Άρθρο 04: Αρμοδιότητες του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων

1. Το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων αποτελεί την Αρχή Τηλεπικοινωνιών (Administration), όπως ο όρος αυτός καθορίζεται στον Καταστατικό Χάρτη της Διεθνούς Ένωσης Τηλεπικοινωνιών (International Telecommunication Union – ITU).

2. Ο Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων είναι αρμόδιος για:

α) Τη χάραξη της πολιτικής του τομέα των ηλεκτρονικών επικοινωνιών.
β) Τη λήψη των απαιτούμενων νομοθετικών και κανονιστικών πρωτοβουλιών στον τομέα των ηλεκτρονικών επικοινωνιών, σύμφωνα με τον παρόντα νόμο.
γ) Την αξιολόγηση και ιεράρχηση της σκοπιμότητας προγραμμάτων επενδύσεων αναπτυξιακού χαρακτήρα στον εν λόγω τομέα, σε συνεργασία με τους κατά περίπτωση συναρμόδιους Υπουργούς.
δ) Το συντονισμό με τα άλλα Κράτη − Μέλη και την άσκηση των διεθνών σχέσεων της χώρας στον τομέα των ηλεκτρονικών επικοινωνιών, καθώς και την εκπροσώπησή της στη Διεθνή Ένωση Τηλεπικοινωνιών (ITU), σε διεθνείς Ενώσεις, διεθνείς Οργανισμούς, στα Όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και σε άλλες διεθνείς συναντήσεις, σε συνεργασία με άλλες Εθνικές Αρχές ή συναρμόδια Υπουργεία, όπου απαιτείται.
ε) Τη διαχείριση των θεμάτων των δορυφορικών τροχιών, των τμημάτων της τροχιάς των γεωστατικών δορυφόρων, και των συσχετισμένων με αυτές συχνοτήτων που έχουν απονεμηθεί ή εκχωρηθεί στη χώρα, συμπεριλαμβανομένης και της σύστασης μητρώου καταχώρησης διαστημικών σταθμών ραδιοεπικοινωνίας.
στ) Τον καθορισμό, μετά από εισήγηση της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (Ε.Ε.Τ.Τ.), του περιεχομένου της Καθολικής Υπηρεσίας και των προϋποθέσεων και της διαδικασίας για τον καθορισμό κριτηρίων επιλογής των παρόχων αυτής (καθορισμένες επιχειρήσεις, όπως ορίζονται στην παρ. 2 του άρθρου 56).
ζ) Την εναρμόνιση της χρήσης των ραδιοσυχνοτήτων με τα υπόλοιπα Κράτη − Μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με σκοπό την εξασφάλιση της ουσιαστικής και αποτελεσματικής χρήσης τους.
η) Την ενσωμάτωση στην Ελληνική Νομοθεσία Αποφάσεων και Συστάσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, της Ευρωπαϊκής Συνδιάσκεψης Ταχυδρομείων και Τηλεπικοινωνιών (CEPT) καθώς και συστάσεων της Διεθνούς Ένωσης Τηλεπικοινωνιών (ITU), με την έκδοση σχετικών υπουργικών αποφάσεων.
θ) Την έκδοση, από κοινού με τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας, του Εθνικού Κανονισμού Κατανομής Ζωνών Συχνοτήτων (Ε.Κ.Κ.Ζ.Σ.), με βάση τον οποίο κατανέμεται το φάσμα ραδιοσυχνοτήτων σε υπηρεσίες ραδιοεπικοινωνιών και, κατά περίπτωση, καθορίζονται χρήστες, σε αποκλειστική ή μεριζόμενη βάση, ζωνών ραδιοσυχνοτήτων ή μεμονωμένων ραδιοσυχνοτήτων ή / και καθορίζονται διοικητικοί και τεχνικοί όροι χρήσης ζωνών ραδιοσυχνοτήτων ή μεμονωμένων ραδιοσυχνοτήτων.
ι) Την έκδοση, μετά από σχετική εισήγηση της Ε.Ε.Τ.Τ., του Εθνικού Σχεδίου Αριθμοδότησης (Ε.Σ.Α.), με την επιφύλαξη περιορισμών που επιβάλλονται για λόγους εθνικής ασφάλειας. Το Ε.Σ.Α. διασφαλίζει την παροχή επαρκούς πλήθους αριθμών και σειρών αριθμών, σε όλες τις υπηρεσίες ηλεκτρονικών επικοινωνιών, που παρέχονται στο κοινό.
