• Σχόλιο του χρήστη 'Κώστας Παπαδόπουλος' | 26 Δεκεμβρίου 2009, 01:14

    Χρόνια Πολλά σε όλους! Με την ελπίδα ότι η ανοιχτή διαβούλευση εγκαινιάζει ένα νέο τρόπο «δημοψηφίσματος» , με τη χρήση του internet (και βέβαια με την προϋπόθεση ότι λαμβάνονται υπόψη οι παρατηρήσεις όλων όσων τις καταθέτουν εδώ), θα ήθελα κι εγώ με τη σειρά μου να επισημάνω κάποιες παρατηρήσεις: 1)Τα κατώτατα αφορολόγητα όρια (που το ποιοι πραγματικά ανήκουν σε αυτά πρέπει να ελεγχθεί ) θα πρέπει να διατηρηθούν και θα εξηγήσω γιατί: Ο συνταξιούχος, ο χαμηλόμισθος ή ο άνεργος που σε καμιά περίπτωση δεν ξεπερνούν το ποσό των 12 000 € ετησίως , δεν θα βοηθήσει σε τίποτα να τους βάζετε στη διαδικασία να κρατάνε έναν απίστευτα μεγάλο αριθμό χαρτιών –αποδείξεων και να περιπλέκεται στο τέλος ο τρόπος υπολογισμού του αφορολόγητου. Εξ άλλου όποιος αμείβεται από έναν εργοδότη, ή παίρνει σύνταξη από κάποιο ταμείο, είναι εξ ορισμού γνωστό το ύψος των εισοδημάτων του. Επιπρόσθετα, αν εμένα ο υδραυλικός μου κόψει σήμερα ένα σημαντικό ποσό της τάξεως του 20-30% από τη αμοιβή του, σαφώς και δεν θα ζητήσω απόδειξη, με το σκεπτικό ότι είναι προτιμότερο να εξασφαλίσω εξοικονόμηση χρημάτων σήμερα , παρά να περιμένω εάν και πότε θα κριθώ από την Εφορία ως άξιος επιστροφής. Πολλοί επισκέπτες αυτού του διαδικτυακού τόπου επισήμαναν (πολύ σωστά), ότι τις μεγάλες δαπάνες τις κάνει όποιος έχει και μεγάλα εισοδήματα, άρα θα μπορούσε να γίνεται δεκτή η υποβολή αποδείξεων ως μέτρο ελέγχου και επέκτασης του αφορολόγητου (και πέραν του ποσού του 12000 πάντα), για περιπτώσεις που τα ποσά είναι για παράδειγμα άνω ενός ποσού, πχ. 500-1000 €. Είναι προφανές ότι τα Super Market κόβουν αποδείξεις, και δεν είναι δυνατόν να έρχεται το κράτος να θεωρεί ότι αφού δεν κόβω μηνιαίες αποδείξεις για τρόφιμα και ρούχα ίσες με το εισόδημα μου, άρα φοροδιαφεύγω! Από την άλλη, αν κάποιος εμφανίζει εισόδημα ετήσιο 100.000 € και αποδείξεις 101.000 € , θα τον θεωρήσετε άπορο και δεν θα τον φορολογήσετε??? Άρα μην επαφίετε σε μας τους πολίτες το «κυνήγι» των φοροφυγάδων, νομίζω υπάρχουν τρόποι διασταύρωσης των κερδών και των αδήλωτων εισοδημάτων. 2)Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι τα μερίσματα από μετοχές και τα διανεμόμενα κέρδη από μετοχές σαφώς αποτελούν εισόδημα και πρέπει να προστίθενται στα υπόλοιπα εισοδήματα και να φορολογούνται ανάλογα. Εδώ θα επισήμανα ότι για να αποφευχθούν στρεβλώσεις και για να ανατραπεί το αρνητικό κλίμα στην αγορά, αλλά και για να προσελκυσθούν επενδύσεις, θα πρέπει να αλλάξει ο συντελεστής φορολόγησης των κερδών των επιχειρήσεων. Δεν νομίζω ότι υπάρχει κανένας καλόπιστος άνθρωπος που πιστεύει ότι με φορολογικούς συντελεστές από 15 έως 40% για τις εταιρείες, θα έρθει κάποιος καλόπιστος να κάνει επενδύσεις στη χώρα μας , ώστε να συντελέσει στη μείωση της καλπάζουσας ανεργίας που ήδη αριθμεί 800.000 συνανθρώπους μας και αύριο ίσως χτυπήσει και τη δική μας πόρτα. 