• Σχόλιο του χρήστη 'Ελεύθερες Παραλίες Αττικής' | 14 Φεβρουαρίου 2024, 20:04

    Προτάσεις επί της παρ. 1: Να προστεθεί ότι: «Ελεγκτικό ρόλο έχουν επίσης οι πολίτες, ατομικά ή σε ενώσεις αυτών που μπορούν να καταγγέλλουν παραβάσεις στην Κτηματική Υπηρεσία, την Εισαγγελία και τους Οικείους Δήμους, επισυνάπτοντας φωτογραφικά ή άλλα στοιχεία σχετικά με την παράβαση. Η Κτηματική Υπηρεσία, οφείλει να απαντά στις καταγγελίες των πολιτών εγγράφως για τις σχετικές ενέργειές της.» Αιτιολόγηση: Η κοινοχρησία των παραλιών αποτελεί συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα των πολιτών. Σε πολλές περιπτώσεις παραλιών ειδικά σε νησιά και μάλιστα μικρά, οι εντεταλμένες ελεγκτικές υπηρεσιες, με δεδομένη και την υποστελέχωσή τους δεν φτάνουν ποτέ ενώ οι Υπάλληλοι των Υπηρεσιών επικαλούνται το απόρρητο των προσωπικών στοιχείων (που δεν ισχύει) και δεν απαντούν ποτέ στις καταγγελίες των πολιτών, Η πρότασή μας σε συνδυασμό με τη χρήση των νέων τεχνολογιών, συμβάλλει στη διευκόλυνση της Κτηματικής Υπηρεσίας να αποκτά άμεση εικόνα της παράβασης και να προχωρά στις νόμιμες υποχρεώσεις της άμεσα και από απόσταση. Προτάσεις επί της παρ. 2: Να προστεθεί ότι: Σε περιπτώσεις Δήμων στα όρια των οποίων δεν εδρεύει Κτηματική Υπηρεσία ή Εισαγγελία, ή Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, οι Επιτροπές Ελέγχου απαρτίζονται από ένα όργανο της αστυνομίας έναν υπάλληλο της τεχνικής υπηρεσία του οικείου Δήμου και έναν αιρετό και συντονίζονται με ευθύνη της Δημοτικής Αρχής.» Αιτιολόγηση: Οι παραλίες των μικρότερων νησιών δεν είναι δυνατόν να μην ελέγχονται ποτέ επειδή δε θα φτάνουν εκεί ο εδρεύουυσες στα μεγαλύτερα νησιά υπηρεσίες. Προτάσεις επί της παρ. 4: Το «…και διαβιβάζεται στην Α.Α.Δ.Ε.» να αλλάξει σε «και διαβιβάζεται στην Κτηματική Υπηρεσία και στην Α.Α.Δ.Ε.». Προτάσεις επί της παρ. 6: Να καταργηθεί το: «Τα ελεγκτικά όργανα της παρ. 1 δεν διώκονται και δεν εξετάζονται για πράξεις ή παραλείψεις κατά την άσκηση των καθηκόντων τους στο πλαίσιο του παρόντος άρθρου, εκτός αν ενήργησαν με δόλο.» Αιτιολόγηση: Δεν υπάρχει δημόσιο συμφέρον που να εξυπηρετείται από μια τέτοια ρύθμιση. Σήμερα, σύμφωνα με το άρθρο 27 παρ.9 του Ν 2971/01, οι δημοτικές αρχές και οι Φορείς Διαχείρισης που παραχώρησαν την απλή χρήση αιγιαλού, παραλίας, ………. υποχρεούνται να αναφέρουν αμελλητί στην αρμόδια Κτηματική Υπηρεσία αυθαίρετες κατασκευές ή χρήσεις επί των κοινόχρηστων χώρων του παρόντος, οι οποίες υποπίπτουν στην αντίληψή τους και η παράβαση της υποχρέωσης αυτής συνιστά το πειθαρχικό αδίκημα της παράβασης καθήκοντος. Παρ’ όλα αυτά όλοι έχουμε δει τι συνέβαινε στις παραλίες. Φανταστείτε τι θα συμβεί εφόσον θεσμοθετηθεί και το ακαταδίωκτο. Γενικές Προτάσεις επί του Άρθρου 16-17: Ενώ η χρήση καινοτόμων τεχνολογιών για την ανίχνευση παρανομιών (βλ. Άρθρο 16) είναι ένα σημαντικό βήμα προς την ενίσχυση της διαφάνειας και της διαδικασίας επιτήρησης, η διαδικασία που ακολουθείται μετά την