- Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής - http://www.opengov.gr/ynanp -

Άρθρο 04 – Προσόντα

Τα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα που διαθέτουν οι επιθεωρητές/ελεγκτές του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κατ’ ελάχιστο, είναι, ανάλογα με τους διενεργούμενους ελέγχους/επιθεωρήσεις, τα ακόλουθα:
Α) Επιθεωρητές Κράτους Σημαίας (Flag State)
α) Τακτικές Επιθεωρήσεις Πλοίων
Οι επιθεωρητές των Τακτικών Επιθεωρήσεων Πλοίων έχουν καλή γνώση της αγγλικής γλώσσας, σύμφωνα με το άρθρο 28 του π.δ. 50/2001 (Α’ 39), όπως ισχύει, και διαθέτουν, ανά τομέα επιθεώρησης, τα ακόλουθα προσόντα:
αα) Ναυπηγικός τομέας
ααα) Απόφοιτος Πολυτεχνείου ή Πολυτεχνικής Σχολής Πανεπιστημίου ή ισότιμου Ιδρύματος (ειδικότητας Ναυπηγού) ή
βββ) απόφοιτος Ανώτατου Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος ή ισότιμου Ιδρύματος (ειδικότητας Ναυπηγού) ή
γγγ) απόφοιτος Α.Ε.Ν. ή Α.Δ.Σ.Ε.Ν., κάτοχος διπλώματος Πλοιάρχου Β’ τάξης ή
δδδ) απόφοιτος ΣΔΣΛ, κάτοχος Διπλώματος Πλοιάρχου Α.Ε.Ν. . ή Α.Δ.Σ.Ε.Ν. Γ΄ Τάξης και επιθεωρητής Κράτους Λιμένα.
ββ) Μηχανοηλεκτρολογικός τομέας
ααα) Απόφοιτος Πολυτεχνείου ή Πολυτεχνικής Σχολής Πανεπιστημίου ή ισότιμου Ιδρύματος (ειδικότητας Ναυπηγού, Μηχανολόγου, Ηλεκτρολόγου, Χημικού) ή
βββ) απόφοιτος Ανώτατου Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος ή ισότιμου Ιδρύματος (ειδικότητας Ναυπηγού, Μηχανολόγου, Ηλεκτρολόγου) ή
γγγ) απόφοιτος Α.Ε.Ν. ή Α.Δ.Σ.Ε.Ν., κάτοχος Διπλώματος Μηχανικού Γ’ Τάξης
γγ) Τομέας Πρόληψης Ρύπανσης και Επικίνδυνων Φορτίων
ααα) Απόφοιτος Πολυτεχνείου ή Πολυτεχνικής Σχολής Πανεπιστημίου ή ισότιμου Ιδρύματος (ειδικότητας Ναυπηγού, Μηχανολόγου, Χημικού, Ηλεκτρολόγου) ή
βββ) απόφοιτος Ανώτατου Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος ή ισότιμου Ιδρύματος (ειδικότητας Ναυπηγού, Μηχανολόγου, Ηλεκτρολόγου) ή
γγγ) απόφοιτος Α.Ε.Ν. ή Α.Δ.Σ.Ε.Ν., κάτοχος Διπλώματος Πλοιάρχου ή Μηχανικού Γ΄ Τάξης ή
δδδ) απόφοιτος ΣΔΣΛ ή
εεε) επιθεωρητής Κράτους Λιμένα.
δδ) Ναυτιλιακός τομέας
ααα) Απόφοιτος Πολυτεχνείου ή Πολυτεχνικής Σχολής Πανεπιστημίου ή ισότιμου Ιδρύματος (ειδικότητας Ναυπηγού, Μηχανολόγου, Ηλεκτρολόγου, Χημικού) ή
βββ) απόφοιτος Ανώτατου Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος ή ισότιμου Ιδρύματος (ειδικότητας Ναυπηγού, Μηχανολόγου, Ηλεκτρολόγου) ή
γγγ) απόφοιτος Α.Ε.Ν. ή Α.Δ.Σ.Ε.Ν., κάτοχος διπλώματος Πλοιάρχου ή Μηχανικού Γ΄ Τάξης ή
δδδ) απόφοιτος ΣΔΣΛ ή
εεε) επιθεωρητής Κράτους Λιμένα .
εε) Τομέας Πυρασφάλειας
ααα) Απόφοιτος Πολυτεχνείου ή Πολυτεχνικής Σχολής Πανεπιστημίου ή ισότιμου Ιδρύματος (ειδικότητας Ναυπηγού, Μηχανολόγου, Χημικού, Ηλεκτρολόγου) ή
βββ) απόφοιτος Ανώτατου Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος ή ισότιμου Ιδρύματος (ειδικότητας Ναυπηγού, Μηχανολόγου, Ηλεκτρολόγου) ή
γγγ) απόφοιτος Α.Ε.Ν. ή Α.Δ.Σ.Ε.Ν., κάτοχος διπλώματος Πλοιάρχου ή Μηχανικού Γ΄ Τάξης ή
δδδ) απόφοιτος ΣΔΣΛ ή
εεε) επιθεωρητής Κράτους Λιμένα .