ια) Τον καθορισμό, με την έκδοση υπουργικής απόφασης, από κοινού με τον Υπουργό Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, των τεχνικών προδιαγραφών για τα εσωτερικά ενσύρματα δίκτυα ηλεκτρονικών επικοινωνιών των οικοδομών.
ιβ) Την έκδοση αποφάσεων για τον καθορισμό κάθε τεχνικού θέματος σχετικού με τη χρήση των ζωνών ή των μεμονωμένων συχνοτήτων για τη ραδιοφωνία και τη τηλεόραση, καθώς και κάθε τεχνικού θέματος σχετικού με την παραγωγή, μετάδοση και αναμετάδοση ραδιοτηλεοπτικών προγραμμάτων.
ιγ) Την ενίσχυση της επιστημονικής έρευνας και ανάπτυξης στον τομέα των ηλεκτρονικών επικοινωνιών.
ιδ) Την προώθηση της τυποποίησης σε όλους τους κλάδους των ηλεκτρονικών επικοινωνιών σε συνεργασία με τα Υπουργεία Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, την Ε.Ε.Τ.Τ., τον Ελληνικό Οργανισμό Τυποποίησης (ΕΛ.Ο.Τ.) και άλλους συναφείς φορείς, με την επιφύλαξη του άρθρου 40.
ιε) Τον καθορισμό και τη χωροθέτηση συγκεκριμένων ακινήτων για την λειτουργία πάρκων κεραιών, από κοινού με τον Υπουργό Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, καθώς και κάθε άλλο συναρμόδιο Υπουργό, σύμφωνα με τις κατά περίπτωση ανάγκες.
ιστ) Τη χάραξη της πολιτικής επί της ασφάλειας των δημόσιων δικτύων και υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών από κοινού με τους κατά περίπτωση συναρμόδιους Υπουργούς, σύμφωνα με τις διατάξεις της εθνικής και κοινοτικής νομοθεσίας.
ιζ) Τον καθορισμό, από κοινού με τους κατά περίπτωση συναρμόδιους Υπουργούς, των Χαρτών Συχνοτήτων για τη λειτουργία της ραδιοφωνίας και της τηλεόρασης. Ειδικότερα, με τους Χάρτες Συχνοτήτων δύνανται να καθορίζονται οι ελάχιστες τεχνικές προδιαγραφές εκπομπής που πρέπει να πληρούν οι πάροχοι δικτύου, συμπεριλαμβανομένης και της Ε.Ρ.Τ. Α.Ε., οι περιορισμοί εκπομπής στους οποίους υπόκεινται οι πάροχοι, τα επιτρεπτά κέντρα εκπομπής, η γεωγραφική περιοχή κάλυψης του κάθε κέντρου εκπομπής καθώς και η διαδικασία περιοδικού ελέγχου των ανωτέρω περιορισμών εκπομπής. Οι ως άνω Χάρτες Συχνοτήτων διαμορφώνονται σύμφωνα με τη Διεθνή Σύμβαση Τηλεπικοινωνιών, τον προσαρτημένο σε αυτήν Κανονισμό Ραδιοεπικοινωνιών και τις Διεθνείς Συμβάσεις εκχώρησης συχνοτήτων.
ιη) Tην ενίσχυση της επιστημονικής έρευνας στον τομέα της χρήσης του φάσματος ραδιοσυχνοτήτων και της τροχιάς των γεωστατικών δορυφόρων, σε συνεργασία με τους κατά περίπτωση συναρμόδιους Υπουργούς.
ιθ) Τον καθορισμό και τη χρηματοδότηση δράσεων ερευνητικού χαρακτήρα, που σχετίζονται με την καινοτομία και την ανάπτυξη των ηλεκτρονικών επικοινωνιών αποκλειόμενης κάθε μορφής εμπορικής εκμετάλλευσης. Με απόφαση του Υπουργού Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων, μετά από γνώμη της Ε.Ε.Τ.Τ., για τις παραπάνω δράσεις καθορίζονται οι όροι και προϋποθέσεις υπό τους οποίους χορηγείται, για τους ανωτέρω σκοπούς, το δικαίωμα χρήσης φάσματος ραδιοσυχνοτήτων, οι όροι ανάθεσης, ανανέωσης, τροποποίησης, ανάκλησης των δράσεων ή/και του δικαιώματος χρήσης φάσματος ραδιοσυχνοτήτων, το μέγιστο ύψος της χρηματοδότησης σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια.
κ) Τον καθορισμό και χρηματοδότηση δράσεων, που αφορούν στην ενημέρωση, εξοικείωση και εκπαίδευση στις νέες τεχνολογίες και τις απαιτήσεις που προκύπτουν από την εφαρμογή κοινοτικών οδηγιών, στην ανάπτυξη της ευρυζωνικότητας και στη χρήση του διαδικτύου, καθώς και σε δράσεις σχετικές με τις ηλεκτρονικές επικοινωνίες, κατ’ εφαρμογή του νόμου αυτού.
