Άρθρο 97 – Ειδικές διατάξεις για θέματα παροχών

1. Εκκρεμείς αιτήσεις συνταξιοδότησης κρίνονται, ως προς τον τρόπο υπολογισμού της δικαιούμενης σύνταξης κατά τους κανόνες που ίσχυαν σε έκαστο Φορέα κατά την 31.12.2014. Η ρύθμιση του άρθρου 14 του παρόντος εφαρμόζεται και στην περίπτωση αυτή. Με τον ίδιο τρόπο κρίνονται και οι αιτήσεις συνταξιοδότησης βάσει των οποίων η καταβολή της σύνταξης, σύμφωνα με τις ισχύουσες πριν τη δημοσίευση του νόμου αυτού διατάξεις, ανατρέχει σε χρόνο πριν την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου.
2. Αιτήσεις συνταξιοδότησης βάσει των οποίων η καταβολή της σύνταξης, σύμφωνα με τις ισχύουσες πριν τη δημοσίευση του νόμου αυτού διατάξεις, αρχίζει μετά την έναρξη ισχύος του νόμου, εκδίδονται σύμφωνα με τις διατάξεις αυτού. Επί αιτήσεων που θα κατατεθούν εντός του 2016, σε περίπτωση κατά την οποία το ποσό της εκδιδομένης σύνταξης υπολείπεται του ποσού της σύνταξης που θα εκδιδόταν κατά το προϊσχύσαν καθεστώς κατά ποσοστό άνω του 20%, το ήμισυ της υπό κρίση διαφοράς καταβάλλεται στον δικαιούχο ως προσωπική διαφορά, με ανάλογη εφαρμογή της παραγράφου 2 του άρθρου 14. Επί αιτήσεων που θα κατατεθούν εντός του 2017 συνεχίζει να καταβάλλεται στον δικαιούχο ως προσωπική διαφορά το ένα τρίτο (1/3) της διαφοράς, και επί αιτήσεων που θα κατατεθούν εντός του 2018 το ένα τέταρτο (1/4) της διαφοράς.
3. Πρόσωπα τα οποία είναι συνταξιούχοι των ενταχθέντων στον ΕΦΚΑ φορέων, τομέων και κλάδων, κατά την ημερομηνία ένταξής τους στον ΕΦΚΑ, εφόσον οι συντάξεις τους είναι της αυτής αιτίας, δικαιούνται από τον ΕΦΚΑ σύνταξη ίση με το άθροισμα των καταβαλλόμενων συντάξεων από τους ενταχθέντες στον ΕΦΚΑ φορείς, τομείς και κλάδους. Σε περίπτωση που οι συντάξεις προέρχονται από διαφορετικές αιτίες, ο ΕΦΚΑ εξακολουθεί να καταβάλει αυτές χωριστά.
4. Η Ειδική Προσαύξηση του Τομέα Σύνταξης Μηχανικών και Εργοληπτών Δημοσίων Έργων (ΤΣΜΕΔΕ) που συστάθηκε με τις διατάξεις του άρθρου 2 του ν. 3518/2006, καταργείται από 1.1.2016. Ο χρόνος ασφάλισης που έχει πραγματοποιηθεί στον καταργηθέντα Ειδικό Λογαριασμό Προσθέτων Παροχών (ΕΛΠΠ) θεωρείται ως προς τις έννομες συνέπειες ως χρόνος που έχει διανυθεί στην ασφάλιση της Ειδικής Προσαύξησης. Οι ασφαλισμένοι, οι οποίοι έως την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου υπάγονταν στην ασφάλιση του ΤΣΜΕΔΕ και κατέβαλλαν εισφορές υπέρ της Ειδικής Προσαύξησης, αποκτούν δικαίωμα προσαύξησης της σύνταξής τους, το ύψος της οποίας θα προσδιοριστεί με απόφαση του Υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, μετά από εισήγηση της Εθνικής Αναλογιστικής Αρχής, βάσει σχετικής οικονομικής αναλογιστικής μελέτης, για τα έτη ασφάλισης που έχουν πραγματοποιηθεί στην Ειδική Προσαύξηση από 1.1.2007 και μετά ή για χρόνο ασφάλισης που έχει μεταφερθεί σε αυτήν από τον καταργηθέντα Ειδικό Λογαριασμό Προσθέτων Παροχών (ΕΛΠΠ). Στην μελέτη για τον προσδιορισμό του ποσοστού προσαύξησης λαμβάνονται υπόψη οι εξής παράμετροι: οι εισφορές υπέρ της ειδικής προσαύξησης, ο αντίστοιχος χρόνος καταβολής τους καθώς και τα έτη καταβολής της παροχής λόγω ειδικής προσαύξησης.
5. Ο Κλάδος Μονοσυνταξιούχων του Τομέα Σύνταξης και Ασφάλισης Υγειονομικών (ΤΣΑΥ) καταργείται από 1.1.2016. Οι ασφαλισμένοι προερχόμενοι από το ΤΣΑΥ που έχουν υπαχθεί προαιρετικά στην ασφάλιση του Κλάδου Μονοσυνταξιούχων αποκτούν δικαίωμα προσαύξησης της σύνταξής τους, το ύψος της οποίας θα προσδιοριστεί με απόφαση του Υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, μετά από εισήγηση της Εθνικής Αναλογιστικής Αρχής, βάσει σχετικής οικονομικής αναλογιστικής μελέτης. Στην μελέτη για τον προσδιορισμό του ποσοστού προσαύξησης λαμβάνονται υπόψη οι εξής παράμετροι: οι εισφορές υπέρ της προσαύξησης, ο αντίστοιχος χρόνος καταβολής τους καθώς και τα έτη καταβολής της παροχής λόγω της προσαύξησης.
6. Κάθε διάταξη που ρυθμίζει διαφορετικά τα θέματα του άρθρου αυτού καταργείται.

