- Υπουργός Επικρατείας - http://www.opengov.gr/ypep -

Άρθρο 6 – Μεγάλα Έργα και Επενδύσεις Φορέων του Δημοσίου

6.1 Διαδικασία ένταξης επενδύσεων και έργων των φορέων του Δημοσίου στις διατάξεις του παρόντος νόμου

6.1.1 Το Δημόσιο, με δική του πρωτοβουλία, μπορεί να υπαγάγει ένα έργο, το οποίο πληροί τα κριτήρια και τις προϋποθέσεις των άρθρων 1 και 2  του παρόντος, στις διατάξεις του παρόντος Νόμου, προκειμένου  να υλοποιηθεί με γρήγορες διαδικασίες, (στο εξής “Μεγάλο Δημόσιο Έργο” η “ΜΔΕ”)

6.1.2. Η υπαγωγή ενός ΜΔΕ με πρωτοβουλία του Δημοσίου, γίνεται με έγκριση της Διυπουργικής Επιτροπής Μεγάλων Έργων και Υποδομών, μετά από αίτηση του αρμόδιου Φορέα ή Υπηρεσίας του Δημοσίου (εφεξής ο “Κύριος του Έργου”). Το σχετικό αίτημα υπαγωγής του Κυρίου του Έργου υποβάλλεται με επιστολή, που υπογράφει ο επιβλέπων Υπουργός του Κυρίου του Έργου. Η Διυπουργική Επιτροπή Μεγάλων Έργων και Υποδομών αποφασίζει με σχετική πλειοψηφία, παρόντων τουλάχιστον τριών μελών της. Η απόφαση της έγκρισης της Δ.Ε.Μ.Ε.Υ. δύναται να ορίζει ειδικότερες λεπτομέρειες σχετικά με τις διαγωνιστικές διαδικασίες ανάθεσης του έργου ή και κύρωσης της Τελικής Σύμβασης ανάθεσης με νόμο στη Βουλή.

6.1.3. Η αίτηση υπαγωγής ενός ΜΔΕ στις διατάξεις του παρόντος νόμου, προϋποθέτει μόνο την ικανοποίηση των κριτηρίων του άρθρων 1 και 2 του παρόντος χωρίς να απαιτείται η υποβολή πλήρους Φακέλου, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο Άρθρο 4 του παρόντος.

6.1.4. Η Συντονιστική Επιτροπή δύναται, αυτοβούλως και κατά τη διακριτική της ευχέρεια, να εισηγείται στη Διυπουργική Επιτροπή Μεγάλων Έργων και Υποδομών την υπαγωγή ενός ΜΔΕ, που πληροί τα κριτήρια και τις προϋποθέσεις των άρθρων 1 και 2 του παρόντος, χωρίς πρότερο σχετικό αίτημα του Κυρίου του Έργου.

6.2. Ανάθεση Μεγάλων Δημοσίων Έργων που υπάγονται στις διατάξεις του παρόντος νόμου

6.2.1. Τα ΜΔΕ που υπάγονται στις διατάξεις του παρόντος νόμου με πρωτοβουλία του Δημοσίου, θα ανατίθενται μέσω διεθνών ανοικτών διαγωνισμών, σύμφωνα με τις διαδικασίες και τα πρότυπα της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) καθώς και τις ειδικότερες προβλέψεις και διαδικασίες του παρόντος άρθρου.

6.2.2. Η ανάθεση των ΜΔΕ, που υπάγονται στις διατάξεις του παρόντος νόμου, θα γίνεται μέσω διεθνών ανοικτών διαγωνισμών, σε μία φάση, χωρίς προεπιλογή.