κα) Τη χάραξη πολιτικής επί τεχνικών θεμάτων, λειτουργίας και διακυβέρνησης του Διαδικτύου από κοινού με τους κατά περίπτωση συναρμόδιους Υπουργούς, σύμφωνα με τις διατάξεις της εθνικής και κοινοτικής νομοθεσίας, καθώς και το συντονισμό των σχετικών με αυτών δράσεων και ενεργειών σε εθνικό, κοινοτικό και διεθνές επίπεδο.
κβ) Την πιστοποίηση της κατοχής ονόματος εκ μέρους φορέα (κρατικού ή ιδιωτικού) σε περίπτωση που ο εν λόγω φορέας αιτηθεί την απόκτηση του αντίστοιχου γένιου ονόματος χώρου ανωτάτου επιπέδου στο Διαδίκτυο από τον αρμόδιο για τα θέματα αυτά διεθνή οργανισμό (στα ελληνικά ή σε οποιαδήποτε επίσημη γλώσσα της Ευρωπαϊκής Ένωσης) ή αντίστοιχο όνομα χώρου στο Διαδίκτυο με κατάληξη «.eu» ή άλλη εκχωρημένη στην Ευρωπαϊκή Ένωση κατάληξη.
κγ) Την έκδοση, μετά από σχετική εισήγηση της Ε.Ε.Τ.Τ., αποφάσεων για ζητήματα που σχετίζονται με τις τεχνολογικές εξελίξεις, όπως, ενδεικτικά, θέματα μετάβασης από παλαιότερα σε σύγχρονα πρωτόκολλα επικοινωνίας διαδικτύου (π.χ. από IPv4 σε IPv6), θέματα ασφάλειας επικοινωνιών και άλλα, μεριμνώντας για την τήρηση των αρχών της τεχνολογικής ουδετερότητας σύμφωνα με το άρθρο 3 του παρόντος.
κδ) Την προώθηση της ανάπτυξης συστημάτων ηλεκτρονικών επικοινωνιών και συναφών δραστηριοτήτων. Για το σκοπό αυτό τηρείται από το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων μητρώο εταιρειών που δραστηριοποιούνται στους αντίστοιχους τομείς. Με αποφάσεις του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων ή και των κατά περίπτωση συναρμοδίων Υπουργών καθορίζονται τομείς προτεραιότητας, διαδικασίες, δράσεις και κίνητρα για την ανάπτυξη της παραγωγής συστημάτων ηλεκτρονικών επικοινωνιών και συναφών δραστηριοτήτων.
κε) Τη χάραξη της εθνικής ψηφιακής στρατηγικής, την ανάληψη των απαιτούμενων πρωτοβουλιών και το σχεδιασμό δραστηριοτήτων σε εθνικό επίπεδο, καθώς και το συντονισμό των κατά περίπτωση εμπλεκόμενων φορέων, για την υλοποίηση της Ψηφιακής Στρατηγικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως αυτή εκφράζεται από το εκάστοτε πολυετές πλάνο, με στόχο την προώθηση της ψηφιακής ενιαίας αγοράς.
κστ) Την χάραξη πολιτικής, τον καθορισμό δράσεων και μέτρων για την ανάπτυξη και εφαρμογή πράσινων Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) με σκοπό τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, προωθώντας τεχνολογίες φιλικές προς το περιβάλλον. Με αποφάσεις του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και των κατά περίπτωση συναρμοδίων Υπουργών εκδίδονται Τεχνικοί Κανονισμοί για τη βελτιστοποίηση της ενεργειακής απόδοσης των ΤΠΕ και τη χρήση τους με στόχο τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.
Κζ) Την ίδρυση και λειτουργία στο Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων σταθμού ραδιοεπικοινωνιών για ίδια χρήση, καθώς και για κατά περίπτωση διενέργεια ελέγχων στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της Γενικής Γραμματείας Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων. Ο σταθμός ραδιοεπικοινωνιών εντάσσεται στις αρμοδιότητες της Γενικής Γραμματείας Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων, σύμφωνα με την παρ. 6 του άρθρου 75 του παρόντος νόμου.

