• Σχόλιο του χρήστη 'Μανωλάκος Ευστράτιος' | 22 Δεκεμβρίου 2017, 18:26

    Προαπαιτούμενο αριθμός 73: «Νομοθέτηση των πλαισίων ποιότητας για τα προγράμματα σπουδών και τη μαθητεία της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης» Κύριε Υπουργέ θέλω να Σας ευχαριστήσω για την δυνατότητα που μας δίνετε μέσα απο αυτό το βήμα να εκφράσουμε τις προτάσεις αλλά και τους προβληματισμούς μας όσον αφορά ένα πολύ σημαντικό τομέα της εκπαίδευσης όπως είναι αυτός της Επαγγελματικής κατάρτισης. Γνωρίζω ότι καλείστε να δώσετε λύση σε ένα πρόβλημα το οποίο και κληρονομήσατε και για το οποίο οι προκάτοχοι σας δεν ασχολήθηκαν καθόλου θέλοντας να ευχαριστήσουν συντεχνίες οι οποίες μέχρι τώρα λυμαίνονταν την εκπαίδευση . Μιλάω φυσικά για τα Ινστιτούτα επαγγελματικής κατάρτισης ή αλλιώς ΙΕΚ. Τα ΙΕΚ δεν είναι καθόλου πρόσφατος θεσμός , χρονολογούνται 34 ολόκλήρα χρόνια και μέσα σε αυτές τις τέσσερις δεκαετίες κατάφεραν να καταστρέψουν χιλιάδες σπουδαστές μιάς και οι σπουδές τους ήταν το εισιτήριο για απ ευθείας εγγραφή στο ταμείο ανεργίας,σε μία χώρα που όλα τα επαγγέλματα ήσαν και παραμένουν κλειστά για τους αποφοίτους ΑΕΙ-ΤΕΙ. Πτυχία τα οποία δεν είχαν καμμία βαρύτητα στην αγορά εργασίας. Ο δε οργανισμός που είχε δημιουργηθεί για αυτά ήταν και ο μεγαλύτερος απαξιωτής των πτυχίων τους. Γνωρίζω ότι είσαστε από τους ανθρώπους που δεν κρύβετε τα λόγια σας και δεν είστε διατεθειμένος να συμβιβαστείτε με τις συνήθεις συντεχνίες όσον αφορά τα «δίκαια» αιτήματα τους. Αλγεινή εντύπωση μου προκαλεί πως αυτές οι συντεχνίες κατορθώνουν ακόμα και τώρα να αποκρύπτουν την πραγματικά δραματική κατάσταση που επικρατεί στα ΙΕΚ από τον εκάστοτε πολιτικό προιστάμενο . Στα ΙΕΚ υπάρχει παντελή έλλειψη προγραμμάτων σπουδών ακόμα και σήμερα, λειτουργούν με ωρολόγια προγράμματα σαν να είναι Λύκειο ή ΤΕΕ. Τα ΙΕΚ είναι σχολές με 2,5 χρόνια τυπικών σπουδών και απαιτούν μισό τουλάχιστον έτος προετοιμασία πιστοποίησης. Το αναφέρω διότι στην πράξη η ύλη της πιστοποίησης δεν έχει καμμία σχέση με το τι διδάσκεται ο σπουδαστής. Εχει αποδειχθεί ότι στις δύσκολες ειδικότητες (οικονομικές) η ύλη της πιστοποίσης δεν έχει διδαχθεί κατ ποσοστό 53-55%. Δεν υπάρχει μηχανισμός να ελέγχει στο κατα πόσο οι ερωτήσεις ειναι επιπέδου μεταδευτεροβάθμιας και οχι πανεπιστημιακής εκπαίδευσης και στο κατα πόσο έχουν διδαχθεί στον σπουδαστή στα 2,5 αυτά χρόνια ελλείψει συγραμμάτων. Απόρροια όλων αυτών 98% αποτυχία και μη λήψη πτυχίου με το περας των σπουδών. Αρα όπως γίνεται κατανοητό έχουμε ανθρώπους οι οποίοι έχουν καταναλώσει 3-3,5 χρόνια σε μία σχολής μεταδευτεροβάθμιας κατάρτισης και λαβαίνουν ένα Δίπλωμα το οποίο δεν τους παρέχει τα εχέγγυα για επαγγελματική αποκατάσταση, ιδίως αν το συγκεκριμένο επάγγελμα ασκέιτε απο ΑΕΙ ή ΤΕΙ, σε αυτές τις περιπτώσεις εξισώνεται με λύκειο. Με την ίδρυση των διετών δομών οι οποίες θα υπάγονται στα πανεπιστήμια δίνεται πλέον μία λύση στις ειδικότητες επιστημονικού περιεχομένου και να έχουν με το πέρας των σπουδών τους ενα δυνατό πτυχίο που θα τους παρέχει άδεια ασκήσεως επαγγέλματος και θα μπορούν να συνεχίσουν στο επόμενο έτος σπουδών αν το θελήσουν ώστε να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους και ακαδημαικά. Το πρόβλημα όμως των ηδη πτυχιούχων ΙΕΚ επιστημονικών ειδικοτήτων με 3 χρόνια σπουδές και εξετάσεις πιστοποίησης θα είναι ότι θα ανήκουν στο ίδιο επίπεδο με τις διετείς σπουδές σε ένα ΑΕΙ και χωρίς εξετάσεις. Επίσης τα ΙΕΚ δεν μπορούν να δώσουν κατατακτήριες στο 3 έτος σπουδών τα πανεπιστημίων. Το θεωρείτε δίκαιο? Ενας τρόπος να δοθεί λύση σε αυτήν την αδικία θα ήταν : 1) Οι ηδη διπλωματούχοι ΙΕΚ με κάποιο χρόνο προυπηρεσίας στην αντίστοιχη ειδικότητα να αποκτήσουν άδεια ασκήσεως . 2) Να δίνουν εξετάσεις ώστε να πιστοποιηθούν τα προσόντα τους ως πλήρη προσόντα τριτοβάθμιας . Το ίδιο να ισχύει και για τους αποφοίτους ΑΕΙ ΤΕΙ και το πτυχίο και μόνο να μην αποτελεί προυπόθεση άδειας ασκήσεως επαγγέλματος. Ισονομία. 3) Συνδυασμός του 1+2 για άδεια ασκήσεως επαγγέλματος τριτοβάθμιας. Εχω μιλήσει με συναδέλφους στο εξωτερικό εκπαιδευτες σε τέτοιες δομές και μου έχουν μεταφέρει οτι στις ειδικότητες που αφορούν αυτες οι σχολές παρέχουν πλήρη επαγγελματικά δικαιώματα και οχι κατώτερα των πανεπιστημίων. Η διαφορά ειναι στο ακαδημαικό επίπεδο. Βεβαια και αυτές οι σχολές δεν θα βγάλουν γιατρούς ούτε αρχιτέκτονες. Αλλά σχολές λογιστικής (ACCA) Πληροφορικής κ.α. όπου ειναι αναγκάιο δίνουν άδειες ασκλησεως επαγγελματος. Κατι που δεν ισχύει με τα Ελληνικά ΙΕΚ τα οποία επαγγελματικά ανήκουν στην λυκειακή βαθμίδα. Ακόμα και η ένταξη τους στο επίπεδο 5 στην πράξη δεν άλλαξε κάτι απο το επίπεδο 3 που άνηκαν παλιά . Δεν υπάρχει καμμία διαφοροποίηση με το επίπεδο 4 και 3 του εθνικού πλαισίου προσόντων στην πράξη! Οι ανωτέρω προτάσεις γνωρίζω ότι θα Σας προβληματίσουν αλλά όπως έχει αποδειχτεί θα είσαστε και ο Υπουργός που θα δώσει ενα τέρμα σε αυτήν την απαράδεκτη κατάσταση. Σας εύχομαι καλή δύναμη στο δύσκολο έργο Σας.