ανίχνευση των παρανομιών φαίνεται να εμπίπτει σε πεπαλαιωμένες και ενδεχομένως αναποτελεσματικές μεθόδους επιστροφής στην νομιμότητα. Η εμπλοκή πολλαπλών υπηρεσιών και φορέων στη διαδικασία ελέγχου και επιβολής μέτρων θα οδηγήσει σε δυσκολίες συντονισμού, ιδιαίτερα λόγου της οξύτατης υποστελέχωσης των υπηρεσιών και στην τάση τους να δηλώνουν αναρμοδιότητα, όπως επισημαίνεται. Επιπλέον, τα μικτά κλιμάκια, παρά την πρόθεση για καλύτερο συντονισμό, μπορεί να μην διαθέτουν τους απαραίτητους πόρους για να είναι αποτελεσματικά, κάτι που υπονομεύει την ικανότητα του συστήματος να επιστρέφει ταχύτατα στην νομιμότητα μετά από τεκμηριωμένες παραβάσεις. Επιπρόσθετα, η ενίσχυση του ελεγκτικού ρόλου των πολιτών μέσω της χρήσης καινοτόμων τεχνολογιών, και η δυνατότητα επιπλέον τεκμηρίωσης των παραβιάσεων με τη χρήση φωτογραφικής λήψης εκ του σύνεγγυς ή εξ αποστάσεως, καθώς και μέσω της χρήσης συστημάτων μη επανδρωμένων αεροσκαφών (drones) που λειτουργούν αυτόνομα ή τηλεκατευθυνόμενα και δορυφορικών λήψεων, παρέχει μια ισχυρή βάση για την ακριβή και αδιάσειστη τεκμηρίωση των παρανομιών. Αυτός ο τρόπος τεκμηρίωσης δείχνει ότι η παραδοσιακή εμπλοκή πολλαπλών υπηρεσιών για τη διενέργεια αυτοψιών μπορεί να μην είναι απαραίτητη, εφόσον οι τεχνολογίες που αναφέρονται προσφέρουν τη δυνατότητα ταχύτερης, πιο αποτελεσματικής και λιγότερο προσωπικής εμπλοκής στην επιβεβαίωση των παραβάσεων. Τέλος, ο ρόλος του οικείου Δήμου πρέπει να ενισχυθεί και να καταστεί πιο κεντρικός στη διαδικασία αυτή. Οι Δήμοι, έχοντας άμεση γνώση της πραγματικότητας στις παραλίες και αιγιαλούς της επικράτειάς τους, είναι σε θέση να δράσουν γρήγορα και αποτελεσματικά. Η τοπική γνώση και η άμεση επαφή με την κοινότητα των πολιτών εξασφαλίζουν ότι οι Δήμοι μπορούν να αντιδράσουν έγκαιρα στις παραβάσεις, ενώ ταυτόχρονα διασφαλίζεται ότι οι πολίτες μπορούν να ελέγχουν και να έχουν μια ενεργή συμμετοχή στη διαδικασία επιβεβαίωσης και επιστροφής στην νομιμότητα, μειώνοντας την ανάγκη για εμπλοκή πολλαπλών άλλων υπηρεσιών. Αιτιολογία: Οποιαδήποτε νομοθετική παρέμβαση θα αποδειχθεί ατελέσφορη εφόσον δεν αντιμετωπίσει το βασικό πρόβλημα που αναδείχθηκε το καλοκαίρι: την επικάλυψη αρμοδιοτήτων μεταξύ διαφορετικών εμπλεκόμενων φορέων και τις ακραίες ελλείψεις σε προσωπικό και τεχνολογική υποστήριξη. Το πρόβλημα αυτό αποδεικνύεται αξεπέραστο ειδικά στη νησιωτική χώρα, όπου οι κεντρικές υπηρεσίες (Κτηματική Υπηρεσία, Εισαγγελείς) βρίσκονται μακριά από τα επίμαχα σημεία. Είναι σαφές πως και ο έλεγχος των όρων παραχώρησης και η άμεση αποκατάσταση του κοινόχρηστου χαρακτήρα (απομάκρυνση παράνομα τοποθετημένων ομπρελών η/και κατασκευών) θα πρέπει να βαρύνει τις υπηρεσίες που λειτουργούν στο κάθε νησί και έχουν δυνατότητα συνεχούς παρακολούθησης και άμεσης αντίδρασης με βασικό υπεύθυνο εκείνον που γνωρίζει τα τοπικά χαρακτηριστικά, έχει δυνατότητα άμεσης εποπτείας και παρέμβασης και λογοδοτεί στους πολίτες: τη Δημοτική αρχή.