3)Για την περιουσία που εκμεταλλεύεται η εκκλησία θα πρέπει να ισχύσει ένα από τα εξής: Η να φορολογούνται τα έσοδα της εκκλησίας από κάθε είδους δραστηριότητα (ενοίκια , έσοδα από λειτουργία Ναών , δωρεές κλπ), Ή Να μην φορολογείται καθόλου καμία δραστηριότητα της εκκλησίας, αλλά να πάψει η μισθοδοσία των λειτουργών (ιερέων κλπ) να βαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό και να γίνεται με ευθύνη και επιβάρυνση της (αυτό που ισχείει και για τα υπόλοιπα δόγματα). 4)Γενικά η ακίνητη περιουσία πρέπει να φορολογείται σε δύο μόνο περιπτώσεις: - Όταν αποφέρει εισόδημα στον ιδιοκτήτη (από την υπεραξία κατά την πώληση), ή από ενοίκιο κατά την ενοικίασή της. - Θα πρέπει να αποδίδεται ένα μικρό ποσό ετησίως στην αντιστοιχώ δημοτική αρχή που ανήκει η ιδιοκτησία ως ανταποδοτικό τέλος (καθαριότητα κλπ) Αν από τη ιδιοκτησία του κάποιος δεν έχει κανενός είδους έσοδο, είναι απαράδεκτο να του ζητούνται να πληρώσει υπέρογκα ποσά, τη στιγμή που για την κατασκευή της έχουν ήδη καταβληθεί όλοι οι φόροι και οι εισφορές (ΙΚΑ κλπ). Πρέπει επιτέλους να πάψει η ιδιοκτησία να θεωρείται ο εύκολος σάκος πυγμαχίας, όταν υπάρχουν τεράστια εισοδήματα που φοροδιαφεύγουν ανενόχλητα. Η κατοχή από μόνη της ενός σπιτιού ή ενός αυτοκινήτου ΔΕΝ είναι εισόδημα και πρέπει να σταματήσει να αντιμετωπίζεται ως εγκληματική πράξη, και βέβαια να φορολογηθούν μόνο όταν δεν αποχτήθηκαν με απολύτως διαφανή εισοδήματα. 5)Σαφώς και πρέπει οποιοδήποτε ακίνητο επί ελληνικού εδάφους να έχει απόλυτα γνωστό ιδιοκτησιακό καθεστώς και αυτό να ισχύει τώρα πια και μέσω του κτηματολογίου και για τα ακίνητα των offshore εταιρειών. Επισημάνθηκε και από άλλους πολλούς επισκέπτες της παρούσας ιστοσελίδας ότι πρέπει οπωσδήποτε να αλλάξει ο τρόπος φορολόγησης των εισοδημάτων γενικά των εξωχώριων εταιρειών. Θα συμφωνήσω απόλυτα και θα προσθέσω 2-3 σημεία που νομίζω αξίζει να δοθεί προσοχή από το οικονομικό επιτελείο της παρούσας Κυβέρνησης: Η μεθοδολογία πιεστικής φορολογίας για να βγουν στην επιφάνεια οι πραγματικοί «μέτοχοι» των offshore εταιρειών είναι μια καλή λύση, επισημάνθηκε από όσους επιθυμούν δικαιολογημένα την πάταξη του μαύρου (κατά κανόνα) χρήματος που φιλοξενείται σε τέτοιες περιπτώσεις. Πληροφοριακά να αναφέρω πως απαιτείται μια διακρατική συμφωνία Ελλάδας – Κύπρου για να γίνει ουσιαστικός έλεγχος στις πολλές