στστ) Τομέας Ενδιαίτησης και Υγιεινής
ααα) Απόφοιτος Πολυτεχνείου ή Πολυτεχνικής Σχολής Πανεπιστημίου ή ισότιμου Ιδρύματος (ειδικότητας Ναυπηγού, Μηχανολόγου, Χημικού, Ηλεκτρολόγου) ή
βββ) απόφοιτος Ιατρικής Σχολής Πανεπιστημίου ή ισότιμου Ιδρύματος ή
γγγ) απόφοιτος Ανώτατου Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος ή ισότιμου Ιδρύματος (ειδικότητας Ναυπηγού, Μηχανολόγου, Ηλεκτρολόγου) ή
δδδ) απόφοιτος Α.Ε.Ν. ή Α.Δ.Σ.Ε.Ν., κάτοχος διπλώματος Πλοιάρχου ή Μηχανικού Γ΄ Τάξης ή
εεε) απόφοιτος ΣΔΣΛ ή
στστστ) επιθεωρητής Κράτους Λιμένα.
ζζ) Τηλεπικοινωνιακός τομέας
Οι επιθεωρητές του Τηλεπικοινωνιακού Τομέα είναι κάτοχοι πτυχίου ή βεβαίωσης παρακολούθησης κύκλου εκπαίδευσης Γενικού Χειριστή (G.O) GMDSS και διαθέτουν τα ακόλουθα τυπικά προσόντα:
ααα) Απόφοιτος Πολυτεχνείου ή Πολυτεχνικής Σχολής Πανεπιστημίου ή ισότιμου Ιδρύματος (ειδικότητας Ναυπηγού, Μηχανολόγου, Χημικού, Ηλεκτρολόγου, Ηλεκτρονικού, Επιστήμης Ηλεκτρονικών Υπολογιστών, Τηλεπικοινωνιών) ή
βββ) απόφοιτος Ανώτατου Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος ή ισότιμου Ιδρύματος (ειδικότητας Ναυπηγού, Μηχανολόγου, Ηλεκτρολόγου, Ηλεκτρονικού, Επιστήμης Ηλεκτρονικών Υπολογιστών) ή
γγγ) απόφοιτος Α.Ε.Ν ή Α.Δ.Σ.Ε.Ν., κάτοχος διπλώματος Πλοιάρχου ή Μηχανικού Γ΄ Τάξης ή
δδδ) απόφοιτος ΣΔΣΛ ή
εεε) επιθεωρητής Κράτους Λιμένα
β) Έλεγχος Σχεδίων-Μελετών και Αρχικές Επιθεωρήσεις Πλοίων
Οι ελεγκτές σχεδίων-μελετών και οι επιθεωρητές που διενεργούν αρχικές επιθεωρήσεις πλοίων:
αα) διαθέτουν καλή γνώση της αγγλικής γλώσσας, σύμφωνα με το άρθρο 28 του π.δ. 50/2001 (Α’ 39), όπως ισχύει,
ββ) έχουν συμπληρώσει, πριν την πιστοποίησή τους, προϋπηρεσία ενός (1) έτους στον ΚΕΠ με ενασχόληση σε αντίστοιχο τομέα επιθεώρησης και
γγ) διαθέτουν, ανά τομέα ελέγχου, τα ακόλουθα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα:
ααα) Ναυπηγικός τομέας
αααα) απόφοιτος Πολυτεχνείου ή Πολυτεχνικής Σχολής Πανεπιστημίου ή ισότιμου Ιδρύματος (ειδικότητας Ναυπηγού) ή
ββββ) απόφοιτος Ανώτατου Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος ή ισότιμου Ιδρύματος (ειδικότητας Ναυπηγού) με επαγγελματική εμπειρία ενός (01) έτους σε ελέγχους αυτού του τομέα
βββ) Μηχανοηλεκτρολογικός τομέας
αααα) απόφοιτος Πολυτεχνείου ή Πολυτεχνικής Σχολής Πανεπιστημίου ή ισότιμου Ιδρύματος (ειδικότητας Ναυπηγού, Μηχανολόγου, Ηλεκτρολόγου) ή
ββββ) απόφοιτος Ανώτατου Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος ή ισότιμου Ιδρύματος (ειδικότητας Ναυπηγού, Μηχανολόγου, Ηλεκτρολόγου) με επαγγελματική εμπειρία ενός (01) έτους σε ελέγχους αυτού του τομέα ή
γγγγ) απόφοιτος Α.Ε.Ν. ή Α.Δ.Σ.Ε.Ν., κάτοχος διπλώματος Μηχανικού Γ΄ Τάξης με επαγγελματική εμπειρία ενός (01) έτους σε ελέγχους αυτού του τομέα.
