Άρθρο 3
Αντικατάσταση τίτλου και προσθήκη κεφαλαίων στο Μέρος Α΄ του ν. 4270/2014
Στο Μέρος Α΄ του ν. 4270/2014 (Α’ 143), περί ρυθμίσεων για το δημοσιονομικό συμβούλιο, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) αντικαθίσταται ο τίτλος του Μέρους Α’, β) πριν από το άρθρο 1, περί σκοπού, προστίθεται τίτλος Κεφαλαίου Α,΄ γ) μετά από το άρθρο 1 προστίθεται τίτλος Κεφαλαίου Β΄, και το σχέδιο νόμου πριν από το άρθρο 1 διαμορφώνεται ως εξής:
«ΜΕΡΟΣ Α΄
ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΚΑΙ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄
ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
Άρθρο 1
Σκοπός
Σκοπός του παρόντος νόμου είναι η ενσωμάτωση στην ελληνική έννομη τάξη της Οδηγίας 2011/85/ΕΕ του Συμβουλίου της 8ης Νοεμβρίου 2011 σχετικά με τις απαιτήσεις για τα δημοσιονομικά πλαίσια των κρατών -μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EE L 306/41), καθώς και η συστηματική ένταξη σε ενιαίο κείμενο και, κατά περίπτωση, η επικαιροποίηση των ισχυουσών αρχών δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας και των διατάξεων του δημόσιου λογιστικού.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β΄
ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ».
Άρθρο 4
Σύσταση, σκοπός και αρμοδιότητες Ελληνικού Δημοσιονομικού Συμβουλίου – Τροποποίηση τίτλου και αντικατάσταση άρθρου 2 ν. 4270/2014
[υποπερ. iv) της περ. β της παρ. 1, περ. γ) της παρ. 3, παρ. 4, 5 και 9 του άρθρου 1 της Οδηγίας (EE) 2024/1265]
Ο τίτλος και το κείμενο του άρθρου 2 του ν. 4270/2014 (Α’ 143), περί σύστασης και αρμοδιοτήτων του Ελληνικού Δημοσιονομικού Συμβουλίου, αντικαθίσταται, ως εξής:
«Άρθρο 2
Σύσταση, σκοπός και αρμοδιότητες
[παρ. 5 και 6 του άρθρου 4, άρθρα 5 και 6 της Οδηγίας 2011/85/ΕΕ, τροποποιούμενα αντίστοιχα με την περ. γ της παρ. 3 και τις παρ. 4 και 5 του άρθρου 1 της Οδηγίας (EE) 2024/1265, υποπερ. iv) της περ. β της παρ. 1 και παρ. 9 του άρθρου 1 της Οδηγίας (EE) 2024/1265 περί προσθήκης νέου άρθρου 8α στην Οδηγία 2011/85/ΕΕ]
- Συστήνεται ανεξάρτητη διοικητική αρχή με την ονομασία «Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο» (εφεξής «Δημοσιονομικό Συμβούλιο»). Η επίσημη ονομασία του Δημοσιονομικού Συμβουλίου στην αγγλική γλώσσα είναι Hellenic Fiscal Council (HFISC). Το Δημοσιονομικό Συμβούλιο εδρεύει στην Αθήνα και εκπροσωπείται δικαστικά και εξώδικα από τον Πρόεδρό του.
- Το Δημοσιονομικό Συμβούλιο διαθέτει λειτουργική ανεξαρτησία, διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια και δεν υπόκειται σε έλεγχο ή εποπτεία από κυβερνητικά όργανα, κρατικούς φορείς ή άλλες διοικητικές αρχές. Το Δημοσιονομικό Συμβούλιο υπόκειται σε κοινοβουλευτικό έλεγχο, σύμφωνα με το άρθρο 12, περί σχέσεων με τη Βουλή και άλλες ρυθμιστικές αρχές και την παρ. 5 του άρθρου 13, περί πόρων, προϋπολογισμού, ελέγχου και ετήσιων εκθέσεων του Κανονισμού της Βουλής.
- Ο Πρόεδρος και τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου (Δ.Σ.), καθώς και το προσωπικό του Δημοσιονομικού Συμβουλίου, κατά την εκτέλεση των καθηκόντων τους, δεν λαμβάνουν οδηγίες από οποιονδήποτε κυβερνητικό φορέα ή άλλον δημόσιο ή ιδιωτικό οργανισμό. Ο Πρόεδρος και τα μέλη του Δημοσιονομικού Συμβουλίου διαθέτουν προσωπική και λειτουργική ανεξαρτησία.
- Σκοπός του Δημοσιονομικού Συμβουλίου είναι η παρακολούθηση των δημοσίων οικονομικών. Στο πλαίσιο αυτό, ασκεί τις αρμοδιότητες των ανεξαρτήτων φορέων που αναφέρονται στην περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 2, στην παρ. 4 του άρθρου 4 και στο άρθρο 5 του Κανονισμού (ΕΕ) 473/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 21ης Μαΐου 2013 σχετικά με κοινές διατάξεις για την παρακολούθηση και την εκτίμηση των σχεδίων δημοσιονομικών προγραμμάτων και τη διασφάλιση της διόρθωσης του υπερβολικού ελλείμματος των κρατών μελών στη ζώνη του ευρώ (L 140) (εφεξής Κανονισμός (ΕΕ) 473/2013), στον Κανονισμό (ΕΕ) 2024/1263 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 29ης Απριλίου 2024 σχετικά με τον αποτελεσματικό συντονισμό των οικονομικών πολιτικών και την πολυμερή δημοσιονομική εποπτεία και την κατάργηση του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1466/97 του Συμβουλίου (Σειρά L 30.4.2024) και στον Κανονισμό (ΕΕ) 2024/1264 του Συμβουλίου, της 29ης Απριλίου 2024 για την τροποποίηση του κανονισμού (ΕΚ) 1467/97 για την επιτάχυνση και τη διασαφήνιση της εφαρμογής της διαδικασίας υπερβολικού ελλείμματος (L 30.4.2024).
Ειδικότερα:
α) Αξιολογεί τόσο εκ των προτέρων με σκοπό την υιοθέτησή τους όσο και εκ των υστέρων τις μακροοικονομικές προβλέψεις, στις οποίες βασίζονται το Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό- Διαρθρωτικό Σχέδιο (Μ.Δ.Σ.), ο Πολυετής Δημοσιονομικός Προγραμματισμός (Π.Δ.Π.), το σχέδιο δημοσιονομικού προγράμματος και το προσχέδιο και σχέδιο του ετήσιου Κρατικού Προϋπολογισμού, ως εξής:
αα) Αναλύει το βασικό μακροοικονομικό σενάριο και τα άλλα σενάρια που χρησιμοποιούνται,
αβ) συγκρίνει τις μακροοικονομικές προβλέψεις με τις πλέον επικαιροποιημένες προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και, αν κρίνεται σκόπιμο, και άλλων ανεξαρτήτων φορέων,
αγ) δημοσιοποιεί τα αποτελέσματα της τακτικής, αντικειμενικής και συνολικής εκ των υστέρων αξιολόγησης, τα οποία λαμβάνονται δεόντως υπόψη στις μελλοντικές μακροοικονομικές προβλέψεις,
Εάν η αξιολόγηση εντοπίσει σημαντική́ μεροληπτική αντιμετώπιση που επηρεάζει τις μακροοικονομικές προβλέψεις για περίοδο τουλάχιστον τεσσάρων (4) συναπτών ετών, το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών λαμβάνει τα αναγκαία μέτρα και τα δημοσιοποιεί,
β) αξιολογεί εκ των προτέρων και εκ των υστέρων τις δημοσιονομικές προβλέψεις, στις οποίες βασίζονται το Μ.Δ.Σ., το σχέδιο δημοσιονομικού προγράμματος, ο Π.Δ.Π., το προσχέδιο και σχέδιο του ετήσιου Κρατικού Προϋπολογισμού, ως εξής:
βα) Συγκρίνει τις δημοσιονομικές προβλέψεις με τις πλέον επικαιροποιημένες προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και, αν κρίνεται σκόπιμο, και άλλων ανεξάρτητων φορέων,
ββ) παρακολουθεί και αναλύει τα στοιχεία της εκτέλεσης του Κρατικού Προϋπολογισμού και του προϋπολογισμού των λοιπών φορέων της Γενικής Κυβέρνησης,
βγ) δημοσιοποιεί τα αποτελέσματα της τακτικής, αντικειμενικής και συνολικής εκ των υστέρων αξιολόγησης. Τα αποτελέσματα αυτά λαμβάνονται δεόντως υπόψη στις μελλοντικές δημοσιονομικές προβλέψεις.
