• Σχόλιο του χρήστη 'ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΘΟΠΟΥΛΟΣ' | 4 Δεκεμβρίου 2009, 10:53

    ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΚΩΣΤΑ ΑΝΘΟΠΟΥΛΟΥ, Δ/ντη 11ου Δημοτικού σχολείου Καλαμαριάς Συμμετέχοντας στην δημόσια διαβούλευση καταθέτω τις ακόλουθες προτάσεις: Α.ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΣΤΕΛΕΧΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Γενική προβληματική Αντικειμενική ή αξιοκρατική αξιολόγηση; Στην εκπαιδευτική νομοθεσία (Π.Δ. 25/2002 και 398/1995) αφήνεται να εννοηθεί ότι η επιλογή των στελεχών εκπαίδευσης (διευθυντές Εκπαίδευσης, προϊστάμενοι Γραφείων Εκπαίδευσης, διευθυντές Σχολείων, σχολικοί σύμβουλοι) γίνεται με αντικειμενικά κριτήρια επιλογής. Τι σημαίνει αλήθεια αντικειμενική και τι αξιοκρατική επιλογή; Αντικειμενική επιλογή είναι εκείνη η διαδικασία που μοριοδοτεί όλα τα προσόντα για τις θέσεις των στελεχών εκπαίδευσης σύμφωνα με τα κριτήρια επιλογής που έχει θεσπίσει το ΥΠΕΠΘ (Π.Δ. 25/2002). Αξιοκρατική επιλογή είναι εκείνη η διαδικασία που μοριοδοτεί όλα τα προσόντα των υποψηφίων που έχουν σχέση με τη συγκεκριμένη θέση και τους στόχους που καλείται το στέλεχος της εκπαίδευσης να υπηρετήσει, αφού τα στελέχη εκπαίδευσης δεν ασκούν τα ίδια καθήκοντα και δεν έχουν το ίδιο περιεχόμενο αρμοδιοτήτων. Δικαίωμα υποβολής υποψηφιότητας για την επιλογή στελεχών εκπαίδευσης: Να παραμείνουν οι ίδιες προϋποθέσεις, όπως προβλέπονται στο Π.Δ. 25/2002, με την παρατήρηση ότι τα χρόνια διδακτικής υπηρεσίας περιλαμβάνουν και τα χρόνια άσκησης καθηκόντων των εκπαιδευτικού ως αναπληρωτή. Κριτήρια επιλογής: επιστημονική και παιδαγωγική κατάρτιση και εμπειρία Διευκρινίσεις: η επιστημονική και παιδαγωγική κατάρτιση και εμπειρία να βρίσκεται σε συνάφεια με το αντικείμενο και το ρόλο της συγκεκριμένης θέσης στελέχους. Σε ό,τι αφορά: α. διδακτορικό και β. μεταπτυχιακές σπουδές η συνάφεια προσδιορίζεται ως ακολούθως: 1. για τη θέση σχολικού συμβούλου οι παραπάνω σπουδές να είναι στο αντικείμενο των επιστημών αγωγής 2. για τη θέση διευθυντή εκπαίδευσης, προϊσταμένου Γραφείου, διευθυντή σχολείου οι παραπάνω σπουδές να είναι στο αντικείμενο των επιστημών διοίκησης (οργάνωση και διοίκηση εκπαίδευσης) Η μοριοδότηση για τα παραπάνω προσόντα να είναι μεγαλύτερη όταν είναι σε συνάφεια με τη συγκεκριμένη θέση, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν θα αξιολογείται. Σε ό,τι αφορά το δεύτερο πτυχίο ΑΕΙ: ίδια λογική συνάφειας να ισχύει και για αυτήν την περίπτωση και να εφαρμοστεί μοριοδότηση με βάση το ακόλουθη κατηγοριοποίηση. Κατηγοριοποίηση πτυχίων: Α. πτυχία επιστημών αγωγής Β. πτυχία καθηγητικών σχολών Γ. πτυχία οικονομικών και πολιτικών επιστημών και διοίκησης Παρατήρηση: την περίοδο 1984- 1989 δόθηκε η δυνατότητα με κατατακτήριες εξετάσεις απόφοιτοι ΑΕΙ και ΤΕΙ με ποσοστό να εγγραφούν στις Παιδαγωγικές Ακαδημίες όλης της χώρας. Το γεγονός αυτό έχει δημιουργήσει μια στρατιά «προσοντούχων» εκπαιδευτικών Α/βάθμιας εκπαίδευσης που συγκριτικά με απόφοιτους