ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΤΕΤΑΡΤΟ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΑ ΗΜΕΡΟΠΛΟΙΑ Άρθρο 10 Όροι και προϋποθέσεις για την εκμετάλλευση επαγγελματικών τουριστικών ημερόπλοιων

 

1. Για την εκμετάλλευση επαγγελματικού τουριστικού ημερόπλοιου που φέρει σημαία ελληνική ή άλλου κράτους- μέλους της Ε.Ε. ή του Ε.Ο.Χ., απαιτούνται: (α) βεβαίωση της αρμόδιας υπηρεσίας της φορολογικής διοίκησης για την έναρξη εργασιών επαγγελματικής εκμετάλλευσης του πλοίου και (β) καταχώριση των στοιχείων του πλοίου στο e – Μητρώο Πλοίων.
2.α. Τα πλοία της παρ. 1 εκτελούν κυκλικούς πλόες μεταξύ λιμένων, όρμων και ακτών, όπου το σημείο έναρξης του πλου ταυτίζεται με το σημείο τερματισμού του και αποτελεί το σημείο αρχικής επιβίβασης και οριστικής αποβίβασης των επιβατών, με δυνατότητα προέκτασης στην αλλοδαπή. Το θαλάσσιο ταξίδι εκτελείται βάσει προγράμματος που έχει εκ των προτέρων καθοριστεί και δημοσιοποιηθεί έναντι ενιαίου εισιτηρίου, ατομικού ή ομαδικού.
β. Επιτρέπεται: (i) να ορίζεται ως σημείο έναρξηςκαι τερματισμού ταξιδίου όρμος ή ακτή και (ii) να πραγματοποιείται η αρχική επιβίβαση και η οριστική αποβίβαση των επιβατών από πλοίο που βρίσκεται αγκυροβολημένο σε λιμένα ή όρμο, υπό την προϋπόθεση έγκρισης από την αρμόδια Λιμενική Αρχή.
3.α. Το ημερήσιο θαλάσσιο ταξίδι εκτελείται εντός χρονικού διαστήματος είκοσι τεσσάρων (24) ωρών.
αα. Στην περίπτωση όπου ημερήσιο θαλάσσιο ταξίδι περιλαμβάνει, ως ενδιάμεσο προορισμό, τουλάχιστον έναν ελληνικό λιμένα:
ααα. Επιτρέπεται η αποβίβαση και παραμονή επιβατών στην ξηρά, υπό την προϋπόθεση επανεπιβίβασής τους στο πλοίο προ του απόπλου του για τη συνέχιση του πλου,και
ααβ. απαγορεύεται η ενδιάμεση επιβίβαση και η οριστική αποβίβαση επιβατών στο πλοίο καιαπό το πλοίο, εκτός αν επιβάλλεται για λόγους ασφάλειας ή απρόβλεπτων συμβάντων.
αβ. Στην περίπτωση όπου ημερήσιο θαλάσσιο ταξίδι δεν περιλαμβάνει ως ενδιάμεσο προορισμό ελληνικό λιμένα, παρά μόνο όρμους ήακτές, επιτρέπεται η αποβίβαση και παραμονή επιβατών στην ξηρά χωρίς υποχρέωση για επανεπιβίβασή τους στο πλοίο κατά τον απόπλου του από το σημείο, υπό την προϋπόθεση επιστροφής του πλοίου στο σημείο για την παραλαβή τους.
β. Επιτρέπεται η εκτέλεση ημερήσιου θαλάσσιου ταξιδιού ή θαλάσσιου ταξιδίου χρονικής διάρκειας άνω των είκοσι τεσσάρων (24) ωρών που περιλαμβάνει διανυκτέρευση των επιβατών σε κατάλυμα της ξηράς, υπό τις ακόλουθες προϋποθέσεις:
βα. το ταξίδι εκτελείται στο πλαίσιο ίδιας σύμβασης οργανωμένου ταξιδιού, κατά την έννοια του άρθρου 3 του π.δ. 7/2018 (Α` 12),
ββ. ο λιμένας ή ο όρμος ή η ακτή οριστικής αποβίβασης των επιβατών είναι ο λιμένας ή ο όρμος ή η ακτή αρχικής επιβίβασης και