Το Δημοσιονομικό Συμβούλιο δύναται να προβαίνει σε οποιαδήποτε άλλη ανάλυση δημοσιονομικών στοιχείων, η οποία συμβάλλει στη δημοσιονομική σταθερότητα και τη βελτίωση της πορείας του δημόσιου χρέους.
γ) παρακολουθεί τη συμμόρφωση με τους αριθμητικούς δημοσιονομικούς κανόνες που ενσωματώνονται στο εθνικό πλαίσιο δημοσιονομικής διαχείρισης, όπως αναφέρονται στο άρθρο 5 της Οδηγίας 2011/85/ΕΕ (EE L 306/41), το οποίο αντικαταστάθηκε με την παρ. 4 του άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2024/1265 του Συμβουλίου, της 29ης Απριλίου 2024 για την τροποποίηση της οδηγίας 2011/85/ΕΕ σχετικά με τις απαιτήσεις για τα δημοσιονομικά πλαίσια των κρατών μελών (Σειρά L 30.4.2024) καθώς και τη συμμόρφωση με τις τιμές αναφοράς και τις διατάξεις για το χρέος και το έλλειμμα που περιλαμβάνονται στο άρθρο 1 του Πρωτοκόλλου αριθ. 12 «σχετικά με τη διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος» (L 115) που προσαρτάται στη Συνθήκη για την Ευρωπαϊκή Ένωση (ΣΕΕ) και στη Συνθήκη για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΣΛΕΕ) (εφεξής: άρθρο 1 του Πρωτοκόλλου αριθ. 12), και επισημαίνει τη συμμόρφωση αυτή κατά την αξιολόγηση του ετήσιου και πολυετούς δημοσιονομικού σχεδιασμού των άρθρων 42, περί μακροοικονομικών και δημοσιονομικών προβλέψεων και 58, περί της διαδικασίας ψήφισης του Κρατικού Προϋπολογισμού,
δ) αξιολογεί την εφαρμογή των δημοσιονομικών κανόνων, ιδίως σε σχέση με:
δα) τη διαπιστούμενη ή προβλεπόμενη ετήσια ή σωρευτική απόκλιση από τον κανόνα καθαρών δαπανών του άρθρου 36 ή από την τιμή αναφοράς για το έλλειμμα της Γενικής Κυβέρνησης και τους λόγους που οδήγησαν στην απόκλιση αυτή,
δβ) τη διαπιστούμενη ή προβλεπόμενη απόκλιση από τον κανόνα της περ. δ της παρ. 1 του άρθρου 34, περί γενικών αρχών δημοσιονομικού σχεδιασμού, σύμφωνα με τον οποίο η δημοσιονομική θέση του πρωτογενούς ισοζυγίου της Γενικής Κυβέρνησης πρέπει να είναι πλεονασματική,
δγ) την ενεργοποίηση, κατά την εφαρμογή των υποπερ. δα) και δβ), του διορθωτικού μηχανισμού του άρθρου 38,
δδ) την εξέλιξη της δημοσιονομικής διόρθωσης με βάση το ψηφισμένο σχέδιο διορθωτικών ενεργειών σύμφωνα με το άρθρο 40, περί παρακολούθησης και αναστολής του σχεδίου διορθωτικών ενεργειών,
δε) την εφαρμογή του άρθρου 36Α, περί ρητρών διαφυγής,
ε) εάν κατατεθεί συμπληρωματικός προϋπολογισμός, διαπιστώνει την τήρηση ή μη του κανόνα του άρθρου 36, περί καθαρών δαπανών και της περ. δ της παρ. 1 του άρθρου 34 και αξιολογεί, εφόσον υπάρχουν, τις νέες μακροοικονομικές και δημοσιονομικές προβλέψεις, στις οποίες αυτός βασίζεται, ιδίως μέσω συγκρίσεων με εκείνες του ετήσιου Κρατικού Προϋπολογισμού για το οικείο έτος,
στ) αξιολογεί τους δημοσιονομικούς στόχους του οικείου έτους ή των ετών που καλύπτει το Μ.Δ.Σ., ο Π.Δ.Π. και ο κρατικός προϋπολογισμός, και την εφαρμογή της σχετικής πολιτικής, περιλαμβανομένης της ανάλυσης βιωσιμότητας του χρέους,
ζ) αξιολογεί τα δημοσιονομικά αποτελέσματα ειδικότερα μέσω της σύγκρισής τους με τους δημοσιονομικούς στόχους που περιλαμβάνονται στον Π.Δ.Π. και τον ετήσιο κρατικό προϋπολογισμό,
η) αξιολογεί και ποσοτικοποιεί τον δημοσιονομικό αντίκτυπο που αναμένεται να έχουν οι προτάσεις που περιλαμβάνονται στα προγράμματα των πολιτικών κομμάτων και των συνασπισμών κομμάτων, κατόπιν αιτήματός τους. Οι αξιολογήσεις και ποσοτικοποιήσεις εξετάζονται σύμφωνα με το υπόδειγμα, τη διαδικασία και τη μεθοδολογία που ορίζονται από το ίδιο. Η υποβολή του αιτήματος του πρώτου εδαφίου γίνεται κατόπιν απόφασης του αρμόδιου οργάνου του κάθε πολιτικού κόμματος,
θ) αναλύει τις μακροοικονομικές και δημοσιονομικές εξελίξεις που επηρεάζουν την οικονομική ανάπτυξη, την απασχόληση και τα αποτελέσματα του Προϋπολογισμού του υποτομέα των Οργανισμών Κοινωνικής Ασφάλισης (ΟΚΑ), σύμφωνα με την περ. ζ) της παρ. 1 του άρθρου 53, περί εισηγητικής έκθεσης του ετήσιου κρατικού Προϋπολογισμού, σε σχέση με δημογραφικούς παράγοντες, με δική του πρωτοβουλία ή κατόπιν αιτήματος του Υπουργικού Συμβουλίου ή της Βουλής,
ι) αναλύει τις μακροοικονομικές και δημοσιονομικές εξελίξεις που επηρεάζουν την οικονομική ανάπτυξη, σε σχέση με τους κινδύνους και τις επιπτώσεις που απορρέουν από την κλιματική αλλαγή, με δική του πρωτοβουλία ή κατόπιν αιτήματος του Υπουργικού Συμβουλίου ή της Βουλής,
ια) προβαίνει σε αξιολόγηση της συνέπειας, της συνεκτικότητας και της αποτελεσματικότητας του εθνικού δημοσιονομικού πλαισίου και αναρτά στην ιστοσελίδα του το αποτέλεσμα της αξιολόγησης αυτής,
ιβ) μεριμνά για την έγκαιρη δημοσιοποίηση των αξιολογήσεων, γνωμοδοτήσεων και λοιπών ενεργειών του στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του,
ιγ) συμμετέχει σε τακτικές ακροάσεις και συζητήσεις στη Βουλή,
ιδ) δύναται να συνάπτει συμβάσεις με ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα, ερευνητικά πανεπιστημιακά ινστιτούτα και ερευνητικά ιδρύματα, στη χώρα και διεθνώς, καθώς και με ειδικούς επιστήμονες ή τεχνικούς με ειδικές γνώσεις και εμπειρία για την εκτέλεση έργων ή την εκπόνηση μελετών, που εντάσσονται στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του,
ιε) ασκεί αρμοδιότητες σύμφωνα με το άρθρο 11, περί υποβολής των εθνικών μεσοπρόθεσμων δημοσιονομικών-διαρθρωτικών σχεδίων, την παρ. 3 του άρθρου 15, περί αναθεωρημένου εθνικού μεσοπρόθεσμου δημοσιονομικού-διαρθρωτικού σχεδίου και το άρθρο 23, περί του ρόλου των ανεξάρτητων δημοσιονομικών οργάνων του Κανονισμού (ΕΕ) 2024/1263, την παρ. 5 του άρθρου 3 του Κανονισμού (ΕΚ) 1467/97 του Συμβουλίου, της 7ης Ιουλίου 1997 για την επιτάχυνση και τη διασαφήνιση της εφαρμογής της διαδικασίας υπερβολικού ελλείμματος (L 209), όπως αντικαταστάθηκε με την παρ. 2 του άρθρου 1 του Κανονισμού (ΕΕ) 2024/1264, σύμφωνα με την περ. στ) της παρ. 3 του άρθρου 6, περί απαιτήσεων παρακολούθησης, του Κανονισμού (ΕΕ) 473/2013,
ιστ) ασκεί κάθε άλλη αρμοδιότητα που αποδίδεται σε ανεξάρτητα δημοσιονομικά όργανα κατά το ενωσιακό δίκαιο, και
ιζ) προβαίνει σε οποιαδήποτε άλλη ενέργεια είναι απαραίτητη για την εκπλήρωση του σκοπού του.
