- Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών - http://www.opengov.gr/yme -

ΜΕΡΟΣ Α’ ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ Άρθρο 1 Αντικείμενο

Αντικείμενο του παρόντος είναι αφενός η ρύθμιση κάθε ζητήματος σχετικού με την εκπαίδευση των υποψήφιων οδηγών και οδηγών, τη διεξαγωγή των θεωρητικών εξετάσεων και πρακτικών δοκιμασιών για τη χορήγηση όλων των κατηγοριών αδειών οδήγησης οχημάτων, τον έλεγχο, την εποπτεία και την αξιολόγηση των σχετικών διαδικασιών, και αφετέρου η ρύθμιση της ταξινόμησης και κυκλοφορίας των οχημάτων ιστορικού ενδιαφέροντος.

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα (Ανοιχτό | Κλείσιμο)

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα Στο "ΜΕΡΟΣ Α’ ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ Άρθρο 1 Αντικείμενο"

#1 Σχόλιο Από Suspect Στις 20 Μάιος, 2021 @ 15:26

Στην απίθανη χώρα μας δεν χρειάζεται ειδικη αναλυση για να δουμε το προφανες. Στο δρόμο, οι Έλληνες είναι κάφροι, απαίδευτοι και επικίνδυνοι. Το να κατακεραυνώσω τους δρόμους, τα φανάρια, τις πινακίδες και τους αστυνομικούς, είναι πεντακάθαρο δημαγωγικό ψέμα. Εσύ, εγώ, όλοι μας έχουμε την ευθύνη.

Για να μάθουν οι Έλληνες να μη σκοτώνονται, να μη μένουν ανάπηροι και να μην παίρνουν και άλλους αθώους στο λαιμό τους πρέπει να κινηθούμε σε τρεις άξονες.

Στον φόβο.
Στην εκπαίδευση και τη γνώση
Στην έξυπνη καταστολή.

ΦΟΒΟΣ

Σε κάθε μα κάθε σταθμό διοδίων θα τοποθετούνται συντρίμμια από τροχαία ατυχήματα. Σε εμφανή σημεία ομοιώματα ανθρωπίνων σωμάτων με ζωγραφισμένο αίμα εν είδη πτωμάτων και πινακίδες που θα λένε : ΠΙΣΤΕΥΑ ΠΩΣ ΔΕΝ ΘΑ ΜΟΥ ΣΥΜΒΕΙ – ΜΙΛΑΓΑ ΣΤΟ ΚΙΝΗΤΟ – ΕΤΡΕΧΑ ΜΕ 200 – ΕΣΤΕΙΛΑ ΜΗΝΥΜΑ – ΔΕΝ ΦΟΡΟΥΣΑ ΖΩΝΗ – ΠΡΟΣΠΕΡΑΣΑ ΑΠΟ ΤΟ ΑΝΤΙΘΕΤΟ ΡΕΥΜΑ κλπ.

Είτε σε εθνικό δίκτυο, είτε στην Αττική Οδό, να γεμίσει ο τόπος με τσαλακωμένα αυτοκίνητα και «πτώματα». Τα τροχαία δυστυχήματα στους αυτοκινητόδρομους είναι τα θανατηφόρα. Στην πόλη συνήθως μόνο οι λαμαρίνες καταστρέφονται. Μην ακούσω τίποτα για αισθητική γιατί οι θάνατοι και οι ανάπηροι είναι απείρως πιο σημαντικοί.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΓΝΩΣΗ

Κατάργηση του τρόπου απόκτησης των διπλωμάτων οδήγησης. Το σύστημα πρέπει να γίνει αδιάβλητο. Αγορά εξομοιωτών οδήγησης και η εξέταση των νέων οδηγών και η επανεξέταση των παλιών θα γίνεται μόνο από εκεί. Χωρίς να μεσολαβούν οι σχολές οδηγών και οι υπάλληλοι του υπουργείου συγκοινωνιών. Κανένας. Αν δεν κάνω λάθος κοστίζει 15 εκατομμύρια ο ένας. Δεν ξέρω αν έχουν πέσει οι τιμές αλλά κάτι τέτοιο είχα διαβάσει. Παίρνουμε 5 τέτοιους και με το παράβολο της εξέτασης 50 ευρώ ο καθένας, το κόστος θα βγει πολύ σύντομα. Άλλωστε από τον εξομοιωτή δεν θα περάσουν μόνο οι νέοι οδηγοί αλλά και όλοι οι παλιοί. Στα 3 λάθη κόβεσαι. Επανεξέταση με 30 ευρώ και μέχρι τότε δεν θα έχει δίπλωμα. Στο ένα λάθος περνάς. Στα δύο λάθη και πάλι επανεξέταση αλλά θα πάρεις δίπλωμα. Οι εξομοιωτές θα δουλεύουν 24ωρο και η εξέταση θα γίνεται με ραντεβού.