Παιδαγωγικών Ακαδημιών της ίδιας περιόδου βρίσκονται σήμερα σε ό,τι αφορά τη διαδικασία επιλογής στελέχους εκπαίδευσης σε πλεονεκτικότερη θέση, Αξίζει να σημειωθεί ότι για πολλά χρόνια και μόλις μετά την ολοκλήρωση της εξομοίωσης των πτυχίων οι απόφοιτοι Παιδαγωγικών Ακαδημιών είχαν τη δυνατότητα να συνεχίσουν σπουδές σε ΑΕΙ. Με βάση όλα τα παραπάνω είναι δυνατόν χωρίς να ακυρώνονται συνταγματικά και νόμιμα δικαιώματα να προβλεφθεί διάταξη που να αναφέρεται στο χρόνο λήψης πτυχίου και συσχέτισής του με το χρόνο αποφοίτησης από τις Παιδαγωγικές Ακαδημίες. Μετεκπαίδευση: Να ισχύσουν οι διατάξεις του Π.Δ. 25/2002 Ξένη γλώσσα/ Πιστοποίηση στις νέες τεχνολογίες: Να ισχύσουν οι διατάξεις του Π.Δ. 25/2002 Επιμόρφωση: Σχετικά με τις διατάξεις του Π.Δ. 25/2002 υπάρχουν οι ακόλουθες παρατηρήσεις: - Εξάμηνη επιμόρφωση: Δεν έχει υλοποιηθεί μέχρι σήμερα για τους εκπαιδευτικούς της Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και επομένως δεν τους αφορά. - Τρίμηνη επιμόρφωση και επιμόρφωση στα ΠΕΚ: Να προσδιοριστεί με σαφήνεια η χρονική περίοδος υλοποίησης των προγραμμάτων επιμόρφωσης στα ΠΕΚ. Πιο συγκεκριμένα, τα ΠΕΚ πραγματοποίησαν προγράμματα επιμόρφωσης περιοδικού χαρακτήρα τρίμηνης διάρκειας στις περιόδους: 1992-93 και 1993-94. Από την περίοδο 1995 έως το 2001 τα ΠΕΚ πραγματοποιούν προγράμματα σύντομης διάρκειας (40 ωρών) εξειδικευμένου χαρακτήρα. Για τη μοριοδότηση επίσης συμμετοχής σε προγράμματα επιμόρφωσης κρίνεται σκόπιμο να υπάρχει συνάφεια σε ό,τι αφορά το περιεχόμενο και τους θεματικούς τομείς επιμόρφωσης. Οι θεματικοί τομείς είναι οι ακόλουθοι: Α. οργάνωση και διοίκηση εκπαίδευσης Β. θέματα παιδαγωγικής ψυχολογίας και διδακτικής (επιστήμες αγωγής) Γ. θέματα ειδικής αγωγής Δ. θέματα διαπολιτισμικής εκπαίδευσης Ε. θέματα αγωγής υγείας, περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και πολιτισμού Παρατήρηση: Να συμπεριληφθεί στη μοριοδότηση συμμετοχής σε προγράμματα επιμόρφωσης και η συμμετοχή σε προγράμματα επιμόρφωσης που έχουν οργανωθεί με την εποπτεία και ευθύνη του Εθνικού Κέντρου δημόσιας διοίκησης , Παιδαγωγικών τμημάτων δημοτικής εκπαίδευσης και άλλων σχολών ΑΕΙ (π.χ. Τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής Φιλοσοφικών Σχολών) Η έννοια εμπειρία να συμπεριλάβει κοινωνική δραστηριότητα και συμμετοχή σε: Α. συνέδρια Β. οργάνωση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων και εκδηλώσεων Γ. συμμετοχή σε εφαρμογή προγραμμάτων και εκπαιδευτικών καινοτομιών Δ. συμμετοχή σε ευρωπαϊκά προγράμματα και ανταλλαγές Ε. εκλογή σε διοικητικά συμβούλια επιστημονικών ενώσεων και εκπαιδευτικών οργανώσεων Στ. συμμετοχή με εισήγηση σε επιστημονικά συνέδρια και ημερίδες. η. συμμετοχή σε όργανα τοπικής και νομαρχιακής αυτοδιοίκησης και θεσμούς, κοινωνικούς και εκπαιδευτικούς (π.χ. δημοτική/ νομαρχιακή επιτροπή παιδείας) Συγγραφικό και ερευνητικό έργο: Να ισχύσουν οι διατάξεις του Π.