γγγ) Τομέας Πρόληψης Ρύπανσης και Επικινδύνων Φορτίων
αααα) απόφοιτος Πολυτεχνείου ή Πολυτεχνικής Σχολής Πανεπιστημίου ή ισότιμου Ιδρύματος (ειδικότητας Ναυπηγού, Μηχανολόγου, Χημικού, Ηλεκτρολόγου) ή
ββββ) απόφοιτος Ανώτατου Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος ή ισότιμου Ιδρύματος (ειδικότητας Ναυπηγού, Μηχανολόγου, Ηλεκτρολόγου) ή
γγγγ) απόφοιτος Α.Ε.Ν. ή Α.Δ.Σ.Ε.Ν., κάτοχος διπλώματος Πλοιάρχου ή Μηχανικού Γ΄ Τάξης ή
δδδδ) απόφοιτος ΣΔΣΛ ή
εεεε) επιθεωρητής Κράτους Λιμένα
δδδ) Ναυτιλιακός τομέας
αααα) απόφοιτος Πολυτεχνείου ή Πολυτεχνικής Σχολής Πανεπιστημίου ή ισότιμου Ιδρύματος (ειδικότητας Ναυπηγού, Μηχανολόγου, Ηλεκτρολόγου) ή
ββββ) απόφοιτος Ανώτατου Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος ή ισότιμου Ιδρύματος (ειδικότητας Ναυπηγού, Μηχανολόγου, Ηλεκτρολόγου) ή
γγγγ) απόφοιτος Α.Ε.Ν. ή Α.Δ.Σ.Ε.Ν., κάτοχος διπλώματος Πλοιάρχου ή Μηχανικού Γ΄ Τάξης ή
δδδδ) απόφοιτος ΣΔΣΛ ή
εεεε) επιθεωρητής Κράτους Λιμένα
εεε) Τομέας Πυρασφάλειας
αααα) απόφοιτος Πολυτεχνείου ή Πολυτεχνικής Σχολής Πανεπιστημίου ή ισότιμου Ιδρύματος (ειδικότητας Ναυπηγού, Μηχανολόγου, Χημικού, Ηλεκτρολόγου) ή
ββββ) απόφοιτος Ανώτατου Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος ή ισότιμου Ιδρύματος (ειδικότητας Ναυπηγού, Μηχανολόγου, Ηλεκτρολόγου) ή
γγγγ) απόφοιτος Α.Ε.Ν. ή Α.Δ.Σ.Ε.Ν., κάτοχος διπλώματος Πλοιάρχου ή Μηχανικού Γ΄ Τάξης ή
δδδδ) απόφοιτος ΣΔΣΛ ή
εεεε) επιθεωρητής Κράτους Λιμένα
στστστ) Τομέας Ενδιαίτησης και Υγιεινής
αααα) απόφοιτος Πολυτεχνείου ή Πολυτεχνικής Σχολής Πανεπιστημίου ή ισότιμου Ιδρύματος (ειδικότητας Ναυπηγού, Μηχανολόγου, Χημικού, Ηλεκτρολόγου) ή
ββββ) απόφοιτος Ιατρικής Σχολής Πανεπιστημίου ή ισότιμου Ιδρύματος ή
γγγγ) απόφοιτος Ανώτατου Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος ή ισότιμου Ιδρύματος (ειδικότητας Ναυπηγού, Μηχανολόγου, Ηλεκτρολόγου) ή
δδδδ)απόφοιτος Α.Ε.Ν. ή Α.Δ.Σ.Ε.Ν., κάτοχος διπλώματος Πλοιάρχου ή Μηχανικού Γ΄ Τάξης ή
εεεε) απόφοιτος ΣΔΣΛ ή
στστστστ) επιθεωρητής Κράτους Λιμένα.
ζζζ) Τηλεπικοινωνιακός τομέας
Οι επιθεωρητές του Τηλεπικοινωνιακού τομέα είναι κάτοχοι πτυχίου ή βεβαίωσης παρακολούθησης κύκλου εκπαίδευσης Γενικού Χειριστή (G.O.) GMDSS και διαθέτουν τα ακόλουθα τυπικά προσόντα:
αααα) απόφοιτος Πολυτεχνείου ή Πολυτεχνικής Σχολής Πανεπιστημίου ή ισότιμου Ιδρύματος (ειδικότητας Ναυπηγού, Μηχανολόγου, Χημικού, Ηλεκτρολόγου, Ηλεκτρονικού, Ηλεκτρονικών Υπολογιστών, Τηλεπικοινωνιών) ή
ββββ) απόφοιτος Ανώτατου Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος ή ισότιμου Ιδρύματος (ειδικότητας Ναυπηγού, Μηχανολόγου, Ηλεκτρολόγου, Ηλεκτρονικού, Ηλεκτρονικών Υπολογιστών) ή
γγγγ) απόφοιτος Α.Ε.Ν. ή Α.Δ.Σ.Ε.Ν., κάτοχος διπλώματος Πλοιάρχου ή Μηχανικού Γ΄ Τάξης ή
δδδδ) απόφοιτος ΣΔΣΛ ή
εεεε) επιθεωρητής Κράτους Λιμένα.
