Άρθρο 3 Απαγόρευση αθέμιτων ρητρών και πρακτικών υπό οποιεσδήποτε περιστάσεις (Άρθρο 3 της Οδηγίας 2019/633)

 

  1. Οι ακόλουθες πρακτικές είναι εξ αντικειμένου αθέμιτες και απαγορεύονται:

α)  ο αγοραστής εξοφλεί τον προμηθευτή,

αα)   όταν η συμφωνία προμήθειας προβλέπει παράδοση των προϊόντων σε τακτική βάση:

—  για τα ευαλλοίωτα γεωργικά προϊόντα και τρόφιμα, μετά την παρέλευση τριάντα (30) ημερών από τη λήξη προθεσμίας παράδοσης ή τριάντα (30) ημερών από την ημερομηνία καθορισμού του καταβλητέου ποσού για την προθεσμία παράδοσης, ανάλογα ποια από τις δύο ημερομηνίες είναι μεταγενέστερη,

—  για άλλα γεωργικά προϊόντα και τρόφιμα, μετά την παρέλευση εξήντα (60) ημερών από τη λήξη προθεσμίας παράδοσης ή εξήντα (60) ημερών από την ημερομηνία καθορισμού του καταβλητέου ποσού για την προθεσμία παράδοσης, ανάλογα με το ποια από τις δύο ημερομηνίες είναι μεταγενέστερη,

για τους σκοπούς των προθεσμιών πληρωμής που προβλέπονται στην παρούσα περίπτωση, οι συμφωνηθείσες προθεσμίες παράδοσης θεωρείται σε κάθε περίπτωση ότι δεν υπερβαίνουν τον ένα μήνα·

αβ)   όταν η συμφωνία προμήθειας δεν προβλέπει παράδοση των προϊόντων σε τακτική βάση:

—  για ευαλλοίωτα γεωργικά προϊόντα και τρόφιμα, μετά την παρέλευση τριάντα (30) ημερών από την ημερομηνία παράδοσης ή εξήντα (60) ημερών από την ημερομηνία καθορισμού του καταβλητέου ποσού, ανάλογα ποια από τις δύο ημερομηνίες είναι μεταγενέστερη,

—  για άλλα γεωργικά προϊόντα και τρόφιμα, μετά την παρέλευση εξήντα (60) ημερών από την ημερομηνία παράδοσης ή εξήντα (60) ημερών από την ημερομηνία καθορισμού του καταβλητέου ποσού, ανάλογα ποια από τις δύο ημερομηνίες είναι μεταγενέστερη.

Όταν ο αγοραστής καθορίζει το καταβλητέο ποσό:

—  οι προθεσμίες πληρωμής που αναφέρονται στην υποπερ. αα) αρχίζουν να υπολογίζονται από τη λήξη της προθεσμίας παράδοσης, και

—  οι προθεσμίες πληρωμής που αναφέρονται στην υποπερ. αβ) αρχίζουν να υπολογίζονται από την ημερομηνία παράδοσης·

β)  ο αγοραστής ακυρώνει παραγγελίες ευαλλοίωτων γεωργικών προϊόντων και τροφίμων με εκπρόθεσμη ειδοποίηση, ώστε ο προμηθευτής να μην μπορεί να διαθέσει στο εμπόριο ή να χρησιμοποιήσει τα προϊόντα· ειδοποίηση συντομότερη των τριάντα (30) ημερών θεωρείται πάντοτε εκπρόθεσμη ειδοποίηση.