- Το Δημοσιονομικό Συμβούλιο δημοσιοποιεί, τουλάχιστον δύο (2) φορές κατ’ έτος, έκθεση που επεξηγεί τα συμπεράσματα των αξιολογήσεών του για τις μακροοικονομικές και δημοσιονομικές προβλέψεις, τους δημοσιονομικούς στόχους και τα δημοσιονομικά αποτελέσματα, και τη διαπίστωση της συμμόρφωσης ή μη με τους δημοσιονομικούς κανόνες, σύμφωνα με την παρ. 4. Το Δημοσιονομικό Συμβούλιο μπορεί να δημοσιοποιεί και οποιαδήποτε πρόσθετη έκθεση για οποιοδήποτε θέμα εμπίπτει στις αρμοδιότητές του. Η δημοσιοποίηση των εκθέσεων του Δημοσιονομικού Συμβουλίου πραγματοποιείται με ανάρτηση στην ιστοσελίδα του.
- Το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών αποδέχεται τις αξιολογήσεις και γνωμοδοτήσεις του Δημοσιονομικού Συμβουλίου κατά την άσκηση από αυτό των αρμοδιοτήτων των υποπερ. αα), αβ) και αγ) της περ. α), καθώς και των περ. γ), ια) και ιε) της παρ. 4 και μεριμνά για τη συμμόρφωση προς αυτές, διαφορετικά δημοσιοποιεί εντός δύο (2) μηνών από τη διατύπωσή τους, τους λόγους της μη αποδοχής, με σχετική ανάρτηση στην ιστοσελίδα του.7. ».
Άρθρο 5
Μνημόνια Συνεργασίας – Τροποποίηση άρθρου 3 ν. 4270/2014
[περ. γ) της παρ. 3 και περ. α) της παρ. 5 του άρθρου 1 της Οδηγίας 2024/1265/ΕΕ]
Στο άρθρο 3 του ν. 4270/2014 (Α’ 143), περί Μνημονίου Συνεργασίας, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) αντικαθίσταται ο τίτλος, β) στην παρ. 1, βα) τα δύο εδάφια ενώνονται σε ένα, και στο νέο μοναδικό εδάφιο, i) οι λέξεις «Το Διοικητικό Συμβούλιο του Δημοσιονομικού Συμβουλίου (εφεξής «Δ.Σ.»)» αντικαθίστανται από τις λέξεις «Το Δημοσιονομικό Συμβούλιο», ii) μετά από τις λέξεις «αρμοδιοτήτων του» διαγράφονται οι λέξεις «Δημοσιονομικού Συμβουλίου», iii) μετά από τις λέξεις «άρθρο 2» διαγράφεται η τελεία (.) και προστίθεται η λέξη «και», iv) μετά από τη λέξη «ειδικότερα», οι λέξεις «, το Μνημόνιο προσδιορίζει τις» αντικαθίστανται από τη λέξη «οι», ββ) στην περ. α), i) μετά από τη λέξη «μακροοικονομικών» προστίθενται οι λέξεις «και δημοσιονομικών», ii) μετά από τις λέξεις «Δημοσιονομικό Συμβούλιο» διαγράφονται οι λέξεις «σύμφωνα με την περίπτωση α΄ της παραγράφου 4 του άρθρου 2», γ) προστίθεται παρ. 1α, δ) στην παρ. 2, δα) οι λέξεις «της προηγούμενης παραγράφου» αντικαθίστανται από τις λέξεις «των παρ. 1 και 1α», δβ) η λέξη «αυτονομία» αντικαθίσταται από τη λέξη «ανεξαρτησία» και μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις, το άρθρο 3 διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 3
Μνημόνια Συνεργασίας
[παρ. 6 άρθρου 4 και περ. β της παρ. 1 του άρθρου 6 Οδηγίας 2011/85/ΕΕ, τροποποιούμενα αντίστοιχα με την περ. γ της παρ. 3 και την περ. α της παρ. 5 του άρθρου 1 της Οδηγίας 2024/1265/ΕΕ]
- Το Δημοσιονομικό Συμβούλιο συνάπτει Μνημόνιο Συνεργασίας με το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, ώστε να προσδιορισθούν οι απαραίτητες προθεσμίες και διαδικασίες για την εκτέλεση των αρμοδιοτήτων του που αναφέρονται στο άρθρο 2 και ειδικότερα οι προθεσμίες: α. για την υποβολή από το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών των μακροοικονομικών και δημοσιονομικών προβλέψεων στο Δημοσιονομικό Συμβούλιο και β. για την παροχή της γνώμης του Δημοσιονομικού Συμβουλίου περί των μακροοικονομικών και δημοσιονομικών προβλέψεων στο Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.
1α. Το Δημοσιονομικό Συμβούλιο μπορεί να συνάπτει Μνημόνια Συνεργασίας με φορείς που διαχειρίζονται θέματα δημοσίων οικονομικών, όπως η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛ.ΣΤΑΤ.), η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.), ο Ηλεκτρονικός-Εθνικός Φορέας Κοινωνικής Ασφάλισης (e-ΕΦΚΑ), ο Οργανισμός Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους (Ο.Δ.ΔH.Χ) και η Τράπεζα της Ελλάδος (Τ.τ.Ε.).
- Τα Μνημόνια Συνεργασίας των παρ. 1 και 1α δεν προσδιορίζουν τις μεθόδους με τις οποίες το Δημοσιονομικό Συμβούλιο προβαίνει σε οποιαδήποτε εκτίμηση ή ανάλυση, ούτε επηρεάζουν την ανεξαρτησία του Δημοσιονομικού Συμβουλίου κατά την εκτέλεση των καθηκόντων του.».
Άρθρο 6
Διοικητικό Συμβούλιο, ορισμός μελών και Πειθαρχικό Συμβούλιο μελών Διοικητικού Συμβουλίου– Αντικατάσταση τίτλου και παρ. 1, 2, τροποποίηση παρ. 3 και 6, κατάργηση παρ. 7 και 15 άρθρου 4 ν. 4270/2014
[παρ. 9 του άρθρου 1 της Οδηγίας (EE) 2024/1265]
Στο άρθρο 4 του ν. 4270/2014 (Α΄143), περί Διοικητικού Συμβουλίου και ορισμού μελών, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) ο τίτλος αντικαθίσταται, β) οι παρ. 1 και 2 αντικαθίστανται, γ) στην παρ. 3, γα) στο πρώτο εδάφιο οι λέξεις «βασίζεται σε» αντικαθίστανται από τις λέξεις «πραγματοποιείται με», γβ) στο τέλος του δευτέρου εδαφίου, προστίθενται οι λέξεις «, σύμφωνα με το άρθρο 5 περί κανόνων επιλογής μελών Δ.Σ.», γγ) στο τρίτο εδάφιο: i) οι λέξεις «πρέπει να» αντικαθίστανται από τη λέξη «υποψηφίων», ii) οι λέξεις «από τον αριθμό των σχετικών θέσεων» αντικαθίστανται από τις λέξεις «σε σχέση με τον αριθμό των θέσεων», γγ) στο τέταρτο εδάφιο, i) μετά από τις λέξεις «περιλαμβάνονται όλοι» διαγράφονται οι λέξεις «οι υποψήφιοι», γδ) στο πέμπτο εδάφιο οι λέξεις «τις διατάξεις των άρθρων 1 έως 6 του ν. 3861/2010 (Α΄ 112)» αντικαθίστανται από τις λέξεις «τα άρθρα 75 έως 80 του ν. 4727/2020 (Α΄ 184)», δ) στην παρ. 6, οι λέξεις «δεν ανανεώνεται» αντικαθίστανται από τις λέξεις «δύναται να ανανεωθεί μία (1) φορά για ισόχρονο διάστημα», ε) η παρ. 7 καταργείται, στ) στο δεύτερο εδάφιο της παρ. 9 διαγράφονται οι λέξεις «Κατά παρέκκλιση της παραγράφου 6», ζ) η παρ. 15 καταργείται και, μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις, το άρθρο 4 διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 4
Διοικητικό Συμβούλιο, ορισμός μελών και Πειθαρχικό Συμβούλιο μελών Διοικητικού Συμβουλίου
[άρθρο 8α της Οδηγίας 2011/85/ΕΕ, όπως προστέθηκε με την παρ. 9 του άρθρου 1 της Οδηγίας (EE) 2024/1265]
- Το Διοικητικό Συμβούλιο (εφεξής «Δ.Σ.») υπηρετεί τους σκοπούς του Δημοσιονομικού Συμβουλίου και ασκεί τις αρμοδιότητες που του ανατίθενται με το άρθρο 4Α.