χιλιάδες μαϊμού εταιρείες ελληνικών συμφερόντων που φιλοξενούνται σε δικηγορικά γραφεία μιας χώρας αφενός μεν μέλος της ΕΕ, που όμως αφετέρου φορολογεί με 5% τις εταιρείες αυτές , χωρίς να συνυπολογίσουμε το κόστος αμοιβής των δικηγόρων και λογιστών της Κύπρου , που αποτελούν για αυτή ένα πολύ μεγάλο έσοδο και σαφώς θα είναι δύσκολο να αλλάξει αυτό το καθεστώς. Προτείνω να υπάρξουν γενναίες αποφάσεις και δράσεις προς αυτή την κατεύθυνση, αφενός με αύξηση της φορολογίας μεταξύ ενδοομιλικών συναλαγών (πάγια τακτική στις offshore). 6)Η δημοσιοποίηση των εισοδημάτων που δηλώνονται από ελεύθερα επαγγέλματα και επιχειρήσεις στο διαδίκτυο θα ήταν ένα μέτρο με μικρή έως ανύπαρκτη αποτελεσματικότητα, γιατί αφενός θα δημιουργούσε μια πληθώρα παράπλευρων κακών πρακτικών (πιέσεις από πιστωτές και τραπεζικά ιδρύματα, ενδεχόμενες έκνομες δράσεις) και δεν θα έλυνε κανένα πρόβλημα, γιατί ουσιαστικά μετατίθεται κομψά στον πολίτη-καταναλωτή να λάβει πρωτοβουλίες για ένα πρόβλημα που την ευθύνη της επίλυσης του έχει η Πολιτεία. Εδώ δεν πρόκειται για δημοσίευση θεμάτων που άπτονται της δημόσιας υγείας (τρόφιμα κλπ) και δεν υπάρχει κάποιος τρόπος να συμβάλλει σ΄ αυτό θετικά η στάση του πολίτη. 7)Στο μείζον πρόβλημα της φοροδιαφυγής σημαντικό ρόλο θα παίξει και η καθιέρωση αναγραφής σε κάθε τραπεζικό λογαριασμό και συναλλαγής ο ΑΦΜ , με ουσιαστική χρήση στην ηλεκτρονική διασταύρωση όλων των συναλλαγών ενός φυσικού ή νομικού προσώπου. Οπωσδήποτε η πραγματοποίηση όλων των πληρωμών και συναλλαγών πρέπει γίνεται μέσω τραπεζικών λογαριασμών (καταθετικών ή πιστωτικών καρτών ή επιταγών ), τουλάχιστον για ένα ποσό και πάνω (από 500 € για παράδειγμα), για να καταστεί δυνατή φορολόγηση στην πηγή, με παρακράτηση ενός ενδεικτικού φόρου πχ στο 10%. Σε μια τέτοια περίπτωση δεν είναι απαραίτητη η φορολογική δήλωση (κάτι που ήδη εφαρμόζεται σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες), γιατί η δήλωση προϋποθέτει ειλικρίνεια και κάτι τέτοιο σπανίζει σε φοροφυγάδες (η φοροαποφυγάδες:) 8)Η φορολογική εξυπηρέτηση του πολίτη δεν είναι απαραίτητο να γίνεται από νέες υπηρεσίες , ούτε από το Internet αν υπάρχει η δυνατότητα άμεσης παρακράτησης φόρου από κάθε εισόδημα στην πηγή και από κει και πέρα η διαφοροποίηση των εσόδων υπέρ τοπικής αυτοδιοίκησης ή υπέρ περιβαλλοντικών στόχων καθίσταται πιο εύκολη και αποτελεσματική. Τώρα είναι η ευκαιρία να αναμορφωθεί το φορολογικό σύστημα (και κατά συνέπεια το κοινωνικό κράτος υγείας , παιδείας και πρόνοιας) , οπότε σας δίνεται η μοναδική ευκαιρία να αντιστρέψετε το αντιαναπτυξιακό κλίμα και να τεθούν οι σωστές βάσεις για το παρόν και το μέλλον.