Άρθρο 6 – Διαδικασία Κωδικοποίησης της Νομοθεσίας

  1. Με κοινή απόφαση του Υπουργού Επικρατείας και του καθ’ ύλη αρμόδιου Υπουργού, μετά από εισήγηση της ΚΕΚΗΝ, καθορίζεται το επιμέρους νομικό πεδίο της κωδικοποίησης.
  2. Με απόφαση του Υπουργού Επικρατείας μπορεί να προκηρύσσεται διαγωνισμός για την ανάθεση επιμέρους έργων κωδικοποίησης ανά αντικείμενο, σύμφωνα με την ισχύουσα ευρωπαϊκή και εθνική νομοθεσία. Δικαίωμα συμμετοχής έχουν, ιδίως, ημεδαπά ή αλλοδαπά ιδρύματα, οργανισμοί και ινστιτούτα με συναφές αντικείμενο, καθώς και νομικά πρόσωπα και ενώσεις προσώπων με σχετική εξειδίκευση. Η κατακύρωση του διαγωνισμού γίνεται με απόφαση του Υπουργού Επικρατείας. Το τελικό παραδοτέο εγκρίνεται από την ΚΕΚΗΝ η οποία, μετά από τη σχετική επεξεργασία, υποβάλλει τα σχέδια Κωδίκων στον Υπουργό Επικρατείας και δι’ αυτού στον καθ’ ύλη αρμόδιο Υπουργό.
  3. Το περιεχόμενο των Κωδίκων κυρώνεται καταρχήν με τη διαδικασία του άρθρου 76 παρ. 6 του Συντάγματος, πλην του μέρους με το οποίο τυχόν καταργούνται ή τροποποιούνται ισχύουσες διατάξεις νόμου, για το οποίο θα πρέπει να προηγηθεί η συνήθης κοινοβουλευτική διαδικασία.
  4. Με τη διαδικασία της παραγράφου 2 του παρόντος άρθρου είναι δυνατή η προμήθεια πληροφοριακών υποδομών και υπηρεσιών για την εξυπηρέτηση των αναγκών της διαρκούς κωδικοποίησης της νομοθεσίας και τη διασύνδεσή του με το Διαρκή Κώδικα Νομοθεσίας του Υπουργείου Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης.
  • 3 Σεπτεμβρίου 2010, 15:55 | ΗΜ

    1. Θα πρέπει, ενδεχομένως, να εξεταστεί με προσοχή, κατά πόσον μπορεί να οριστεί πεδίο κωδικοποίησης με υπουργική απόφαση, ενόψει του άρθρου 76 παρ. 6 του Συντάγματος, το οποίο απαιτεί σύσταση ειδικών επιτροπών με ειδικούς νόμους, προκειμένου να ακολουθηθεί η διαδικασία επιψήφισης κωδίκων από τη Βουλή. Για το λόγο αυτό, όσοι Κώδικες ανατέθηκαν έως σήμερα στην ΚΕΚ, ανατέθηκαν με νομοθετική διάταξη.

    2. Επίσης, καλό είναι να διευκρινίζεται, ότι η κωδικοποίηση και ένταξη σε ενιαίο κείμενο δεν αφορά σωρευτικά τους νόμους, τα κανονιστικά διατάγματα και τις αποφάσεις. Ο ν. 3133/2003 ορθά διακρίνει μεταξύ κωδίκων νόμων και κωδίκων διαταγμάτων και κανονιστικών πράξεων και προτείνεται να υιοθετηθεί ρητώς η ίδια διάκριση.

    3. Ως προς τις εργασίες κωδικοποίησης, φρονώ ότι δεν δικαιολογείται ο διαφαινόμενος αποκλεισμός απλών φυσικών προσώπων (π.χ. δικηγόρων, δικηγορικών γραφείων που δεν είναι εταιρείες κλπ), από την ανάληψη έργων κωδικοποίησης. Η εξειδίκευση και η συστηματική και σωστή εργασία δεν εξασφαλίζεται από την νομική μορφή του δικαιούμενου συμμετοχής στον διαγωνισμό.

  • 25 Αυγούστου 2010, 09:14 | Mαρία Κεραμέως

    Κύριε Υπουργέ,

    Δώσατε παράταση 7 ημερών στη διαβούλευση (να λήγει στις 5/9/20 αντί για τις 29/8/10).