- Το Δ.Σ. είναι πενταμελές, αποτελούμενο από τον Πρόεδρο του Δημοσιονομικού Συμβουλίου, ως Πρόεδρο και τέσσερα (4) τακτικά μέλη. Ο Πρόεδρος εκπροσωπεί το Δ.Σ. και είναι πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης. Τα τακτικά μέλη του Δ.Σ. δεν είναι πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης. Για τα τακτικά μέλη δεν συνιστά ασυμβίβαστο η άσκηση καθηκόντων μέλους Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού Ανώτατου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος, με καθεστώς πλήρους ή μερικής απασχόλησης. Κατά τη διάρκεια της θητείας τους, τα μέλη του Δ.Σ. δεν επιτρέπεται να ασκούν τις επαγγελματικές δραστηριότητες του πρώτου εδαφίου της παρ. 5 του άρθρου 9, περί σύγκρουσης συμφερόντων. Ο Πρόεδρος και τα μέλη του Δ.Σ., κατά την εκτέλεση των καθηκόντων τους, έχουν υποχρέωση να τηρούν τις αρχές της εμπιστευτικότητας, της εχεμύθειας, της αντικειμενικότητας και της αμεροληψίας.
- Η διαδικασία επιλογής του Δ.Σ. πραγματοποιείται με ανοικτό διαγωνισμό. Επιτροπή που αποτελείται από τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, τον Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος και τον Πρόεδρο του Ελεγκτικού Συνεδρίου καταρτίζει κατάλογο επικρατέστερων υποψηφίων, με βάση προκαθορισμένα και αντικειμενικά κριτήρια, σύμφωνα με το άρθρο 5 περί κανόνων επιλογής μελών Δ.Σ.. Ο κατάλογος των επικρατέστερων υποψηφίων αποτελείται από διπλάσιο αριθμό υποψηφίων σε σχέση με τον αριθμό των θέσεων και υποβάλλεται στο Υπουργικό Συμβούλιο. Εάν οι υποψήφιοι είναι λιγότεροι από τον διπλάσιο αριθμό των θέσεων, περιλαμβάνονται όλοι στον εν λόγω κατάλογο. Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και αναρτάται στο διαδίκτυο σύμφωνα με τα άρθρα 75 έως 80 του ν. 4727/2020 (Α΄ 184), καθορίζεται η διαδικασία προκήρυξης του ανοικτού διαγωνισμού, η γραμματειακή υποστήριξη της Επιτροπής, καθώς και κάθε άλλο σχετικό θέμα για την εφαρμογή της παρούσας παραγράφου.
- Το Υπουργικό Συμβούλιο επιλέγει τον Πρόεδρο και τα μέλη Δ.Σ. μεταξύ των περιλαμβανόμενων στον κατάλογο της παρ. 3. Το Δ.Σ. εγκρίνεται από την ειδική μόνιμη Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής.
- Το Δ.Σ. που επελέγη σύμφωνα με τις προηγούμενες παραγράφους διορίζεται με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών. Η λειτουργία του Δημοσιονομικού Συμβουλίου αρχίζει από τη δημοσίευση της ανωτέρω υπουργικής απόφασης.
- Το Δ.Σ. διορίζεται με πενταετή θητεία, η οποία δύναται να ανανεωθεί μία (1) φορά για ισόχρονο διάστημα.
- Καταργείται.
- Η διαδικασία για τον διορισμό νέου Προέδρου ή μέλους ολοκληρώνεται πριν από την εκπνοή της θητείας του Προέδρου ή του μέλους, σύμφωνα με τη διαδικασία των παρ. 3, 4 και 5. Σε περίπτωση μη ολοκλήρωσης της διαδικασίας για τον διορισμό νέου Προέδρου ή μέλους κατά τα ανωτέρω, η θητεία του απερχόμενου Προέδρου και μελών παρατείνεται αυτοδικαίως μέχρι τον διορισμό νέων.
- Σε περίπτωση κένωσης της θέσης του Προέδρου ή μέλους Δ.Σ. λόγω θανάτου, παραίτησης ή παύσης, διορίζεται νέος Πρόεδρος ή μέλος, σύμφωνα με τη διαδικασία των παρ. 3, 4 και 5, εντός δύο (2) μηνών από την κένωση της θέσης, για το υπόλοιπο της θητείας. Ο νέος Πρόεδρος ή το νέο μέλος δύνανται να επαναδιορισθούν για μία (1) ακόμη θητεία. Μέχρι το διορισμό νέου Προέδρου ή μέλους, η λειτουργία του Δ.Σ. δεν διακόπτεται.
- Οι αποδοχές του Προέδρου είναι ίσες με τις αποδοχές Γενικού Γραμματέα Υπουργείου και των μελών του Δ.Σ. ίσες με το εβδομήντα τοις εκατό (70%) αυτών.
- Για κάθε παράβαση των υποχρεώσεών τους που απορρέουν από τον παρόντα νόμο και τις πράξεις που εκδίδονται κατ’ εξουσιοδότηση αυτού, ο Πρόεδρος και τα μέλη του Δ.Σ. υπέχουν πειθαρχική ευθύνη. Την πειθαρχική διαδικασία ενώπιον του Πειθαρχικού Συμβουλίου της επόμενης παραγράφου κινεί το Υπουργικό Συμβούλιο ύστερα από πρόταση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών. Το Πειθαρχικό Συμβούλιο αποφασίζει σε πρώτο και τελευταίο βαθμό την επιβολή των κυρώσεων που ορίζονται κατά τη διαδικασία της παρ. 14. Σε εκτέλεση της πειθαρχικής απόφασης εκδίδεται σχετική απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.
- Το Πειθαρχικό Συμβούλιο αποτελείται από έναν Σύμβουλο Επικρατείας, έναν Αρεοπαγίτη και έναν Καθηγητή Πανεπιστημίου με ειδίκευση στα οικονομικά, με τριετή θητεία. Καθήκοντα Προέδρου ασκεί ο αρχαιότερος των δικαστικών λειτουργών. Χρέη γραμματέα του Πειθαρχικού Συμβουλίου εκτελεί υπάλληλος του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών. Ο Πρόεδρος, τα μέλη και ο γραμματέας του Πειθαρχικού Συμβουλίου ορίζονται με ισάριθμους αναπληρωτές.
- Το Πειθαρχικό Συμβούλιο συγκροτείται με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, η οποία εκδίδεται μέσα σε εξήντα (60) ημέρες από την έναρξη ισχύος του παρόντος. Η αμοιβή του Προέδρου, των μελών και του γραμματέα καθορίζεται σύμφωνα με το άρθρο 21 του ν. 4024/2011 (Α΄ 226). Ειδικά, τα μέλη του Πειθαρχικού Συμβουλίου που είναι δικαστικοί λειτουργοί, υποδεικνύονται με απόφαση του Ανώτατου Δικαστικού Συμβουλίου.
- Με προεδρικό διάταγμα, που εκδίδεται ύστερα από πρόταση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Εσωτερικών και Δικαιοσύνης, καθορίζονται τα πειθαρχικά παραπτώματα των μελών του Δ.Σ., η πειθαρχική διαδικασία, το είδος των επιβαλλόμενων κυρώσεων, καθώς και κάθε σχετικό θέμα.
- Καταργείται. ».
Άρθρο 7
Αρμοδιότητες Διοικητικού Συμβουλίου – Προσθήκη άρθρου 4Α στον ν. 4270/2014
Μετά από το άρθρο 4 του ν. 4270/2014 (Α’ 143) προστίθεται άρθρο 4Α ως εξής:
«Άρθρο 4Α
Αρμοδιότητες Διοικητικού Συμβουλίου
- Το Διοικητικό Συμβούλιο (Δ.Σ.) του Δημοσιονομικού Συμβουλίου έχει, ιδίως, τις ακόλουθες αρμοδιότητες:
α) Εγκρίνει τον σχεδιασμό των δράσεων των τμημάτων, την κατάρτιση της στοχοθεσίας τους και των δεικτών απόδοσής τους,
β) αξιολογεί την απόδοση των τμημάτων σε σχέση με το σχέδιο δράσης και τους στόχους που έχουν τεθεί,
γγ) εγκρίνει την ετήσια έκθεση της παρ. 5 του άρθρου 13,
δ) εγκρίνει τη σύναψη Μνημονίων Συνεργασίας του άρθρου 3,
ε) εγκρίνει τις τακτικές εκθέσεις της παρ. 5 του άρθρου 2 που καταρτίζονται από το Δημοσιονομικό Συμβούλιο,
στ) παρακολουθεί την εκτέλεση του προϋπολογισμού του Δημοσιονομικού Συμβουλίου, για την οποία ενημερώνεται ανά τρίμηνο με συνοπτικό απολογιστικό σημείωμα,
ζ) αποφασίζει για κάθε θέμα που του εισηγείται ο Πρόεδρος του Δ.Σ., ακόμη και αν δεν εμπίπτει στις αρμοδιότητες του Δ.Σ.,
η) απονέμει τον τίτλο του Επίτιμου Επιστημονικού Συμβούλου, σύμφωνα με την παρ. 9 του άρθρου 8Β, σε διακεκριμένους επιστήμονες με αναγνωρισμένο έργο σε πεδία συναφή με τις αρμοδιότητες του Δημοσιονομικού Συμβουλίου.
- Οι αρμοδιότητες του Δ.Σ. δύναται να εξειδικεύονται στον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας του Δημοσιονομικού Συμβουλίου.».
Άρθρο 8
Αρμοδιότητες Προέδρου Διοικητικού Συμβουλίου – Προσθήκη άρθρου 4Β στον ν. 4270/2014
Μετά από το άρθρο 4Α του ν. 4270/2014 (Α’ 143) προστίθεται άρθρο 4Β ως εξής:
«Άρθρο 4Β
Αρμοδιότητες Προέδρου Διοικητικού Συμβουλίου
- Οι αρμοδιότητες του Δημοσιονομικού Συμβουλίου ασκούνται από τον Πρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου (Δ.Σ.), με την επιφύλαξη του άρθρου 4Α.
- Ο Πρόεδρος του Δ.Σ. ασκεί, ιδίως, τις ακόλουθες αρμοδιότητες:
αα) Είναι ο διατάκτης των δαπανών του Δημοσιονομικού Συμβουλίου και ο εκκαθαριστής των αποδοχών των μελών του Δ.Σ. και του πάσης φύσεως προσωπικού που υπηρετεί σε αυτό,
β) είναι ο ανώτερος διοικητικός και πειθαρχικός προϊστάμενος του προσωπικού που υπηρετεί στο Δημοσιονομικό Συμβούλιο,
γ) συντονίζει και κατευθύνει τα Τμήματα του Δημοσιονομικού Συμβουλίου,
δ) εγκρίνει τις γνωμοδοτήσεις, τα κείμενα εργασίας και οποιαδήποτε άλλη δημοσίευση καταρτίζεται από το Δημοσιονομικό Συμβούλιο και μεριμνά για τη σχετική ενημέρωση του Δ.Σ.,
ε) καταθέτει ενώπιον της Βουλής σχετικά με θέματα που αφορούν στις αρμοδιότητες του Δημοσιονομικού Συμβουλίου, μετά από αίτημα διαρκούς ή άλλης Επιτροπής της Βουλής,
στ) αποφασίζει για τη σύσταση Γραφείων, αυτοτελών ή μη, στο πλαίσιο των Τμημάτων και ορίζει τους υπεύθυνους αυτών,
ζ) τοποθετεί και μετακινεί το προσωπικό εντός των Τμημάτων και των Γραφείων του Δημοσιονομικού Συμβουλίου,
η) συγκροτεί ομάδες εργασίας,
θ) συγκροτεί το Υπηρεσιακό και Πειθαρχικό Συμβούλιο του προσωπικού του Δημοσιονομικού Συμβουλίου,
ι) είναι ο υπεύθυνος επικοινωνίας του Δημοσιονομικού Συμβουλίου.
- Ο Πρόεδρος του Δ.Σ. δύναται να εξουσιοδοτεί τους προϊστάμενους των Τμημάτων του Δημοσιονομικού Συμβουλίου να ασκούν μέρος των αρμοδιοτήτων του και να υπογράφουν έγγραφα ή πράξεις «με εντολή» του.
- Οι αρμοδιότητες του Προέδρου του Δ.Σ. δύναται να εξειδικεύονται στον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας του Δημοσιονομικού Συμβουλίου.».
Άρθρο 9
Οργανωτική διάρθρωση – Αντικατάσταση άρθρου 8 ν. 4270/2014
[περ. γ) παρ. 4 άρθρου 8α της Οδηγίας 2011/85/ΕΕ, όπως προστέθηκε με την παρ. 9 του άρθρου 1 της Οδηγίας (EE) 2024/1265]
Το άρθρο 8 του ν. 4270/2014 (A’ 143), περί στελέχωσης των υπηρεσιών, αντικαθίσταται ως εξής:
«Άρθρο 8
Οργανωτική διάρθρωση
[περ. γ παρ. 4 άρθρου 8α της Οδηγίας 2011/85/ΕΕ, όπως προστέθηκε με την παρ. 9 του άρθρου 1 της Οδηγίας (EE) 2024/1265]
- Οι υπηρεσίες του Δημοσιονομικού Συμβουλίου διαρθρώνονται σε τέσσερα (4) τμήματα ως εξής:
α) Τμήμα Διοικητικής-Οικονομικής Υποστήριξης, το οποίο είναι αρμόδιο για τον σχεδιασμό, την εφαρμογή και την υποστήριξη των διοικητικών, οικονομικών και διαχειριστικών διαδικασιών του Δημοσιονομικού Συμβουλίου.
β) Τμήμα Στρατηγικού Σχεδιασμού, το οποίο είναι αρμόδιο για την κατάρτιση και επεξεργασία των προγραμμάτων δράσης του Δημοσιονομικού Συμβουλίου, της ετήσιας έκθεσης πεπραγμένων, καθώς και την εν γένει προβολή και αναβάθμιση του ρόλου του.
γ) Τμήμα Μακροοικονομικών Προβλέψεων, το οποίο είναι αρμόδιο για την αξιολόγηση των μακροοικονομικών προβλέψεων, επί των οποίων βασίζεται ο ετήσιος και πολυετής δημοσιονομικός σχεδιασμός, δηλαδή το Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό-Διαρθρωτικό Σχέδιο (Μ.Δ.Σ.) και οι εκθέσεις προόδου, το σχέδιο δημοσιονομικού προγράμματος, ο Πολυετής Δημοσιονομικός Προγραμματισμός (Π.Δ.Π.), το προσχέδιο και το σχέδιο του ετήσιου Κρατικού Προϋπολογισμού.
δ) Τμήμα Δημοσιονομικής Ανάλυσης, το οποίο είναι αρμόδιο για τη συστηματική παρακολούθηση και ανάλυση της βιωσιμότητας του χρέους, της συμμόρφωσης με τους δημοσιονομικούς κανόνες και στόχους, καθώς και του δημοσιονομικού αντίκτυπου των προεκλογικών προγραμμάτων.
- Οι αρμοδιότητες των τμημάτων της παρ. 1 εξειδικεύονται και κατανέμονται ανά τμήμα στον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας του Δημοσιονομικού Συμβουλίου.
Άρθρο 10
Σύσταση και στελέχωση Γραφείου Προέδρου – Προσθήκη άρθρου 8Α στον ν.4270/2014
[παρ. 9 του άρθρου 1 της Οδηγίας (EE) 2024/1265]
Μετά από το άρθρο 8 του ν. 4270/2014 (Α’ 143) προστίθεται άρθρο 8Α ως εξής:
«Άρθρο 8Α
Γραφείο Προέδρου
[περ. β και γ παρ. 4 άρθρου 8α της Οδηγίας 2011/85/ΕΕ, όπως προστέθηκε με την παρ. 9 του άρθρου 1 της Οδηγίας (EE) 2024/1265]
- Για την υποβοήθηση του έργου του Προέδρου και του Διοικητικού Συμβουλίου (Δ.Σ.) του Δημοσιονομικού Συμβουλίου λειτουργεί Γραφείο Προέδρου, το οποίο υπάγεται απευθείας στον Πρόεδρο του Δημοσιονομικού Συμβουλίου. Για την οργάνωση, τη λειτουργία και τη στελέχωση του Γραφείου Προέδρου εφαρμόζονται αναλόγως οι διατάξεις του Κεφαλαίου Ε΄ του Μέρους Β΄ του ν. 4622/2019 (Α΄ 133), περί ιδιαίτερων γραφείων και συνεργατών των μελών της Κυβέρνησης, των Υφυπουργών, των Γενικών και Ειδικών Γραμματέων, με την επιφύλαξη των ειδικότερων προβλέψεων του παρόντος άρθρου.