γ) Έλεγχος Ασφαλούς Διαχείρισης Εταιρειών και Πλοίων (ISM)
αα) Αρχικοί έλεγχοι και έλεγχοι ανανέωσης
Πέραν των τυπικών και ουσιαστικών προσόντων της κατωτέρω υποπερίπτωσης (ββ), οι ελεγκτές, για τη διενέργεια αρχικών ελέγχων ή ελέγχων ανανέωσης σε εταιρείες και πλοία, διαθέτουν, επιπλέον, τα ακόλουθα προσόντα:
ααα) εμπειρία τουλάχιστον πέντε (05) ετών σε θέματα σχετικά με την τεχνική ή τη λειτουργική πλευρά της ασφαλούς διαχείρισης, καθώς και
βββ) διενέργεια ή συμμετοχή σε τρεις (3) τουλάχιστον αρχικούς ελέγχους ή ελέγχους ανανέωσης. Η συμμετοχή σε ελέγχους συμμόρφωσης με άλλα πρότυπα διαχείρισης θεωρείται ισοδύναμη της συμμετοχής σε ελέγχους στο πλαίσιο εφαρμογής του Κώδικα ISM.
ββ) Ετήσιοι, Ενδιάμεσοι και Προσωρινοί έλεγχοι
ααα) Οι ελεγκτές ασφαλούς διαχείρισης εταιριών και πλοίων έχουν καλή γνώση της αγγλικής γλώσσας, σύμφωνα με το άρθρο 28 του π.δ. 50/2001 (Α’ 39), όπως ισχύει, και διαθέτουν τα ακόλουθα εναλλακτικά προσόντα, όπως καθορίζονται στην εκάστοτε ισχύουσα περίπτωση 4.1.1 της παραγράφου 4 του Μέρους Β’ του Παραρτήματος ΙΙ του Κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 336/2006 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 15ης Φεβρουαρίου 2006, η οποία παραπέμπει στην εφαρμογή του τμήματος 2 του Παραρτήματος VII της οδηγίας 95/21/ΕΚ, το οποίο αναδιατυπώθηκε με το Παράρτημα XI της οδηγίας 2009/16/ΕΚ που ενσωματώθηκε με το π.δ. 16/2011(A’ 36), όπως ισχύει κάθε φορά:
αααα) κατάλληλα πτυχία από ναυτικό ίδρυμα και σχετική ναυτική εμπειρία ως πτυχιούχοι αξιωματικοί που έχουν ή είχαν ισχύον πιστοποιητικό ικανότητας STCW 78/95 Κανονισμοί II/2 ή III/2, χωρίς περιορισμούς όσον αφορά το χώρο δράσης ή την προωστική ισχύ ή τη χωρητικότητα, ή
ββββ) επιτυχή συμμετοχή σε αναγνωρισμένες από τον αρμόδιο Κρατικό Φορέα, σύμφωνα με την εκάστοτε ισχύουσα εθνική και Ευρωπαϊκή νομοθεσία, εξετάσεις ναυπηγού, μηχανολόγου ή μηχανικού στον τομέα της ναυτιλίας και έχουν εργαστεί, υπό την ιδιότητα αυτή, επί τουλάχιστον πέντε (05) έτη, ή
γγγγ) σχετικό πανεπιστημιακό δίπλωμα ή ισοδύναμο και να έχουν εκπαιδευθεί καταλλήλως και αποκτήσει πτυχίο από Σχολή ειδίκευσης στον τομέα επιθεώρησης/ελέγχου ασφάλειας πλοίων, σύμφωνα με την εκάστοτε ισχύουσα νομοθεσία. Για τις ανάγκες του παρόντος ως “ισοδύναμο δίπλωμα” νοείται το πτυχίο των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού ή της Ανώτερης Δημόσιας Σχολής Εμπορικού Ναυτικού, καθώς και της Σχολής Δοκίμων Σημαιοφόρων Λιμενικών Λιμενικού Σώματος».
βββ) Επιπλέον, οι ανωτέρω ελεγκτές πρέπει:
αααα) να έχουν συμπληρώσει ένα έτος υπηρεσίας ως επιθεωρητές του κράτους σημαίας, είτε με αντικείμενο την επιθεώρηση και την πιστοποίηση σύμφωνα με τις συμβάσεις είτε συμμετέχοντας στην παρακολούθηση των δραστηριοτήτων των αναγνωρισμένων οργανισμών στους οποίους έχουν ανατεθεί νόμιμες αποστολές, ή
ββββ) να έχουν αποκτήσει ανάλογη ικανότητα μετά από σχετική εκπαίδευση ενός (01) έτους με συμμετοχή σε επιθεωρήσεις ελέγχου του κράτους λιμένα υπό την καθοδήγηση έμπειρων αξιωματικών ελέγχου του κράτους λιμένα.
