• 2. Άρθρο 3-Μετονομασία Οργανισμού Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού σε Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης-Σκοπός 2.1 Στη παρ. 3, το σημείο β), να συμπληρωθεί ως ακολούθως: «β) η μέριμνα για τους ανέργους και ιδίως για τους ανέργους που ανήκουν σε ευπαθείς κοινωνικές ομάδες, καθώς και για τους άνεργους με αναπηρία ή/και χρόνιες παθήσεις, μέσω πολιτικών όπως η ασφάλιση κατά της ανεργίας, η συνδρομή στην αναζήτηση θέσεων εργασίας, η διευκόλυνση για την ένταξη ή επανένταξη στην αγορά εργασίας και η κατάρτισή τους». Προτείνεται να υπάρξει ρητή αναφορά στους άνεργους με αναπηρία ή/και χρόνιες παθήσεις, δεδομένου ότι η ένταξή τους στην αγορά εργασίας, σε αντίθεση με τις υπόλοιπες ευπαθείς κοινωνικές ομάδες, απαιτεί πρόσθετες παρεμβάσεις (π.χ. εύλογες προσαρμογές). 2.2 Στην παρ. 4: 2.2.1 το σημείο α), στο οποία αναφέρεται ότι η Δ.ΥΠ.Α. «τηρεί ειδικά μητρώα, στα οποία εγγράφονται οι αναζητούντες εργασία και οι ειδικές κατηγορίες αυτών, και χορηγεί σε αυτούς την Ψηφιακή Κάρτα Δ.ΥΠ.Α.», να τροποποιηθεί ως ακολούθως: «τηρεί μητρώο, στο οποίο εγγράφονται οι αναζητούντες εργασία και οι ειδικές κατηγορίες αυτών, και χορηγεί σε αυτούς την Ψηφιακή Κάρτα Δ.ΥΠ.Α […]». Η τήρηση «ειδικών μητρών» στιγματίζει τους αναζητούντες εργασία με αναπηρία ή/και χρόνιες παθήσεις. Θεωρούμε πως το μητρώο ανέργων πρέπει να είναι ενιαίο για όλους και να καταγράφονται σε αυτό τα πρόσθετα χαρακτηριστικά των αναζητούντων εργασία, όπως είναι η αναπηρία ή η χρόνια πάθηση. Άλλωστε και στο Πόρισμα της Ομάδας Εργασίας-ΟΑΕΔ περιλαμβάνεται ως πρόταση η «Καθιέρωση της έκφρασης ‘Εγγραφή του ατόμου με αναπηρία στο μητρώο ανέργων του Οργανισμού’ σε αντικατάσταση της έκφρασης ‘Εγγραφή στο Μητρώο ανέργων ΑΜΕΑ’ καθώς το μητρώο του Οργανισμού είναι μόνο ένα» (σ.45). 2.2.2 μετά το σημείο στ), να προστεθεί νέο σημείο ζ) ως ακολούθως (και εκ τούτου να αναριθμηθούν τα υπόλοιπα σημεία): «ζ) μεριμνά για την εφαρμογή μέτρων και εξατομικευμένης στήριξης στον χώρο εργασίας των ατόμων με αναπηρία ή/και χρόνιες παθήσεις, για την προώθηση μεταξύ των εργοδοτών του δικαιώματός τους στην εργασία, για τη συμπερίληψη της διάσταση της αναπηρίας σε όλες τις πολιτικές, μέτρα και προγράμματα απασχόλησης και κατάρτισης». Η προαναφερθείσα πρόταση μας βασίζεται αφενός στη σύσταση της Επιτροπής των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες, στην οποία ήδη προαναφερθήκαμε (βλ. παρ.39), αφετέρου στις παρακάτω προτάσεις που περιλαμβάνονται στο Πόρισμα της Ομάδας Εργασίας-ΟΑΕΔ: «-Εκπόνηση μελέτης από τον ΟΑΕΔ για τη θέσπιση θεσμικού πλαισίου για την υποστηριζόμενη εργασία, εκπαίδευση των εργασιακών συμβούλων του Οργανισμού στην υποστηριζόμενη εργασία και εφαρμογή πιλοτικού προγράμματος πριν από την εθνική εφαρμογή του […]. -Ένταξη της διάστασης της αναπηρίας σε όλα τα προγράμματα απασχόλησης του Οργανισμού (π.