Το βιβλίο οδήγησης να καταργηθεί να εκτυπώνεται και να διατίθεται σε ηλεκτρονική μορφή από το taxisnet. Ο υποψήφιος οδηγός θα το κατεβάζει και καλή μελέτη. Για να εξασφαλιστεί το αδιάβλητο, στις εξετάσεις κάθε υποψήφιος θα πρέπει να απαντήσει με multiple choice σε 100 ερωτήσεις σε 45 λεπτά και αν πχ υπάρχουν 30 υποψήφιοι σε ένα τμήμα θα εκτυπώνονται οι ερωτήσεις με διαφορετική σειρά. Οπότε δεν θα μπορεί να ψιθυρίσει ο ένας στον άλλον ότι στη 15 ερώτηση είναι η Γ η σωστή απάντηση και στη 16 ερώτηση είναι η Δ. και δεν θα προλαβαίνει και κανείς δεν θα έχει την ίδια σειρά ερωτήσεων.

Υπάρχουν κάποιες σχολές ασφαλούς οδήγησης στην Ελλάδα. Όλες αυτές έχουν ένα θεωρητικό πρόγραμμα. Να τους υποχρεώσει το κράτος να συναντηθούν όλοι μαζί και να βγάλουν ένα ενιαίο εκπαιδευτικό πρόγραμμα. Όποιος αρνηθεί, θα χάνει την άδεια λειτουργίας του. Αυτό θα διαρκεί 8 ώρες. Σαββατοκύριακα λοιπόν, από 2 τετράωρα οι υποψήφιοι οδηγοί θα παρακολουθούν υποχρεωτικά το σεμινάριο και στο τέλος θα εξετάζονται. Έτσι θα δουλέψουν και τα ξενοδοχεία που θα φιλοξενούν το σεμινάριο, και οι σχολές και θα υπάρξουν εκπαιδευτές. Το σεμινάριο ασφαλούς οδήγησης δεν είναι πλάκα. Έχω περάσει και μου φάνηκε πάρα πολύ χρήσιμο και έχω γλιτώσει μερικές φορές από σίγουρο ατύχημα. Δεν με νοιάζει να είναι αυστηρή η εξέταση σε αυτό. Ότι πάρει κανείς, κέρδος θα είναι.

Οι νέοι οδηγοί θα περάσουν από τον εξομοιωτή, από τις γραπτές εξετάσεις και από το σεμινάριο. Όλοι οι παλιοί οδηγοί από το σεμινάριο και τον εξομοιωτή.

Κόστος; 50 ευρώ ο εξομοιωτής και 20 ευρώ το άτομο το σεμινάριο. Μηδέν το γραπτό τεστ. Αν όμως κάποιος κάνει πάνω από 3 λάθη στο γραπτό θα πληρώσει 20 ευρώ για την επανεξέταση. Από κει και πέρα είναι τα μαθήματα της σχολής. Μπορεί όμως και κάποιος να μην πάει στη σχολή. Η σωστή σειρά είναι : Πρώτα το γραπτό τεστ, μετά το σεμινάριο ασφαλούς οδήγησης και μετά ο εξομοιωτής. Στο σεμινάριο δεν θέλουμε να είναι αυστηρά τα πράγματα καθώς είναι σημαντική εκπαιδευτική εμπειρία που θα γίνεται διαλεκτικά και οι εξετάσεις θα είναι χαλαρές Δεν χρειάζεται κάποιος να το ξανακάνει.

Εισαγωγή του μαθήματος στο σχολείο. Τα σήματα του ΚΟΚ οπωσδήποτε και αν ψάξεις στο youtube υπάρχει ένας φορέας το Nemeslis Zaplatis που κάνει φοβερή δουλειά σε ότι αφορά την αναπαράσταση των ατυχημάτων. Αυτά και άλλα που σίγουρα υπάρχουν στο youtube να γίνουν μια ταινία και να προβάλλονται στη Β Λυκείου. Αλλά και στην τηλεόραση και να υποχρεώνονται τα κανάλια να το προβάλλουν μια φορά το χρόνο. Να το πάω πιο πέρα; Τη δουλειά του Nemeslis Zaplatis να την κάνουμε και εμείς με δική μας παραγωγή και εμπλουτισμένη. Στη σχολή που είχα περάσει αυτό το σεμινάριο, ο δάσκαλος κινηματογραφούσε τις διαδρομές και μας έδειχνε διάφορα λάθη που γίνοταν στο δρόμο. Σίγουρα υπάρχει μπόλικο υλικό που πρέπει να αξιοποιηθεί εκπαιδευτικά. Η ανάλυση ατυχημάτων είναι πολύ σημαντική για να προλάβεις τους πιθανούς κινδύνους. Ατυχήματα που έμειναν στην ιστορία όπως το λεωφορείο και το φορτηγό με τα παιδάκια στα Τέμπη και στο τούνελ Ιταλίας – Ελβετίας που πνίγηκαν 60 άτομα από τις αναθυμιάσεις σε μια φωτιά.