Δ. 25/2002 με την παρατήρηση ότι θα βρίσκονται σε άμεση συνάφεια με το αντικείμενο της θέσης. Πιο συγκεκριμένα: Συγγραφικό έργο σχετικό με θέματα οργάνωσης και διοίκησης εκπαίδευσης και με θέματα επιστημών αγωγής. Να προβλεφθεί συγκρότηση ειδικής επιστημονικής επιτροπής ξεχωριστής από το συμβούλιο επιλογής για την έγκυρη αξιολόγηση του συγγραφικού έργου. • Σε ό,τι αφορά το ερευνητικό έργο: να προσδιοριστεί με ακρίβεια το περιεχόμενο της έννοιας ερευνητικό έργο (επιστημονικό πεδίο, μεθοδολογία, φορέας επιστημονικής ευθύνης, αξιοποίηση αποτελεσμάτων, δημοσιοποίηση και καταγραφή του) Υπηρεσιακή κατάσταση και διδακτική εμπειρία: Να ισχύσουν οι διατάξεις του Π.Δ. 25/2002. Συνέντευξη:  Για να είναι η διαδικασία της συνέντευξης πλήρης και αποτελεσματική πρέπει να παρέχει την ευχέρεια στον κρινόμενο να εκφράσει τις απόψεις του, έχοντας ικανοποιητικό χρόνο στη διάθεσή του και οι απόψεις του αυτές να αξιολογούνται με πληρότητα και διαφάνεια από τα μέλη του συμβουλίου κρίσης. Το περιεχόμενο της συνέντευξης να έχει συγκεκριμένη διάσταση και να κινείται στις ακόλουθες θεματικές κατευθύνσεις: Α. Εξέταση του βιογραφικού, των κινήτρων υποψηφιότητας και κατά πόσο ο υποψήφιος κατανοεί το ρόλο και τη λειτουργία της θέσης στελέχους εκπαίδευσης που διεκδικεί. Β. Συζήτηση σχετικά με σχολικά θέματα, σχολική νομοθεσία, τη διαχείριση προσωπικού του σχολείου και γενικότερα θέματα εκπαιδευτικής πολιτικής. Γ. Ανάπτυξη ενός θέματος με παιδαγωγικό, σχολικό ή εκπαιδευτικοπολιτικό περιεχόμενο. Δ. Συζήτηση για την αντιμετώπιση ενός πολύπλοκου υποθετικού εκπαιδευτικού προβλήματος, κατάστασης ή περίπτωσης.  Οι ερωτήσεις κατά τη διαδικασία της συνέντευξης να προέρχονται από ειδική τράπεζα που διαμορφώνεται στα πλαίσια των παραπάνω θεματικών κατευθύνσεων και να κληρώνονται κατά τη διαδικασία της συνέντευξης.  Να τηρούνται πρακτικά της όλης διαδικασίας, έτσι ώστε ο υποψήφιος και τα μέλη του συμβουλίου να ελέγχουν και να ελέγχονται για τη διαφάνεια της όλης διαδικασίας.  Ο συντελεστής βαρύτητας της συνέντευξης στην όλη διαδικασία αξιολόγησης των υποψηφίων να μην υπερβαίνει το 10% της συνολικής αξιολογικής διαδικασίας των κριτηρίων επιλογής.  Η διαδικασία της συνέντευξης να προηγείται της γραπτής εξέτασης των υποψηφίων. Γραπτή εξέταση: Αναφέρεται και διεξάγεται πάνω σε θέματα σχετικά με την άσκηση των καθηκόντων.  Για τους διευθυντές εκπαίδευσης και προϊσταμένους γραφείων τα γνωστικά αντικείμενα είναι τα παρακάτω: 1. Διοίκηση εκπαίδευσης (θεωρίες, μοντέλα διοίκησης, εκπαιδευτικό σύστημα) 2. Οργάνωση και διοίκηση σχολικών μονάδων 3. Οικονομία της εκπαίδευσης με έμφαση στην οικονομική διαχείριση της σχολικής μονάδας 4. Οργανωτική ψυχολογία με έμφαση τη σχολική μονάδα και τη σχολική τάξη 5. Νομικό και θεσμικό πλαίσιο της εκπαίδευσης με έμφαση στη σχολική μονάδα 6. Διαχείριση σχολικής τάξης  Για τους σχολικούς συμβούλους τα γνωστικά αντικείμενα είναι: Α. Νομικό και θεσμικό πλαίσιο της εκπαίδευσης με έμφαση στη σχολική μονάδα Β. Θέματα διδακτικής γνωστικών αντικειμένων του δημοτικού σχολείου (διδακτική γλώσσας, μαθηματικών, φυσικών επιστημών, ιστορία, κ.