γ)   ο αγοραστής τροποποιεί μονομερώς τους όρους μιας συμφωνίας προμήθειας ή παροχής υπηρεσιών για γεωργικά προϊόντα και τρόφιμα ως προς τη συχνότητα, τη μέθοδο, τον τόπο, το χρονοδιάγραμμα ή τον όγκο της προμήθειας ή της παράδοσης των γεωργικών προϊόντων και τροφίμων, τα πρότυπα ποιότητας, τους όρους πληρωμής ή τις τιμές, εφόσον αναφέρονται ρητώς στο άρθρο 4·

δ)   ο αγοραστής απαιτεί πληρωμές ή άλλα ανταλλάγματα από τον προμηθευτή που δεν σχετίζονται με την πώληση των γεωργικών προϊόντων και τροφίμων του προμηθευτή·

ε)   ο αγοραστής απαιτεί από τον προμηθευτή να πληρώσει για την πτώση ή την απώλεια, ή αμφότερες, της ποιότητας γεωργικών προϊόντων και τροφίμων που επέρχεται στις εγκαταστάσεις του αγοραστή αφού η κυριότητά τους έχει μεταβιβαστεί στον αγοραστή, αν και η πτώση ή απώλεια δεν προκλήθηκε από αμέλεια ή από άλλης μορφής υπαιτιότητα του προμηθευτή.

στ) ο αγοραστής αρνείται να αποδεχθεί εγγράφως τους όρους συμφωνίας προμήθειας παρά το αίτημα του προμηθευτή. Τούτο δεν ισχύει όταν η συμφωνία προμήθειας αφορά σε προϊόντα που παραδίδονται από προμηθευτή – μέλος οργάνωσης παραγωγών, ή και συνεταιρισμού, εάν το καταστατικό της ή οι κανόνες και οι αποφάσεις της περιλαμβάνουν διατάξεις που διασφαλίζουν τους όρους της συμφωνίας προμήθειας·

ζ)   ο αγοραστής αποκτά παράνομα, χρησιμοποιεί ή αποκαλύπτει εμπορικό απόρρητο του προμηθευτή.

η)  ο αγοραστής απειλεί να πραγματοποιήσει ή πραγματοποιεί πράξεις εμπορικών αντιποίνων κατά του προμηθευτή, εάν ο προμηθευτής ασκεί συμβατικά ή εκ του νόμου δικαιώματα, μέσω υποβολής καταγγελίας στις Αρχές Επιβολής ή μέσω συνεργασίας με τις Αρχές Επιβολής κατά τη διάρκεια έρευνας·

θ)  ο αγοραστής απαιτεί αποζημίωση από τον προμηθευτή για το κόστος εξέτασης καταγγελιών πελατών που σχετίζονται με την πώληση των προϊόντων του προμηθευτή, παρά την απουσία αμέλειας ή άλλης υπαιτιότητας του προμηθευτή.

ι) ο αγοραστής δεσμεύει τον πωλητή, εγγράφως ή προφορικά, να του πωλήσει ποσότητες προϊόντων του χωρίς ταυτόχρονα να δεσμεύεται ο αγοραστής για την τιμή αγοράς τους.

  1. Η απαγόρευση της περ. α) της παρ. 1, εφαρμόζεται με την επιφύλαξη:

α)  των συνεπειών των καθυστερήσεων πληρωμών και των μέτρων αποκατάστασης όπως προβλέπονται στην παρ. Ζ’ του άρθρου πρώτου του ν. 4152/2013 (Α’ 107), που εφαρμόζονται κατά παρέκκλιση των προθεσμιών πληρωμής που ορίζει ο παρών νόμος,

β)  της επιλογής αγοραστή και προμηθευτή να συμφωνήσουν ρήτρα επιμερισμού της αξίας, κατά την έννοια του άρθρου 172α του Κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 1308/2013, της 17ης Δεκεμβρίου 2013, για τη θέσπιση κοινής οργάνωσης των αγορών γεωργικών προϊόντων και την κατάργηση των κανονισμών (ΕΟΚ) αριθ. 922/72, (ΕΟΚ) αριθ. 234/79, (ΕΚ) αριθ. 1037/2001 και (ΕΚ) αριθ. 1234/2007 του Συμβουλίου (L 347/671).