- Το Γραφείο Προέδρου είναι αρμόδιο για την εν γένει επικουρία του Προέδρου και των μελών του Δ.Σ. του Δημοσιονομικού Συμβουλίου και έχει, ιδίως, τις ακόλουθες αρμοδιότητες:
α) Την παροχή οργανωτικής και γραμματειακής υποστήριξης του Προέδρου και του Δ.Σ. του Δημοσιονομικού Συμβουλίου,
β) την προετοιμασία και την παροχή γραμματειακής υποστήριξης κατά τις συνεδριάσεις του Δ.Σ. του Δημοσιονομικού Συμβουλίου,
γ) την οργάνωση και τήρηση του πρωτοκόλλου απορρήτων και εμπιστευτικών εγγράφων, καθώς και του πρωτοκόλλου του Γραφείου Προέδρου, των σχετικών αρχείων πρωτοτύπων και εξερχομένων εγγράφων, καθώς και τη μέριμνα για τη διεκπεραίωση κάθε σχετικής αλληλογραφίας,
δ) τη σύνταξη των απαντήσεων σε θέματα κοινοβουλευτικού ελέγχου που κατατίθενται στη Βουλή, σε συνεργασία με τις αρμόδιες οργανικές μονάδες,
ε) την προβολή και δημοσιοποίηση των δράσεων του Δημοσιονομικού Συμβουλίου σε εθνικό, ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο,
στ) τις επαφές και τη διασύνδεση του Δημοσιονομικού Συμβουλίου με φορείς και όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, διεθνείς οργανισμούς και φορείς άλλων κρατών,
ζ) τη διοργάνωση και τον συντονισμό της συμμετοχής του Δημοσιονομικού Συμβουλίου σε ημερίδες, συνέδρια και διάφορες εκδηλώσεις.
- Στο Γραφείο Προέδρου συστήνονται έξι (6) θέσεις συνεργατών, εκ των οποίων τρεις (3) δύναται να είναι μετακλητοί. Μία (1) εκ των θέσεων αυτών είναι η θέση του Διευθυντή του Γραφείου Προέδρου, η οποία καλύπτεται από έναν (1) εκ των ανωτέρω συνεργατών.
Άρθρο 11
Στελέχωση Δημοσιονομικού Συμβουλίου – Προσθήκη άρθρου 8Β στον ν. 4270/2014
[παρ. 9 του άρθρου 1 της Οδηγίας (EE) 2024/1265]
Μετά από το άρθρο 8Α του ν. 4270/2014 (Α’ 143) προστίθεται άρθρο 8Β ως εξής:
«Άρθρο 8Β
Στελέχωση Δημοσιονομικού Συμβουλίου
[περ. γ παρ. 4 άρθρου 8α της Οδηγίας 2011/85/ΕΕ, όπως προστέθηκε με την παρ. 9 του άρθρου 1 της Οδηγίας (EE) 2024/1265]
- Για τη στελέχωση των υπηρεσιών του Δημοσιονομικού Συμβουλίου συστήνονται είκοσι έξι (26) θέσεις προσωπικού, οι οποίες κατανέμονται ως εξής: Δεκαοκτώ (18) θέσεις Ειδικού Επιστημονικού Προσωπικού (ΕΕΠ), πέντε (5) θέσεις κατηγορίας ΠΕ, κλάδου Διοικητικού-Οικονομικού, ειδικότητας ΠΕ Διοικητικού – Οικονομικού ή ΠΕ Διεθνών Σχέσεων ή ΠΕ Διοικητικού (Νομικών) ή ΠΕ Οικονομικού ή ΠΕ Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων ή ΠΕ Περιφερειακής Ανάπτυξης, δύο (2) θέσεις κατηγορίας ΠΕ ή ΤΕ, κλάδου Πληροφορικής, ειδικότητας ΠΕ Πληροφορικής (Software – Hardware) ή ΠΕ Πληροφορικής (Software) ή ΠΕ Πληροφορικής (Hardware) ή ΤΕ Πληροφορικής (Software ή Hardware) και μία (1) θέση κατηγορίας ΔΕ, κλάδου Διοικητικού Λογιστικού, ειδικότητας Διοικητικού Λογιστικού.
- Το Δημοσιονομικό Συμβούλιο στελεχώνεται από μόνιμους υπαλλήλους και υπαλλήλους με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, οι οποίοι καταλαμβάνουν αντίστοιχες οργανικές θέσεις. Η πλήρωση των κενών οργανικών θέσεων γίνεται με διορισμό ή πρόσληψη, σύμφωνα με τον ν. 4765/2021 (Α΄ 6), τηρουμένου του άρθρου 51 του ν. 4622/2019 (Α΄133), περί ετήσιου προγραμματισμού προσλήψεων.
- Μέχρι την πλήρωση των κενών οργανικών θέσεων σύμφωνα με την παρ. 2, το Δημοσιονομικό Συμβούλιο μπορεί να καλύπτει έως έξι (6) από τις θέσεις ΕΕΠ με πρόσληψη προσωπικού με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου, διάρκειας τριών (3) ετών, με δυνατότητα ισόχρονης ανανέωσης, κατ’ εφαρμογή του άρθρου 37 του ν. 4765/2021 και του άρθρου 51 του ν. 4622/2019.
- Οι κενές οργανικές θέσεις του Δημοσιονομικού Συμβουλίου μπορούν να καλύπτονται και με μετάταξη ή απόσπαση μονίμων ή με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου υπαλλήλων φορέων του δημοσίου τομέα, όπως αυτός ορίζεται στην περ. α της παρ. 1 του άρθρου 14.
- Για την κάλυψη των θέσεων ΕΕΠ, ανεξαρτήτως του τρόπου πλήρωσης, εφαρμόζεται το άρθρο 2 του π.δ. 85/2022 (Α΄ 232). Απαιτείται ιδίως η κατοχή διδακτορικού τίτλου σπουδών Α.Ε.Ι. της ημεδαπής ή ισότιμου τίτλου της αλλοδαπής ή αυτοτελής μεταπτυχιακός τίτλος σπουδών και αντίστοιχη εργασιακή εμπειρία τουλάχιστον τριών (3) ετών σε κάποιον ή κάποιους από τους τομείς των οικονομικών, συμπεριλαμβανομένων της οικονομετρίας, των μακροοικονομικών, των μικροοικονομικών, της δημόσιας οικονομικής, των αγορών εργασίας και κεφαλαίου, των χρηματαγορών, των θεσμών, του περιβάλλοντος, των δημογραφικών ή της πολιτικής οικονομίας, της στατιστικής ή της ανάλυσης δεδομένων, των λογιστικών και ελεγκτικών θεμάτων του δημοσίου τομέα, της διαχείρισης κινδύνου, του μάρκετινγκ, της επικοινωνίας και διαχείρισης κρίσεων, των νομικών ή άλλου αντικειμένου σχετικού με τις αρμοδιότητες του Δημοσιονομικού Συμβουλίου.
- Τα επιμέρους λειτουργικά, διοικητικά και ερευνητικά καθήκοντα του προσωπικού του Δημοσιονομικού Συμβουλίου περιγράφονται στον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας του.
- Το προσωπικό του Δημοσιονομικού Συμβουλίου υπάγεται στις διατάξεις του Κεφαλαίου Β` του ν. 4354/2015 (Α`176) και στον Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ. (ν. 3528/2007, Α΄ 26, εφεξής Υπαλληλικός Κώδικας). Οι αποδοχές των αποσπασμένων στο Δημοσιονομικό Συμβούλιο δεν μπορεί να είναι χαμηλότερες από εκείνες που θα λάμβαναν στην οργανική τους θέση.
- Προπτυχιακοί φοιτητές, μεταπτυχιακοί φοιτητές και απόφοιτοι μεταπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών του εσωτερικού ή της αλλοδαπής για χρονικό διάστημα έως και δύο (2) έτη μετά από την αποφοίτησή τους, καθώς και διδακτορικοί φοιτητές πανεπιστημίων του εσωτερικού ή της αλλοδαπής, μπορούν να πραγματοποιούν πρακτική άσκηση με ή χωρίς αμοιβή στο Δημοσιονομικό Συμβούλιο διάρκειας έως δεκαοκτώ (18) μηνών. Ο συνολικός αριθμός εκπαιδευόμενων με αμοιβή που καταβάλλεται σε βάρος του προϋπολογισμού του Δημοσιονομικού Συμβουλίου δεν μπορεί να υπερβαίνει τους τρεις (3). Η καταβαλλόμενη αμοιβή ανέρχεται σε ποσοστό πενήντα πέντε τοις εκατό (55%) των μεικτών μηνιαίων αποδοχών του εισαγωγικού μισθολογικού κλιμακίου του ΕΕΠ.