6.2.3. Σε ειδικές περιπτώσεις και εφόσον συντρέχουν είτε λόγοι ιδιαίτερης τεχνικής πολυπλοκότητας του προς υπαγωγή ΜΔΕ είτε  λόγοι ειδικού ενδιαφέροντος, η Επιτροπή Μεγάλων Έργων και Υποδομών δύναται στην εγκριτική απόφαση υπαγωγής του Έργου στις διατάξεις του παρόντος νόμου,  να αποφασίζει, τεκμηριώνοντας την απόφασή της, την ανάθεση μέσω Διαδικασίας Ανοικτού Διεθνούς Διαγωνισμού, με Προεπιλογή.

6.2.4. Η πραγματοποίηση των διαγωνιστικών διαδικασιών των Μεγάλων Έργων που υπάγονται στις διατάξεις του παρόντος Νόμου ανατίθεται στην εταιρεία Ιnvest in Greece του άρθρου 18 του παρόντος (στο εξής για τους σκοπούς του παρόντος άρθρου «Φορέας Πραγματοποίησης»). Ο Φορέας Πραγματοποίησης αναλαμβάνει, με την υποστήριξη εξειδικευμένων συμβούλων, τους οποίους προσλαμβάνει σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος νόμου, τη διενέργεια των διαγωνιστικών διαδικασιών, για λογαριασμό του Κυρίου του Έργου, σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος. Στελέχη του Κυρίου του Έργου μπορούν να συνδράμουν τον Φορέα Πραγματοποίησης σε ειδικά θέματα που αφορούν τη δημοπράτηση του Έργου.

6.2.5. Το έργο της Invest in Greece αναφορικά με τα ΜΔΕ, τα οποία υπάγονται στις διατάξεις του παρόντος Νόμου με πρωτοβουλία του Δημοσίου, αφορά αποκλειστικά στη διενέργεια των διαγωνιστικών διαδικασιών, περιλαμβανομένων όλων των απαραίτητων προς αυτό τον σκοπό ενεργειών έως και την ολοκλήρωση τους, η οποία για τους σκοπούς του παρόντος θεωρείται ότι συντελείται με την οριστική ανάδειξη του Προσωρινού Αναδόχου η οποία πραγματοποιείται μετά την εκδίκαση τυχόν αντιρρήσεων ή ενστάσεων ή προσφυγών έναντι του Πρακτικού Ανάθεσης της παραγράφου 6.2.12γ του παρόντος Νόμου και τη σχετική εισήγησή της προς τον Κύριο του Έργου για την οριστική ανάθεση και υπογραφή της σχετικής Σύμβασης. Με την ολοκλήρωση του έργου της, ο Φορέας Πραγματοποίησης παραδίδει το σύνολο των διαγωνιστικών κειμένων, περιλαμβανομένης και της Προσφοράς του Προσωρινού Αναδόχου στον Κύριο του Έργου και υποστηρίζει τον Κύριο του Έργου έως την ολοκλήρωση όλων των διαδικασιών ολοκλήρωσης της οριστικής ανάθεσης.

6.2.6. Ο Κύριος του Έργου έχει την ευθύνη ολοκλήρωσης των διαδικασιών για την οριστική ανάθεση, σύμφωνα με τους όρους του Φακέλου Δημοπράτησης του Έργου, καθώς και της προετοιμασίας της εισαγωγής της σχετικής Σύμβασης ανάθεσης για κύρωση στη Βουλή, εφόσον τούτο προβλέπεται στο Φάκελο Δημοπράτησης.

6.2.7. Ο συντονισμός και η εποπτεία του Φορέα Πραγματοποίησης γίνεται από τη Συντονιστική Επιτροπή του παρόντος νόμου. Η Συντονιστική Επιτροπή δεν υποκαθιστά το Φορέα Πραγματοποίησης, κατά την υλοποίηση των διαδικασιών του. Ο Φορέας Πραγματοποίησης υποβάλλει μηνιαίως αναλυτική έκθεση προόδου επί όλων των Μεγάλων Έργων που έχουν υπαχθεί στις διατάξεις του παρόντος Νόμου και των σχετικών ενεργειών της επί αυτών, στη Συντονιστική Επιτροπή.