βγ. το πλοίο παραμένει αγκυροβολημένοήελλιμενισμένο κατά τη διάρκεια της διανυκτέρευσης των επιβατών, σε θέση για την οποία έχει εξασφαλιστεί η σύμφωνη γνώμη της Λιμενικής Αρχής στην περιοχή αρμοδιότητας της οποίας υπάγεται το σημείο παραμονής του πλοίου, επιπλέον όσων ορίζονται με την παρ. 5.
Εάν το πλοίο δεν διαθέτει χώρους ενδιαίτησης για το πλήρωμα, κατά τη διανυκτέρευση των επιβατών στην ξηρά, στη μεταξύ του πληρώματος και του πλοιοκτήτη καταρτιζόμενη σύμβαση, προβλέπεται η διασφάλιση κατάλληλου καταλύματος για το πλήρωμα από τον πλοιοκτήτη ή τον εφοπλιστή, εκτός αν πρόκειται για τον τόπο κατοικίας του ναυτικού. Ως κατάλληλο κατάλυμα θεωρείται εκείνο που, ως προς τον κλιματισμό, τους κοιτώνες, τις κλίνες και τους χώρους υγιεινής, είναι τουλάχιστον ισοδύναμο με αυτό που καθορίζεται από τη νομοθεσία για την ενδιαίτηση του πληρώματος.
γ. Ο πλοιοκτήτης ή ο εφοπλιστής, πριν την έναρξη της περιόδου δραστηριοποίησης, υποβάλλει δήλωση στις Λιμενικές Αρχές, στην αρμοδιότητα των οποίων υπάγονται τα σημείαέναρξηςκαιτερματισμού και τωνενδιάμεσων προσεγγίσεων, εφόσον υπάρχουν,με την οποία γνωστοποιεί, αναλυτικά, τη χρονική περίοδο δραστηριοποίησης του πλοίου και το πρόγραμμα των θαλάσσιων ταξιδίων, σύμφωνα με το Πρωτόκολλο Γενικής Επιθεώρησης (Π.Γ.Ε.) ή το Πιστοποιητικό Ασφαλείας (Π.Α.) ή την Άδεια Εκτέλεσης Πλόων (Α.Ε.Π.) ή αντίστοιχο πιστοποιητικό αξιοπλοΐας για πλοία υπό σημαία άλλου κράτους- μέλους της Ε.Ε. ή του Ε.Ο.Χ. Όμοια δήλωση απαιτείται για οποιαδήποτε τροποποίηση, πριν από την έναρξη του ημερήσιου θαλάσσιου ταξιδιού.
4. Κατ’ εξαίρεση, λόγω έλλειψης ή ανεπάρκειας και ιδιομορφίας των υφιστάμενων συγκοινωνιακών εξυπηρετήσεων και συνθηκών ή για τον σκοπό της εξυπηρέτησης της τουριστικής κίνησης, επιτρέπονται:
α. η ενδιάμεση επιβίβαση επιβατών σε ελληνικό λιμένα ή όρμο ή ακτή στο πλαίσιο εκτέλεσης ημερήσιου θαλάσσιου ταξιδίου ή εκτέλεσης ταξιδιού της περ. (β) της παρ. 3,εφόσον η οριστική αποβίβασή τους πραγματοποιηθείστο σημείο αυτόκαι υπό την προϋπόθεση της έγκρισης της Λιμενικής Αρχής στην αρμοδιότητα της οποίας υπάγεται ο ενδιάμεσος λιμένας. Ο πλοιοκτήτης ή ο εφοπλιστής υποβάλλει αίτηση στην αρμόδια Λιμενική Αρχή για την εξασφάλιση της έγκρισης του πρώτουεδαφίου,
β. η αποβίβαση επιβατών σε ενδιάμεσο ελληνικό λιμέναστο πλαίσιο σύμβασης οργανωμένου ταξιδιού, κατά την έννοια του άρθρου 3 του π.δ. 7/2018, εφόσον η οριστική αποβίβασή τους πραγματοποιηθεί στο σημείο της αρχικής επιβίβασής τους την ίδια ή διαφορετική ημερομηνία και υπό την προϋπόθεση έγκρισης της Λιμενικής Αρχής στην αρμοδιότητα της οποίας υπάγεται το σημείο έναρξης του ταξιδίου.Ο πλοιοκτήτης ή ο εφοπλιστής υποβάλλει αίτηση στην αρμόδια Λιμενική Αρχή για την εξασφάλιση της έγκρισης του πρώτουεδαφίου.