  • 21 Απριλίου 2016, 02:50 | κατερινα

    Παρ. 4 Η ειδική προσαύξηση καταργείται, δεν αναφέρεται κάτι σχετικά με τους μονοσυνταξιούχους του ΤΣΜΕΔΕ ,όπως γίνεται αναφορά στην παρ. 5 για τους ασφαλισμένους του ΤΣΑΥ.

  • 19 Απριλίου 2016, 16:00 | Κώστας Παπανικολόπουλος

    Σύμφωνα με την παρ. 4 του παρόντος άρθρου, «Η Ειδική Προσαύξηση του ΤΣΜΕΔΕ καταργείται από 1.1.2016» και «Οι ασφαλισμένοι, οι οποίοι […] κατέβαλλαν εισφορές υπέρ της Ειδικής Προσαύξησης, αποκτούν δικαίωμα προσαύξησης της σύνταξής τους, το ύψος της οποίας θα προσδιοριστεί με απόφαση του Υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, μετά από εισήγηση της Εθνικής Αναλογιστικής Αρχής, βάσει σχετικής οικονομικής αναλογιστικής μελέτης».

    Πρόκειται για λάθος αντιμετώπιση. Πρέπει οι εισφορές για τα έτη αυτά να επιστραφούν άμεσα ως αχρεωστήτως καταβληθέντα σε όσους τις είχαν καταβάλλει, όπως είχε γίνει το 2011 με τις εισφορές της επικουρικής ασφάλισης παλαιών ασφαλισμένων (άρ. 59 παρ. 2 Ν. 3996/2011).

    Η άμεση επιστροφή των εισφορών, εκτός από το προφανές επιχείρημα της ισονομίας σε σχέση με την πρόσφατη αντίστοιχη περίπτωση, έχει ακόμα δύο πλεονεκτήματα:
    – Απαλλάσσει από την ανάγκη σύνταξης της προαναφερθείσας ειδικής αναλογιστικής μελέτης.
    – Απλοποιεί το (μελλοντικό) συνταξιοδοτικό σύστημα, απαλλάσσοντάς το από μία (ακόμα) εξαίρεση.

    Τέλος, μεγάλο μέρος των επιστρεφόμενων εισφορών θα χρησιμοποιηθεί εκ των πραγμάτων για την κάλυψη ασφαλιστικών ή φορολογικών οφειλών των ασφαλισμένων, άρα η επίδραση στη ρευστότητα ταμείων και κράτους θα είναι περιορισμένη.