6.2.8. Ο Φορέας Πραγματοποίησης προετοιμάζει το Φάκελο Δημοπράτησης του Έργου, που περιλαμβάνει τη Διακήρυξη, το σχέδιο της Σύμβασης ανάθεσης και κάθε άλλο συνοδευτικό διαγωνιστικό κείμενο. Η Διακήρυξη θα περιγράφει, μεταξύ άλλων, αναλυτικά: τις προϋποθέσεις και τα κριτήρια συμμετοχής, την απαιτούμενη εμπειρία, τον Κύριο του Έργου, το περιεχόμενο της Προσφοράς, τη διαδικασία διαβούλευσης για την οριστικοποίηση της σχετικής Σύμβασης ανάθεσης/παραχώρησης, τη διαδικασία και το χρονοδιάγραμμα υποβολής της Προσφοράς, τις διαδικασίες αξιολόγησης και επιλογής, τις διαδικασίες ενστάσεων, τις τεχνικές λειτουργικές προδιαγραφές και απαιτήσεις του έργου, τις διαδικασίες μεταβολής στοιχείων του διαγωνισμού μέσω τευχών μεταβολών τις διαδικασίες ανάθεσης και εφόσον τούτο προβλέπεται στην απόφαση έγκρισης της παραγράφου 6.1.2 του παρόντος, τις διαδικασίες κύρωσης της ανάθεσης στη Βουλή των Ελλήνων, καθώς και οποιοδήποτε άλλο στοιχείο κρίνεται αναγκαίο σύμφωνα με τα πρότυπα της ΕΕ και τις ανάγκες του έργου. Η μέγιστη επιτρεπτή διάρκεια προετοιμασίας του Φακέλου Δημοπράτησης ορίζεται σε εξήντα (60) εργάσιμες ημέρες. Με την ολοκλήρωση του Φακέλου Δημοπράτησης, ο Φορέας Πραγματοποίησης προβαίνει στις προβλεπόμενες διαδικασίες δημοπράτησης του Έργου, σύμφωνα και με τη διαδικασία που προβλέπεται στην εγκριτική απόφαση υπαγωγής της Διυπουργικής Επιτροπής Μεγάλων Έργων και Υποδομών.

6.2.9. Στη Διακήρυξη πρέπει να προβλέπεται αναλυτικά τόσο η παροχή δάνειας τεχνικής ικανότητας όσο και η παροχή δάνειας οικονομικής επάρκειας, ενώ η πρόβλεψη ειδικής εμπειρίας απαιτείται μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις. Η ανωτέρω δάνεια παροχή πρέπει να αποδεικνύεται με συμβατικό κείμενο σε κάθε στάδιο υλοποίησης του Έργου επί ποινή ακυρότητας της ανάθεσης. Στη Διακήρυξη μπορεί να προβλέπεται και η προσφυγή στη διαδικασία του ηλεκτρονικού πλειστηριασμού σύμφωνα με την κοινοτική νομοθεσία.

6.2.10. Για Μεγάλα Δημόσια Έργα, τα οποία υλοποιούνται με ιδιωτική χρηματοδότηση ή με συγχρηματοδότηση, μέσω συνεργασίας η σύμπραξης μεταξύ του Δημοσίου και του Ιδιωτικού τομέα, είτε με Σύμβαση Παραχώρησης ή μακροχρόνιας μίσθωσης, ο τεχνικός και λειτουργικός προσδιορισμός και η περιγραφή του Έργου, καθώς και η αξιολόγηση των Τεχνικών Προσφορών των Διαγωνιζομένων, της παραγράφου 6.2.12.β. του παρόντος άρθρου γίνεται μέσω της αναλυτικής περιγραφής των Ελάχιστων Τεχνικών και Λειτουργικών Απαιτήσεων του Έργου, οι οποίες ορίζονται ως οι ελάχιστες προδιαγραφές και απαιτήσεις του Δημοσίου, αποκλειστικά ποσοτικοποιημένες και εκφρασμένες μαθηματικώς σε συγκεκριμένους αριθμούς, όσον αφορά την τεχνική κατάσταση και τη λειτουργική απόδοση του δημοπρατουμένου έργου. Για λόγους αποφυγής ανάληψης εκ μέρους του Δημοσίου κινδύνων σχετιζόμενων με το έργο, ο Φορέας Πραγματοποίησης ή ο Κύριος του Έργου δε θα προβαίνουν  σε Οριστικές Μελέτες για το υπό δημοπράτηση Έργο.