ΕΞΥΠΝΗ ΚΑΤΑΣΤΟΛΗ

Πρέπει να αυξηθούν τα όρια ταχύτητας. Θυμάμαι ο σχωρεμένος ο Άρης Σταθάκης είχε κάνει ένα ρεπορτάζ που πήγε Αθήνα – Θεσσαλονίκη μόνο με τα όρια που έλεγαν οι πινακίδες. Το έκανε σε ….17 ώρες ! Τα όρια πρέπει να αυξηθούν γιατί αν αναγκάζεις τον κόσμο να πηγαίνει πολύ αργά τότε του υποδεικνύεις να τρέξει. Ή το να καταργηθεί το όριο ταχύτητας στην ευθεία της Θήβας, δεν το βρίσκω κακή ιδέα. Μετά όμως θέλω να υπάρχουν μπλόκα. Τα πρόστιμα πρέπει να είναι αυστηρά αλλά όχι εξοντωτικά, ούτε αμελητέα. Αν είναι πολύ χαμηλά ο κόσμος θα τρέχει σαν τρελός. Αν είναι εξοντωτικά τότε οι αστυνομικοί στο δρόμο θα τα χαρίζουν από τα παρακάλια των πολιτών. Οπότε ναι μεν σας αυξάνουμε τα όρια ταχύτητας αλλά ο έλεγχος είναι έλεγχος. Το point system ήταν ένα σωστό μέτρο. Ποιος είναι πιο επικίνδυνος; Αυτός που τον πιάνουν μια φορά με 60 χλμ παραπάνω από το όριο ή αυτός που τον πιάνουν 5 φορές με 30 χλμ παραπάνω; Κάθε 5 χρόνια μπορεί το point system να μηδενίζει. Δεν είναι σωστό, μια οδική παράβαση πριν από πχ 10 χρόνια να την κουβαλάει κάποιος εφόρου ζωής. Οι κάμερες στην Εθνική Οδό επίσης ήταν σωστό μέτρο για πολλούς λόγους και πρέπει να δουλεύουν.

Πιστεύω πως αν εφαρμοστούν τα παραπάνω θα έχουμε μια δραματική μείωση των τροχαίων ατυχημάτων. Αν είναι τόσο μεγάλη μπορούμε να αρχίσουμε να αποσύρουμε τα τσαλακωμένα αυτοκίνητα από τα διόδια και να βάζουμε γλάστρες.

Ο Έλληνας δεν έχει την παιδεία να οδηγεί σαν άνθρωπος. Οπότε χρειάζεται εκπαίδευση, να φοβηθεί και να γνωρίζει πως ελέγχεται. Είμαστε μια χούφτα άνθρωποι, έχουμε χάσει σχεδόν μια γενιά από τη μετανάστευση στο εξωτερικό, ε, τουλάχιστον να σταματήσουμε να σκοτωνόμαστε στο δρόμο…

#2 Σχόλιο Από Νικόλαος Λαμπρόπουλος Στις 26 Μάιος, 2021 @ 13:33

Γενικές παρατηρήσεις

Το εισαγωγικό μέρος πρέπει να αλλάξει και να διαμορφωθεί ως εξής

Αντικείμενο του παρόντος είναι η ρύθμιση κάθε ζητήματος, σχετικού με την εκπαίδευση των υποψηφίων οδηγών και δικύκλων όλων των κατηγοριών οδήγησης.

ΑΡΘΡΟ 3
Για τους σκοπούς του παρόντος νομοσχεδίου οι ορισμοί πρέπει να αναδιαμορφωθούν ως εξής
2. Οι υπάλληλοι του Υ Π Ο Μ Ε Δ Ι που λαμβάνουν μέρος στο έργο των εξετάσεων θα πρέπει να κατέχουν την αντίστοιχη άδεια του οχήματος που εξετάζουν.
7. Με τον ορισμό Σ Ο Β Α Ρ Ο Ο Δ Η Γ Η Τ Ι Κ Ο Σ Φ Α Λ Μ Α κατά την διάρκεια της πρακτικής δοκιμασίας αναγνωρίζεται ότι υπάρχει κίνδυνος για την ασφάλεια των εξεταστών, των εκπαιδευτών, αλλά και των χρηστών του οδικού δικτύου, γεγονός που πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη εάν είναι πρέπον ο εξεταστής να βρίσκεται στην θέση του συνοδηγού.
9. Οι επόπτες πρέπει να υπάγονται στην αρμόδια οργανική μονάδα του Υπουργείου ενώ οι αρμοδιότητές τους δεν πρέπει να έχουν χαρακτήρα ελέγχου κατά την διάρκεια της πρακτικής δοκιμασίας.

10. Η ποιότητα του έργου των πρακτικών δοκιμασιών, δεν μπορεί διασφαλιστεί με την συνεχή διαπίστωση παραβάσεων εκ μέρους των εποπτών, αλλά μόνο με την ουσιαστική εκπαίδευση των υποψηφίων προτού προσέλθουν στο χώρο της εξέτασης.

11. Η αξιολόγηση εξεταστών. και εποπτών πρέπει να αποτελεί αρμοδιότητα της οργανικής μονάδας του υπουργείου επί τη βάση των διαθέσιμων στοιχείων. Επίσης η παραπάνω μονάδα καταρτίζει κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο για τον βαθμό και τα όρια παρέμβασης των εποπτών, στο έργο των πρακτικών δοκιμασιών. Καταγγελίες και ενστάσεις όλων των κατηγοριών, με ευθύνη των εποπτών διαβιβάζονται στον Σ Υ Ν Η Γ Ο Ρ Ο Τ Ο Υ Π Ο Λ Ι Τ Η

Μ Ε Ρ Ο Σ Β

Το ηλικιακό ενδέχεται να δημιουργήσει προβλήματα αλλά και να συνεισφέρει σημαντικά στην αύξηση των τροχαίων. Προτείνω να αλλάξει και επανέλθει στα 18 έτη.