γ. η εκτέλεση θαλάσσιου ταξιδίου από επαγγελματικό τουριστικό ημερόπλοιοστο πλαίσιο συνδυασμένης μεταφοράς επιβατών και με έτερα μέσα μεταφοράς, εφόσον (i) το συνολικό ταξίδι πραγματοποιείται στο πλαίσιο ίδιας σύμβασης οργανωμένου ταξιδιού, κατά την έννοια του άρθρου 3 του π.δ. 7/2018, (ii) η διάρκειά του δεν υπερβαίνει τις σαράντα οκτώ (48) ώρες και υπό την προϋπόθεση της έγκρισης της Λιμενικής Αρχής,στην αρμοδιότητα της οποίας υπάγεται το σημείο έναρξης του θαλάσσιου ταξιδιού. Ο πλοιοκτήτης ή ο εφοπλιστής υποβάλλει αίτηση στην αρμόδια Λιμενική Αρχή για την εξασφάλιση της έγκρισης του πρώτουεδαφίου,
δ.κατά τη διάρκεια της θερινής περιόδου, η εκτέλεση μεταφοράς επιβατών όπου το σημείο έναρξης του πλουκαι της αρχικής επιβίβασης των επιβατών δεν ταυτίζεται με το σημείο τερματισμού του πλου και της οριστικής αποβίβασης των επιβατών και εφόσον δεν παραβλάπτεται η λειτουργία της δρομολογιακής γραμμής, στην περίπτωση όπου η μονή διαδρομή εξυπηρετείται από δρομολογημένο πλοίο, και κατόπιν απόφασης του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, με την οποία καθορίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις διενέργειας της κατ’ εξαίρεση δραστηριοποίησης. Ο πλοιοκτήτης ή ο εφοπλιστής, υποβάλειαίτηση στο αρμόδιο όργανο του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την έκδοσητης απόφασης του πρώτουεδαφίου.
5.α. Τα επαγγελματικά τουριστικά ημερόπλοια ελλιμενίζονται, αγκυροβολούν ή παραβάλλουν για αναμονή, επιβίβαση και αποβίβαση των επιβατών, σε θέσειςή σημεία που υποδεικνύονται από τον φορέα διοίκησης και εκμετάλλευσης του λιμένα ή της λιμενικής εγκατάστασης ήαπό τον προϊστάμενο της αρμόδιας Λιμενικής Αρχής, κατά περίπτωση. Σε περίπτωση ανεπάρκειας των χώρων και λειτουργικής αδυναμίας εξυπηρέτησης των επαγγελματικών τουριστικών ημερόπλοιων, ο αρμόδιος κατά το πρώτοεδάφιο καθορίζει τα αναγκαία μέτρα για την αγκυροβολία ή παραβολή ή θέση αναμονής, την επιβίβαση και την αποβίβαση.
β. Προκειμένου για όρμους και ακτές, ο προϊστάμενος της αρμόδιας Λιμενικής Αρχής δύναται, με αιτιολογημένη απόφασή του για λόγους ασφάλειας ναυσιπλοΐας ή αδυναμίας λειτουργικής εξυπηρέτησης, να ορίσει ανώτατο αριθμό επαγγελματικών τουριστικών ημερόπλοιων που δραστηριοποιούνται ημερησίως στην περιοχή.
γ. Επιτρέπεται, μετά από έγκριση της αρμόδιας Λιμενικής Αρχής, η προσέγγιση επαγγελματικών τουριστικών ημερόπλοιωνσε λουτρικές εγκαταστάσεις, εφόσον υπάρχει ειδική, προς τον σκοπό αυτό, θέση, προσδιορισμένη με σημαντήρες.
6. Τα πλοία του παρόντος άρθρου δύνανται να δραστηριοποιούνται ως επαγγελματικά πλοία αναψυχής της περ. (α) της παρ. 3 του άρθρου 3, τηρουμένων, αναλογικά,των όρων και των προϋποθέσεων που απαιτούνταιγια την εκμετάλλευση και τη δραστηριοποίησή τους, σύμφωνα με το άρθρο 3 και εφόσον για το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα δεν δραστηριοποιούνται ταυτόχρονα ως επαγγελματικά τουριστικά ημερόπλοια έναντι εισιτηρίου.