    Μπορείτε να δώσετε μεγαλύτερη παράταση (ως τις 30.9.10) και να το ανακοινώσετε, γιατί έτσι πως το αλλάξατε είναι σαν από την αρχή να είχατε δώσει μεγαλύτερη προσθεσμία στη διαβούλευση και απλώς εμείς που διαμαρτυρόμασταν για το σύντομο της προθεσμίας να ήμασταν παραπληροφορημένοι.

    Το γράφω επειδή έχετε ασχοληθεί ειδικά με τη δεοντολογία στην πολιτική, όπως φαίνεται από το σχέδιο δεοντολογίας πολιτικών που είναι αναρτημένο στην ιστοσελίδα του υπουργείου Επικρατείας, στις «δράσεις» σας.

  • 23 Αυγούστου 2010, 12:42 | Stefanos

    Η κωδικοποίηση των νόμων για να γίνει χρειάζεται μαζική, εθελοντική εργασία. Αυτού του είδους τα έργα τεκμηρίωσης, επωφελούνται τα μέγιστα από τις δυνατότητες επικοινωνίας και συνεργασίας που προσφέρει η πληροφορική και το internet.

    Προτείνω να κοιτάξουμε τον τρόπο λειτουργίας αντίστοιχων μεγάλων project και να οργανωθούμε αντίστοιχα. Θα χρειαστεί δημοσιότητα (πχ τηλεόραση) για προσέλκυση εθελοντών, οπωσδήποτε Forums και Μailing lists για συνεχή ενημέρωση τους, και μια ομάδα από ειδικά εκπαιδευμένους νομικούς δημόσιους λειτουργούς, ο καθένας στο αντικείμενο του, για αναγκαίες παρεμβάσεις όπως επιδιορθώσεις βανδαλισμών, τροποποιήσεις και νέες προσθήκες (διαχειριστές του συστήματος). Κόσμος θα έρθει, αρκεί να προσφέρεται αναγνώριση του έργου και δημοσιότητα.

    Ενδεικτικά, μεγάλα project τεκμηρίωσης είναι:

    – Jurispedia (http://en.jurispedia.org/index.php/Main_Page) Τεκμηρίωση διεθνών νόμων

    – Wikipedia (http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A0%CF%8D%CE%BB%CE%B7:%CE%9A%CF%8D%CF%81%CE%B9%CE%B1)

    – OpenOffice (http://documentation.openoffice.org/)

    – Διάφορα άλλα νομικά wiki – http://www.editthis.info/lawlibrary/Legal_wikis

  • 22 Αυγούστου 2010, 00:01 | TOMIS

    Να κωδικοποιηθουν οι νομοι και τα οργανα ανα τομεα υπουργειου περαν απο αυτων που προτεινα να να αναβαθμιστουν σε πρωτες βαθμιδες εξουσιας οικονομιας πολιτικης εσωτερικης αυτοδοικησης.Πχ το υπ περιβαλοντος εχει αναγκη κωδικοποιησης και μαλλον νεες δομες στην ελεγχτικη του δομη με περισοτερη και αμεση ερευνα απο δικονομικες αρχες.Πολλες φωτιες πολυ αδικια πχ ,και εμπλεκοντε αρχες αδειοδοτησης χωρις νομικη υποστηριξη.Δηλαδη και να γνωστοποιηθει μια αναρχη δομηση θα πρεπει να βαλουμε φωτια γιατι ενα δασαρχειο δεν επιτρεπει και δεν εχει συνοχη με το νομο περι αναρχης δομησης πχ Να αποτραπει εντελως δηλαδη ενας απο τους
    κρατικους ηθικους αυτουργους που ωθουν οχι μονο σε καταπατησεις αλλα και διαφθορα