Κ Ε Φ Α Λ Α Ι Ο Γ

Οι εκπαιδευτές μετά το πέρας της θεωρητικής και πρακτικής εκπαίδευσης χορηγούν βεβαίωση στον υποψήφιο που αναγράφει όλα τα προβλεπόμενα μαθήματα καθώς και τις δοκιμασίες που αυτοί έχουν πραγματοποιήσει, με την ένδειξη Ι Κ Α Ν Ο Σ Π Ρ Ο Σ Ο Δ Η Γ Η Σ Η Η βεβαίωση συνοδεύει το Δ Ε Ε του υποψηφίου κατά την διάρκεια των θεωρητικών και πρακτικών δοκιμασιών.

Α θ ρ α 14 15

Οι υποψήφιοι πριν την πορεία εξετάζονται στις ειδικές δοκιμασίες, σε κατάλληλο χώρο χωρίς την παρουσία του εκπαιδευτή και ενώπιον κοινού. Ακολουθεί πορεία σε πραγματικές συνθήκες κυκλοφορίας, με την παρουσία του εκπαιδευτή στο όχημα στη θέση του συνοδηγού και του εξεταστή στο πίσω μέρος του οχήματος. Πλοήγηση και πραγματικές συνθήκες κυκλοφορίας δεν συνάδουν. Αντίθετα η πλοήγηση μπορεί να φανεί χρήσιμη μόνο για αυστηρά εκπαιδευτικούς λόγους.
Η διενέργεια της πρακτικής δοκιμασίας θα πρέπει να γίνεται αποκλειστικά με οχήματα και δίκυκλα που διαθέτουν οι σχολές οδηγών, χωρία να υπάρχουν εξαιρέσεις.

Α Ρ Θ Ρ Ο 16

Το παραπάνω άρθρο επιβάλλεται να αποσυρθεί διότι όχι μόνο δεν εξασφαλίζει την διαφάνεια και την αντικειμενικότητα αλλά κατά την εφαρμογή του θα δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα, τόσο στο έργο της πρακτικής δοκιμασίας όσο και γενικά στην ολική λειτουργία των εξετάσεων. Η διαφάνεια στο έργο της πρακτικής δοκιμασίας δεν μπορεί να προκύψει μέσα από την οπτικοακουστική καταγραφή, ούτε βεβαίως μπορεί να επιβληθεί με ποινές και παρεμβάσεις κατά την διάρκεια του έργου. Υπάρχουν άλλου είδους ασφαλιστικές δικλείδες, που πρέπει να καθιερώσουμε πριν ο υποψήφιος προσέλθει στο χώρο της εξέτασης π.χ. η Β Ε Β Α Ι Ω Σ Η του εκπαιδευτή που ήδη έχω αναφέρει μαζί μαζί με ένα ποινολόγιο, που θα συνοδεύεται ακόμα και με την αφαίρεση της άδειας, είναι μέτρα που σε πρωτογενές επίπεδο μπορούν να ισχύσουν άμεσα.

Κ Ε Φ Α Λ Α Ι Ο Δ

2. Στο μητρώο εξεταστών εγγράφονται αυτοδίκαια όλοι οι ενεργεία υπάλληλοι του υπουργείου κατηγορίας Π Ε και Τ Ε που έχουν τα απαιτούμενα ουσιαστικά προσόντα, και είναι κάτοχοι της αντίστοιχης άδειας του οχήματος που επιθυμούν να εξετάζουν. Η πιστοποίηση των εξεταστών, καθώς και η χορήγηση των αντίστοιχων αδειών γίνεται με δαπάνες του υπουργείου.

5. Στο Μητρώο εξεταστών Δ Ε Ν Μ Π Ο Ρ Ο Υ Ν Ν Α Ε Γ Γ Ρ Α Φ Ο Ν Τ Α Ι Ι Δ Ι Ω Τ Ε Σ.

Άρθρο 19

2. Στο μητρώο εποπτών δύναται να εγγράφεται το προσωπικό του υπουργείου και των περιφερειών, που ανήκει στις κατηγορίες Π Ε και Τ Ε

3. Στο μητρώο εποπτών δεν μπορεί να ενταχθεί το ένστολο ανθρώπινο δυναμικό της ελληνικής αστυνομίας, καθώς και το προσωπικό της ενικής αρχής διαφάνειας, ο ρόλος και προσανατολισμός των παραπάνω αρχών έχει ριζικά διαφορετικό προσανατολισμό και δεν συνάδει με το έργο των πρακτικών δοκιμασιών.