6.2.11. Για Μεγάλα Δημόσια Έργα, τα οποία υλοποιούνται με ιδιωτική χρηματοδότηση ή με συγχρηματοδότηση, μέσω συνεργασίας η σύμπραξης μεταξύ του Δημοσίου και του Ιδιωτικού τομέα, η Προσφορά των διαγωνιζόμενων ενδιαφερομένων επενδυτών  θα υποβάλλεται σε κλειστό σφραγισμένο φάκελο, ταξινομημένη σε τρεις αυτόνομες ενότητες, το περιεχόμενο των οποίων θα υποβάλλεται σε ξεχωριστούς σφραγισμένους υποφακέλους του φακέλου της Προσφοράς. Η Πρώτη Ενότητα θα περιλαμβάνει εξαντλητικά τα απαιτούμενα δικαιολογητικά για τη συμμετοχή στη διαδικασία του διαγωνισμού, τις προβλεπόμενες από το διαγωνισμό εγγυητικές επιστολές, τη δήλωση πλήρους και ανεπιφύλακτης αποδοχής του κειμένου της σχετικής  Σύμβασης παραχώρησης, τα πιστοποιητικά εμπειρίας και κάθε άλλο ειδικότερο έγγραφο που προσδιορίζεται στη Διακήρυξη (στο εξής «Πρώτη Ενότητα»). Η Δεύτερη Ενότητα θα περιλαμβάνει την Τεχνική Προσφορά, σύμφωνα με τους όρους της Διακήρυξης, η οποία επί της αρχής θα περιλαμβάνει μαθηματικώς εκφρασμένα ποσοτικοποιημένα στοιχεία (στο εξής η «Δεύτερη Ενότητα»). Η Τρίτη Ενότητα θα περιλαμβάνει την Οικονομική Προσφορά του διαγωνιζόμενου, σύμφωνα με τους όρους της Διακήρυξης, η οποία θα περιλαμβάνει μαθηματικώς εκφρασμένα ποσοτικοποιημένα στοιχεία (στο εξής η «Τρίτη Ενότητα»).

6.2.12. Για Μεγάλα Δημόσια Έργα, τα οποία υλοποιούνται με ιδιωτική χρηματοδότηση η με συγχρηματοδότηση, μέσω συνεργασίας η σύμπραξης μεταξύ του Δημοσίου και του Ιδιωτικού τομέα, η αξιολόγηση των Προσφορών θα ακολουθεί την εξής διαδικασία, η οποία έχει ως Αρχή την ανάδειξη της βέλτιστης οικονομικής προσφοράς ανάμεσα σε εκείνες τις προσφορές που έχουν ικανοποιήσει πλήρως τις Ελάχιστες Τεχνικές και Λειτουργικές Απαιτήσεις του Δημοσίου, καθώς και τις απαιτήσεις επάρκειας εμπειρίας και τις προϋποθέσεις και τους όρους της Διακήρυξης:

