Άρθρο 6 Επιτροπή Οδικών Μεταφορών

1. Με απόφαση του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων συνιστάται στη Γενική Διεύθυνση Μεταφορών του Υπουργείου Επιτροπή Οδικών Μεταφορών η οποία απαρτίζεται:
α) Από τον Γενικό Γραμματέα του Τομέα Μεταφορών του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, με αναπληρωτή τον Γενικό Διευθυντή Μεταφορών του ιδίου Υπουργείου.
β) Τον Διευθυντή της Διεύθυνσης Εμπορευματικών Μεταφορών, με αναπληρωτή τον Προϊστάμενο Οδικών Μεταφορών της ίδιας Διεύθυνσης.
γ) ΄Έναν εμπειρογνώμονα στον τομέα των μεταφορών με τον αναπληρωτή του και
δ) Δύο εκπροσώπους οδικών μεταφορέων με τους αναπληρωτές τους οι οποίοι υποδεικνύονται από τις πλέον αντιπροσωπευτικές οργανώσεις σε εθνικό επίπεδο των μεταφορέων τις οποίες θα καθορίσει ο Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.
Καθήκοντα Γραμματέα της Επιτροπής ασκεί υπάλληλος της Γενικής Διεύθυνσης Μεταφορών, οριζόμενος από τον Υπουργό.
2. Τα μέλη της Επιτροπής Οδικών Μεταφορών έχουν θητεία δύο (2) ετών. Με τη λήξη της διετίας η θητεία των μελών παρατείνεται έως την τοποθέτηση νέων μελών και πάντως όχι πάνω από έξι (6) μήνες.
3. Η Επιτροπή Οδικών Μεταφορών έχει τις εξής αρμοδιότητες:
α) Εξετάζει αιτήματα για χορήγηση νέων αδειών κυκλοφορίας Φ.Δ.Χ. αυτοκινήτων.
β) Φροντίζει για το σχηματισμό, την τήρηση και δημοσίευση του Εθνικού Μητρώου των Μεταφορικών Εταιρειών του άρθρου 9 του παρόντος νόμου.
γ) Προωθεί την ανάπτυξη και τη βελτίωση των συνθηκών της οδικής μεταφοράς.
δ) Εκφέρει, όταν της ζητηθεί, γνωμοδοτήσεις για διοικητικά θέματα που αφορούν τις μεταφορές.
ε) Προωθεί στην ελληνική κοινωνία την ανάπτυξη και την βελτίωση των μεταφορών.
4. Η Επιτροπή Οδικών Μεταφορών συνεδριάζει υποχρεωτικά οσάκις υποβάλλονται αιτήματα από εταιρείες για χορήγηση νέων αδειών κυκλοφορίας και οσάκις ζητηθεί από τον Υπουργό η γνώμη της επί οποιουδήποτε θέματος ανακύψει για τις οδικές εμπορευματικές μεταφορές. Σε κάθε περίπτωση, συνεδριάζει υποχρεωτικά μία φορά το μήνα ανεξαρτήτως θεμάτων που τυχόν έχουν υποβληθεί προς εξέταση. Η Επιτροπή μπορεί να καλεί, εφόσον το κρίνει αναγκαίο, εμπειρογνώμονες ή εκπροσώπους άλλων επαγγελματικών οργανώσεων.
5. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων δύναται να καθορίζεται αποζημίωση του Προέδρου, των μελών και του Γραμματέα της Επιτροπής Οδικών Μεταφορών, η οποία βαρύνει τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.

  • Προς Θεσ/νίκη, 03.05.10
    τον Υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Α.Π.: Α4/2524
    κ. Δημήτρη Ρέππα

    Κοινοποίηση: – Yφυπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Νίκο Σηφουνάκη
    – Γενικό Γραμματέα Μεταφορών και Επικοινωνιών κ. Χάρη Τσιόκα

    Θέμα: Νομοσχέδιο για τις «Οδικές Εμπορευματικές Μεταφορές» και προτάσεις ΣΕΒΕ για τη μεταφορά με ΙΧ φορτηγά αυτοκίνητα

    Αξιότιμε Κύριε Υπουργέ,

    Είναι γνωστή η αλληλεξάρτηση των εξαγωγών με τις μεταφορές καθώς συνιστούν καθοριστική παράμετρο για την ανάπτυξη της εξωστρέφειας και της διεθνούς ανταγωνιστικότητας των ελληνικών επιχειρήσεων, με δεδομένη μάλιστα την απομακρυσμένη γεωγραφική θέση της χώρας μας.

