• Σχόλιο του χρήστη 'ΔΕΗ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ Α.Ε.' | 3 Σεπτεμβρίου 2010, 13:53

    Νομοσχέδιο «Επιτάχυνσης Μεγάλων Έργων» Η προώθηση του συγκεκριμένου Νομοσχεδίου ουσιαστικά είναι ομολογία της Πολιτείας και της Δημόσιας Διοίκησης ότι αδυνατεί να λειτουργήσει η αδειοδοτική διαδικασία για την υλοποίηση έργων. Είναι κρίμα πραγματικά, αλλά εδώ που έχουν φθάσει τα πράγματα, είναι πλέον αναγκαίο να ψηφισθεί ένα Νομοσχέδιο «Επιτάχυνσης» για την προώθηση ειδικά των Μεγάλων Έργων που είναι απαραίτητα για την Εθνική μας Οικονομία. Το ζητούμενο βέβαια είναι οι προβλεπόμενες ρυθμίσεις να είναι σωστές, απλές, δίκαιες και να έχουν την αίσθηση του μέτρου έτσι ώστε να εξυπηρετούν και να δικαιώνουν πραγματικά το λόγο για τον οποίο επιστρατεύονται. Τέσσερεις είναι, κατά την άποψή μας, οι κύριοι παράγοντες στους οποίους οφείλονται τα προβλήματα κατά την αδειοδότηση των έργων (κατά σειρά σπουδαιότητας): 1) Η έλλειψη κτηματολογίου, δασολογίου και δασικών χαρτών. 2) Η βραδύτητα, σε βαθμό αρνησιδικίας, στην εκδίκαση υποθέσεων ειδικά από τα Διοικητικά Δικαστήρια. 3) Η έλλειψη οριστικών μελετών, σχεδίων τόσο για τα Δημόσια όσο και για τα ιδιωτικά έργα. 4) Η πολυνομία και η δυσλειτουργία της Δημόσιας Διοίκησης. Ειδικά για την έλλειψη κτηματολογίου, δασολογίου και δασικών χαρτών χαριτολογώντας θα έλεγε κανείς ότι θα έπρεπε να είναι το πρώτο Έργο, απόλυτης πρώτης προτεραιότητας, που θα ενταχθεί στα Μεγάλα Έργα. Ήδη η Κτηματολόγιο Α.Ε. εκτιμά και προσπαθεί να το ολοκληρώσει το 2020. Τα οφέλη θα ήταν τεράστια αν ολοκληρωνόταν το έργο αυτό νωρίτερα. Σχολιασμός κατ’ άρθρο Άρθρο 2 Κριτήρια Υπαγωγής Προτείνεται να μειωθεί το ελάχιστο κόστος της επένδυσης που εντάσσεται στα μεγάλα έργα στα εκατόν πενήντα εκατομμύρια ευρώ (150.000.000 €). Ένα επιχείρημα θα μπορούσε να είναι η υλοποίηση συγκροτημάτων αιολικών πάρκων συνολικής ισχύος μεγαλύτερης από εκατόν πενήντα (150) MW, που ήδη θεωρούνται Μεγάλα Έργα σύμφωνα με τις ειδικές προβλέψεις του Νόμου 3468/2006 άρθρο 8 παρ. 10 όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 3 παρ. 2 του Ν. 3851/2010, με κόστος 1.000 €/kW (η ΡΑΕ σύμφωνα με την απόφασή της 1179/2010 θεωρεί κόστος αιολικών 1.200 €/kW). Επιπλέον, σύμφωνα με το άρθρο 2 παρ. 29 του Νόμου 3468/2006 όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 12 παρ. 4 του Νόμου 3468/2006 για τον ορισμό του συγκροτήματος αιολικών πάρκων: σύνολο αιολικών πάρκων ενός η περισσότερων φορέων, που αναπτύσσονται σε κοντινές αποστάσεις μεταξύ τους και αξιοποιούν κατά το δυνατόν κοινές υποδομές οδοποιίας και ηλεκτρικής διασύνδεσης, αποτελώντας ουσιαστικά ένα ενιαίο έργο», πρέπει στο άρθρο 2 του