#3 Σχόλιο Από Χρήστος Αλεξίου Στις 26 Μάιος, 2021 @ 17:15

Από την ανάγνωση του υπό διαβούλευση σχεδίου νόμου, το συμπέρασμα το οποίο εξάγεται είναι ότι για μία ακόμη φορά δεν δίδεται η πρέπουσα βαρύτητα στην καρδιά του αντικειμένου, που πρέπει να είναι, δίχως άλλο, η αποτελεσματική εκπαίδευση του υποψηφίου ΑΠΟ ΝΩΡΙΣ, δηλαδή από τις σχολικές κιόλας τάξεις, ώστε αυτός / ή να χτίσει πρώτα απ’ όλα ΝΟΟΤΡΟΠΙΑ οδικής ασφάλειας και σεβασμού των υπολοίπων χρηστών της οδού.
Το επίκεντρο λοιπόν φεύγει από τον υποψήφιο – αν βρέθηκε ποτέ και σε αυτόν – και πέφτει κατά κύριο λόγο στην αστυνομικού τύπου εποπτεία των εμπλεκομένων στη διαδικασία, δηλαδή ξεκινάει από το παραγόμενο αποτέλεσμα, την ώρα που το πρόβλημα εντοπίζεται περισσότερο στην αρχή της διαδικασίας, η οποία περιλαμβάνει πρώτα τη μάθηση και εν συνεχεία τη δημιουργία σωστής νοοτροπίας οδικής ασφάλειας.
Δεν αρκούν 20 ή 25 ώρες για να μάθω να σέβομαι τον διπλανό μου.

#4 Σχόλιο Από ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΜΑΥΡΟΠΟΥΛΟΣ Στις 30 Μάιος, 2021 @ 13:08

Αυξημένος κίνδυνος λόγω της έλλειψης προστατευτικών μέσων κατά τη διάρκεια της εξέτασης για την απόκτηση άδειας οδήγησης θα σημειωθεί με την απουσία του εκπαιδευτή από τη θέση του συνοδηγού. Η απομάκρυνση του εκπαιδευτή από τον χειρισμό του στερεί κάθε δυνατότητα έγκαιρης παρέμβασης και ακινητοποίησης του οχήματος σε περίπτωση ανάγκης. Διαφωνώ με την υπό διαβούλευση πρόταση, επειδή διακυβεύεται η ασφάλεια όλων των επιβατών του οχήματος και των χρηστών του δρόμου. Η μαγνητοσκόπηση της διαδικασίας είναι μέτρο δίκαιο και διασφαλίζει την αδιάβλητη διεξαγωγή της εξέτασης. Ωστόσο, η εξέταση με τον εκπαιδευτή στο πίσω κάθισμα θέτει σε αχρησία τη δυνατότητα της ενεργοποίησης της άμεσης αντίδρασης του πλέον έμπειρου προσώπου/επαγγελματία που θα παρίσταται στην εξέταση.

#5 Σχόλιο Από Στυλιανός Χασούρης Στις 30 Μάιος, 2021 @ 23:33

ΑΣΤΥΝΟΜΕΥΣΗ vs ΠΑΡΑΒΑΤΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ

Σας κοινοποιώ παλαιότερο άρθρο που θεωρώ ότι μπορεί να φανεί χρήσιμο στην προσπάθεια αναβάθμισης της οδικής ασφάλειας που είναι ο στόχος του παρόντος σχεδίου νόμου.

Αθήνα 27/08/2019.

Ένας αγώνας με φαβορί και αουτσάιντερ!
Κάθε χρόνο σύμφωνα με τα στατιστικά της τροχαίας έχουμε περίπου χίλιες ζωές χαμένες στην άσφαλτο στην χώρα μας.
Αυτό είναι ένα μεγάλο πρόβλημα που μας απασχολεί χρόνια τώρα, το οποίο εκ του αποτελέσματος δεν μπορούμε να λύσουμε.
Είναι αλήθεια ότι σε σχέση με την δεκαετία του 80-90 και παλαιότερα υπάρχει σαφής βελτίωση γιατί τα οχήματα έχουν βελτιωθεί, οι οδοί είναι πιο ασφαλείς, οι οδηγοί έχουν πειστεί σε μεγάλο βαθμό (όχι αρκετό) να φορούν ζώνη και κράνος.
Όμως ακόμα και μια ζωή χαμένη στην άσφαλτο είναι μη αποδεκτή.
Ας δούμε λίγο τα παρακάτω.
Ας υποθέσουμε ότι στην Γερμανία στο Βερολίνο κάποιος με μοτοσικλέτα επιχειρεί να οδηγήσει χωρίς κράνος μια διαδρομή αντίστοιχη με την διαδρομή Πειραιά – Αθήνα από το λιμάνι έως την Ομόνοια. Αν καταφέρει να φτάσει στο τέλος της διαδρομής χωρίς να τον σταματήσει η αστυνομία ή η τροχαία για να τον «γράψει» θα είναι τόσο τυχερός που όλοι θα συμφωνήσουν ότι έγινε κάτι απίθανο…
Από την άλλη αν στην αντίστοιχη διαδρομή στην Ελλάδα συμβεί να σταματήσει τον οδηγό μοτοσικλέτας χωρίς κράνος η τροχαία ή η αστυνομία για να τον «γράψει», τότε σίγουρα όλοι θα συμφωνήσουν ότι ήταν άτυχος. Μάλιστα την ώρα που η τροχαία θα τον έγραφε, θα περνούσαν από δίπλα του πολλά άλλα δίκυκλα με οδηγούς χωρίς κράνος, γεγονός που ενισχύει την διαπίστωση ότι ο οδηγός που έλαβε την κλήση ήταν άτυχος.
Μετά τα παραπάνω μπορεί να εξάγει κάποιος το συμπέρασμα ότι η λύση του προβλήματος είναι η αστυνόμευση.
Όμως ακούστε τι είπε πριν χρόνια ο τότε Διευθυντής της Τροχαίας Αττικής, συγνώμη που δεν συγκράτησα το όνομα του, σε μια εκπομπή στην τηλεόραση με θέμα την οδική ασφάλεια.
Είπε: «Οι τροχαίες παραβάσεις στην Ελλάδα συμβαίνουν κατά ριπάς, όπως πυροβολεί ένα πολυβόλο. Για να μπορέσει να γίνει επαρκής αστυνόμευση πρέπει οι μισοί Έλληνες να αστυνομεύουν τους άλλους μίσους εναλλάξ.»
Επαρκής αστυνόμευση λογίζεται ότι όταν παρανομείς να ελέγχεσαι και να πληρώνεις πρόστιμο σε ποσοστό πάνω από 90%.
Προφανώς ο άνθρωπος έχει δίκιο γιατί αυτό ακριβώς συμβαίνει από χρόνια έως σήμερα.
-Ίσως η επιβολή ηλεκτρονικής αστυνόμευσης μέσω της τεχνολογίας να βοηθήσει.
-Ίσως η επιμόρφωση των υφιστάμενων οδηγών να βοηθήσει.
-Ίσως η αναβάθμιση της εκπαίδευσης από νηπιακή ηλικία να βοηθήσει.

