Σχέδιο Δράσης OGP OGP

  • Σχόλιο του χρήστη 'Εκτελεστική Επιτροπή ΟΡΘΕ' | 20 Ιανουαρίου 2014, 16:24

    Ενώ στη Θεσσαλονίκη την Τετάρτη 15.1.2014, άρχιζε η δημόσια συζήτηση επί του Σχεδίου Νόμου του νέου Ρυθμιστικού Σχεδίου Θεσσαλονίκης (ν.Ρ.Σ.Θ.), αναρτήθηκε για διαβούλευση το σχολιαζόμενο Σχέδιο Νόμου σύμφωνα με το οποίο προτείνεται η κατάργηση του Οργανισμού Θεσσαλονίκης (ΟΡ.ΘΕ.) αρμόδιου κατεξοχήν φορέα για την προώθηση και παρακολούθηση της εφαρμογής του. Σαν Εκτελεστική Επιτροπή του Οργανισμού Θεσσαλονίκης (ΟΡ.ΘΕ.)., επισημαίνουμε τα ακόλουθα σημεία θεωρώντας και ελπίζοντας ότι συνεισφέρουμε αποτελεσματικά στο δημόσιο διάλογο: 1. Το προωθούμενο για κατάθεση στη Βουλή Σχέδιο Νόμου για το ν.Ρ.Σ.Θ. που εκτός άλλων προβλέπει διεύρυνση της περιοχής ευθύνης του, απαιτεί σοβαρή ενίσχυση και οργάνωση του ήδη λειτουργούντα Φορέα ώστε να διασφαλιστεί η προωθούμενη χωροταξική, πολεοδομικής και περιβαλλοντική πολιτική, που περιγράφεται και απορρέει από αυτό. Το προτεινόμενο όμως Σχέδιο Νόμου καταργεί τον ΟΡ.ΘΕ., μεταφέρει τις αρμοδιότητές του στην Αθήνα και τις εντάσσει στις υπηρεσιακές δομές του Υ.ΠΕ.Κ.Α. θεωρώντας ότι ο σχεδιασμός, η παρακολούθηση της εφαρμογής και ο συντονισμός ενεργειών και δράσεων μπορεί να γίνεται «εξ αποστάσεως» και από οποιονδήποτε. Επισημαίνουμε και πάλι ότι η εφαρμογή και παρακολούθηση του ν.Ρ.Σ.Θ. δεν μπορεί να γίνεται εκ του μακρόθεν, πόσο μάλλον από ένα υπό σύσταση Τμήμα, μιας υπό σύσταση Διεύθυνσης που προβλέπεται από το προτεινόμενο για θεσμοθέτηση οργανόγραμμα του Υ.Π.Ε.Κ.Α, με αρμοδιότητα «τον σχεδιασμό της Μητροπολιτικής Θεσσαλονίκης», υπεύθυνης για τη χάραξη των κατευθυντηρίων γραμμών για την άσκηση της χωροταξικής πολιτικής της Μητροπολιτικής Περιοχής της Θεσσαλονίκης. 2. Αναιρείται με τον τρόπο αυτό η αναφαίρετη από δεκαετίες εκχωρηθείσα σχετική αρμοδιότητα σε τοπικό επίπεδο που ασκήθηκε με επιτυχία με τη σύμπραξη των φορέων της Θεσσαλονίκης, με πόλο οργάνωσης και προώθησης των προτάσεων για τη χωρική ανάπτυξη και την ολοκληρωμένη περιβαλλοντική προστασία, τον Οργανισμό Θεσσαλονίκης. Συστατικό στοιχείο εφαρμογής του ν.Ρ.Σ.Θ. είναι η συμμετοχή των κοινωνικών, πολιτικών και οικονομικών φορέων της πόλης, κάτι που προβλέπεται και με τη ανασύσταση του Συμβουλίου του. Ο σχεδιασμός και η παρακολούθηση και αξιολόγηση της υλοποίησής του από μακριά, επιβεβαιώνουν την οριζόντια-άκριτη και λανθασμένη θεώρηση, πως η κεντρική κυβέρνηση πρέπει να προΐσταται και να επιβάλλει ασφυκτικό έλεγχο στις περιφερειακές δομές και σχηματισμούς. Η προωθούμενη για θεσμοθέτηση χωροταξική, περιβαλλοντική και πολεοδομική πολιτική απαιτεί σχεδιασμό, πληρότητα αποφάσεων και ενεργειών πράγμα που μπορεί να επιτευχθεί με την ενίσχυση και όχι την διάλυση χρήσιμων και απαραίτητων δομών. 