6.2.12.α. Πρώτη Ενότητα. Η αξιολόγηση συνίσταται αποκλειστικά στον έλεγχο της πληρότητας, της επάρκειας των υποβληθέντων στοιχείων και της συμμόρφωσης των υποβληθέντων στοιχείων με τους όρους της Διακήρυξης. Δε γίνεται σχετική βαθμολόγηση τω διαγωνιζομένων. Συμπληρώσεις στοιχείων ή και διευκρινήσεις δεν επιτρέπονται. Προσφορές, των οποίων η Πρώτη Ενότητα δεν είναι πλήρης ή επαρκής, αποκλείονται από το Διαγωνισμό. Η ολοκλήρωση της αξιολόγησης της Πρώτης Ενότητας δε συνοδεύεται από έκδοση σχετικού πρακτικού. Με την ολοκλήρωση της αξιολόγησης της Πρώτης Ενότητας, ακολουθεί η διαδικασία αξιολόγησης της Δεύτερης Ενότητας. Η μέγιστη επιτρεπτή διάρκεια αξιολόγησης της Πρώτης Ενότητας ορίζεται σε είκοσι (20) εργάσιμες ημέρες.

6.2.12.β. Δεύτερη Ενότητα. Η αξιολόγηση συνίσταται αποκλειστικά στον έλεγχο της πληρότητας των υποβληθέντων στοιχείων και της συμμόρφωσης της Τεχνικής Προσφοράς με τις Ελάχιστες Τεχνικές και Λειτουργικές Απαιτήσεις και τους όρους της Διακήρυξης. Διευκρινίζεται ότι, για λόγους οικονομίας των προσφορών και επιτάχυνσης των διαδικασιών, η Διακήρυξη δύναται να ορίζει ένα υποσύνολο των Ελάχιστων Τεχνικών και Λειτουργικών Απαιτήσεων, ως εκείνες τις απαιτήσεις έναντι των οποίων θα γίνει η αξιολόγηση της Δεύτερης Ενότητας, χωρίς αυτό να περιορίζει ή να μεταβάλλει την υποχρέωση της συμμόρφωσης του έργου στο σύνολο των Ελάχιστων Τεχνικών και Λειτουργικών Απαιτήσεων της Διακήρυξης. Δε γίνεται σχετική βαθμολόγηση τω διαγωνιζομένων. Συμπληρώσεις στοιχείων ή και διευκρινήσεις δεν επιτρέπονται. Προσφορές, των οποίων η Δεύτερη Ενότητα δεν είναι πλήρης ή δεν ικανοποιεί το σύνολο των Ελάχιστων Τεχνικών και Λειτουργικών Απαιτήσεων ή του υποσυνόλου αυτών που εξετάζονται σύμφωνα με τη Διακήρυξη, αποκλείονται από το Διαγωνισμό. Σε εξαιρετικές περιπτώσεις που λόγω της φύσης του έργου απαιτηθεί να υπάρξει, προσθέτως της ως άνω οριζόμενης διαδικασίας αξιολόγησης της συμμόρφωσης των Τεχνικών Προσφορών με τις Ελάχιστες Τεχνικές και Λειτουργικές Απαιτήσεις, περαιτέρω σχετική αξιολόγηση των τεχνικών προφορών, αυτή θα γίνεται αποκλειστικά επί προκαθορισμένων, μαθηματικώς εκφρασμένων, στοιχείων της τεχνικής Προσφοράς, που αντιστοιχούν σε συγκεκριμένες Ελάχιστες Τεχνικές και Λειτουργικές Απαιτήσεις. Η σχετική αξιολόγηση δε θα περιλαμβάνει καθ’ οιονδήποτε τρόπο υποκειμενική βαθμολόγηση. Σε αυτές τις εξαιρετικές περιπτώσεις, η βαθμολογία της Δεύτερης Ενότητας θα λαμβάνεται υπόψη στη αξιολόγηση της Τρίτης Ενότητας. Η ολοκλήρωση της αξιολόγησης της Δεύτερης Ενότητας δε συνοδεύεται από έκδοση σχετικού πρακτικού. Η μέγιστη επιτρεπτή διάρκεια αξιολόγησης της Δεύτερης Ενότητας ορίζεται σε τριάντα (30) εργάσιμες ημέρες.