Όμως αν δεν αλλάξουμε την εσφαλμένη νοσηρή νοοτροπία μας δεν θα βρούμε ποτέ την ησυχία μας από τα τροχαία ατυχήματα.

Όλοι μας κάποια στιγμή έχουμε δει ένα «μπλόκο» τροχαίας με ραντάρ ταχύτητας. Θα έχετε δει επίσης ότι οι οδηγοί που βλέπουν το μπλόκο προειδοποιούν τους ερχόμενους οδηγούς από την αντίθετη κατεύθυνση με σινιάλο, για την ύπαρξη του ραντάρ, έτσι ώστε να μειώσουν ταχύτητα και να γλυτώσουν την κλήση που έπρεπε να πάρουν γιατί έτρεχαν πάνω από το όριο.
Αυτό απαγορεύεται και τιμωρείται με πρόστιμο. Όμως γίνεται συνεχώς.

Αυτό δεν είναι τίποτα άλλο από μια άτυπη συνωμοτική συμπεριφορά των οδηγών με στόχο την αναστολή της δυνατότητας ελέγχου της τροχαίας και κατ’ επέκταση του κράτους.
Συμπερασματικά όλοι αυτοί που έχουν αυτή την συμπεριφορά, που είναι αρκετοί, εμμέσως πλην σαφώς δηλώνουν ότι δεν επιθυμούν να είναι και οι ίδιοι νόμιμοι, διαπράττουν παραβάσεις από επιλογή, και το σπουδαιότερο, είναι «συνωμοτικά» αντίθετοι με τους ελεγκτικούς μηχανισμούς του κράτους. Βλέπουν το μπλόκο και θέλουν να ειδοποιήσουν τους αντίθετα ερχόμενους για να οδηγήσουν εντός ορίων ταχύτητας για λίγο, για να αποφύγουν τον έλεγχο και κατόπιν να τρέχουν πάλι πάνω από τα όρια. Φανταστείτε να προειδοποιήσει κάποιος έναν μοτοσικλετιστή που έρχεται από την αντίθετη κατεύθυνση με υπέρβαση ορίου, για τον επικείμενο έλεγχο ταχύτητας από την τροχαία, επιτυγχάνοντας να τον αποφύγει και μετά από λίγα χιλιόμετρα να χάσει την ζωή του σε ατύχημα σε κάποια διασταύρωση, λόγω της υπερβολικής ταχύτητας που ανέπτυξε μετά το «μπλόκο» που ΔΕΝ τον σταμάτησε.!
Μια λογική του παραλόγου. Γιατί θέλουμε να αποφύγουμε τον έλεγχο?
Εμείς δεν είμαστε πολίτες του ιδίου κράτους που με τον έλεγχο προστατεύει και εμάς?
Η υπερβολική ταχύτητα και η παραβίαση των ορίων ταχύτητας είναι η πιο συχνή αιτία ατυχημάτων με τραγικά αποτελέσματα.
Είναι αναγκαίο να κατανοήσουμε όλοι την υποχρέωση μας να ακολουθούμε τα όρια ταχύτητας για την δική μας ασφάλεια, και των άλλων χρηστών.
Όλοι οι εκπαιδευτές οδήγησης παρουσιάζουν και αναδεικνύουν στους υποψήφιους οδηγούς πόσο σημαντικό για την βελτίωση της οδικής ασφάλειας είναι η ευλαβική τήρηση των ορίων. Όμως προφανώς δεν αρκεί.
Αυτή η συμπεριφορά είναι ενδεικτική για την εσφαλμένη και νοσηρή νοοτροπία του μέσου Έλληνα οδηγού που τελικά είναι ο πιο αρνητικός αποφασιστικός παράγοντας και η κύρια αιτία των ατυχημάτων.
Υπάρχει διάχυτη η αντίληψη ότι οι έλεγχοι της τροχαίας έχουν εισπρακτικό στόχο μόνο, ενώ εννοείται ότι ο στόχος είναι ο έλεγχος της πειθαρχίας στους κανόνες, ο οποίος λειτουργεί αποτρεπτικά στην παραβατική συμπεριφορά και σώζει ζωές.
