• Σχόλιο του χρήστη 'Δίκτυο για τα Δικαιώματα του Παιδιού' | 8 Ιουνίου 2018, 11:13

    Σε ό,τι αφορά στη διαδικασία επιλογής επαγγελματιών επιτρόπων δέον όπως ακολουθηθούν όσα προβλέπονται στο Εγχειρίδιο του Οργανισμού Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (FRA - European Union Agency for Fundamental Rights) με τίτλο : « Επιτροπεία για παιδιά τα οποία στερούνται τη γονική φροντίδα » έκδοση 2015, διαθέσιμο στην ηλεκτρονική διεύθυνση : https://www.google.gr/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwin9PbvwbzYAhXoAJoKHQbIC6YQFggnMAA&url=http%3A%2F%2Ffra.europa.eu%2Fsites%2Fdefault%2Ffiles%2Ffra_uploads%2Ffra-2014-guardianship-children_el.pdf&usg=AOvVaw12vGWn9Sy0IGlOd1YYpnUU, σελίδα 36. Συγκεκριμένα, με βάση τα παραπάνω, κρίνεται σκόπιμο να προστεθεί στο άρθρο 27 παράγραφος με το περιεχόμενο : ο επίτροπος πρέπει : α) να διαθέτει την απαραίτητη εμπειρογνωμοσύνη και την απαιτούμενη πείρα σε θέματα παιδικής προστασίας, συμπεριλαμβανομένων της παιδικής ανάπτυξης και ανατροφής και της παιδικής ψυχολογίας, β) να κατανοεί και να δέχεται τις πολιτισμικές διαφορές και να έχει γνώση των ζητημάτων που άπτονται των δύο φύλων, γ) να έχει πλήρη γνώση των εθνικών συστημάτων υγειονομικής περίθαλψης και εκπαίδευσης, καθώς και των εθνικών συστημάτων παιδικής προστασίας και δ) να διαθέτει επαρκή γνώση του νομικού πλαισίου και ιδίως των ζητημάτων κράτησης και ασύλου των ασυνόδευτων ανηλίκων αιτούντων διεθνή προστασία. Παράλληλα απαραίτητη κρίνεται και η ύπαρξη προϋπηρεσίας ή πρότερης εργασίας σε φορείς παιδικής προστασίας. Παρ. 2 : Δε δίνεται η απαιτούμενη βαρύτητα στα ουσιαστικά προσόντα που πρέπει να έχουν οι επίτροποι, στα χαρακτηριστικά της προσωπικότητάς τους (ψυχική ισορροπία, ψυχραιμία, υπομονή), προκειμένου να μπορούν να ανταποκριθούν ορθά στο έργο τους. Αναφορικά με τον αριθμό των ασυνόδευτων ανηλίκων που θα ανατεθούν ανά επαγγελματία επίτροπο, επισημαίνονται τα ακόλουθα : Για να θεωρηθεί ότι ο κάθε επίτροπος προσφέρει ποιοτικές υπηρεσίες και έχει αναπτύξει σχέση εμπιστοσύνης με τους επιτροπευόμενους έχει φανεί από την πείρα και από την πράξη ότι θα πρέπει να διορίζεται ως επίτροπος σε πέντε (5) έως δέκα (10) ασυνόδευτους ανήλικους, λαμβάνοντας υπόψη πάντοτε τις ιδιαιτερότητες και τις ανάγκες της κάθε περίπτωσης. Ο λόγος για τον οποίο δεν μπορεί να οριστεί συγκεκριμένος αριθμός είναι η ευαλωτότητα της κάθε περίπτωσης, καθώς είναι πιθανό ο ίδιος επίτροπος να έχει οριστεί σε ασυνόδευτους ανήλικους, οι οποίοι μπορεί είτε να αντιμετωπίζουν χρόνια και σοβαρά προβλήματα υγείας, είτε να έχουν εκδηλώσει τάσεις αυτοκτονικού ιδεασμού και να έχουν διαγνωστεί με μετατραυματικό στρες (PTSD) είτε να είναι παιδιά με ειδικές ανάγκες, είτε να έχουν κακοποιηθεί σεξουαλικά ή σωματικά, είτε να έχουν υπάρξει στο παρελθόν θύματα βασανιστηρίων στη χώρα τους, είτε να αποτέλεσαν και να αποτελούν ακόμα θύματα εμπορίας και εκμετάλλευσης, είτε λόγω της αστεγίας που διαβιούν ή των καταστάσεων που έχουν βιώσει να έχουν οδηγηθεί στη χρήση ναρκωτικών ουσιών. Σε όλες τις ως άνω ενδεικτικά αναφερόμενες περιπτώσεις, λαμβανομένης υπόψη της σοβαρότητας της κάθε μίας από αυτές, καθίσταται προφανές ότι ο διορισμός του ίδιου επιτρόπου σε μεγάλο αριθμό ανηλίκων θα καθιστούσε ουσιαστικά τον επίτροπο ανεπαρκή όσον αφορά την εκπλήρωση των καθηκόντων του και το σύστημα της επιτροπείας αναποτελεσματικό στο σύνολό του, καθώς δεν θα επαρκούσε ο χρόνος που θα πρέπει να αφιερώνει ο επίτροπος στον κάθε ανήλικο σε συνάρτηση με την υποχρέωση πολύ συχνής παρουσίας και επαφής μεταξύ επιτρόπου και επιτροπευόμενου προκειμένου να δημιουργηθεί και η απαιτούμενη σχέση εμπιστοσύνης. Τέλος, θα πρέπει να θεσμοθετηθεί και η αμοιβή και σε περίπτωση υπερωρίας και τα εργασιακά τους δικαιώματα, καθώς τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ασυνόδευτοι ανήλικοι δεν εμφανίζονται ή επιλύονται εντός συγκεκριμένου εργασιακού ωραρίου και για το λόγο αυτό οι επίτροποι οφείλουν να είναι διαθέσιμοι επί 24ωρου βάσεως σε περίπτωση που παραστεί έκτακτη ανάγκη.