  • 16 Μαρτίου 2012, 11:53 | OTE A.E.

    Στην παράγραφο 2 εδάφιο ιβ) του εν λόγω άρθρου προτείνουμε τη διαγραφή της δεύτερης πρότασης «καθώς και κάθε τεχνικού θέματος σχετικού με την παραγωγή, μετάδοση και αναμετάδοση ραδιοτηλεοπτικών προγραμμάτων», καθώς η χρήση της φράσης «τεχνικό θέμα» υποδηλώνει αοριστία και ασάφεια, με αποτέλεσμα να δημιουργείται ανασφάλεια δικαίου σχετικά με το ποιο μπορεί να είναι αυτό το τεχνικό θέμα σχετικά με μετάδοση ραδιοτηλεοπτικών προγραμμάτων που δεν καλύπτεται από τα προβλεπόμενα στην πρώτη πρόταση του εδαφίου αυτού, καθώς και από τα εδάφια β), ιζ), κλπ, όπως και από τις διατάξεις των άρθρων 20 – 27.

  • 15 Μαρτίου 2012, 23:59 | ΝΙΣΣΗΜ ΜΠΕΝΜΑΓΙΩΡ

    Για την αποτελεσματική εκτέλεση των προβλεπόμενων αρμοδιοτήτων του Υπουργείου, είναι προφανές ότι απαιτείται εξειδικευμένο και καταρτισμένο προσωπικό, ιδιαίτερα στα τεχνικά θέματα τα οποία απαιτούν υψηλή κατάρτιση και εξειδίκευση.
    Εντούτοις λόγω της ενοποίησης των κλάδων στο Δημόσιο, ιδιαίτερα στις περισσότερες από τις θέσεις ευθύνης, ο υπάλληλος μπορεί να έχει εμπειρία ή ειδικότητα άσχετη με το αντικείμενο αν μεταφερθεί από άλλη υπηρεσία.
    Με αυτόν τον τρόπο αποδυναμώνονται οι υπηρεσίες της Γενικής Διεύθυνσης Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων του Υπουργείου. Αντίθετα η ΕΕΤΤ έχει τη δυνατότητα πρόσληψης προσωπικού με σπουδές και εμπειρία στα θέματα αρμοδιότητάς της. Για να αποφευχθεί η επίπτωση στην ποιότητα του παραγόμενου κανονιστικού έργου, το οποίο διαφορετικά θα βασίζεται ουσιαστικά στις εισηγήσεις της ΕΕΤΤ, πρέπει να προβλεφθεί η στελέχωση της Γενικής Διεύθυνσης Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων μόνο με προσωπικό με συναφείς σπουδές με το αντικείμενο της ή εναλλακτικά επιμόρφωσης του σε συνεργασία με Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα.

  • ΜΗΝ ΕΓΚΛΗΜΑΤΕΙΤΑΙ ΚΑΤΑ ΤΟΥ ΡΑΔΙΟΕΡΑΣΙΤΕΧΝΙΣΜΟΥ

    Εφόσον δεν υπάρχει σκοπιμότητα στις ενέργειες παρακαλούμε όπως λάβεται γνώση της υπάρχουσας ισχύουσας νομοθεσίας και καλέστε τουσ εκπροσώπους των σωματειων μας ώστε να βγεί ένας σωστόπ νομοθετικό πλαίσιο για την επιβίωση την διάδοση και προφύλαξη απο ΑΝΙΔΕΟΥΣ εισηγητές του ΡΑΔΙΟΕΡΑΣΙΤΕΧΝΙΚΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ.

    1. Ν.2801 3-3-2000
    2. Ν.3431 3-2-2006 (ΆΡΘΡΟ 1 Παρ.2)
    3. ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΕΡΑΣΙΤΕΧΝΙΚΩΝ ΣΤΑΘΜΩΝ ΑΣΥΡΜΑΤΟΥ
    ΦΕΚ 1969Β/2011 άρθρα 17 και 18.