α.) Γ. Θέματα παιδαγωγικής ψυχολογίας Η διαδικασία της εξέτασης γίνεται με συνδυασμό ερωτήσεων πολλαπλών επιλογών και ανάπτυξης θέματος. Πριν τη διαδικασία ορίζεται η ύλη της γραπτής δοκιμασίας και γνωστοποιείται στους ενδιαφερόμενους ενδεικτική βιβλιογραφία. Οι εξεταστές ορίζονται με διαδικασία διαφανή και ύστερα από πρόταση γενικών συνελεύσεων Παιδαγωγικών Τμημάτων και ΑΕΙ, καθώς και του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου. Διοικητική εμπειρία- άσκηση διοικητικών καθηκόντων: Να ισχύσουν οι διατάξεις του Π.Δ. 25/2002 με την παρατήρηση ότι η αξιολογική διαδικασία (μοριοδότηση) να γίνεται με ενιαίο τρόπο δίχως αναφορά στην άσκηση συγκεκριμένου καθήκοντος διοίκησης στο παρελθόν. Συμβούλια επιλογής: Τα μέλη του συμβουλίου να απαρτίζονται στο βαθμό που είναι δυνατό με ειδικούς επιστήμονες στα θέματα της οργάνωσης και διοίκησης της εκπαίδευσης και σε αντικείμενα επιστημών αγωγής. Πιο συγκεκριμένα: α. να προέρχονται από Παιδαγωγικές Σχολές, Παιδαγωγικά Τμήματα Δημοτικής και Προσχολικής εκπαίδευσης, Τμήματα Παιδαγωγικής Φιλοσοφικών Σχολών. β. Ο ορισμός τους να απαιτεί την έγκριση Γενικής Συνέλευσης Τμήματος γ. Για τους διευθυντές εκπαίδευσης και προϊσταμένους γραφείων τα μέλη του συμβουλίου να προέρχονται από Σχολές που στο πρόγραμμα σπουδών εμπεριέχονται μαθήματα μάνατζμεντ. Στην περίπτωση που εκφράζεται με τεκμηριωμένο τρόποι ένσταση ή διαφωνία ριζική για την τοποθέτηση μέλους συμβουλίου από πλευράς εκπαιδευτικών οργανώσεων, να γίνεται άμεση αντικατάσταση. Για την εγκυρότητα της όλης διαδικασίας συνέντευξης και επιλογής να έχει λόγο το Ινστιτούτο παιδαγωγικών ερευνών της Δ.Ο.Ε με τη συμμετοχή μέλους του διοικητικού συμβουλίου της στη διαδικασία συνέντευξης ως παρατηρητή. Β. ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΣΥΓΓΡΑΦΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ Ενότητα 1η : Καθορισμός διαδικασίας  Με απόφαση γενικών συνελεύσεων Παιδαγωγικών Τμημάτων συγκροτούνται ειδικές επιστημονικές επιτροπές για την αξιολόγηση του συγγραφικού έργου των υποψηφίων στελεχών εκπαίδευσης.  Τα Παιδαγωγικά Τμήματα Δημοτικής Εκπαίδευσης ανά γεωγραφική περιφέρεια έχουν την ευθύνη της υλοποίησης του συγκεκριμένου έργου. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Πανεπιστημίου Θράκης: εξέταση συγγραφικού έργου εκπαιδευτικών που προέρχονται από τους νομούς Ξάνθης, Ροδόπης, Έβρου, Δράμας και Καβάλας. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης: εξέταση συγγραφικού έργου εκπαιδευτικών που προέρχονται από τους νομούς Θεσσαλονίκης, Χαλκιδικής, Κιλκίς, Σερρών, Πιερίας, Ημαθίας και Πέλλας. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας (Φλώρινα): εξέταση συγγραφικού έργου εκπαιδευτικών που προέρχονται από τους νομούς Φλώρινας, Κοζάνης, Γρεβενών. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Πανεπιστημίου Ιωαννίνων: εξέταση συγγραφικού έργου εκπαιδευτικών που προέρχονται από τους νομούς Ιωαννίνων, Άρτας, Πρέβεζας, Θεσπρωτίας και Κέρκυρας. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Πανεπιστημίου Θεσσαλίας (Βόλος): εξέταση συγγραφικού έργου εκπαιδευτικών που προέρχονται από τους νομούς Μαγνησίας, Καρδίτσας, Τρικάλων και Λάρισας. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Πανεπιστημίου Αθήνας: εξέταση συγγραφικού έργου εκπαιδευτικών που προέρχονται από τους νομούς Αττικής, Βοιωτίας, Φθιώτιδας, Εύβοιας, Φωκίδας, Ευρυτανίας. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Πανεπιστημίου Πατρών: εξέταση συγγραφικού έργου εκπαιδευτικών που προέρχονται από τους νομούς Ζακύνθου, Κεφαλληνίας, Αχαΐας, Αιτωλοακαρνανίας, Αρκαδίας, Μεσσηνίας, Λακωνίας, Κορίνθου και Αργολίδας. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Πανεπιστημίου Κρήτης: εξέταση συγγραφικού έργου εκπαιδευτικών που προέρχονται από τους νομούς Ρεθύμνου, Ηρακλείου, Χανίων, Λασιθίου. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Πανεπιστημίου Αιγαίου: εξέταση συγγραφικού έργου εκπαιδευτικών που προέρχονται από τους νομούς Δωδεκανήσου, Κυκλάδων, Χίου, Λέσβου, Σάμου. Ενότητα 2η : Δημοσιοποίηση και ορισμός της έννοιας συγγραφικό έργο  Με διαφανείς διαδικασίες γίνεται ανάρτηση στο διαδίκτυο όπου συγκεντρώνεται το συγγραφικό έργο όλων υποψηφίων.  Γνωστοποιούνται τα κριτήρια και προσδιορισμός της έννοιας συγγραφικό έργο κατ΄ αναλογικό τρόπο με τη διαδικασία που ακολουθείται στις εσωτερικές διαδικασίες εξέλιξης μελών ΔΕΠ στα Πανεπιστήμια. Ενότητα 3η: Αξιολόγηση συγγραφικού έργου  Μέσα σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα από την ημέρα που έχουν κατατεθεί τα κείμενα του συγγραφικού έργου ορίζονται τα μέλη της επιτροπής που έχουν την ευθύνη να καταθέσουν εισήγηση σχετικά με την επάρκεια του συγγραφικού έργου όπως αυτή καθορίζεται με βάση την νομοθεσία που θα θεσπιστεί.  Τα μέλη της επιτροπής διαμορφώνουν την τελική εκτίμηση για το συγγραφικό έργο αφού λάβουν υπόψη τους την εισηγητική έκθεση. Γνωστοποιούν το παραπάνω κείμενο με περιγραφικό αναλυτικό τρόπο στα μέλη του συμβουλίου επιλογής.  Στην τελική τους έκθεση θα καθορίζεται και τα συγκεκριμένα πλαίσια της βαθμολογικής κλίμακας που προτείνεται για το συγκεκριμένο συγγραφικό έργο. Ενότητα 4η : Τελική αξιολόγηση  Τα μέλη συμβουλίου επιλογής , αφού λάβουν υπόψη τους όλες τις παρατηρήσεις της επιστημονικής επιτροπής, καταθέτουν τη δική τους βαθμολογία για το συγγραφικό έργο του υποψηφίου στελέχους.  Η βαθμολογία προκύπτει με βάση το μέσο όρο της βαθμολογίας όλων των μελών του συμβουλίου. Δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή και να επιτραπεί να υπάρχει σημαντική απόκλιση μεταξύ των βαθμολογητών. Ενότητα 5η : Έλεγχος της όλης διαδικασίας  Η όλη διαδικασία αξιολόγησης του συγγραφικού έργου των υποψηφίων στελεχών εκπαίδευσης θα υπόκειται σε έλεγχο εξωτερικό υπό την ευθύνη των Πρυτανικών αρχών των Πανεπιστημίων και σε περίπτωση εξαιρετικών αντιδράσεων και αμφισβητήσεων να είναι δυνατή η παρέμβαση του Υπουργείου Παιδείας μέσω του Γενικού Γραμματέα για την ακύρωση ή αποκατάσταση αδυναμιών του όλου συστήματος αξιολόγησης του συγγραφικού έργου. Κώστας Ανθόπουλος