    Ο ΣΕΒΕ θεωρεί επιτακτικό τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου των οδικών μεταφορών που θα συμβάλλει στην αύξηση της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών προϊόντων και της οικονομίας γενικότερα. Ζητά μάλιστα η όποια αντιμετώπιση των προβλημάτων που παρουσιάζονται ιδίως στις διεθνείς μεταφορές καθώς και οι περαιτέρω αποφάσεις σε θεσμικό και διοικητικό επίπεδο να λαμβάνουν υπόψη όχι τα συντεχνιακά συμφέροντα αλλά το συμφέρον της εθνικής οικονομίας και την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών προϊόντων και επιχειρήσεων καθώς και την ιδιαιτερότητα των επιχειρήσεων της Βόρειας Ελλάδας, οι οποίες παραδοσιακά διατηρούν μεγάλο αριθμό εμπορικών συναλλαγών με τις χώρες της Ν.Α. Ευρώπης.

    1. Ως προς το υπό δημόσια διαβούλευση νομοσχέδιο για το νέο θεσμικό πλαίσιο οδικών εμπορευματικών μεταφορών, περιοριζόμαστε μόνο (άρθρο 6) στην πρόταση συμμετοχής και εκπροσώπων επιχειρηματικών φορέων, συμπεριλαμβανομένου του ΣΕΒΕ, στην Επιτροπή Οδικών Μεταφορών. Μπορεί οι επιχειρήσεις διεθνούς εμπορίου να μη γνωρίζουν τα τεχνικά θέματα του κλάδου των μεταφορών, είναι όμως αυτές που χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες μεταφορών και υφίστανται άμεσα τις συνέπειες όποιων αποφάσεων λαμβάνονται όπως για θέματα κομίστρων, αδειών διέλευσης σε φορτηγά αυτοκίνητα διεθνών μεταφορών τρίτων χωρών και κυρώσεων σε επιχειρήσεις για παραβάσεις νομοθεσίας για τις μεταφορές. Θα πρέπει λοιπόν να τους δίδεται η δυνατότητα να καταθέτουν τις απόψεις και προτάσεις τους σε θέματα που τις αφορούν, άμεσα ή έμμεσα, και επηρεάζουν τη λειτουργία και οργάνωσή τους, αλλά και το κόστος και τη διεθνή ανταγωνιστικότητά τους. Υπενθυμίζουμε μάλιστα ότι σε προηγούμενη δομή του Εθνικού Συμβουλίου Εξαγωγών, συμβουλευτικού οργάνου που λειτουργεί πλέον υπό την εποπτεία του Υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, είχε συσταθεί Ομάδα Εργασίας για τις Μεταφορές στην οποία συμμετείχαν εκπρόσωποι των συναρμόδιων υπουργείων και δημόσιων φορέων και εξαγωγικών και (δια)μεταφορικών φορέων με σκοπό τη διευκόλυνση του διεθνούς εμπορίου. Συμπληρωματικά σημειώνουμε ότι ένας επιπλέον λόγος που συνηγορεί στη θεσμοθέτηση μιας στενής συνεργασίας μεταξύ Υπουργείου, εξαγωγικών και (δια)μεταφορικών επιχειρήσεων είναι ότι, ιδίως για τα θέματα διεθνούς μεταφοράς, οι περιφερειακές υπηρεσίες του Υπουργείου δεν έχουν καμία αρμοδιότητα και εξειδικευμένη γνώση, με αποτέλεσμα η όποια ενημέρωση, διαβούλευση ή παρέμβαση για επίλυση προβλημάτων να γίνεται αποκλειστικά σε κεντρικό επίπεδο από και προς τη Διεύθυνση Εμπορευματικών Μεταφορών.

    2. Με την ευκαιρία του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου και παρά το ότι η μεταφορά με Ιδιωτικής Χρήσης Φορτηγά Αυτοκίνητα δεν αποτελεί αντικείμενό του, ο ΣΕΒΕ επιθυμεί να θέσει εκ νέου στο Υπουργείο θέματα που άπτονται της εν λόγω μεταφοράς, αφορούν τις παραγωγικές και εμπορικές επιχειρήσεις και απαιτούν την τροποποίηση του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου (Ν. 1959/91, Π.Δ. 91/1988 και σχετικών υπουργικών αποφάσεων).