  1. Η απαγόρευση της περ. α) της παρ. 1 δεν εφαρμόζεται στις πληρωμές:

α)  αγοραστή σε προμηθευτή, εφόσον οι πληρωμές πραγματοποιούνται στο πλαίσιο προγράμματος για τα σχολεία, σύμφωνα με το άρθρο 23 του Κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 1308/2013, περί ενίσχυσης για την παροχή οπωροκηπευτικών, μεταποιημένων οπωροκηπευτικών και προϊόντων μπανάνας στα παιδιά,

β)  δημοσίων επιχειρήσεων υγειονομικής μέριμνας, αναγνωρισμένες για τον σκοπό αυτό. Σε αυτή την περίπτωση οι προθεσμίες που προβλέπονται στην περ. 1 της παρ. 1 μπορούν να παραταθούν έως εξήντα (60) ημέρες.

γ)   συμφωνιών μεταξύ προμηθευτών σταφυλιών ή γλεύκους για την παραγωγή οίνου και των αγοραστών τους, εφόσον:

γα) οι ειδικοί όροι πληρωμής για τις συναλλαγές πώλησης περιλαμβάνονται στις τυποποιημένες συμβάσεις που έχουν καταστεί δεσμευτικές από το κράτος μέλος, δυνάμει του άρθρου 164 του Κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 1308/2013 πριν από την 1η Ιανουαρίου 2019 και η εν λόγω επέκταση της ισχύος των τυποποιημένων συμβάσεων ανανεώνεται από τα κράτη μέλη από την ημερομηνία αυτή χωρίς ουσιώδεις αλλαγές των όρων πληρωμής σε βάρος των προμηθευτών σταφυλιών ή γλεύκους και,

γβ) οι συμφωνίες μεταξύ των προμηθευτών σταφυλιών ή γλεύκους για την παραγωγή οίνου και των άμεσων αγοραστών τους είναι πολυετείς.

  • 1. Δεν αποσαφηνίζεται στο αρθρο 2 ποια προϊόντα ανήκουν στην κατηγορία αυτών που μεταποιούνται από γεωργικά ευαλλοίωτα προϊόντα. Θα πρέπει να δημιουργηθεί επιτροπή με τη συμμετοχή εκπροσώπων του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, του Υπουργείου Ανάπτυξης, των Συνδέσμων Βιομηχανίας (ΣΕΒ, ΣΒΕ) και των εκπροσώπων των Super Market (αφορά άρθρα 2,3,4,5,6)
    2. Στο αρ. 3, η εκκαθάριση σε 30 ημέρες δημιουργεί ζητήματα προσαρμογής τις προμηθευτές, κυρίως τις μικρούς, διότι θα πρέπει να εκδίδονται χωριστά τιμολόγια για όσα πληρώνονται τις 30 ημέρες, να εκδίδονται μέσα στο ίδιο διάστημα τα πιστωτικά, να γίνεται εκκαθάριση επιστροφών, τυχόν οφειλών του προμηθευτή για διαφήμιση, προωθητικές ενέργειες κ.λ.π. Συνεπώς, είναι πρακτικά αδύνατη η ημερήσια εκκαθάριση, αλλά αυτή θα πρέπει να διευκρινιστεί ότι θα γίνεται π.χ σε μηνιαία βάση, χωρίς να θίγεται η προθεσμία των 30 ημερών από την έκδοση του τιμολογίου.
    3. Επιπλέον στο ίδιο άρθρο (3) δεν αποσαφηνίζεται τι θα γίνει με τα διάφορα χρεόγραφα που αφορούν σε τήρηση γραπτών συμφωνιών μεταξύ παραγωγού και εμπόρου για μεταχρονολογημένη πληρωμή (διατακτικές, συναλλαγματικές κλπ) δηλαδή θα θεωρείται εξόφληση, ακόμη κι αν υπερβαίνει τις 30 ημέρες εφόσον δίδεται εντός αυτής της προθεσμίας;

  • Δεν αποσαφηνίζεται στο αρθρο 2 ποια προϊόντα ανήκουν στην κατηγορία αυτών που μεταποιούνται από γεωργικά ευαλλοίωτα προϊόντα. Θα πρέπει να δημιουργηθεί επιτροπή με τη συμμετοχή εκπροσώπων του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, του Υπουργείου Ανάπτυξης, των Συνδέσμων Βιομηχανίας (ΣΕΒ, ΣΒΕ) και των εκπροσώπων των Super Market