    Όπως πολύ σωστά πράξατε στο ΦΕΚ 1105/Β άρθρο 8 όπου διευκρινίσατε ότι «αφορά εγκατεστημένες κεραίες στην ξηρά σταθμών ραδιοεπικοινωνιών των οποίων ΟΙ ΚΑΤΟΧΟΙ είναι ραδιοφωνικοί ή τηλεοπτικοί σταθμοί ή εταιρίες που προσφέρουν τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες στο κοινό»
    και να συμπληρώσουμε εμείς ΜΕ ΣΚΟΠΟ ΤΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΣΥΜΦΕΡΟΝ ΚΑΙ ΜΟΝΟ.
    ΚΑΤΙ τέτοιο ΟΦΕΙΛΕΤΑΙ να πράξεται και τώρα στο υπό ψήφιση σχέδιο νόμου κάνοντας αντίγραφη και επικόλληση της συγκεκριμένης παραγράφου.

  • 12 Μαρτίου 2012, 16:22 | Νίκος

    Επίσης ο ν 3783/09 χρειάζεται τροποποίηση. Πχ υποχρεώνει τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας να καταγράφουν ακόμα και την κυψέλη που πραγματοποιήθηκε η πρώτη κλήση. Αυτό όμως έρχεται σε αντίθεση με την οδηγία 2006/24/ΕΚ η οποία ενσωματώθηκε στο Ελληνικό δίκαιο με τον ν 3917/2011, καθώς κάτι τέτοιο γίνεται μόνο στην περίπτωση ανώνυμων προπληρωμένων υπηρεσιών. Εφόσον Στην Ελλάδα δεν υπάρχου, είναι ανούσιο και αντικανονικό να εφαρμόζεται αυτό το σκέλος

  • 10 Μαρτίου 2012, 00:40 | Γιάννης Θεοδώρου

    Πρέπει να αποφασίσουμε κάποτε σε αυτή τη χώρα να εκσυγχρονίσουμε το πιο σύγχρονο κομμάτι της οικονομικής ζωής, τις τηλεπικοινωνίες. Αντί να βλέπουμε αρμοδιότητες που θα έπρεπε να τις είχε το Υπουργείο εδώ και χρόνια, θα έπρεπε να βλεπουμε νέες και πρωτοπόρες όπως θέματα κινητών εφαρμογών, προώθησης διαδραστικών εφαρμογών και νέων υπηρεσιών, το internet of things κ.αλ. αντί να να ανακαλύπτουμε το τροχό μετά από 10-20 χρόνια από την εφεύρεσή του.

    Το Υπουργείο ΠΡΕΠΕΙ να χαράζει την πολιτική σε ΟΛΑ τα θέματα των επικοινωνιών, να προσφέρει ένα σταθερό περιβάλλον για το χρήστη, τον επιχειρηματία, το ερευνητή και να είναι σε συνεχή εγρήγορση και σε επαφή με τις παγκόσμιες εξελίξεις….

    Για τον προήγουμενο σχολιαστή, θέλω να του πω ότι μάλλον δεν έχει καταλάβει τι είναι η ΕΕΤΤ. Η ΕΕΤΤ είναι ο οργανισμός που βάζει πρόστιμα στις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας (που από ότι έχω διαβάσει δεν τα εισπράτει και ποτέ…). Δεν απόφασίζει που θα πάει ο τομέας των επικοινωνιών στη χώρα. Α, και παίρνουν και κάτι ‘φουσκωμένους’ μισθούς που ελπίζω να έρθουν σε λογικά πλαίσια με την κρίση που έχουμε!!

    Το συμπέρασμα: Πιό πολλές αρμοδιότητες, πιο καλή και γρήγορη χάραξη πολιτικής από το Υπουργείο στο τομέα των Επικοινωνιών, μπας και έρθει κάποτε ανάπτυξη στη χώρα!

  • 7 Μαρτίου 2012, 13:57 | Δρ Γεώργιος Γιαννιτσιώτης

    Γιατί πρέπει να υπάρχει Υπουργός για τα θέματα αυτά και να μην εκχωρηθούν οι συγκεκριμένες αρμοδιότητες στην ΕΕΤΤ;