3. Η προτεινόμενη κατάργηση του ΟΡ.ΘΕ. θα δημιουργήσει προβλήματα, όχι μόνο σε επίπεδο ουσίας του σχεδιασμού, αλλά και σε διαδικαστικά θέματα όπως εγκρίσεις Γ.Π.Σ. ή περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις., με συνέπειες που, μάλλον, δεν φαίνεται να έχουν εκτιμηθεί στο υπό διαβούλευση Σχέδιο Νόμου. Επιπλέον, η νέα προγραμματική περίοδος (Σ.Ε.Σ.), για την παροχή οικονομικών ενισχύσεων και την προώθηση επενδύσεων, επιβάλλει ολοκληρωμένες αστικές αναπλάσεις, ενταγμένες στον αστικό, πολεοδομικό και χωροταξικό σχεδιασμό. Χωρίς τον ΟΡ.ΘΕ η προοπτική αυτή διαγράφεται απολύτως αρνητική. 4. Δεν υπάρχει δημοσιονομικό όφελος από την κατάργηση του ΟΡ.ΘΕ δεδομένου ότι το έμπειρο στελεχιακό δυναμικό που διαθέτει από της συστάσεώς του, έχει διατεθεί και αμείβεται από άλλες Υπηρεσίες του δημόσιου τομέα (Υ.Π.Ε.Κ.Α. και Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας-Θράκης), τα μέλη της διοίκησης δεν αμείβονται ενώ τα λειτουργικά έξοδα είναι μειωμένα στο ελάχιστο. 5. Τέλος, όπως είναι γνωστό η παρακολούθηση της υλοποίησης του ν.Ρ.Σ.Θ. από την αιρετή Περιφέρεια είναι αδύνατη, καθώς, σύμφωνα με συνταγματική επιταγή, η αρμοδιότητα του χωροταξικού σχεδιασμού ανήκει αποκλειστικά στην κεντρική διοίκηση. Με αυτή την έννοια η συνέχιση λειτουργίας του ΟΡ.ΘΕ. εξασφαλίζει την απρόσκοπτη λειτουργία θεσμών και διαδικασιών. Γι αυτό και προτείνεται 1. Ο ΟΡ.ΘΕ. και ο ΟΡ.ΣΑ., όχι μόνον να διατηρηθούν και να λειτουργούν ως τοπικοί-αποκεντρωμένοι Φορείς, αλλά και να ενισχυθούν, ώστε να προωθηθούν οι στόχοι και τα προγράμματα της νέας Προγραμματικής Περιόδου (Σ.Ε.Σ.), που εμπεριέχουν έντονα τον πολεοδομικό και αστικό σχεδιασμό, ως συστατικό στοιχείο της χωρικής συνοχής και του αναπτυξιακού προγραμματισμού. Οι Οργανισμοί αυτοί μπορούν να ανταποκριθούν στις υψηλές απαιτήσεις με την πολύτιμη γνώση και εμπειρία που διαθέτουν, σε αντιπαράθεση με τις προωθούμενες καταργήσεις, που τελικά θα αφήσουν μια μαύρη κουκίδα στον σχεδιασμό και ένα κενό σε περιφερειακό - τοπικό επίπεδο για την άσκηση πολιτικών του Υ.Π.Ε.Κ.Α. και την υλοποίηση στόχων που εκπορεύονται από τα προωθούμενα Σχέδια Νόμου για τα αντίστοιχα νέα Ρυθμιστικά Σχέδια των Μητροπόλεων Αθήνας και Θεσσαλονίκης. 2. Η πολιτεία πρέπει να προβεί σε αναπροσανατολισμό πολιτικών σχετικών με την αξιολόγηση Οργανισμών, με ουσιαστικό τρόπο, ενδυναμώνοντας παρά καταργώντας Φορείς που ιστορικά έχουν κατακτήσει το ρόλο τους και λειτουργούν ως υπεύθυνοι για τη χωρική ανάπτυξη στην περιοχή τους τόσο σε χωροταξικό και αστικό επίπεδο, όπως αυτό ασκείται από ειδικούς Φορείς σε όλες τις Μητροπολιτικές περιοχές των κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.