣΧΟΛΙΑ ΕΠΙ ΣΧΕΔΙΟΥ ΝΟΜΟΥ Επί του σχεδίου νόμου με το ανωτέρω θέμα έχουμε να επισημάνουμε ορισμένα σημεία. Α. Γενικά: Η ΟΑΣΑ ΑΕ είναι Δημόσια Επιχείρηση που εξυπηρετεί το δημόσιο συγκοινωνιακό έργο υπό τη μορφή ανωνύμου εταιρείας, με κανόνες ιδιωτικής οικονομίας ώστε να υπάρχει ευελιξία προς χάριν του δημοσίου συμφέροντος, και υπάγεται στο Μητρώο Φορέων Γενικής Κυβέρνησης / 2019 της ΕΛΣΤΑΤ. Απόρροια λοιπόν του δημόσιου χαρακτήρα του είναι και η υπαγωγή του ΟΑΣΑ στο νόμο περί Δημόσιου Λογιστικού 4270/2014, καθώς και η έγκριση του προϋπολογισμού του ΟΑΣΑ (ως φορέα Γενικής Κυβέρνησης) με Κοινή Υπουργική Απόφαση του Υπουργού Υποδομών & Μεταφορών και του Υπουργού Οικονομικών βάσει του άρθ. 63 του ν. 4270/2014. B. Ειδικότερες παρατηρήσεις επί των διατάξεων του Νομοσχεδίου: Ειδικότερα επί του σχεδίου νόμου, έχουμε να παρατηρήσουμε τα ακόλουθα: 1. Επί του άρθρου 3 «Πεδίο Εφαρμογής». Α.3.1: Ο ΟΑΣΑ, αποτελεί θυγατρική της ΕΕΣΥΠ, καθώς περιλαμβάνεται στις εταιρείες του αρ. 197 του Ν.4389/2016, και αποτελεί φορέα γενικής Κυβέρνησης. Θα πρέπει να καταστεί σαφώς ορισμένο, ποια Κεφάλαια του νομοσχεδίου οφείλει ο ΟΑΣΑ και οι θυγατρικές του να εφαρμόζουν, πέραν των ειδικών διατάξεων των άρθρων 39 έως 41. 2. Α.33 «Συμβάσεις έργου – Συμβάσεις δανεισμού προσωπικού» Προτείνεται να εξεταστεί η συμβατότητα της διάταξης τόσο ως προς την Οδηγία 2008/104/ΕΚ, η οποία ενσωματώθηκε με το Ν.4052/2012, και αφορά τη προσωρινή απασχόληση σε ιδιωτικούς και δημοσίους φορείς, όσο και ως προς το ζήτημα αν δύνανται να χρησιμοποιούν αυτή τη μορφή απασχόλησης δημόσιοι φορείς που επιχορηγούνται από το κράτος (βλ. α. 116 παρ.3 Ν.4052/2012, και α. 1 παρ. 1 περ. ζ Ν.4765/2021). 3. Α.39 «Πλήρωση θέσεων αορίστου και ορισμένου χρόνου προσωπικού του Ο.Α.Σ.Α. Α.Ε. και των θυγατρικών του εταιρειών» Α.39.2: Προτείνεται η πρόσθεση και άλλων τρόπων δημοσιότητας, πέραν της δημοσίευσης στην ιστοσελίδα της εταιρείας, για την ενίσχυση της αρχής της διαφάνειας και της φανερής δράσης της εταιρείας. Α. 39.9: Προτείνεται η ρητή πρόβλεψη για τον Όμιλο ΟΑΣΑ της δυνατότητας μεταφοράς προσωπικού αντίστοιχη προς το άρθρο 35, καθώς η εισαγωγή της αποτελεί αναγκαία νομοθετική παρέμβαση για την αντιμετώπιση ζητημάτων παραγωγικότητας και μετασχηματισμού του ανθρωπίνου δυναμικού του Ομίλου. Αντίστροφα, δεν είναι σαφές αν ο ΟΑΣΑ και οι ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ υπάγονται στην εξαίρεση από την κινητικότητα του Ν.4440/2016, όπως προβλέπει το άρ. 35 παρ. 4 του σχεδίου νόμου. 4. Α. 40 «Πλήρωση θέσεων γενικών Διευθυντών και Διευθυντών του Ο.Α.Σ.