  • 20 Αυγούστου 2010, 14:35 | Τερψιχόρη

    Επιτέλους!!
    Το σημαντικότερο νομοσχέδιο των τελευταίων ετών για τον νομικό κόσμο της ελλάδας και τον πολίτη.
    παρατηρήσεις:
    1) Δεν καθίσταται αντιληπτό γιατι λείπει από αυτήν την ιδιαίτερα σημαντική καΙ επίπονη προσπάθεια ο καθ΄ύλην αρμόδιος υπουργός δικαιοσύνης και ολες οι αρμοδιότητες συγκεντρώνονται στον υπουργό επικρατείας (πχ διακηρύξεις, κατακυρώσεις).
    2) Σε περίοδο δικαστικών διακοπών δεν θα έπρεπε να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση ένα τόσο σημαντικό νομοσχέδιο.Οι απώλεις γνωμών θα είναι μεγαλες.Σ΄αυτή τη διαβούλευση θα ήθελε να λαβει μερος όλος ο νομικός κόσμος της ελλαδος.
    3) Στις επιτροπές πρέπει να προταχθούν επιστήμονες που έχουν επαφή με την νομική πρακτική -δικαστές και πραγματικοί δικηγόροι- και όχι θεωριτικοθρεμένοι.
    4) ΝΑ ΚΩΔΙΚΟΠΟΙΗΘΟΥΝ ΟΛΟΙ ΟΙ ΝΟΜΟΙ ΠΟΥ ΑΦΟΡΌΥΝ ΣΤΟ ΕΛΕΓΚΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ. ΕΛΕΟΣ!
    -ΤΟ ΣΧΕΤΙΚΟ ΝΟΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΙΝΑΙ ΔΥΣΕΥΡΕΤΟ, ΑΘΛΙΟ ΚΑΙ ΠΑΡΩΧΗΜΕΝΟ.Να προσαρμοσθεί στην πάγια νομολογία του ανώτατου δικαστηρίου (πχ ευθύνη δημοσίου υπολόγου).
    -ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΔΥΝΑΤΟΝ ΝΑ ΕΚΔΙΔΕΙ ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΟ ΜΟΝ.ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΊΟ ΚΑΙ ΤΟ ΕΛΕΓΚΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΝΑ ΜΗΝ ΠΡΟΒΑΙΝΕΙ ΣΤΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΤΩΝ ΕΝΤΑΛΜΑΤΩΝ ΓΙΑΤΙ ΘΕΩΡΕΙ ΟΤΙ Η ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΟΥ ΜΟΝ.ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΟΥ ΕΚΔΟΘΗΚΕ ΓΙΑ ΘΕΜΑΤΑ ΕΚΤΟΣ ΤΗς ΔΙΚΑΙΟΔΟΣΙΑΣ ΤΟΥ.Εχει ήδη ξεκινήσει στροφή της νομολογίας για τα ζητήματα δέσμευσης του Ελεγκτικού Συνεδρίου από διαταγές πληρωμής και προσωρινές διαταγές.ΟΜΩΣ ΔΕΝ ΤΟΥς ΒΟΗΘΑΤΕ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΑ. ΜΕ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΗ ΑΠΟΥΣΙΑ ΕΚΤΙΘΕΤΑΙ ΑΔΙΚΩΣ ΕΝΑ ΑΝΩΤΑΤΟ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟ ΚΑΙ ΤΑΛΑΙΠΩΡΕΙΤΑΙ Ο ΠΟΛΙΤΗΣ.
    5) Να απλοποιηθούν οι κανόνες αρμοδιότητας μεταξύ των διοικητικών δικαστηρίων.Δεν επιτρέπεται να ψάχνει ο νομικός για μέρες να βρεί ποιο δικαστηριο είναι αρμόδιο και με ποια διάταξη πχ για υπηρεσιακή κατάσταση υπαλλήλων, αποδοχές,υπαλληλικές προσφυγές.
    5)Να απλοποιηθούν οι κανόνες παραστασης των δικηγόρων στα διοικητικα δικαστηρία.Πόλλές φορές το συγκεκριμένο ζήτημα φτάνει μέχρι και την 7μελή σύνθεση του ΣτΕ !!!

  • 17 Αυγούστου 2010, 07:20 | ΒΑΣΩ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΥ

    ΕΔΩ ΚΑΙ 30 ΧΡΟΝΙΑ ΕΧΟΥΝ ΞΟΔΕΥΤΕΙ ΔΙΕΣΕΚΑΤΟΜΜΥΡΤΙΑ ΑΠΌ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΦΟΡΕΙΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΓΙΑ ΚΩΔΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ, Η ΟΠΟΙΑ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΓΙΝΕΙ ΣΕ ΚΑΝΕΝΑ ΤΟΜΕΑ ΕΚΤΟΣ ΙΣΩΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΩΔΙΚΑ ΣΥΝΤΑΞΕΩΝ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ.
    ΠΙΣΤΕΥΩ ΌΤΙ ΚΑΙ ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΤΟ ΜΟΝΟ ΠΟΥ ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΞΟΔΕΥΤΟΥΝ ΧΡΗΜΑΤΑ (ΚΑΙ ΜΑΛΙΣΤΑ ΤΙΣ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΟΡΕΣ ΣΕ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΑΣΧΕΤΟΥΣ.
    ΕΑΝ ΔΕΝ ΥΠΟΧΡΕΩΘΟΥΝ ΑΠΑΝΤΕΣ ΝΑ ΚΑΤΑΡΓΟΥΝ ΡΗΤΑ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΜΕ ΚΑΘΕ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ/ΝΕΑ ΡΥΘΜΙΣΗ ΝΟΜΟΥ ΔΕΝ ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΠΟΤΕ ΝΑ ΦΘΑΣΟΥΜΕ ΣΕ ΚΑΛΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ.
    Η ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΕΤΣΙ ΟΠΩΣ ΕΙΝΑΙ ΣΗΜΕΡΑ ΔΙΕΥΚΟΛΥΝΕΙ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΔΙΟΙΚΟΥΝΤΕΣ (ΓΙΑ ΠΑΡΟΧΗ ΔΙΕΥΚΟΛΎΝΣΕΩΝ…….) ΚΑΙ ΤΗΝ ΔΙΑΦΘΟΡΑ ΕΠΙΣΗΣ.
    ΚΑΙ ΜΕ ΤΗΝ ΝΕΑ ΟΔΗΓΙΑ ΓΙΑ ΑΠΕΛΕΥΘΕΩΡΣΗ ΤΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΓΙΝΕΤΑΙ ΜΙΑ ΑΠΟ ΤΑ ΙΔΙΑ. ΔΕΝ ΚΑΤΑΡΓΟΥΝΤΑΙ ΡΗΤΑ ΟΙ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΠΟΥ ΕΡΧΟΝΤΑΙ ΣΕ ΑΝΤΙΘΕΣΗ. ΝΟΜΙΖΩ ΌΤΙ ΔΕΝ ΘΑ ΓΙΝΟΥΜΕ ΠΟΤΕ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ

  • 16 Αυγούστου 2010, 17:32 | Mαρία Κεραμέως

    Καλύτερο και οικονομικότερο είναι να αξιοποιηθεί το υπάρχον επιστημονικό προσωπικό των υπουργείων, των δικαστηρίων, της Βουλής, του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, καθώς και οι δικηγορικοί σύλλογοι και οι νομικές σχολές των ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων της χώρας για αυτή την εργασία και όχι πάλι να κάνει το κράτος πολυδάπανους και συνήθως αδιαφανείς «διαγωνισμούς» για ένα τόσο σημαντικό θέμα όπως είναι η κωδικοποίηση της νομοθεσίας.

    Ποιός θα έχει την ευθύνη των λαθών;

    Πώς είναι δυνατόν με έναν νόμο να καταργούνται ξαφνικά οι επιτροπές κωδικοποίησης που υπάρχουν ανά υπουργείο;

    Πώς γίνεται ο υπουργός επικρατείας (στη σημερινή σύνθεση της κυβέρνησης μη εκλεγμένος) να προκηρύσσει και να κατακυρώνει μόνος του διαγωνισμούς τέτοιας σημασίας και τόσο υψηλής ευθύνης και δαπάνης;

    Εκτιμώ ότι είναι τουλάχιστον αντιδεοντολογικό από πλευράς υπουργείου Επικρατείας να θέτει σε διαβούλευση νομοσχέδιο που αφορά τον νομικό κόσμο της χώρας στην περίοδο των δικαστικών διακοπών (η «διαβούλευση» για αυτό το νομοσχέδιο ορίστηκε για το διάστημα από 13 έως 29 Αυγούστου 2010).

    Θεωρώ απαραίτητη την παράταση της διαβούλευσης έως τις 30.10.2010 και τη ριζική αναμόρφωση του νομοσχεδίου, ιδίως στα θέματα της σύστασης των επιτροπών και της διαδικασίας κωδικοποίησης.

  • 14 Αυγούστου 2010, 06:27 | OYM ΟΣΜ

    Δεδομένης της απόφασης να υλοποιηθεί η κωδικοποίηση της νομοθεσίας μέσω διαγωνιστικών διαδικασιών, η διαχείριση του συνολικού προγράμματος («διαγωνιστικές διαδικασίες για την ανάθεση επιμέρους ΕΡΓΩΝ κωδικοποίησης ανά αντικείμενο») είναι επιστημονικό αντικείμενο διαχειριστών έργων και προγραμμάτων και όχι επιστημόνων νομικής ή πληροφορικής (αναφέρομαι μόνο στο τεχνοκρατικό μέρος της υλοποίησης και όχι στην πολιτική επιλογή ανάθεσης με απόφαση του Υπουργού Επικρατείας).

    Επίσης θα ήταν χρήσιμη η εφαρμογή υποδείγματος διαγωνιστικής διαδικασίας τύπου Kashiwagi: θα διευκόλυνε σημαντικά την εργασία της ΚΕΚΗΝ.