    2.1. Δυνατότητα μεταφοράς εμπορευμάτων θυγατρικών επιχειρήσεων με ΙΧ φορτηγά μητρικής εταιρίας και αντίστροφα
    Με την ισχύουσα νομοθεσία επιτρέπεται η υπό προϋποθέσεις μίσθωση ΙΧ φορτηγών αυτοκινήτων μέχρι 6 τόνων από μη μεταφορική επιχείρηση σε άλλη με όμοιο αντικείμενο, ενώ καμία σχετική δυνατότητα δεν υφίσταται για μεγαλύτερα φορτηγά.
    Η δυνατότητα αυτή θα πρέπει να απελευθερωθεί πλήρως, τουλάχιστον όσον αφορά τις μεταφορές εμπορευμάτων μητρικών και θυγατρικών επιχειρήσεων.

    2.2. Μεταφορά (και) κενών εμπορευματοκιβωτίων με ΙΧ φορτηγά αυτοκίνητα
    Ένα πρόβλημα που συνεχίζει να απασχολεί τις επιχειρήσεις είναι η απαγόρευση της μεταφοράς κενών εμπορευματοκιβωτίων (containers) με φορτηγά αυτοκίνητα ΙΧ, σύμφωνα με σχετική ερμηνεία των υφιστάμενων διατάξεων από τη Γενική Διεύθυνση Μεταφορών (σχετ. το με αριθμ. πρωτ. Γ5/οικ27342/2471/18.05.09 έγγραφό της).
    Η απαγόρευση αυτή έρχεται σε σύγκρουση και ουσιαστικά ακυρώνει το με αριθμ. πρωτ. Γ5/19419/1676/15.04.08 έγγραφο της ίδιας Γενικής Διεύθυνσης στο οποίο ρητά διευκρινίζεται ότι επιτρέπεται, σύμφωνα με τον Ν. 1959/91, η μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων με ΙΧ φορτηγά, εφόσον τα εν λόγω εμπορευματοκιβώτια περιέχουν εμπορεύματα που ανήκουν στην επιχείρηση στην οποία ανήκει και το φορτηγό.

    Είναι αυτονόητο όταν μεταφέρονται εμπορεύματα με εμπορευματοκιβώτια, να υφίσταται ανάγκη τόσο παραλαβής τους από τον χώρο του ιδιοκτήτη τους (ναυτιλιακή εταιρία, χώρος διαμεταφορέα, κ.λ.π.) όσο και επιστροφής τους σε αυτόν. Το εμπορευματοκιβώτιο δεν αποτελεί εμπόρευμα, αλλά μέσο μεταφοράς όπως οι δεξαμενές για τα υγρά εμπορεύματα ή τα πλαστικά τελάρα για τα οπωροκηπευτικά.

    Είναι σημαντικά τα κεφάλαια που αποφασίζει να επενδύσει μια, παραγωγική ή εμπορική, επιχείρηση για να αποκτήσει δικά της φορτηγά ώστε να εξυπηρετείται με τον καλύτερο τρόπο η διακίνηση εισαγόμενων και εξαγόμενων εμπορευμάτων της, ιδίως μάλιστα αυτή την περίοδο της εσωτερικής και διεθνούς κρίσης. Επιπλέον είναι περιττό να σημειώσουμε ότι δεν υφίσταται απαίτηση ιδιοκτησίας των εμπορευματοκιβωτίων, τα οποία ανήκουν σε τρίτους και όχι στις μεταποιητικές και εμπορικές επιχειρήσεις, ούτε θα μπορούσε για ευνόητους λόγους μια τέτοια επιχείρηση να διαθέτει τα εμπορευματοκιβώτια που της είναι απαραίτητα για τη μεταφορά των προϊόντων της.

    Η εν λόγω απαγόρευση αποδυναμώνει και τον ίδιο τον νόμο 1959/91 που δίνει τη δυνατότητα μεταφοράς εμπορευμάτων με ΙΧ φορτηγά, αφού, αν και θέτει σειρά προϋποθέσεων, δεν διαχωρίζει το είδος του φορτίου (χύδην ή εμπορευματοκιβώτιο) για το οποίο επιτρέπει τη μεταφορά με ΙΧ φορτηγά αυτοκίνητα.