  • Η εκκαθάριση εντός 30 ημερών θα πρέπει να αφορά τους κατά κύριο επάγγελμα παραγωγούς, οι οποίοι και επωμίζονται το χρονικό διάστημα που μεσολαβεί μέχρι την «ωρίμανση» των προϊόντων τους, για τη διάθεσή τους στην αγορά

  • Η πληρωμή των παραγωγών με επιταγές λήξης πέρα των τριάντα ημέρων θα θεωρείται εξόφληση?Αυτό το θέμα πρέπει να διευκρινιστεί.

  • Παράγραφος 1α: Ως εξόφληση θα πρέπει να θεωρείται και η παράδοση μεταχρονολογημένης επιταγής, στην οποία στηρίζεται σήμερα όλη η αγορά.
    Στην πράξη οι προμηθευτές θα πρέπει να εκδίδουν χωριστά τιμολόγια για τα προϊόντα που θα πληρώνονται στις 30 ημέρες, το περιθώριο δε αυτό πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι είναι πολύ στενό, για να μπορούν να γίνει εντός αυτού και η εκκαθάριση των απαιτήσεων που έχει ο αγοραστής από τον προμηθευτή. Ημερήσια εκκαθάριση είναι αδύνατη πρακτικά, αυτό που θα μπορούσε να γίνει, είναι η μηνιαία εκκαθάριση όλων των παραστατικών με τήρηση της πληρωμής στις 30 ημέρες.
    Παράγραφος 1δ: Να διευκρινιστούν ενδεικτικά τι εννοείται με πληρωμές που δεν σχετίζονται με την πώληση, καθώς και η προσθήκη του ελληνικού κειμένου της φράσης «ή άλλα ανταλλάγματα» που είναι ασαφής και πρέπει να διευκρινιστεί, καθώς δεν υπήρχε και στο αγγλικό κείμενο.
    Παράγραφος 1ι: Και αυτή η παράγραφος έχει προστεθεί και πρέπει να συμπληρωθεί σε τι αφορά και πάντως να εξαιρεθούν περιπτώσεις έγγραφης συμφωνίας και προϊόντων με μεγάλη διακύμανση τιμής. Θεωρούμε πάντως ότι αν παραμείνει, έστω και με διευκρινίσεις, θα δημιουργήσει πλείστα ερμηνευτικά προβλήματα.

  • 4 Δεκεμβρίου 2020, 11:24 | Ν.Α

    Με την εφαρμογή της Οδηγίας δημιουργούνται 3 κατηγορίες προϊόντων/ειδών προς διαχείριση (τιμολογήσεις, επιστροφές, εκκαθαρίσεις, πληρωμές) από τους Προμηθευτές και τους Αγοραστές:
    – τα είδη που θα αποπληρώνονται στις 30 ημέρες,
    – τα είδη που θα αποπληρώνονται στις 60 ημέρες, και
    – τα λοιπά είδη που θα αποπληρώνονται με βάση τη συμφωνία των μερών.

  • A) Στο αρ. 3, η εκκαθάριση σε 30 ημέρες δημιουργεί ζητήματα προσαρμογής στους προμηθευτές, κυρίως στους μικρούς, διότι θα πρέπει να εκδίδονται χωριστά τιμολόγια για όσα πληρώνονται στις 30 ημέρες, να εκδίδονται μέσα στο ίδιο διάστημα τα πιστωτικά, να γίνεται εκκαθάριση επιστροφών, τυχόν οφειλών του προμηθευτή για διαφήμιση, προωθητικές ενέργειες κλπ. Συνεπώς,είναι πρακτικά αδύνατη η ημερήσια εκκαθάριση, αλλά αυτή θα πρέπει να διευκρινιστεί ότι θα γίνεται πχ σε μηνιαία βάση, χωρίς να θίγεται η προθεσμία των 30 ημερών από την έκδοση του τιμολογίου.
    β) Επιπλέον, στο ίδιο άρθρο δεν αποσαφηνίζεται τι θα γίνει με τα διάφορα χρεόγραφα που αφορούν σε τήρηση γραπτών συμφωνιών μεταξύ παραγωγού και εμπόρου για μεταχρονολογημένη πληρωμή (διατακτικές, συναλλαγματικές κλπ), δηλαδή θα θεωρείται εξόφληση, ακόμη κι αν υπερβαίνει τις 30 ημέρες εφόσον δίδεται εντός αυτής της προθεσμίας.