Είναι σαφώς προτιμότερο να μην υπάρχουν εισπράξεις από πρόστιμα εφόσον δε υπάρχουν παραβάσεις. Διότι όταν δεν υπάρχουν παραβάσεις και εφαρμόζεται πιστά η νομοθεσία (ΚΟΚ), περιορίζονται πολύ οι πιθανότητες να συμβεί τροχαίο ατύχημα με τραγικά αποτελέσματα, επιτυγχάνοντας να περιοριστεί και αν είναι δυνατόν να μηδενιστεί το αίμα στην άσφαλτο που είναι και ο στόχος όλων μας. (VISION ZERO).
Δυστυχώς αυτό που συμβαίνει είναι ότι οι Έλληνες ξεχνούν ή παραβλέπουν ή δεν γνωρίζουν τον ΚΟΚ με αποτέλεσμα να οδηγούν σύμφωνα με την ΣΥΝΗΘΗ ΠΡΑΚΤΙΚΗ, που στην Ελλάδα είναι ιδιαίτερα παραβατική.
Συνήθης πρακτική είναι η τρέχουσα τοπική ισχύουσα κυκλοφοριακή κατάσταση, με καταφανέστατες παραβάσεις που μπορεί να διαγνώσει ο οποιοσδήποτε, που δυστυχώς είναι το πρώτο στραβό πράγμα που μαθαίνει κάποιος από μικρό παιδί από την ώρα που είναι επιβάτης στο αυτοκίνητο των γονιών του για την κυκλοφορία. Έτσι κατοχυρώνεται η εσφαλμένη προβληματική νοοτροπία των χρηστών.
Ανάμεσα σε άλλες οι πρακτικές αυτές είναι:
-Να κάνεις ότι κάνουν και οι άλλοι συνήθως, άσχετα αν είναι σύννομο με τον ΚΟΚ ή όχι.
-Να οδηγείς εγωιστικά και επιθετικά ιδίως σε γνώριμες επαναλαμβανόμενες διαδρομές, παραβλέποντας την υποχρέωση σου να μειώνεις ταχύτητα για ασφαλείς διελεύσεις.
-Να κάνεις ότι θέλεις όταν σε βολεύει χωρίς ενδοιασμούς και χωρίς τύψεις αν πρόκειται για παρανομία, γιατί ο πειθαρχικός έλεγχος είναι ανύπαρκτος.

Οι οδηγοί που προκαλούν τα τραγικά ατυχήματα αγνόησαν προφανέστατους κανόνες που γνώριζαν καλά, γιατί πίστευαν ότι μπορούν να το κάνουν χωρίς συνέπειες.
Αν οι οδηγοί αυτοί γνώριζαν ότι θα πλήρωναν οπωσδήποτε το πρόστιμο θα έκαναν την παράβαση?
Αν οι οδηγοί αυτοί είχαν την σωστή συμπεριφορά και νοοτροπία θα έκαναν την παράβαση?
Αν οι οδηγοί αυτοί δεν έβλεπαν στο παρελθόν άλλους οδηγούς να κάνουν ίδιες παραβάσεις χωρίς πρόβλημα και χωρίς συνέπειες θα έκαναν την παράβαση?

Οι παραβάσεις έχουν πολύ ισχυρή παράδοση στην συμπεριφορά των Ελλήνων που παραδοσιακά δεν τους αρέσουν οι κανόνες και οι νόμοι όταν δεν τους βολεύουν ή τους περιορίζουν.
Ο αγώνας της αστυνόμευσης εναντίον της παραβατικής συμπεριφοράς είναι άνισος. Είναι δεδομένο ότι η αστυνόμευση δεν επαρκεί από μόνη της να νικήσει στον αγώνα για λογαριασμό της οδικής ασφάλειας.

ΓΙΑ ΝΑ ΗΤΤΗΘΕΙ Η ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΕΠΙΚΡΑΤΟΥΣΑ ΠΑΡΑΒΑΤΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ, ΕΚΤΟΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΣΤΥΝΟΜΕΥΣΗ, ΠΡΕΠΕΙ ΟΛΟΙ ΜΑΣ ΝΑ ΒΟΗΘΗΣΟΥΜΕ ΚΑΤΑΝΟΩΝΤΑΣ ΟΤΙ Η ΔΙΚΗ ΜΑΣ ΑΣΦΑΛΗΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΚΑΙ ΝΟΟΤΡΟΠΙΑ, ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ, ΕΙΝΑΙ Ο ΠΙΟ ΑΠΟΦΑΣΙΣΤΙΚΟΣ ΠΑΡΑΓΟΝΤΑΣ ΠΟΥ ΘΑ ΕΞΑΣΦΑΛΙΣΕΙ ΤΗΝ ΔΙΚΗ ΜΑΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ ΧΡΗΣΤΩΝ ΤΟΥ ΔΡΟΜΟΥ.

