• Σχόλιο του χρήστη 'Τάσος Π.' | 14 Ιουνίου 2022, 23:23

    Ο σχολιασμός αφορά τη Μαθητεία των ΕΠΑΛ - Άρθρο 309 Αν εφαρμοστεί το άρθρο 309 νομίζω χρειάζεται να αλλάξει κι η ονομασία από «Μαθητεία ΕΠΑΛ» σε «Μαθητεία ΕΠΑΛ εκτός ΕΠΑΛ»! Ουσιαστικά με το άρθρο αυτό η Μαθητεία των «ΕΠΑΛ» θα γίνεται «εκτός ωραρίου ΕΠΑΛ», με εκπαιδευτικούς «εκτός του ΕΠΑΛ» (υποθέτω αναπληρωτές μέσω ΕΣΠΑ) και απλά τύποις να υπογράφουν οι Διευθυντές των ΕΠΑΛ/ΕΚ για την υλοποίηση του προγράμματος! Αυτό επιθυμεί πραγματικά το υπουργείο για τη Μαθητεία των ΕΠΑΛ και τη σύνδεση τους με την αγορά εργασίας; Ποιο είναι το παράδειγμα που επιθυμούμε να δώσουμε στην κοινωνία και στους μαθητές, ότι πρέπει να εργάζονται «εκτός ωραρίου» και «επιπλέον του ωραρίου» τους ή ότι η Μαθητεία είναι «απρόσωπη» χωρίς καμία επαφή με το σχολείο και τους καθηγητές που γνωρίζουν οι μαθητές τόσα χρόνια, παρά μόνο στα χαρτιά! Πρωτότυπο, εντυπωσιακό και ταυτόχρονα «επικίνδυνο» αν με την ίδια λογική, αυτόο εφαρμοστεί και σ’ άλλα προγράμματα (επιδοτούμε ή μη από την ΕΕ) τα οποία να πραγματοποιούνται «εκτός ωραρίου» του φορέα που υπογράφει ότι τα υλοποιεί και με προσωρινούς υπαλλήλους «ειδικού σκοπού» που προσλαμβάνει μόνο γι’ αυτό το σκοπό χωρίς προηγούμενη εμπειρία! Να παραθέσω μόνο μερικά από τα πολλά και εύλογα ζητήματα και ερωτήματα που προκύπτουν: α) Πως ο Δ/ντής ΕΠΑΛ θα επιβλέπει και θα υπογράφει για απασχόληση του ίδιου και εκπαιδευτικών του σχολείου του «εκτός ωραρίου» του; Οπότε, θα πρέπει να πηγαίνει και το απόγευμα-βράδυ στο σχολείο; β) Ο μόνιμος εκπαιδευτικός του ΕΠΑΛ θα πρέπει να «αποδεχτεί» να εργάζεται και το πρωί και το απόγευμα-βράδυ, όχι φυσικά μόνο μια ημέρα για το εργ. μάθημα, αλλά και σχεδόν όλες τις ημέρες της εβδομάδας λόγω της γραφειοκρατείας που απαιτείται (κι όσοι έχουν συμμετάσχει το γνωρίζουν πολύ καλά αυτό)! Αναρωτιέμαι αν στη φάση ΣΤ αρκετοί μόνιμοι εκπαιδευτικοί ήταν αρνητικοί και δεν συμμετείχαν στο θεσμό, πόσοι θα συμφωνήσουν με κάτι τέτοιο αν εφαρμοστεί, εκτός αν αυτός είναι τελικά ο σκοπός (τουλάχιστον να το γνωρίζουν); γ) Πώς θα πραγματοποιείται η εποπτεία από τον ίδιο μόνιμο εκπαιδευτικό (αν υποθέσουμε ότι θα συμφωνήσει) τις πρωινές ώρες που εργάζονται οι μαθητευόμενοι αφού το πρωί θα εργάζεται κι αυτός στο ΕΠΑΛ; δ) Στην περίπτωση που ο εκπαιδευτικός θα είναι αναπληρωτής (υποθέτω μέσω ΕΣΠΑ) μόνο με τη Μαθητεία σίγουρα δε θα καλύπτεται οικονομικά, οπότε φαντάζομαι θα επιθυμεί να εργαστεί σε κάποιο σχολείο για ακόμη 20-23 εκπαιδ. ώρες, άρα κι αυτός θα εργάζεται πρωί και απόγευμα-βράδυ και φυσικά να πηγαίνει σε 2 ή 3 σχολεία, σωστά; Να υποθέσω ότι αν αρκετοί αναπληρωτές (ως νέοι και φιλόδοξοι) το «επιλέξουν» μια χρονιά, νομίζω δε θα επαναλάβουν «το λάθος» την επόμενη! ε) Ποιοι θα αναλάβουν την προώθηση του θεσμού σε τοπικού εργοδότες και φορείς, την επικοινωνία με τους μαθητές/γονείς, τις αιτήσεις και τις εγγραφές την περίοδο των αιτήσεων/εγγραφών (Σεπτέμβριο/Οκτώβριο) αφού οι αναπληρωτές δεν θα έχουν ακόμα προσληφθεί μιας και τα τμήματα δεν θα έχουν δημιουργηθεί; Αλλά ακόμα και αν είχαν αναλάβει υπηρεσία από