  • Θεωρούμε ότι θα πρέπει να υπάρξει κάποιου είδους πρόβλεψη και ευελιξία που να λαμβάνει υπ’ όψιν την πολυπλοκότητα της εμπορίας και διακίνησης των προϊόντων που περιλαμβάνονται στη νομοθεσία σε σχέση με τον καθορισμό της ημερομηνίας καθορισμού του καταβλητέου ποσού. Σήμερα προκειμένου να συμφωνηθεί το ακριβές ποσό πληρωμής υπάρχει μεγάλος αριθμός επικοινωνιών και παραστατικών που ανταλλάσσονται, όπως π.χ. παραλαβές διαφορετικών ποιοτήτων και ποικιλιών, επιστροφές, πιστωτικά τιμολόγια. Επιπροσθέτως με τον ορισμό της παρούσας νομοθεσίας διαφορετικών απαιτήσεων για συγκεκριμένα προϊόντα θα προκύψει και η ανάγκη διακριτής τιμολόγησης (έκδοσης τιμολογίων) αυτών των προϊόντων, κάτι που κάνει ακόμα πιο πολύπλοκη τη διαδικασίας εκκαθάρισης.

  • 3 Δεκεμβρίου 2020, 16:33 | ΑΒ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ

    Άρθρο 3
    Παρ.1 α:Θα πρέπει να διευκρινιστεί η έννοια της εξόφλησης.Προφανώς ο νομοθέτης αναφέρεται σε εξόφληση τοις μετρητοίς ή με ισοδύναμο τρόπο. Σε αντίθετη περίπτωσημ θα τεθεί το ερώτημα εάν εξόφληση θεωρείται και η παράδοση μεταχρονολογημένων επιταγών.
    Παρ. 1α περ. αα:
    i) έχει αφαιρεθεί η φράση «κατά την οποία πραγματοποιήθηκαν παραδόσεις» από τη διατύπωση σχετικά με την προθεσμία εξόφλησης του προμηθευτή από τον αγοραστή όταν η συμφωνία παράδοσης προβλέπει παράδοση σε τακτική βάση.Η Οδηγία ωστόσο θεωρεί την παράδοση προαπαιτούμενο της εξόφλησης.
    ii)ζητήματα που ενδέχεται να προκύψουν κατά την εφαρμογή της διάταξης:
    -πρέπει να συνεκτιμηθεί το γεγονός ότι η εξόφληση σε τόσο σύντομες προθεσμίες δημιουργεί τόσο για τους προμηθευτές όσο και για τους αγοραστές μεγάλο διαχειριστικό κόστος δεδομένου ότι: α) θα απαιτηθεί ξεχωριστή τιμολόγηση αφενός των γεωργικών προϊόντων και τροφίμων από την λοιπή ποικιλία του προμηθευτή, αφετέρου δε ξεχωριστή τιμολόγηση των ευαλλοίωτων προϊόντων και β) ειδικά για τα ευαλλοίωτα προϊόντα θα απαιτηθεί από τα λογιστήρια προμηθευτών και αγοραστών να προβαίνουν σε καθημερινή βάση σε εκκαθάριση και πληρωμή (ή παρακολούθηση πληρωμών αντίστοιχα).Για την αποφυγή του διαχειριστικού κόστους, το οποίο όπως αναφέρθηκε θα επιβαρύνει τόσο τους αγοραστές, όσο και τους προμηθευτές, προτείνεται να προβλεφθεί υποχρέωση των αγοραστών να προβαίνουν σε μηνιαία εκκαθάριση, η δε προθεσμία των 30 ή 60 ημερών αντίστοιχα να αρχίζει μετά τη μηνιαία εκκαθάριση.