Όταν συμβεί αυτό τότε υπάρχουν ελπίδες το αουτσάιντερ (αστυνόμευση) να μπορέσει να στεφθεί νικητής για λογαριασμό της οδικής ασφάλειας.

Πως μπορούμε να βοηθήσουμε?
Η πολιτεία θα μπορούσε να:
– Αρχικά θα πρέπει να γίνει μια νέα ολοκληρωμένη επιστημονική μελέτη, με βάση τις παλαιότερες, με στρατηγική στοχοθεσία, εισάγοντας τις νέες παραμέτρους της σύγχρονης κινητικότητας.
– Σε συνεργασία με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς στην οδική ασφάλεια, με βάση την επιστημονική μελέτη, να οργανώσει εκστρατείες ενημέρωσης για την αντιμετώπιση της νοοτροπίας που οδηγεί στα ατυχήματα, σε όλες τις ηλικιακές ομάδες του πληθυσμού.
– Να βελτιώσει και να αναβαθμίσει την οριζόντια και κάθετη σήμανση στο οδικό δίκτυο.
– Να βελτιώσει το οδόστρωμα έτσι ώστε να έχει υψηλό βαθμό πρόσφυσης και να μην έχει ανωμαλίες.
– Να εντοπίσει τα επικίνδυνα σημεία, συνήθως διασταυρώσεις και να μελετήσει παρεμβάσεις.
– Να ενισχυθεί ο έλεγχος με σύγχρονα τεχνολογικά μέσα.
– Να αναβαθμιστεί η εκπαίδευση στην οδήγηση και κυκλοφοριακή αγωγή με σύγχρονα μέσα, σε συνδυασμό με την αλλαγή και αναβάθμιση της διαδικασίας πιστοποίησης, έτσι ώστε η άδεια οδήγησης να είναι ένα πτυχίο γνώσης και σωστής νοοτροπίας. Η εκπαίδευση της κυκλοφοριακής αγωγής να καθιερωθεί σαν απαραίτητο μάθημα στα σχολεία από το νηπιαγωγείο έως το λύκειο.
– Να δημιουργηθούν υποδομές για την υποστήριξη της σωστής και ασφαλούς στάθμευσης που είναι απαραίτητη για την ασφαλή κυκλοφορία. (Πολύ σημαντικότερο από όσο φαίνεται.)

Όλα αυτά ανάμεσα σε άλλα είναι γνωστά και χιλιοειπωμένα και παρόλο που κατά καιρούς γίνονται δράσεις και παρεμβάσεις, εκ του αποτελέσματος το πρόβλημα παραμένει.

Έχουν συσταθεί επιτροπές, έχουν γίνει πολλές δράσεις, παρεμβάσεις και προσπάθειες από όλους τους φορείς, που βελτιώνουν αλλά δεν τελειώνουν το πρόβλημα.
Και η λύση είναι τόσο απλή όσο και ανέφικτη.
Επιβολή της νομιμότητας σε όλα τα επίπεδα με αυστηρή τήρηση των κανόνων με ισχυρή επαρκή αστυνόμευση.
Δηλαδή ο χρήστης πρέπει
– Να γνωρίζει όλους τους κανόνες.
– Να έχει πειστεί ότι είναι απαραίτητο να ακολουθεί τους κανόνες για την δική του ασφάλεια αλλά και των άλλων χρηστών.
– Να του υπενθυμίζει η σήμανση συνεχώς, σε σημείο προσβολής νοημοσύνης, τους κανόνες.
– Να γνωρίζει ότι αν παρανομήσει θα ελεγχθεί και θα τιμωρηθεί, χωρίς να υπάρχει δυνατότητα ασυλίας ή να «σβήνονται» τα πρόστιμα.
– Να διαπιστώνει ότι όλοι οι άλλοι χρήστες εφαρμόζουν τα ίδια που εφαρμόζει και αυτός.
– Να διαπιστώνει ότι υπάρχει ισονομία και δικαιοσύνη στην εφαρμογή και στον πειθαρχικό έλεγχο για όλους.
– Να δίνει και να δέχεται αμφίδρομα το καλό παράδειγμα ενδεδειγμένης ασφαλούς συμπεριφοράς σαν επιβεβαίωση και επιβράβευση από όλους τους χρήστες.

Θα υποστηρίξει κάποιος ότι αυτά είναι επιστημονική φαντασία στην Ελλάδα αλλά είναι η μόνη λύση.
Αν δεν επικρατήσει η νομιμότητα πλήρως δεν θα υπάρξει λύση.
Αν δεν περιοριστούν στο μέγιστο οι παραβάσεις στην στάθμευση και στην κίνηση των οχημάτων, πεζών, γενικά όλων των χρηστών, έτσι ώστε να ισχύουν τα παραπάνω το πρόβλημα της οδικής ασφάλειας θα παραμείνει.

Στυλιανός Χασούρης.

Εκπαιδευτής οδήγησης και κυκλοφοριακής αγωγής.