• Σχόλιο του χρήστη 'Σταύρος Καμπέλης' | 1 Σεπτεμβρίου 2010, 13:14

    Η προσπάθεια που γίνεται με το Σχέδιο Νόμου για την επιτάχυνση Μεγάλων ΄Εργων και Επενδύσεων είναι αναγκαία, επαινετή, ίσως δε και καθυστερημένη, με καλές ιδέες και καλύτερες προθέσεις. Φοβάμαι όμως ότι δεν θα αποτρέψει τη σημερινή γραφειοκρατική εμπλοκή δεκάδων έργων και επενδύσεων, για τους εξής κυρίως λόγους Α)Δημιουργεί μια και μοναδική και προφανώς κεντρική δομή προώθησης έργων και επενδύσεων, η οποία θα λειτουργήσει ως πρόσθετο « σημείο στενώσεως –Bottleneck» των διαδικασιών και θα αποτελέσει η ίδια πηγή καθυστερήσεων. Β) Διατηρεί ανέπαφο τον δαιδαλώδη συγκεντρωτικό κεντρικό αδειοδοτικό μηχανισμό και το θεσμικό του πλαίσιο, την βασική δηλαδή αιτία των καθυστερήσεων Γ)Διαπνέεται από την αντίληψη ότι τα «μεγάλα» (έργα ή επενδύσεις) κρίνονται από το «κέντρο που γνωρίζει» και τα « μικρά» από δεύτερης διαλογής περιφερειακές υπηρεσίες «που δεν ξέρουν» Δ) Αγνοεί βασικά χαρακτηριστικά της ελληνικής πραγματικότητας όπως πχ το γεγονός ότι τα περισσότερα μεγάλα έργα είναι άθροισμα πολλών μικρών (και έτσι χρηματοδοτούνται αδειοδοτούνται και ανατίθενται) ή ότι τα Προεδρικά Διατάγματα είναι το πιο ανελαστικά και στατικά διοικητικά εργαλεία θεσμοθέτησης οποιουδήποτε σχεδιασμού Ε) Εμμέσως επιλέγει την …επιβράδυνση των μικρότερων έργων και επενδύσεων, που είναι τουλάχιστον εξίσου σημαντικά για την ανάπτυξη του τόπου. Θεωρώ ότι ουσιαστική επιτάχυνση των έργων και των επενδύσεων προυποθέτει δύο εφικτές τομές στο σημερινό θεσμικό πλαίσιο. Α) Απλούστευση και ενιοποίηση ή και κατάργηση εγκρίσεων και αδειών Β) Αποσυγκέντρωση των διαδικασιών αδειοδότησης Παράδειγμα. Καθυστερήσεις όχι μηνών αλλά ετών υπάρχουν στην περιβαλλοντική αδειοδότηση για λόγους που δεν έχουν σχέση με την προστασία του Περιβάλλοντος. Είναι όμως ευτύχημα ότι όλες σχετικές αρμοδιότητες έχουν συγκεντρωθεί στο ΥΠΕΚΑ (Π.Π.Ε-Α, ΜΠΕ,- περιβαλλοντική αδειοδότηση, δάση, χωροταξική και πολεοδομική αδειοδότηση, ενέργεια, νερά κλπ). Αυτό σημαίνει ότι πολλές άδειες και εγκρίσεις που δίδονται σήμερα , μπορούν να συγχωνευθούν σε μια ή δύο, και να χορηγούνται από μία και μόνη κεντρική Υπηρεσία του ΥΠΕΚΑ αλλά και τις επτά νέες Αποκεντρωμένες (κρατικές) Διοικήσεις ,χωρίς διακρίσεις . Η λύση αυτή είναι μονόδρομος .Απαιτεί πολιτικό θάρρος που αυτή η κυβέρνηση δείχνει ότι διαθέτει. Σ.Κ