    Παρ. 1α περ. αβ:
    i)προφανώς εκ παραδρομής η προθεσμία για ευαλλοίωτα προϊόντα ορίζεται σε 60 ημέρες από τον καθορισμό του καταβλητέου ποσού (αντί 30)
    ii)έχει ομοίως αφαιρεθεί η φράση «κατά την οποία πραγματοποιήθηκαν παραδόσεις» από την περίπτωση που ο αγοραστής καθορίζει το καταβλητέο ποσό και η προθεσμία υπολογίζεται από τη λήξη της προθεσμίας παράδοσης, με αποτέλεσμα να μπορεί να θεωρηθεί ότι οφείλει ο αγοραστής να εξοφλήσει ανεξαρτήτως παράδοσης
    Παρ. 1α περ. δ:
    Η προσθήκη της φράσης «ή άλλα ανταλλάγματα» δημιουργεί ασάφειες για τις περιπτώσεις που ο νομοθέτης επιθυμεί να ρυθμίσει. Δεδομένου ότι δεν υφίσταται στη σχετική Οδηγία προτείνουμε τη διαγραφή ή την διευκρίνισή της.

    Παρ. 1α περ. ι:
    Η προσθήκη αυτής της επιπλέον περίπτωσης αθέμιτης πρακτικής ενδέχεται να δημιουργήσει κατά την εφαρμογή της ζητήματα μεταξύ αγοραστών και προμηθευτών. Σε γεωργικά προϊόντα με μεγάλη και συχνή διακύμανση του κόστους (διακύμανση μπορεί να παρατηρηθεί και σε καθημερινή ακόμα βάση ανάλογα και την εποχικότητα του είδους), δεν είναι δυνατός ο εκ των προτέρων καθορισμός της τιμής αγοράς και η συνεπακόλουθη δέσμευση του αγοραστή (αλλά και του προμηθευτή) ως προς αυτή. Αν τελικά παραμείνει η διάταξη θα πρέπει κατ’ ελάχιστον να αφορά έγγραφες και μόνο συμφωνίες, καθώς επίσης να διευκρινιστεί ότι κατά την εύλογη θέληση του νομοθέτη, στην περίπτωση αυτή εμπίπτουν μόνο συμφωνίες για την πώληση ορισμένων ή ελάχιστων ποσοτήτων και όχι συμφωνίες συνεργασίας χωρίς αναφορά σε ποσότητες.