6.2.12.γ. Τρίτη Ενότητα. Η αξιολόγηση συνίσταται αποκλειστικά στον έλεγχο της πληρότητας των υποβληθέντων στοιχείων και της συμμόρφωσης αυτών με τους όρους της Διακήρυξης και στην εξέταση της υψηλότερης (η χαμηλότερης) οικονομικής προσφοράς σύμφωνα με τους ειδικότερους όρους της Διακήρυξης. Η προσφορά με την βέλτιστη τιμή (υψηλότερη ή χαμηλότερη) σύμφωνα με τους όρους της Διακήρυξης κατατάσσεται πρώτη και ο διαγωνιζόμενος που την υπέβαλε ανακηρύσσεται Προσωρινός Ανάδοχος του ΜΔΕ. Η ολοκλήρωση της αξιολόγησης της Τρίτης Ενότητας συντελείται με την σύνταξη και έκδοση σχετικού αναλυτικού και πλήρως αιτιολογημένου μοναδικού πρακτικού (εφεξής το “Πρακτικό Ανάθεσης”), το οποίο αναρτάται εντός τριών (3) ημερών στο διαδίκτυο. Η μέγιστη επιτρεπτή διάρκεια αξιολόγησης της Τρίτης Ενότητας ορίζεται σε δέκα (10) εργάσιμες ημέρες.

6.2.12.δ. Τυχόν αντιρρήσεις, ενστάσεις ή προσφυγές κατά του Πρακτικού Ανάθεσης κατατίθενται ενώπιον του Φορέα Πραγματοποίησης.  Η Αναθέτουσα Αρχή αναλαμβάνει όλες τις διαδικασίες αντιμετώπισής τους μετά από γνώμη του Φορέα Πραγματοποίησης και σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία. Σε περίπτωση απόκλισης της Αναθέτουσας Αρχής από τη γνώμη του Φορέα Πραγματοποίησης απαιτείται ειδική και εμπεριστατωμένη αιτιολογία. Με την οριστική εκδίκαση τυχόν αντιρρήσεων, ενστάσεων ή προσφυγών συντελείται η οριστική ανάδειξη του Προσωρινού Αναδόχου και ολοκληρώνεται το Έργο του Φορέα Πραγματοποίησης, σύμφωνα με τα οριζόμενα στον παρόντα Νόμο.

6.3. Μετά την ολοκλήρωση της ανάδειξης του Προσωρινού Αναδόχου δεν επιτρέπεται διαπραγμάτευση ή μεταβολή οποιουδήποτε στοιχείου της Προσφοράς του Προσωρινού Αναδόχου.

6.4. Ο Φορέας Πραγματοποίησης ορίζει για κάθε ένα έργο ειδική ολιγομελή ομάδα εργασίας, με τη συμμετοχή στελεχών του και στελεχών των συμβούλων του. Ο επικεφαλής της ομάδας εργασίας μπορεί να είναι στέλεχος του Φορέα Πραγματοποίησης ή του συμβούλου. Δεν επιτρέπεται η συμμετοχή των ιδίων στελεχών σε περισσότερες από δύο ομάδες εργασίας ταυτόχρονα.

6.5. Προκειμένου να επιταχυνθεί η εκτέλεση των Μεγάλων Έργων πρέπει να προβλέπονται ρητά στη διακήρυξη οι δανειοθάλαμοι για την προμήθεια αδρανών υλικών, οι αποθεσιοθάλαμοι, τα δίκτυα Οργανισμών Κοινής Ωφέλειας κ.λπ.

6.6 Όπου προβλέπεται η σύμπραξη διοικητικών αρχών, οι αναγκαίες γνώμες και αδειοδοτήσεις για την εκτέλεση των έργων, ιδίως σε σχέση με χωροταξικές και περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις, συνοδά και βοηθητικά έργα και έργα σύνδεσης, πρέπει να εκδίδονται μέσα σε προθεσμία ενός (1) μηνός από την υποβολή της σχετικής αίτησης, άλλως μετά την παρέλευση της προθεσμίας αυτής τεκμαίρεται ότι η άδεια έχει δοθεί σύμφωνα με τη σχετική αίτηση.