Α. και των θυγατρικών του εταιρειών» Α. 40.4 Επίσης, στην διαδικασία για την επιλογή Γενικών Διευθυντών και Διευθυντών, ενώ ορθά προβλέπεται η Επιτροπή Αξιολόγησης υποψηφίων και η Επιτροπή Ενστάσεων, δεν έχει γίνει πρόβλεψη της συγκρότησης αυτών, κατ’ αναλογία με τις αντίστοιχες προβλέψεις της διαδικασίας της παρ. 1 του αρ. 39 (διαδικασία επιλογής προσωπικού ΟΑΣΑ). Προτείνεται η διευκρίνηση για να αποφευχθούν εφαρμοστικές δυσχέρειες. 5. Α.41 «Μισθολογικές διατάξεις και αμοιβές διοικητικών συμβουλίων του ομίλου Ο.Α.Σ.Α. Α.Ε.» Α.41.3 Επειδή η προκήρυξη πλήρωσης θέσεων Γενικών Διευθυντών και Διευθυντών απευθύνεται σε προσωπικό εντός και εκτός εταιρίας, προκειμένου οι Διευθυντές να αμείβονται με βάση της αρχή της ισότητας, προτείνεται να προστεθεί και η περίπτωση παρ. 2 του ιδίου άρθρου (ήτοι των Διευθυντών και Γενικών Διευθυντών) στην εξαίρεση της παραγράφου 3, για την αποφυγή δημιουργίας διακρίσεων σε βάρος του προσωπικού των εταιρειών, κατά τις διαδικασίες επιλογής θέσεων ευθύνης. Επίσης, να προστεθεί επιφύλαξη για τον Κώδικα Δικηγόρων, όσον αφορά του δικηγόρους που κατέχουν έμμισθη εντολή στις εταιρείες. 6. Επί του άρθρου 42 «Συμβάσεις μεταξύ της ΕΕΣΥΠ και των θυγατρικών της-Ειδικές διαγωνιστικές διαδικασίες προμηθειών και συμβάσεις πλαίσιο.»: Η αναφορά στην κατά «παρέκκλιση των ειδικών εθνικών διατάξεων περί Δημοσίων Συμβάσεων» δύναται να δημιουργήσει ερμηνευτικά προβλήματα στους εφαρμοστές της, αν τούτη, λ.χ. αποτελεί διάταξη παρέκκλισης από τις διατάξεις προληπτικού ελέγχου νομιμότητας του Ελεγκτικού Συνεδρίου, ή τις διατάξεις για ΚΗΜΔΗΣ και την έννομη προστασία. Για τη συμβατότητα ενός εθνικού κανόνα προς το αντίστοιχο ενωσιακό δίκαιο, πρωτογενές ή παράγωγο, καλό θα είναι να αναζητηθεί και η σχετική γνώμη της Αρχής σύμφωνα με το αρθ. 2, παρ. 2, περίπτωση γ’, υποπερίπτωση (αα) του ν.4013/2011. 7. Επί του άρθρου 44 «Μεταβατικές Διατάξεις» Α. 44.3: Από τις προτεινόμενες ρυθμίσεις (το άρ. 3 παρ. 1, και από τις παρ. 3 και 4 του άρθρου 44 του νομοσχεδίου), δεν πρέπει να καταλείπεται αμφιβολία αναφορικά με την εφαρμογή των διατάξεων του σχεδίου νόμου στις εταιρείες του Ομίλου ΟΑΣΑ. Αντίθετα, η εφαρμογή των επιμέρους διατάξεων στον ΟΑΣΑ θα πρέπει να είναι σαφής και για τα λοιπά ελεγκτικά όργανα της Διοίκησης. Α. 3 και 44: Από το σχέδιο νόμου προκύπτει ότι για τις εταιρείες που υπάγονται στο Κεφάλαιο Β’, κατά τη ρύθμιση των αρ. 6 έως και 8, ο Πρόεδρος δεν μπορεί να κατέχει την ιδιότητα του Διευθύνοντος Συμβούλου. Συμπληρωματικά προς τα προηγούμενα σχόλια επί των άρ. 3 και 44, αποτελεί ανάγκη η διευκρίνηση του κατά πόσο καταλαμβάνεται ο ΟΑΣΑ από το Κεφάλαιο Β’, σε θέματα σύνθεσης του Δ.Σ. του. Επίσης, προτείνεται να ρυθμιστούν οι περιπτώσεις πρόωρης λήξης θητείας (παραιτήσεων/αποχωρήσεων κλπ) Προέδρου, Αντιπροέδρου, Διευθύνοντος / Εντεταλμένου Συμβούλου τόσο στο Κεφάλαιο Β’ (άρ. 7.5) όσο και ειδικότερα για τον ΟΑΣΑ, ΟΣΥ, ΣΤΑΣΥ.