  • 21 Ιανουαρίου 2022, 17:18 | ¨ΕΝΩΣΗ ΗΜΕΡΟΠΛΟΊΩΝ κΈΡΚΥΡΑΣ

    Το άρθρο 10 παρ. 3 στ. γ’ να τροποποιηθεί ως εξής:
    Ο πλοιοκτήτης ή ο εφοπλιστής ή ο πλοίαρχος πριν την έναρξη της περιόδου δραστηριοποίησης, υποβάλλει δήλωση στις Λιμενικές Αρχές, στην αρμοδιότητα των οποίων υπάγονται τα σημεία έναρξης και τερματισμού.

  • 21 Ιανουαρίου 2022, 17:23 | Μωραϊτης Γεράσιμος

    Να προβλεφθεί ότι δεν απαιτείται έγκριση Λιμενικής Αρχής σε περίπτωση που ως σημείο έναρξης και τερματισμού ταξιδίου/πλου ορίζεται ακτή, και για την επιβίβαση και αποβίβαση επιβατών μεταξύ της ακτής και του επαγγελματικού τουριστικού ημερόπλοιου χρησιμοποιείται αδειοδοτημένη πλωτή εξέδρα της οποίας η άδεια έχει εκδοθεί με σκοπό την πρόσδεση σκαφών.

    Κατά τα λοιπά, το νομοσχέδιο είναι πάρα πολύ καλό.

  • Να προβλεφθεί η απαγόρευση διενέργειας περιηγητικού πλου με μη κοινοτικά πλοία όταν αυτά ελλιμενίζονται σε Ελληνικό νησί προκειμένου να εκτελέσουν κυκλικό πλου με αφετηρία Ελληνικό Λιμάνι και επιστροφή την ίδια ημέρα στο ίδιο αυτό λιμάνι και προορισμό λιμάνι της αλλοδαπής Αναχώρηση δηλαδή το πρωί και επιστροφή την ίδια ημέρα το απόγευμα . Ένα παράδειγμα είναι τα υπό μη κοινοτική σημαία σκάφη τα οποία εκτελούν πλόες από Κω , Ρόδο και άλλα Ελληνικά Λιμάνια τα οποία αναχωρούν τις πρωινές ώρες με προορισμό λιμένες των απέναντι αυτών Τουρκικών Παράλιων και επιστροφή την ίδια ήμερα το απόγευμα με κατά το μέγιστο τους ίδιους επιβάτες . Η εκτέλεση του πλου αυτού καλύπτεται πίσω από την δήθεν τακτική δρομολόγηση . Προτείνω την απαγόρευση αυτής της δραστηριότητας από μη Κοινοτικά σκάφη ή την εφαρμογή του μέτρου της μη χορήγησης άδειες απόπλου στα υπό μη κοινοτική σημαία σκάφη πριν από τις 13:00 ΜΜ .