το 1/9, πότε χρονικά, μία ημέρα και εκτός ωραρίου ΕΠΑΛ, είναι αρκετό; Αν όχι οι αναπληρωτές, τότε μάλλον οι μόνιμοι εκπαιδευτικοί των ΕΠΑΛ οι οποίοι με έμμεσο τρόπο με την εφαρμογή του άρθρου αυτού στην ουσία «βγαίνουν» εκτός του θεσμού της Μαθητείας; Για τους «11 μήνες» διάρκειας του προγράμματος Σχετικά με τους «11 μήνες» (κάτι που είχε ψηφιστεί για την Φάση Ε και δεν εφαρμόστηκε ποτέ!) απλά να σημειώσω ότι είναι «πρακτικά» ανέφικτο! Το ΜΟΝΟ εφικτό και ταυτόχρονα ορθολογικό σενάριο απ’ την στιγμή που υλοποιείται το πρόγραμμα σε μια δημόσια εκπαιδευτική δομή -τα ΕΠΑΛ- και θέλουμε να μιλάμε για «Τάξη» Μαθητείας και όχι απλά για «εργασιακή απασχόληση» είναι οι 9 μήνες. Πιο συγκεκριμένα, οι αιτήσεις/εγγραφές να πραγματοποιούνται ΜΑΖΙ με την έναρξη του σχολ. έτους και μέχρι την ημ/νία έναρξης των μαθημάτων δηλ. από 1/9 έως περίπου 15/9. Στην συνέχεια να ακολουθήσει (χωρίς καθυστερήσεις και τις παλινωδίες του παρελθόντος!) η έγκριση των τμημάτων, ώστε η υπογραφή των συμβάσεων να πραγματοποιηθεί απ' όλους 1/10 και η ολοκλήρωση της «Τάξης Μαθητείας» να γίνεται με την ολοκλήρωση το σχολ. έτους στις 30/6 ή και με τις τυχόν επιπλέον ημέρες που απαιντούνται για να συμπληρωθούν οι 156 ημέρες εντός του Ιουλίου. Αυτό από μόνο του θα απλοποιούσε σε πολύ μεγάλο βαθμός την εύρεση εκπαιδευτικών, την μείωση της γραφειοκρατίας, την καλύτερη εποπτεία των μαθητευόμενων και πάρα πολλά ακόμα ζητήματα. Οποιαδήποτε μεγαλύτερη χρονική διάρκεια (10, 11 μηνών, κλπ) θα δημιουργήσει επικαλύψεις, αδυναμία συμμετοχής εκπαιδευτικών σε 2 φάσεις ταυτόχρονα και άλλες περίεργες καταστάσεις. Αν επιθυμεί το υπουργείο ο θεσμός της Μαθητείας στα ΕΠΑΛ να είναι επιτυχής και να διαρκέσει για χρόνια με τεράστια οφέλη για τα ίδια τα ΕΠΑΛ, τους μαθητές του, τις τοπικές κοινωνίες, τους τοπικούς φορείς & εργοδότες και την ουσιαστική σύνδεση της ΤΕΕ με την αγορά εργασίας ήρθε η ώρα να βάλει τις σωστές βάσεις. Μερικές προτάσεις ενδεικτικά: α) Να δοθούν κίνητρα και οικονομικοί πόροι στις σχολικές μονάδες ΕΠΑΛ/ΕΚ που υλοποιούν το θεσμό, έτσι ώστε περισσότερα ΕΠΑΛ θα επιθυμούν να συμμετάσχουν και όχι να φθίνουν από χρονιά σε χρονιά. β) Τα τμήματα Μαθητεία που λειτούργησαν το προηγούμενο σχολ. έτος να εντάσσονται στα οργανικά και λειτουργικά κενά του σχολείου ώστε να καλύπτονται ομαλά οι ανάγκες σε εκπαιδευτικό προσωπικό, όπως γίνεται και με τα υπόλοιπα τμήματα του σχολείου, γιατί η Μαθητεία πρέπει να αποτελεί εξαίρεση. Θα επιλυθεί μ’ αυτό τον τρόπο οριστικά και ορθολογικά χωρίς να απαιτούνται άπειρες ΥΑ κάθε φορά για την στελέχωση των τμημάτων Μαθητείας και ταυτόχρονα αυτό να αποτελέσει επίσης ένα σημαντικό κίνητρο για τη δημιουργία νέων τμημάτων σε περισσότερα ΕΠΑΛ. γ) Οι μαθητές/τριες της Μαθητείας «να προσμετρώνται» ισότιμα στο μαθητικό δυναμικό της σχολικής μονάδας (μιας και εγγράφονται σ’ αυτήν!) με όλα τα οφέλη για τα ΕΠΑΛ/ΕΚ που προβλέπονται από την υπάρχουσα νομοθεσία λόγω της αύξησης των μαθητών που εξυπηρετούν. Είναι η κατάλληλη στιγμή, όχι η Μαθητεία να βγει «εκτός ΕΠΑΛ», αλλά ακριβώς το αντίθετο να γίνει άρρηκτο κομμάτι των ΕΠΑΛ!