- Το Δ.Σ. του Δημοσιονομικού Συμβουλίου δύναται, με αιτιολογημένη απόφασή του, η οποία αναρτάται στην ιστοσελίδα του, να απονέμει τον τίτλο του Επίτιμου Επιστημονικού Συμβούλου σε διακεκριμένους επιστήμονες με αναγνωρισμένο έργο σε πεδία συναφή με τις αρμοδιότητές του. Έργο των Επίτιμων Επιστημονικών Συμβούλων είναι η παροχή συμβουλευτικών ή γνωμοδοτικών υπηρεσιών επί των ερωτημάτων που τους απευθύνει το Δ.Σ. και παρέχεται σε άμισθη βάση και υπό την άμεση εποπτεία του Δ.Σ.. Το Δ.Σ. μεριμνά για διοικητικά και λειτουργικά θέματα και λαμβάνει τα ενδεδειγμένα μέτρα για την αποφυγή της διαρροής εμπιστευτικών πληροφοριών σύμφωνα με όσα προβλέπονται στο άρθρο 10.
Η ιδιότητα του Επίτιμου Επιστημονικού Συμβούλου μπορεί να ανακληθεί οποτεδήποτε, με αιτιολογημένη απόφαση του Δ.Σ., αν κριθεί ότι τεκμηριώνονται πράξεις που αντίκεινται στην αποστολή του Δημοσιονομικού Συμβουλίου ή δεν συνάδουν με το κύρος του θεσμού.».
Άρθρο 12
Επιλογή Προϊσταμένων – Προσθήκη άρθρου 8Γ στον ν. 4270/2014
Μετά από το άρθρο 8Β του ν. 4270/2014 (Α’ 143) προστίθεται άρθρο 8Γ ως εξής:
«Άρθρο 8Γ
Επιλογή Προϊσταμένων
- Οι Προϊστάμενοι των Τμημάτων του Δημοσιονομικού Συμβουλίου επιλέγονται για θητεία τριών (3) ετών, από το Υπηρεσιακό του Συμβούλιο (Υ.Σ.), σύμφωνα με τον Υπαλληλικό Κώδικα.
- Ειδικά οι Προϊστάμενοι των Τμημάτων Στρατηγικού Σχεδιασμού, Μακροοικονομικών Προβλέψεων και Δημοσιονομικής Ανάλυσης επιλέγονται από το Ειδικό Επιστημονικό Προσωπικό (ΕΕΠ) του Δημοσιονομικού Συμβουλίου, συμπεριλαμβανομένων των υπαλλήλων ΕΕΠ, που υπηρετούν με απόσπαση.
- Ο Προϊστάμενος του Τμήματος Διοικητικής-Οικονομικής Υποστήριξης επιλέγεται μεταξύ του προσωπικού κατηγορίας ΠΕ του Δημοσιονομικού Συμβουλίου.
- Ο χρόνος υπηρεσίας των αποσπασμένων υπαλλήλων σε θέσεις Προϊσταμένων οποιουδήποτε επιπέδου θεωρείται χρόνος πραγματικής υπηρεσίας σε θέση Προϊσταμένου αντίστοιχου επιπέδου για τη συμμετοχή τους σε διαδικασίες πλήρωσης θέσεων ευθύνης.
- α) Οι Προϊστάμενοι των Τμημάτων που επιλέγονται από το Υ.Σ. τοποθετούνται με απόφαση του Προέδρου του Δημοσιονομικού Συμβουλίου.
β) Οι υπεύθυνοι Γραφείου ορίζονται με μόνη απόφαση του Προέδρου του Δημοσιονομικού Συμβουλίου.
- Ειδικότερα θέματα αναφορικά με τα καθήκοντα των Προϊσταμένων των Τμημάτων και των υπεύθυνων Γραφείων ρυθμίζονται στον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας του Δημοσιονομικού Συμβουλίου.».
Άρθρο 13
Υπηρεσιακό και Πειθαρχικό Συμβούλιο – Προσθήκη άρθρου 8Δ στον ν. 4270/2014
Μετά από το άρθρο 8Γ του ν. 4270/2014 (Α’ 143), προστίθεται άρθρο 8Δ ως εξής:
«Άρθρο 8Δ
Υπηρεσιακό-Πειθαρχικό Συμβούλιο
- Το Υπηρεσιακό Συμβούλιο (Υ.Σ.) του Δημοσιονομικού Συμβουλίου αποτελείται από δύο (2) μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου (Δ.Σ.), ένα (1) εκ των οποίων ορίζεται ως Πρόεδρος του Υ.Σ. και από έναν (1) αιρετό εκπρόσωπο των υπαλλήλων. Συγκροτείται με απόφαση του Προέδρου του Δ.Σ. για θητεία δύο (2) ετών. Τα μέλη του Δ.Σ. που συμμετέχουν στο Υ.Σ. αναδεικνύονται μετά από κλήρωση. Η λειτουργία του Υ.Σ. διέπεται κατά τα λοιπά από τον Υπαλληλικό Κώδικα και τον Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας (ν. 2690/1999, Α΄ 45).
- Το Πρωτοβάθμιο Πειθαρχικό Συμβούλιο που επιλαμβάνεται των υποθέσεων των υπαλλήλων συγκροτείται με απόφαση του Προέδρου του Δ.Σ. και αποτελείται από τον Πρόεδρο του Δ.Σ. και τα δύο (2) μέλη του Δ.Σ. τα οποία δεν μετέχουν στο Υ.Σ., καθώς και από δύο (2) αιρετούς εκπροσώπους των υπαλλήλων. Ο Πρόεδρος του Δ.Σ. προεδρεύει του Πρωτοβάθμιου Πειθαρχικού Συμβουλίου. Κατά τα λοιπά, για τα Πειθαρχικά Συμβούλια εφαρμόζονται αναλόγως οι διατάξεις του Υπαλληλικού Κώδικα.».
Άρθρο 14
Παροχή πληροφοριών στο Δημοσιονομικό Συμβούλιο – Αντικατάσταση άρθρου 11 ν. 4270/2014
[παρ. 9 του άρθρου 1 της Οδηγίας (EE) 2024/1265]
Το άρθρο 11 του ν. 4270/2014 (Α’ 143), περί παροχής πληροφοριών στο Δημοσιονομικό Συμβούλιο, αντικαθίσταται ως εξής:
«Άρθρο 11
Παροχή πληροφοριών στο Δημοσιονομικό Συμβούλιο
[περ. δ παρ. 4 άρθρου 8α Οδηγίας 2011/85/ΕΕ]
- Το Δημοσιονομικό Συμβούλιο δύναται να ζητήσει για την εκπλήρωση των καθηκόντων του κάθε αναγκαία πληροφορία, στοιχεία και ποσοτικοποιήσεις από οποιονδήποτε φορέα του δημόσιου τομέα ή άλλους φορείς που διαχειρίζονται θέματα δημόσιων οικονομικών.
- Ειδικότερα, για την αποτελεσματική άσκηση των αρμοδιοτήτων του, παρέχεται στο Δημοσιονομικό Συμβούλιο απευθείας πρόσβαση ή πρόσβαση κατόπιν αιτήματος, εφόσον δεν είναι δυνατή η απευθείας πρόσβαση, στα συγκεντρωτικά και αναλυτικά στοιχεία που τηρούνται, στο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Δημοσιονομικής Πολιτικής (Ο.Π.Σ.Δ.Π.) και στο εκάστοτε ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα δημοσιονομικής διαχείρισης για τη Γενική Κυβέρνηση, στο Σύστημα Διοικητικής Πληροφόρησης (Management Information System MIS) σε επίπεδο Α.Φ.Μ. (μικροδεδομένα) της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.) ή σε οποιοδήποτε άλλο πληροφοριακό σύστημα σε επίπεδο εφαρμογής μετά από διαδικασία ψευδωνυμοποίησής τους, σύμφωνα με την παρ. 8 του άρθρου 105 του ν. 4446/2016 (Α΄ 240). Το Δημοσιονομικό Συμβούλιο δύναται να ζητά από την Α.Α.Δ.Ε. τη σύζευξη των μικροδεδομένων με άλλες βάσεις δεδομένων των δημοσίων φορέων, του ασφαλιστικού συστήματος και των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων πριν από τη διαδικασία ψευδωνυμοποίησής τους. Ανάλογη πρόσβαση με ανωνυμοποιημένο τρόπο δίνεται και στα δεδομένα του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης ή σε οποιοδήποτε άλλο πληροφοριακό σύστημα, ιδίως στο Πληροφοριακό Σύστημα ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ και κάθε μετεξέλιξή του, των ασφαλιστικών ταμείων, καθώς και των υπόλοιπων φορέων του Δημοσίου που τηρούν μικροδεδομένα.