γγγ) Οι ελεγκτές του ανωτέρω στοιχείου (αααα) της υποπερίπτωσης (ααα), να έχουν αποκτήσει ναυτική πείρα τουλάχιστον πέντε (05) ετών, περιλαμβανομένων των περιόδων κατά τις οποίες έχουν υπηρετήσει ως αξιωματικοί στους κλάδους καταστρώματος ή μηχανής, αντίστοιχα, ή ως επιθεωρητές του κράτους σημαίας ή βοηθοί επιθεωρητές ελέγχου του κράτους λιμένα· η πείρα αυτή περιλαμβάνει διετή τουλάχιστον περίοδο στη θάλασσα με καθήκοντα αξιωματικού καταστρώματος ή μηχανής.
δ) Έλεγχος Ασφάλειας Πλοίων και Λιμενικών Εγκαταστάσεων (ISPS)
αα) Ελεγκτές Ασφάλειας Πλοίων από Έκνομες Ενέργειες
Οι ελεγκτές ασφαλείας πλοίων από έκνομες ενέργειες έχουν καλή γνώση της αγγλικής γλώσσας, σύμφωνα με το άρθρο 28 του π.δ. 50/2001 (Α’ 39), όπως ισχύει, και διαθέτουν, ανά τομέα ελέγχου, τα ακόλουθα τυπικά προσόντα:
ααα) επιθεωρητές Κράτους Σημαίας ή
βββ) επιθεωρητές του Κράτους Λιμένα ή
γγγ) επιθεωρητές της Οδηγίας 99/35/ΕΚ, όπως ισχύει
ββ) Ελεγκτές Ασφάλειας Λιμενικών Εγκαταστάσεων και Λιμένων
ααα) Οι ελεγκτές ασφάλειας λιμενικών εγκαταστάσεων και λιμένων από έκνομες ενέργειες είναι στελέχη Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ που φέρουν τουλάχιστον το βαθμό Κελευστή ΛΣ και διαθέτουν, τα ακόλουθα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα:
αααα) πτυχίο ή δίπλωμα ΑΕΙ ή ΤΕΙ ή ΑΕΝ ή ΑΔΣΕΝ και
ββββ) τριετή προϋπηρεσία σε Λιμενική Αρχή ή στα Τμήματα Διαχείρισης της Ασφάλειας στα πλοία και στις Λιμενικές Εγκαταστάσεις και στους Λιμένες από έκνομες ενέργειες της Διεύθυνσης Ελέγχου Διαχείρισης της Ασφάλειας Πλοίων και Λιμενικών Εγκαταστάσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
βββ) Για την πιστοποίηση της πρώτης σειράς ελεγκτών ασφάλειας λιμενικών εγκαταστάσεων και λιμένων από έκνομες ενέργειες δεν είναι αναγκαία η προηγούμενη παρακολούθηση του οριζομένου για τη συγκεκριμένη κατηγορία ελεγκτών εκπαιδευτικού προγράμματος, σύμφωνα με την εκάστοτε ισχύουσα νομοθεσία, και ορίζονται Αξιωματικοί Λ.Σ-ΕΛ.ΑΚΤ οι οποίοι διαθέτουν τα ακόλουθα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα:
αααα) πτυχίο ΑΕΙ ή ΤΕΙ ή ΑΕΝ ή ΑΔΣΕΝ,
ββββ) τριετή προϋπηρεσία σε Λιμενική Αρχή και
γγγγ) διετή προϋπηρεσία ως Αξιωματικοί Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. στη Διεύθυνση Ελέγχου Διαχείρισης Ασφάλειας Πλοίων και Λιμενικών Εγκαταστάσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ή διενέργεια τουλάχιστον τριών (3) ελέγχων σε λιμενικές εγκαταστάσεις στο πλαίσιο εφαρμογής του Κανονισμού (ΕΚ) 725/2004.
γγγγ) διετή προϋπηρεσία ως Αξιωματικοί Λ.Σ-ΕΛ.ΑΚΤ στο Τμήμα Διαχείρισης της Ασφάλειας στις Λιμενικές Εγκαταστάσεις και τους Λιμένες της Διεύθυνσης Ελέγχου Διαχείρισης της Ασφάλειας Πλοίων και Λιμενικών Εγκαταστάσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ή διενέργεια τριών (03) ελέγχων σε λιμενικές εγκαταστάσεις στο πλαίσιο εφαρμογής του Κανονισμού (ΕΚ) 725/2004.