    Η μεταφορά προϊόντων σε εμπορευματοκιβώτια με φορτηγά ιδιωτικής χρήσης συνιστά σημαντική παράμετρο ανταγωνιστικότητας των προϊόντων των ελληνικών εξαγωγικών επιχειρήσεων, ιδίως δε αυτών με μεγάλη συχνότητα εξαγωγών, οι οποίες συμβάλλουν σημαντικά στην τοπική και εθνική οικονομία και απασχόληση. Και αυτό γιατί, αφενός, καθιστά ευχερέστερη την όλη διαδικασία μεταφοράς σύμφωνα με τις εκάστοτε ανάγκες της συγκεκριμένης επιχείρησης και, αφετέρου, επιτρέπει τη συμπίεση του κόστους των εξαγόμενων προϊόντων, με δεδομένο μάλιστα τον έντονο παγκόσμιο ανταγωνισμό και τη μείωση των πωλήσεων.

    Ο ΣΕΒΕ ζητά από το Υπουργείο να επανεξετάσει το θέμα και να επιτρέψει τη μεταφορά (και) κενών εμπορευματοκιβωτίων με φορτηγά αυτοκίνητα ΙΧ. Σε κάθε δε περίπτωση και, εφόσον το Υπουργείο εμμένει στην προαναφερθείσα ερμηνεία, ο ΣΕΒΕ ζητά να προωθηθεί άμεσα τροποποίηση του υφιστάμενου κανονιστικού πλαισίου που θα επιτρέψει την επίμαχη μεταφορά.

    Με ιδιαίτερη εκτίμηση,
    Για τον ΣΕΒΕ Βασίλης Θωμαΐδης Πρόεδρος

  • 2 Μαΐου 2010, 16:15 | Λιόντος Νίκος

    Στο ΑΡΘΡΟ 6 παραγραφος 5
    Να μην υπαρχει αποζημιωση σε κανενα μελος της επιτροπης απο κανενα προϋπολογισμο για να δουμε ποίοι θα¨?? ΘΕΛΟΥΝ (δεν υπαρχουν ευρω)

  • 2 Μαΐου 2010, 06:59 | Σπύρος Προβολισιάνος

    Θα ήταν προς όφελος της πληροφόρησης της κοινωνίας η υποχρέωση της Επιτροπής και σε συνεργασία με υπηρεσίες του ΥΜΕ, της ΕΛΑΣ και της ΕΣΥΕ για την τήρηση και δημοσίευση στατιστικών στοιχείων των εμπορευματικών οδικών μεταφορών, τα οποία θα συμπεριλαμβάνουν κατ’ ελάχιστον τα κάτωθι:

    • Εθνικό μεταφορικό ΦΔΧ έργο σε ton-km
    • Διεθνές μεταφορικό έργο ΦΔΧ σε ton-km
    • Πλήθος ατυχημάτων οχημάτων βαρέως τύπου με άλλα οχήματα (νεκροί, σοβαροί τραυματισμοί, ελάσσονες τραυματισμοί, υλικές ζημιές) ανά τονάζ. Διαχωρισμός σε αστικό και εθνικό οδικό δίκτυο.
    • Πλήθος ατυχημάτων οχημάτων βαρέως τύπου με πεζούς/ποδήλατα (νεκροί, σοβαροί τραυματισμοί, ελάσσονες τραυματισμοί, υλικές ζημιές) ανά τονάζ. Διαχωρισμός σε αστικό και εθνικό οδικό δίκτυο.
    • Ώρα ατυχήματος.

    Η δημιουργία μίας τέτοιας βάσης δεδομένων και τα ενδεχόμενα οφέλη που μπορεί να έχει η στατιστική επεξεργασία των στοιχείων αυτών είναι σε πλήρη ευθυγράμμιση με το Άρθρο 6 παράγραφος 3 σημεία γ) και ε).

  • Άρθρο 6
    Παραγρ.1
    Εισηγούμαστε τη συμμετοχή εκπροσώπου του Συνδέσμου μας στην Επιτροπή Οδικών Μεταφορών, λόγω της δραστηριότητάς μας και της εξειδικευμένης γνώσης της αγοράς αλλά και των διαδικασιών της Διεθνούς και Εθνικής Μεταφοράς και των υπηρεσιών Logistics, καθώς επίσης και της εκπροσώπησης μας σε ευρωπαϊκές και διεθνείς οργανώσεις: CLECAT (European Association for forwarding, transport, logistic and customs services) FIATA (International Federation of Freight Forwarders Associations) και σε εγχώριους φορείς παραγωγικών τάξεων (ΣΕΒ, ΕΒΕΑ, κλπ).
    Παραγρ.5
    Προτείνουμε ότι τα μέλη της Επιτροπής θα πρέπει να παρέχουν τις υπηρεσίες τους, στο πλαίσιο περιστολής κρατικών δαπανών, απολύτως αμισθί.