- Με την επιφύλαξη ειδικών νόμων που καθιερώνουν υποχρέωση εχεμύθειας, όλες οι δημόσιες αρχές και τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου (Ν.Π.Δ.Δ). έχουν υποχρέωση να παρέχουν εγκαίρως πληροφορίες, στοιχεία και ποσοτικοποιήσεις και να συνδράμουν το Δημοσιονομικό Συμβούλιο και τους εντεταλμένους υπαλλήλους του κατά την εκτέλεση των καθηκόντων τους.
- Η άρνηση, δυστροπία ή καθυστέρηση παροχής των αιτούμενων κατά περίπτωση πληροφοριών ή η παροχή ανακριβών ή ελλιπών πληροφοριών συνιστά πειθαρχικό παράπτωμα κατά την έννοια του Υπαλληλικού Κώδικα.
- Όταν δεν παρέχονται οι αιτούμενες από το Δημοσιονομικό Συμβούλιο πληροφορίες, το Δημοσιονομικό Συμβούλιο δύναται να ανακοινώσει δημόσια τη μη παροχή αυτών.».
Άρθρο 15
Εξωτερική αξιολόγηση –Τροποποίηση άρθρου 12 ν. 4270/2014
[παρ. 9 του άρθρου 1 της Οδηγίας (EE) 2024/1265]
Στο άρθρο 12 του ν. 4270/2014 (Α’ 143), περί σχέσεων με τη Βουλή και άλλες ρυθμιστικές αρχές, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) o τίτλος αντικαθίσταται, β) στην παρ. 1 βα) μετά από τις λέξεις «ο αναπληρωτής του,» διαγράφονται οι λέξεις «σε εφαρμογή της παραγράφου 6 του άρθρου 2», ββ) διαγράφονται οι λέξεις «ή κατόπιν δικής του πρωτοβουλίας», γ) στην παρ. 2: γα) το πρώτο εδάφιο αντικαθίσταται, γβ) στο τελευταίο εδάφιο η λέξη «αυτονομία» αντικαθίσταται από τη λέξη «ανεξαρτησία» και το άρθρο 12 διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 12
Σχέσεις με τη Βουλή και άλλες ρυθμιστικές αρχές
[περ. ε παρ. 4 άρθρου 8α Οδηγίας 2011/85/ΕΕ, όπως προστέθηκε με την παρ. 9 του άρθρου 1 της Οδηγίας (EE) 2024/1265]
- Ο Πρόεδρος του Δ.Σ. ή, σε περίπτωση απουσίας του, ο αναπληρωτής του, μετά από αίτημα διαρκούς ή άλλης Επιτροπής της Βουλής, καταθέτει ενώπιον Επιτροπής της Βουλής σχετικά με θέματα που αφορούν στις αρμοδιότητες του Δημοσιονομικού Συμβουλίου.
- Το Δημοσιονομικό Συμβούλιο υπόκειται σε τακτική ανά πέντε (5) έτη εξωτερική αξιολόγηση από αντίστοιχο ανεξάρτητο φορέα άλλου κράτους – μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή από άλλον φορέα που κρίνεται κατάλληλος για τη λειτουργία αυτή. Η επιλογή του φορέα αξιολόγησης διενεργείται από την Επιτροπή της παρ. 3 του άρθρου 4. Τα αποτελέσματα της εξωτερικής αξιολόγησης και οι σχετικές συστάσεις υποβάλλονται στη μόνιμη Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής και αναρτώνται στις ιστοσελίδες του Δημοσιονομικού Συμβουλίου και της Βουλής. Η εξωτερική αξιολόγηση δεν θίγει την ανεξαρτησία του Δημοσιονομικού Συμβουλίου.
- Το Δημοσιονομικό Συμβούλιο συνεργάζεται με τις ρυθμιστικές αρχές που ασκούν έλεγχο σε συγκεκριμένους τομείς της εθνικής οικονομίας και παρέχει τη συνδρομή του, εφόσον του ζητηθεί, στις εν λόγω αρχές, στο πλαίσιο άσκησης των αρμοδιοτήτων του.».
Άρθρο 16
Εξουσιοδοτικές διατάξεις Κεφαλαίου Β΄ Μέρους Α΄– Προσθήκη άρθρου 13Α στον ν. 4270/2014
Μετά από το άρθρο 13 του ν. 4270/2014 (Α΄ 143) προστίθεται άρθρο 13Α, περί εξουσιοδοτικών διατάξεων του Κεφαλαίου Β΄ του Μέρους Α΄ του ν. 4270/2014, ως εξής:
«Άρθρο 13Α
Εξουσιοδοτικές διατάξεις Κεφαλαίου Β΄ Μέρους Α΄
- Με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου (Δ.Σ.) καταρτίζονται όλοι οι εσωτερικοί κανονισμοί, στους οποίους περιλαμβάνονται ο κανονισμός εσωτερικής λειτουργίας, ο κανονισμός του προσωπικού και ο κανονισμός οικονομικής διαχείρισης, καθώς επίσης και οποιοδήποτε σχέδιο δράσης του Δημοσιονομικού Συμβουλίου.
- Με απόφαση του Προέδρου του Δημοσιονομικού Συμβουλίου:
α) είναι δυνατή η σύσταση Γραφείων, αυτοτελών ή μη, εντός των Τμημάτων του και η εξειδίκευση των αρμοδιοτήτων τους,
β) κατανέμονται οι οργανικές θέσεις στις οργανικές μονάδες του και
γ) μπορεί να καθορίζονται η διαδικασία ψευδωνυμοποίησης της παρ. 2 του άρθρου 11, καθώς και τα πρόσωπα που την εκτελούν.
Άρθρο 17
Μεταβατικές διατάξεις Κεφαλαίου Β΄ Μέρους Α΄– Προσθήκη άρθρου 13Β στον ν. 4270/2014
Μετά από το άρθρο 13Α του ν. 4270/2014 (Α’ 143), προστίθεται άρθρο 13Β περί μεταβατικών διατάξεων του Κεφαλαίου Β΄ του Μέρους Α΄ του ν. 4270/2014, ως εξής:
«Άρθρο 13Β
Μεταβατικές διατάξεις Κεφαλαίου Β΄ Μέρους Α΄
- Μέχρι την επιλογή Προϊσταμένων σύμφωνα με τον Υπαλληλικό Κώδικα και το άρθρο 8Γ, ο Πρόεδρος του Δημοσιονομικού Συμβουλίου μπορεί να αναθέτει, με απόφασή του, καθήκοντα Προϊσταμένου Τμήματος με βάση τα ουσιαστικά και τυπικά προσόντα των υπαλλήλων του Δημοσιονομικού Συμβουλίου, περιλαμβανομένων και των αποσπασμένων σε αυτό, ανεξαρτήτως κλάδου και ειδικότητας.
- Η παρ. 1 δεν θίγει τις θητείες των υπηρετούντων Προϊσταμένων των Τμημάτων του Δημοσιονομικού Συμβουλίου μέχρι τη λήξη τους.
- Μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2025, το προσωπικό που υπηρετεί στο Δημοσιονομικό Συμβούλιο την 31η.12.2024 κατατάσσεται με απόφαση του Προέδρου του στους κλάδους και τις ειδικότητες που προβλέπονται στο άρθρο 8Β.
- Η υφιστάμενη στο Δημοσιονομικό Συμβούλιο κατηγορία Επιστημονικού Προσωπικού (ΕΠ) διατηρείται μέχρι την αποχώρηση από την υπηρεσία λόγω συνταξιοδότησης των υπαλλήλων που ήδη υπηρετούν στον φορέα και έχουν ενταχθεί στην κατηγορία αυτή.
- Το Δημοσιονομικό Συμβούλιο εκδίδει τον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας του μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2026. Μέχρι την έκδοση του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας, ο Πρόεδρος του Δημοσιονομικού Συμβουλίου μπορεί να κατανέμει, με απόφασή του, αρμοδιότητες μεταξύ των Τμημάτων του άρθρου 8.».