ε) Τομέας Επιθεώρησης Σύμβασης Ναυτικής Εργασίας, 2006 (MLC)
αα) Οι επιθεωρητές της Σύμβασης Ναυτικής Εργασίας, 2006 (MLC,2006) είναι Αξιωματικοί Λ.Σ-ΕΛ.ΑΚΤ. ή πολιτικοί υπάλληλοι της περίπτωσης (κγ) του άρθρου 2, έχουν καλή γνώση της αγγλικής γλώσσας, σύμφωνα με το άρθρο 28 του π.δ. 50/2001 (Α’ 39), και διαθέτουν τα ακόλουθα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα:
ααα) πτυχίο Ανωτάτου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος ή
βββ) δίπλωμα ΑΕΝ ή ΑΔΣΕΝ, ή
γγγ) μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών σε πεδίο συναφές με τη ναυτιλία, ή
δδδ) δίπλωμα ΣΔΣΛ
ββ) Πέραν των προσόντων της υποπερίπτωσης (αα), οι Επιθεωρητές Ναυτικής Εργασίας είναι:
ααα) είναι επιθεωρητές Κράτους Σημαίας, ή
βββ) είναι επιθεωρητές του Κράτους Λιμένα (PSCO), στο πλαίσιο της Συμφωνίας του Μνημονίου Συνεννόησης των Παρισίων (Paris MoU) ή
γγγ) έχουν τριετή προϋπηρεσία σε κεντρικές ή περιφερειακές Υπηρεσίες του Λ.Σ-ΕΛ.ΑΚΤ. ή
στ) Τομέας Επιθεώρησης Διεθνούς Σύμβασης για τα Πρότυπα Εκπαίδευσης, Έκδοσης πιστοποιητικών και Τήρησης Φυλακών των Ναυτικών, 1978 (STCW 1978)
αα) Οι επιθεωρητές της Δ.Σ. STCW 1978 είναι Αξιωματικοί στελέχη Λ.Σ-ΕΛ.ΑΚΤ. που φέρουν τουλάχιστον το βαθμό του Κελευστή ΛΣ ή πολιτικοί υπάλληλοι της περίπτωσης (κγ) του άρθρου 2, και διαθέτουν τα ακόλουθα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα:
ααα) πτυχίο Ανωτάτου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος ή ΑΕΝ ή ΑΔΣΕΝ, και
βββ) διετή προϋπηρεσία σε Λιμενική Αρχή
ββ) Για την πιστοποίηση της πρώτης σειράς επιθεωρητών της Δ.Σ. STCW 1978 δεν είναι αναγκαία η προηγούμενη παρακολούθηση του οριζόμενου, για τη συγκεκριμένη κατηγορία επιθεωρητών, εκπαιδευτικού προγράμματος, σύμφωνα με την εκάστοτε ισχύουσα νομοθεσία και ορίζεται προσωπικό το οποίο διαθέτει τα ακόλουθα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα:
ααα) πτυχίο Ανωτάτου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος ή ΑΕΝ ή ΑΔΣΕΝ,
βββ) διετή προϋπηρεσία σε Λιμενική Αρχή, και
γγγ) διετή προϋπηρεσία στη Διεύθυνση Εκπαίδευσης Ναυτικών του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ή διενέργεια τουλάχιστον τριών (03) ελέγχων σε πλοία στο πλαίσιο εφαρμογής της Δ.Σ. STCW 1978, όπως ισχύει.
γγ) Με απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής καθορίζονται οι όροι, οι διαδικασίες και κάθε λεπτομέρεια εφαρμογής των διατάξεων της περίπτωσης (στ) της παρ. Α του άρθρου 4.
Β) Έλεγχος Α.Ο. – Α.Ο.Α. Πλοίων, Λιμενικών Εγκαταστάσεων και Λιμένων
α) Έλεγχος Α.Ο-Α.Ο.Α που εκδίδουν κυβερνητικά πιστοποιητικά σε υπό ελληνική σημαία πλοία
Οι ελεγκτές/επιθεωρητές Α.Ο –Α.Ο.Α. πλοίων είναι Αξιωματικοί Λ.Σ – ΕΛ.ΑΚΤ. ή πολιτικοί υπάλληλοι της περίπτωσης (κγ) του άρθρου 2, που είναι πιστοποιημένοι επιθεωρητές/ελεγκτές για τον τομέα που προορίζονται να επιθεωρούν ή διαθέτουν τριετή προϋπηρεσία σε Υπηρεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με απασχόληση σε αντικείμενο σχετικό με τον τομέα που προορίζονται να επιθεωρούν.
Οι ελεγκτές Α.Ο. –Α.Ο.Α. πλοίων είναι Αξιωματικοί Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. ή πολιτικοί υπάλληλοι της περίπτωσης (κγ) του άρθρου 2 του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, τα οποία:
α) είναι πιστοποιημένα για τη διενέργεια ελέγχων στο πλαίσιο του Κώδικα Ασφαλούς Διαχείρισης, ή
β) είναι απόφοιτοι ιδρύματος τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με προϋπηρεσία ενός (1) έτους κατ’ ελάχιστον στην αρμόδια για τη διενέργεια ελέγχων σε ΑΟ Διεύθυνση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και έχουν επιπλέον τεκμηριωμένη συμμετοχή ως εκπαιδευόμενοι σε πέντε (05) κατελάχιστον ελέγχους ΑΟ.
