• Σχόλιο του χρήστη 'Ιωάννης Τριανταφυλλίδης, Αντεισαγγελέας Πρωτοδικών Αθηνών' | 4 Μαΐου 2022, 15:14

    Προτείνονται οι εξής τροποποιήσεις: 1.Στο άρθρο 55 παρ. 1 ΚΟΔΚΚΔΛ που αφορά στις εκπαιδευτικές άδειες δικαστικών λειτουργών στην αλλοδαπή θα πρέπει να οριστεί το εννοιολογικό περιεχόμενο του «ακαδημαικού επισκέπτη» πανεπιστημίου διότι στην ελληνική νομοθεσία δεν υπάρχει σχετικός ορισμός. Προτείνεται να να περιλαμβάνει οποιαδήποτε συμμετοχή/ερευνητική δραστηριότητα σε μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών πανεπιστημίου αλλοδαπής που έχει εκπαιδευτικό χαρακτήρα. 2.Στο άρθρο 56 ΚΟΔΚΚΔΛ προβλέπεται η συμμετοχή δικαστικών λειτουργών σε προγράμματα κατάρτισης διεθνών και ευρωπαϊκών οργανισμών δικαστικής εκπαίδευσης και συγκεκριμένα προβλέπεται η δυνατότητα χορήγησης αδείας απουσίας από την υπηρεσία δικαστικών λειτουργών: 1) για συμμετοχή σε συνέδρια ή παρακολούθηση βραχυχρόνιων σεμιναρίων ή της οργάνωσης και λειτουργίας ξένων δικαστηρίων έως έναν (1) μήνα (παρ. 1), 2) για συμμετοχή σε προγράμματα επιμόρφωσης που συμμετέχει η Εθνική Σχολή Δικαστικών Λειτουργών (ΕΣΔι), ως μέλος διεθνών δικτύων και οργανισμών έως ένα (1) έτος (παρ. 2) και 3) μπορεί να χορηγείται ειδική άδεια απουσίας έως πέντε (5) μηνών στην αλλοδαπή σε: α) δύο (2) κατ’ έτος παρέδρους και εισηγητές του Συμβουλίου της Επικρατείας, β) δύο (2) κατ’ έτος παρέδρους και εισηγητές του Ελεγκτικού Συνεδρίου, γ) τρεις (3) κατ’ έτος δικαστικούς λειτουργούς των πολιτικών και ποινικών δικαστηρίων από τον βαθμό του πρωτοδίκη μέχρι και του εφέτη και δ) τρεις (3) κατ’ έτος δικαστικούς λειτουργούς των τακτικών διοικητικών δικαστηρίων από τον βαθμό του πρωτοδίκη μέχρι και του εφέτη, προκειμένου να ασκηθούν για επιμορφωτικούς λόγους στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς και σε εθνικά αλλοδαπά δικαστήρια (παρ. 4). Ωστόσο, υπάρχουν προγράμματα κατάρτισης διεθνών και ευρωπαϊκών οργανισμών δικαστικής εκπαίδευσης στα οποία δεν μετέχει η Εθνική Σχολή Δικαστικών Λειτουργών (ΕΣΔι) και δεν αφορούν στη λειτουργία δικαστηρίων αλλά εισαγγελιών με αποτέλεσμα με τις ως άνω διατάξεις να αποκλείονται οι εισαγγελικοί λειτουργοί από την παρακολούθησή τους, όπως για παράδειγμα η πρακτική άσκηση διάρκειας 3-6 μηνών στην Εurojust (Μονάδα Δικαστικής Συνεργασίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης που προωθεί και βελτιώνει το συντονισμό των ερευνών και των διώξεων μεταξύ των αρμοδίων αρχών των κρατών μελών και βελτιώνει τη συνεργασία μεταξύ των αρμοδίων αρχών των κρατών μελών, διευκολύνοντας ιδίως την υλοποίηση της διεθνούς αμοιβαίας δικαστικής συνδρομής και την εκτέλεση αιτήσεων έκδοσης, οράτε (EUROJUST) Μονάδα Δικαστικής Συνεργασίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης | Careers with the European Union (europa.eu)). Συνεπώς θα πρέπει να τοποποιηθεί η παρ. 4. του άρθρου 56 ΚΟΔΚΚΔΛ ως εξής: «Με απόφαση του Υπουργού Δικαιοσύνης, η οποία εκδίδεται το αργότερο έως την 30ή Ιουνίου κάθε έτους, ύστερα από αίτηση του ενδιαφερόμενου δικαστικού λειτουργού και απόφαση του αρμόδιου ανωτάτου δικαστικού συμβουλίου, μπορεί να χορηγείται ειδική άδεια απουσίας έως πέντε (5) μηνών στην αλλοδαπή σε: α) δύο (2) κατ’ έτος παρέδρους και εισηγητές του Συμβουλίου της Επικρατείας, β) δύο (2) κατ’ έτος παρέδρους και εισηγητές του Ελεγκτικού Συνεδρίου, γ) τρεις (3) κατ’ έτος δικαστικούς λειτουργούς των πολιτικών και ποινικών δικαστηρίων και εισαγγελιών από τον βαθμό του πρωτοδίκη ή του αντεισαγγελέα πρωτοδικών μέχρι και του εφέτη ή του αντεισαγγελέα εφετών και δ) τρεις (3) κατ’ έτος δικαστικούς λειτουργούς των τακτικών διοικητικών δικαστηρίων από τον βαθμό του πρωτοδίκη μέχρι και του εφέτη, προκειμένου να ασκηθούν για επιμορφωτικούς λόγους στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς και σε εθνικά αλλοδαπά δικαστήρια ή όργανα/μονάδες δικαστικής συνεργασίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης…». 3.Στο άρθρο 61 ΚΟΔΚΚΔΛ που αφορά στις αποσπάσεις δικαστικών λειτουργών θα πρέπει να προβλεφθεί ότι η επιλογή των δικαστικών λειτουργών που αποσπώνται γίνεται τηρουμένης της σειράς αρχαιότητάς τους. 4.Σύμφωνα με το άρθρο 99 παρ. 1 ΚΟΔΚΚΔΛ «Το Ανώτατο Δικαστικό Συμβούλιο πολιτικής και ποινικής δικαιοσύνης αποφασίζει για τον διορισμό των πρωτοδικών και αντεισαγγελέων πρωτοδικών και ειρηνοδικών και για τις τοποθετήσεις, μεταθέσεις, αποσπάσεις και προαγωγές των δικαστικών λειτουργών της πολιτικής και ποινικής δικαιοσύνης…», δηλαδή δεν προβλέπεται αρμοδιότητα του Ανωτάτου Δικαστικού Συμβουλίου για τις μετατάξεις δικαστικών λειτουργών, ενώ σύμφωνα με το ίδιο άρθρο 99 στην παρ. 12 περ. β) αυτού ορίζεται ότι «Στην Ολομέλεια του Αρείου Πάγου, ως δευτεροβάθμιο Ανώτατο Δικαστικό Συμβούλιο πολιτικής και ποινικής δικαιοσύνης, μετέχουν ο Εισαγγελέας και οι αντεισαγγελείς του Αρείου Πάγου. Στην ίδια ολομέλεια, όταν πρόκειται για προαγωγή, τοποθέτηση, μετάθεση, μετάταξη ή απόσπαση δικαστικών λειτουργών, μετέχουν χωρίς ψήφο οι πρόεδροι και εισαγγελείς εφετών και οι εφέτες και αντεισαγγελείς εφετών που μετέχουν κατά περίπτωση στο Ανώτατο Δικαστικό Συμβούλιο πολιτικής και ποινικής δικαιοσύνης, οι οποίοι καλούνται να διατυπώσουν τη γνώμη τους για το κρινόμενο ζήτημα.», δηλαδή προβλέπεται αρμοδιότητα της Ολομελείας του Αρείου Πάγου για τις μετατάξεις δικαστικών