  • 3 Δεκεμβρίου 2020, 15:55 | ΜΕΤΡΟ ΑΕΒΕ

    Περ. 1 α. Η έννοια της εξόφλησης περιλαμβάνει κάθε πρόσφορο τραπεζικό μέσο, συμπεριλαμβανομένων και των επιταγών.
    Περ 1. αα. Η Ελληνική μετάφραση είναι ελλιπής. Προς αποφυγή παρερμηνειών, πρέπει να γίνει ορθή μετάφραση από το αγγλικό κείμενο της Οδηγίας, το οποίο προβλέπει «or perishable agricultural and food products, later than 30 days after the end of an agreed delivery period in which deliveries have been made or later than 30 days after the date on which the amount payable for that delivery period is set, whichever of those two dates is the later»
    Είναι κρίσιμο να διευκρινισθεί η έννοια «τακτική βάση». Εννοεί τακτές ημερομηνίες παραδόσεων ή απλώς διαρκή συνεργασία σε βάθος χρόνου;
    Είναι απαραίτητο οι Προμηθευτές να προβαίνουν σε χωριστή τιμολόγηση όσων προϊόντων ανήκουν στην έννοια των ευαλλοίωτων γεωργικών προϊόντων και τροφίμων, διότι δεν είναι δυνατή τεχνικά και φορολογικά η μερική πληρωμή τιμολογίων από πλευράς Αγοραστή. Θα πρέπει να προβλεφθεί σχετική ρητή υποχρέωση των Προμηθευτών.
    Πρέπει να ληφθεί υπ’ όψιν ότι η πάγια συναλλακτική διαδικασία μεταξύ Προμηθευτών και Αγοραστών, περιλαμβάνει λογιστικές εκκαθαρίσεις των εκατέρωθεν εκδοθέντων παραστατικών σε τακτική βάση, προκειμένου να καταστεί σαφές ποιο ακριβώς είναι το αληθώς οφειλόμενο και πληρωτέο ποσό προς τον προμηθευτή. Η διατύπωση της διάταξης με τον τρόπο που προτείνεται, χωρίς δηλαδή να λαμβάνεται υπ’ όψιν η ανωτέρω συνθήκη της πάγιας συναλλακτικής διαδικασίας, καθιστά αντικειμενικώς αδύνατη την εφαρμογή της, τόσον από πλευράς Προμηθευτών όσο και από πλευράς Αγοραστών. Θα πρέπει να διευκρινισθεί ότι η ανωτέρω εκκαθάριση όλων των απαιτήσεων και ανταπαιτήσεων μεταξύ Προμηθευτών και Αγοραστών θα μπορεί να γίνεται εντός 30 ημερών από την έκδοση και αποδοχή εκάστου παραστατικού, χρόνος ο οποίος είναι απολύτως αναγκαίος για την έκδοση των φορολογικών παραστατικών και της εκκαθάρισή τους.
    Περ.1 αβ. Στην πρώτη παράγραφο αναφέρεται εσφαλμένα «….ή εξήντα (60) ημερών από την ημερομηνία…» Πρόκειται για ένα ακόμα μεταφραστικό σφάλμα, διότι το ορθό όπως προκύπτει από το Αγγλικό κείμενο της Οδηγίας είναι οι τριάντα (30) ημέρες. Πρέπει να διορθωθεί. Το αγγλικό κείμενο προβλέπει: «for perishable agricultural and food products, later than 30 days after the date of delivery or later than 30 days after the date on which the amount payable is set, whichever of those two dates is the later»
    Περ. 1 δ. Η Οδηγία ορίζει επί λέξει «ο αγοραστής απαιτεί πληρωμές από τον προμηθευτή που δεν σχετίζονται με την πώληση των γεωργικών προϊόντων και τροφίμων του προμηθευτή». Στο ελληνικό κείμενο προστέθηκε παραδόξως μετά τη λέξη πληρωμές η φράση «ή άλλα ανταλλάγματα». Η φράση αυτή είναι εντελώς αόριστη και πρέπει να διαγραφεί, ιδίως διότι εκφεύγει του πνεύματος και της σαφούς εννοιολογικής διατύπωσης της Οδηγίας.
    Περ. 1 ι. Στην Οδηγία δεν περιλαμβάνεται η περίπτωση αυτή. Προβλέπεται για πρώτη φορά στο κείμενο του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου. Συγκεκριμένα προβλέπεται ως απαγορευμένη πρακτική το ότι «ο αγοραστής δεσμεύει τον πωλητή, εγγράφως ή προφορικά, να του πωλήσει ποσότητες προϊόντων του χωρίς ταυτόχρονα να δεσμεύεται ο αγοραστής για την τιμή αγοράς τους.» Στην περίπτωση αυτή δεν είναι δυνατή η δέσμευση του αγοραστή για συγκεκριμένη τιμή αγοράς, διότι η τιμή αγοράς, η οποία συμφωνείται σε βάθος χρόνου είναι προφανώς κυμαινόμενη και εξαρτάται από πολλαπλούς παράγοντες της αγοράς, η οποία έχει δυναμικό χαρακτήρα. Τυχόν ψήφιση της διάταξης, όπως αυτή προτείνεται, θα οδηγούσε σε συνθήκες τεχνητής διατίμησης και χειραγώγησης της τιμής αγοράς των προϊόντων αυτών από πλευράς προμηθευτών, κάτι που είναι προφανώς αντίθετο τόσο στο πνεύμα της Οδηγίας όσο και στους Ευρωπαϊκούς και Ελληνικούς κανόνες περί Ανταγωνισμού.