Οι ελεγκτές Α.Ο. -Α.Ο.Α. πλοίων δύναται να υποστηρίζονται στο έργο τους από επιθεωρητές Κράτους Σημαίας.
β) Έλεγχος Α.Ο.Α που εκπονούν μελέτες αξιολόγησης ασφάλειας λιμενικών εγκαταστάσεων και λιμένων από έκνομες ενέργειες
Ως ελεγκτές Α.Ο.Α. Λιμενικών Εγκαταστάσεων και Λιμένων ορίζονται, χωρίς να απαιτείται επιπρόσθετη εκπαίδευση, Αξιωματικοί Λ.Σ – ΕΛ.ΑΚΤ. που είναι ελεγκτές ασφάλειας λιμενικών εγκαταστάσεων/λιμένων από έκνομες ενέργειες και έχουν τριετή προϋπηρεσία ως Αξιωματικοί Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. σε Υπηρεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με απασχόληση σε αντικείμενο σχετικό με τον τομέα που προορίζονται να επιθεωρούν ή έχουν διενεργήσει στο πλαίσιο εφαρμογής του Κανονισμού (ΕΚ) 725/2004, τρεις (3) ελέγχους σε λιμενικές εγκαταστάσεις, οι οποίες διαχειρίζονται από Οργανισμούς Λιμένα Α.Ε.
Γ) Επιθεωρήσεις Οδηγίας 1999/35/ΕΚ
Οι επιθεωρητές της Οδηγίας 1999/35/ΕΚ του Συμβουλίου της 29-04-1999 πληρούν τα κριτήρια του Παραρτήματος V αυτής, η οποία ενσωματώθηκε στο εθνικό δίκαιο με το π.δ. 314/2001 «Καθιέρωση συστήματος υποχρεωτικών επιθεωρήσεων για την ασφαλή εκτέλεση τακτικών δρομολογίων από οχηματαγωγά ro-ro πλοία και ταχύπλοα επιβατηγά σκάφη σύμφωνα με την οδηγία 1999/35/ΕΚ του Συμβουλίου της 29.4.1999» (Α’ 212), όπως εκάστοτε ισχύει. Ειδικότερα, οι ανωτέρω επιθεωρητές διαθέτουν τα ακόλουθα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα:
α) είτε έχουν συμπληρώσει προϋπηρεσία ενός (01) έτους στον ΚΕΠ ή στη ΔΑΝ ή στις Λιμενικές Αρχές ως επιθεωρητές απασχολούμενοι με επιθεωρήσεις και την πιστοποίηση σύμφωνα με τη Δ.Σ. SOLAS 74 και διαθέτουν:
αα) δίπλωμα πλοίαρχου που τους επιτρέπει να κυβερνούν πλοία 1600 κοχ και άνω σύμφωνα με τη Δ.Σ. STCW κανονισμός ΙΙ/2 και να έχουν υπηρετήσει επί τουλάχιστον πέντε (05) έτη ως Αξιωματικοί στον κλάδο καταστρώματος ή
ββ) δίπλωμα μηχανικού Α’ τάξεως που τους επιτρέπει να αναλαμβάνουν καθήκοντα σε πλοία των οποίων ο κύριος κινητήρας είναι ισχύος τουλάχιστον 3000kw σύμφωνα με τη Δ.Σ. STCW κανονισμός ΙΙΙ/2 και να έχουν υπηρετήσει επί τουλάχιστον πέντε (05) έτη ως αξιωματικοί στον κλάδο μηχανής ή
γγ) έχουν συμμετάσχει με επιτυχία, σε κράτη – μέλη, σε εξετάσεις ναυπηγού, μηχανολόγου μηχανικού η μηχανικού στον τομέα της ναυτιλίας και να έχουν εργασθεί με την ιδιότητα αυτή επί τουλάχιστον πέντε (05) έτη.
β) είτε, κατά περίπτωση, είναι/έχουν:
αα) κάτοχοι πανεπιστημιακού τίτλου ή ισότιμης εκπαίδευσης σε κράτος-μέλος και
ββ) εκπαιδευθεί σε σχολή επιθεωρητών ασφαλείας πλοίων και
γγ) διετή προϋπηρεσία στον ΚΕΠ ή στη ΔΑΝ ή στις Λιμενικές Αρχές ως επιθεωρητές απασχολούμενοι με επιθεωρήσεις και την πιστοποίηση σύμφωνα με τη Δ.Σ. SOLAS 74.
Δ) Έλεγχος υπό Ξένη Σημαία Πλοίων σύμφωνα με τον Κανονισμό 9 του Κεφαλαίου XΙ-2 της Δ.Σ. SOLAS
Ο έλεγχος της εφαρμογής των μέτρων ελέγχου και συμμόρφωσης επί πλοίων που φέρουν ξένη σημαία στο πλαίσιο της εφαρμογής του Κώδικα ISPS διενεργείται από αρμοδίως εξουσιοδοτημένο όργανο (duly authorized officer) το οποίο είναι είτε ελεγκτής ασφάλειας πλοίων από έκνομες ενέργειες (ISPS) είτε επιθεωρητής Κράτους Λιμένα (Port State Control Officer).