  • Η δημιουργία Ταμείου αλληλεγγύης οδικών μεταφορών για την αντιμετώπιση κοινωνικών προβλημάτων των οδικών μεταφορέων και υποστήριξη εθελουσίας εξόδου, απόσυρσης αδειών και οχημάτων, καθώς και η συμμετοχή εκπροσώπων των χρηστών (Επιμελητήρια – Ε.Ε.ΣΥ.Μ.) στα προβλεπόμενα από το ΣΝ Όργανα και Επιτροπές, για την επίτευξη αγαστής συνεργασίας των εμπλεκομένων στην αγορά οδικών μεταφορών, θα μπορούσαν, επίσης, να συμπεριληφθούν στον νέο Νόμο.

  • ΑΡΘΡΟ 6 «Επιτροπή Οδικών Μεταφορών» Παρατηρήσεις:
    Η σύνθεση της Επιτροπής οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στην λήψη αποφάσεων για την τύχη του κλάδου ερήμην αυτού. Εντελώς αό-ριστα προσδιορίζεται η συμμετοχή εκπροσώπων του κλάδου στην πα-ράγραφο 1δ όπου γίνεται λόγος για δύο εκπροσώπους που θα υποδεικνύονται από τις πλέον αντιπροσωπευτικές οργανώσεις μεταφορέων σε Εθνικό επίπεδο. Το πώς ορίζεται η έννοια της αντιπροσωπευτικής οργάνωσης είναι κάτι που θα επαφίεται μάλλον στους παράγοντες του Υπουργείου.
    Η ανωτέρω ρύθμιση θα πρέπει οπωσδήποτε να αλλάξει και οι εκ-πρόσωποι του κλάδου στην Επιτροπή να αυξηθούν από δύο (2) σε τέσσερις (4), ήτοι ένας εκπρόσωπος από κάθε κλάδο μεταφοράς (εθνικές, διεθνείς, νομαρχιακές και ειδικές μεταφορές πετρελαιοειδών). Οι εκπρόσωποι του κάθε κλάδου θα πρέπει να είναι εκλεγμένοι από τις Γενικές Συνελεύσεις των συνδικαλιστικών οργάνων από τα οποία προέρχονται.

  • 27 Απριλίου 2010, 16:23 | ioannis kontogiannis

    den xriazonte epitropes . otan exeis ta tipika prosanta symfona me tis diataksis tou nomou thn adeia sth vgazei o ypallilos tou yme periferias apaksioume alles epitropes ,mizes,ka.den akoute ton lao gia tis epitropes

  • 26 Απριλίου 2010, 14:10 | SV6GIB

    Ποια είναι τα κριτήρια με τα οποία η επιτροπή θα εξετάζει αιτήματα για χορήγηση, ή μη, νέων αδειών κυκλοφορίας;
    Δεν είναι αναγκαίο να καθοριστούν στο παρόν ν.σ.; (π.χ. αριθμός φορτηγών, αριθμός μετόχων, αριθμός τόνων, εγκαταστάσεις,κλπ) ώστε να υπάρχει διαφάνεια και να μην υπάρχει υποψία αθέμιτων ενεργειών!

  • 24 Απριλίου 2010, 19:56 | ΣΤΑΜΑΤΟΥΚΟΣ ΘΕΟΔΩΡΟΣ

    δ)» Δύο εκπροσώπους οδικών μεταφορέων με τους αναπληρωτές τους οι οποίοι υποδεικνύονται από τις πλέον αντιπροσωπευτικές οργανώσεις σε εθνικό επίπεδο των μεταφορέων τις οποίες θα καθορίσει ο Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων»

    Οι εκπρόσωποι πρέπει να είναι 4 όσες και οι κατηγορίες (διεθνής, εθνικές, νομαρχιακές κ ειδικές)
    —————————————————————
    5. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων δύναται να καθορίζεται αποζημίωση του Προέδρου, των μελών και του Γραμματέα της Επιτροπής Οδικών Μεταφορών, η οποία βαρύνει τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων

    Ο πρόεδρος κ τα μέλη δεν χρειάζονται αποζημίωση έχουν μισθό ως υπάλληλοι του υπουργείου.
    Προσφέρομαι για πρόεδρος (των 700 ευρώ ).