λειτουργών. Προς άρση της αντίφασης αυτής προτείνεται να τροποποιηθεί το άρθρο 99 παρ. 1 και να συμπεριληφθούν στην αρμοδιότητα του Ανωτάτου Δικαστικού Συμβουλίου και οι μετατάξεις δικαστικών λειτουργών διότι σύμφωνα το άρθρο 88 παρ. 6 του ισχύοντος Συντάγματος προβλέπεται η δυνατότητα μετάταξης μεταξύ παρέδρων σε πρωτοδικεία και παρέδρων σε εισαγγελίες και συγκεκριμένα ορίζεται ότι «Μετάταξη δικαστικών λειτουργών απαγορεύεται. Κατ` εξαίρεση επιτρέπεται η μετάταξη μεταξύ παρέδρων σε πρωτοδικεία και παρέδρων σε εισαγγελίες, ύστερα από αίτηση των μετατασσομένων, όπως νόμος ορίζει.». Επίσης, δεδομένου ότι ούτε στον ισχύοντα μέχρι σήμερα ΚΟΔΚΚΔΛ αλλά ούτε σε άλλο νομοθέτημα ανευρίσκεται διάταξη που να ορίζει κάτι σχετικά με τις μετατάξεις, παρότι τούτο επιτάσσεται από το Σύνταγμα στο άρθρο 88 παρ. 6 («όπως νόμος ορίζει»), καθίσταται επιτακτική η πρόβλεψη στον ΚΟΔΚΚΔΛ άρθρου που θα τιτλοφορείται «Μετατάξεις δικαστικών λειτουργών» στο κεφάλαιο Ε’ (ΥΠΗΡΕΣΙΑΚΕΣ ΜΕΤΑΒΟΛΕΣ), ενδεχομένως μετά το άρθρο 61 που αφορά στις αποσπάσεις δικαστικών λειτουργών, όπου θα αναφέρεται ότι επιτρέπεται η μετάταξη μεταξύ παρέδρων σε πρωτοδικεία και παρέδρων σε εισαγγελίες, ύστερα από αίτηση των μετατασσομένων, καθώς και κατ’ αναλογία με τις μεταθέσεις δικαστικών λειτουργών (άρθρο 60 ΚΟΔΚΚΔΛ) θα πρέπει να προβλέπεται η σχετική διαδικασία της μετάταξης. Σημειώνεται προς υποβοήθηση της νομοθετικής πρόβλεψης των μετατάξεων και για το αναγκαίο περιεχόμενο αυτής ότι οι εκδοθείσες υπουργικές αποφάσεις σχετικά με τις μετατάξεις δικαστικών λειτουργών όριζαν μέχρι σήμερα ότι «Με προεδρικό διάταγμα της…, που εκδόθηκε στην Αθήνα μετά από πρόταση του Υπουργού Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, σύμφωνα με τα άρθρα 88 και 90 του Συντάγματος και τα άρθρα 49, 52,75 και 78 του Κώδικα Οργανισμού Δικαστηρίων και Κατάστασης Δικαστικών Λειτουργών (κυρωτικός νόμος 1756/1988, Α΄ 35), όπως ισχύουν σήμερα, και τη με αριθμό ….απόφαση του Ανωτάτου Δικαστικού Συμβουλίου Πολιτικής και Ποινικής Δικαιοσύνης, μετατάσσεται, ύστερα από αίτησή του, ο πάρεδρος του Πρωτοδικείου/Εισαγγελίας …..σε θέση παρέδρου Πρωτοδικείου/Εισαγγελίας και τοποθετείται στο Πρωτοδικείο/Εισαγγελία Πρωτοδικών…. Λαμβάνει δε σειρά αρχαιότητας, στον πίνακα αρχαιότητας των παρέδρων Πρωτοδικείου/Εισαγγελίας, μετά τον/την …..). 5.Στις προαγωγές όλων των δικαστικών λειτουργών, ανεξαρτήτως βαθμού, προτείνεται η ουσιαστική και εξατομικευμένη αξιολόγηση των προσόντων τους και όχι η τήρηση της επετηρίδας που τελικά καταλήγει να παραμένουνε οι δικαστικοί λειτουργοί πολιτικής/ποινικής δικαιοσύνης και εισαγγελιών στον α’ βαθμό περίπου 20 έτη.