• Σχόλιο του χρήστη 'ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ Περιβάλλοντος και Πολιτισμού' | 7 Δεκεμβρίου 2022, 22:59

    Στο άρθρο 10 προβλέπεται η ένταξη της ειδικής κατηγορίας χρήσης «Κοινωνική Κατοικία» στις χρήσεις κατοικίας, και στις ζώνες κοινωφελών λειτουργιών και αγροτικής χρήσης, όταν πρόκειται για ακίνητα ιδιοκτησίας δημοσίου (φορείς γενικής κυβέρνησης). Με το ισχύον σήμερα καθεστώς χρήσεων γης, στις περιοχές με αγροτική χρήση επιτρέπεται η κατοικία μόνο για εξυπηρέτηση της αγροτικής χρήσης. Δεν υπάρχει κανένας λόγος να θεωρηθεί ειδική κατηγορία χρήσης γης η κοινωνική κατοικία, με προσθήκη στο ΠΔ 59/2018, στο βαθμό που πρόκειται απλά για κατοικία και πρέπει να ακολουθεί τις αντίστοιχες γενικές ρυθμίσεις. Η διατύπωση «Κοινωνική κατοικία. Χρησιμοποιείται για τη στέγαση νέων και προσώπων που ανήκουν σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, όπως αυτές προσδιορίζονται στο πλαίσιο άσκησης στεγαστικής πολιτικής από το κράτος και τους δημόσιους φορείς. Η κοινωνική κατοικία επιτρέπεται σε όλες τις γενικές κατηγορίες χρήσεων, στις οποίες επιτρέπεται και η κατοικία, ακόμη και αν δεν μνημονεύεται ειδικώς» θα μπορούσε να καταγραφεί ως ορισμός του ΣΝ και όχι προσθήκη στο ΠΔ 59/2018. Θα ήταν πολύ πιο αποτελεσματικό αν ο ορισμός συνδεόταν με μηχανισμούς αυξημένου ελέγχου εφαρμογής της διάταξης, ώστε να διασφαλίζεται ότι δεν θα μετατραπούν σε άλλη χρήση τα ακίνητα που ανεγέρθησαν με το ευνοϊκό καθεστώς του νόμου. Εξ άλλου η προσθήκη ειδικής χρήσης σε κάθε ζώνη, μπορεί να γίνει κατά τον σχεδιασμό (αιτιολογημένα) βάσει του ΠΔ 59/2018 όπως τροποποιήθηκε με τον ν 4759/2020. Αντίθετα, όπως καταγράφεται σαν γενική πρόβλεψη, υπάρχει κίνδυνος να θεωρηθεί ότι προστίθεται αυτόματα και στα ισχύοντα σχέδια χρήσεων γης (ΖΟΕ και ΓΠΣ/ΣΧΟΟΑΠ, αφού μάλιστα αναφέρεται και στο προ του ΠΔ/τος 59 καθεστώτος, του ΦΕΚ 166Δ/87), και κατά συνέπεια μπορεί να ανοίξει τον ασκό του Αιόλου για διασπορά αναπτύξεων σε αγροτικές περιοχές. Επισημαίνεται εδώ ότι η ανάπτυξη κοινωνικής κατοικίας σε αγροτική γη θα ήταν κανονικά ασύμφορη με τον ισχύοντα ΣΔ 0,05, αλλά η διατύπωση του σν ενέχει τον κίνδυνο να οδηγήσει σε συνδυασμό με άλλη χρήση (πχ τουριστική) ώστε να κάνει χρήση άλλου ΣΔ. Αν μάλιστα λάβει κανείς υπόψη ότι πολλά από τα δημόσια ακίνητα στα οποία αναφέρεται η διάταξη ανήκουν στα τουριστικά ακίνητα της ΕΤΑΔ, είναι ορατή αυτή η προοπτική. Τέλος ένας επί πλέον κίνδυνος είναι να προκύψουν τέτοιες αναπτύξεις σε περιοχές Νατούρα των οποίων οι γενικές ζώνες χρήσεων γης (πλην της απολύτου προστασίας) είναι υποκατηγορίες της «αγροτικής γης». Ανάλογο είναι το πρόβλημα για ακίνητα που έχουν χαρακτηριστεί ως ζώνη κοινωφελών λειτουργιών, στην οποία επίσης προβλέπεται η αυτόματη προσθήκη της Κοινωνικής Κατοικίας. Η ΓΕΝΙΚΗ ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΕΛΛΕΤ ΕΙΝΑΙ ΟΤΙ Η ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΚΑΤΟΙΚΙΑ ΓΙΑ ΝΑ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΘΕΙ ΣΤΟ "ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ" ΚΑΙ ΣΤΟ "ΚΑΤΟΙΚΙΑ" ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ ΝΑ ΧΩΡΟΘΕΤΕΙΤΑΙ ΣΕ ΟΙΚΙΣΤΙΚΑ ΤΟΠΙΑ ΚΑΙ ΝΑ ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΤΟΥΣ ΚΑΝΟΝΕΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΚΑΙ ΕΠΕΚΤΑΣΕΩΝ ΤΩΝ ΟΙΚΙΣΤΙΚΩΝ ΖΩΝΩΝ. ΤΟ ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΤΗΣ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΚΤΑΣΗΣ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ Ο ΚΑΘΟΡΙΣΤΙΚΟΣ ΠΑΡΑΓΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΧΩΡΟΘΕΤΗΣΗ ΤΗΣ. ΜΙΑ ΤΟΣΟ ΑΣΤΟΧΗ ΧΩΡΟΘΕΤΗΣΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΧΩΡΙΚΗΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΧΗΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑ ΤΟΥ ΒΕΛΤΙΣΤΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΕΩΝ.