• Σχόλιο του χρήστη 'ΧΑΤΖΗΙΕΡΕΜΙΑΣ Σ.' | 14 Νοεμβρίου 2017, 21:05

    Η επαναφορά του θεσμού των ¨κατ΄ ιδίαν διδαχθέντων¨ μαθητών για τον Ναυτικό Τομέα των ΕΠΑ.Λ και τις ειδικότητες Πλοιάρχων και Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού είναι πολύ σοβαρό θέμα και πρέπει να αποτελέσει κύριο ζήτημα θετικής και ορθής αντιμετώπισης στο εν λόγω άρθρο της τρέχουσας διαβούλευσης. Ο θεσμός αυτός που αρχικά εφαρμόσθηκε με το νόμο 2416/1996, στο άρθρο 46, παράγραφος 41.α, προέβλεπε την ανάληψη υπηρεσίας στο Εμπορικό Ναυτικό και έδινε τη δυνατότητα στους μαθητές των Ναυτικών Λυκείων, αργότερα των ΤΕΕ και των ΕΠΑ.Λ (Ναυτικών Τομέων), να ταξιδέψουν κατά τη διάρκεια της φοίτησής τους στο σχολείο και επιστρέφοντας να δώσουν εξετάσεις στα μαθήματα τους για να συνεχίσουν τις σπουδές τους. Σταδιακά και με αυτόν τον τρόπο τους δόθηκε η δυνατότητα να γνωρίσουν αυτά τα επαγγέλματα, να δουν αν η επιλογή τους είναι σωστή και παράλληλα να αποκτήσουν προϋπηρεσία που τους ήταν χρήσιμη για τη συμπλήρωση της απαραίτητης για τον βαθμό του Γ΄ αξιωματικού γέφυρας ή μηχανής πλοίου ή τους βοηθούσε να εισαχθούν στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού, δίνοντάς τους ένα επιπλέον μπόνους μορίων (μόνο για τη διαδικασία εισαγωγής με βαθμό απολυτηρίου). Αιφνιδιαστικά και χωρίς καμία επιπλέον εξήγηση η δυνατότητα αυτή διακόπηκε, από το καλοκαίρι του 2016 και σταδιακά για κάθε τάξη (έως και φέτος για τη Δ΄ των εσπερινών), δημιουργώντας πολλά προβλήματα σε όλους τους ενδιαφερόμενους, αλλά ιδιαίτερα σε όσους ενήλικες μαθητές φοιτούσαν ή φοιτούν στα ΕΠΑ.Λ με σκοπό την απόκτηση (δεύτερου) Πτυχίου Ναυτικής ειδικότητας που θα τους δώσει ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΔΙΕΞΟΔΟ. Είναι γνωστό ότι η ναυτική επαγγελματική εκπαίδευση σε επίπεδο λυκείου ανήκει στο Υπουργείο Παιδείας αλλά ουσιαστικά τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων καθορίζονται από το Υπουργείο εμπορικής Ναυτιλίας ακολουθώντας κάθε φορά τους νόμους της προσφοράς και ζήτησης. Με τη συνεννόηση των δύο αυτών Υπουργείων μπορούν να αναβαθμιστούν οι προοπτικές των μαθητών και να επανέλθει σε ισχύ ο θεσμός των ¨κατ΄ιδίαν¨ διδαχθέντων (που αγγίζει και τα δύο αυτά υπουργεία), που σίγουρα κατά τη διάρκεια της εφαρμογής του ήταν ευπρόσδεκτος από τους μαθητές και αποδοτικός για την εξέλιξή τους. Επιπλέον είναι θεμιτό, για τον θεσμό αυτό, ότι θα πρέπει να λειτουργήσει με σοβαρές ασφαλιστικές δικλείδες για να αποφευχθούν πιθανές παρατυπίες που αποτέλεσαν (κατά μία ανεπίσημη εξήγηση) και την αιτία διακοπής του. Με τα σημερινά δεδομένα και την προώθηση της Μαθητείας στα ΕΠΑ.Λ, μπορεί κάλλιστα ο θεσμός των ¨κατ΄ιδίαν διδαχθέντων μαθητών¨ να ενταχθεί σ΄ αυτή τη διαδικασία και λογική και να γίνει αποδοτικός για τους μαθητές και το κοινωνικό σύνολο, αφού είναι δεδομένο ότι με τη ναυτική εκπαίδευση και απασχόληση μπορεί να καταπολεμηθεί μεγάλο ποσοστό της ανεργίας, ιδιαίτερα των νέων ανθρώπων που αναζητούν επαγγελματική διέξοδο. Με δεδομένη την επαναφορά του, θα πρέπει να εξεταστεί αν θα αφορά όλους τους μαθητές του Ναυτικού τομέα και των ειδικοτήτων ή μόνο όσους παρακολουθούν (μόνο) μαθήματα ειδικότητας για απόκτηση Πτυχίου (ή άλλου Πτυχίου). Ακόμη όμως και για τους μαθητές που παρακολουθούν όλη την παιδεία του λυκείου, είναι εφικτή η εφαρμογή του θεσμού αν γίνει με βάση τους καλοκαιρινούς μήνες και μικρή επέκταση στη σχολική διδακτική περίοδο (ιδιαίτερα με τα το τέλος των προαγωγικών εξετάσεων), αρκεί να υπάρχει κατάλληλη συνεννόηση και προώθηση, με βάση τη Μαθητεία, από το υπουργείο Παιδείας, το υπουργείο Ναυτιλίας και την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (προς τις ναυτιλιακές επιχειρήσεις). Μπορούμε να συνεισφέρουμε επιπλέον με ανάλυση των απόψεών μας ακόμη και για διαδικαστικά θέματα αν χρειασθεί.