• Σχόλιο του χρήστη 'Γιώργος' | 25 Ιανουαρίου 2023, 17:55

    Για το άρθρο 50: Η διάταξη του άρθ. 50 είναι ορθή. Η εφαρμογή της ΑΚ479 στη μεταβίβαση πλοίoυ δημιουργεί αφανές ναυτικό προνόμιο (κατά παράβαση της αρχής του κλειστού αριθμού που ισχύει γι’ αυτά) και μάλιστα για άδηλο εύρος αξιώσεων κάθε είδους, χωρίς χρονικό περιορισμό ως προς την επιδίωξή τους κατά του αποκτώντος. Με τη νέα διάταξη αίρεται καίριο ανταγωνιστικό μειονέκτημα του ελληνικού δικαίου, καθώς η εφαρμογή της ΑΚ479 απέκλειε την επιλογή από τους συμβαλλόμενους του δικαίου της χώρας μας ως εφαρμοστέου στις αγοραπωλησίες πλοίων, γεγονός παράλογο προκειμένου για το δίκαιο της μεγαλύτερης ναυτιλιακής χώρας. Ομοίως απέκλειε και τη συμβατική υποβολή των τυχόν διαφορών από την αγοραπωλησία πλοίου στη δικαιοδοσία των ελληνικών δικαστηρίων ή ελληνικής διαιτησίας, ενόψει του ενδεχομένου να κριθεί εφαρμοστέο το ελληνικό δίκαιο και η ΑΚ479. Για όποιες αξιώσεις κρίνεται δικαιοπολιτικά ότι πρέπει ο δανειστής να προστατεύεται σε περίπτωση μεταβίβασης του πλοίου, με επιβίωση αυτών και κατά του αποκτώντος, ο νομοθέτης μπορεί να προσθέσει νέες κατηγορίες ναυτικών προνομίων στο άρθ. 42 (σημερινό 205). Η ρητή πρόβλεψη των κατηγοριών απαιτήσεων που επιβιώνουν της μεταβίβασης και της προθεσμίας για την άσκησή τους κατά του αποκτώντος είναι ουσιαστικής σημασίας για την πιστοληπτική ικανότητα της ναυτιλιακής επιχείρησης. Σε ό,τι αφορά στη διατύπωση της διάταξης, προτείνεται η απάλειψη των λ. «από τον πλοιοκτήτη» (τόσο στη διάταξη όσο και στον τίτλο της) διότι δεν παρίσταται λόγος περιορισμού της μόνο στην περίπτωση μεταβίβασης από τον πλοιοκτήτη (η ΑΚ479 δεν πρέπει να εφαρμόζεται ούτε στην περίπτωση μεταβίβασης από τον κύριο του πλοίου, αλλ’ ούτε στην περίπτωση άλλων τρόπων κτήσης κυριότητας).