Ε) Επιθεωρητές Κράτους Λιμένα (Port State Control Officers)
α) Οι επιθεωρητές Κράτους Λιμένα πληρούν τα κριτήρια του Παραρτήματος ΧΙ της οδηγίας 2009/16/ΕΚ, η οποία ενσωματώθηκε στο εθνικό δίκαιο με το π.δ. 16/2011 (Α’ 36), όπως εκάστοτε ισχύει. Ειδικότερα, οι ανωτέρω επιθεωρητές έχουν καλή γνώση της αγγλικής γλώσσας, σύμφωνα με το άρθρο 28 του π.δ. 50/2001 (Α’ 39), όπως ισχύει, και διαθέτουν τα ακόλουθα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα:
αα) κατάλληλα πτυχία από ναυτικό ίδρυμα και σχετική ναυτική εμπειρία ως πτυχιούχοι αξιωματικοί επί εμπορικών πλοίων που έχουν ή είχαν ισχύον πιστοποιητικό ικανότητας της Δ.Σ. STCW 78/95 Κανονισμός ΙΙ/2 ή ΙΙΙ/2, χωρίς περιορισμούς όσον αφορά το χώρο δράσης τον κλάδο δραστηριοποίησης ή την προωστική ισχύ της προωστήριας εγκατάστασης ή τη χωρητικότητα, ή
ββ) έχουν συμμετάσχει επιτυχώς σε αναγνωρισμένες από τον αρμόδιο Κρατικό Φορέα, σύμφωνα με την εκάστοτε ισχύουσα εθνική και ενωσιακή νομοθεσία, εξετάσεις ναυπηγού, μηχανολόγου ή μηχανικού στον τομέα της ναυτιλίας και έχουν εργαστεί, υπό την ιδιότητα αυτή, επί τουλάχιστον πέντε έτη, ή
γγ) σχετικό πανεπιστημιακό δίπλωμα ή ισοδύναμο και έχουν εκπαιδευθεί καταλλήλως και αποκτήσει πτυχίο από Σχολή ειδίκευσης στον τομέα επιθεώρησης/ελέγχου ασφάλειας πλοίων, σύμφωνα με την εκάστοτε ισχύουσα νομοθεσία. Για τους σκοπούς της παρούσας οδηγίας του παρόντος, ως «ισοδύναμο δίπλωμα» νοείται το πτυχίο των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού ή της Ανώτερης Δημόσιας Σχολής Εμπορικού Ναυτικού (ΑΔΣΕΝ), καθώς και της Σχολής Δοκίμων Σημαιοφόρων Λιμενικού Σώματος.
β) Επιπλέον, οι επιθεωρητές κράτους λιμένα πρέπει να έχουν:
αα) παρακολουθήσει, αμέσως μετά την αποφοίτησή τους από την προαναφερόμενη Σχολή ειδίκευσης, σεμινάριο/εκπαίδευση για Επιθεωρητές Κράτους Λιμένα που διοργανώνεται σε ετήσια βάση από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό για την Ασφάλεια στη Θάλασσα (EMSA) σύμφωνα με τις διαδικασίες που έχουν τεθεί από τη Γραμματεία του Μνημονίου Συνεννόησης των Παρισίων (Paris MoU Secretariat),
ββαα) συμπληρώσει ένα τουλάχιστον έτος υπηρεσίας ως επιθεωρητές του κράτους σημαίας, είτε με αντικείμενο την επιθεώρηση και την πιστοποίηση σύμφωνα με τις διεθνείς συμβάσεις είτε συμμετέχοντας στην παρακολούθηση των δραστηριοτήτων των αναγνωρισμένων οργανισμών στους οποίους έχουν ανατεθεί νόμιμες αποστολές, ή
ββ γγ) αποκτήσει ανάλογη ικανότητα μετά από σχετική εκπαίδευση τουλάχιστον ενός έτους με συμμετοχή συμμετέχοντας σε επιθεωρήσεις ελέγχου του κράτους λιμένα υπό την καθοδήγηση έμπειρων αξιωματικών επιθεωρητών ελέγχου του κράτους λιμένα.
γ) Οι επιθεωρητές της περίπτωσης (αα) της παραγράφου (α) πρέπει να έχουν αποκτήσει ναυτική πείρα τουλάχιστον πέντε ετών, περιλαμβανομένων περιόδων κατά τις οποίες έχουν υπηρετήσει ως αξιωματικοί στους κλάδους καταστρώματος ή μηχανής, αντίστοιχα, ή ως επιθεωρητές του κράτους σημαίας ή βοηθοί επιθεωρητές ελέγχου του κράτους λιμένα· η πείρα αυτή περιλαμβάνει διετή τουλάχιστον περίοδο στη θάλασσα με καθήκοντα αξιωματικού καταστρώματος ή μηχανής.