χ. πριμοδότηση με αυξημένη μοριοδότηση λόγω αναπηρίας, επιχορήγηση των εύλογων προσαρμογών, παροχή πρόσθετης οικονομικής ενίσχυσης στους εργοδότες που προσλαμβάνουν άτομα με αναπηρία, πριμοδότηση με αυξημένη μοριοδότηση των επιχειρήσεων που διαθέτουν προσβάσιμες υποδομές, συμπερίληψη των οργανώσεων των ατόμων με αναπηρία και εν γένει οργανώσεων του μη κερδοσκοπικού τομέα στους δικαιούχους φορείς των Προσκλήσεων των προγραμμάτων επιχορήγησης των επιχειρήσεων για την απασχόληση ανέργων, επιχορήγηση της ίδιας συμμετοχής για τη διευκόλυνση της ένταξης των ατόμων με αναπηρία σε Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις κ.λπ.). Σχεδιασμός και εφαρμογή νέων σύγχρονων προγραμμάτων αποκλειστικά και μόνο για τα άτομα με αναπηρία, αξιοποιώντας τις διεθνείς και ευρωπαϊκές καλές πρακτικές» (σ. 48-49).. 2.3 Στο εν λόγω άρθρο δεν αναφέρονται οι προϋποθέσεις και τα κριτήρια για την ένταξη στο μητρώο ανέργων του Οργανισμού και έτσι δεν αντιμετωπίζεται το πρόβλημα του αποκλεισμού των ατόμων με αναπηρία ή/και χρόνιες παθήσεις που διαθέτουν γνωματεύσεις αναπηρίας σε ισχύ από τις Ανώτατες Υγειονομικές Επιτροπές του Στρατού (ΑΣΥΕ), του Ναυτικού (ΑΝΥΕ), της Αεροπορίας (ΑΑΥΕ), της Ελληνικής Αστυνομίας και του Πυροσβεστικού Σώματος από τις υπηρεσίες που παρέχει και τα προγράμματα απασχόλησης που υλοποιεί ο Οργανισμός. Δυστυχώς, μέχρι σήμερα, μόνο τα άτομα με αναπηρία ή/και χρόνιες παθήσεις που διαθέτουν γνωματεύσεις αναπηρίας από τα ΚΕ.Π.Α. δύνανται να ενταχθούν στο μητρώο ανέργων του Οργανισμού. Ωστόσο από τη στιγμή που ο ν.4058/2012 (άρθρο 17, παρ.2) διατηρεί σε ισχύ τις ως άνω Ανώτατες Υγειονομικές Επιτροπές και μετά την ίδρυση των ΚΕ.Π.Α., αποτελεί άσκηση νόμιμου δικαιώματος κάθε ατόμου να επιλέγει τον φορέα πιστοποίησης της αναπηρίας είτε για τον εαυτό του είτε για το πρόσωπο που έχει στη φροντίδα του. Η μη αποδοχή των θεσμικά αναγνωρισμένων γνωματεύσεων των ως άνω Ανώτατων Υγειονομικών Επιτροπών για την εγγραφή στο μητρώο ανέργων, από τη στιγμή που οι γνωματεύσεις αυτές γίνονται αποδεκτές για την απολαβή άλλων παροχών από φορείς που υπάγονται στο Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, συνιστά αντίφαση που πρέπει να αντιμετωπιστεί. Άλλωστε και στο Πόρισμα της Ομάδας Εργασίας-ΟΑΕΔ προτείνεται «η διασφάλιση του δικαιώματος εγγραφής στο μητρώο ανέργων του Οργανισμού και των ανέργων με γνωματεύσεις αναπηρίας σε ισχύ που έχουν εκδοθεί από άλλες Επιτροπές (π.χ. ΑΣΥΕ, ΑΝΥΕ κ.λπ.) πέραν των ΚΕ.Π.Α.» (σ.45-46). Για τον λόγο αυτό προτείνουμε στο Σχέδιο Νόμου να προστεθεί νέο άρθρο ως ακολούθως: «Άρθρο ….- Ένταξη των ατόμων με αναπηρία ή/και χρόνιες παθήσεις στο μητρώο ανέργων του Ο.Α.Ε.Δ. Στο μητρώο ανέργων που τηρεί ο Οργανισμός εντάσσονται τα άτομα με αναπηρία ή/και χρόνιες παθήσεις που διαθέτουν γνωματεύσεις αναπηρίας σε ισχύ από τα ΚΕ.Π.Α. και από τις Ανώτατες Υγειονομικές Επιτροπές του Στρατού (ΑΣΥΕ), του Ναυτικού (ΑΝΥΕ), της Αεροπορίας (ΑΑΥΕ), της Ελληνικής Αστυνομίας και του Πυροσβεστικού Σώματος».