Νομοσχεδίου να υπάρξει σχετική πρόβλεψη ούτως ώστε να εντάσσονται στα διαδικασία Μεγάλων Έργων έργα ενός ή περισσότερων επενδυτών που αξιοποιούν κατά το δυνατόν κοινές υποδομές οδοποιίας και ηλεκτρικής διασύνδεσης, αποτελώντας ουσιαστικά ένα ενιαίο έργο. Εννοείται βέβαια ότι το σύνολο της επένδυσης των έργων αυτών θα υπερβαίνει την ελάχιστη τιμή που προβλέπει ο Νόμος. Άρθρο 4 Διαδικασία αιτήσεων ένταξης επενδύσεων και έργων από τον ιδιωτικό τομέα Παρ. 1 και 2. Στην παρ. 1 αναφέρεται ότι τα επενδυτικά σχέδια είναι δεσμευτικά για τον επενδυτή, ο οποίος δεν δύναται να τα μεταβάλλει μεταγενέστερα. Άρα στις παραγράφους αυτές θα πρέπει να αναφερθεί ρητά ότι υποβάλλονται οριστικές μελέτες του έργου και των συνοδών έργων αυτού δηλαδή αναλυτική, πλήρης περιγραφή του έργου και των συνοδών έργων μαζί με την Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (κατάργηση της προκαταρκτικής περιβαλλοντικής εκτίμησης) και όχι απλά μία σκέτη περιγραφή του έργου. Επίσης πρέπει να υπάρχει σαφής τεκμηρίωση επάρκειας ιδίων κεφαλαίων και χρηματοδότησης του έργου. Παρ. 3 Ο επενδυτής αφού ενημερώνεται άμεσα και εγγράφως για το περιεχόμενο της Αιτιολογημένης Γνώμης, πρέπει να έχει τη δυνατότητα, ειδικά αν η γνώμη αυτή είναι αρνητική, να προσθέσει ή ακόμα και να αντικρούσει με επιχειρήματα και γενικότερα να εκφέρει τη δικιά του άποψη επί της αιτιολογημένης γνώμης. Η άποψη, η επιχειρηματολογία αυτή επισυνάπτεται στην Αιτιολογημένη Γνώμη. Άρθρο 6 Μεγάλα Έργα και Επενδύσεις Φορέων του Δημοσίου Παρ. 6.2.210 Στην παράγραφο αυτή αναφέρεται ότι ο Φορέας Πραγματοποίησης ή ο κύριος του Έργου δεν θα προβαίνουν σε οριστικές μελέτες για το υπό δημοπράτηση έργο. Κατά την άποψή μας αυτό είναι λανθασμένο γιατί λόγω της έλλειψης οριστικών μελετών υπάρχει κίνδυνος μεγάλων χρονικών καθυστερήσεων, τροποποίησης και αναθεώρησης συμβάσεων, σημαντικής αύξησης τιμήματος κλπ Άρθρο 7 Ειδικά Σχέδια Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης Περιοχών Εγκατάστασης Μεγάλων Έργων Για να μην υπάρχουν παρερμηνείες και προβλήματα θα πρέπει να γραφεί και να γίνει σαφές ότι οι ρυθμίσεις των προεδρικών διαταγμάτων των παραγράφων 2 και 3 που κατισχύουν κάθε άλλης αντίθετης ή διαφορετικής ρύθμισης Γενικών Πολεοδομικών Σχεδίων, Ζώνων Οικιστικού Ελέγχου, σχεδίων πόλεων ή πολεοδομικών μελετών και σχεδίων χρήσεων γης θα ισχύουν και για τα συνοδά έργα. Άρθρο 14 Αναγκαστικές απαλλοτριώσεις για την εκτέλεση Μεγάλων Έργων Λανθασμένη και τουλάχιστον προβληματική ως προς τη νομιμότητά της η αναγκαστική απαλλοτρίωση χωρίς να έχει διενεργηθεί πράξη χαρακτηρισμού προηγουμένως. Το ίδιο ισχύει και για τη δωρεάν παραχώρηση δημόσιας έκτασης για Μεγάλο Έργο.